20 Αυγούστου 2019

Διαψεύδει το Πατριαρχείο Μόσχας τα περί «ρωσικής εκκλησίας στα Κατεχόμενα»

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου της Κύπρου», στα Κατεχόμενα -και συγκεκριμένα στην Κερύνεια- άρχισε να λειτουργεί «Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία Βορείου Κύπρου», όπως αυτοαποκαλείται. Αντίδραση από το Πατριαρχείο Μόσχας και τη Ρωσική Πρεσβεία στην Κύπρο

 



Από in.gr

Απάντηση στα περί λειτουργίας «ρωσικής εκκλησίας στα Κατεχόμενα» δίνει η Μόσχα τόσο διά της εκπροσώπου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας όσο και διά της ρωσικής πρεσβείας της Κύπρου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου της Κύπρου», στα Κατεχόμενα -και συγκεκριμένα στην Κερύνεια- άρχισε να λειτουργεί «Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία Βορείου Κύπρου», όπως αυτοαποκαλείται.

Οπως αναφέρει το δημοσίευμα, η «Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία Βορείου Κύπρου» έχει εφημέριο τον π. Αλεξέι Ιβάνοφ, ο οποίος χειροτονήθηκε το 2014 στα Κατεχόμενα από τον Μητροπολίτη Οδησσού Αγαθάγγελο (Agafangel Pashkovsky), επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Εξωτερικό. Επίσης, υπάρχει διάκονος και υποδιάκονος, ενώ λειτουργεί και αντίστοιχη ιστοσελίδα.
Απαντώντας στο δημοσίευμα αυτό, εκπρόσωπος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κάνει λόγο για «περίεργη επικοινωνιακή εκστρατεία», αναφέροντας μεταξύ άλλων πως η Ρωσική Εκκλησία δεν μπορεί να έχει εκπροσώπους ή παραρτήματα πουθενά -ειδικά στην κανονική επικράτεια μιας άλλης τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας στην προκειμένη περίπτωση στην επικράτεια της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου.
«Δεν έχω διαβάσει αυτές τις δημοσιεύσεις, αλλά τέτοιες δηλώσεις δεν είναι ούτε καν κοντά στην αλήθεια. Η Ρωσική Εκκλησία δεν μπορεί να έχει εκπροσώπους ή παραρτήματα πουθενά ειδικά στην κανονική επικράτεια μιας άλλης τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας, στην προκειμένη περίπτωση στην επικράτεια της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου. Είναι λοιπόν μια περίεργη επικοινωνιακή εκστρατεία» υπογράμμισε στο Sputnik ο Αλεξάντερ Βόλκοφ, εκπρόσωπος της Ρωσικής Εκκλησίας.
Ρωσική Πρεσβεία Κύπρου: Ο Αλεξέι Ιβανόφ δεν είναι και δεν ήταν ποτέ κληρικός της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας
Από την πλευρά της, η Alla Khanayeva, εκπρόσωπος της Ρωσικής Πρεσβείας στην Κύπρο, σχολίασε σχετικά στο Sputnik: «Η εκκλησία αυτή δεν είναι νόμιμη. Παρακολουθούμε στενά την κατάσταση, είμαστε σε συνεχή επαφή με τον εκπρόσωπο του Πατριαρχείου Μόσχας στην Κύπρο.
Όσον αφορά το άρθρο, τα δεδομένα που αναφέρει δεν είναι αληθή. «Έχουμε επίσημη επιβεβαίωση του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που λέει ότι ο Αλεξέι Ιβανόφ δεν είναι και δεν ήταν ποτέ κληρικός της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» συμπληρώνει.
«O κλήρος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας παρείχε την επιβεβαίωση αυτή το καλοκαίρι στον αρχιεπίσκοπο της Κύπρου. Η Εκκλησία της Κύπρου είναι ενήμερη και το Πατριαρχείο της Μόσχας έχει λάβει όλα τα μέτρα για να ενημερώσει (σ.σ. την Εκκλησία της Κύπρου) ότι πρόκειται για παράνομη δραστηριότητα. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει καμία σχέση με αυτήν την αυτοανακηρυχθείσα εκκλησία. Είμαστε σε επαφή με εκπρόσωπο του Πατριαρχείου Μόσχας. Και εκείνος συνεργάζεται με την Εκκλησία της Κύπρου. Ο Αλεξέι Ιβανόφ δεν έχει καμία σχέση με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία» καταλήγει.

19 Αυγούστου 2019

ΕΛΕΟΣ: Ελληνες φοιτητές νοικιάζουν σπίτια στα Κατεχόμενα και σπουδάζουν στην ελεύθερη Κύπρο;;;

Μόλις είδαμε την είδηση, πιστέψαμε πως δεν είναι αλήθεια. Δεν μπορεί να είναι αλήθεια. Δεν γίνεται μόλις 45 χρόνια μετά την ανελέητη και ξεδιάντροπη εισβολή της Τουρκίας στην Βόρεια Κύπρο, με τις χιλιάδες φρικαλεότητες που προξένησε στον Κυπριακό Ελληνισμό! 
Αν ισχύει, ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ!



Σύμφωνα με το ρεπορτάζ μιλώντας στο OmegaLIVE, η πρόεδρος της ΠΟΦΕΝ Αντωνία Φράγκου, ανέφερε ότι είναι εις γνώσιν τους το φαινόμενο αυτό και αρκετοί φοιτητές που σπουδάζουν στις ελεύθερες περιοχές επιλέγουν να ενοικιάζουν στα κατεχόμενα καθώς το κόστος της ενοικίασης είναι δυσβάστακτο.

Όπως ανέφερε η κ. Φράγκου το κράτος δεν μπορεί να επέμβει καθώς όπως λένε οι αρμόδιοι, είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης ενώ όπως σημείωσε υπάρχουν κάποιες άμεσες λύσεις όπως η φοροδιευκόλινση σε όσους νοικιάζουν σε φοιτητές αλλά και η αύξηση του επιδόματος στους φοιτητές.
Πάντως αν κάνει κάποιος μια βόλτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν αρκετές αγγελίες για διαμερίσματα στα κατεχόμενα.

Από KourdistoPortokali, OmegaLIVE.

Ο Μακρόν ζητά από τη Ρωσία να σεβαστεί τις δημοκρατικές αρχές - Δεν θέλουμε «κίτρινα γιλέκα» στη Μόσχα, απαντά ο Πούτιν



Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν δέχτηκε τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν, στη θερινή προεδρική κατοικία για διμερείς συνομιλίες πριν από τη σύνοδο κορυφής της G7 που θα διεξαχθεί στα τέλη της εβδομάδας στη Γαλλία, χωρίς όμως τη συμμετοχή της Ρωσίας.
Το αεροσκάφος που μετέφερε τον Πούτιν προσγειώθηκε στη Μασσαλία και από εκεί ο πρόεδρος της Ρωσίας επιβιβάστηκε σε ελικόπτερο για να μεταβεί στη Μπρεγκανσόν. Στη θερινή προεδρική κατοικία τον υποδέχτηκαν ο Μακρόν και η σύζυγός του, Μπριζίτ, στην οποία έδωσε ένα μπουκέτο με λουλούδια.
Σύμφωνα με τον σύμβουλο του Κρεμλίνου για διεθνή θέματα, Γιούρι Ουσακόφ, στην ατζέντα των συνομιλιών δεν περιλαμβάνονται μόνο οι διμερείς σχέσεις. Η Μόσχα προσδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ανάπτυξη των σχέσεών της με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Πούτιν σκοπεύει να θίξει το θέμα αυτό, δεδομένου ότι η Ρωσία έχει κατ' επανάληψη εκφράσει τη βούλησή της να εντείνει τον πολιτικό διάλογο με την Ευρώπη.
Ο πρόεδρος Μακρόν ζητά από τη Ρωσία να σεβαστεί τις δημοκρατικές αρχές - Δεν θέλουμε "κίτρινα γιλέκα" στη Μόσχα, απαντά ο Ρώσος πρόεδρος
Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε στον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν, ότι η Μόσχα οφείλει να τηρεί τις θεμελιώδεις δημοκρατικές αρχές, σημειώνοντας ότι είναι ορθό να διατηρείται ο διάλογος μεταξύ των χωρών, ιδίως σε θέματα διεθνών κρίσεων.
Ο Μακρόν, που υποδέχτηκε τον Ρώσο ηγέτη στη θερινή κατοικία του στη νότια Γαλλία, εξέφρασε την ελπίδα ότι οι δυο τους θα σημειώσουν πρόοδο στο θέμα της εξεύρεσης μια ειρηνικής λύσης για την κρίση στην Ουκρανία, προσθέτοντας ότι ο νέος πρόεδρος της χώρας έτεινε κλάδο ελαίας στον Πούτιν.
«Αυτό το καλοκαίρι ζητήσαμε να υπάρξει ελευθερία στις διαδηλώσεις, ελευθερία λόγου, ελευθερία γνώμης και το δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές, που θα πρέπει να γίνει πλήρως σεβαστό στη Ρωσία, όπως και σε όλα τα άλλα μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης», είπε ο Γάλλος πρόεδρος στην κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τον Πούτιν πριν από την έναρξη των συνομιλιών τους.
«Επειδή πιστεύω σε μια ευρωπαϊκή Ρωσία», τόνισε. Τάχθηκε επίσης υπέρ της προσέγγισης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Ρωσία. Παρά «τις παρεξηγήσεις των τελευταίων δεκατίων, τις συζητήσεις για τη σχέση της με τη Δύση», η Ρωσία «είναι Ευρωπαία» και «πρέπει να ξαναβρούμε μια αρχιτεκτονική της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης μεταξύ της ΕΕ και της Ρωσίας», πρόσθεσε.
Εδώ και πάνω από έναν μήνα στη Μόσχα οργανώνονται κάθε εβδομάδα διαδηλώσεις, αφού οι αρχές απαγόρευσαν στους υποψηφίους της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν στις τοπικές εκλογές του Σεπτεμβρίου.
Σχολιάζοντας την προτροπή του Μακρόν, ο Πούτιν είπε ότι η Μόσχα δεν θέλει διαδηλώσεις του τύπου των «κίτρινων γιλέκων» που συγκλόνισαν για μήνες τη Γαλλία, αλλά δεν έχει πρόβλημα με τις ειρηνικές διαμαρτυρίες. Στις πρώτες δηλώσεις του για το θέμα αυτό εδώ αφότου ξεκίνησαν οι κινητοποιήσεις, τόνισε ότι οι διαδηλωτές οφείλουν να τηρούν τον νόμο.
Απαντώντας σε μια ερώτηση δημοσιογράφου, ο Πούτιν είπε ότι όσοι κρίνονται ένοχοι για παραβίαση της ρωσικής νομοθεσίας περί διαδηλώσεων θα τιμωρούνται και ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να υποκινεί συγκρούσεις.
Ο Μακρόν και ο Πούτιν είπαν ότι θα συζητήσουν επίσης τρόπους για την αποκλιμάκωση της έντασης στο Ιράν, τον πόλεμο στη Συρία και θέματα που αφορούν τον έλεγχο των εξοπλισμών.
Για το θέμα της Ουκρανίας, ο Ρώσος πρόεδρος δήλωσε ότι είναι «επιφυλακτικά αισιοδόξος», μετά τις επαφές που είχε με τον νέο Ουκρανό πρόεδρο, Βολοντίμιρ Ζελένσκι. «Θα συζητήσω (σ.σ. με τον Μακρόν) τις επαφές μου με τον νέο πρόεδρο της Ουκρανίας. Υπάρχουν πράγματα που αξίζει να συζητηθούν και τα οποία προκαλούν μια επιφυλακτική αισιοδοξία», σημείωσε.
Όσον αφορά τη Συρία, ο Μακρόν ζήτησε από το καθεστώς της Δαμασκού και από τη Μόσχα να σεβαστούν την κατάπαυση του πυρός στην επαρχία Ιντλίμπ. Ο Πούτιν απάντησε ότι η Ρωσία «στηρίζει τον συριακό στρατό» στη μάχη του εναντίον των «τρομοκρατικών απειλών».
Να σημειωθεί επίσης ότι ο Βλαντιμίρ Πούτιν είπε ότι ο Μακρόν θα επισκεφθεί τη Μόσχα τον Μάιο του 2020 για την 75η επέτειο από τη νίκη του σοβιετικού στρατού επί της ναζιστικής Γερμανίας.

Από ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Αμυντική έκθεση ΤADTE 2019: UCAV αντιραντάρ "a la HARPY" από την Ταϊβάν.



Το Εθνικό Ινστιτούτο Επιστήμης και Τεχνολογίας της Chung-Shan της Ταϊβάν (NCSIST) - η κύρια υπηρεσία έρευνας και ανάπτυξης της επιστήμης στον τομέα της άμυνας - παρουσίασε για πρώτη φορά το πυρομαχικό αντιραντάρ Chien Hsiang, με τον εκτοξευτή του. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στην Έκθεση Τεχνολογίας Αεροδιαστημικής & Άμυνας (TADTE 2019), η οποία πραγματοποιήθηκε στην Ταϊπέι από 15 έως 17 Αυγούστου.

Το Chien Hsiang είναι UAV καταστολής εχθρικής αεράμυνας, παρόμοιο του γνωστού μας UCAV Harpy που κατασκευάζει η Ισραηλινή ΙΑΙ και βρίσκεται σε υπηρεσία κι από τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις. Διαθέτει μεσαίου μεγέθους πτέρυγες σε σχήμα "Δέλτα", καθώς και δύο αναδιπλούμενα πλευρικά πάνελ σε κάθε ρίζα κάθε πτέρυγας, που αναπτύσσονται για να ενισχύσουν τη σταθερότητα του πυρομαχικού κατά την κατάδυση και την ερματική του καθοδήγηση.

Η NCSIST έχει επίσης αναπτύξει έναν αρθρωτό ρυμουλκούμενο εκτοξευτή με βάση ρυμουλκούμενο, ο οποίος μεταφέρει μέχρι και 12 UCAV Chien Hsiang. Αυτή η διαμόρφωση επιτρέπει σε ένα σύστημα UCAV Chien Hsiang να αναπτυχθεί γρήγορα σε οποιοδήποτε μέρος απιτείται, και με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο.

Το πυρομαχικό μπορεί επίσης να εκτοξευθεί από σταθερούς επίγειους εκτοξευτές ή από μεγάλες Μονάδες Επιφανείας του Ναυτικού της Ταϊβάν.

Ο Lee Cheng-Ching, αναπληρωτής Δενικός Διευθυντής του Τμήματος Έρευνας Αεροναυτικών Συστημάτων (ASRD) του NCSIST, δήλωσε  ότι οποιεσδήποτε φυσικές ομοιότητες με το ισραηλινό σύστημα Harpy είναι καθαρά "συμπτωματικές" και ότι το Chien Hsiang είναι ένα πλήρως αυτόχθον σύστημα όπλων που αξιοποιεί το έργο της ASRD στην πλατφόρμα και την πρόωση των μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV), ενώ η Διεύθυνση Ερευνών Ηλεκτρονικών Συστημάτων του Ινστιτούτου (ESRD), παρείχε τις τεχνολογίες καθοδήγησης και παθητικής αναζήτησης ραντάρ. 

Τέλος, η εκρηκτική κεφαλή του συγκεκριμένου UCAV, είναι ικανή να καταστρέψει οποιοδήποτε μεσαίο, ή και μεγάλο ρανταρ εδάφους, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του.

Από Janes.com.

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ: Οι λόγοι που ο Τραμπ "έφαγε κώλυμα" με τη Γροιλανδία..




Της κ. Νατάσας Στασινού από Ναυτεμπορική.
nstas@naftemporiki.gr
Η αιφνιδιαστική πρόταση του Ντόναλντ Τραμπ να αγοράσει την Γροιλανδία, έδαφος της Δανίας με αυτοδιάθεση, απερρίφθη άμεσα από το υπουργείο Εξωτερικών του αρκτικού νησιού, που απάντησε: «είμαστε ανοιχτοί σε business όχι σε πώληση» και προκάλεσε ποικίλα σχόλια, κυρίως χιομουριστικά, στα social media. Γιατί όμως ο Αμερικανός πρόεδρος θα ήθελε να αποκτήσει την περιοχή; Τι τον ώθησε να ρίξει την ιδέα στο τραπέζι «περισσότερο από μία φορές και σε διάφορους βαθμούς σοβαρότητας», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Wall Street Journal; 

Πρόκειται για μία περιοχή με πολύτιμους φυσικούς πόρους. Μπορεί οι κάτοικοί της να ζουν κυρίως από την αλιεία, αλλά διαθέτει  κοιτάσματα χρυσού, ουρανίου, λιθάνθρακα, χαλκού, ψευδάργυρου, σπάνιων γαιών, ακόμη και πετρελαίου και φυσικού αερίου.  Το μυστικό για το ενδιαφέρον του Λευκού Οίκου, όμως, ίσως να βρίσκεται αλλού: Στο... λιώσιμο των πάγων.
Το «μαρτύρησε» ουσιαστικά λίγους μήνες νωρίτερα ο υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο. Την ώρα που η παγκόσμια κοινότητα ανησυχεί για τις αυξανόμενες θερμοκρασίες στην Αρκτική, είναι σαφές πως οι ΗΠΑ βλέπουν ευκαιρίες. «Η σταθερή μείωση του πάγου της θάλασσας ανοίγει νέους διαδρόμους και νέες ευκαιρίες για εμπόριο» είπε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών τον Μάιο στη Φινλανδία, εκφράζοντας ικανοποίηση παρά φόβο για το λιώσιμο των πάγων.
«Αυτό θα μπορούσε να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού ανάμεσα στην Ασία και στην Δύση έως και 20 ημέρες» πρόσθεσε, για να τονίσει: «Οι θαλάσσιες διαδρομές της Αρκτικής θα μπορούσαν να γίνουν η Διώρυγα του Σουέζ και του Παναμά του 21ου αιώνα». Απευθυνόμενος δε στις υπόλοιπες χώρες του Αρκτικού Συμβουλίου, που άκουγαν μάλλον αμήχανα τα όσα έλεγε, ο Πομπέο τόνισε: «Οι συλλογικοί στόχοι δεν είναι πάντα η απάντηση...«Καθίστανται ανούσιοι και ακόμη και αντιπαραγωγικοί μόλις μια χώρα δεν συμμορφωθεί». 
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε πως αν και πολιτικά ανήκει στην Ευρώπη, γεωγραφικά, πολιτιστικά και δημογραφικά  τοποθετείται στη Βόρειο Αμερική. Νοτιοανατολικά της Γροιλανδίας βρίσκονται ο Ατλαντικός ωκεανός και η Ισλανδία, ανατολικά η Γροιλανδική θάλασσα, βόρεια ο Αρκτικός ωκεανός και δυτικά ο κόλπος Μπάφιν και ο Καναδάς. Η γεωστρατηγική της θέση είναι πολύτιμη. 
Να σημειωθεί πως ο Τραμπ ενδεχομένως να μην είναι ο πρώτος Αμερικανός ηγέτης, που σκέφτεται να αγοράσει τη Γροιλανδία. Λέγεται ότι το 1946 ο Χάρι Τρούμαν πρόσφερε στη Δανία το ποσό των 100 εκατ. δολαρίων αλλά και ένα μικρός μέρος της Αλάσκας για να γλυκάνει τη συμφωνία. 
Στελέχη των Ρεπουμπλικάνων θυμίζοντας αυτή την ιστορία και υπεραμυνόμενοι της πρότασης του Τραμπ έκαναν λόγο για «έξυπνη γεωπολιτική κίνηση». 
Αξίζει να θυμίσουμε ότι ήδη από το 2014 έρευνα του Πανεπιστημίου του Καναδά έδινε έμφαση στις νέες θαλάσσιες οδούς, που ανοίγει η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη και το πώς αυτές μπορούν να μειώσουν σημαντικά την απόσταση που διανύουν τα  πλοία από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό, από την Ευρώπη ή την ανατολική ακτή της Βόρειας Αμερικής στην Ανατολική Ασία, μειώνοντας το χρόνο μεταφοράς προϊόντων, το κόστος των καυσίμων, αλλά και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Η έρευνα εξηγούσε ότι η θέρμανση των νερών διευκολύνει από τη μία την πρόσβαση σε ορυκτά καύσιμα, δημιουργεί ευκαιρίες οικολογικού τουρισμού, αλλά και απειλεί ευαίσθητα οικοσυστήματα και βιοτόπους.
Παράλληλα προειδοποιούσε πως τα νέα δεδομένα θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν εντάσεις ανάμεσα  στις οκτώ χώρες, που διατηρούν περιοχές στην Αρκτική: ΗΠΑ, Ρωσία, Δανία, Ισλανδία, Νορβηγία, Φινλανδία, Σουηδία και Καναδά.
Η σταδιακή αύξηση της παρουσίας των ΗΠΑ στην περιοχή, αλλά και η επιδείνωση των σχέσεων ανάμεσα σε Ρωσία και ΝΑΤΟ θέτουν αν μη τι άλλο τις βάσεις η περιοχή να εξελιχθεί σε πεδίο οξύτατου ανταγωνισμού. 

Μυρίζει μπαρούτι: Σύριοι και Ρώσοι βομβάρδισαν από αέρος Τουρκική φάλαγγα που ήθελε να βοηθήσει Ισλαμιστές τρομοκράτες..

H κατάσταση "μυρίζει μπαρούτι" στη Συρία, καθώς σήμερα το πρωί, Τουρκική φάλαγγα του Τουρκικού Στρατού δέχθηκε αεροπορικό βομβαρδισμό από Ρωσικά και Συριακά αεροσκάφη. Η φάλαγγα, αποτελούνταν από 50 περίπου οχήματα διαφόρων τύπων (ΤΟΜΠ-φορτηγά-ΤΘ οχήματα και 5-10 άρματα), και είχε ως ΑΝΣΚ να ενισχύσει με πυρομαχικά και εφόδια συμμάχους Ισλαμιστές τρομοκράτες. Αποτέλεσμα της από αέρος επιδρομής ήταν να σκοτωθούν 3 άνθρωποι, και να τραυματιστούν άλλοι 12.





Με πληροφορίες από Reuters, ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Αεροπορικές επιδρομές έπληξαν θέσεις κοντά στην τουρκική φάλαγγα, η οποία είχε ακινητοποιηθεί σε αυτοκινητόδρομο στη βορειοδυτική Συρία αφού είχε περάσει νωρίτερα σήμερα μέσα στη συριακή επαρχία Ιντλίμπ, ανακοίνωσε το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.

Το Παρατηρητήριο, το οποίο έχει την έδρα του στη Βρετανία, ανακοίνωσε πως σκοτώθηκε ένας μαχητής οργάνωσης που υποστηρίζεται από την Τουρκία και συνόδευε τη φάλαγγα, ενώ άλλοι τραυματίσθηκαν.

Σύμφωνα με το Reuters, oι αεροπορικές επιδρομές που πραγματοποιούνται από τη Ρωσία και τη Συρία σχετικά κοντά στην τουρκική φάλαγγα ώστε να την εμποδίσουν να συνεχίσει τον δρόμο της.

Συριακά κρατικά μέσα ενημέρωσης ανακοίνωσαν πριν λίγο, πως η Τουρκική φάλαγγα εισήλθε σήμερα στο έδαφος της ΒΔ Συρίας μεταφέροντας πυρομαχικά για να βοηθήσει τους αντάρτες στην πόλη Χαν Σεϊχούν, οι οποίοι μάχονται εναντίον του Συριακού Στρατού. Τα συριακά ΜΜΕ μάλιστα έκαναν λόγο για μια «κατάφωρη επιθετική ενέργεια» εκ μέρους της Άγκυρας, από την οποία δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κανένα σχόλιο.

Σύμφωνα με Συριακές πηγές, από τον βομβαρδισμό αυτόν σκοτώθηκε ένας αντάρτης της ανταρτικής οργάνωσης Φαϊλάκ αλ-Σαμ που συμμετέχει στο Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο που υποστηρίζεται από την Άγκυρα.

Η πλήρης ανάκτηση της πόλης αυτής από τον Συριακό Στρατό, θα κυκλωνε τις δυνάμεις του ISIS στην περιοχή Χαμά, στην οποία σημειωτέον πως υπάρχουν και Τουρκικά φυλάκια και Παρατηρητήρια. 


Οι Τουρκικές δηλώσεις για το περιστατικό


Το Υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας σε ανακοίνωσή του καταγγέλλει ότι η τουρκική φάλαγγα δέχθηκε ξαφνική και άνευ λόγου αεροπορική επίθεση, που είχε ως αποτέλεσμα 3 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και να τραυματιστούν άλλοι 12. Επίσης, κατηγόρησαν σχεδόν εξ'ολοκλήρου τη Ρωσία για το παραπάνω συμβάν.

«Καταδικάζουμε έντονα αυτή την επίθεση που αντίκειται στις υπάρχουσες συμφωνίες, την συνεργασία και τον διάλογο με τη Ρωσία. Με κάθε επιφύλαξη στο δικαίωμά μας για αυτοάμυνα, αναμένουμε τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για να αποτραπεί η επανάληψη ανάλογων περιστατικών», αναφέρει χαρακτηριστικά το Υπουργείο Άμυνας.

Reuters: Στην Καλαμάτα κατευθύνεται το ιρανικό δεξαμενόπλοιο.Να δούμε αν "πιέσουν" οι Αμερικανοί, αλλά και πως θα αντιδράσουμε...



To ιρανικό δεξαμενόπλοιο που έχει βρεθεί στο επίκεντρο της διαμάχης ανάμεσα στην Τεχεράνη και τη Δύση κατευθύνεται προς την Ελλάδα και συγκεκριμένα προς την Καλαμάτα. Αυτό μεταδίδει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters επικαλούμενο στοιχεία της Refinitiv, που παρακολουθεί την πορεία των τάνκερ.
Οι βρετανικές αρχές είχαν προχωρήσει στην κατάσχεσή του τον Ιούλιο, στη βάση της υποψίας ότι μετέφερε πετρέλαιο στη Συρία, παραβιάζοντας τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Η Τεχεράνη διέψευσε ότι προορισμός των 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ήταν η Συρία.

Ωστόσο η σύλληψη του Grace 1 ,που μεταφέρει πετρέλαιο αξίας 130 εκατ. δολαρίων. προκάλεσε σοβαρή κρίση μεταξύ Λονδίνου και Τεχεράνης, με τις ιρανικές αρχές να προχωρούν δεκαπέντε ημέρες αργότερα στη σύλληψη του Stena Impero, δεξαμενόπλοιου υπό βρετανική σημαία, στο Στενό του Ορμούζ, την πιο σημαντική πετρελαϊκή αρτηρία στον κόσμο.
Η κατάσχεσή του έληξε τελικά την περασμένη εβδομάδα και η Ουάσιγκτον έδωσε εντολή για εκ νέου σύλληψή του. Ωστόσο το Γιβραλτάρ απέρριψε το αίτημα. Το δεξαμενόπλοιο, που παρέμενε ακινητοποιημένο από την 4η Ιουλίου στα ανοικτά των ακτών του Γιβραλτάρ, σήκωσε άγκυρα το βράδυ κι άρχισε να κινείται προς Νότο.
Το Ιράν δια στόματος του εκπροσώπου του υπουργείου Εξωτερικών, Αμπάς Μουσαβί, προειδοποίησε τις ΗΠΑ εναντίον οποιασδήποτε νέας απόπειρα να συλληφθεί το τάνκερ «Μια τέτοια ενέργεια θα έθετε σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην ανοικτή θάλασσα. Έχουμε εκδώσει προειδοποίηση μέσω επίσημων διαύλων, ιδιαίτερα μέσω της πρεσβείας της Ελβετίας» τόνισε ο Μουσαβί. 
Από Reuters, Ναυτεμπορική.

Υπουργείο Ναυτιλίας: Επενδύσεις 1 δισ. στα νησιά και στο Λιμενικό


Χρηματοδοτική στήριξη που υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ σε βάθος τετραετίας για τις διάφορες δράσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού του Λιμενικού και του μεταφορικού ισοδυνάμου, κινητοποιεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης. «Σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια αυτά στο σύνολό τους και με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, τόσο για τη στήριξη της νησιωτικότητας όσο και του Λιμενικού και των πεδίων δράσης του υπουργείου εν γένει», σημειώνει μιλώντας στην «Κ». Παράλληλα ξεκαθαρίζει πως θα επισπεύσει τις επενδύσεις σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και θα προχωρήσει μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ στην αποκρατικοποίηση των άλλων δέκα περιφερειακών λιμένων. Δεσμεύεται για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου και την απελευθέρωση της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού, ώστε να σταματήσει η «αιμορραγία» ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής προς ανταγωνιστικές χώρες.
– Πώς θα επιταχύνετε τις επενδύσεις στα λιμάνια και με τι μοντέλο θα κάνετε τις επόμενες αποκρατικοποιήσεις;
– Η κυβέρνησή μας πιστεύει ακράδαντα ότι τα λιμάνια μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε επιταχύνει τις διαδικασίες υλοποίησης των επενδυτικών προγραμμάτων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που παρέμεναν σε εκκρεμότητα αδικαιολόγητα. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τις διοικήσεις των δύο λιμανιών και σύντομα, εκτιμώ, θα έχουμε ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται. Οσον αφορά τώρα τα άλλα δέκα λιμάνια ανώνυμες εταιρείες, έχω ήδη ξεκαθαρίσει στη Βουλή, ότι το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Διότι δεν ορίζει με σαφή τρόπο υποχρεωτικές επενδύσεις και, δεύτερον, δεν προσδιορίζει τι χρήματα μπορεί να προσδοκά το Δημόσιο. Επιδιώκουμε λοιπόν επενδύσεις που θα διασφαλίζουν τόσο τα δημόσια έσοδα όσο και τις θέσεις εργασίας. Για τον σκοπό αυτό έχουμε ξεκινήσει σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ μελέτες βιωσιμότητας για το κάθε λιμάνι ξεχωριστά. Τα συμπεράσματα θα μας οδηγήσουν στην επιλογή της καλύτερης δυνατής λύσης για την αξιοποίησή τους, η οποία μπορεί να είναι και η πλήρης ιδιωτικοποίηση.
– Πώς θα διασφαλίσετε την επάρκεια εξοπλισμού του Λιμενικού και της Ακτοφυλακής; Είστε ικανοποιημένος με τη διαχείριση του μεταναστευτικού στον βαθμό που σας αναλογεί; Επαρκούν τα μέσα;
– Το μεταναστευτικό θέμα συνδέεται άμεσα και καθοριστικά με το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Ξεκαθάρισα από τη Βουλή πως το Λιμενικό δεν ανήκει στο υπουργείο. Είναι το ίδιο το υπουργείο. Απέναντι στο Λιμενικό έχουμε λοιπόν μια υποχρέωση: Να του παρέχουμε όλα τα μέσα που χρειάζεται ώστε να φέρει εις πέρας την αποστολή του με αποτελεσματικότητα. Την προσφορά του εξάλλου αναγνώρισε δημοσίως προ ολίγων ημερών και ο πρωθυπουργός. Μέχρι τώρα το Λιμενικό ήταν παρατημένο στην τύχη του και προσέχω πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιώ. Σημαντικά προγράμματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν καθοριστικά στην αναβάθμιση των μέσων του κόντεψαν να χαθούν και τώρα καταβάλλουμε εμείς πολύ μεγάλη προσπάθεια να μη χάσουμε τα διαθέσιμα κονδύλια. Συνολικά, ο επενδυτικός προγραμματισμός των υπηρεσιών του υπουργείου και του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής περιλαμβάνει έργα και προμήθειες εξοπλισμού και πλωτών και άλλων μέσων που αγγίζουν τα 600 εκατομμύρια ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020 και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας. Η εικόνα απορρόφησης που βρήκαμε ήταν ιδιαίτερα χαμηλή και απογοητευτική. Ηδη κάνουμε αγώνα δρόμου για να επισπεύσουμε τις διαδικασίες με έναν και μοναδικό σκοπό: να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ. Στόχος είναι από τα 30 εκατ. ευρώ της απορρόφησης που παραλάβαμε, να φτάσουμε έως το 2023 στην απορρόφηση του συνόλου των 570 εκατ. ευρώ από κοινοτικούς πόρους.
– Διαθέτετε επιπλέον πόρους για να ενισχύσετε και τα νησιά και τους νησιώτες;
– Εως τώρα οι όποιες παρεμβάσεις σε αυτό το μέτωπο ήταν μάλλον αποσπασματικές. Εμείς θα ακολουθήσουμε ανάστροφη πορεία. Εχουμε ήδη έτοιμη μια συνολική νέα προσέγγιση και συγκεκριμένα προχωράμε άμεσα τον σχεδιασμό ειδικού αναπτυξιακού προγράμματος για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, με πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και του ΕΣΠΑ, αντιμετωπίζοντας ολιστικά τα ζητήματα λιμενικών υποδομών, νησιωτικής επιχειρηματικότητας και διαφόρων εστιασμένων πρωτοβουλιών. Ταυτόχρονα αναλαμβάνουμε τον συντονισμό της κατάρτισης εθνικής στρατηγικής για τη γαλάζια ανάπτυξη και θα διεκδικήσουμε τη συμμετοχή μας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής νησιωτικής ατζέντας, σε τομείς όπως η αλιεία, η ενέργεια, οι συνδυασμένες μεταφορές και ο ανταγωνισμός. Επίσης, θα διατηρήσουμε αλλά και θα επεκτείνουμε την εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας σε υπό ψήφιση νομοσχέδια που αναφέρονται σε τομείς που συνδέονται με τις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιών, ενώ θα αξιολογήσουμε το μεταφορικό ισοδύναμο με παράλληλη υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας. Το αντιστάθμισμα λόγω νησιωτικότητας, θα πρέπει να βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και όχι να δημιουργεί επιδοματικά εξαρτώμενες οικονομίες. Παράλληλα επεξεργαζόμαστε ειδικό τομεακό πρόγραμμα για την υλοποίηση της νησιωτικής πολιτικής μας με πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας.
– Επομένως μιλάτε για ένα δυνητικό χρηματοδοτικό οπλοστάσιο άνω του ενός δισεκατομμυρίου σε ορίζοντα τετραετίας. Σωστά;
– Σωστά. Συνολικά, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας αλλά και άλλες πηγές, υπάρχει χρηματοδοτική στήριξη για τις διάφορες δράσεις, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλιστικού του Λιμενικού και του μεταφορικού ισοδύναμου, που υπερβαίνει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια αυτά στο σύνολό τους και με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, τόσο για τη στήριξη της νησιωτικότητας όσο και του Λιμενικού και των πεδίων δράσης του υπουργείου εν γένει.
– Η ακτοπλοΐα χρειάζεται στήριξη. Πώς σχεδιάζετε να χειριστείτε τον κλάδο;
– Θα υπάρξει συνολική αναμόρφωση του συστήματος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ενώ θα αναθεωρηθεί και το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα ελλιπούς εξυπηρέτησης, ανεπίκαιρων εγκρίσεων δρομολογήσεων, επικάλυψης δρομολογίων κ.ο.κ. Εν ολίγοις θα θεσπιστούν κοινοί κανόνες για όλους. Επίσης θα εξορθολογιστεί το σύστημα των άγονων γραμμών, με έμπρακτη στήριξη των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών. Μας απασχολεί το ζήτημα του γερασμένου στόλου και εξετάζουμε διάφορες λύσεις για το θέμα αυτό. Θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την ομαλή προσαρμογή στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Παράλληλα θα συζητήσουμε με τους συναρμόδιους συναδέλφους την προοπτική μέτρων τόνωσης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
– Ποιο είναι το σχέδιό σας για την ποντοπόρο ναυτιλία;
– Ηδη προωθούμε παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό του εθνικού νηολογίου και της ναυτικής εκπαίδευσης, για τη δημιουργία ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας και ηλεκτρονικού ναυτολογίου. Ειδικά για τη ναυτική εκπαίδευση προχωράμε με εισαγωγή ενός νόμου-πλαισίου για την οργάνωση και τη λειτουργία της, με στήριξη των υλικοτεχνικών υποδομών των ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, αύξηση του αριθμού των εισακτέων, ουσιαστική λειτουργία του γραφείου Σταδιοδρομίας και, γενικότερα, έμπρακτη στήριξη της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης. Παράλληλα θα αναδείξουμε όμως και την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, αλλά με κανόνες και σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ανοιχτές θάλασσες για όλους
Υπάρχουν παθογένειες αλλά και υστερήσεις στον θαλάσσιο τουρισμό. Πώς θα κινηθείτε;
Η πολιτική μας είναι μία: ανοιχτές θάλασσες για όλους, με κανόνες και σεβασμό στο εθνικό και κοινοτικό δίκαιο. Σεβασμός στην αρχή της αναλογικότητας και της αμοιβαιότητας με τις υπόλοιπες χώρες. Ο θαλάσσιος τουρισμός στη χώρα αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα όπως τις ελλιπείς υποδομές των λιμανιών και των μαρινών, την υψηλή φορολογία, τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Η φορολογική πολιτική δεν ενισχύει το επαγγελματικό σκάφος ως οικονομική μονάδα, αλλά αντίθετα υποσκάπτει τον αναπτυξιακό του ρόλο. Τον Ιούλιο του 2015 επιβλήθηκε ΦΠΑ 24% στο ναυλοσύμφωνο των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, όταν την ίδια στιγμή οι κύριοι ανταγωνιστές μας όπως η Τουρκία, δεν επέβαλε φόρο, ενώ χώρες όπως η Ιταλία και η Κροατία επιβάλλουν φόρους μόλις 6,5% και 6% αντιστοίχως. Από το 2009 έως το 2015 εγκατέλειψαν τις μαρίνες μας περίπου 40.000 σκάφη και αγκυροβόλησαν στην Τουρκία και στην Κροατία. Συνεπώς, σε αυτό τον τομέα έχουμε πολλά να κάνουμε και γι’ αυτό προχωράμε άμεσα στην αναδιάρθρωση του Μητρώου Πλοίων, έτσι ώστε να καταστεί ένα χρήσιμο εργαλείο της εθνικής πολιτικής για τον θαλάσσιο τουρισμό και όχι απλώς ένα εργαλείο υπερφορολόγησης.

ΑΡΘΡΟ ΚΟΛΑΦΟΣ ΑΠΟ DAILY SABAH: Οι Έλληνες έκλεισαν άλλα 5 "Τουρκικά" σχολεία της "Τουρκικής" μειονότητας στην Δ.Θράκη.

Μείναμε άναυδοι μετά το προκλητικότατο άρθρο της Daily Sabah, η οποία ξεκάθαρα και χωρίς καμία αναστολή εμπλέκεται στα εσωτερικά ζητήματα της Ελλάδας. Μάλιστα, χαρακτηρίζει σκοπίμως την Ελληνική Μουσουλμανική Μειονότητα ως "Τουρκική" πάνω από 5 φορές, προπασθώντας να δημιουργήσει εντυπώσεις.

 Αυτά να τα βλέπουν μερικοί από τη Δυτική πλευρά του Αγαίου, που ακόμα ελπίζουν πως μαζί τους μπορούμε να "τα βρούμε".

Σημείωση - Ερώτηση: Τον επικεφαλής του Συλλόγου Καθηγητών της Μουσουλμανικής Μειονότητας, Σαλίχ Αχμέτ, ποιός είπαμε ότι τον πληρώνει;;  






Από Daily Sabah, μετάφραση Ahvalnews.com


Το υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας έκλεισε πέντε ακόμη σχολεία από την "τουρκική" μειονότητα της χώρας, αναφέροντας τη χαμηλή προσέλευση.

Η απόφαση, που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα, περιλαμβάνει τα σχολεία της Ροδόπης και της İskeçe (Ξάνθη), δύο περιοχές της δυτικής Θράκης όπου συγκεντρώνεται η τουρκική μειονότητα, ανέφερε η εφημερίδα.

Με το τελευταίο κλείσιμο, ο αριθμός των μειονοτικών σχολείων που έκλεισαν στη χώρα από το 2011 ανήλθε σε 65.

Η μουσουλμανική-"τουρκική" μειονότητα της Δυτικής Θράκης, που ανέρχεται σε περίπου 150.000 ανθρώπους, αποτελεί από καιρό ζήτημα διαμάχης μεταξύ της Άγκυρας και της Αθήνας, με την Τουρκία να εγκαλεί την Ελλάδα για αυτό που η ίδια αποκαλεί αδυναμία της τελευταίας να παραχωρήσει πλήρη δικαιώματα στη μειονότητα, συμπεριλαμβανομένης μιας εθνοτικής ταυτότητας και άρση των περιορισμών στην ελευθερία της θρησκείας.

Κλείνοντας τα σχολεία ή τη συγχώνευσή τους με το πρόσχημα της έλλειψης σπουδαστών είναι λάθος και δεν συμβάλλει στην εκπαίδευση των μειονοτήτων, δήλωσε ο Σαλίχ Αχμέτ, επικεφαλής του Συλλόγου Καθηγητών για τη μειονοτική ομάδα, δήλωσε στην Daily Sabah.

"Αυτά τα σχολεία έχουν διαφορετικό καθεστώς από τα άλλα σχολεία και η απόφαση για το κλείσιμο τους πρέπει να βασίζεται σε υπάρχοντες νόμους", δήλωσε ο Αχμέτ.

Η Ελλάδα άρχισε να κλείνει τα σχολεία στα οποία φοιτούν μαθητές της "τουρκικής μειονότητας" το 2011, στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής προσπάθειας για τη μείωση του κόστους. Συνολικά, 14 σχολές έκλεισαν εκείνο το έτος και ο συνολικός αριθμός τους έπεσε στα 877 από το 1933.

Τι μας αποκαλύπτει έγγραφο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σχετικά με το Κυπριακό, πριν την επιχείρηση "Αττίλας ΙΙ"



Από Liberal


45 χρόνια μετά την δεύτερη τουρκική εισβολή στην Κύπρο, όπου ο δεύτερος Αττίλας έφθασε μέχρι την διαχωριστική γραμμή που παραμένει ακόμη και σήμερα σύμβολο μιας Εθνικής τραγωδίας και μιας πρωτοφανούς παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, είναι όλο και πιο ξεκάθαρο ότι η Διεθνής Κοινότητα και κυρίως η Ουάσιγκτον, με  ευθύνη του τότε ΥΠΕΞ Χένρι Κίσινγκερ δεν εξάντλησαν τις δυνατότητες που είχαν προκειμένου να αποφευχθεί η τραγωδία.

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ για το LIBERAL

Στις 28 Ιουλίου 1974 οι ΗΠΑ αναγνωρίζοντας ότι οι ίδιες δεν έχουν ειδικό ενδιαφέρον  στην Κύπρο, αντί να επιδιώξουν να αποτρέψουν την δεύτερη εισβολή και την κατ επέκταση ολοκλήρωση της τουρκικής κατοχής στο νησί, κάνουν ασκήσεις επί χάρτου.

Όπως φαίνεται και στο έγγραφο που παρουσίασε στον Χ. Κίσινγκερ η Cyprus Task Force, κανείς δεν ασχολείται στην Ουάσιγκτον με την προσπάθεια αποτροπής κλιμάκωσης της στρατιωτικής παρέμβασης της Τουρκίας, αλλά αποτυπώνονται στο χαρτί τα διαφορετικά σενάρια για την διαχείριση της κατάστασης με την παγιοποίηση των αποτελεσμάτων της τουρκικής εισβολής … Και είναι αποκαλυπτικό του τρόπου που ερμήνευαν τα γεγονότα και τους «παίκτες» στο Κυπριακό, οι Αμερικανοί.

Διαβάστε το ενημερωτικό υπόμνημα προς τον τότε υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ:

«Ενημερωτικό υπόμνημα από την Κυπριακή ομάδα εργασίας στο Υπουργό Εξωτερικών, Κίσινγκερ

Ουάσιγκτον, 28 Ιουλίου, 1974.

Τα συμφέροντα των ΗΠΑ στην Κυπριακή κρίση: Θέματα και επιλογές

Το πρόβλημα

Παρά την Ελληνική αντίσταση, οι Τούρκοι στη Γενεύη προσπαθούν να πιέσουν τις συζητήσεις κατάπαυσης του πυρός σε προκαταρκτικές διαπραγματεύσεις για μια πολιτική διευθέτηση. Καθώς οι συνομιλίες προσεγγίζουν τις ουσιαστικές πτυχές της διευθέτησης, ο κίνδυνος ενός αδιεξόδου αυξάνεται. Εν αναμονή αυτού του ενδεχομένου, το έγγραφο αυτό αναλύει τις διάφορες ρυθμίσεις που μπορεί να προταθούν για τον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο επηρεάζονται τα συμφέροντα των ΗΠΑ.




II. H Κατασταση

Στρατιωτικά η κατάσταση  στο νησί είναι σχετικά ήρεμη. Οι Τούρκοι έχουν εδραιώσει και διευρύνει τον θύλακα βόρεια της Λευκωσίας αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των Τουρκοκυπριακών θυλάκων έξω από το τρίγωνο Λευκωσίας – Κυρήνειας έχουν περιορισθεί η εξαλειφθεί με εξαίρεση την Αμμόχωστο και την περιοχή των Κόκκινων που συνεχίζει να βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Τουρκοκυπριακής πολιτοφυλακής.

Η νέα κυβέρνηση   στην Αθήνα έχει απειλήσει με Ελληνοτουρκικό πόλεμο εάν οι Τούρκοι συνεχίσουν να προωθούνται κατά παράβαση της εκεχειρίας αλλά οι διεθνείς προσπάθειες τις τελευταίες 24 ώρες έχουν περιορίσει τις  τουρκικές παραβιάσεις. Από πολιτική άποψη η κατάσταση στην Ελλάδα και στην ελληνοκυπριακή κοινότητα είναι ασταθής .Ο Κληρίδης παγιδευμένος μεταξύ των εξτρεμιστών της Δεξιάς και της Αριστεράς κινείται προσεκτικά από τον φόβο μιας κίνησης εναντίον του . Στην Ελλάδα υπάρχουν αναφορές  για πραξικόπημα εναντίον του Καραμανλή από στρατιωτικούς υποστηρικτές του Ιωαννίδη.

Ο Ελληνικός Στρατός πιθανόν να αφήσει στον Καραμανλή σημαντικό περιθώριο για την προσπάθεια αναζήτησης λύσης του Κυπριακού υπό την προϋπόθεση  ότι η Τουρκία δεν θα επιδιώξει να διευρύνει τα πλεονεκτήματα της στην Κύπρο ακόμη περισσότερο. Οι Τούρκοι φαίνονται ενωμένοι γύρω από τον Ετσεβίτ, αλλά η αντιπολίτευση και ο Στρατός θα τον παρακολουθούν προσεκτικά για να είναι σίγουροι ότι δεν θα διαπραγματευθεί τα κέρδη της Τουρκίας..

Διπλωματικά  με την εισβολή στην Κύπρο συνεχίζοντας την προέλαση μετά την  κατάπαυση του πυρός και δηλώνοντας ότι η Τουρκία προτίθεται να παραμείνει με τις δυνάμεις της  στην Κύπρο οι Τούρκοι βρίσκονται υπό αυξανόμενη διεθνή κριτική. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ανήσυχο για  τους στόχους της Τουρκίας και οι Τούρκοι από την πλευρά τους θεωρούν ότι οι Βρετανοί είναι υπέρ της Ελλάδας. Υπό αυτές τις συνθήκες η μοναδική σημαντική υποστήριξη προς την Τουρκία φαίνεται να προέρχεται από τις ΗΠΑ

ΙΙΙ Αμερικανικά Συμφέροντα

Τα θεμελιώδη συμφέροντα  μας στην περιοχή είναι :1)να διατηρηθεί η ικανότητα άμυνας και αποτροπής  της Δύσης η οποία απαιτεί την συνοχή του ΝΑΤΟ, την διατήρηση των εγκαταστάσεων  των ΗΠΑ/ΝΑΤΟ και την Ελληνο-τουρκική αρμονία.2)την αναχαίτιση της Σοβιετικής επιρροής.

Μια  ασταθής Κύπρος απειλεί και τα δυο αυτά συμφέροντα μας. O ελληνοτουρκικός ανταγωνισμός   αποδυναμώνει την αμυντική ικανότητα της Συμμαχίας και οι ελληνοτουρκικές εχθροπραξίες θα επέφεραν σοβαρό πλήγμα.

Περαιτέρω  αν χειροτέρευε η κατάσταση, η κρίση  εύκολα θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη Σοβιετική τοποθέτηση στην Κύπρο  και είτε στην Ελλάδα είτε στην Τουρκία ,είτε και στις δύο. Έτσι οι ΗΠΑ δεν έχουν  θεμελιώδεις στόχους σχετικά με την ίδια την Κύπρο εκτός από το πλαίσιο των επιπτώσεων του Κυπριακού σε άλλα συμφέροντα  των ΗΠΑ.

IV Προθέσεις και στόχοι των Μερών

ΤΟΥΡΚΙΑ: Οι Τούρκοι είναι αποφασισμένοι να χρησιμοποιήσουν την ισχυρή θέση τους στην Κύπρο για να λύσουν το Κυπριακό μιας και δια παντός σύμφωνα με τη γραμμή για de facto κυβερνητικό διαχωρισμό  των δυο κοινοτήτων εντός του πλαισίου μιας ανεξάρτητης Κύπρου. Αυτό περιγράφεται από την Τουρκία σαν η «αποκατάσταση των δυο αυτόνομων  διοικήσεων» που συντονίζονται μόνο σε επίπεδο Κορυφής από τον Ελληνοκύπριο πρόεδρο και τον Τουρκοκύπριο αντιπρόεδρο.

Η ρύθμιση αυτή πρέπει να αναγνωρισθεί από τους Έλληνες σε επίσημο έγγραφο.

Οι Τούρκοι είναι  αντίθετοι στην επιστροφή στο συνταγματικό σύστημα του 1960 το οποίο θεωρούν μη λειτουργικό. Είναι   επίσης αντίθετοι στην επιστροφή του Μακαρίου. Δεν μιλούν για διχοτόμηση (διπλή Ένωση) προφανώς επειδή δεν πιστεύουν  ότι η Ελλάδα, οι ΗΠΑ και οι Σοβιετικοί και η Διεθνής Κοινότητα, θα ανεχθούν την εξαφάνιση του ανεξάρτητου κράτους της Κύπρου.

Επιπλέον η Τουρκία   μπορεί να προσπαθήσει  να χρησιμοποιήσει τα κέρδη της στην Κύπρο για να πιέσει την Ελλάδα να επιλύσουν τα άλλα Ελληνοτουρκικά θέματα, πρωταρχικά  την διαφορά για το πετρέλαιο του Αιγαίου και την οριοθέτηση των χωρικών υδάτων. Η Τουρκία ίσως υπολογίζει ότι, με τον Καραμανλή στην εξουσία στην Αθήνα υπάρχει μια καλή ευκαιρία για την επίλυση των εκκρεμών προβλημάτων. Τελικά η Τουρκία πιστεύει ότι διαπραγματεύεται από θέση ισχύος και δεν θα προσεγγίσει την διαπραγματευτική διαδικασία με θετική διάθεση.

ΕΛΛΑΔΑ: Ο Καραμανλής  όπως και ο Ετσεβίτ θέλει να επιλύσει  τα εκκρεμή Ελληνοτουρκικά προβλήματα. Ωστόσο   θα βρεθεί υπό πίεση από τον Στρατό να μην παραδοθεί στις τουρκικές απαιτήσεις . Οι Έλληνες  θα προτιμούσαν μια ανεξάρτητη ενιαία Κύπρο με τις ελάχιστες Εγγυήσεις για τα δικαιώματα της Τουρκικής κοινότητας. Γνωρίζουν ότι η Ένωση  είναι μη αποδεκτή από την Τουρκία. Στο ενδιάμεσο θα ήθελαν πιθανόν, το status quo ante, χωρίς τον Μακάριο και χωρίς τα πρόσθετα τουρκικά στρατεύματα.

Το ελάχιστο που θα δέχονταν θα ήταν η συνέχιση της Ανεξαρτησίας. Οι Έλληνες θα μπορούσαν να δεχθούν μια ομοσπονδιακή λύση  εάν ο τουρκικός Στρατός μειώνονταν σε μια συμβολική παρουσία και εάν οι ομοσπονδιακές ρυθμίσεις δεν θα ήταν απλώς ένα πρόσχημα για τον τουρκικό έλεγχο επί εδαφών. Αν οι Έλληνες κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει βάση στην τουρκική θέση (π.χ. δηλαδή ότι οι Τούρκοι έχουν αποτελεσματικά συνδέσει τον αυτόνομο θύλακα με την Τουρκία) θα μπορούσαν να κινηθούν για  να κάνουν το ίδιο στην Ελληνική πλευρά και να προσεγγίσουν τους Τούρκους στην βάση της de facto Ένωσης και των δυο τομέων.

ΚΥΠΡΟΣ (Ελληνοκύπριοι): Οι Τουρκοκύπριοι  είναι υπό τον έλεγχο της Άγκυρας, αλλά η Αθήνα θα πρέπει να λάβει υπόψη της  τις απόψεις των Ελληνοκυπρίων. Ότι κι αν συμφωνήσει η Αθήνα με τους Τούρκους θα πρέπει να «πουληθεί» στους Ελληνοκυπρίους (παρά την πλήρη παρερμηνεία της Άγκυρας ότι η Ελλάδα μπορεί να επιβάλλει την θέληση της στους Ελληνοκυπρίους). Στο παρελθόν, η Αθήνα είχε προβλήματα με τον Μακάριο, μα όταν τα κατάφερε, αυτός θα μπορούσε να περάσει στους Ελληνοκύπριους την Συμφωνία.



Ο Κληρίδης είναι πιο δεκτικός στην κατεύθυνση της Αθήνας  και πιο ελκυστικός στους Τούρκους, αλλά μάλλον δεν θα είναι σε θέση να διασφαλίσει την αποδοχή των Ελληνο-τουρκικών συμβιβασμών. Οι Αριστεροί θέλουν να συνεχισθεί η Ανεξαρτησία υπό τον Μακάριο. Οι Δεξιοί θέλουν Ένωση χωρίς τον Μακάριο .Οι Ελληνοκύπριοι έχουν την δυνατότητα να σαμποτάρουν μια Συμφωνία μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας. Όπως και οι Έλληνες της Ελλάδας, η πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων θα μπορούσε πιθανόν να αποδεχθεί μια ομοσπονδιακή  λύση εάν αυτή δεν ενέπλεκε μια μαζική τουρκική στρατιωτική παρουσία η κάθε άλλου είδους τουρκική , πέραν των συνόρων της δικαιοδοσία.

V. Εναλλακτικά μοντέλα  για νέες διευθετήσεις για την Κύπρο

Α. Μια ανεξάρτητη Κύπρος με Τουρκικές περιοχές (extraterritorial)  θα συνεπάγονταν:

-Μια ανεξάρτητη κυρίαρχη Κύπρο, πλην των τουρκικών περιοχών.

-Αναγνωρισμένη   ή de facto υπό τουρκικό έλεγχο περιοχή  στο τρίγωνο Λευκωσία- Κερύνεια .

-Η Τουρκία διατηρεί μεγάλο αριθμό  τουρκικών στρατιωτικών δυνάμεων στον θύλακα της Κερύνειας.

-Μερική Ελευθερία Κίνησης.

Β. Διχοτόμηση: Θα περιλαμβάνει:

-Αναγνώριση της τουρκικής κυριαρχίας γύρω από τον θύλακα της Κερύνειας ή σε κάποια άλλη περιοχή

-Η Διακήρυξη , ίσως μετά το δημοψήφισμα, της Ένωσης του υπολοίπου της Κύπρου με την Ελλάδα.

-Την προαιρετική  μεταφορά των Τουρκοκυπρίων  στον τουρκικό θύλακα και των Ελληνοκυπρίων έξω από αυτόν.

C. Ομοσπονδία και  Αποστρατιωτικοποίηση, θα περιλαμβάνουν:

-Μια ανεξάρτητη και κυρίαρχη Κύπρο

-Την δημιουργία  δυο κοινοτικών δομών -μιας ελληνικής  και μιας τουρκικής, αυτόνομων σε τοπικό επιπεδο  και συγχωνευμένων σε εθνικό επίπεδο .

-Την σταδιακή μείωση  ,υπό την επίβλεψη του ΟΗΕ των ελληνικών και τουρκικών δυνάμεων  ,σε μια συμβολική παρουσία μερικών εκατοντάδων στρατιωτών εκάστη.

-Αποστρατιωτικοποίηση της Κύπρου-όχι τοπικοί στρατοί.

Συζήτηση

Αναλύοντας αυτά τα τρία μοντέλα  από την άποψη των αμερικάνικων συμφερόντων και επιδιώξεων οδηγούμεθα στα ακόλουθα συμπεράσματα:

Το Μοντέλο Α θα είναι ασταθές και γρήγορα θα οδηγήσει στο Μοντέλο Β. Το Μοντέλο αυτό διατρέχει  επίσης τον κίνδυνο αναζωπύρωσης των μαχών εάν οι Τούρκοι αποφασίσουν να επεκτείνουν τον θύλακα  της Κερύνειας, η αν η Ελλάδα επιχειρήσει να φέρει ελληνικά στρατεύματα στο νησί. Εάν οι Ελληνοκύπριοι  είναι υποχρεωμένοι να παραχωρήσουν σημαντικό έδαφος στην Τουρκία ,δεν θα είχαν κανένα κίνητρο να εγκαταλείψουν  τον ιστορικό στόχο της Ένωσης για την διατήρηση ενός ανεξάρτητου κράτους και η Ελλάδα δεν θα ήταν σε θέση να αρνηθεί.

-Τα Μοντέλα Α και Β  έχουν το πλεονέκτημα ότι διαχωρίζουν την Ελληνική και Τουρκική κοινότητα, αλλά το μειονέκτημα είναι   ότι δημιουργούν ένα ακόμη σύνορο.

-Το Μοντέλο Β θα συνεπάγονταν ενδεχομένως την μεταφορά ελληνικών στρατιωτικών  δυνάμεων στην Κύπρο για εξισορρόπηση των δυνάμεων που ήδη βρίσκονται εκεί.





Συμπερασματικές παρατηρήσεις:

Μοντέλο Α (extraterriotoriality) είναι  εγγενώς ασταθές  και ως εκ τούτου   είναι το λιγότερο επιθυμητό  Μοντέλο από την άποψη των ΗΠΑ. Το Μοντέλο Β (διχοτόμηση) είναι  πιθανόν απαράδεκτο για τους Έλληνες  και μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη και όχι μικρότερη  αντιπαράθεση μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας. Το Μοντέλο C (ομοσπονδία) θέτει ένα δυνητικό σοβαρό πολιτικό πρόβλημα: Ακόμη κι αν η Ελλάδα και η Τουρκία συμφωνήσουν  σε ένα ομοσπονδιακό σύστημα, οι Ελληνοκύπριοι θα μπορούσαν να συμπεράνουν ότι η συμφωνία έδωσε παρά πολλά στους Τούρκους και έχουν την δυνατότητα να υποσκάψουν μια Ελληνοτουρκική Συμφωνία.

Από  την άλλη πλευρά το Μοντέλο C (Ομοσπονδία) συστήνεται γιατί θα ελαχιστοποιήσει την Ελληνική και Τουρκική παρουσία στο νησί…».