26 Απριλίου 2020

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV (Μέρος 1ο). Ο παθητικός τρόπος.

Τουρκικό MALE UAV Bayraktar TB2, έτοιμο για απογείωση.
Τουρκικό MALE UAV Bayraktar TB2, έτοιμο για απογείωση.


1η Δημοσιευση: 25 Μαΐου 2019.

Παρακάτω θα δούμε τις δυνατότητες του Bayraktar TB2, το οποίο η Τουρκία διαθέτει σε μεγάλους αριθμούς, και σε έκδοση η οποία είναι οπλισμένη. Στη συνέχεια, και με βάση τα συμπεράσματα που θα εξαχθούν, θα εξετάσουμε τη δυνατότητα του ΕΣ στην παθητική αντιμετώπιση του. Στην τεχνική δηλαδή, με την οποία το παραπάνω UAV δεν θα μπορεί να εντοπίσει μέσα κι εγκαταστάσεις του ΕΣ, πόσο μάλλον να αναγνωρίσει και να στοχοποιήσει. 

UAV BAYRAKTAR TB2

Τονίζεται πως θα αναφερθούμε στην οπλισμένη έκδοση, διότι είναι ακριβώς ίδια με την αναγνωριστική έκδοση σε ηλεκτρονικά και επιδόσεις, με το επιπλέον χαρακτηριστικό της δυνατότητας μεταφοράς οπλικού φορτίου. Το UAV Bayraktar TB2 είναι ένα κατηγορίας MALE μη επανδρωμένο όχημα, με μέγιστη ακτίνα δράσης τα 150 χλμ μακρυά από τη βάση του, ωφέλιμο φορτίο 55-145 κιλών, μέγιστο επιχειρησιακό ύψος τα 22.000 πόδια, και μέγιστη ταχύτητα 135 κόμβους. Επίσης μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 4 πυρομαχικά κατηγορίας MAM-L. Πιο αναλυτικά στην παρακάτω εικόνα.



Τεχνικά Χαρακτηριστικά UAV Βayraktar TB2.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά UAV Βayraktar TB2.

Διαθέτει αισθητήρα πολλαπλού φάσματος (multi-spectral), τον Αμερικάνικο Wescam CMX-15D.
Πρόκειται για αισθητήρα που συνδυάζει ηλεκτροοπτική κάμερα ημέρας 2ης γενιάς, υπέρυθρη κάμερα 6ης γενιάς, αποστασιόμετρο laser 20χλμ, καθώς και καταδείκτη laser τόσο για τα όπλα που φέρει, όσο και για όπλα από άλλους φορείς (π.χ. αεροσκάφη). Είναι ένας σύγχρονος αισθητήρας, με δυνατότητα 4x zoom, και fusion των στοιχείων των υπο-αισθητήρων του. Περισσότερα στοιχεία στην εικόνα που ακολουθεί. 

Παρότι όμως είναι σύγχρονος, δεν είναι σε καμία περίπτωση της κατηγορίας ενός σύγχρονου βαρέως ΕΕΠ ή ενός αεροσκάφους. Η χρήση του προορίζεται για μικρότερα ελικόπτερα και MALE UAV.


Τεχνικά χαρακτηριστικά του Wescam CMX-15D αισθητήρα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Wescam CMX-15D αισθητήρα.

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ

Θα εξεταστεί η δυνατότητα του Bayraktar TB2 στο να εντοπίζει και να ταυτοποιεί διάφορους στόχους σε διάφορα υψόμετρα. Διότι για να εκτελεσθεί βολή, απαιτείται πρώτα να εντοπιστεί και στη συνέχεια να ταυτοποιηθεί ο όποιος στόχος.

Αισθητήρες της κατηγορίας του Wescam MX-15D μπορούν να εντοπίζουν στόχους σε αποστάσεις μέχρι και 50 χλμ. Στόχους όμως, όπως κτίρια, αποθήκες και γενικά σταθερές εγκαταστάσεις. Για την αποκάλυψη κινητών στόχων όπως ΤΟΜΠ, Σ/Δ, άρματα και Α/Κ ΠΒ οι αποστάσεις εντοπισμού μειώνονται περίπου στα 8-10 χλμ. (λαμβάνοντας υπόψη τις επιδόσεις του παρόμοιου MMS των ΟΗ-58 Kiowa). Oι εταιρείες όμως που παράγουν τέτοιους αισθητήρες, δεν αναφέρουν εντέχνως πως αυτές οι αποστάσεις αφορούν στόχους οι οποίοι δεν έχουν εκτελέσει κανενός είδους τεχνικές απόκρυψης παραπλάνησης και παραλλαγής. Και μιλάμε μόνο για εντοπισμό, που δεν επαρκεί για να εκτελεσθεί βολή όπλου. Διότι για να εκτελεστεί βολή όπλου απαιτείται και ταυτοποίηση του στόχου, η οποία μειώνει τις απαιτούμενες αποστάσεις κατά Μ.Ο. στο 1/4 από αυτές του εντοπισμού.


Η απόδοση IR(πάνω) και SAR(κάτω) αισθητήρων, όταν δρουν από μεγάλο υψόμετρο, οδηγεί σε χαμηλές ικανότητες εντοπισμού, και σε μεγάλο αριθμό σφαλμάτων.
Η απόδοση IR(πάνω) και SAR(κάτω) αισθητήρων, όταν δρουν από μεγάλο υψόμετρο, οδηγεί σε χαμηλές ικανότητες εντοπισμού, και σε μεγάλο αριθμό σφαλμάτων.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΛΥΨΗΣ-ΑΠΟΚΡΥΨΗΣ-ΠΑΡΑΛΛΑΓΗΣ ΤΟΥ ΕΣ

Ο ΕΣ είναι ένας στρατός που εφαρμόζει αθόρυβα και αποτελεσματικά όλες τις παλαιές και σύγχρονες μεθόδους κάλυψης-απόκρυψης-παραλλαγής. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα από τους στρατούς που αποτελούν παράδειγμα για τους υπόλοιπους. Επιγραμματικά μερικές από αυτές είναι οι εξής:

  • Οχυρωματικά Έργα.

Τα οχυρωματικά έργα προσφέρουν κάλυψη στο προσωπικό και στα μέσα από τα εχθρικά πυρά. Ο ΕΣ πρωτοστατεί σε αυτόν τον τομέα έναντι των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ. Τόσο ποιοτικά, όσο και ποσοτικά.

  • ΑΝΤΙ-ΙR βαφή οχημάτων. 

Όλα τα οχήματά του είναι βαμμένα με ειδική βαφή σε χρώματα παραλλαγής, η οποία μειώνει και το οπτικό, και το θερμικό ίχνος των οχημάτων του. Η βαφή κατασκευάζεται από το 691 ΒΕΒ.



Διαφορά μεταξύ 2 ίδιων οχημάτων, με το όχημα Νο2 να έχει βαφτεί με ειδικό αντι-IR χρώμα.
Διαφορά μεταξύ 2 ίδιων οχημάτων, με το όχημα Νο2 να έχει βαφτεί με ειδικό αντι-IR χρώμα.

  • Δίχτυα Παραλλαγής.

Τα Δίχτυα Παραλλαγής είναι ένα μέσο απόκρυψης των οχημάτων, που αν εφαρμοστεί σωστά, εξαφανίζει στην κυριολεξία τα μέσα από οποιουδήποτε είδους παρατήρηση. Ο ΕΣ κι εδώ πρωτοστατεί χρησιμοποιώντας μείξη παλαιών και σύγχρονων διχτυών παραλλαγής, με τα τελευταία να είναι πολυφασματικής κάλυψης. Δηλαδή μειώνουν το ίχνος του μέσου που το χρησιμοποιεί, και στο οπτικό, και στο υπέρυθρο φάσμα.


Άρμα Μάχης Leopard2HELL με προσαρμοσμένοα εκαπιδευτικά δίχτυα παραλλαγής.
Άρμα Μάχης Leopard2HELL με προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά δίχτυα παραλλαγής.

  • Ομοιώματα.

Η χρήση πολυφασματικών ομοιωμάτων αρμάτων και Α/Κ πυροβόλων, θα κάνει τα συστήματα εντοπισμού του εχθρού κυριολεκτικά να κορεστούν από ψευδείς στόχους, με αποτέλεσμα να καταστούν άχρηστα. Εκτός από έτοιμες, πιο αποτελεσματικές αλλά και πιο κοστοβόρες λύσεις, υπάρχουν και τρόποι κατασκευής ομοιωμάτων με συνηθισμένα υλικά όπως λαμαρίνες, σωλήνες, και βαρέλια με φωτιά στο εσωτερικό των λαμαρινών, για εξαπάτηση του υπέρυθρου αισθητήρα. Για εξαπάτηση του οπτικού αισθητήρα, η παραπάνω κατασκευή μπορεί να καλυφθεί μερικώς με βλάστηση ή παλιά δίχτυα. Τα αποτελέσματα από τη σωστή χρήση των ομοιωμάτων είναι εντυπωσιακά.


Έτοιμη λύση φουσκωτού ομοιόματος άρματος μάχης.
Έτοιμη λύση φουσκωτού ομοιόματος άρματος μάχης.


  • Έδαφος.

Το Ελληνικό έδαφος όντας ημιορεινό και με βλάστηση, ευνοεί τον ΕΣ ο οποίος μπορεί να τοποθετήσει τα καίρια μέσα του σε περιοχές με δέντρα και βλάστηση. 


Η σωστή τοποθέτηση των μέσων σε κατάλληλο έδαφος, αυξάνει με γεωμετρικό τρόπο την απόκρυψη του από την εχθρική επίγεια και εναέρια παρατήρηση.
Η σωστή τοποθέτηση των μέσων σε κατάλληλο έδαφος, αυξάνει με γεωμετρικό τρόπο την απόκρυψη του από την εχθρική επίγεια και εναέρια παρατήρηση.


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η σωστή τοποθέτηση των μέσων σε συνδυασμό με τα σύγχρονα δίχτυα, την ειδική αντι-IR βαφή, την παραπλάνηση και  την αυτονόητη προσωπική παραλλαγή, μειώνουν το ίχνος σε όλο το φάσμα κατά 80%, κάτι που κάνει τις όποιες προσπάθειες εντοπισμού εξαιρετικά δύσκολη. Και σημειοτέον πως δεν μιλάμε για ταυτοποίηση, εκεί η υπόθεση κατά την άποψη του γράφοντος μοιάζει σχεδόν αδύνατη.

Συνεπώς ένα UAV Bayraktar, πετώντας σε μεγάλο υψόμετρο (>18.000π./6000μ.), μπορεί να εντοπίσει στόχους που βρίσκονται κοντά του (σχεδόν από κάτω του) και χωρίς αυτοί να έχουν λάβει μέτρα κάλυψης-απόκρυψης-παραλλαγής.
Για να εντοπίσει στόχους που έχουν λάβει τέτοια μέτρα, πρέπει να κατέβει χαμηλά. Πολύ χαμηλά θα συμπληρώναμε. Τόσο χαμηλά, που ίσως τo φτάνουν και τα Α/Α πυροβόλα.

O EΣ με τη σειρά του, πρέπει να αυξήσει περαιτέρω τα μέτρα κάλυψης-απόκρυψης-παραλλαγής που διαθέτει. Το κόστος είναι στην κυριολεξία μηδαμινό, και θα βοηθηθούν κι Ελληνικές εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν εξελιγμένη τεχνογνωσία.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Θεωρούμε πως τα Τουρκικά UAV είναι άκρως επικίνδυνα διότι δημιουργούν κορεσμό στην Ελληνική Αεράμυνα, και μπορούν να καλύψουν πολλά κενά στη συλλογή πληροφοριών. Αυτό όμως απέχει από την γενικότερη αντίληψη περί απόλυτου όπλου. Είναι αντιμετωπίσιμο και θα μπορούσαμε να πούμε και "λίγο" για την ένταση που θα έχουν πιθανές επιχειρήσεις πάνω από το Αιγαίο.

Την χώρα μας άλλα είναι που πρέπει να την ανησυχούν περισσότερο, όπως είναι η πλήρης επαγγελματοποίηση των ΤΕΔ την επόμενη δεκαετία, τα Τουρκικά ΠΕΠ, καθώς και τα θερμοβαρικά όπλα.


Εικόνα από το UAV Bayraktar ΤΒ2, από τα 1343 μέτρα ύψος, 1x zoom, και 3700 μέτρα απόσταση από το στόχο. Είναι εμφανής η διαφορά των 2 οχημάτων επί του δρόμου, μόνο και μόνο λόγω του χρώματος.
Εικόνα από το UAV Bayraktar ΤΒ2, από τα 1343 μέτρα ύψος, 1x zoom, και 3725 μέτρα απόσταση από το στόχο. Είναι εμφανής η διαφορά των 2 οχημάτων επί του δρόμου, μόνο και μόνο λόγω του χρώματος.