11 Μαΐου 2021

Αφιέρωμα στα ειδικά τεθωρακισμένα οχήματα, Μέρος Α: Περισυλλογή.


Όλες οι συγκρίσεις μεταξύ δύο στρατών επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στο προσωπικό, στον φορητό και ομαδικό οπλισμό, καθώς και στα οχήματα τα οποία κάνουν χρήση του οπλισμού τους προκειμένου να εκτελέσουν επιτυχώς την αποστολή τους. Κι αυτό γίνεται (δικαίως), επειδή τα παραπάνω οπλικά συστήματα διαθέτουν τη μεγαλύτερη ισχύ ενός στρατού. Όμως, το περιβάλλον που θα κληθούν να δράσουν χαρακτηρίζεται ως πολυσύνθετο σε τόπο και χρόνο και άκρως μεταβαλλόμενο, με μεγάλους περιορισμούς και διαφορές όσον αφορά το έδαφος και τις καιρικές συνθήκες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα των ανωτέρω είναι η βατότητα του εδάφους, η ύπαρξη δρομολογίων, η ύπαρξη φυσικών και τεχνητών κωλυμάτων, η ορατότητα, ο άνεμος, το σκοτάδι, το χιόνι, οι έντονες βροχοπτώσεις κοκ. Για παράδειγμα, στον Έβρο τους χειμερινούς μήνες το έδαφος είναι δύσβατο και οι καιρικές συνθήκες κακές, ενώ το καλοκαίρι όχι. Αυτό όμως δεν ισχύει και για ένα άλλο μέρος, όπου ο χειμώνας μπορεί να είναι πιο εύκολος, αλλά όχι και οι υπόλοιποι μήνες.

Όταν λοιπόν τα κύρια οπλικά συστήματα καλούνται να δράσουν σε ένα τέτοιο σύνθετο και ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, είναι απολύτως λογικό να χάνουν μεγάλο μέρος των ονομαστικών τους επιδόσεων με τις οποίες συγκρίνονται. Για να αμβλυνθεί αυτό το πρόβλημα, είναι αναγκαία η ύπαρξη κατάλληλων ειδικά διασκευασμένων μέσων, τα οποία θα υποστηρίζουν τα οπλικά συστήματα που μάχονται. Θα εκπληρώνουν δηλαδή όλες εκείνες τις αποστολές, η απουσία των οποίων θα μειώνει τον φόρτο εργασίας των κύριων μέσων και θα τους επιτρέπει να επικεντρώνονται στην κύρια αποστολή τους, αυτή της μάχης.

Γι' αυτούς τους λόγους λοιπόν, οι περισσότεροι Στρατοί διαθέτουν μια μεγάλη γκάμα ειδικών οχημάτων, τα οποία και εξειδικεύονται σε μια συγκεκριμένη αποστολή υποστήριξης μάχης ή υποστήριξης. Σε αυτή τη σειρά άρθρων θα δούμε τα ειδικά οχήματα του Ελληνικού Στρατού (Ε.Σ.), της Εθνικής Φρουράς (Ε.Φ.) και του Τουρκικού Στρατού (Τ.Σ. ή ΤΚΚ), θα αναλύσουμε τις επιδόσεις τους, και θα προβούμε σε σύγκριση των δυνατοτήτων τόσο των οχημάτων μεταξύ τους όσο και των συνολικών δυνατοτήτων κάθε Στρατού. Τέλος, θα εξετάσουμε πιθανούς τρόπους ενίσχυσης του ΕΣ και της ΕΦ στην κάθε κατηγορία.

Τα ειδικά οχήματα τα οποία θα εξεταστούν έχουν ως εξής:
  1. Tεθωρακισμένα Οχήματα Περισυλλογής (Armoured Recovery Vehicle - ARVs).
  2. Τεθωρακισμένα Οχήματα Μηχανικού - TOMX ( Armoured Engineering Vehicle - AEVs).
    • Τεθωρακισμένα Οχήματα Μηχανικού Μάχης - ΤΟΜΜΧ (Combat Engineering Vehicles -CEVs)
    • Γεφυροφόρα Άρματα - Άρματα Γ/Φ (Armoured Vehicles Launched Bridge - AVLBs)
    • Τεθωρακισμένα Οχήματα Άρσης - Διάσπασης Ναρκοπεδίων - Α/Σ-Δ/Π Ν/Π (Armoured Mine Clearing Vehicles - AMCVs)
    • Tεθωρακισμένα Οχήματα Μεταφοράς Ομάδας Μηχανικού Μάχης (Combat Engineers Squad Vehicles - CESVs)
    • Αμφίβια Οχήματα Γεφύρωσης (Amphibious Bridging Vehicles)
  3. Λοιπά Οχήματα Μηχανικού.

Περισυλλογή

Περισυλλογή είναι η διαδικασία μετακινήσεως και μεταφοράς Βαρέως Τεχνικού Υλικού που έπαθε βλάβη ή ακινητοποιήθηκε, από τη θέση που βρίσκεται, στο Τμήμα Συντηρήσεως (Διμοιρία-Ουλαμό-Ομάδα) της Μονάδας ή στον Σταθμό Περισυλλογής. Από εκεί το υλικό μεταφέρεται στο σημείο Μετακομιδής του Σχηματισμού. Προτού πραγματοποιηθεί η περισυλλογή όμως σε ένα όχημα, πρέπει πρώτα να απεγκλωβιστεί αν ακινητοποιήθηκε, και να γίνει προσπάθεια επιτόπιας επισκευής αν ακινητοποιήθηκε λόγω βλάβης. Ειδικά αν πρόκειται για περισυλλογή μάχης, οπού η συνέχιση της αποστολής του ακινητοποιημένου οχήματος είναι πρωταρχικής σημασίας. Συνεπώς, τα ειδικοποιημένα Οχήματα Περισυλλογής κάνουν πολλά περισσότερα από μια περισυλλογή, η οποία πραγματοποιείται μόνο εφόσον το όχημα δεν επισκευάστηκε επιτόπου. 

Εδώ να προσθέσουμε πως περισυλλογή, με την ευρεία έννοια της διάσωσης και περισυλλογής, μπορούν να κάνουν όλα σχεδόν τα οχήματα σε οχήματα της ίδιας κλάσης βάρους και τύπου πέδησης. Για παράδειγμα, όλα τα άρματα μπορούν να διεξάγουν περιορισμένου εύρους περισυλλογή σε όμοια άρματα. Επίσης, όλα τα ερπυστριοφόρα οχήματα διαθέτουν συρματόσχοινα τα οποία τους επιτρέπουν τον απεγκλωβισμό ενός οχήματος - αρκετά έχουν μέχρι και βαρούλκο (βίντσι), προκειμένου να αυτοαπεγκλωβίζονται. Ωστόσο, παρά τις δύσκολες περιπτώσεις που απαιτούν ειδικό όχημα, η περισυλλογή με οργανικά μέσα του τμήματος που επιχειρεί σημαίνει αυτομάτως την απώλεια από τον Διοικητή του τμήματος ενός ακόμη οχήματος, πέραν του ακινητοποιημένου. Αν δηλαδή ένα άρμα περισυλλέξει ένα βεβλαμμένο άρμα, τούτο σημαίνει πως ο Ουλαμός θα μείνει με μόλις τα μισά του άρματα.




Οχήματα Περισυλλογής - Αποστολές και Δυνατότητες 

Ως οχήματα Περισυλλογής (Π/Γ) χαρακτηρίζονται όσα οχήματα έχουν ως πρωταρχική αποστολή:
  • Τον απεγκλωβισμό/ διάσωση ενός ακινητοποιημένου οχήματος.
  • Την επιτόπια επισκευή της βλάβης για την άμεση επιστροφή του βεβλαμμένου οχήματος στη μάχη.
  • Την πρόσδεση και μεταφορά του στο 2ο κλιμάκιο (Τμήμα Συντήρησης της Μονάδας, Β' Κλιμάκια), ή στο 3ο κλιμάκιο (Σταθμό Περισυλλογής του οικείου ΤΥΠ).

Επίσης, όταν το απαιτούν οι περιστάσεις, ορισμένα οχήματα Π/Γ μπορούν να φέρουν εις πέρας και τις εξής δευτερεύουσες αποστολές:
  • Αποστολές ΜΧ (κατασκευή προστατευτικών έργων, άρση κωλυμάτων, βελτίωση εδάφους κοκ), για τη βελτίωση της κινητικότητας των μαχόμενων τμημάτων.
  • Μεταφορές βαρέων υλικών είτε μέσω ρυμουλκών, είτε κι επί του ίδιου του οχήματος.
  • Ως γερανοφόρο, για την φόρτωση κι εκφόρτωση υλικών και πυρομαχικών. 
  • Διεξαγωγή μάχης, με τη χρήση του κύριου οπλισμού τους (μόνο σε ειδικές περιπτώσεις όπως αυτή της αυτοπροστασίας).

Οχήματα Περισυλλογής - Ταξινόμηση 

Τα οχήματα Π/Γ, χωρίζονται σε διάφορες κλάσεις, οι οποίες και είναι αντίστοιχες των οχημάτων που υποστηρίζουν. 

Ο κύριος διαχωρισμός τους είναι ανάλογος του τύπου κίνησης/πέδησης του κάθε οχήματος. Συνεπώς, οι δύο κυρίες κατηγορίες είναι τα τεθωρακισμένα ερπυστριοφόρα οχήματα Περισυλλογής (άρματα) και τα (τεθωρακισμένα ή μη) τροχοφόρα οχήματα Περισυλλογής. Η κάθε κατηγορία με τη σειρά της, χωρίζεται σε 3 υποδιαιρέσεις, οι οποίες και είναι ανάλογες των επιδόσεων των οχημάτων Π/Γ. Και στις δύο περιπτώσεις είναι όμοιες, και είναι οι εξής:

-Βαρείας Περισυλλογής. 
-Μέσης Περισυλλογής. 
-Ελαφράς Περισυλλογής. 

Ως εκ τούτου, υπάρχουν συνολικά έξι (6) κατηγορίες οχημάτων Π/Γ, και είναι οι εξής:
  1. Άρμα Βαρείας Περισυλλογής: Είναι άρμα νέας γενιάς ειδικά διασκευασμένο ώστε να εκτελεί όλες τις αποστολές Περισυλλογής όλων των αρμάτων, τα οποία είναι μακράν τα πιο βαριά οχήματα μάχης. Είναι η κορωνίδα των οχημάτων Π/Γ. Διαθέτουν τον πιο ισχυρό και εξελιγμένο εξοπλισμό αποστολής, καθώς και αρκετά μεγάλη ιπποδύναμη για να ρυμουλκούν με ευκολία άρματα νέας γενιάς άνω των 60 τόνων. Κατά κανόνα, τα άρματα Βαρείας Π/Γ ζυγίζουν άνω των 50 τόνων, διαθέτουν κύριο βαρούλκο με δυνατότητα έλξης άνω των 100 τόνων, ανυψωτικό βαρούλκο με δυνατότητα ανύψωσης άνω των 25 τόνων, καθώς και κατάλληλη ιπποδύναμη για την ρυμούλκηση είτε ενός άρματος 3ης/4ης γενιάς, είτε 2 ελαφρύτερων αρμάτων προηγούμενης γενιάς. Μια εκ των παραπάνω δυνατοτήτων αν εκλείπει, τότε το όχημα δεν είναι επί της ουσίας άρμα Βαρείας Περισυλλογής. 
  2. Άρμα Μέσης Περισυλλογής: Είναι άρμα Π/Γ ικανό να διασώζει, να συντηρεί και να περισυλλέγει άρματα παλαιότερης γενιάς. Είναι γενικά οχήματα κατασκευασμένα πριν το 1990, και βασίζονται κυρίως σε σκάφη αρμάτων 2ης γενιάς. Συνήθως, ένα άρμα μέσης Π/Γ έχει δυνατότητα ρυμούλκησης 45-70 τόνους, κύριο βαρούλκο με δυνατότητα έλξης άνω των 50 τόνων, καθώς και ανυψωτικό βαρούλκο ικανό να ανυψώνει τους πύργους και τους κινητήρες των αρμάτων που υποστηρίζει.
  3. Άρμα Ελαφράς Περισυλλογής: Είναι ερπυστριοφόρο όχημα, το οποίο είναι ικανό να εκτελεί αποστολές Περισυλλογής για τα λοιπά ερπυστριοφόρα οχήματα, όπως ΤΟΜΠ, ΤΟΜΑ, ΤΟΜΟ, Α/Κ πυροβόλα, ΠΕΠ, κοκ. Τα σκάφη στα οποία βασίζονται προέρχονται από τις ίδιες κατηγορίες οχημάτων. Οι επιδόσεις τους ποικίλουν, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι μικρότερες ενός άρματος μέσης Π/Γ. 
  4. Τροχοφόρο Όχημα Βαρείας Περισυλλογής: Εδώ ανήκουν όλα τα τροχοφόρα οχήματα περισυλλογής με δυνατότητες που πλησιάζουν αυτές των αρμάτων ελαφράς περισυλλογής. Είναι υπεύθυνα για την περισυλλογή των βαρύτερων τροχοφόρων οχημάτων (άνω των 10 τόνων) όπως βαρέα φορτηγά, τροχοφόρα ΤΟΜΠ, ΤΤΟΑ, MRAP κοκ. τα οχήματα αυτής της κλάσης είναι κατά πλειοψηφία τεθωρακισμένα.
  5. Τροχοφόρο Όχημα Μέσης Περισυλλογής: Είναι τροχοφόρα οχήματα Π/Γ τα οποία δύναται να υποστηρίξουν άλλα τροχοφόρα οχήματα βάρους μέχρι 10 τόνων.
  6. Τροχοφόρο Όχημα Ελαφράς Περισυλλογής: Ως τέτοια χαρακτηρίζονται συνήθως τα διασκευασμένα ελαφρά φορτηγά Γενικής Χρήσης (κάτω των 5 τόνων), τα οποία και υποστηρίζουν σε αποστολές διάσωσης, επισκευής και περισυλλογής αντίστοιχου βάρους τροχοφόρα οχήματα.
Όχημα μέσης Περισυλλογής Μ88Α1 κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής διάσωσης άρματος μάχης Μ48 το οποίο για εκπαιδευτικούς σκοπού έχει τοποθετηθεί σε "σκάμμα". Πηγή: ΓΕΣ.



Εξέταση δυνατοτήτων

Στο παρόν αφιέρωμα, θα εξετάσουμε όλα τα οχήματα Π/Γ στις παρακάτω παραμέτρους:
  1. Γενικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά σκάφους - φορέα)
    1. Ηλικία: Ηλικία σκάφους κι εξοπλισμού.
    2. Βάρος οχήματος: Σε τόνους.
    3. Ιπποδύναμη: Μέγιστη ιπποδύναμη κινητήρα σε ίππους (HΡ)
    4. Υπηρέτηση.
    5. Οπλισμός.
  2. Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
    1. Κύρια μέρη εξοπλισμού: Θα αναφερθούν ονομαστικά.
    2. Είδος ανυψωτικού συστήματος (γερανού). Οι κυρίαρχες τάσεις είναι αυτές του περιστρεφόμενου γερανού-βραχίονα και του ιστού σχήματος "Α".
    3. Βασική ικανότητα έλξης (άνευ συστήματος τροχαλιών): Η βασική ελκτική δυνατότητα του κύριου βαρούλκου, χωρίς τη χρήση κάποιου είδους τροχαλίας, σε τόνους.
    4. Μέγιστη ικανότητας έλξης με σύστημα τροχαλιών (αν διαθέτει)¹: Η μέγιστη ελκτική δυνατότητα του κύριου βαρούλκου, με τη χρήση κάποιου είδους τροχαλίας που υπάρχει στον εξοπλισμό, σε τόνους.
    5. Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: Σε μέτρα.
    6. Βασική Ικανότητα ανύψωσης: Η βασική ανυψωτική δυνατότητα του ανυψωτικού βαρούλκου που υπάρχει στον γερανό, χωρίς τη χρήση κάποιου είδους τροχαλίας, σε τόνους. Αυτή επιτυγχάνεται χωρίς την αγκίστρωση του άρματος Π/Γ, με συνεπακόλουθο να μπορεί να κινηθεί με το φορτίο ανυψωμένο.
    7. Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: Η μέγιστη ανυψωτική δυνατότητα του ανυψωτικού βαρούλκου που υπάρχει στον γερανό, πιθανώς με τη χρήση κάποιου είδους τροχαλίας, σε τόνους. Απαιτείται η αγκίστρωση του άρματος Π/Γ με σκέλη ή λεπίδα, συνεπώς δεν μπορεί να κινηθεί με αυτό το φορτίο.
    8. Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: Η μέγιστη δυνατότητα με την οποία ένα άρμα Π/Γ μετακινεί ένα βεβλαμμένο όχημα σε ασφαλέστερο χώρο επισκευής. Σε τόνους
    9. Επιπλέον δυνατότητες: Εξετάζεται η ύπαρξη επιπλέον εξοπλισμού, όπως βοηθητικό βαρούλκο, Μονάδα Παροχής Ισχύος (APU), σύστημα προειδοποίησης υπερφόρτωσης κοκ.


Άρματα Περισυλλογής στον ΕΣ²

Τα περισσότερα οχήματα Π/Γ του Ελληνικού Στρατού σε μια φωτογραφία.
Από αριστερά: (1) Όχημα Ελαφράς Π/Γ Steyr 680M3, (2) Όχημα Μέσης Περισυλλογής Μ62, (3) Όχημα Μέσης Περισυλλογής ΜTVR Mk27 Eyal, (4) άρμα ελαφράς Π/Γ Μ578, (5) άρμα μέσης περισυλλογής Μ88Α1, (6) άρμα βαρείας Π/Γ Leopard 2 Buffel (Bergepanzer 3). Πηγή: ΓΕΣ


Τόσο οι δύο Ελληνικοί Στρατοί, όσο και ο ΤΚΚ, διαθέτουν μεγάλους στόλους αρμάτων Π/Γ, ανάλογους των μεγεθών των αρματικών τους δυναμικών. Κατά κύριο λόγο διαθέτουν άρματα Π/Γ μέσης και μεγάλης ηλικίας, κυρίως επειδή και τα ερπυστριοφόρα οχήματά τους έχουν ανάλογη ηλικία.

Ο ΕΣ, διαθέτει συνολικά 263 άρματα Π/Γ όλων των κατηγοριών, και πιο συγκεκριμένα:
  1. 12 άρματα βαρείας Π/Γ Leopard 2 Büffel για την υποστήριξη 170 Leopard2A6HEL (ανάγκες: 4 ανά ΕΜΑ), 
  2. Τουλάχιστον 138 άρματα μέσης Π/Γ, ήτοι >95 Μ88Α1 και 43 Leopard 1 ST,  για την υποστήριξη: 
    • 1.174 αρμάτων μάχης (ανάγκες: 4 ανά ΕΜΑ), 
    • 589 Α/Κ πυροβόλων (ανάγκες: 1 ανά Μοίρα Α/Κ ΠΒ),
    • 60 συστημάτων Α/Α Κ/Β βραχέως βεληνεκούς (Shorads) (ανάγκες: 1 ανά ΜΑ/ΑΠ).
    • 152 Πολλαπλών Εκτοξευτών Πυραύλων (ανάγκες: 1-3 ανά Μοίρα ΠΕΠ)
  3. 113 άρματα Ελαφράς Π/Γ M578 για την υποστήριξη 3.560 ερπυστριοφόρων οχημάτων (ανάγκες: 3 ανά Μ/Κ Τάγμα, 1 ανά Μονάδα που διαθέτει τεθωρακισμένα ερπυστριοφόρα οχήματα, αλλά όχι άρμα μέσης ή βαρείας περισυλλογής).
Από τα παραπάνω, μπορούμε να πούμε καταχρηστικά ότι οι ανάγκες του ΕΣ σε άρματα Π/Γ καλύπτονται με τον υπάρχοντα στόλο σε ποσοστά περίπου 60-70%, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις.

Leopard 2 Büffel

Άρμα Περισυλλογής Leopard 2 Büffel (BpZ 3), του Ελληνικού Στρατού.
Πηγή: ΓΕΣ.

Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα άρματα Περισυλλογής στον κόσμο, που όμοιο του δεν υπάρχει στο Τουρκικό οπλοστάσιο προς ώρας. Η σχεδίαση του ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 70 όταν ο Γερμανικός κι Ολλανδικός Στρατός είχαν ανάγκη από ένα πιο ισχυρό άρμα Περισυλλογής για να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των νεοαποκτηθέντων Leopard 2. Ωστόσο, η πρώτη παραγγελία των 
Leopard 2 Büffel (Bergepanzer 3) έγινε το 1990, και η οποία προοριζόταν για τον Γερμανικό κι Ολλανδικό Στρατό.

Το όχημα βασίζεται στο σκάφος του Leopard 2, έχει βάρος 54,3 τόνους και κάνει χρήση του ίδιου κινητήρα, μέγιστης ισχύος 1.500 ίππων. Υπηρετείται από τέσσερα άτομα, κι από οπλισμό διαθέτει ένα πολυβόλο MG3 7,62x51χιλ., καθώς και 6 εκτοξευτές καπνού. Eπιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 68km/h κι έχει αυτονομία 650km.
Ο εξοπλισμός του είναι πλήρης και σύγχρονος, κι αποτελείται από περιστρεφόμενο γερανό με βραχίονα ο οποίος εδράζεται στο εμπρόσθιο-δεξιό μέρος του σκάφους κι έχει δυνατότητα περιστροφής 270 μοιρών. Εντός αυτού υπάρχει ένα πολύ ισχυρό ανυψωτικό βαρούλκο το οποίο έχει βασική και μέγιστη ικανότητα ανύψωσης 21 και 30 τόνους αντίστοιχα  

Επίδειξη δύναμης από τα "βουβάλια" του ΕΣ, όπου δύο άρματα Περισυλλογής Leopard 2 Buffel ανυψώνουν ένα ολόκληρο άρμα Leopard 2A4 βάρους 55 τόνων! Πηγή: ΓΕΣ


Επίσης διαθέτει ένα κύριο βαρούλκο έλξης το οποίο συνδυάζεται είτε με συρματόσχοινο 180 μέτρων και 34χιλ.διαμέτρου, είτε με συρματόσχοινο 280 μέτρων και διαμέτρου 7χιλ. Η βασική ελκτική του ικανότητα είναι 35 τόνοι (στο πλήρες μήκος του συρματόσχοινου, στα 180 μ), ενώ με τη χρήση μονής τροχαλίας η ικανότητα διπλασιάζεται (70 τόνοι), αλλά υποδιπλασιάζεται το μέγιστο μήκος έλξης λόγω της διπλής διαδρομής του συρματόσχοινου (90 μέτρα). Η μέγιστη ικανότητα έλξης επιτυγχάνεται χάρις στην ύπαρξη κι ενός πολύσπαστου συστήματος διπλής τροχαλίας, με την οποία η ελκτική ικανότητα φθάνει τους 105 τόνους (σ.σ. τριπλασιασμός έλξης), αλλά σε μέγιστη απόσταση 60 μέτρων (σ.σ. υποτριπλασιασμός απόστασης και ταχύτητας).
Επιπλέον, το όχημα διαθέτει αξιοζήλευτες επιδόσεις ρυμούλκησης, κυρίως εξαιτίας του μεγαλύτερου βάρους του και της διπλάσιας ιπποδύναμης του σε σχέση με τα υπόλοιπα άρματα Π/Γ. Το Leopard 2 Βuffel δύναται να ρυμουλκήσει επί παντοδαπού εδάφους άρμα κλάσης MLC 60 (60-65 τόνων), και μέχρι και 110 τόνους σε ομαλό έδαφος. Αυτό σημαίνει, ότι το Leopard 2 Buffel δύναται να ρυμουλκήσει για μικρή απόσταση και σε ομαλό σχετικά έδαφος, έως και 2 Leopar 2A4.

Άλλη μια εντυπωσιακή δυνατότητα των αρμάτων Π/Γ Leopard 2 Buffel είναι αυτή της ταυτόχρονης ρυμούλκησης 2 Leopard 2A4 συνολικού βάρους 110 τόνων. Πηγή: ΓΕΣ


Τέλος, το Leopard 2 Bufel διαθέτει πλήρη επιπρόσθετο εξοπλισμό αποτελούμενο από Μονάδα Παροχής Ισχύος, σύστημα ελέγχου υπερφόρτωσης, λεπίδα για την αγκίστρωση του άρματος και την εκτέλεση εργασιών βελτίωσης εδάφους, σύστημα κατάδυσης (snorkelling), βοηθητικό βαρούλκο 650 κιλών, μπάρες ρυμούλκησης καθώς και πλήρες σετ εργαλείων για επιτόπιες επισκευές στο πεδίο. Αξίζει να αναφερθεί πως το Leopard 2 Buffel διατηρεί τη δυνατότητα του προκατόχου του, ήτοι τη δυνατότητα μεταφοράς ενός πλήρους εφεδρικού κινητήρα Leopard στο πίσω μέρος του σκάφους.

Leopard 1 ST

Άρμα Μέσης Περισυλλογής Leopard 1 ST (ARV) του ΕΣ.


Είναι ο πρόγονος του Leopard 2 Buffel, που βασίζεται στο άρμα μάχης Leopard 1 και χρησιμοποιείται για την υποστήριξη των ιδίων αρμάτων. Το όχημα εισήλθε σε υπηρεσία με τον Γερμανικό Στρατό το 1966, προκειμένου να αντικαταστήσει τα άρματα Περισυλλογής Μ74 λόγω ακαταλληλότητας, καθώς και τα Μ88, διότι χρησιμοποιούσε βενζίνη αντί για πετρέλαιο κίνησης, με ο,τι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας των ΕΜΑ. Το έτος εισαγωγής των πρώτων τεσσάρων οχημάτων στον ΕΣ ήταν το 1982, με επιπρόσθετα οχήματα να αποκτούνται μεταχειρισμένα από τα Γερμανικά (25-30), τα Oλλανδικά (10) και πιθανώς τα Ιταλικά (<10) αποθέματα.

Γενικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά σκάφους - φορέα)
  • Ηλικία: 39-55 έτη
  • Βάρος οχήματος: 39,8 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 830 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 4 άτομα (αρχηγός, οδηγός, συνοδηγός, τεχνίτης) 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο MG-3, 6 εκτοξευτές καπνού.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 68km/h
  • Αυτονομία: 650km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Περιστρεφόμενος γερανός με ανυψωτικό βαρούλκο, κύριο βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης (λεπίδα), πλήρες σετ εργαλείων επιτόπιων επισκευών
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Περιστρεφόμενος (270 μοίρες) γερανός με βραχίονα
  • Βασική ικανότητα έλξης: 34,5 τόνοι με συρματόσχοινο μήκους 90μ.
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 69 τόνοι με διπλό συρματόσχοινο και τροχαλία, μήκους 45 μέτρων.
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 90μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: 6,3 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 19 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: 50 τόνοι.
  • Επιπλέον δυνατότητες: Κιτ κατάδυσης (snorkelling), Μονάδα Παροχής Ισχύος (APU), σύστημα προειδοποίησης υπερφόρτωσης, σύστημα συγκόλλησης, πριόνι, κλειδιά, εργαλεία χειρός, σύστημα ΡΒΧ προστασίας,  ικανότητα αυτόνομης μεταφοράς εφεδρικού κινητήρα κοκ
Αφαίρεση πύργου άρματος μάχης Leopard 1 βάρους 10 τόνων, από άρμα Περισυλλογής Leopard 1 ST του Ελληνικού Στρατού, κατά τη διάρκεια επίδειξης. Πηγή: ΓΕΣ.


Μ88Α1

Μ88Α1 του Ελληνικού Στρατού "επί τω έργω", κατά
τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Πηγή: ΓΕΣ.


Το Μ88Α1 αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των αρμάτων Περισυλλογής του ΕΣ. H ιστορία αυτού του οχήματος είναι πολύ μεγάλη (από το 1961 για το Μ88 και από το 1977 για το Μ88Α1), κάτι που αποδεικνύει και την αξία του. Είναι Αμερικανικής προέλευσης και βασίζεται στο σκάφος και στο σύστημα κίνησης των αρμάτων μάχης Μ48 και Μ60. 

Αν και η έκδοση Μ88Α1 διαθέτει σχετικά παλαιά τεχνολογία, έλλειψη συστήματος προειδοποίησης υπερφόρτωσης, ανυψωτικό σύστημα άνευ περιστροφής, μικρή αυτονομία και μέγιστη ταχύτητα, μικρό μήκος συρματόσχοινου, εντούτοις έχει αξιοζήλευτες δυνατότητες έλξης, ρυμούλκησης και ανύψωσης, κατώτερες μόνο του Leopard 2 Buffel.

Γενικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά σκάφους - φορέα)
  • Ηλικία: 35-45 ετών
  • Βάρος οχήματος: 50, 8 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 750 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 4 άτομα (αρχηγός, οδηγός, συνοδηγός, τεχνίτης) 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο Μ2 0.50, 6 εκτοξευτές καπνού.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 42 km/h
  • Αυτονομία: 483 km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Μη περιστρεφόμενος ιστός σχήματος "Α", κύριο και βοηθητικό βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης (λεπίδα), πλήρες σετ εργαλείων επιτόπιων επισκευών 
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Μη περιστρεφόμενος ιστός σχήματος Α
  • Βασική ικανότητα έλξης: 40,8 τόνοι
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 81,6 τόνοι με κινητή τροχαλία, σε μέγιστο μήκος 30 μέτρων.
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 90μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: 6 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 22,7 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: 56 τόνοι.
  • Επιπλέον δυνατότητες: Μονάδα παροχής ισχύος, σύστημα εκκίνησης συσσωρευτών, κρουστικό σύστημα εργαλείων, αντλία ανεφοδιασμού καυσίμων, σύστημα συγκόλλησης, πριόνι, κλειδιά, εργαλεία χειρός, σύστημα ΡΒΧ προστασίας κοκ

Δύο άρματα μέσης Περισυλλογής Μ88Α1 του ΕΣ, ανυψώνουν άρμα μάχης στα πλαίσια επιδείξεως.


Αξίζει να σημειωθεί κάτι που έγινε γνωστό το 2012, κι αφορούσε την αναβάθμιση ορισμένων Ελληνικών Μ88Α1 του Δ'ΣΣ, προκειμένου να είναι ικανά να υποστηρίζουν πλήρως τα Leopard 2A4. Δεν έχει γίνει γνωστό τι αφορούσε η αναβάθμιση, αλλά το πιθανότερο είναι η απόκτηση μπαρών πρόσδεσης μεγαλύτερης αντοχής, βελτιώσεις στον ιστό, στα σετ εργαλείων κοκ...


Μ578

Άρμα Ελαφράς Περισυλλογής Μ578.

Είναι το μοναδικό άρμα ελαφράς Π/Γ στις τάξεις του ΕΣ. Είναι Αμερικανικής προέλευσης, και το σκάφος του βασίζεται στο σκάφος των Α/Κ πυροβόλων Μ107 και Μ110. Η κατασκευή τους ξεκίνησε το μακρινό 1961, για την κάλυψη των αναγκών Περισυλλογής των νεότευκτων τότε Α/Κ πυροβόλων Μ107 και Μ110. Μετά την απόσυρση των πυροβόλων από τον Αμερικανικό Στρατό, τα οχήματα συνέχισαν να υπηρετούν ως άρματα ελαφράς περισυλλογής λοιπών ερπυστριοφόρων οχημάτων, μέχρι τη διάθεσή τους σε συμμαχικές χώρες.

Η Ελλάδα απέκτησε μεγάλο αριθμό Μ578 από τα Αμερικανικά αποθέματα, προέβη σε ανακατασκευή κι εκσυγχρονισμό των επικοινωνιών τους, και τα χρησιμοποιεί για την Περισυλλογή των υπόλοιπων ερπυστριοφόρων οχημάτων του.


Γενικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά σκάφους - φορέα)
  • Ηλικία: 60 ετών
  • Βάρος οχήματος: 27 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 405 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 3 άτομα 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο Μ2 0.50, 
  • Μέγιστη ταχύτητα: 54,7 km/h
  • Αυτονομία: 523 km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Μη περιστρεφόμενος βραχίονας επί περιστρεφόμενου πύργου, κύριο και βοηθητικό βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης, βασικό σετ εργαλείων για επιτόπιες επισκευές 
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Μη περιστρεφόμενος βραχίονας επί περιστρεφόμενου πύργου. Δυνατότητα περιστροφής 360 μοίρες.
  • Βασική ικανότητα έλξης: -
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 27,2 τόνοι.
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 70μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: N/A
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 13,6 τόνοι
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: 20-25 τόνοι
  • Επιπλέον δυνατότητες: Ν/Α

Έλξη ΤΟΜΠ Μ-113Α1/2 από άρμα Περισυλλογής Μ578, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Πηγή: ΓΕΣ


Άρματα Περισυλλογής στην ΕΦ 

Η ΕΦ, διαθέτει συνολικά 14-18 άρματα μέσης περισυλλογής, ήτοι 4 άρματα μέσης Περισυλλογής BREM-80U και 10-14 άρματα μέσης Περισυλλογής ΑΜΧ-30D, για την υποστήριξη 134 αρμάτων. Με βάση αυτά τα δεδομένα, συμπεραίνεται ότι η ΕΦ καλύπτεται σχετικά επαρκώς όσον αφορά τα άρματα μάχης, αλλά πάσχει στην υποστήριξη των λοιπών ερπυστριοφόρων οχημάτων (TOMA ΒΜΡ-3, ΤΟΜΠ Λεωνίδας, Α/Κ πυροβόλα κοκ).

BREM-80U

Άρμα Περισυλλογής BREM-80U της Εθνικής Φρουράς. Πηγή: ΓΕΕΦ. 

Πρόκειται για ένα αξιόλογο άρμα Περισυλλογής, που επιτρέπει στην ΕΦ την απρόσκοπτη υποστήριξη μάχης των 82 αρμάτων Τ-80U που διαθέτει. Είναι σχετικά νέα οχήματα, κι αποκτήθηκαν ταυτοχρόνως της προμήθειας των Τ-80U. 

Γενικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά σκάφους - φορέα)
  • Ηλικία: 20 έτη
  • Βάρος οχήματος: 45 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 1250 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 4 άτομα (αρχηγός, οδηγός, συνοδηγός, τεχνίτης) 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο 0,50in, 6 εκτοξευτές καπνού.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 70km/h
  • Αυτονομία: 400km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Περιστρεφόμενος γερανός με ανυψωτικό βαρούλκο, κύριο βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης (λεπίδα), πλήρες σετ εργαλείων επιτόπιων επισκευών
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Περιστρεφόμενος (270 μοίρες) γερανός με βραχίονα
  • Βασική ικανότητα έλξης: 35 τόνοι με συρματόσχοινο μήκους 120μ.
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 
    • 70 τόνοι με κινητή τροχαλία σε μήκος 60μ
    • 140 τόνοι με τετραπλό σύστημα τροχαλιών (πολύσπαστο), μήκος 30 μέτρων.
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 120μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: 5-6 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 18 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: ~50 τόνοι.
  • Επιπλέον δυνατότητες: Κιτ κατάδυσης (snorkelling), Μονάδα Παροχής Ισχύος (APU), σύστημα προειδοποίησης υπερφόρτωσης, σύστημα συγκόλλησης, πριόνι, κλειδιά, εργαλεία χειρός, σύστημα ΡΒΧ προστασίας, βοηθητικό βαρούλκο 
AMX-30D

ΑΜΧ-30D του Γαλλικού Στρατού.

Το ΑΜΧ-30D είναι Γαλλικό άρμα Περισυλλογής, ικανό να υποστηρίζει τα άρματα ΑΜΧ-30 της ΕΦ, αλλά και τα Τ-80 σε περιορισμένο βαθμό. Πρόκειται για κατασκευές 40-46 ετών, με την έναρξη παραγωγής τους το 1975 για λογαριασμό του Γαλλικού Στρατού. Τα ΑΜΧ-30D της ΕΦ προέρχονται από τα αποθέματα του ΕΣ, στα πλαίσια της διάθεσης από αυτόν των ΑΜΧ-30G και Β2.

Πρόκειται για πολύ ικανά μέσα, που μπορούν να εκτελέσουν όλα τα είδη των αποστολών που θα τους ζητηθούν. 

Γενικά Χαρακτηριστικά ΑΜΧ-30D
  • Ηλικία: 40-46 έτη
  • Βάρος οχήματος: 35 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 720 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 4 άτομα (αρχηγός, οδηγός, συνοδηγός, τεχνίτης) 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο 7,62.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 60km/h
  • Αυτονομία: 650km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Περιστρεφόμενος γερανός με ανυψωτικό βαρούλκο, κύριο βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης (λεπίδα), πλήρες σετ εργαλείων επιτόπιων επισκευών
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Περιστρεφόμενος (240 μοίρες) γερανός με βραχίονα
  • Βασική ικανότητα έλξης: 35 τόνοι με συρματόσχοινο μήκους 90μ.
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 70 τόνοι με κινητή τροχαλία σε μήκος 45μ
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 90μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: 5 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 15 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: ~35 τόνοι.
  • Επιπλέον δυνατότητες: Κιτ κατάδυσης (snorkelling), σύστημα συγκόλλησης, πριόνι, κλειδιά, εργαλεία χειρός, σύστημα ΡΒΧ προστασίας, βοηθητικό βαρούλκο 3τον 

Άρματα Περισυλλογής στον ΤΚΚ

Τα περισσότερα άρματα Περισυλλογής του ΤΚΚ σε μια φωτογραφία.
Από αριστερά: (1) Άρμα ελαφράς Περισυλλογής Μ578, (2) άρμα μέσης Περισυλλογής Μ88Α1, (3&4) δύο άρματα Περισυλλογής Μ48Α5Τ (TAMAY) 


O TKK διαθέτει συνολικά περίπου 178 άρματα Π/Γ, τα οποία καταμερίζονται ως εξής:
  • 154 άρματα μέσης Περισυλλογής, ήτοι 105 Μ48Α5Τ (TAMAY), 16 Leopard 1 ST και 33 Μ88/M88Α1.
  • Τουλάχιστον 24 άρματα ελαφράς Περισυλλογής Μ578.
Οι ποσότητες αυτές προορίζονται να καλύψουν τις ανάγκες υποστήριξης 2300 αρμάτων μάχης, 900 Α/Κ πυροβόλων, 190 ΠΕΠ και 4435 ερπυστριοφόρων ΤΟΜΠ. H κάλυψη των αναγκών του με βάση αυτά τα δεδομένα θεωρείται κάτω του αποδεκτού. Αποτέλεσμα αυτής της μεγάλης έλλειψης είναι η κάλυψη των αναγκών των Μονάδων της 1ης Στρατιάς και των κατοχικών δυνάμεων κατά προτεραιότητα (σε πιθανές αναλογίες 1:2), με τις ανάγκες των υπόλοιπων τμημάτων να καλύπτονται σε πολύ μικρότερο βαθμό.


M48Α5T (TAMAY) ARV

Άρμα Περισυλλογής Μ48Α5Τ κατά τη μεταφορά του στο μέτωπο της Συρίας.
Πηγή: Twitter.

ο Τουρκικός Στρατός από τα τέλη της δεκαετίας του 90 διαπίστωσε τις μεγάλες ελλείψεις του σε άρματα Περισυλλογής, καθώς βασιζόταν σε πολύ λίγα Μ88Α1 και στα ακατάλληλα Μ74, τα οποία βασίζονται στο σκάφος του M4 Sherman.Ένας από τους πιθανούς λόγους που τους ανάγκασαν να βρουν λύση άμεσα ήταν και η ακινητοποίηση δεκάδων (αν όχι εκατοντάδων) αρμάτων κι οχημάτων στον Έβρο κατά την κρίση του 1996. Στην αρχή στράφηκαν στην διασκευή ορισμένων Μ47 σε άρματα Π/Γ, όμως το σχέδιο εγκαταλήφθηκε γρήγορα μάλλον λόγω της παλαιότητας των οχημάτων, ήδη από εκείνη την εποχή. Το πρόγραμμα τελικά που απέδωσε καρπούς ήταν εκείνο της διασκευής αριθμού πλεονασματικών αρμάτων Μ48Α2 από εργοστάσιο βάσης του ΤΚΚ (2ο Κέντρο Συντήρησης στην Καισάρεια), με Αμερικανική και Γερμανική βοήθεια. Εν τέλει, η κλάση που προέκυψε ονομάστηκε M48A5T (TAMAY), κι αφορούσε την πλήρη ανακατασκευή και διασκευή 117 αρμάτων Μ48, σε 105 άρματα Περισυλλογής, και 12 άρματα Μηχανικού Μάχης.

Ο εξοπλισμός που επιλέχθηκε βασίζεται κατά κύριο λόγο στο Leopard 1A2 ST, μας αναβαθμισμένης έκδοσης του Leopard 1 ST. Αποτέλεσμα αυτού είναι το όχημα να έχει τις επιδόσεις έλξης και ανύψωσης του Leopard 1A2 ST λόγω των βαρούλκων, της λεπίδας και του περιστρεφόμενου γερανού, αλλά τις επιδόσεις ρυμούλκησης και κινητικότητας του Μ88Α1, λόγω του σκάφους, του κινητήρα και της ανάρτησης.

Επιπλέον, έγινε γνωστό από τοπική Τουρκική εφημερίδα, ότι τα Μ48A5Τ TAMAY έχουν αναβαθμισθεί με την προσθήκη συστήματος κινητής και σταθερής τροχαλίας ("πολύσπαστου"), το οποίο επιτρέπει τον πολλαπλασιασμό της ελκτικής ικανότητας του στους 120-140 τόνους, πάντα εις βάρος όμως του χρόνου και του μήκους έλξης.

Πρόκειται γενικά για μια ικανοποιητική προσθήκη, που παρά την ηλικία του φορέα, προσδίδει ένα άρμα Περισυλλογής με σύγχρονο εξοπλισμό αρκετά υψηλών δυνατοτήτων, το οποίο μετά την προσθήκη του πολύσπαστου κατατάσσεται πάνω από σχεδόν όλα τα λοιπά άρματα Περισυλλογής, εκτό μόνο των Leo 2 Buffel & BREM-80U.

Γενικά Χαρακτηριστικά Μ48Α5Τ ΤΑΜΑΥ
  • Ηλικία: 65 έτη το σκάφος, 15 έτη ο εξοπλισμός αποστολής
  • Βάρος οχήματος: 48,9 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 750 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 4 άτομα (αρχηγός, οδηγός, συνοδηγός, τεχνίτης) 
  • Οπλισμός: Πολυβόλο 12,7.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 50km/h
  • Αυτονομία: 250-300km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Περιστρεφόμενος γερανός με ανυψωτικό βαρούλκο, κύριο βαρούλκο, πτύο σταθεροποίησης (λεπίδα), πλήρες σετ εργαλείων επιτόπιων επισκευών
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Περιστρεφόμενος (270 μοίρες) γερανός με βραχίονα
  • Βασική ικανότητα έλξης: 35 τόνοι με συρματόσχοινο μήκους 90μ.
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 
    • 70 τόνοι με κινητή τροχαλία σε μήκος 45μ
    • 120-140 τόνοι με σύστημα κινητών και σταθερών τροχαλιών (πολύσπαστο) σε απόσταση 25-30μ
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: 90μ.
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: 6,3 τόνοι.
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 20 τόνοι
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: 55 τόνοι
  • Επιπλέον δυνατότητες: Κιτ κατάδυσης (snorkelling), σύστημα συγκόλλησης, πριόνι, κλειδιά, εργαλεία χειρός, σύστημα ΡΒΧ προστασίας, ικανότητα αυτόνομης μεταφοράς εφεδρικού κινητήρα, βοηθητικό βαρούλκο 2τον. 
Άρμα Περισυλλογής Μ48Α5Τ κατά τη διάρκεια δοκιμών στο 2ο Κέντρο Συντήρησης στην Καισάρεια. Εδώ ανυψώνει ΤΟΜΠ Μ113Α2Τ2 σε γωνία 60 μοιρών δεξιά ("ώρα 2") ως προς την κατεύθυνση του άρματος. Πηγή: Facebook, 2nd ABICI.


MPG M4K



Άξιο αναφοράς αποτελεί και η εγχώρια προσπάθεια της Τουρκίας στην κάλυψη των αναγκών pερισυλλογής του τεράστιου στόλου Τροχοφόρων ΤΟΜΠ και ΤΤΟΑ που διαθέτει. Πρόκειται για το όχημα Μ4Κ της εταιρίας MPG, το οποίο είναι ένα θωρακισμένο τροχοφόρο wrecker 8x8, ικανό να διασώζει  οποιοδήποτε τροχοφόρο όχημα διαθέτει στις τάξεις του ο ΤΚΚ.

Πρόσφατα, το όχημα πέρασε με επιτυχία τις δοκιμές, κι αναμένεται να ενταχθούν συνολικά 29 οχήματα του τύπου.

Γενικά Χαρακτηριστικά ΜPG M4K
  • Ηλικία: 1 έτος
  • Βάρος οχήματος: 46 τόνοι
  • Ιπποδύναμη: 600 ίπποι
  • Υπηρέτηση: 3-4 άτομα
  • Οπλισμός: 
    • Τηλεχειριζόμενος σταθμός οπλισμού SARP, με πολυβόλο 7,62χιλ.
    • Έξι (6) εκτοξευτές καπνού.
  • Μέγιστη ταχύτητα: 80km/h
  • Αυτονομία: 800km
Ειδικά Χαρακτηριστικά (χαρακτηριστικά εξοπλισμού αποστολής)
  • Κύρια μέρη εξοπλισμού: Περιστρεφόμενος τηλεσκοπικός γερανός με διπλό ανυψωτικό βαρούλκο, δύο (συν δύο) βραχίονες στήριξης, σύστημα ρυμούλκησης "Quick Pick"
  • Είδος ανυψωτικού συστήματος: Περιστρεφόμενος τηλεσκοπικός γερανός 
  • Μέγιστη ικανότητας έλξης: 25 τόνοι με διπλό συρματόσχοινο μήκους 7μ.
  • Μήκος συρματόσχοινου κύριου βαρούλκου: - 
  • Βασική Ικανότητα ανύψωσης: ~15 τόνοι
  • Μέγιστη ικανότητα ανύψωσης: 25 τόνοι
  • Μέγιστη ικανότητα ρυμούλκησης: Όλα τα τροχοφόρα οχήματα του ΤΚΚ.
  • Επιπλέον δυνατότητες: -

Αντί επιλόγου

Ο Ελληνικός Στρατός διαθέτει αρκετά καλές επιδόσεις στον συγκεκριμένο τομέα, σίγουρα πιο πλήρεις από τον Τουρκικό Στρατό, αλλά σε κάθε περίπτωση όχι ιδανικές. Τα δύο κύρια προβλήματα είναι αυτά της παλαιότητας των μέσων - με εξαίρεση τα Leopard 2 Buffel, καθώς και της ύπαρξης ελλείψεων. Επίσης η εισαγωγή σε υπηρεσία <1.200 Τεθωρακισμένων Τροχοφόρων Οχημάτων Ασφαλείας (ΤΤΟΑ) Μ-1117 βάρους 14 τόνων, θα αναγκάσει τον Ελληνικό Στρατό να βρει λύσεις.

Όσον αφορά τα άρματα Περισυλλογής αρμάτων, η πολυπόθητη ανανέωση θα έρθει είτε με την όποια μελλοντική προμήθεια νέων (ή μεταχειρισμένων) αρμάτων, είτε με την παραχώρηση αριθμού Μ-88Α1 από τα Αμερικανικά αποθέματα. Επιπλέον, αν το επέτρεπαν οι οικονομικές συνθήκες, θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον η προοπτική αναβάθμισης ορισμένων Μ-88Α1 σε Μ-88Α2 HERCULES, η οποία και θα τα μετατρέψει στα καλύτερα άρματα Περισυλλογής στην περιοχή.

Άρμα βαρείας Περισυλλογής Μ-88Α2 Hercules. Πρόκειται για όχημα πολύ υψηλών επιδόσεων, ικανό να εκτελέσει κάθε αποστολή, με ασφάλεια. Το κόστος εκσυγχρονισμού ενός Μ-88Α1 στο επίπεδο ανέρχεται σε περίπου 1,5εκ. € ανά όχημα. Πηγή: BAE Systems.


Στα άρματα Περισυλλογής ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς τα Μ-578 είναι αρκετά παλαιά. Εδώ, μια πιθανή λύση θα μπορούσε να ήταν η μετασκευή ορισμένων Μ-113 σε οχήματα Περισυλλογής, κάτι που θα προσέφερε πέραν της ανανέωσης του στόλου, κι ευρεία ομοιοτυπία. Ένας αριθμός 100-150 οχημάτων μπορεί να βρεθεί είτε από τον υπάρχοντα στόλο, είτε από δωρεάν παραχώρηση από συμμαχική χώρα, είτε από πλεονασματικά ΤΟΜΠ μετά την είσοδο ενός ΤΟΜΑ. Ειδάλλως, και ειδικά μετά την όποια εισαγωγή ενός ΤΟΜΑ, θα μπορούσε να διερευνηθεί η δυνατότητα παραχώρησης πλεονασματικών Μ-88Α1 από τα Αμερικανικά αποθέματα.

Στα τροχοφόρα οχήματα Περισυλλογής, πρέπει πάση θυσία να βρεθεί λύση στην επικείμενη έλευση των Μ-1117. Με εξαίρεση τα λιγοστά Mk-28 MTVR (32) και Μ-984Α1 που διαθέτει ο ΕΣ, κανένα άλλο τροχοφόρο όχημα δεν δύναται να περισυλλέξει με ασφάλεια τέτοιας κατηγορίας βάρους οχήματα. Δυστυχώς, η παραχώρηση 400 οχημάτων της οικογένειας HEMMT (Μ-984Α1-Α2) δεν τελεσφόρησε, και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνουν ενέργειες για εκ νέου αναζήτηση διαθέσιμων οχημάτων, είτε HEMMT από τις ΗΠΑ, είτε κάποια άλλη οικογένεια οχημάτων από Ευρωπαϊκή χώρα. Τα Μ-1117 πάντως, μπορούν να μετασκευαστούν σε οχήματα Περισυλλογής,  είτε από την μητρική τους εταιρεία (Maintenance ASV), είτε μετά από ιδία προσπάθεια σε συνεργασία με την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία (ΕΑΒΙ).

Το Maintenance ASV της Textron, το οποίο αναπτύχθηκε κατόπιν απαίτησης του Ιρακινού Στρατού.  Πηγή

Στα μικρότερα τροχοφόρα οχήματα Περισυλλογής η κατάσταση θα λυθεί μόνο με την έλευση ενός νέου αξιόλογου φορτηγού. Τα Μ-62 και Μ-543 αν και αξιόλογων επιδόσεων, είναι πάρα πολύ παλαιά, μιας και βασίζονται στο φορτηγό τακτικών μεταφορών Μ-54 της ευρύτερης οικογένεια φορτηγών Μ-39, τα οποία και εισήλθαν σε υπηρεσία το 1951-1960.

Επίλογος

Είναι απολύτως λογικό όλα τα "φώτα" να στρέφονται στα μέσα (διεξαγωγής) μάχης, εντούτοις τα μέσα υποστήριξης μάχης και υποστήριξης διαδραματίζουν εξίσου τον ίδιο σημαίνοντα ρόλο. Διότι πολύ απλά τυχόν έλλειψη η ελλιπής εκμετάλλευση τους, αυτομάτως απομειώνει τη συνολική μαχητική ικανότητα μιας ένοπλης δύναμης στη διεξαγωγή επιχειρήσεων, κυρίως όταν αυτές είναι παρατεταμένες κι όταν υπάρχουν σοβαροί εδαφικοί και κλιματικοί περιορισμοί. 

Σημειώσεις

Υπό ιδανικές συνθήκες, δηλαδή ευθυγραμμισμένο στο οριζόντιο και κάθετο επίπεδο, και με ελάχιστη τριβή. Για παράδειγμα, ένα άρμα 50 τόνων πεσμένο σε τάφρο και κολλημένο στις λάσπες, απαιτεί πολλαπλάσια δύναμη έλξης, πιθανώς κι άνω των 100 τόνων. Για να μειωθεί η απαιτούμενη δύναμη έλξης στα επιτρεπτά επίπεδα ενός άρματος Π/Γ με μικρότερες δυνατότητες έλξης, συνηθίζεται η αφαίρεση της μηχανής καθώς και η απομάκρυνση όσης λάσπης ή χώματος εμποδίζει την κίνηση των ερπυστριών και μπορεί να αφαιρεθεί. 

⑵ Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αριθμοί των οχημάτων και τα χαρακτηριστικά τους προέρχονται από ανοικτές πηγές, συνεπώς υπάρχει ενδεχόμενο oi ποσότητες να μην είναι απολύτως ακριβείς.   


Βιβλιογραφία

TM-9-2350-256-10 Operator’s Manual forRecovery Vehicle, Medium, M 88A1(NSN 2350-00-122-6826)
Stefan Marx: Die Bergepanzer der Bundeswehr und die deutsche Bergetechnik
TM 9-2320-272-10 Operator’s Manual for Truck 5 ton, 6x6, M939 series
Drucksache 17/14736, Rüstungsexporte – Verkauf von deutschen Leopard-Kampfpanzern an Staaten des Mittleren Ostens und an weitere Länder
ATP 4-31/MCRP 3-40E.1, Recovery and Battle Damage Assessment andRepair(BDAR)
STANAG 2375 VEHICLE BATTLEFIELD RECOVERY DATA - AEP-13
STANAG 2399 BATTLEFIELD RECOVERY/EVACUATION OPERATIONS
STANAG 2418 : 2009 PROCEDURES FOR EXPEDIENT REPAIR, INCLUDING BATTLE DAMAGE REPAIR
STANAG 4101 Towing Attachments
ΣΚ 210-1



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου