19 Αυγούστου 2019

Reuters: Στην Καλαμάτα κατευθύνεται το ιρανικό δεξαμενόπλοιο.Να δούμε αν "πιέσουν" οι Αμερικανοί, αλλά και πως θα αντιδράσουμε...



To ιρανικό δεξαμενόπλοιο που έχει βρεθεί στο επίκεντρο της διαμάχης ανάμεσα στην Τεχεράνη και τη Δύση κατευθύνεται προς την Ελλάδα και συγκεκριμένα προς την Καλαμάτα. Αυτό μεταδίδει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters επικαλούμενο στοιχεία της Refinitiv, που παρακολουθεί την πορεία των τάνκερ.
Οι βρετανικές αρχές είχαν προχωρήσει στην κατάσχεσή του τον Ιούλιο, στη βάση της υποψίας ότι μετέφερε πετρέλαιο στη Συρία, παραβιάζοντας τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Η Τεχεράνη διέψευσε ότι προορισμός των 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ήταν η Συρία.

Ωστόσο η σύλληψη του Grace 1 ,που μεταφέρει πετρέλαιο αξίας 130 εκατ. δολαρίων. προκάλεσε σοβαρή κρίση μεταξύ Λονδίνου και Τεχεράνης, με τις ιρανικές αρχές να προχωρούν δεκαπέντε ημέρες αργότερα στη σύλληψη του Stena Impero, δεξαμενόπλοιου υπό βρετανική σημαία, στο Στενό του Ορμούζ, την πιο σημαντική πετρελαϊκή αρτηρία στον κόσμο.
Η κατάσχεσή του έληξε τελικά την περασμένη εβδομάδα και η Ουάσιγκτον έδωσε εντολή για εκ νέου σύλληψή του. Ωστόσο το Γιβραλτάρ απέρριψε το αίτημα. Το δεξαμενόπλοιο, που παρέμενε ακινητοποιημένο από την 4η Ιουλίου στα ανοικτά των ακτών του Γιβραλτάρ, σήκωσε άγκυρα το βράδυ κι άρχισε να κινείται προς Νότο.
Το Ιράν δια στόματος του εκπροσώπου του υπουργείου Εξωτερικών, Αμπάς Μουσαβί, προειδοποίησε τις ΗΠΑ εναντίον οποιασδήποτε νέας απόπειρα να συλληφθεί το τάνκερ «Μια τέτοια ενέργεια θα έθετε σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην ανοικτή θάλασσα. Έχουμε εκδώσει προειδοποίηση μέσω επίσημων διαύλων, ιδιαίτερα μέσω της πρεσβείας της Ελβετίας» τόνισε ο Μουσαβί. 
Από Reuters, Ναυτεμπορική.

Υπουργείο Ναυτιλίας: Επενδύσεις 1 δισ. στα νησιά και στο Λιμενικό


Χρηματοδοτική στήριξη που υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ σε βάθος τετραετίας για τις διάφορες δράσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού του Λιμενικού και του μεταφορικού ισοδυνάμου, κινητοποιεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης. «Σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια αυτά στο σύνολό τους και με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, τόσο για τη στήριξη της νησιωτικότητας όσο και του Λιμενικού και των πεδίων δράσης του υπουργείου εν γένει», σημειώνει μιλώντας στην «Κ». Παράλληλα ξεκαθαρίζει πως θα επισπεύσει τις επενδύσεις σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και θα προχωρήσει μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ στην αποκρατικοποίηση των άλλων δέκα περιφερειακών λιμένων. Δεσμεύεται για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου και την απελευθέρωση της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού, ώστε να σταματήσει η «αιμορραγία» ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής προς ανταγωνιστικές χώρες.
– Πώς θα επιταχύνετε τις επενδύσεις στα λιμάνια και με τι μοντέλο θα κάνετε τις επόμενες αποκρατικοποιήσεις;
– Η κυβέρνησή μας πιστεύει ακράδαντα ότι τα λιμάνια μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε επιταχύνει τις διαδικασίες υλοποίησης των επενδυτικών προγραμμάτων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που παρέμεναν σε εκκρεμότητα αδικαιολόγητα. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τις διοικήσεις των δύο λιμανιών και σύντομα, εκτιμώ, θα έχουμε ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται. Οσον αφορά τώρα τα άλλα δέκα λιμάνια ανώνυμες εταιρείες, έχω ήδη ξεκαθαρίσει στη Βουλή, ότι το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Διότι δεν ορίζει με σαφή τρόπο υποχρεωτικές επενδύσεις και, δεύτερον, δεν προσδιορίζει τι χρήματα μπορεί να προσδοκά το Δημόσιο. Επιδιώκουμε λοιπόν επενδύσεις που θα διασφαλίζουν τόσο τα δημόσια έσοδα όσο και τις θέσεις εργασίας. Για τον σκοπό αυτό έχουμε ξεκινήσει σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ μελέτες βιωσιμότητας για το κάθε λιμάνι ξεχωριστά. Τα συμπεράσματα θα μας οδηγήσουν στην επιλογή της καλύτερης δυνατής λύσης για την αξιοποίησή τους, η οποία μπορεί να είναι και η πλήρης ιδιωτικοποίηση.
– Πώς θα διασφαλίσετε την επάρκεια εξοπλισμού του Λιμενικού και της Ακτοφυλακής; Είστε ικανοποιημένος με τη διαχείριση του μεταναστευτικού στον βαθμό που σας αναλογεί; Επαρκούν τα μέσα;
– Το μεταναστευτικό θέμα συνδέεται άμεσα και καθοριστικά με το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Ξεκαθάρισα από τη Βουλή πως το Λιμενικό δεν ανήκει στο υπουργείο. Είναι το ίδιο το υπουργείο. Απέναντι στο Λιμενικό έχουμε λοιπόν μια υποχρέωση: Να του παρέχουμε όλα τα μέσα που χρειάζεται ώστε να φέρει εις πέρας την αποστολή του με αποτελεσματικότητα. Την προσφορά του εξάλλου αναγνώρισε δημοσίως προ ολίγων ημερών και ο πρωθυπουργός. Μέχρι τώρα το Λιμενικό ήταν παρατημένο στην τύχη του και προσέχω πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιώ. Σημαντικά προγράμματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν καθοριστικά στην αναβάθμιση των μέσων του κόντεψαν να χαθούν και τώρα καταβάλλουμε εμείς πολύ μεγάλη προσπάθεια να μη χάσουμε τα διαθέσιμα κονδύλια. Συνολικά, ο επενδυτικός προγραμματισμός των υπηρεσιών του υπουργείου και του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής περιλαμβάνει έργα και προμήθειες εξοπλισμού και πλωτών και άλλων μέσων που αγγίζουν τα 600 εκατομμύρια ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020 και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας. Η εικόνα απορρόφησης που βρήκαμε ήταν ιδιαίτερα χαμηλή και απογοητευτική. Ηδη κάνουμε αγώνα δρόμου για να επισπεύσουμε τις διαδικασίες με έναν και μοναδικό σκοπό: να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ. Στόχος είναι από τα 30 εκατ. ευρώ της απορρόφησης που παραλάβαμε, να φτάσουμε έως το 2023 στην απορρόφηση του συνόλου των 570 εκατ. ευρώ από κοινοτικούς πόρους.
– Διαθέτετε επιπλέον πόρους για να ενισχύσετε και τα νησιά και τους νησιώτες;
– Εως τώρα οι όποιες παρεμβάσεις σε αυτό το μέτωπο ήταν μάλλον αποσπασματικές. Εμείς θα ακολουθήσουμε ανάστροφη πορεία. Εχουμε ήδη έτοιμη μια συνολική νέα προσέγγιση και συγκεκριμένα προχωράμε άμεσα τον σχεδιασμό ειδικού αναπτυξιακού προγράμματος για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, με πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και του ΕΣΠΑ, αντιμετωπίζοντας ολιστικά τα ζητήματα λιμενικών υποδομών, νησιωτικής επιχειρηματικότητας και διαφόρων εστιασμένων πρωτοβουλιών. Ταυτόχρονα αναλαμβάνουμε τον συντονισμό της κατάρτισης εθνικής στρατηγικής για τη γαλάζια ανάπτυξη και θα διεκδικήσουμε τη συμμετοχή μας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής νησιωτικής ατζέντας, σε τομείς όπως η αλιεία, η ενέργεια, οι συνδυασμένες μεταφορές και ο ανταγωνισμός. Επίσης, θα διατηρήσουμε αλλά και θα επεκτείνουμε την εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας σε υπό ψήφιση νομοσχέδια που αναφέρονται σε τομείς που συνδέονται με τις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ειδικά χαρακτηριστικά των νησιών, ενώ θα αξιολογήσουμε το μεταφορικό ισοδύναμο με παράλληλη υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας. Το αντιστάθμισμα λόγω νησιωτικότητας, θα πρέπει να βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και όχι να δημιουργεί επιδοματικά εξαρτώμενες οικονομίες. Παράλληλα επεξεργαζόμαστε ειδικό τομεακό πρόγραμμα για την υλοποίηση της νησιωτικής πολιτικής μας με πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τριετίας.
– Επομένως μιλάτε για ένα δυνητικό χρηματοδοτικό οπλοστάσιο άνω του ενός δισεκατομμυρίου σε ορίζοντα τετραετίας. Σωστά;
– Σωστά. Συνολικά, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας αλλά και άλλες πηγές, υπάρχει χρηματοδοτική στήριξη για τις διάφορες δράσεις, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλιστικού του Λιμενικού και του μεταφορικού ισοδύναμου, που υπερβαίνει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια αυτά στο σύνολό τους και με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, τόσο για τη στήριξη της νησιωτικότητας όσο και του Λιμενικού και των πεδίων δράσης του υπουργείου εν γένει.
– Η ακτοπλοΐα χρειάζεται στήριξη. Πώς σχεδιάζετε να χειριστείτε τον κλάδο;
– Θα υπάρξει συνολική αναμόρφωση του συστήματος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ενώ θα αναθεωρηθεί και το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα ελλιπούς εξυπηρέτησης, ανεπίκαιρων εγκρίσεων δρομολογήσεων, επικάλυψης δρομολογίων κ.ο.κ. Εν ολίγοις θα θεσπιστούν κοινοί κανόνες για όλους. Επίσης θα εξορθολογιστεί το σύστημα των άγονων γραμμών, με έμπρακτη στήριξη των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών. Μας απασχολεί το ζήτημα του γερασμένου στόλου και εξετάζουμε διάφορες λύσεις για το θέμα αυτό. Θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την ομαλή προσαρμογή στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου. Παράλληλα θα συζητήσουμε με τους συναρμόδιους συναδέλφους την προοπτική μέτρων τόνωσης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
– Ποιο είναι το σχέδιό σας για την ποντοπόρο ναυτιλία;
– Ηδη προωθούμε παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό του εθνικού νηολογίου και της ναυτικής εκπαίδευσης, για τη δημιουργία ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας και ηλεκτρονικού ναυτολογίου. Ειδικά για τη ναυτική εκπαίδευση προχωράμε με εισαγωγή ενός νόμου-πλαισίου για την οργάνωση και τη λειτουργία της, με στήριξη των υλικοτεχνικών υποδομών των ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, αύξηση του αριθμού των εισακτέων, ουσιαστική λειτουργία του γραφείου Σταδιοδρομίας και, γενικότερα, έμπρακτη στήριξη της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης. Παράλληλα θα αναδείξουμε όμως και την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, αλλά με κανόνες και σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ανοιχτές θάλασσες για όλους
Υπάρχουν παθογένειες αλλά και υστερήσεις στον θαλάσσιο τουρισμό. Πώς θα κινηθείτε;
Η πολιτική μας είναι μία: ανοιχτές θάλασσες για όλους, με κανόνες και σεβασμό στο εθνικό και κοινοτικό δίκαιο. Σεβασμός στην αρχή της αναλογικότητας και της αμοιβαιότητας με τις υπόλοιπες χώρες. Ο θαλάσσιος τουρισμός στη χώρα αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα όπως τις ελλιπείς υποδομές των λιμανιών και των μαρινών, την υψηλή φορολογία, τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Η φορολογική πολιτική δεν ενισχύει το επαγγελματικό σκάφος ως οικονομική μονάδα, αλλά αντίθετα υποσκάπτει τον αναπτυξιακό του ρόλο. Τον Ιούλιο του 2015 επιβλήθηκε ΦΠΑ 24% στο ναυλοσύμφωνο των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, όταν την ίδια στιγμή οι κύριοι ανταγωνιστές μας όπως η Τουρκία, δεν επέβαλε φόρο, ενώ χώρες όπως η Ιταλία και η Κροατία επιβάλλουν φόρους μόλις 6,5% και 6% αντιστοίχως. Από το 2009 έως το 2015 εγκατέλειψαν τις μαρίνες μας περίπου 40.000 σκάφη και αγκυροβόλησαν στην Τουρκία και στην Κροατία. Συνεπώς, σε αυτό τον τομέα έχουμε πολλά να κάνουμε και γι’ αυτό προχωράμε άμεσα στην αναδιάρθρωση του Μητρώου Πλοίων, έτσι ώστε να καταστεί ένα χρήσιμο εργαλείο της εθνικής πολιτικής για τον θαλάσσιο τουρισμό και όχι απλώς ένα εργαλείο υπερφορολόγησης.

ΑΡΘΡΟ ΚΟΛΑΦΟΣ ΑΠΟ DAILY SABAH: Οι Έλληνες έκλεισαν άλλα 5 "Τουρκικά" σχολεία της "Τουρκικής" μειονότητας στην Δ.Θράκη.

Μείναμε άναυδοι μετά το προκλητικότατο άρθρο της Daily Sabah, η οποία ξεκάθαρα και χωρίς καμία αναστολή εμπλέκεται στα εσωτερικά ζητήματα της Ελλάδας. Μάλιστα, χαρακτηρίζει σκοπίμως την Ελληνική Μουσουλμανική Μειονότητα ως "Τουρκική" πάνω από 5 φορές, προπασθώντας να δημιουργήσει εντυπώσεις.

 Αυτά να τα βλέπουν μερικοί από τη Δυτική πλευρά του Αγαίου, που ακόμα ελπίζουν πως μαζί τους μπορούμε να "τα βρούμε".

Σημείωση - Ερώτηση: Τον επικεφαλής του Συλλόγου Καθηγητών της Μουσουλμανικής Μειονότητας, Σαλίχ Αχμέτ, ποιός είπαμε ότι τον πληρώνει;;  






Από Daily Sabah, μετάφραση Ahvalnews.com


Το υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας έκλεισε πέντε ακόμη σχολεία από την "τουρκική" μειονότητα της χώρας, αναφέροντας τη χαμηλή προσέλευση.

Η απόφαση, που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα, περιλαμβάνει τα σχολεία της Ροδόπης και της İskeçe (Ξάνθη), δύο περιοχές της δυτικής Θράκης όπου συγκεντρώνεται η τουρκική μειονότητα, ανέφερε η εφημερίδα.

Με το τελευταίο κλείσιμο, ο αριθμός των μειονοτικών σχολείων που έκλεισαν στη χώρα από το 2011 ανήλθε σε 65.

Η μουσουλμανική-"τουρκική" μειονότητα της Δυτικής Θράκης, που ανέρχεται σε περίπου 150.000 ανθρώπους, αποτελεί από καιρό ζήτημα διαμάχης μεταξύ της Άγκυρας και της Αθήνας, με την Τουρκία να εγκαλεί την Ελλάδα για αυτό που η ίδια αποκαλεί αδυναμία της τελευταίας να παραχωρήσει πλήρη δικαιώματα στη μειονότητα, συμπεριλαμβανομένης μιας εθνοτικής ταυτότητας και άρση των περιορισμών στην ελευθερία της θρησκείας.

Κλείνοντας τα σχολεία ή τη συγχώνευσή τους με το πρόσχημα της έλλειψης σπουδαστών είναι λάθος και δεν συμβάλλει στην εκπαίδευση των μειονοτήτων, δήλωσε ο Σαλίχ Αχμέτ, επικεφαλής του Συλλόγου Καθηγητών για τη μειονοτική ομάδα, δήλωσε στην Daily Sabah.

"Αυτά τα σχολεία έχουν διαφορετικό καθεστώς από τα άλλα σχολεία και η απόφαση για το κλείσιμο τους πρέπει να βασίζεται σε υπάρχοντες νόμους", δήλωσε ο Αχμέτ.

Η Ελλάδα άρχισε να κλείνει τα σχολεία στα οποία φοιτούν μαθητές της "τουρκικής μειονότητας" το 2011, στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής προσπάθειας για τη μείωση του κόστους. Συνολικά, 14 σχολές έκλεισαν εκείνο το έτος και ο συνολικός αριθμός τους έπεσε στα 877 από το 1933.

Τι μας αποκαλύπτει έγγραφο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σχετικά με το Κυπριακό, πριν την επιχείρηση "Αττίλας ΙΙ"



Από Liberal


45 χρόνια μετά την δεύτερη τουρκική εισβολή στην Κύπρο, όπου ο δεύτερος Αττίλας έφθασε μέχρι την διαχωριστική γραμμή που παραμένει ακόμη και σήμερα σύμβολο μιας Εθνικής τραγωδίας και μιας πρωτοφανούς παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, είναι όλο και πιο ξεκάθαρο ότι η Διεθνής Κοινότητα και κυρίως η Ουάσιγκτον, με  ευθύνη του τότε ΥΠΕΞ Χένρι Κίσινγκερ δεν εξάντλησαν τις δυνατότητες που είχαν προκειμένου να αποφευχθεί η τραγωδία.

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ για το LIBERAL

Στις 28 Ιουλίου 1974 οι ΗΠΑ αναγνωρίζοντας ότι οι ίδιες δεν έχουν ειδικό ενδιαφέρον  στην Κύπρο, αντί να επιδιώξουν να αποτρέψουν την δεύτερη εισβολή και την κατ επέκταση ολοκλήρωση της τουρκικής κατοχής στο νησί, κάνουν ασκήσεις επί χάρτου.

Όπως φαίνεται και στο έγγραφο που παρουσίασε στον Χ. Κίσινγκερ η Cyprus Task Force, κανείς δεν ασχολείται στην Ουάσιγκτον με την προσπάθεια αποτροπής κλιμάκωσης της στρατιωτικής παρέμβασης της Τουρκίας, αλλά αποτυπώνονται στο χαρτί τα διαφορετικά σενάρια για την διαχείριση της κατάστασης με την παγιοποίηση των αποτελεσμάτων της τουρκικής εισβολής … Και είναι αποκαλυπτικό του τρόπου που ερμήνευαν τα γεγονότα και τους «παίκτες» στο Κυπριακό, οι Αμερικανοί.

Διαβάστε το ενημερωτικό υπόμνημα προς τον τότε υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ:

«Ενημερωτικό υπόμνημα από την Κυπριακή ομάδα εργασίας στο Υπουργό Εξωτερικών, Κίσινγκερ

Ουάσιγκτον, 28 Ιουλίου, 1974.

Τα συμφέροντα των ΗΠΑ στην Κυπριακή κρίση: Θέματα και επιλογές

Το πρόβλημα

Παρά την Ελληνική αντίσταση, οι Τούρκοι στη Γενεύη προσπαθούν να πιέσουν τις συζητήσεις κατάπαυσης του πυρός σε προκαταρκτικές διαπραγματεύσεις για μια πολιτική διευθέτηση. Καθώς οι συνομιλίες προσεγγίζουν τις ουσιαστικές πτυχές της διευθέτησης, ο κίνδυνος ενός αδιεξόδου αυξάνεται. Εν αναμονή αυτού του ενδεχομένου, το έγγραφο αυτό αναλύει τις διάφορες ρυθμίσεις που μπορεί να προταθούν για τον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο επηρεάζονται τα συμφέροντα των ΗΠΑ.




II. H Κατασταση

Στρατιωτικά η κατάσταση  στο νησί είναι σχετικά ήρεμη. Οι Τούρκοι έχουν εδραιώσει και διευρύνει τον θύλακα βόρεια της Λευκωσίας αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των Τουρκοκυπριακών θυλάκων έξω από το τρίγωνο Λευκωσίας – Κυρήνειας έχουν περιορισθεί η εξαλειφθεί με εξαίρεση την Αμμόχωστο και την περιοχή των Κόκκινων που συνεχίζει να βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Τουρκοκυπριακής πολιτοφυλακής.

Η νέα κυβέρνηση   στην Αθήνα έχει απειλήσει με Ελληνοτουρκικό πόλεμο εάν οι Τούρκοι συνεχίσουν να προωθούνται κατά παράβαση της εκεχειρίας αλλά οι διεθνείς προσπάθειες τις τελευταίες 24 ώρες έχουν περιορίσει τις  τουρκικές παραβιάσεις. Από πολιτική άποψη η κατάσταση στην Ελλάδα και στην ελληνοκυπριακή κοινότητα είναι ασταθής .Ο Κληρίδης παγιδευμένος μεταξύ των εξτρεμιστών της Δεξιάς και της Αριστεράς κινείται προσεκτικά από τον φόβο μιας κίνησης εναντίον του . Στην Ελλάδα υπάρχουν αναφορές  για πραξικόπημα εναντίον του Καραμανλή από στρατιωτικούς υποστηρικτές του Ιωαννίδη.

Ο Ελληνικός Στρατός πιθανόν να αφήσει στον Καραμανλή σημαντικό περιθώριο για την προσπάθεια αναζήτησης λύσης του Κυπριακού υπό την προϋπόθεση  ότι η Τουρκία δεν θα επιδιώξει να διευρύνει τα πλεονεκτήματα της στην Κύπρο ακόμη περισσότερο. Οι Τούρκοι φαίνονται ενωμένοι γύρω από τον Ετσεβίτ, αλλά η αντιπολίτευση και ο Στρατός θα τον παρακολουθούν προσεκτικά για να είναι σίγουροι ότι δεν θα διαπραγματευθεί τα κέρδη της Τουρκίας..

Διπλωματικά  με την εισβολή στην Κύπρο συνεχίζοντας την προέλαση μετά την  κατάπαυση του πυρός και δηλώνοντας ότι η Τουρκία προτίθεται να παραμείνει με τις δυνάμεις της  στην Κύπρο οι Τούρκοι βρίσκονται υπό αυξανόμενη διεθνή κριτική. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ανήσυχο για  τους στόχους της Τουρκίας και οι Τούρκοι από την πλευρά τους θεωρούν ότι οι Βρετανοί είναι υπέρ της Ελλάδας. Υπό αυτές τις συνθήκες η μοναδική σημαντική υποστήριξη προς την Τουρκία φαίνεται να προέρχεται από τις ΗΠΑ

ΙΙΙ Αμερικανικά Συμφέροντα

Τα θεμελιώδη συμφέροντα  μας στην περιοχή είναι :1)να διατηρηθεί η ικανότητα άμυνας και αποτροπής  της Δύσης η οποία απαιτεί την συνοχή του ΝΑΤΟ, την διατήρηση των εγκαταστάσεων  των ΗΠΑ/ΝΑΤΟ και την Ελληνο-τουρκική αρμονία.2)την αναχαίτιση της Σοβιετικής επιρροής.

Μια  ασταθής Κύπρος απειλεί και τα δυο αυτά συμφέροντα μας. O ελληνοτουρκικός ανταγωνισμός   αποδυναμώνει την αμυντική ικανότητα της Συμμαχίας και οι ελληνοτουρκικές εχθροπραξίες θα επέφεραν σοβαρό πλήγμα.

Περαιτέρω  αν χειροτέρευε η κατάσταση, η κρίση  εύκολα θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη Σοβιετική τοποθέτηση στην Κύπρο  και είτε στην Ελλάδα είτε στην Τουρκία ,είτε και στις δύο. Έτσι οι ΗΠΑ δεν έχουν  θεμελιώδεις στόχους σχετικά με την ίδια την Κύπρο εκτός από το πλαίσιο των επιπτώσεων του Κυπριακού σε άλλα συμφέροντα  των ΗΠΑ.

IV Προθέσεις και στόχοι των Μερών

ΤΟΥΡΚΙΑ: Οι Τούρκοι είναι αποφασισμένοι να χρησιμοποιήσουν την ισχυρή θέση τους στην Κύπρο για να λύσουν το Κυπριακό μιας και δια παντός σύμφωνα με τη γραμμή για de facto κυβερνητικό διαχωρισμό  των δυο κοινοτήτων εντός του πλαισίου μιας ανεξάρτητης Κύπρου. Αυτό περιγράφεται από την Τουρκία σαν η «αποκατάσταση των δυο αυτόνομων  διοικήσεων» που συντονίζονται μόνο σε επίπεδο Κορυφής από τον Ελληνοκύπριο πρόεδρο και τον Τουρκοκύπριο αντιπρόεδρο.

Η ρύθμιση αυτή πρέπει να αναγνωρισθεί από τους Έλληνες σε επίσημο έγγραφο.

Οι Τούρκοι είναι  αντίθετοι στην επιστροφή στο συνταγματικό σύστημα του 1960 το οποίο θεωρούν μη λειτουργικό. Είναι   επίσης αντίθετοι στην επιστροφή του Μακαρίου. Δεν μιλούν για διχοτόμηση (διπλή Ένωση) προφανώς επειδή δεν πιστεύουν  ότι η Ελλάδα, οι ΗΠΑ και οι Σοβιετικοί και η Διεθνής Κοινότητα, θα ανεχθούν την εξαφάνιση του ανεξάρτητου κράτους της Κύπρου.

Επιπλέον η Τουρκία   μπορεί να προσπαθήσει  να χρησιμοποιήσει τα κέρδη της στην Κύπρο για να πιέσει την Ελλάδα να επιλύσουν τα άλλα Ελληνοτουρκικά θέματα, πρωταρχικά  την διαφορά για το πετρέλαιο του Αιγαίου και την οριοθέτηση των χωρικών υδάτων. Η Τουρκία ίσως υπολογίζει ότι, με τον Καραμανλή στην εξουσία στην Αθήνα υπάρχει μια καλή ευκαιρία για την επίλυση των εκκρεμών προβλημάτων. Τελικά η Τουρκία πιστεύει ότι διαπραγματεύεται από θέση ισχύος και δεν θα προσεγγίσει την διαπραγματευτική διαδικασία με θετική διάθεση.

ΕΛΛΑΔΑ: Ο Καραμανλής  όπως και ο Ετσεβίτ θέλει να επιλύσει  τα εκκρεμή Ελληνοτουρκικά προβλήματα. Ωστόσο   θα βρεθεί υπό πίεση από τον Στρατό να μην παραδοθεί στις τουρκικές απαιτήσεις . Οι Έλληνες  θα προτιμούσαν μια ανεξάρτητη ενιαία Κύπρο με τις ελάχιστες Εγγυήσεις για τα δικαιώματα της Τουρκικής κοινότητας. Γνωρίζουν ότι η Ένωση  είναι μη αποδεκτή από την Τουρκία. Στο ενδιάμεσο θα ήθελαν πιθανόν, το status quo ante, χωρίς τον Μακάριο και χωρίς τα πρόσθετα τουρκικά στρατεύματα.

Το ελάχιστο που θα δέχονταν θα ήταν η συνέχιση της Ανεξαρτησίας. Οι Έλληνες θα μπορούσαν να δεχθούν μια ομοσπονδιακή λύση  εάν ο τουρκικός Στρατός μειώνονταν σε μια συμβολική παρουσία και εάν οι ομοσπονδιακές ρυθμίσεις δεν θα ήταν απλώς ένα πρόσχημα για τον τουρκικό έλεγχο επί εδαφών. Αν οι Έλληνες κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει βάση στην τουρκική θέση (π.χ. δηλαδή ότι οι Τούρκοι έχουν αποτελεσματικά συνδέσει τον αυτόνομο θύλακα με την Τουρκία) θα μπορούσαν να κινηθούν για  να κάνουν το ίδιο στην Ελληνική πλευρά και να προσεγγίσουν τους Τούρκους στην βάση της de facto Ένωσης και των δυο τομέων.

ΚΥΠΡΟΣ (Ελληνοκύπριοι): Οι Τουρκοκύπριοι  είναι υπό τον έλεγχο της Άγκυρας, αλλά η Αθήνα θα πρέπει να λάβει υπόψη της  τις απόψεις των Ελληνοκυπρίων. Ότι κι αν συμφωνήσει η Αθήνα με τους Τούρκους θα πρέπει να «πουληθεί» στους Ελληνοκυπρίους (παρά την πλήρη παρερμηνεία της Άγκυρας ότι η Ελλάδα μπορεί να επιβάλλει την θέληση της στους Ελληνοκυπρίους). Στο παρελθόν, η Αθήνα είχε προβλήματα με τον Μακάριο, μα όταν τα κατάφερε, αυτός θα μπορούσε να περάσει στους Ελληνοκύπριους την Συμφωνία.



Ο Κληρίδης είναι πιο δεκτικός στην κατεύθυνση της Αθήνας  και πιο ελκυστικός στους Τούρκους, αλλά μάλλον δεν θα είναι σε θέση να διασφαλίσει την αποδοχή των Ελληνο-τουρκικών συμβιβασμών. Οι Αριστεροί θέλουν να συνεχισθεί η Ανεξαρτησία υπό τον Μακάριο. Οι Δεξιοί θέλουν Ένωση χωρίς τον Μακάριο .Οι Ελληνοκύπριοι έχουν την δυνατότητα να σαμποτάρουν μια Συμφωνία μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας. Όπως και οι Έλληνες της Ελλάδας, η πλειοψηφία των Ελληνοκυπρίων θα μπορούσε πιθανόν να αποδεχθεί μια ομοσπονδιακή  λύση εάν αυτή δεν ενέπλεκε μια μαζική τουρκική στρατιωτική παρουσία η κάθε άλλου είδους τουρκική , πέραν των συνόρων της δικαιοδοσία.

V. Εναλλακτικά μοντέλα  για νέες διευθετήσεις για την Κύπρο

Α. Μια ανεξάρτητη Κύπρος με Τουρκικές περιοχές (extraterritorial)  θα συνεπάγονταν:

-Μια ανεξάρτητη κυρίαρχη Κύπρο, πλην των τουρκικών περιοχών.

-Αναγνωρισμένη   ή de facto υπό τουρκικό έλεγχο περιοχή  στο τρίγωνο Λευκωσία- Κερύνεια .

-Η Τουρκία διατηρεί μεγάλο αριθμό  τουρκικών στρατιωτικών δυνάμεων στον θύλακα της Κερύνειας.

-Μερική Ελευθερία Κίνησης.

Β. Διχοτόμηση: Θα περιλαμβάνει:

-Αναγνώριση της τουρκικής κυριαρχίας γύρω από τον θύλακα της Κερύνειας ή σε κάποια άλλη περιοχή

-Η Διακήρυξη , ίσως μετά το δημοψήφισμα, της Ένωσης του υπολοίπου της Κύπρου με την Ελλάδα.

-Την προαιρετική  μεταφορά των Τουρκοκυπρίων  στον τουρκικό θύλακα και των Ελληνοκυπρίων έξω από αυτόν.

C. Ομοσπονδία και  Αποστρατιωτικοποίηση, θα περιλαμβάνουν:

-Μια ανεξάρτητη και κυρίαρχη Κύπρο

-Την δημιουργία  δυο κοινοτικών δομών -μιας ελληνικής  και μιας τουρκικής, αυτόνομων σε τοπικό επιπεδο  και συγχωνευμένων σε εθνικό επίπεδο .

-Την σταδιακή μείωση  ,υπό την επίβλεψη του ΟΗΕ των ελληνικών και τουρκικών δυνάμεων  ,σε μια συμβολική παρουσία μερικών εκατοντάδων στρατιωτών εκάστη.

-Αποστρατιωτικοποίηση της Κύπρου-όχι τοπικοί στρατοί.

Συζήτηση

Αναλύοντας αυτά τα τρία μοντέλα  από την άποψη των αμερικάνικων συμφερόντων και επιδιώξεων οδηγούμεθα στα ακόλουθα συμπεράσματα:

Το Μοντέλο Α θα είναι ασταθές και γρήγορα θα οδηγήσει στο Μοντέλο Β. Το Μοντέλο αυτό διατρέχει  επίσης τον κίνδυνο αναζωπύρωσης των μαχών εάν οι Τούρκοι αποφασίσουν να επεκτείνουν τον θύλακα  της Κερύνειας, η αν η Ελλάδα επιχειρήσει να φέρει ελληνικά στρατεύματα στο νησί. Εάν οι Ελληνοκύπριοι  είναι υποχρεωμένοι να παραχωρήσουν σημαντικό έδαφος στην Τουρκία ,δεν θα είχαν κανένα κίνητρο να εγκαταλείψουν  τον ιστορικό στόχο της Ένωσης για την διατήρηση ενός ανεξάρτητου κράτους και η Ελλάδα δεν θα ήταν σε θέση να αρνηθεί.

-Τα Μοντέλα Α και Β  έχουν το πλεονέκτημα ότι διαχωρίζουν την Ελληνική και Τουρκική κοινότητα, αλλά το μειονέκτημα είναι   ότι δημιουργούν ένα ακόμη σύνορο.

-Το Μοντέλο Β θα συνεπάγονταν ενδεχομένως την μεταφορά ελληνικών στρατιωτικών  δυνάμεων στην Κύπρο για εξισορρόπηση των δυνάμεων που ήδη βρίσκονται εκεί.





Συμπερασματικές παρατηρήσεις:

Μοντέλο Α (extraterriotoriality) είναι  εγγενώς ασταθές  και ως εκ τούτου   είναι το λιγότερο επιθυμητό  Μοντέλο από την άποψη των ΗΠΑ. Το Μοντέλο Β (διχοτόμηση) είναι  πιθανόν απαράδεκτο για τους Έλληνες  και μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη και όχι μικρότερη  αντιπαράθεση μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας. Το Μοντέλο C (ομοσπονδία) θέτει ένα δυνητικό σοβαρό πολιτικό πρόβλημα: Ακόμη κι αν η Ελλάδα και η Τουρκία συμφωνήσουν  σε ένα ομοσπονδιακό σύστημα, οι Ελληνοκύπριοι θα μπορούσαν να συμπεράνουν ότι η συμφωνία έδωσε παρά πολλά στους Τούρκους και έχουν την δυνατότητα να υποσκάψουν μια Ελληνοτουρκική Συμφωνία.

Από  την άλλη πλευρά το Μοντέλο C (Ομοσπονδία) συστήνεται γιατί θα ελαχιστοποιήσει την Ελληνική και Τουρκική παρουσία στο νησί…».


Η Νέα Ζηλανδία "μας έβαλε τα γυαλιά" όσον αφορά την αναβάθμιση των P-3 τους.



Πρόσφατα η εταιρεία Boeing αναβάθμισε τον στόλο των έξι αεροπλάνων P-3K2 Orion της Βασιλικής Αεροπορίας της Νέας Ζηλανδίας (RNZAF) με υψηλής τεχνολογίας συστηματα ASW και επιτηρησης.
Η αναβάθμιση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο σύμβασης αξίας ύψους $22 εκατομμυρίων για την ενίσχυση της ικανότητας επιχειρήσεων ASW του ΠΝ της Νέας Ζηλανδίας (RNZAF). 
Το έργο, που ανατέθηκε στα τέλη του 2016, περιλαμβανει αναβαθμίσεις και τροποποιήσεις στα συστήματα αποστολής και τα εξαρτήματα του αεροσκάφους, όπως επίσης και αριθμό προσομοιωτων για αεροπορική και επίγεια εκπαίδευση, ανταλλακτικά και υποστήριξη συντήρησης. 
Με την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους να έχει ολοκληρωθεί σε 18 μήνες μετά την ανάθεση της σύμβασης, η τελευταία ολοκληρώθηκε,  παρέχοντας έτσι στον στόλο της RNZAF δραματικά βελτιωμένες ASW ικανότητες. Αυτή η αναβάθμιση θα βοηθήσει στην γεφύρωση του χάσματος μέχρι την αντικατάσταση του αεροπλάνου από το P-8A Poseidon ώστε να διατηρηθεί μια βασική ικανότητα εκτέλεσης αποστολών ASW και θαλάσσιας επιτηρησης.
Υπενθυμίζεται ότι η RNZAF έχει παραγγείλει 4 ΑΦΝΣ P-8 Poseidon, μέσω Πωλήσεων Εξωτερικού (FMS).

Από navalnews.com.
Σχόλιο AmynaGR. 

1) Αναβάθμιση P-3 με πολύ λίγα λεφτά.
2) Εκτέλεση της σύμβασης σε 3 χρόνια σε 6 αεροσκάφη. Εκκίνηση προγράμματος το 2016, και ολοκλήρωση το 2019.
3) Προμήθεια 4 P-8, ενός από τα καλύτερα ΑΦΝΣ στον κόσμο.
Βλέποντας όλα τα παραπάνω και συγκρίνοντας τα με τις δικές μας επιλογες, καλύτερα ας μην σχολιάσουμε. 

ΑΠΟΨΗ: Για ποιο λόγο ο Ζαεφ "πλησιάζει" τη Βουλγαρία;;


Άρθρο του κ. Κωνσταντίνου Χολεβα, στην ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Φέτος ο Βούλγαρος Πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ επισκέφθηκε το κράτος των Σκοπίων και μαζί με τον Πρωθυπουργό Ζόραν Ζάεφ κατέθεσαν στεφάνια σε δύο ανδριάντες.
Πρώτον τίμησαν τον Γκότσε Ντέλτσεφ, ηγετικό στέλεχος της Οργανώσεως Β.Μ.Ρ.Ο. (Εσωτερική Μακεδονική Επαναστατική Οργάνωση), η οποία οργάνωσε τον ένοπλο αγώνα εναντίων των ελληνικών αναταρτικών ομάδων με στόχο να φύγει η Μακεδονία από τον Οθωμανικό ζυγό και να γίνει βουλγαρική επαρχία.
Το δεύτερο πρόσωπο, το οποίο τίμησαν οι δύο ηγέτες, ήταν ο Συνταγματάρχης του Βουλγαρικού Στρατού Κονσταντίν Καβαρνάλιεφ, ο οποίος φονεύθηκε κατά τη μάχη της Δοϊράνης στις 23.6.1913, πολεμώντας εναντίον του Ελληνικού Στρατού (Β΄ Βαλκανικός Πόλεμος).
Δύο σημεία χρήζουν ιδιαιτέρας προσοχής από την ελληνική πλευρά.

Πρώτον ότι, μετά από ιστορικές διενέξεις και εθνολογικές διαφωνίες, η Βουλγαρία και τα Σκόπια προβαίνουν σε στενότερη συνεργασία και τιμούν δύο προσωπικότητες, οι οποίες ουσιαστικά έδρασαν κατά του Ελληνισμού. Θυμίζω ότι από την ίδρυση του κράτους των Σκοπίων, τον Σεπτέμβριο του 1991, η Βουλγαρία ουδέποτε ανεγνώρισε «Μακεδονικό Έθνος».
Μάλιστα κάθε χρόνο στις 24 Μαΐου ο Πρέσβυς των Σκοπίων στη Ρώμη και ο Βούλγαρος ομόλογός του πραγματοποιούν ξεχωριστό τρισάγιο και προσκύνημα στον τάφο του Έλληνος Αγίου Κυρίλλου, ο οποίος μαζί με τον αδελφό του Μεθόδιο επενόησε το πρώτο αλφάβητο των Σλάβων.
Οι μεν τον θεωρούν «Μακεδόνα», οι δε Βούλγαρο! Τώρα βλέπουμε μία ξαφνική προσέγγιση των δύο χωρών, χωρίς να έχουν παύσει οι διαφορετικές ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων.
Δεύτερον. Αξίζει να αναρωτηθούμε γιατί ο Ζάεφ αποφάσισε την αναστήλωση του ανδριάντα του Βουλγάρου Συνταγματάρχη, που είχε κατεδαφισθεί από το κομμουνιστικό καθεστώς της Γιουγκοσλαβίας το 1966.
Για τον Μπορίσοφ η ερμηνεία είναι απλή: Τίμησε έναν στρατιωτικό της πατρίδας του, ο οποίος Βούλγαρος δήλωνε και για τη Βουλγαρία εργάσθηκε. Ο Ζάεφ, όμως, με ποιο σκεπτικό κατέθεσε στεφάνι στον Καβαρνάλιεφ;
Θυμίζω ότι η μάχη της Δοϊράνης ακολούθησε τη φονική μάχη Κιλκίς- Λαχανά (19-21 Ιουνίου 1913) και εντάσσεται στην προσπάθεια της Βουλγαρίας να στραφεί εναντίον των πρώην συμμάχων της Ελλήνων και Σέρβων και να διεκδικήσει τη Θεσσαλονίκη.
Πιστεύω ότι ο Πρωθυπουργός των Σκοπίων φοβάται την ισχυρή αλβανική μειονότητα και έχει αποφασίσει να αναζητήσει ασφάλεια κάτω από τη βουλγαρική ομπρέλα.

Το Βήμα: Προς ολοταχώς για μια νέα αμυντική συμφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ



Σύμφωνα με το ρεπορτάζ από το ΒΗΜΑ της Κυριακής, οι διαπραγματεύσεις αφορούν τη ριζική αναθεώρηση της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (Mutual Defense Cooperation Agreement- MDCA) του 1990, γνωστής ως «Συμφωνία για τις βάσεις», που θεωρείται σήμερα παρωχημένη λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στην περιοχή.

Ο χρόνος υπογραφής της συμφωνίας τοποθετείται στο προσεχές φθινόπωρο και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο όπου και θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα αυτή τη φορά, ο δεύτερος γύρος των διαπραγματεύσεων ( ο πρώτος πραγματοποιήθηκε στην Ουάσινγκτον τον περασμένο Δεκέμβριο).

Επικεφαλής της αμερικανικής αντιπροσωπείας που θα έρθει στην Αθήνα φαίνεται πως θα είναι ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο.

Η αναβάθμιση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων που θα επιφέρει η υπογραφή της συμφωνίας αυτής εντάσσεται στο ευρύτερο αμερικανικό στρατηγικό σχέδιο που θέλει την Ελλάδα ως κρίκο μιας αλυσίδας «μετωπικών κρατών» (front states) με την Πολωνία, το Ισραήλ και την Ελλάδα να διαμορφώνουν ένα “νοητό τόξο ανάσχεσης” σ’ ένα γεωπολιτικό περιβάλλον επιστροφής στον ανταγωνισμό των μεγάλων δυνάμεων.

Στο ρεπορτάζ γίνεται εκτενής αναφορά στα «επίδικα» που είναι βέβαια η εκ νέου περιγραφή της χρήσης και των δυνατοτήτων της βάσης της Σούδας, του «διαμαντιού της Μεσογείου» όπως την αποκαλούν αμερικανικοί παράγοντες, με το ενδεχόμενο επέκτασης χρήσης της προβλήτας του Μαραθιού.

Στην εξίσωση της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας μπαίνουν οι Αεροπορικές Βάσεις στρατού της Λάρισας, η βάση Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Η αμερικανική πλευρά, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, επιδιώκει μια «ολιστική προσέγγιση» της παρουσίας της στην Ελλάδα και των χρήσεων που θα κάνει στους χώρους.

Εξίσου σημαντικό ζήτημα, αν όχι το σημαντικότερο, είναι τα ανταλλάγματα που θα πρέπει να ζητήσει για να λάβει η χώρα μας.

Κάποιοι, στην ελληνική πλευρά, κάνουν λόγο για μια μορφή συμφωνίας ανάλογη με αυτή που οι ΗΠΑ έχουν με το Ισραήλ. Το γεγονός όμως ότι η χώρα μας είναι μέλος της ΕΕ οι απόψεις και οι πολιτικές της οποίας δεν συμπίπτουν πάντα με αυτές των ΗΠΑ (Ιράν) επιβάλλουν μια άλλη προσέγγιση.

Είναι βέβαιο πάντως ότι η ελληνική πλευρά θα επιδιώξει τα μέγιστα τόσο στο επίπεδο των εξοπλισμών όσο και της παροχής αμυντικής ασφάλειας απέναντι στην Τουρκία.




18 Αυγούστου 2019

Το πρώτο MIG-41 το 2025: Μαχητικό από "άλλον πλανήτη", αν καταφέρουν βέβαια να το φτιάξουν.


Από το Airrecognition.com
Η Ρωσία ήδη ετοιμάζεται για την ανάπτυξη ενός ακόμα αναχαιτιστικού, του PAK DP, επίσης γνωστό ως MiG-41. Το νέο αεροσκάφος αποτέλεσε αντικείμενο εξέλιξης για πολλά χρόνια, όμως πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της MiG, Ίλια Ταρασένκα, αποκάλυψε οτι το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2019.
“Το μελλοντικό μας μαχητικό MiG-41 θα μπορέσει τελικά να ολοκληρωθεί και να πετάξει στον ουρανό”, δήλωσε ο Ίλια Ταρασένκα, διευθύνων σύμβουλος της Μικογιάν (MiG) κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που κάλυψε το ειδησεογραφικό πρακτορείο το Reuters.
Ο Ταρασένκα ανακοίνωσε ότι το “αεροσκάφος θα χρησιμοποιεί νέου τύπου όπλα, θα κατασκευάστει με νέες στέλθ τεχνολογίες, θα μπορεί να μεταφέρει μεγάλη ποσότητα οπλων και θα έχει πολύ μεγάλη ακτίνα δράσης - αναχαίτισης”.
Το αεροσκάφος θα μπορεί να πετάξει ανάμεσα στην στρατόσφαιρα και την τροπόσφαιρα: δηλαδή περίπου μεταξύ 12000 και 45000 μέτρων υψόμετρου (40.000-150.000 ποδιών). Θα μπορεί επίσης να φτάσει σε ταχύτητα 3675 χιλιομέτρων ανά ώρα (Mach 3). Και πως για να επιτευχθεί αυτό, θα απαιτηθεί η τοποθέτηση νέων turboramjet κινητήρων.
Επιπρόσθετα με την πτήση σε πολύ μεγάλο υψόμετρο, το MiG-41 θα μπορεί να καταρρίψει υπερηχητικούς πυραύλους σύμφωνα με τον πρώην Αρχηγό των ρωσικών Αεροδιαστημικών Δυνάμεων, Βίκτωρ Μποντάρεφ. Θα είναι το ταχύτερο αεροσκάφος στην κατηγορία του, δήλωσε. Το αεροσκάφος θα μπορεί επίσης να είναι επανδρωμένο ή τηλεχειριζόμενο σαν ένα ντρόουν.

Reuters: Το Γιβραλτάρ απέρριψε το αμερικανικό αίτημα για σύλληψη του ιρανικού δεξαμενόπλοιου Grace 1



Η κυβέρνηση του Γιβραλτάρ απέρριψε σήμερα ένα αίτημα των Ηνωμένων Πολιτειών να κρατήσει το ιρανικό δεξαμενόπλοιο, που ετοιμάζεται να εγκαταλείψει τα χωρικά του ύδατα, εξηγώντας πως οι αμερικανικές κυρώσεις δεν είναι εφαρμοστέες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο, το Γιβραλτάρ δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει τη συνδρομή που ζητήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες», που θέλουν να συλλάβουν το πλοίο κατ΄εφαρμογήν των αμερικανικών κυρώσεων εναντίον του Ιράν, εξηγούν σε μια ανακοίνωση οι αρχές του «Βράχου», ο οποίος αποτελεί βρετανικό έδαφος.

Το Γιβραλτάρ είχε συλλάβει στις 4 Ιουλίου το δεξαμενόπλοιο Grace 1, με την υποψία ότι μετέφερε πετρέλαιο στη Συρία, κατ΄εφαρμογήν των ευρωπαϊκών κυρώσεων εναντίον της Συρίας. Το δεξαμενόπλοιο έλαβε την Πέμπτη την άδεια να αναχωρήσει όταν η Τεχεράνη διαβεβαίωσε πως το φορτίο των 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών δεν θα παραδοθεί στη Συρία.

Στο μεταξύ, αναφέρεται στην ανακοίνωση, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπέβαλαν διάφορα αιτήματα, προκειμένου το δεξαμενόπλοιο να ακινητοποιηθεί, και το υπουργείο Δικαιοσύνης εξέδωσε ένταλμα σύλληψης βάσει των αμερικανικών κυρώσεων εναντίον του Ιράν.

«Το καθεστώς των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι πολύ διαφορετικό από εκείνο των Ηνωμένων Πολιτειών», αναφέρεται στην ανακοίνωση. Επιπλέον, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί «απαγορεύουν ειδικά την εφαρμογή ορισμένων αμερικανικών νόμων», όπως εκείνοι για τις κυρώσεις εναντίον του Ιράν.

Το δεξαμενόπλοιο, που έπλεε με σημαία Παναμά, άλλαξε το όνομά του σε Adrian Darya για τη συνέχεια του ταξιδιού του και ύψωσε σήμερα στον ιστό του την ιρανική σημαία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters

DW: Βρισκόμαστε στα πρόθυρα παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης;



Οι κινεζικοί ρυθμοί ανάπτυξης μειώνονται, η γερμανική οικονομία ασθμαίνει - Ποιούς κινδύνους εγκυμονεί το Brexit και πόσο πιθανός είναι ένας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας; 

Η ασθενής ανάπτυξη σε Κίνα και Γερμανία προκαλεί ανησυχία στους επενδυτές και αβεβαιότητα στις χρηματαγορές. Πανικό προκαλεί σε αρκετούς επενδυτές και το σπάνιο φαινόμενο της αντίστροφης καμπύλης αποδόσεων, που θέλει σε ΗΠΑ και Βρετανία τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια να ξεπερνούν, παροδικά, τα μακροπρόθεσμα. 

Πολλοί ειδικοί θεωρούν ότι η αντίστροφη καμπύλη αποδόσεων αποτελεί προάγγελο οικονομικής ύφεσης. Ενδεικτικό είναι ότι στις ΗΠΑ πριν από κάθε ύφεση αντιστρέφονταν η καμπύλη των αποδόσεων. Υπάρχουν όμως και οικονομολόγοι που διατυπώνουν διαφορετικές εκτιμήσεις, όπως ο Πάτρικ Φράνκε από την τράπεζα των γερμανικών κρατιδίων Έσσης-Θουριγγίας. Σε έρευνά του επισημαίνει ότι το 1966 και το 1998 η αμερικανική οικονομία δεν συρρικνώθηκε, παρά την αντίστροφή της καμπύλης.

Από την άλλη πλευρά υπάρχουν πολλές ενδείξεις για περαιτέρω περιορισμό των αναπτυξιακών ρυθμών, όπως για παράδειγμα οι εμπορικές διενέξεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον, η αβέβαιη έκβαση του Brexit, η κυβερνητική κρίση στην Ιταλία, η διένεξη για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, καθώς και η συνεχιζόμενη ένταση στο Χονγκ Κονγκ. Οι κρίσεις αυτές επιδρούν αρνητικά στην καταναλωτική συμπεριφορά και οδηγούν τους οικονομικούς παίκτες σε ακύρωση η αναβολή προγραμματισμένων επενδύσεων.

Αδικαιολόγητη υστερία στις αγορές

Άλλοι οικονομολόγοι πάλι θεωρούν ότι η αντίστροφη καμπύλη αποδόσεων στέλνει λανθασμένα μηνύματα και δεν βλέπουν στο ορίζοντα παγκόσμια ύφεση. Εκτιμούν μάλιστα ότι η αμερικανική οικονομία είναι σταθερή και η ανεργία χαμηλή. Σε άλλες χώρες του πλανήτη ωστόσο η εικόνα είναι διαφορετική. Έτσι η κινεζική οικονομία κινείται εδώ και καιρό σε χαμηλότερες τροχιές ανάπτυξης, ενώ η η γερμανική κατέγραψε την άνοιξη μικρή ύφεση.

Δεν αποκλείεται όμως οι χρηματαγορές να κάνουν λάθος και να μην βρισκόμαστε στα πρόθυρα παγκόσμιας ύφεσης. Την άποψη αυτή εκφράζει η επικεφαλής επενδύσεων στην αμερικανική «Φράνκλιν Τέμπλετον», Σουνάλ Ντεσάι, κάνοντας μάλιστα λόγο για «υστερία». Παρόμοια άποψη έχει η πρώην επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν, η οποία δήλωσε την Τετάρτη στην αμερικανική τηλεόραση ότι ιστορικά η καμπύλη αποδόσεων είναι ένας αξιόπιστος δείκτης ύφεσης. Σήμερα ωστόσο η κατάσταση είναι διαφορετική, τόνισε η αμερικανίδα οικονομολόγος, απαριθμώντας μία σειρά παραγόντων που προκαλούν ανησυχία στις κεφαλαιαγορές.

Πηγή: dw.com, Πρώτο Θέμα.