7 Ιανουαρίου 2020

Ηχηρο "όχι" από Τυνησία στη διέλευση Τουρκικών στρατευμάτων στη Λιβύη μέσω αυτής.




Σύμφωνα με το Sky News Arabia, ο εκπρόσωπος Τύπου της κυβέρνησης της Τυνησίας δήλωσε χθες ότι η χώρα του "δεν θα επιτρέψει στις τουρκικές δυνάμεις να προσγειωθούν στην επικράτειά της προκειμένου να μεταβούν στη Λιβύη". 

Η απάντηση ήρθε μετά την άρνηση της Τυνησίας να εμπλακεί με δικές της δυνάμεις στη Λιβύη, όταν ο Τούρκος πρόεδρος Tayyip Erdoğan, συνοδευόμενος από τους υπουργούς εξωτερικών και άμυνας και τον επικεφαλής των πληροφοριών, επισκέφθηκε την πρωτεύουσα της Τυνησίας, Τύνιδα στις 25 Δεκεμβρίου για συνομιλίες με τον Πρόεδρο της Τυνησίας Kais Saied σχετικά με τις πρόσφατες συμφωνίες που υπέγραψε η Τουρκία με τη Λιβύη. 

Η παραπάνω άρνηση δείχνει κατηγορηματικα πως οι πόρτες της Τυνησίας για την Τουρκία είναι ερμητικά κλειστές. Αυτός είναι κι ο βασικός λόγος για τον οποίο η Τουρκία προσπαθεί να πλησιάσει την Αλγερία, προκειμένου να λάβει την απαραίτητη στήριξη για την αποστολή στρατευμάτων στη Λιβύη μέσω των εδαφών της.

Στ.Πέτσας: Το F-35 βρίσκεται στην ατζέντα Μητσοτάκη-Τραμπ.!



Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, επιβεβαίωσε σήμερα το πρωί σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ ότι το θέμα της απόκτησης μαχητικών F-35 από την Ελλάδα θα συζητηθεί μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Ο κος Πέτσας ήταν σαφής, καθώς επιβεβαίωσε πως υπάρχουν συζητήσεις για την προμήθεια F-35 από την ΠΑ, και εκτός αυτού, ακούστηκε πολλές φορές ο όρος “συνεργασία”, που σημαίνει πως πιθανότατα υπάρχουν συζητήσεις και για βιομηχανική συνεργασία. Μην ξεχνάμε πως η ΕΑΒ κατασκευάζει κομμάτια της ατράκτου των C-130 αλλά και των F-16, και δεν θα είχε κανένα μα κανένα πρόβλημα να αντικαταστήσει την Τουρκία στην παραγωγή του κεντρικού κομματικού της ατράκτου του F-35.

Πέραν τούτου, όταν ρωτηθηκε για το ενδεχόμενο απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απέφυγε να σχολιάσει.περισσότερα.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ, Πτήση & Διάστημα.

6 Ιανουαρίου 2020

Ka-52 vs AH-64D: Συνάντηση γιγάντων στο Αιγυπτιακό ελικοπτεροφόρο Mistral...



Τα ρωσικής κατασκευής επιθετικά ελικόπτερα (Ε/ΕΠ) Kamov Ka-52 και τα Αμερικανικής κατασκευής Ε/ΕΠ AH-64D της Αιγυπτιακής ΠΑ φωτογραφήθηκαν να συνασκούνται σε κοινή διακλαδική άσκηση του Αιγυπτιακού ΠΝ στη Μεσόγειο στις 11 Δεκεμβρίου 2019.

Πιο συγκεκριμένα, Ε/ΕΠ Ka-52 και AH-64D Apache της Αιγυπτιακής ΠΑ φωτογραφήθηκαν επί του ελικοπτεροφόρου (LHD) κλάσης Mistral,  ENS Gamal Abdel Nasser (L1010).

Όσον αφορά τα Ka-52 στο Αιγυπτιακό οπλοστάσιο, υπενθυμίζεται ότι το 2015 η Αίγυπτος υπέγραψε συμβόλαιο με την Rosoboronexport για την αγορά 46 επιθετικών ελικοπτέρων Kamov Ka-52, καθιστώντας τον πρώτο εξαγωγικό πελάτη του τύπου. Οι παραδόσεις των πρώτων επιθετικών ελικοπτέρων ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2017 με τις μέχρι στιγμής παραδόσεις να έχουν φτάσει τις 35. Τέλος, η χώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Rosoboronexport για την παραγγελία μιας παρτίδας "ναυτικών ΕΕΠ" Ka-52K, προκειμένου να επιχειρούν απρόσκοπτα από τα Αιγυπτιακά LHD της κλάσης Μistral.




Όσον αφορά τηο ιστορικό του Apache σε Αιγυπτιακή υπηρεσία , θυμίζουμε πως η Αιγυπτιακή ΠΑ παρέλαβε το 1995 36 Ε/ΕΠ AH-64A.  Στη συνέχεια, το 2000, η χώρα αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό των ελικοπέρων στη διαμόρφωση AH-64D, με τις ΗΠΑ όμως να αρνούνται την εξαγωγή του ραντάρ Longbow, που ήταν και το κύριο (και σημαντικότερο) μέρος της όλης αναβάθμισης.. Εντέλει, αυτός ο περιορισμός έπαψε να ισχύει το 2009, όταν η Αίγυπτος παρήγγειλε και παρέλαβε μέσω FMS, 12 AH-64D BII Longbow.

Με πληροφορίες από Defence-Blog, Scramble Μagαzine.






ΑΝΑΝΕΩΣΗ: Ο Εθνικός Στρατός της Λιβύης του Χαφτάρ ελέγχει πλήρως την πόλη Σύρτη



Οι δυνάμεις του ισχυρού άνδρα της ανατολικής Λιβύης, στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ, έχουν προωθηθεί σε θέσεις γύρω από τη Σύρτη, στην προσπάθειά τους να την θέσουν υπό τον έλεγχό τους.

Η κατάληψη της Σύρτης - γενέτειρας του Μουαμάρ Καντάφι θα συνιστούσε σημαντική στρατηγική νίκη για τον Χάφταρ, ο οποίος από τον περασμένο Απρίλιο έχει εξαπολύσει επίθεση εναντίον της πρωτεύουσας Τρίπολης, όπου εδρεύει η κυβέρνηση (GNA).

Η Σύρτη, στα παράλια της Μεσογείου, σχεδόν στη μέση της Λιβύης, ελέγχεται από δυνάμεις που στηρίζουν την GNA μετά την εκδίωξη του Ισλαμικού Κράτους από την πόλη, με τη βοήθεια των αμερικανικών αεροπορικών επιδρομών, στα τέλη του 2016.

Ο Λιβυκός Εθνικός Στρατός του Χάφταρ υποστηρίζει ότι κατέλαβε περιοχές γύρω από τη Σύρτη, συμπεριλαμβανομένης και της αεροπορικής βάσης αλ Καρνταμπίγια. «Κατευθυνόμαστε προς την καρδιά της πόλης για να ολοκληρώσουμε την απελευθέρωσή της», είπε ο Χάλεντ αλ Μαχτζούμπ, ένας εκπρόσωπος του ΛΕΣ.

Ένας κάτοικος της πόλης είπε τηλεφωνικά στο πρακτορείο Reuters: «Βλέπουμε αυτοκινητοπομπές του ΛΕΣ μέσα στην πόλη της Σύρτης (…) Ελέγχουν μεγάλο μέρος της πόλης τώρα. Επίσης, ακούμε πυρά».

Προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα σχόλιο από τις δυνάμεις της GNA.

Καθημερινή.



ΑΝΑΝΕΩΣΗ - Ο Εθνικός Στρατός της Λιβύης του Χαφτάρ ελέγχει πλήρως την πόλη Σύρτη

«Ο Εθνικός Στρατός της Λιβύης έχει πάρει τον έλεγχο της πόλης της Σύρτη», δήλωσε ο εκπρόσωπος του LNA Αχμέντ Μισμάρι τη Δευτέρα.

Ο Εθνικός Στρατός της Λιβύης (LNA), υπό την ηγεσία του στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ, ανέλαβε τον πλήρη έλεγχο της μεγαλύτερης πόλης της χώρας, της Σύρτης, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος του LNA Αχμέντ Μισμάρι τη Δευτέρα.

«Ο Εθνικός Στρατός της Λιβύης έχει πάρει τον έλεγχο της πόλης της Σύρτη», δήλωσε ο εκπρόσωπος σε δήλωση.

Νωρίτερα, μια πηγή LNA είπε ότι ο στρατός είχε εισέλθει στη Σύρτη και είχε πάρει τον έλεγχο του λιμανιού της πόλης.

Οι δυνάμεις που υποστηρίζουν την Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας (GNA) με έδρα την Τρίπολη δήλωσαν στη συνέχεια ότι ο LNA είχε καταλάβει στρατιωτική βάση νότια της Σύρτης, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό Qatari Al-Jazeera.

Η Λιβύη βρίσκεται σε εμφύλιο πόλεμο από το 2011 όταν ο Μουαμάρ Καντάφι ανατράπηκε και σκοτώθηκε.

Ο LNA προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο της πρωτεύουσας της χώρας στην Τρίπολη, η οποία επί του παρόντος ελέγχεται από τον αντίπαλο GNA που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, από τον Απρίλιο του 2019.



Η Σύρτη, που βρίσκεται ανάμεσα στην Τρίπολη και τη Βεγγάζη, είναι η γενέτειρα του Καντάφι.

5 Ιανουαρίου 2020

Ν. Δένδιας στην Καθημερινή: Οι πιθανότητες οριοθέτησης ΑΟΖ με Ιταλία και Αίγυπτο



Μήνυμα προάσπισης «με όλες μας τις δυνάμεις και όλα τα νόμιμα μέσα, την εθνική μας κυριαρχία» έστειλε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας, τονίζοντας πως «τo γεγονός ότι η Ελλάδα αντιδρά στις προκλήσεις με ψυχραιμία δεν θα πρέπει να παρερμηνεύεται ως έλλειψη αποφασιστικότητας ή βούλησης να κάνουμε, αυτονόητα, το καθήκον μας».

Μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο κ. Δένδιας τόνισε πως «η Ελλάδα είναι μια χώρα που επιδιώκει σταθερά τον διάλογο, τις σχέσεις καλής γειτονίας και τη συνεργασία μεταξύ των κρατών της περιοχής. Αυτές είναι βασικές προϋποθέσεις για την ευημερία και τη σταθερότητα στην πολυτάραχη γωνιά του κόσμου όπου ζούμε. Ωστόσο, όταν γειτονική μας χώρα επιδεικνύει παραβατική συμπεριφορά, οφείλουμε να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα. Και στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται όλες οι σημαντικές διπλωματικές πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει το τελευταίο διάστημα».

«Πρωτοβουλίες οι οποίες σαφώς και έχουν αποφέρει αποτέλεσμα. Οι θέσεις μας έχουν τύχει δημόσιας στήριξης από την Ε.Ε., τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Αίγυπτο, το Ισραήλ, αλλά και από χώρες του Κόλπου, μεταξύ άλλων. Εδράζονται στο διεθνές δίκαιο και αυτό ακριβώς τονίζουμε στους συμμάχους και εταίρους μας, με τους οποίους είμαστε σε διαρκή επικοινωνία. Αντιθέτως, οι τουρκικές θέσεις έχουν τύχει απόλυτης καταδίκης και το σύνολο της διεθνούς κοινότητας τις τοποθετεί εκτός πλαισίου διεθνούς δικαίου», πρόσθεσε.



Για το αν υπάρχουν πιθανότητες οριοθέτησης ΑΟΖ με χώρες όπως η Ιταλία και η Αίγυπτος, ο υπουργός Εξωτερικών σημείωσε: «Έπειτα από επαφές με τους ομολόγους μου των χωρών που αναφέρετε, τους κ. Ντι Μάιο και Σούκρι, συμφωνήσαμε να πιάσουμε εκ νέου το νήμα των σχετικών διαπραγματεύσεων. Ήδη διεξήχθη ο πρώτος γύρος με την Ιταλία στη Ρώμη. Αντίστοιχες συνομιλίες μεταξύ τεχνικών κλιμακίων θα επαναληφθούν και με την Αίγυπτο, τις αμέσως επόμενες ημέρες στην Αθήνα. Οι συνομιλίες αυτές διεξάγονται σε μια συγκυρία ευνοϊκή, με χώρες φιλικές που επιθυμούν, όπως και εμείς, μια εγκάρδια συνεννόηση. Επιπλέον, όλες οι πλευρές αναγνωρίζουν τα απτά οφέλη που θα προκύψουν από την επίτευξη σχετικών συμφωνιών οριοθέτησης. Εργαζόμαστε λοιπόν προς την κατεύθυνση αυτή και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, καθώς πάγια θέση μας είναι η επιδίωξη ανάλογων συμφωνιών με όλες τις χώρες της περιοχής μας, πάντοτε στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου».

Ερωτηθείς για τα περί προσφυγής στη Χάγη, ο κ. Δένδιας ανέφερε πως δεν είναι μία καινοφανής συζήτηση. Όπως είπε «η Ελλάδα δεν φοβάται τη διεθνή δικαιοσύνη, γιατί είναι πεπεισμένη για το νόμιμο και το δίκαιο των θέσεών της. Στην πολιτική των κανονιοφόρων αντιτάσσουμε την πολιτική του διεθνούς δικαίου. Είναι στο DNA της εξωτερικής μας πολιτικής».

«Ασφαλώς, μία προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, προκειμένου να έχει ουσιαστική έκβαση, χρειάζεται συνυποσχετικό των δύο χωρών, στο οποίο να καταγράφεται το ζήτημα επί του οποίου θα κληθεί το Δικαστήριο να αποφανθεί. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν βρισκόμαστε εκεί ακόμα. Απαιτούνται επαφές και επικοινωνία των δύο πλευρών. Οι δίαυλοι επικοινωνίας πρέπει να παραμένουν ανοικτοί. Οι πολιτικές διαβουλεύσεις μεταξύ στελεχών των δύο υπουργείων Εξωτερικών, οι οποίες αναμένεται να επαναληφθούν τις επόμενες ημέρες, αποτελούν έναν χρήσιμο δίαυλο που ελπίζω ότι θα αξιοποιηθεί. Αναμφίβολα όμως το κλίμα είναι βεβαρημένο και αυτό δεν βοηθά. Θα πρέπει η άλλη πλευρά να αντιληφθεί ότι, με τη στάση της, ενεργεί αντιπαραγωγικά υπονομεύοντας την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή αλλά και τις προοπτικές διαλόγου. Εύχομαι n Τουρκία να αδράξει αυτή την ευκαιρία και να την αξιοποιήσει για μια πραγματική επανεκκίνηση στις μεταξύ μας σχέσεις, όπως ήταν η βούληση της κυβέρνησης Μητσοτάκη ευθύς εξαρχής, εγκαταλείποντας την τακτική των προκλήσεων».

4 Ιανουαρίου 2020

Νέα διακλαδική Μονάδα επιπέδου Τάγματος δημιούργησε ο Ισραηλινός Στρατός για την αντιμετώπιση των μελλοντικών απειλών.



Οι ισραηλινές αμυντικές δυνάμεις (IDF) ανακοίνωσαν την 1η Ιανουαρίου ότι σχημάτισαν μια νέα διακλαδική Μονάδα πρότυπο, που συνδυάζει τμήματα ελαφρού πεζικού, τεθωρακισμένων, C4i, και αεροπορίας.

Αγγ.Συρίγος: Συνέντευξη για East Med, Μέση Ανατολή και την κατάσταση που διαμορφώνεται στην περιοχή.



Τη σημασία που έχει η κοινή εθνική στρατηγική στην υλοποίηση του ενεργειακού αγωγού East Med, μετά και την υπογραφή της συμφωνίας στο Ζάππειο από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Ισραηλινό ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη, τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου και βουλευτής της ΝΔ Άγγελος Συρίγος. Θεωρώντας «εσωτερικό μήνυμα» την υλοποίηση του έργου από «διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις», όπως επισημαίνει, ο κ. Συρίγος εξηγεί ότι η υπογραφή της συμφωνίας περνάει πολιτικά ένα μήνυμα, ότι τα κράτη της περιοχής συνεργάζονται, αλλά και πως η Τουρκία με την στάση της «επιλέγει ακόμη μια φορά να απομονωθεί».

Ο καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής, θεωρεί επίσης πολύ πιθανό, ο East Med να σηματοδοτήσει και την απαρχή μιας πιο στενής συνεργασίας μεταξύ των τριών κρατών, Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ και σε άλλους τομείς.

Αντίθετα, δεν κρύβει την ανησυχία του για τα όσα συνέβησαν στο Ιράκ και οδήγησαν στον θάνατο του Ιρανού στρατηγού Κασέμ Σουλεϊμανί. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το γεγονός αυτό μπορεί να πυροδοτήσει εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή θεωρώντας ότι «η γειτονιά μας έχει μπει σε μια φάση πρωτοφανούς γεωπολιτικής ρευστότητας». Ωστόσο, σημειώνοντας τον ρόλο της Ελλάδας, προτάσσει πως η χώρα μας καλείται να παραμείνει στη ζώνη της ειρήνης και να αναδειχθεί σε άξονα σταθερότητας κάνοντας, μάλιστα, ειδική μνεία στα τριμερή σχήματα ασφαλείας που έχει συγκροτήσει με το Τελ Αβίβ και το Κάιρο.

Νέο κεφάλαιο στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσόγειου ανοίγει o East Med

Η συμφωνία του Ζαππείου, «πολιτικά περνάει ένα μήνυμα ότι τα κράτη της περιοχής συνεργάζονται και ότι η Τουρκία επιλέγει για ακόμη μία φορά να απομονωθεί» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Συρίγος, συμπληρώνοντας πως «Από εκεί και πέρα, χρειάζεται πολλή δουλειά σε βάθος χρόνου για να μπορέσει να υλοποιηθεί ο East Med. Κρατάω και ένα εσωτερικό μήνυμα, ότι ο East Med είναι κάτι που υλοποιήθηκε από διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι έχουμε εθνική στρατηγική σε αυτό το θέμα».

Σε σχέση με το μνημόνιο Τουρκίας - Λιβύης, ο Έλληνας καθηγητής είναι σαφής: «Ο East Med εμμέσως στρέφεται κατά της λογικής αυτού του μνημονίου. Το θεωρεί ανύπαρκτο και τα κράτη συμφωνούν ως προς τη διαδρομή που θα ακολουθήσει. Το ότι είναι παράνομο δεν σημαίνει ότι δεν θα το βρούμε μπροστά μας. Η Τουρκία θα το επικαλείται σε κάθε βήμα της», λέει, εξηγώντας ωστόσο, πως η υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό, μπορεί να σηματοδοτήσει την απαρχή μια πιο στενής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ και σε άλλους τομείς.

Σε ότι αφορά στις αντιδράσεις της Τουρκίας για την υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό, με δεδομένη την στάση της ότι κανένα σχέδιο δεν μπορεί να έχει επιτυχία όταν την αγνοεί, ο κ. Συρίγος σημειώνει ότι «Είναι ένας παραλογισμός που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τα όριά του. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή από την Τουρκία έρχονται 4 αγωγοί, ένας από το Αζερμπαϊτζάν, ένας από το Ιράν και δύο από τη Ρωσία. Κανένας δεν είπε ότι αυτό το πράγμα δημιουργεί προβλήματα στη σταθερότητα της περιοχής. Αντιθέτως, το ότι η Τουρκία αντιδρά και θεωρεί πως η δημιουργία ενός νέου αγωγού που θα γίνει σε μερικά χρόνια και θα μεταφέρει μόνον ένα μικρό τμήμα του αερίου που αυτή τη στιγμή διέρχεται από την Τουρκία είναι ευθέως ανταγωνιστικό και επιθετική κίνηση, δείχνει μια άλλη αντίληψη η οποία δεν σχετίζεται με την πραγματικότητα».

Τέλος, το ενδεχόμενο να προστεθούν σε μέλλον και άλλες χώρες στο συγκεκριμένο εγχείρημα, επηρεάζεται κατά τον κ. Συρίγο από άλλους παράγοντες «Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η γειτονιά μας μπαίνει σε μια νέα φάση» λέει. «Είναι δύσκολο να κρατηθεί η περιοχή. Υπάρχει μια ζώνη του πολέμου και μια ζώνη της ειρήνης. Η γειτονιά μας ανατολικά έχει περάσει πλέον στη ζώνη του πολέμου» λέει και εξηγεί ότι αναφέρεται και στην απόφαση της τουρκικής εθνοσυνέλευσης για την αποστολή στρατευμάτων στη Λιβύη και για την κατάσταση στη Συρία και σε αυτά που θα γίνουν πλέον στον Λίβανο και στο Ισραήλ από τη Χεζμπολάχ του Λιβάνου (σ.σ. λόγω των εξελίξεων με το Ιράν). «Γιατί η Χεζμπολάχ του Λιβάνου ελέγχεται πλήρως από το Ιράν, που είναι επίσημος στόχος του Ισραήλ».

Η κρίση στη Μέση Ανατολή

Στις εξελίξεις που μπορεί να προκαλέσει ο θάνατος του Ιρανού στρατηγού από τη στοχευμένη επίθεση στη Βαγδάτη, ο καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής δεν κρύβει την ανησυχία του για το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην ευρύτερη περιοχή. Όπως λέει, μεταξύ άλλων, φοβάται πολύ πως η περιοχή μας περνάει σε μια νέα φάση, κατά την οποία η σύγκρουση μεταξύ ιρανικών αφενός και αμερικανικών και ισραηλινών συμφερόντων αφετέρου θα είναι διαρκής, ενώ απάντησε καταφατικά στην ερώτηση αν ανησυχεί ότι μπορεί να προκληθεί ανάφλεξη στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Επιπλέον, εκτιμά πως είναι δύσκολο να υποχωρήσει το Ιράν μετά τα γεγονότα. «Δεν βλέπω αποκλιμάκωση σε αυτή τη φάση. Εάν παρέμβει η Ευρώπη ως διαμεσολαβητής, ίσως, αλλά είναι πολύ δύσκολο να δεχθεί το Ιράν κάτι σε αυτή τη φάση πριν απαντήσει με κάποιο τρόπο», σημείωσε περαιτέρω.

Σε ό,τι αφορά τα ενδεχόμενα ιρανικά αντίποινα, μεταξύ άλλων, ο κ. Συρίγος εντοπίζει τον κίνδυνο σε αμερικανικούς στόχους που γειτνιάζουν με το Ιράν, το Ιράκ, τη Συρία και τον Λίβανο. «Οι Ιρανοί αυτή τη στιγμή έχουν δυνάμεις στο Ιράν, στο Ιράκ, στη Συρία και στον Λίβανο. Αμερικανικοί στόχοι που γειτνιάζουν με αυτές τις περιοχές θα βρεθούν σε κίνδυνο. Ακόμη και το γεγονός ότι τα Στενά του Ορμούζ ελέγχονται κατά το ήμισυ από το Ιράν έχει μεγάλη σημασία, δεδομένου ότι το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου περνάει από τα Στενά του Ορμούζ. Επομένως, έχουμε περάσει τη φάση εκείνη όπου τα αντίποινα ήταν στη λογική κυρώσεων εις βάρους του Ιράν, τώρα έχουμε πολεμικές ενέργειες» λέει.

Για το αν οι εξελίξεις επηρεάζουν την Ελλάδα και την ΕΕ, ο κ. Συρίγος είναι κατηγορηματικός: «Πρέπει να αντιληφθούμε πλέον ότι η γειτονιά μας έχει μπει σε μια φάση πρωτοφανούς γεωπολιτικής ρευστότητας. Εμείς καλούμαστε να παραμείνουμε στη ζώνη της ειρήνης και να αναδειχθούμε σε άξονα σταθερότητας. Δηλαδή, τη σταθερότητα που έχουμε να την κρατήσουμε και αν μπορούμε να βοηθήσουμε την περιοχή να μπει σε σχήματα σταθερότητας στα οποία θα είμαστε κι εμείς μέσα. Αναφέρομαι κυρίως στα τριμερή σχήματα ασφαλείας που έχουμε φτιάξει στο παρελθόν, με Τελ Αβίβ και Κάιρο» καταλήγει.

3 Ιανουαρίου 2020

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τα κορυφαία πολυβόλα-Περιγραφή-Τεχνικά Δεδομένα.



Το παρόν άρθρο προέρχεται από το ArmyRecognition, και παραθέτει τα πιο αξιόπιστα πολυβόλα γενικής χρήσης στο διαμέτρημα των 7,62 χιλιοστών.

Η Locheed Martin έλαβε συμβόλαιο 100 εκ.$ για την ενσωμάτωση του DAS στο F-35 JSF.



Η Lockheed Martin κέρδισε συμβόλαιο ύψους 98.948.397 δολαρίων για την ενσωμάτωση του συστήματος ηλεκτροοπτικής εκπομπής επόμενης γενιάς (DAS) σε όλες τις παραλλαγές του αεροσκάφους F-35, καθώς και την τεχνική υποστήριξη της Αεροπορίας (USAF), του Ναυτικού (USN) και των λοιπών συμμετεχόντων στο πρόγραμμα.

Το E/O DAS (Distributed Aperture System) του F-35 είναι ένα ηλεκτροοπτικό σύστημα το οποίο συλλέγει και στέλνει εικόνες υψηλής ανάλυσης σε πραγματικό χρόνο στο κράνος του πιλότου από έξι υπέρυθρες κάμερες τοποθετημένες γύρω από το αεροσκάφος, επιτρέποντας στους πιλότους να δουν το περιβάλλον γύρω τους - μέρα ή νύχτα. Με τη δυνατότητα ανίχνευσης και εντοπισμού απειλών από οποιαδήποτε γωνία, το F-35 DAS δίνει στους πιλότους άνευ προηγουμένου συνειδητοποίηση της κατάστασης του εναέριου χώρου.

Οι παρπάνω εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο Fort Worth του Τέξας και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Ιούλιο του 2022.

Ο East Med σε αριθμούς και "αριθμούς".



ΠΗΓΗ: SL PRESS

Δραστικές αλλαγές στους «δρόμους του αερίου» φέρνει ο αγωγός EastMed, η συμφωνία για την κατασκευή του οποίου υπογράφτηκε το απόγευμα στην Αθήνα, παρουσία των πρωθυπουργών της Ελλάδας και του Ισραήλ και του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μια συμφωνία που παρακάμπτει την εναλλακτική διαδρομή προς την  Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, γεγονός για το οποίο ο Ερντογάν και η Άγκυρα αντιδρούν με προκλητικές και σπασμωδικές ενέργειες.

Ευλογία για κάποιους, κυρίως το Ισραήλ, κατάρα για κάποιους άλλους, με πρώτη την Τουρκία, ο EastMed έχει μπει πλέον στην τελική ευθεία, μετά την ψήφιση από το αμερικανικό Κογκρέσο νόμου για την ενεργειακή ασφάλεια στη νοτιοανατολική Μεσόγειο και την πρωτοβουλία του Νετανιάχου να τρέξει αμέσως την υπόθεση.

Η Αθήνα, από την ώρα που ο Νετανιάχου άνοιξε τις διαδικασίες επίσπευσης υπογραφής της συμφωνίας διαμηνύει ότι πρόκειται για μια καθόλα νόμιμη ενέργεια, η οποία δεν στρέφεται εναντίον τρίτων. Έχει βεβαίως πάντα κατά νου τον Ερντογάν, που σαν θηρίο στο κλουβί και για να προλάβει τις εξελίξεις, προχώρησε τον περασμένο μήνα στην υπογραφή των παράνομων τουρκολιβυκών μνημονίων για τον καθορισμό θαλάσσιων ζωνών και την στρατιωτική συνεργασία των δύο χωρών.

Στο πνεύμα αυτό κινήθηκε το μεσημέρι και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, κατά την υπογραφή του προσυμφώνου συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του EastMed. «Ο EastMed μπορεί να είναι όνειρο για ορισμένους και εφιάλτης για κάποιους άλλους, σήμερα όμως τίθενται οι βάσεις για την υλοποίησή του» είπε χαρακτηριστικά.

Αν και το προσύμφωνο αυτό είναι μόνο μία πτυχή της διακρατικής συμφωνίας αποτελεί, κατά την Αθήνα «ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού». Ενός αγωγού, που σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας είναι «τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και ανταγωνιστικότερος σε σχέση με άλλες επιλογές». Ποια είναι όμως τα στρατηγικά πλεονεκτήματα του EastMed;

Το έργο

Σύμφωνα με την Αθήνα, το έργο ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ, και ανοίγει νέο ενεργειακό διάδρομο που διαφοροποιεί τις πηγές και τις διαδρομές του φυσικού αερίου. Αν και αυτό αποτελεί θέση της ΕΕ, από αυτό αρχίζουν και τα προβλήματα με την γείτονα, κάτι που βεβαίως οι ελληνικές κυβερνήσεις, η σημερινή και οι αμέσως προηγούμενες, γνωρίζουν και έχουν συνυπολογίσει.

Ο EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω της Κρήτης και  της ηπειρωτικής Ελλάδας. Τα υπόλοιπα 8 δισεκ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ-Energean) μπορούν να προέλθουν από άλλα πεδία, όπως τα κοιτάσματα του Λεβιάθαν στο Ισραήλ, η εκμετάλλευση των οποίων έχει ξεκινήσει, και τα κοιτάσματα του Γλαύκου στη Κύπρο, για τα οποία έχουν ξεκινήσει διαδικασίες έρευνας και αξιοποίησης.

Ο αγωγός εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως. Αποτελείται δε από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:


  • 165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
  • 732 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
  • 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
  • 292 χλμ περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
  • 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
  • 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.


Οφέλη και επιπτώσεις

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, ο αγωγός EastMed παρουσιάζει ιδιαίτερο γεωπολιτικό ενδιαφέρον και πλεονεκτήματα για τη χώρα μας σε σχέση με τις εναλλακτικές λύσεις για τη διοχέτευση του αερίου της ΝΑ Μεσογείου (αγωγός μέσω Τουρκίας, υγροποίηση φυσικού αερίου σε εγκαταστάσεις της Αιγύπτου), καθότι:


  • Συμβάλλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε ευρωπαϊκό διαμετακομιστικό κόμβο.
  • Αναμένεται να δημιουργήσει άμεσες, έμμεσες και προκαλούμενες οικονομικές επιδράσεις, κατά τη φάση ανάπτυξης, κατασκευής και λειτουργίας του έργου.
  • Ανοίγει ουσιαστικά έναν νέο ενεργειακό διάδρομο ο οποίος θα καλύψει μελλοντικά και τα κοιτάσματα του Ελλαδικού χώρου.
  • Διευκολύνει την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και την αύξηση του ανταγωνισμού στην τελική αγορά φυσικού αερίου.
  • Διασφαλίζει την παροχή φυσικού αερίου σε περιοχές της Ελλάδας, οι οποίες δεν έχουν πρόσβαση στο Εθνικό Δίκτυο, όπως η Κρήτη η Πελοπόννησος και η Δυτική Ελλάδα. Συνεπώς, διευκολύνει την αντικατάσταση του πετρελαίου με φυσικό αέριο, με ισχυρό, θετικό αντίκτυπο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις προαναφερθείσες περιοχές.
  • Ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ευρώπης γενικότερα.
  • Πληροί όλα τα κριτήρια διαφοροποίησης των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (πηγή, παραγωγός, όδευση).
  • Εξασφαλίζει την επένδυση μέσω της σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας αερίου πριν τη λήψη της επενδυτικής απόφασης, στα πρότυπα των συμβάσεων αερίου από το Αζερμπαϊτζάν (κοίτασμα Shah Deniz II).


Η ασφάλεια

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα, ωστόσο, ειδικά την ώρα που η Άγκυρα εντείνει τις προκλήσεις της είναι το θέμα της ασφάλειας του αγωγού. Σύμφωνα πάντως με διαρροές από αρμόδιες πηγές η συμφωνία που θα υπογραφεί το απόγευμα στο Ζάππειο προβλέπει την λήψη μέτρων προστασίας και διασφάλισης του EastMed.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αυτή η πρόβλεψη για την λήψη μέτρων προστασίας του αγωγού από τις συμβαλλόμενες χώρες περιλαμβάνεται στο άρθρο 10 της διακυβερνητικής συμφωνίας. Η συμφωνία αναφέρεται επίσης στο ρυθμιστικό-αδειοδοτικό πλαίσιο για την διευκόλυνση του έργου, σε ζητήματα φορολόγησης, αλλά και στην προοπτική ένταξης νέων κρατών σε αυτήν. Η Αθήνα, άλλωστε, δια των υπουργών Δένδια και Χατζηδάκη, έχει αναφέρει πολλές φορές τις τελευταίες εβδομάδες ότι στην συμφωνία χωράνε όλοι, όσοι θεωρούν το Διεθνές Δίκαιο ως το φυσικό πλαίσιο δράσης τους.

Η συμφωνία λαμβάνει σοβαρά υπόψη της το ζήτημα της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς επενδύει στην προοπτική μεταφοράς πρόσθετων ποσοτήτων φυσικού αερίου από υφιστάμενα ή και νέα κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί ή θα ανακαλυφθούν μελλοντικά. Ήδη άλλωστε, η προκαταρκτική τεχνική μελέτη βάση της οποίας το έργο έχει κριθεί τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο, περιλαμβάνει την πρόβλεψη για μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου και από κοιτάσματα νότια της Κρήτης, εφόσον αυτά ανακαλυφθούν.