15 Αυγούστου 2019

O ηλεκτρικός turboprop κινητήρας Catalyst, θα αποτελέσει την επιλογή του υβριδικού Α/φους TriFan600.



Η General Electric, ανακοίνωσε για πρώτη φορά στο EAA AirVenture στο Oskosh, ότι ο νέος ηλεκτρικός κινητήρας της, που ονομάζεται Catalyst, θα χρησιμοποιηθεί στο υβριδικό αεροπλάνο XTI TriFan600. 

Ο κινητήρας, ο οποίος θα παράγει ισχύ 1 μεγαβάτ, θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα στην ανάπτυξή των πρώτων αεροσκαφών με ηλεκτρική πρόωση. 

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς στροβιλοκινητήρες που απαιτούν ξεχωριστό στρόβιλο για κάθε έλικα, εδώ η πρόωση παρέχεται σε έναν ενιαίο στρόβιλο που περιστρέφει πολλαπλές προπέλες σε ένα αεροσκάφος, αναφέρει ο Craig Hoover, Υπεύθυνος Μονάδας Γενικής Αεροπορίας της GE Aviation. 

Αυτό επιτρέπει στα υβριδικά αεροσκάφη (κάθετης και συμβατικής αποπροσγείωσης), να έχουν περισσότερους πόρους πρόωσης, το οποίο με τη σειρά του ανοίγει το δρόμο για τους σχεδιαστές αεροσκαφών να αναμορφώσουν όλα τα θεμελιώδη στοιχεία του σχεδιασμού. 

Ο Hoover ανέφερε επίσης, ότι το τρέχον τεχνολογικό επίπεδο των συσσωρευτών, δεν επιτρέπει στα αεροσκάφη να πετούν σε μεγάλες αποστάσεις. 


CATALYST / ΧΤΙ Τrifan600




Το πιο σημαντικό από τα προνόμια του Catalyst  πάντως, είναι ότι τα αεροσκάφη θα μπορούν να πετούν σε μεγαλύτερα υψόμετρα και ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος με ηλεκτρικό κινητήρα. Επιπλέον, ο κινητήρας Catalyst, μαζί με την ισχύ που παρέχει, θα επιτρέψει τη μεταφορά μεγαλύτερων φορτίων. 

Θυμίζουμε πως η General Electric εισήγαγε τον Catalyst το 2015, τον πρώτο στροβιλοκινητήρα που σχεδιάστηκε από το μηδέν και διέθεσε 400 εκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξή του. Μέσω των νέων τεχνικών και τεχνολογιών που αναπτύχθηκαν από το παραπάνω πρόγραμμα, σήμερα εν έτει 2019, το αρχικό βάρος του κινητήρα μειώθηκε κατά 5% και η κατανάλωση καυσίμου βελτιώθηκε κατά 1%. 

Για το αεροσκάφος TriFan600, ο κινητήρας θα έχει ισχύ περίπου 1.400 ίππων το οποίο με τη σειρά του αντιστοιχεί σε περίπου 1 MW ισχύος. Τέλος, όσον αφορά την μεταφορική του ικανότητα, το αεροσκάφος θα μπορεί να μεταφέρει συνολικά 6 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου του πιλότου.

Μετάφραση από την ιστοσελίδα της General Dynamics.

ΤΑ ΠΑΝΤΑ για το νέο σύστημα παρεμβολέων Milkar 3A3 του Τουρκικού Στρατού.



Σύμφωνα με το Τουρκικό  SSΒ, η εταιρία ASELSAN παρέδωσε στον Τουρκικό Στρατό 11 συστήματα Ηλεκτρονικού Πολέμου (παρεμβολέων) Milkar 3A3, τα οποία και προορίζονται να αντικαταστήσουν ισάριθμα συστήματα Milkar 3A2 που ήδη υπηρετούν στον Τουρκικό Στρατό από το 2005. Επίσης, μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ενταχθούν κι άλλα τέσσερα σύστήματα Milkar 3A3, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των συστημάτων στα 15, αριθμός ο οποίος και θα αντικαταστήσει εξ ολοκλήρου τα παλαιότερα συτήματα ΗΠ.

Τι είναι το σύστημα Ηλεκτρονικού Πολέμου (παρεμβολέων) Milkar 3.

Το σύστημα Milkar 3 είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρεμβολέων, Τουρκικής ανάπτυξης και κατασκευής, το οποίο προορίζεται για τον εντοπισμό και την παρεμβολή των συστημάτων επικοινωνιών του αντιπάλου. Δηλαδή, εντοπίζει κι αναγνωρίζει τις εχθρικές επικοινωνίες, κι αναλόγως των περιστάσεων, είτε τις παρεμβάλλει με διάφορες τεχνικές, είτε τις εξαπατά (spoof) με χρονοκαθυστέρηση, αλλοίωση, μίξη διαφορετικών γραμμών κοκ.

Συνεπώς, το σύστημα Milkar 3 ασχολείται μόνο με τις επικοινωνίες κι εν γένει με τα ραδιοκύματα των ασύρματων συστημάτων επικοινωνιών στις V/UHF μπάντες (3-3000 ΜHz), κι όχι με τα συστήματα ρανταρ όπως το KORAL.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Όπως φαίνεται κι από την ονομασία του, το Milkar 3A3 ανήκει σε μια μεγάλη οικογένεια παρόμοιων συστημάτων, της ASELSAN. 

Milkar 3: Είναι σύστημα ΗΠ πρώτης γενιάς, το οποίο εισήχθει σε υπηρεσία τέλη της δεκαετίας του 80 (1978-1982).

Μilkar 3A2: Είναι σύστημα ΗΠ δεύτερης γενιάς, με περιορισμένη δυνατότητα παρεμβολής επικοινωνιών αναπηδούσης συχνότητας (frequency hopping), καθώς και με πιο σύγχρονο interface (Windows λειτουργικό σύστημα) και αυτοματοποιημένες διαδικασίες. Εισήχθει σε υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του 90 (1998-2000). 

Τα δύο παραπάνω συστήματα, εξ'όσων μπορούμε να γνωρίζουμε, μπορούσαν να δράσουν μόνο στην VHF μπάντα, με την έκδοση Α2 να έχει μόνο περιορισμένες δυνατότητες στην UHF μπάντα....

Milkar 3A3: Πρόκειται για την τελευταία έκδοση του συστήματος παρεμβολέων Milkar 3,  η οποία αναπτύχθηκε σχεδόν εξ'ολοκλήρου με Τουρκικά υποσυστήματα στα μέσα της δεκαετίας του 2000 (2005-2006). Είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, σύγχρονο, και διαθέτει πλήρως διαλειτουργικό interface (Windows λογισμικό, διαδραστικούς έγχρωμους χάρτες, εκτέλεση όλων των ενεργειών από τον Η/Υ κοκ).Υπηρετείται από λιγότερα άτομα, και δύναται να εγκατασταθεί στην περιοχή ενδιαφέροντος μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. 


 

Τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας συστημάτων ΗΠ Milkar είναι επιγραμματικά τα κάτωθι:

Milkar 4/ A/ A2: Είναι υποοικογένεια ολοκληρωμένων συστήματων ESM (Ηλεκτρονικής Υποστήριξης), δηλαδή είναι υπεύθυνα για την διαμόρφωση της εικόνας του πεδίου της μάχης στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα (θέσεις εχθρικών τμημάτων που εκπέμπουν Η/Μ ακτινοβολία).

Milkar 5A/ T: Είναι υπογένεια συστημάτων παρεμβολέων βομβών IED. H τελευταία έκδοση (Milkar 5T), είναι πλήρως φορητή.


Περισσότερα για το σύστημα παρεμβολέων Milkar 3A3

Αν και η ανάπτυξη του συστήματος ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000, εντούτοις μια σειρά από προβλήματα καθυστέρησε την εκτέλεση της πρώτης παραγγελίας από τον Τουρκικό Στρατό, η οποία κι εν τέλει πραγματοποιήθηκε το 2015, κι αφορούσε 15 συστήματα.

Κάθε σύστημα Milkar 3A3 αποτελείται από 2 φορτηγά 4x4, θωρακισμένης καμπίνας. Ο λόγος ύπαρξης 2 οχημάτων είναι για την εξυπηρέτηση των διαφορετικών μπαντών. Δηλαδή το ένα όχημα ασχολείται με την VHF / χαμηλή UHF μπάντα, και το δεύτερο με την υπόλοιπη UHF.

Σύμφωνα πάντως με την ASELSAN, προσφέρθηκε στον Τουρκικό Στρατό και η λύση τοποθέτησης όλου του συστήματος σε ένα όχημα κατηγορίας ΤΟΜΠ, κάτι που όπως φαίνεται αρνήθηκε ο Τουρκικός Στρατός  


Επιδόσεις - Τεχνικά Χαρακτηριστικά (Πηγή: ASELSAN, SSB):

  • Εύρος συχνοτήτων: V / UHF (ή και HF-SHF αν το επιθυμεί ο πελάτης).
  • Ισχύς εξόδου RF: Άγνωστη.
  • Τύποι εμπλοκής: Συνεχής, Ανακάλυψης, Σημασιοποιημένος  
  • Είδη παρεμβολής: Spot, Sequential, Multiple, Barrage, Reactive (Σημείου, Ακολουθητική, πολλαπλή, φραγμού, αντιδραστική).
  • Δυνατότητα Αποδιαμόρφωσης: FM, AM, LSB, USB, CW.
  • Λειτουργίες καταγραφής: Ηχητικές και IF SignalRecord.
  • Παρεχόμενη ισχύς γεννήτριας οχήματος: 220/380 ± 10 VAC, 50 ± 3 Hz, 3φασικό.
  • Εύρος θερμοκρασίας λειτουργίας: -30 ° / + 50 ° C, 0 ° / + 50 ° C (εσωτερικές μονάδες).
  • Εύρος θερμοκρασίας αποθήκευσης: 40 ° / + 60 ° C.
  • Υγρασία: 95%.

Δυνατότητες
  • Δυνατότητα αντιδραστικής παρεμβολής (reactive jamming), εναντίον ασυρμάτων αναπήδησης συχνότητας. 
  • Ενισχυτές υψηλής απόδοσης και αποδοτικότητας. 
  • Δυνατότητα λήψης στενής/ευρείας δέσμης (σάρωση / ανίχνευση / απομάκρυνση). 
  • Υψηλή ταχύτητα συντονισμού διέγερσης (<100 ns). 
  • Κατευθυντικές κεραίες παρεμβολής υψηλής απολαβής (gain), οι οποίες παρέχουν ισχυρό σήμα σε μεγάλες αποστάσεις.


Επιγραμματική επεξήγηση των ανωτέρω

Επειδή είναι δύσκολο για τον μέσο αναγνώστη να καταλάβει την σημασία των παραπάνω χαρακτηριστικών, θα προσπαθήσουμε εν τάχει να τα επεξηγήσουμε. 

Με λίγα λόγια, ο παραπάνω παρεμβολέας (Milkar 3A3), μπορεί να παρεμβάλλει/ εξαπατήσει, οποιοδήποτε σύστημα επικοινωνιών του Ελληνικού Στρατού, ακόμα και των ασυρμάτων που έχουν αναπήδηση συχνότητας όπως αυτοί της οικογένειας PR4G (TRC-9200, TRC-3600), καθώς και τους Αμερικάνικους Ηarris (SSB). Επίσης μπορεί να παρεμβάλλει όλα τα υπόλοιπα ασύρματα δίκτυα του ΕΣ, συμπεριλαμβανομένου του "ΣΕΖΜ ΙΙ Ερμής", αλλά οι δυνατότητές του δεν σταματούν εδώ. Σύμφωνα με την εταιρία, το σύστημα μπορεί να παρεμβάλλει/εξαπατήσει και το σήμα GPS σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, δεδομένου ότι το σήμα GPS έχει πολύ μικρή ισχύ.



 


Τι σημαίνει το Milkar 3A3 για τον ΕΣ και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Ο ΕΣ έρχεται αντιμέτωπος με ένα εξελιγμένο σύστημα πρεμβολών των επικοινωνιών του. Αυτό είναι δεδομένο. Αν δεν προσέξει, πολύ απλά θα χάσει την μάχη του Η/Μ φάσματος, με συνέπεια να χάσει και τον πόλεμο. 

Τα συστήματα παρεμβολών όμως, όσο σύγχρονα κι αν είναι, δεν είναι θέσφατο. Ο ΕΣ έχει τρόπους, ή μάλλον μπορεί να υιοθετήσει τρόπους, για την "σμίκρυνση" των όποιων επιπτώσεων του παραπάνω συστήματος. Μερικές από αυτές είναι:

  • Τήρηση σιγής μέχρι την έναρξη των επιχειρήσεων.
  • ΠΛΗΡΗ εκμετάλλευση των εναλλακτικών μέσων επικοινωνίας (Ενσύρματες, αγγελιαφόροι, σήματα κοκ).
  • Εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων του εδάφους (ορεινοί όγκοι-εξάρσεις του εδάφους).
  • Εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων των ασύρματων μέσων (ισχύς σήματος, squelch, συχνή εναλλαγή κλείδων συχνοτήτων κοκ).
  • Υιοθέτηση ενός "στάνταρ" τρόπου αντιμετώπισης μιας παρεμβολής, κι εκπαίδευση σε αυτό.
  • Εκμετάλλευση των Ελληνικών συστημάτων ESM και παρεμβολέων των 1ου και 2ου ΣΕΗΠΠΕΠ.
  • Έναρξη προγράμματος εκσυγχρονισμού όλων των εμπλεκόμενων μέσων (Σταθμοί ασυρμάτου, ΣΕΖΜ, συστήματα ESM και παρεμβολέων).

Επίλογος

Όπως γίνεται κατανοητό, η οικογένεια συστημάτων ΗΠ Milkar, δεν είναι απλά μια οικογένεια συστημάτων. Είναι η προσπάθεια δεκαετιών μια χώρας για την υποστήριξη του στρατεύματος της με εγχώρια αξιόπιστα συστήματα ΗΠ. Αυτό το γεγονός, είναι κι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τη χώρα μας.

Να διευκρινήσουμε όμως προς αποφυγή παρανοήσεων, πως ο ΕΣ έχει αντίστοιχα μέσα των Milkar 3/4. Δεν είμαστε "άοπλοι". Όμως, δεν είμαστε και αρμόδιοι για να προβούμε σε σύγκριση δυνατοτήτων των Ελληνικών συστημάτων, ακόμα κι αν γνωρίζαμε, διότι αυτού του είδους τα στοιχεία είναι διαβαθμισμένα. Αυτό που θα πούμε κλείνοντας, είναι πως χρειάζεται συνεχή εκπαίδευση και προγραμματισμός όσον αφορά τον ΗΠ, διότι αν μείνεις πίσω τεχνολογικά και "οργανωτικά" (εκπαίδευση), πολύ απλά χάνεις τον πόλεμο. ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ. 

FT: “Ο Ερντογάν κέρδισε το στοίχημα με τους S-400”



Οι Financial Times γράφουν πως ο Ερντογάν κέρδισε το στοίχημα με τους S-400. Όπως επισημαίνουν, “ένα μήνα μετά από την έναρξη παραλαβής των S-400, επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ δεν υπάρχει και  φαίνεται ότι η τακτική Ερντογάν έχει αποδώσει”.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα “πολλοί αναλυτές πίστευαν ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ θα αναγκάζονταν να επιβάλει κυρώσεις στο πλαίσιο του νόμου CAATSA, που απαγορεύει στους συμμάχους των ΗΠΑ να αγοράζουν όπλα από τη Μόσχα. Ο Τραμπ ανακοίνωσε την αναστολή της συμμετοχής  της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35 και σταμάτησε εκεί.

Πριν ξεκινήσει η παράδοση των ρωσικών συστημάτων, ο Eρντογάν είχε  δηλώσει ότι ο Tραμπ τον διαβεβαίωσε ότι δεν θα επιβληθούν κυρώσεις για τους S-400, όταν συναντήθηκαν στη σύνοδο κορυφής των G-20 στην Ιαπωνία στα τέλη Ιουνίου. Ωστόσο, δεδομένης της πίεσης από το Κογκρέσο για τιμωρία της Τουρκίας, το γεγονός ότι οι απειλούμενες κυρώσεις δεν έχουν υλοποιηθεί μετά από ένα μήνα είναι μια έκπληξη”, γράφουν οι FT.

“Κανείς δεν περίμενε αυτό το αποτέλεσμα”, δήλωσε στους FT ο Aslı Aydıntaşbaş, στέλεχος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων. “Ο Ερντογάν πήρε  τεράστιο ρίσκο και κέρδισε…Προς το παρόν”.

Ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι η απροθυμία της διοίκησης του Tραμπ συνδέεται με τις συνεχιζόμενες προσπάθειες για τη δημιουργία μιας ασφαλούς ζώνης στη βορειοανατολική Συρία,με  την οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες ελπίζουν ότι θα εμποδίσουν την τουρκική επέμβαση.

ΗΠΑ και Τουρκία ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι κατέληξαν σε συμφωνία για την ίδρυση κοινού κέντρου επιχειρήσεων στην Τουρκία για την  ζώνη ασφαλείας που θεωρεί η Αγκυρα  απαραίτητη προϋπόθεση για την “εκκαθάριση” των Κούρδων του YPG.

“Οι αμερικανικές απειλές αποδείχτηκαν βασικά άνευ περιεχομένου”, δήλωσε στους FT η Soli Özel, καθηγήτρια διεθνών σχέσεων στο πανεπιστήμιο Kadir Has της Κωνσταντινούπολης. “Η Τουρκία στοιχημάτισε ξανά  στη στρατηγική της σημασία και φαίνεται να έχει κερδίσει”.

Παρόλα αυτά υπάρχει ακόμη μια πιθανότητα ο Ερντογάν να μην καταφέρει να αποφύγει τις κυρώσεις. Αν το Κογκρέσο εγκρίνει το νομοσχέδιο που προβλέπει κυρώσεις στην Τουρκία με πλειψηφία 2/3, ο Τραμπ δεν θα μπορέσει να αποφύγει  τις δύσκολες αποφάσεις, αφού φαίνεται ότι δεν θέλει με τίποτα να “στεναχωρήσει” τον Ερντογάν.

14 Αυγούστου 2019

ΑΠΟΨΗ: Γιατί δεν αγοράζει η Ελλάδα έναν μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών πυρόσβεσης;

Γιατί δεν αγοράζει η Ελλάδα έναν μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών πυρόσβεσης; Πόσα χρειαζόμαστε στη μάχη με τις δασικές πυρκαγιές; Στα ερωτήματα αυτά απαντά, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» o αεροναυπηγός και επί 30 έτη διευθυντής του ειδικού περιοδικού «Πτήση και Διάστημα» Φαίδων Καραϊωσηφίδης, επισημαίνοντας πως η Ελλάδα βρίσκεται στη διεθνή πρωτοπορία, αφού «έχει μια εμπειρία αεροπυρόσβεσης που πηγαίνει πίσω στη δεκαετία του ’60».

Ο έμπειρος αεροναυπηγός περιγράφει τα δεδομένα στον συγκεκριμένο χώρο σε παγκόσμιο επίπεδο, επιχειρώντας να απαντήσει σε ενδεχόμενη απορία του γενικού κοινού για τη διάθεση τέτοιων ειδικών μέσων και για το σκοπό αυτό εκκινεί την ανάλυση από τις παγκόσμιες αναζητήσεις σε ζητήματα σχεδιασμού και δράσης αντιπυρικών μέσων. «Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι ένα εργαλείο. Δεν ισχύει το απλό θεώρημα ότι ένας εργάτης κάνει τη δουλειά σε δέκα ημέρες και εκατό εργάτες κάνουν τη δουλειά σε μια ημέρα, ενώ τα αεροσκάφη όπως και τα ελικόπτερα είναι βοηθητικά», τονίζει ο κ. Καραϊωσηφίδης.
Σημειώνει, δε, πως και να επιθυμούσαμε να αποκτήσουμε περισσότερα από αυτά τα ειδικά αεροσκάφη, αυτό δεν γίνεται εξαιτίας μιας ιδιάζουσας κατάστασης που έχει σχέση με την παύση της παραγωγής του τύπου, που έχει επιλεγεί εδώ και τρεις δεκαετίες ως ο κύριος τύπος για την αεροπυρόσβεση στην Ελλάδα από την Πολεμική Αεροπορία. 
«Από το 2015 τα γνωστά μας «Canadair» δεν παράγονται. Πρόκειται για ένα πυροσβεστικό μέσο που πωλούνταν σε δύο γενιές (σ.σ. CL-215 και CL-415), ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη δεκαετία του ’60 με γαλλική μάλιστα πρωτοβουλία και χρηματοδότηση, αν και είναι καναδικής προέλευσης, καθώς ο στρατηγός Ντε Γκωλ ήθελε να κάνει ένα άνοιγμα στις γαλλικές επαρχίες του Καναδά για πολιτικούς λόγους. Μάλιστα, ήταν η Ελλάδα η πρώτη χώρα που απέκτησε τον ειδικό τύπο μετά την ίδια τη Γαλλία», εξηγεί ο κ. Καραϊωσηφίδης, τονίζοντας πως – και στην περίπτωση των υπολοίπων χωρών που λειτουργούν μεγάλους στόλους αεροπυρόσβεσης – η εικόνα δεν διαφέρει από αυτή της Ελλάδας.
«Αν κοιτάξουμε τους στόλους γύρω μας θα δούμε πως χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, χώρες που έχουν αντίστοιχα προβλήματα κάθε καλοκαίρι διαθέτουν περίπου αντίστοιχους στόλους με τους δικούς μας, ίσως μόνο κατά τι νεότερους, δεν διαθέτουν δηλαδή 50, 100 ή 200 αεροπλάνα», εξηγεί ο κ. Καραϊωσηφίδης και σημειώνει πως η πιο πρόσφατη εθνική απόφαση αφορούσε την τελευταία αγορά δέκα αεροσκαφών Canadair CL-415 που έγινε στις αρχές του 2000.
«Τα αεροσκάφη αυτά -αθάνατα σε μεγάλο βαθμό, εξαιρετικά σκληροτράχηλα, καθώς δεν είναι συμπιεζόμενα όπως τα γνωστά μας επιβατικά και έχουν κατασκευαστεί με στόχο την αντοχή, προστέθηκαν στον στόλο των παλαιότερων CL-215, τα οποία φέτος πετούν μετά από την ανακατασκευή των κινητήρων τους το μόνο τους «ευαίσθητο» τμήμα τεχνικά», λέει ο κ. Καραϊωσηφίδης, επισημαίνοντας πως το κύριο ζήτημα που προκύπτει σε έναν ενδεχόμενο επανασχεδιασμό μετά ενισχύσεως του στόλου των εναέριων μέσων είναι η παύση παραγωγής των αεροσκαφών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, κατά τον κ. Καραϊωσηφίδη μια δύναμη πυροσβεστικών ενάεριων μέσων σε μια χώρα όπως η Ελλάδα «δεν μπορεί να είναι μεγάλη καθώς αυτά τα αεροσκάφη «γράφουν» πάρα πολύ λίγες ώρες, σε μια συγκεκριμένη περίοδο, ενώ η κάθε χώρα αγοράζει μικρό αριθμό και έτσι συνέβη και η προσπάθεια διατήρησης της παραγωγής κατέληξε πρόσφατα άγονη».

Πώς μπορεί να ενισχυθεί με τον βέλτιστο τρόπο η αεροπυρόσβεση στην Ελλάδα

Η σύγχρονη πραγματικότητα για τον τύπο που διαθέτουν οι ελληνικές ΕΔ είναι πως πλέον τα δικαιώματα ανήκουν σε μια νέα εταιρία, «η οποία και καταβάλει προσπάθειες να μαζέψει παραγγελίες για να βάλει ξανά σε παραγωγή το αεροσκάφος σε μια νέα, περαιτέρω εκσυγχρονισμένη μορφή*, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει αν και υπάρχει πρόθεση αγοράς από την Ινδονησία*2 και ακούγεται πως γίνεται μια προώθηση του νέου τύπου στον Καναδά», αναφέρει ο κ. Καραϊωσηφίδης, που σημειώνει πως ο μόνος τρόπος που υπάρχει για να αρχίσουν να κυλούν ξανά από μια γραμμή παραγωγής αεροσκάφη θα ήταν «να δεσμευτεί μια χώρα, όπως η δική μας ή μια έτερη, ότι θα είναι πελάτες και έτσι η νέα εταιρία που διαθέτει τα δικαιώματα παραγωγής να αποκτήσει τον «μαγικό» αριθμό που ισχυρίζεται πως θέλει για να εκκινήσει την παραγωγή, να μαζέψει περίπου 25 παραγγελίες».
Στο ερώτημα της ύπαρξης ή μη εναλλακτικών λύσεων σε ό,τι αφορά αεροσκάφη πυρόσβεσης από άλλες πηγές και χώρες, ο διευθυντής του ειδικού περιοδικού τονίζει πως πρακτικά «δεν υπάρχουν και πολλές τέτοιες εναλλακτικές λύσεις», με βάση την κατάσταση στην παγκόσμια συγκεκριμένη βιομηχανία.
«Υπήρξε η σκέψη και η συζήτηση για ένα αμφίβιο αεροσκάφος ρωσικής προέλευσης, το Beriev, που όμως και οι ίδιοι οι Ρώσοι αγοράζουν με το σταγονόμετρο τα τελευταία είκοσι και πλέον χρόνια και όλοι αναρωτιούνται ποιο είναι το πρόβλημα του αεροπλάνου που πραγματικά έχει όπως φαίνεται προβλήματα», εξηγεί ο Έλληνας αεροναυπηγός.
Απαντώντας, παράλληλα, σε σχετικό ερώτημα περιγράφει πώς πρακτικές όπως αυτές των ΗΠΑ αλλά και της Ρωσίας, όπου γίνεται χρήση πολύ διαφορετικών εναερίων μέσων «και έχουν μετατραπεί μεγάλα μεταγωγικά αεροσκάφη για να φορτώνονται σε αεροπορική βάση με νερό ή επιβραδυντικό υλικό», εκτιμάται πως δεν είναι οι ενδεδειγμένες λύσεις για χώρες όπως η Ελλάδα με τη γεωμορφολογία και τις θερμοκρασιακές συνθήκες που χαρακτηρίζουν τη χώρα.
«Τέτοια αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν μέσα σε γεωγραφικό, δασικό, ανάγλυφο, η δε χώρα μας έχει το πρόβλημα, το ότι έχει ένα συγκεκριμένο δασικό ανάγλυφο και εδώ μπορεί να εισέλθει μόνο αεροσκάφος με συγκεκριμένα πτητικά χαρακτηριστικά, η Ελλάδα δεν διαθέτει στέπες ή μεγάλους όγκου ορεινούς όπως στις δυτικές ΗΠΑ», τονίζει ο κ. Καραϊωσηφίδης που ταυτόχρονα εξηγεί πως η Ελλάδα «έχει μέσα στις τραγωδίες των πυρκαγιών και μια μεγάλη «ευλογία», που είναι όπλο για ένα αμφίβιο αεροσκάφος που μαζεύει αλμυρό ή γλυκό νερό και επιχειρεί ξανά και ξανά: το ότι οι υδάτινες περιοχές είναι κοντά στη στεριά και άρα την πυρκαγιά». Αυτό, όπως εξηγεί, «μεγιστοποιεί αυτό που ονομάζουμε ως πυροσβεστικό έργο για ένα αμφίβιο αεροπλάνο».

Η Ευρώπη και ο μηχανισμός RescEU

Σημαντική πάντως για τις μελλοντικές εξελίξεις στον τομέα της αεροπυρόσβεσης αναμένεται να είναι και η συνδρομή σήμερα αλλά και στο μέλλον του νέου μηχανισμού πολιτικής προστασίας της ΕΕ, του RescEU, ενός μηχανισμού που ενεργοποιείται όταν υπάρχει αίτημα μιας χώρας που συμμετέχει σε αυτόν.
Κατά τον κ. Καραϊωσηφίδη η ευρωπαϊκή πτυχή στον τομέα της αεροπυρόσβεσης είναι η εξαιρετικά σημαντική νέα εξέλιξη, που μπορεί να προκύψει στο άμεσο μέλλον συνδυαστικά με ευρωπαϊκή προμήθεια αεροσκαφών για τα κράτη που συμμετέχουν και συνεισφέρουν στον κοινό σχεδιασμό. «Στις -όπως θα λέγαμε ίσως- «Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης» αυτή είναι μια βάση και θα μπορούσαμε να έχουμε πράγματι έναν κοινό ευρωπαϊκό στόλο. Έναν στόλο που δεν θα εδρεύει κάπου κεντρικά ή σε μια χώρα αλλά θα είναι διασπαρμένος όπως σήμερα», εξηγεί ο Έλληνας αεροναυπηγός που βλέπει μόνο οφέλη για την Ελλάδα από μια τέτοια εξέλιξη.
«Το σημαντικό εδώ είναι πως η αρχική αγορά των μέσων θα γίνει με κοινή συνεισφορά, η συντήρηση, εκπαίδευση, διατήρηση του στόλου θα γίνει επίσης με μια κοινή συνεισφορά και τον στόλο θα διαχειρίζεται ένα όργανο που θα μεταφέρει αεροπλάνα όπου χρειαστεί, ενώ σε έναν τέτοιο ευρωπαϊκό στόλο θα πρέπει να υπάρχει και μια κοινή εμπιστοσύνη», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Έλληνας αεροναυπηγός.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΑΠΟΨΗ: Πόσο πιθανό είναι η Τουρκία να αλλάξει τα δημογραφικά στοιχεία της Β.Συρίας;



Το ιστορικό της Τουρκίας στη Συρία, αλλά και η γενικότερη συμπεριφορά της Τουρκίας διαχρονικά, δείχνει ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την νέα ασφαλή ζώνη,  προκειμένου να αναδιαμορφώσει "εκ βάθρων",  το δημογραφικό αποτύπωμα της περιοχής.

Θυμίζουμε εξάλλου, πως ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απειλεί για μήνες ότι θα ξεκινήσει μια διασυνοριακή στρατιωτική επιχείρηση που θα αποσύρει από την περιοχή το Κουρδικό YPG, λέγοντας ότι η Κουρδική δύναμη αποτελεί επέκταση του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK), το οποίο αγωνίζεται για αυτοδιοίκηση στην Νοτιοανατολική Τουρκία, για περισσότερες από τρεις δεκαετίες.

Η επίθεση της Τουρκίας στη βορειοανατολική Συρία έχει μπλοκαριστεί μέχρι στιγμής από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες υποστηρίζουν τις Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF), αποτελούμενες κυρίως από μαχητές του YPG, προκειμένου να συμβάλλουν στην νίκη έναντι του ISIS. Ωστόσο, η Τουρκία και οι Ηνωμένες Πολιτείες συμφώνησαν την προηγούμενη εβδομάδα να δημιουργήσουν ένα κοινό κέντρο επιχειρήσεων για την επίβλεψη μιας ασφαλούς ζώνης στη Συρία. Δεν έχουν αποκαλυφθεί λεπτομέρειες για τη συμφωνία, αλλά οι περισσότεροι παρατηρητές πιστεύουν ότι οι διαφορές παραμένουν σχετικά με το μέγεθος της ασφαλούς ζώνης.

Με βάση τις προηγούμενες επιχειρήσεις της Τουρκίας στη Συρία, φαίνεται πως η επιθυμητή νέα ζώνη θα είναι το ίδιο επικίνδυνη για όλους τους κατοίκους της, με του Κούρδους να βρίσκονται στην κορυφή.

Από το 2016, και σε όλη τη διάρκεια της Τουρκικής κατοχής του καντονίου του Αφρίν για παράδειγμα, η Τουρκία δεν έχει κάνει τίποτα για να αποτρέψει τις τεκμηριωμένες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της εκτόπισης περισσότερων από 100.000 ιθαγενών Κούρδων από την περιοχή. Το αντίθετο μάλιστα....

Η Τουρκία επέτρεπε επίσης (με το να μην κάνει απολύτως τίποτα), την αποίκιση άλλων εκτοπισμένων Αραβών από άλλες περιοχές της Συρίας, στις κενές πλέον Κουρδικές εστίες. Μάλιστα, τους έδωσε και άδεια παραμονής στην περιοχή επ'αόριστον. Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν, δημιουργησε νέα δημογραφικά στοιχεία σε μια περιοχή που πριν λίγο καιρό ήταν συντριπτικά Κουρδική.

Μετά την προκαταρκτική συμφωνία όμως της Τουρκίας και των Ηνωμένων Πολιτειών στις 7 Αυγούστου για τη δημιουργία μιας ασφαλούς ζώνης ανατολικά του Ευφράτη, εκτιμάται πως θα συμβεί πάλι το ίδιο σενάριο όπως στο Αφρίν, με μαζικές εκτοπίσεις πληθυσμών Κουρδικής καταγωγής, κι αντικατάστασής τους με νέους Αραβικής καταγωγής. 

Επίλογος

Η άποψη του AmynaGR είναι πως οι Τούρκο, θα κάνουν αυτό που ξέρουν καλά. Σφαγές, εκκαθαρίσεις, λεηλασίες, και βίαιες μαζικές εκτοπίσεις. Αυτό είναι δεδομένο, κι ας βάζουν τον μανδύα του "ειρηνιστή".

Πιστεύουμε όμως ταυτόχρονα, πως η Τουρκία μπαίνει όλο και πιο βαθειά στο "κολαστήριο" που λέγεται Συρία. Κι εκεί όλοι οι συμμετέχοντες, πλην πιθανώς των Ρώσων, την περιμένουν είτε εκδικητικά (Ισραήλ, ΗΠΑ), είτε τελείως εχθρικά (YPG, Συριακός Στρατός). 



Τέλος οι οθόνες αφής για το USN, διότι συνέβαλε σε θανατηφόρες συγκρούσεις πλοίων.



Το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό αντικαθιστά τα συστήματα ελέγχου με οθόνες αφής στα αντιτορπιλικά του, λόγω του ρόλου τους σε ατυχήματα με συγκρούσεις πλοίων.
Όπως σημειώνει το BBC, η έλλειψη εμπειρίας ως προς τον χειρισμό των οθονών αφής συνέβαλε σε δύο ατυχήματα που είχαν ως αποτέλεσμα τους θανάτους 17 ναυτών, σύμφωνα με σχετικές αναφορές.
Η ελλιπής εκπαίδευση σήμαινε ότι οι ναύτες δεν γνώριζαν πώς να χρησιμοποιήσουν τα πολύπλοκα συστήματα σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκες. Μάλιστα, σε σχετικές έρευνες οι ναύτες φάνηκαν να δείχνουν συντριπτικά μεγαλύτερη προτίμηση σε συμβατικά συστήματα για τον έλεγχο των πλοίων, με τροχούς και μοχλούς.
Στο πλαίσιο των σχετικών ερευνών εξετάστηκαν περιστατικά συγκρούσεων στα οποία ενεπλάκησαν το USS Fitzgerald τον Ιούνιο του 2017 και το USS McCain τον Αύγουστο του 2017. Το πρώτο συγκρούστηκε με ένα πλοίο μεταφοράς κοντέινερ κοντά στην Ιαπωνία, σε ένα δυστύχημα που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο επτά ναυτών. Το δεύτερο ήταν στα ανοιχτά της Σιγκαπούρης όταν συγκρούστηκε με πλοίο μεταφοράς κοντέινερ, με αποτέλεσμα 10 νεκρούς. Εξαιτίας των περιστατικών αυτών, ανώτεροι αξιωματικοί κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, ενώ άλλοι αποτάχτηκαν.
Οι έρευνες έδειξαν πως και τα δύο περιστατικά μπορούσαν να αποφευχθούν, και ότι ήταν αποτελέσματα «πολλαπλών αποτυχιών». Μάλιστα, διαπιστώθηκε πως στα ατυχήματα εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό τα συστήματα ελέγχου με οθόνες αφής που εγκαταστάθηκαν στα αντιτορπιλικά.
Η ιστοσελίδα USNI ανέφερε πως o υποναύαρχος Μπιλ Γκαλίνις, που επιβλέπει τον σχεδιασμό των πλοίων του αμερικανικού ναυτικού, είπε ότι τα συστήματα ελέγχου αυτά ήταν «υπερβολικά πολύπλοκα» επειδή οι ναυπηγοί είχαν περιορισμένη επίσημη καθοδήγηση ως προς το πώς θα έπρεπε να λειτουργούν. Ως αποτέλεσμα, σημείωσε, τα συστήματα ελέγχου σε διαφορετικά σκάφη είχαν λίγα κοινά- οπότε και οι ναύτες συχνά δεν γνώριζαν πού βρίσκονταν βασικές ενδείξεις, όπως η κατεύθυνση του σκάφους, πάνω στις οθόνες. Επιπρόσθετα, τόνισε, μια έρευνα στον στόλο σχετικά με τις απόψεις των πληρωμάτων για τα συστήματα ελέγχου με οθόνες ήταν «πραγματικά αποκαλυπτική». Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε πως τα πληρώματα του στόλου επιθυμούν τα συστήματα με τροχούς και μοχλούς, τα οποία πριν τις οθόνες αφής, ήταν κοινά σε πολλά διαφορετικά είδη σκαφών.
Σύμφωνα με το USNI, το αμερικανικό ναυτικό αναπτύσσει τώρα τέτοια συστήματα προς αντικατάσταση των οθονών αφής, η οποία αναμένεται να αρχίσει το καλοκαίρι του 2020.

Ναυτεμπορική

ΑΠΟΨΗ: Οι ΗΠΑ ζήτησαν μέσα του ΠΝ για τον Περσικό Κόλπο. Θα αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη;



Η Ουάσινγκτον ζήτησε από την Ελλάδα να συνεισφέρει σε μια πολυεθνική ναυτική δύναμη που θα σταλθεί στον Περσικό Κόλπο για να προστατεύσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Το αμερικανικό αίτημα, που έγινε πριν από λίγες ημέρες, αφορούσε βοήθεια είτε με μιας μεγάλης ναυτικής μονάδας - μια φρεγάτα - είτε μιας πλατφόρμας ISR (που δεν έχουμε).

Ωστόσο, προς το παρόν, η Ελλάδα δεν διαθέτει επαρκή μέσα για να ανταποκριθεί στις δικές της ανάγκες αεροπορικής επιτήρησης και, ως εκ τούτου, δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των Αμερικανών.

Επιπλέον, μετά από σειρά συναντήσεων των Υπουργείων Άμυνας και Εξωτερικών της Ελλάδας, αποφασίστηκε, σε σχέση με το αίτημα ναυτικής βοήθειας, ότι το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να παράσχει επί του παρόντος φρεγάτες λόγω της εύφλεκτης κατάστασης στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Η Αθήνα δήλωσε επίσης ότι συμμετέχει ήδη σε όλες τις συμμαχικές ασκήσεις ναυτικής εκπαίδευσης - όπως έκανε την περασμένη εβδομάδα με τη φρεγάτα "Αιγαίον" στα ανοικτά των ισραηλινών ακτών.

Το αίτημα των ΗΠΑ για μια ελληνική συνεισφορά σε μια πολυεθνική ναυτική δύναμη έγινε σε διμερές επίπεδο, καθώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής απόφαση των Ηνωμένων Εθνών ή οποιουδήποτε άλλου διεθνούς οργανισμού για δράση εναντίον του Ιράν.

Ως τώρα, μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, αρνήθηκαν να ενταχθούν σε ναυτική δύναμη υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και το Παρίσι κατέστησε επίσης σαφές ότι δεν θα απωλέσει το προνόμιο της άμεσης επαφής με την Ιρανική ηγεσία στην Τεχεράνη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα δεν ενδιαφέρεται να εμπλακεί σε περιοχές όπως ο Περσικός Κόλπος. Παράλληλα, δίνει μεγάλη προσοχή στην απάντησή της σχετικά με τα μελλοντικά αιτήματα των ΗΠΑ, δεδομένων των επενδύσεων που έχει πραγματοποιήσει στη σχέση της με την Ουάσινγκτον.

Πηγή: e-Kathimerini

Σχόλιο AmynaGR.

Η άποψη μας είναι πως η συμμετοχή της χώρας μας στην παραπάνω πολυεθνική ναυτική δύναμη, είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποδέιξουμε έμπρακτα την αξία μας ως περιφερειακή δύναμη της περιοχής. Ειδικά δε μετά την άρνηση των μεγάλων χωρών της Ευρώπης, η Ελληνική παρουσία θα αποκτήσει άλλη υπόσταση στα μάτια των ΗΠΑ. 

Αν κι ο πρωταρχικός και αδιαμφισβήτητος ρόλος των ΕΕΔ είναι η προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της πατρίδας, εντούτοις, δεν είναι ο μοναδικός. Είναι καιρός οι ΕΕΔ να μετατραπούν σε πολύτιμο εργαλείο άσκησης εξωτερικής πολιτικής, όταν δεν απειλείται άμεσα η εδαφική ακεραιότητα της χώρας. 

Διότι  η στρατιωτική ισχύς και η αποφασιστικότητα είναι πολλά επίπεδα ανώτερη από την όποια διπλωματία και η σταθερότητα....

Επισκεψη Α/ΓΕΣ στο 4ο ΤΕΑΣ (ΦΩΤΟ)



Την Τετάρτη 14 Αυγούστου 2019, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστράτηγος Γεώργιος Καμπάς μετέβη εκτάκτως στην έδρα του 2ου Συγκροτήματος Αεροπορίας Στρατού (2ο ΣΥΑΣ) και συγκεκριμένα το 4ο Τάγμα Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) συνοδευόμενος από τον Διευθυντή Αεροπορίας Στρατού Υποστράτηγο Χρήστο Ηλιόπουλο.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του, ο Αρχηγός μίλησε στα πληρώματα των ελικοπτέρων CH-47 Chinook που συμμετέχουν στη κατάσβεση της πυρκαγιάς στην Εύβοια και παρακολούθησε τις προετοιμασίες για τις επιχειρήσεις της σημερινής ημέρας. Τόνισε τη σημασία του έργου που επιτελούν, στα πλαίσια της κοινωνικής προσφοράς, εξήρε την προσπάθεια και την αυτοθυσία τους. Συνεχάρη όλο το προσωπικό για τη συντήρηση των ιπτάμενων μέσων η οποία πραγματοποιείται όλο το βράδυ, ώστε να είναι έτοιμα να επιχειρήσουν με το πρώτο φως της επόμενης ημέρας.







ΚΑΘΗΝΕΡΙΝΗ: Καθοριστικός μήνας ο Σεπτέμβριος για ΕΛΒΟ και Ναυπηγεία Ελευσίνας.


Από την Καθημερινή. 
Αισιόδοξη για την τύχη της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και συγκρατημένη για το τι μέλλει γενέσθαι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας εμφανίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Για το δεύτερο ζήτημα, μάλιστα, και παρά το γεγονός ότι οι συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ πιο προχωρημένο στάδιο με την ΟΝΕΧ και τον επιχειρηματία Πάνο Ξενοκώστα, στο υπουργείο διαμηνύουν ότι ετοιμάζονται για όλα τα ενδεχόμενα, καταστρώνοντας μεταξύ άλλων και εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση «ναυαγίου».
Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προγραμματίζει τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την πώληση της ΕΛΒΟ, που θα αποτελεί την τρίτη προσπάθεια μέσα σε λίγα χρόνια. Αυτή τη φορά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εμφανίζεται αισιόδοξη ότι ο διαγωνισμός θα έχει αίσιο τέλος για την ΕΛΒΟ, αισιοδοξία την οποία αντλεί από το γεγονός ότι φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον εταιρείες με ομοειδή παραγωγική δραστηριότητα και όχι κάποια funds. Σε αυτές φέρεται να περιλαμβάνονται η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann, η νοτιοαφρικανική Paramount, εταιρείες που είχαν συμμετάσχει και στους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς, ενώ ενδιαφέρον φέρεται να επιθυμούν να εκδηλώσουν δύο εταιρείες από το Ισραήλ, η Elbit Systems και η Plasan. Βεβαίως, εάν αυτό το δυνητικό ενδιαφέρον μετουσιωθεί σε πράξη θα φανεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό και από τους όρους του.
Οι δύο πρώτοι διαγωνισμοί είχαν γίνει το 2017, ένας τον Ιούλιο και ένας τον Αύγουστο, με τον πρώτο να κηρύσσεται άκυρος λόγω υποβολής μη νομότυπων προσφορών και τον δεύτερο να κηρύσσεται άγονος. Τον Φεβρουάριο προκηρύχθηκε ο τρίτος διαγωνισμός, ο οποίος αναβλήθηκε για τον Μάρτιο και στη συνέχεια «πάγωσε».
Σε ό,τι αφορά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πραγματοποιεί συζητήσεις με την ONEX, όμως θεωρεί ότι πολλά θα κριθούν αφενός από τα στοιχεία και το σχέδιο που θα προσκομίσει ο επενδυτής και αφετέρου από την πορεία που θα έχει το Νεώριο Σύρου, το οποίο έχει ήδη περάσει στον έλεγχο της ΟΝΕΧ. «Η λειτουργία του Νεωρίου αποτελεί βαρόμετρο. Από τον βηματισμό της συγκεκριμένης μεταβίβασης, όπως είναι για παράδειγμα οι πληρωμές παλαιών οφειλών κ.ά. θα κριθούν πολλά», ανέφερε στην «Κ» αρμόδιο στέλεχος. Το ίδιο πρόσωπο προσθέτει ότι δεν υπάρχουν αρνητικές ενδείξεις από την πλευρά της ΟΝΕΧ, αλλά θα πρέπει να εξεταστεί το ζήτημα με μεγάλη προσοχή και ότι υπάρχουν ακόμη κρίσιμα προς διερεύνηση στοιχεία. 

Υπενθυμίζεται ότι η προστασία των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τους πιστωτές έχει παραταθεί έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι τότε θα πρέπει να έχει κατατεθεί στο πτωχευτικό δικαστήριο και η συμφωνία εξυγίανσης της εταιρείας.

ΦΟΡΟ ΤΙΜΗΣ για τον Σολωμό Σολωμού, που σαν σήμερα 23 χρόνια πριν, δολοφονήθηκε άγρια.



Στις 14 Αυγούστου 1996 έγινε η κηδεία του Τάσου Ισαάκ, που είχε ξυλοκοπηθεί μέχρι θανάτου από Τουρκοκύπριους τρεις μέρες νωρίτερα στη νεκρή ζώνη κοντά στη Δερύνεια, κατά τη διάρκεια αντικατοχικής διαδήλωσης Κυπρίων μοτοσυκλετιστών. Αμέσως μετά την κηδεία, αρκετοί από τους παριστάμενους συγκρότησαν διαδήλωση και ξαναμπήκαν στη νεκρή ζώνη από το ίδιο σημείο, για να αποτίσουν φόρο τιμής στον Ισαάκ, καταθέτοντας στεφάνια και λουλούδια στον τόπο της δολοφονίας του. Ανάμεσα στους διαδηλωτές ήταν και ο 26χρονος Σολωμός Σολωμού, δεύτερος ξάδελφος του Ισαάκ. Ήταν πρόσφυγας από την Αμμόχωστο και ζούσε στο Παραλίμνι.


Γύρω στις 2:20 μετά το μεσημέρι, ο Σολωμού ξεστράτισε από τους συγκεντρωμένους και κατευθύνθηκε σ’ ένα κοντινό τουρκικό φυλάκιο. Με ένα τσιγάρο στο στόμα και αγνοώντας τις προειδοποιήσεις των τούρκων στρατιωτών, άρχισε να σκαρφαλώνει στον ιστό της σημαίας, με πρόθεση να κατεβάσει την τουρκική σημαία. Την ίδια ώρα ακούστηκαν τρεις πυροβολισμοί από την πλευρά των κατεχομένων και ο νεαρός άνδρας έπεσε νεκρός. Είχε δεχτεί τρεις σφαίρες, μία στο στόμα, μία στο λαιμό και μία στο στομάχι, που αποδείχθηκαν θανατηφόρες. Ακολούθησαν κι άλλοι πυροβολισμοί, από τους οποίους τραυματίστηκαν ελαφρά 11 άτομα, ανάμεσά τους και δύο Κυανόκρανοι. Η κηδεία του Σολωμού Σολωμού έγινε στις 16 Αυγούστου 1996, στο Παραλίμνι, παρουσία πλήθους κόσμου, που καταδίκασε την τουρκική βαρβαρότητα, όπως είχε πράξει τρεις ημέρες νωρίτερα με την άνανδρη δολοφονία του Τάσου Ισαάκ.

Στις 17 Αυγούστου, επισκέφθηκε την Κύπρο ο έλληνας πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, ο οποίος χαρακτήρισε κοινούς εγκληματίες τους δολοφόνους του Σολωμού. Την ίδια περίοδο βρέθηκε στα κατεχόμενα και η τουρκάλα πρωθυπουργός, Τανσού Τσιλέρ, η οποία μιλώντας ενώπιον πλήθος Τουρκοκυπρίων δικαιολόγησε πλήρως την πράξη, λέγοντας ότι οι Τούρκοι θα κόψουν τα χέρια οποιουδήποτε προσβάλλει το εθνικό σύμβολο. Η απάντηση ήλθε από τον εκπρόσωπο του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών, Νίκολας Μπερνς, ο οποίος δήλωσε ότι «η ανθρώπινη ζωή είναι σπουδαιότερη από ένα κομμάτι ύφασμα».

Η Κυπριακή Αστυνομία, βασιζόμενη σε οπτικό υλικό (τηλεοπτικό και φωτογραφικό), κατόρθωσε να αναγνωρίσει τους δράστες της δολοφονίας Σολωμού κι εξέδωσε διεθνές ένταλμα σύλληψης για τους:


  • Κενάν Ακίν, υπουργό Γεωργίας του ψευδοκράτους.
  • Ερντάλ Χατζιαλί Εμανέτ, επικεφαλής των ειδικών δυνάμεων στα κατεχόμενα.
  • Ατίλα Σαβ, επικεφαλής της αστυνομίας των Κατεχομένων.
  • Χασάν Κουνταξί, υποστράτηγο των κατοχικών δυνάμεων.
  • Μεχμέτ Καρλί, ταξίαρχο των κατοχικών δυνάμεων.


Τον Οκτώβριο του 2004 ο Ακίν παραδέχθηκε ότι ήταν αυτός που δολοφόνησε τον Σολωμού, αλλά δικαιολογήθηκε ότι διατάχθηκε από τον Χαλίλ Σαντραζάμ, τότε διοικητή των κατοχικών δυνάμεων στο νησί. Ο Σαντραζάμ με δηλώσεις του διέψευσε τους ισχυρισμούς του Ακίν, που λίγο αργότερο συνελήφθη από τις τουρκικές αρχές για λαθρεμπόριο, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με άνωθεν εντολή.

Στις 24 Ιουνίου 2008, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) έκρινε ένοχη την Τουρκία για τη δολοφονία του Σολωμού Σολωμού, βάσει του άρθρου 2 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για την προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών. Επίσης, επιδίκασε χρηματική αποζημίωση στην οικογένειά του.

Η αυτοθυσία του Σολωμού ενέπνευσε πολλούς έλληνες καλλιτέχνες. Ο Διονύσης Σαββόπουλος τού αφιέρωσε ένα παλιότερο τραγούδι του, την «Ωδή στον Γεώργιο Καραϊσκάκη», ενώ ο στιχουργός Άλκης Αλκαίος το τραγούδι «Πάντα Γελαστοί», που μελοποίησε ο Θάνος Μικρούτσικος και πρωτοτραγούδησε ο Δημήτρης Μητροπάνος. Ο Στέλιος Ρόκος έγραψε τη μουσική για το τραγούδι «Για τον Σολωμό Σολωμού» (στίχοι Νίκου Γρίτση) και ο Νότης Σφακιανάκης τραγούδησε το «Ήταν Τρελλός», σε στίχους Χρήστου Κρετσόβαλη και μουσκή Βασίλη Δήμα.

Από το Σαν Σήμερα.