26 Νοεμβρίου 2019

Σε 30λεπτο "συναγερμό" ο Λευκός Οίκος, εξαιτίας πιθανής παραβίασης του εναέριου χώρου του



Ο Λευκός Οίκος αποκλείστηκε σήμερα το πρωί, λόγω μιας πιθανής παραβίασης του εναέριου χώρου του.

Ο Βόρειος Κήπος της προεδρικής κατοικίας εκκενώθηκε και η κυκλοφορία των πεζών απαγορεύτηκε, ενώ την ίδια ώρα μαχητικά αεροσκάφη πετούσαν πάνω από την ομοσπονδιακή πρωτεύουσα. Το Καπιτώλιο αποκλείστηκε επίσης για προληπτικούς λόγους και αυξήθηκε το επίπεδο συναγερμού.

Ένας εκπρόσωπος της Μυστικής Υπηρεσίας, αρμοδιότητα της οποίας είναι η ασφάλεια του προέδρου, είπε ότι ο αποκλεισμός κράτησε λιγότερο από 30 λεπτά και πλέον έχει αρθεί.

Η Βορειοαμερικανική Διοίκηση Άμυνας του Εναέριου Χώρου ανέφερε ότι παρακολουθεί την κατάσταση και ότι το αεροπλάνο που προκάλεσε τον αποκλεισμό «δεν θεωρείται εχθρικό στην παρούσα φάση».

Αναμενόμενο: Οικονομική Ανάσα στην Τουρκία από το Κατάρ, αξίας $2 δισ.



Το Κατάρ αναμένεται να ενισχύσει τα συναλλαγματικά διαθέσιμα της Τουρκίας κατά 2 δισ. δολάρια μετά την επέκταση της συμφωνίας ανταλλαγής νομισμάτων (swap agreement) μεταξύ των κεντρικών τραπεζών των δύο χωρών, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.

Η τουρκική κεντρική τράπεζα ανακοίνωσε σήμερα ότι η Άγκυρα και η Ντόχα συμφώνησαν να αυξήσουν το πλαφόν της υφιστάμενης συμφωνίας ανταλλαγής. Το όριο της συμφωνίας, που προβλέπει την ανταλλαγή τουρκικών λιρών έναντι καταριανών ριάλ, θα αυξηθεί από το ισοδύναμο των 3 δισ. δολαρίων στα 5 δισ. δολάρια, ανάφερε η τράπεζα μετά την επίσκεψη στη Ντόχα του προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

«Οι βασικοί στόχοι της συμφωνίας είναι να διευκολυνθεί το διμερές εμπόριο στα αντίστοιχα τοπικά νομίσματα και να στηριχθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα των δύο χωρών», επισήμανε. Η στήριξη αναμένεται να αποτυπωθεί στα επίσημα στοιχεία της τουρκικής κεντρικής τράπεζας για τα συναλλαγματικά διαθέσιμα, τα οποία αποτελούν αντικείμενο ενδελεχούς ελέγχου από τους επενδυτές και αναλυτές μετά την περσινή κρίση της τουρκικής λίρας.

Η χρήση από την τράπεζα άλλων βραχυπρόθεσμων συμφωνιών ανταλλαγής έχει εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πραγματικό μέγεθος του οπλοστασίου που έχει η Τουρκία για να στηρίξει τη λίρα και να εγγυηθεί το μεγάλο εξωτερικό χρέος της, αναφέρει το δημοσίευμα των Financial Times. Η τουρκική κεντρική τράπεζα είχε παραδεχθεί στο παρελθόν ότι τα swaps έχουν μία επίδραση στα στοιχεία για τα συναλλαγματικά διαθέσιμα.

Η τελευταία ανακοίνωση, προσθέτουν οι FT, αποτελεί μία ένδειξη της στενής συμμαχίας μεταξύ της Τουρκίας και του Κατάρ, με τις δύο χώρες να έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους κατά της Σαουδικής Αραβίας και των συμμάχων της σε μία σειρά περιφερειακών διαμαχών. Ο Ερντογάν έσπευσε να υποστηρίξει το Κατάρ μετά τον αποκλεισμό που επιβλήθηκε στο Εμιράτο το 2017, υπό την καθοδήγηση της Σαουδικής Αραβίας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΒΙΝΤΕΟ από την Άσκηση "Iron Sword" μεταξύ της Αμερικάνικης 173ης Α/Μ και της Ελληνικής 71ης Α/Μ Ταξ.



Συνεχίζεται η συνεκπαίδευση των Αμερικάνικωνν και Ελληνικών Αερομεταφερόμενων δυνάμεων, που διεξάγεται στην έδρα της 71ης Α/Μ Ταξιαρχίας στο Κιλκίς.

Η διάρκεια της συνεκπαίδευσης ήταν συνολικά 10 ημερών, κι αφορά στην συμμετοχή Αμερικανών αλεξιπτωτιστών σε Ελληνικά εκπαιδευτικά σχολεία, όπως της Ομάδας Μάχης  και χειρισμού εκρηκτικών υλών. Η άσκηση (σ.σ. συνεκπαίδευση) Iron Sword, ξεκίνησε στις 18 Νοε 19, κι έληξε σήμερα στις 26 Νοε 19.
Όλα τα σενάρια της άσκησης διεξήχθησαν στο Κέντρο Αστικού Αγώνα της 71ης Α/Μ Ταξιαρχίας, στο Κιλκίς

Παρακάτω, ακολουθεί βίντεο με το περιεχόμενο της άσκησης, που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Αμερικανικού Στρατού.









ΠΝ ακούς; Το Αυστραλιανό ΠΝ θα χρησιμοποιεί πλέον 3D εκτυπωτή για να παράγει (γρήγορα και φθηνα) ανταλλακτικά



Η Υπουργός Αμυντικής Βιομηχανίας της Αυστραλίας Melissa Price, έκανε γνωστό την απόφαση του Αυστραλιανού ΠΝ να επενδύσει 1 εκατομύριο δολάρια ΗΠΑ την επόμενη διετία, προκειμένου να μπορεί να παράγει ανταλλακτικά για τα περιπολικά του σκάφη (αρχικά), αποκλειστικά μέσω 3D εκτυπωτή.

Ο εκτυπωτής που επιλέχθηκε γι'αυτή την αποστολή είναι ο Deposition Supersonic 3D της εταιρίας SPEE3D, μοντέλο το οποίο ήδη εκμεταλεύεται από το 2017, το Πανεπιστήμιο Chales Darwin.

Το Αυστραλιανό ΠΝ επιθυμεί κατ'αυτό τον τρόπο να κάνει τη συντήρηση πιο φθηνή, και να αυξήσει τις διαθεσιμότητες των οπλικών συστημάτων εξαιτίας της πιο γρήγορης εξυπηρέτησης.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Τόσο το μικρό κόστος της όλης προσπάθειας, όσο και η μηδαμινή πολυπλοκότητα, καθιστούν το παραπάνω εγχείρημα απολύτως αναγκαίο (σ.σ. από χθες) για όλες τις ΕΕΔ, ειδικά αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. 

Η 3D εκτύπωση μπορεί να μην αποτελεί τη "μαγική λύση" για τις ΕΕΔ, σίγουρα όμως θα παράγει πολύ φθηνότερα μια σειρά από αναγκαία ανταλλακτικά κι αναλώσιμα.

Η άποψη μας για το Ελληνικό Μη επανδρωμένο ταχύπλοο (USV) Sea Rider.



Πριν λίγες μέρες, η έγκυρη φιλική ιστοσελίδα defencereview δημοσίευσε μια πολύ ευχάριστη είδηση, αυτή της επιτυχημένης δοκιμαστικής διασύνδεσης του Ελληνικού USV Sea Rider με τη Φρεγάτα "ΛΗΜΝΟΣ" του ΠΝ.

Επίσης, μάθαμε ότι όχι μόνο διασυνδέθηκε επιτυχώς με το ΚΠΜ της Φρεγάτας, αλλά κι ότι εκτέλεσε μια σειρά από επιτυχημένες αποστολές, μεταξύ των οποίων:

  • Ανίχνευση-Εντοπισμό ναρκών μέσω παρακολούθησης ύποπτου πλοίου ναρκοθέτησης.
  • Εντοπισμό-αντιμετώπιση ασύμμετρης απειλής.
  • Βοήθεια στη σύνθεση τακτικής εικόνας της Φρεγάτας.
Συνεπώς, είναι αναγκαίο να γίνει μια "καλή γνωριμία" με το παραπάνω οπλικό σύστημα, να παραθέσουμε τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, και να εκφράσουμε την άποψη μας για το τι μπορεί να κάνει, και τι όχι.

Τα ερωτήματα που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε, είναι τα κάτωθι:
  • Ποιό είναι το παραπάνω USV, κι από τι εξοπλισμό αποτελείται;
  • Που ωφελεί (αν ωφελεί) το ΠΝ η επιχειρησιακή του ένταξη;
  • Τι αποστολές μπορεί να εκτελέσει στη σημερινή του μορφή;
USV SeaRider- Εισαγωγή-Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Καταρχάς, το Μη Επανδρωμένο Ταχύπλοο SeaRider δεν είναι μόνο "Μη Επανδρωμένο", αλλά μπορεί να εκτελέσει αποστολές και με πλήρωμα. Συνεπώς το Sea Rider είναι μια πλατφόρμα που αναλόγως των συνθηκών, μπορεί να δράσει είτε σαν USV (Unmanned Surface Vehicle), είτε σαν SV (Surface Vehicle). Kι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα για το Sea Rider, καθώς η πλατφόρμα θα συνεχίζει να προσφέρει τις (όποιες) πολύτιμες υπηρεσίες της ακόμα και σε καθεστώς παρεμβολών/ EMCON (Eλεγχόμενων Εκπομπών).

Ενδεικτική εικόνα του χειριστή του SeaRider
Ενδεικτική εικόνα του χειριστή του SeaRider, όπου μπορεί να ελέγξει την λειτουργική κατάσταση του πλοίου, την θέση του, την πορεία του, καθώς και την ολόπλευρη τηλεοπτική κάλυψη. Για λόγους ασφαλείας (πιθανώς), λείπουν τα παράθυρα ελέγχου των αισθητήρων του.

Σύμφωνα με την εταιρεία κατασκευής του (ΙDE), το SeaRider είναι ένα διττής χρήσης (επανδρωμένο και μη) βοηθητικό πλοίο επιφανείας, το οποίο διαθέτει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, αυτοματισμούς και δυνατότητες για να μπορεί να δρα οποιαδήποτε ώρα του 24ωρου, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, και να εκτελεί μια σειρά από σύνθετες αποστολές. Το SeaRider μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες είτε κάποιας χερσαίας εγκατάστασης (π.χ. κάποιο λιμάνι), είτε ενός πολεμικού πλοίου επιφανείας.

Ο χειριστής του USV ελέγχει και παρακολουθεί το SeaRider από τον Σταθμό Ελέγχου, ο οποίος παρέχει ολοκληρωμένο διαδραστικό (κινούμενο) χάρτη, καθώς και πληροφορίες από τον κινητήρα, τον εξοπλισμό πλοήγησγης, το ραντάρ, τον αισθητήρα FLIR κι ο,τιδήποτε άλλο εγκατασταθεί πάνω στο USV.

Ο έλεγχος του USV και των αισθητήρων του επιτυγχάνεται με αμφίδρομη επικοινωνία υψηλής ταχύτητας μεταξύ του Σταθμού Ελέγχου και του USV, μέσω ενός υπερσύγχρονου ευρυζωνικού συστήματος UHF (WiWAN), που υποστηρίζει εκτεταμένη σειρά τηλεπικοινωνιών, δυναμικά ρυθμιζόμενες τοπολογίες δικτύου και πολλαπλά επίπεδα ασφάλειας ( TRANSEC και COMSEC), προηγμένους μηχανισμούς ποιότητας υπηρεσιών και ισχυρή διαχείριση δικτύου.


Ο Σταθμός Ελέγχου του USV SeaRider.
Ο Σταθμός Ελέγχου του USV SeaRider.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
  • Κατηγορία Σκάφους: CatB (<8Bf) RHIB, Ελληνικής κατασκευής (Barracuda).
  • Μήκος: 6 μέτρα.
  • Πρόωση: Ένας 4χρονος 6κύλινδρος Mercury 175HP.
  • Αυτονομία: 6-8 ώρες στη μέγιστη απόσταση ελέγχου του (35 χλμ).
  • Μέγιστη Ταχύτητα: 38-40 kts.

Αισθητήρες:
  • Ραντάρ Επιφανείας Simrad, με μέγιστη απόσταση εντοπισμού τα 60 χλμ.
  • Αυτόματος Πιλότος.
  • Δέκτης προσδιορισμού θέσης (GPS/GNSS).
  • Σύγχρονος Ηλεκτρο-οπτικός/Υπέρθρος Αισθητήρας επί σταθεροποιημένης περιστρεφόμενης βάσης. 
  • Ασύρματος εξοπλισμός επικοινωνιών κι ελέγχου με κρυπτασφάλιση-προστασία τόσο επικοινωνιών (COMSEC), όσο και εκπομπών (TRANSEC). 

Βέλτιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση από το ΠΝ

Μία πλατφόρμα σαν το SeaRider, μπορεί να προσφέρει πολλές πολύτιμες υπηρεσίες στο ΠΝ, τόσο στην ειρήνη, όσο και σε πολεμικές επιχειρήσεις.

Μερικές από τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει, που θα ελευθερώσει αρκετούς πόρους από αυτά τα καθήκοντα είναι οι εξής:

Επιτήρηση (πολεμικών) θαλάσσιων δρομολογίων.

Εξαιτίας της μεγάλης του ταχυτητας, των σχετικά καλών αισθητήρων του, αλλά και της αξιόλογης αυτονομίας του, μπορεί να επιτηρεί με αξιώσεις όλα τα επικίνδυνα δρομολόγια απ'όπου αναμένεται να διέλθουν φίλιες δυνάμεις. Για παράδειγμα, ένας αριθμός από SeaRider θα μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά το ΠΝ στην μεταφορά ενισχύσεων σε κάποιο νησί του Αν.Αιγαίου, μέσω της επιτήρησης κομβικών σημείων των συμπλεγμάτων Κυκλάδων/Δωδεκανήσων.


Επιτήρηση λιμενικών εγκαταστάσεων.

Η ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων σε περίοδο έντασης/κρίσης είναι μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες μιας ναυτικής δύναμης, καθώς τυχόν προσβολή τους, μειώνει δραστικά την ισχύ της στις επιχειρήσεις. Εδώ, USV όπως το SeaRider, τα οποία και θα ανήκουν στην αντίστοιχη Στρατιωτική Διοίκηση Λιμένα, θα μπορούν να ασφαλίζουν τις εγκαταστάσεις από απειλές προερχόμενες από τη θάλασσα (επιφανείας και υποβρύχιες).


Επιτήρηση επικίνδυνων ακτών.

Η εγγύτητα των ακτών των νησιών του Αν.Αιγαίου με τις Τουρκικές ακτές, είναι ένα σοβαρό μειονέτκημα για την Ελληνική άμυνα. Κι αυτό διότι η Τουρκία έχει τη δυνατότητα αιφνίδιας επιθετικής ενέργειας χρησιμοποιώντας μικρά σκάφη επιφανείας (π.χ. λέμβους). Σε αυτήν την περίπτωση, η διάθεση ενός αριθμού SeaRider σε κάθε Σχηματισμό της ΑΣΔΕΝ, θα βελτιώσει δραματικά την ικανότητα του Ελληνικού Στρατού στην έγκαιρη προειδοποίηση έναντι αυτών των απειλών.
Πέραν των παραπάνω, μπορεί να εκτελέσει:
  • Υποστήριξη επιχειρήσεων ναρκαλιείας/ναρκοθηρίας.
  • Έρευνα και Διάσωση (Μάχης ή μη).
  • Παροχή τακτικής εικόνας σε έναν συγκεκριμένο τομέα (συνήθως τον πιο επικίνδυνο) για μια μεγάλη Μονάδα Επιφανείας.
  • Επιτήρηση συνόρων.
  • Θαλάσσια ασφάλεια έναντι ασύμμετρων απειλών μέσω έγκαιρης προειδοποίησης ή και αναχαίτησης αυτών.
Όπως βλέπουμε λοιπόν, το Ελληνικό USV αποτελεί μια αξιόλογη προσπάθεια της IDE και της Barracuda, που μπορεί να εκτελέσει πάρα πολλές αποστολές, και να καλύψει δεκάδες πιεστικές ανάγκες του ΠΝ ,αλλά και άλλων κλάδων των ΕΔ-ΣΑ όπως ο Ελληνικός Στρατός και το Λιμενικό Σώμα).

Εντούτοις όμως, υπάρχουν κι αρκετοί περιορισμοί που δεν επιτρέπουν στο SeaRider (στη σημερινή του μορφή), να εκτελέσει επιπρόσθετες εξίσου αναγκαίες αποστολές. 


Παράδειγμα με μητρικό σκάφος να έχει αναθέσει τομείς επιτήρησης σε USVs και UAVs προκειμένου να παρέχουν επικάλυψη του κύριου αισθητήρα του (radar επιφανείας του πλοίου).
Παράδειγμα με μητρικό σκάφος να έχει αναθέσει τομείς επιτήρησης σε USVs και UAVs προκειμένου να παρέχουν επικάλυψη του κύριου αισθητήρα του (radar επιφανείας του πλοίου).



Τι δεν μπορεί να κάνει (προς ώρας) το USV SeaRider.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, υπάρχουν και ορισμένοι περιορισμοί. Δυστυχώς, το SeaRider δεν μπορεί να κάνει τα πάντα, όπως αφήνεται να εννοηθεί από ορισμένα αναξιόπιστα ιστολόγια. Εν ολίγοις, τα μειονεκτήματα της "σημερινής" έκδοσης του SeaRider, είναι τα κάτωθι:
  • Δεν μπορεί να εκτελέσει μόνο του, καμία αποστολή. Κι όταν λέμε μόνο του, εννοούμε χωρίς καμία υποστήριξη/βοήθεια από τη βάση του (λιμάνι ή μητρικό πολεμικό πλοίο).
  • Έχει σοβαρούς περιορισμούς στις καιρικές συνθήκες, τόσο κινηματικούς, όσο και σε επιδόσεις των αισθητήρων του.
  • Δεν μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως, κανέναν αισθητήρα του μητρικού του πλοίου. 

Συμπέρασμα

Η άποψή μας για το SeaRider είναι απλά εξαιρετική. Πιστεύουμε ότι αποτελεί υψηλής προτεραιότητας προσθήκη για όλους τους ενδιαφερόμενους κλάδους των Ελληνικών ΕΔ-ΣΑ (ΠΝ/ΕΣ/ΛΣ), καθώς καλύπτει αποτελεσματικά ένα μεγάλο εύρος αποστολών. Και σε μερικές μάλιστα αποστολές, ίσως αποτελεί την μοναδική λύση. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας εξαπατά και να νομίζουμε ότι με τη σημερινή μορφή των USV (έστω και του εξαιρετικού SeaRider), θα μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε επανδρωμένα πλοία και πλατφόρμες. 

Η δουλειά τους (γενικά των USV) είναι η επικάλυψη τομέων, κι όχι η κάλυψη, πόσο δε μάλλον η αποκλειστική. Κι αυτό το λέμε, διότι πιστεύουμε ότι με πιθανή προμήθειά τους, θα αποσύρουμε αρκετό πολύτιμο υλικό (π.χ. παράκτια περιπολικά) καθώς και δομές (παράκτια παρατηρητήρια κοκ).


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΑΣ: Συμπαραγωγή με τη Hellenic Instruments σύγχρονου πυροσωλήνα πολλαπλών λειτουργιών.

Σε μια αρκετά ευχάριστη ανακοίνωση προέβη χθες το βράδυ η ΕΑΣ, με αφορμή τις επιτυχημένες δοκιμές του νέου πυροσωλήνα πολλαπλών λειτουργιών που ανέπτυξε σε συνεργασία με την Hellenic Instruments.

Eφόσον το προϊόν είναι έτοιμο για παραγωγή, ο Ελληνικός Στρατός οφείλει να προβεί σε μια μεγάλη παραγγελία, προκειμένου να καλύψει τα όποια κενά έχει.

Εμείς από τη μεριά μας να ευχηθούμε καλή επιτυχία τόσο στα ΕΑΣ όσο και στην ΗΙ, και να συνεχιστεί με πιο έντονους ρυθμούς αυτή η συνεργασία!





Ακολουθεί η ανακοίνωση των ΕΑΣ.

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΑΣ – H.I. ΓΙΑ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΠΥΡΟΣΩΛΗΝΩΝ

Συμπαραγωγή υψηλής τεχνολογίας πυροσωλήνων, κατόπιν πιστοποίησης, προβλέπει το Μνημόνιο Συνεργασίας που έχουν συνάψει Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΕΒΕ και Hellenic Instruments, από τον Οκτώβριο 2019.

Η H.I., ειδικεύεται στη σχεδίαση και ανάπτυξη ηλεκτρονικών συστημάτων και λύσεων για την αμυντική βιομηχανία, ενώ μέσω του μέντορα και τεχνικού συμβούλου της κ. Κώστα Κουτσού, έχει εμπειρία επιτυχημένης συνεργασίας με τα ΕΑΣ.

Τα ΕΑΣ, έχουν κατασκευάσει μηχανικούς πυροσωλήνες M524 και M557 σε παραγγελίες εκατοντάδων χιλιάδων τεμαχίων, συνεπώς έχουν να εισφέρουν ισχυρή τεχνογνωσία στη βιομηχανοποίηση της παραγωγής, για το νέου τύπου υψηλής τεχνολογίας πυροσωλήνα.

Ο νέος πυροσωλήνας είναι πλήρως προσαρμοσμένος στις εκάστοτε επιχειρησιακές ανάγκες, καθώς παρέχει δυνατότητα επιλογής λειτουργίας (κρουστικής, χρονικής, προσεγγίσεως) και ως προϊόν θα τοποθετηθεί από άποψη ποιότητας και πληρότητας στο άνω άκρο του διεθνούς ανταγωνισμού.

Η συνεργασία διαφυλάττει υψηλή ελληνική προστιθέμενη αξία και κυρίως το προϊόν θα υπερκαλύπτει τις υψηλές επιχειρησιακές απαιτήσεις του ΓΕΣ.

Οι αρχικές δοκιμές εκτελέστηκαν με επιτυχία στα μέσα Νοεμβρίου, παρουσία εκπροσώπων του ΓΕΣ, της ΓΔΑΕΕ και των ΕΑΣ και αναμένονται να ολοκληρωθούν στο άμεσο μέλλον, με την πιστοποίηση του ελληνικού πυροσωλήνα, να ανοίγει και τους ορίζοντές του για τη διεθνή αγορά.

Συνεχίζει να προκαλεί με τους S-400 η Άγκυρα.

Αψηφώντας τις αμερικανικές προειδοποιήσεις για κυρώσεις εις βάρος της, η Τουρκία άρχισε χθες τις πρώτες δοκιμές του ρωσικού πυραυλικού συστήματος αντιαεροπορικής άμυνας S-400, όπως είχε προαναγγείλει ο κυβερνήτης της επαρχίας της Αγκυρας μία ημέρα νωρίτερα.



Aπό Καθημερινή.

Τουρκικά F-16 και άλλα μαχητικά αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας πέταξαν χθες στον ουρανό της τουρκικής πρωτεύουσας, εκτελώντας διαδοχικά χαμηλές και υψηλές πτήσεις, για να δοκιμαστούν τα ραντάρ που συνοδεύουν τους ρωσικούς πυραύλους. Οι δύο πρώτες συστοιχίες S-400 έφθασαν στην Τουρκία το διάστημα μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου και εγκαταστάθηκαν σε στρατιωτική βάση στα περίχωρα της Αγκυρας.

Κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον Ταγίπ Ερντογάν στον Λευκό Οίκο, ο Ντόναλντ Τραμπ, παρά το γεγονός ότι είχε πλέξει το εγκώμιο του επισκέπτη του, τον προειδοποίησε πως η ενεργοποίηση των ρωσικών πυραύλων θα είχε επιπτώσεις για την Τουρκία. Οι Αμερικανοί πρότειναν στον Τούρκο πρόεδρο να κρατήσει ανενεργούς τους ρωσικούς πυραύλους, εκφράζοντας φόβους ότι θα κατασκοπεύουν αεροσκάφη του ΝΑΤΟ, και του αντιπρότειναν να προμηθευθεί συστοιχίες αμερικανικών πυραύλων Patriot. Η Τουρκία διαβεβαιώνει ότι οι ρωσικοί πύραυλοι δεν θα ενταχθούν στις δομές του ΝΑΤΟ και ότι δεν υπάρχει κίνδυνος διαρροής ευαίσθητων δεδομένων προς τη Ρωσία. Σύμφωνα με τη φιλοκυβερνητική τουρκική εφημερίδα Sabah, που επικαλείται αξιωματούχους ασφαλείας, οι S-400 θα είναι πλήρως λειτουργικοί από τον Απρίλιο του 2020.

Τους στενούς δεσμούς που έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια Μόσχα και Αγκυρα αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω η νέα επίσκεψη του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Τουρκία, τον ερχόμενο Ιανουάριο. Την είδηση για την επικείμενη επίσκεψη έδωσε χθες στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος Τύπου του Κρεμλίνου, Ντιμίτρι Πεσκόφ. Ο Ρώσος πρόεδρος θα λάβει μέρος στην τελετή εγκαινίων του μεγάλου αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου Turkish Stream μετά την ολοκλήρωση των έργων για το χερσαίο τμήμα του αγωγού.

Συμφωνίες με Κατάρ

Την ίδια ώρα, ο Ταγίπ Ερντογάν είχε συνάντηση στο Κατάρ με τον εμίρη σεΐχ Ταμίμ μπιν Χαμάντ αλ Θάνι. Το Κατάρ είναι μία από τις ελάχιστες αραβικές χώρες που δεν καταδίκασαν την πρόσφατη τουρκική εισβολή στη βόρεια Συρία. Ο Τούρκος πρόεδρος επισκέφθηκε τη στρατιωτική βάση που εγκατέστησε η χώρα του στο εμιράτο, προσφέροντάς του στρατιωτική στήριξη την περίοδο που αντιμετώπιζε οξύτατα προβλήματα με την κατά πολύ ισχυρότερη Σαουδική Αραβία. Οι αντιπροσωπείες των δύο χωρών υπέγραψαν, μετά τη συνάντηση των ηγετών τους, επτά συμφωνίες συνεργασίας, που καλύπτουν ευρύ φάσμα ζητημάτων.

25 Νοεμβρίου 2019

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, "Φ. Εζμπούρ:Η Ελλάδα δεν είναι πια το πρόβλημα, αλλά η λύση"

Σε μια άκρως αποκαλυτπική συνέντευξη προχώρησε ο Φρανσουά Εζμπούρ στην Καθημερινή, 




Από την Καθημερινή.

Η πίεση που αντιμετωπίζει ο Ερντογάν στο εσωτερικό της Τουρκίας, ίσως τον ωθήσει να κάνει το τολμηρό βήμα μακριά από τη Δύση, λέει στην «Κ» ο Φρανσουά Εζμπούρ, νυν σύμβουλος για θέματα Ευρώπης στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών (IISS) και επί σειράν ετών στέλεχος στη Διεύθυνση Πολιτικού Σχεδιασμού του Κε ντ’ Ορσέ, εκ των συγγραφέων της Λευκής Βίβλου της Γαλλίας για την εθνική αμυντική πολιτική υπό τους προέδρους Νικολά Σαρκοζί (2007-08) και Φρανσουά Ολάντ (2012-13), ενώ ασχολήθηκε με ανάλογα θέματα και στο πλαίσιο της προεκλογικής καμπάνιας του Εμανουέλ Μακρόν, τον οποίο και είχε στηρίξει δημόσια. 

Σύμφωνα με τον κ. Εζμπούρ, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα για το 3ο Συνέδριο Χερσαίων Δυνάμεων, Ευρώπη και ΝΑΤΟ δεν πρέπει να επιτρέψουν στον κ. Ερντογάν να απομακρυνθεί από τη Δύση.

– Η Ευρώπη, στο επίκεντρο διαφόρων προκλήσεων, βρίσκεται σε σταυροδρόμι;
– Είναι, αλλά όχι μόνο λόγω των προκλήσεων που αντιμετωπίζει. Είναι η μεγαλύτερη εικόνα. Αν προτιμάτε, η «μουσική υπόκρουση» ότι ο ανταγωνισμός των μεγάλων δυνάμεων έχει επιστρέψει. Η Ρωσία έχει προφανώς επιστρέψει. Η Κίνα έχει γίνει υπερδύναμη και αρχίζει σταδιακά να φέρεται ως τέτοια και στην ευρύτερη περιοχή. Και οι ΗΠΑ ακολουθούν ολοένα και περισσότερο τη λογική της συναλλαγής στις σχέσεις τους με τους Ευρωπαίους συμμάχους τους.

– Μπορεί να υπάρξει μια ενιαία ευρωπαϊκή απάντηση σε αυτή την κατάσταση;
– Ας είμαστε ωμοί, το μόνο ενιαίο ευρωπαϊκό οικοδόμημα σε όρους ασφαλείας είναι, προς το παρόν, το ΝΑΤΟ. Οι συζητήσεις σε επίπεδο Ε.Ε. δεν δείχνουν ότι θα υπάρξει σύντομα ένας ευρωπαϊκός «αντικαταστάτης» του ΝΑΤΟ εάν ποτέ οι ΗΠΑ αποφάσιζαν να απομακρυνθούν από τις δεσμεύσεις του Συμφώνου.

– Λέτε, δηλαδή, ότι οι ΗΠΑ υποχωρούν;
– Οι ΗΠΑ εστιάζουν περισσότερο στην Κίνα, στην περιοχή Ινδίας-Ειρηνικού. Και είναι λογικό, διότι η Ανατολική Ασία είναι η πιο σημαντική, οικονομικά, περιοχή στον κόσμο και η Κίνα είναι υπερδύναμη. Και σταδιακά η αμερικανική πολιτική έναντι της Ευρώπης θα γίνει ολοένα και περισσότερο μέρος της γενικότερης αντίληψης για το αν μπορεί να βοηθήσει ή να υπονομεύσει την αμερικανική στάση έναντι της Κίνας. Πρόκειται για μια νέα περίοδο η οποία ανοίγεται και ακολουθεί την μεταψυχροπολεμική που τελειώνει.

– Θα λέγατε, δηλαδή, ότι η Ευρώπη είναι κάτι σαν σύνορο για την Αμερική;
– Η λογική που θα κυριαρχήσει θα συνδέεται με τη σχέση αμοιβαιότητας ανάμεσα σε Κίνα και ΗΠΑ. Ο,τι θα συμβαίνει στα Βαλκάνια, στη Μέση Ανατολή, στη Μαύρη Θάλασσα σε 15 ή 20 χρόνια από σήμερα, θα αφορά τις σινοαμερικανικές σχέσεις. Αυτός είναι ένας διαφορετικός κόσμος. Και η Κίνα αρχίζει να μαθαίνει μόλις τώρα πώς να λειτουργεί ως διεθνής παίκτης. Για παράδειγμα, δείτε την Ε.Ε. Είναι ήδη αδύνατο για την Ε.Ε. να έχει κοινή θέση σε ζητήματα έναντι της Κίνας, όπως η ελεύθερη ναυσιπλοΐα, τα δίκτυα 5G, ο έλεγχος των ξένων επενδύσεων και συγκεκριμένα των κινεζικών επενδύσεων. Η Κίνα τα κατάφερε όλα αυτά χωρίς κανείς να παρατηρήσει τίποτα τα τελευταία 3-4 χρόνια. Και η σχέση της Ε.Ε. με τη Ρωσία είναι σημαντική. Αλλά επιτρέψτε μου μια παρομοίωση. Η Ρωσία είναι σαν τις καιρικές συνθήκες σήμερα, αύριο, μεθαύριο. Η Κίνα δεν είναι απλά μια καταιγίδα, αλλά η κλιματική αλλαγή που θα φανεί σε 10 χρόνια.

– Πρόσφατα ο πρόεδρος Μακρόν μίλησε για «εγκεφαλικό θάνατο» του ΝΑΤΟ. Το σχολιάσατε δημόσια...
– Είχα δύο προβλήματα με τις δηλώσεις του Μακρόν. Το πρώτο είναι ότι δεν είναι αναλυτής σε think tank, αλλά εκφράστηκε ακριβώς με αυτό τον τρόπο. Κάποιοι λένε ότι το είπε για να σοκάρει τους Ευρωπαίους. Αλλά δεν μπορεί να πετάς μια βαρύγδουπη δήλωση όπως αυτή χωρίς προηγούμενη προετοιμασία, μάλιστα σε μια περίοδο που κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Η Γερμανία είναι πολιτικά παραλυμένη ώς το 2021, η Ισπανία έκανε εκλογές, η Πολωνία έχει προβλήματα με τη Γαλλία, η Βρετανία είναι απορροφημένη από το Brexit. Αρα σε ποιους απευθυνόταν; Το δεύτερο πρόβλημά μου ήταν αυτό που είπε για το άρθρο 5 που είναι η καρδιά του ΝΑΤΟ. Αν αρχίσεις να αμφισβητείς το άρθρο 5, αντιμετωπίζεις το ρίσκο μιας αυτοεκπληρούμενης προφητείας, ιδιαίτερα όταν ο Ντόναλντ Τραμπ λέει ακριβώς το ίδιο πράγμα.

– Αναφερθήκατε στην αλλαγή των διεθνών συνθηκών. Πώς εκτιμάτε ότι αντιμετωπίζει τη θέση της η Τουρκία σε αυτόν τον νέο κόσμο;
– Θα κάνω δύο παρατηρήσεις. Η μία δεν είναι άμεσα συνδεδεμένη με την Τουρκία, αλλά έμμεσα. Και αυτή είναι η στρατηγική θέση και ο ρόλος της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο. Πριν από 7-8 χρόνια η Ελλάδα γινόταν αντιληπτή παντού στην Ευρώπη ως ένα πρόβλημα, για την επίλυση του οποίου η Γαλλία διαδραμάτισε θετικό ρόλο. Τώρα βρισκόμαστε σε άλλη φάση. Το τσουνάμι πέρασε και η Ελλάδα δεν είναι πια το πρόβλημα, αλλά είναι η λύση. Αυτή η εξέλιξη πήρε κάποιο καιρό να γίνει αντιληπτή από την Ευρώπη. Αλλά πλέον είναι αντιληπτό ότι η Ελλάδα έναντι της Τουρκίας είναι εταίρος και σύμμαχος.

Ως προς την Τουρκία θα έλεγα ότι στο παρελθόν, σε όρους στρατηγικής, η τουρκική θέση δεν ήταν παράλογη, ήταν κατανοητή. Το πραγματικό ερώτημα είναι πλέον αν η Τουρκία θα προσπαθήσει να διατηρήσει αυτή τη θέση, άρα να παραμείνει στο ΝΑΤΟ και να περιορίσει τη σχέση της με τη Ρωσία σε επίπεδο εταιρικής συνεργασίας και όχι συμμαχίας. Υπό κανονικές συνθήκες η απάντηση θα ήταν «ναι». Φαίνεται, όμως, ότι ο Ερντογάν αισθάνεται ότι η εξουσία έχει αρχίσει να γλιστράει από τα χέρια του στο εσωτερικό, κάτι που φάνηκε και στις δημοτικές εκλογές της Κωνσταντινούπολης. Οπότε λόγω αυτής της πίεσης στο εσωτερικό, ίσως μπει σε πειρασμό να κάνει αυτό που οι Γερμανοί το 1914 ονόμαζαν ως «flucht nach vorn», δηλαδή μια «πτήση προς τα εμπρός», ένα άλμα προς μια κατεύθυνση χωρίς να σκεφτεί τις επιπτώσεις.

Ως μέλη του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε., πρέπει να εργαστούμε με βασικό σενάριο εργασίας, την υπόθεση ότι το βασικό συμφέρον της Τουρκίας είναι να παραμείνει στη συμμαχία. Ναι, πρέπει να αποκηρύσσουμε τη συμπεριφορά της Τουρκίας στη Συρία, αλλά να εργαζόμαστε έτσι ώστε να μην ενθαρρύνουμε την τάση του Ερντογάν να κάνει αυτό το άλμα προς τα εμπρός.

– Τι λέτε για τη γαλλική στάση έναντι της ενταξιακής προοπτικής της Βόρειας Μακεδονίας;
– Οι Γάλλοι ουσιαστικά έβαλαν βέτο στην περαιτέρω πρόοδο της Βόρειας Μακεδονίας και της Αλβανίας στην Ε.Ε. Καταλαβαίνω την πολιτική διάσταση του ζητήματος, καθώς ο Μακρόν δεν θέλει να δώσει τη συγκεκριμένη μάχη με την Ακροδεξιά στη Γαλλία το 2022. Αλλά ως στρατηγικός αναλυτής καταλαβαίνω ότι δεν είναι καλά νέα. Η Ελλάδα πλήρωσε ακριβά αυτή τη μάχη με τη Βόρεια Μακεδονία την προηγούμενη 25ετία και, αντιστρόφως, επιπτώσεις είχε και η Βόρεια Μακεδονία. Πού πάμε από εδώ και πέρα; Εκτιμώ ότι θα μπορούσαν Γάλλοι και Ε.Ε. να αποσυνδέσουν τις υποψηφιότητες Βόρειας Μακεδονίας και Αλβανίας. Στην Αλβανία δεν γίνονται μεταρρυθμίσεις. Η Αλβανία είναι μεγάλη, έχει μεγάλο πληθυσμό και στη Γαλλία, οι άνθρωποι τείνουν να την ταυτίζουν με τη μαφία. Κάτι που δεν συμβαίνει για τη Βόρεια Μακεδονία.

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΟΜΑ



Σε αυτό το άθρο, συγκρίνονται τα Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ), με βάση την Μαχηκτική Ισχύ. Η κύρια διαφοροποίηση σε σχέση με τα ΤΟΜΠ είναι κυρίως η ύπαρξη οπλισμού (πυροβόλου), τουλάχιστον των 20 χιλ.

H UAC σχεδιάζει να μετατρέψει το Yak-130 σε κανονικό μαχητικό αεροσκάφος.



Η United Aircraft Corporation (UAC) σχεδιάζει να αναβαθμίσει τα αεροσκάφη προκεχωρημένης εκπαίδευσης Yak-130, προκειμένου να τα μετατρέψει σε "πλήρη" μαχητικά αεροσκάφη, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της UAC Γιούρι Σλύουσαρ, στο Air-Recognition στο Dubai Airshow 2019. Το Yakovlev Yak-130 (ΝΑΤΟ: Mitten) είναι ένα υποηχητικό διθέσιο αεροσκάφος προκεχωρημένης εκπαίδευσης και ελαφρύ μαχητικό που αναπτύχθηκε αρχικά από τις εταιρείες Yakovlev και Aermacchi. Εισήλθε σε υπηρεσία με τη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία το 2009.

"Το νέο Yak-130 θα μπορεί να εμπλακεί σε διάφορες αποστολές και να προσαρμοστεί στις εκάστοτε απαιτήσεις. Εμείς προσαρμόσαμε αυτές τις αυξημένες δυνατότητες μάχης κυρίως για πιθανούς πελάτες από τη Μέση Ανατολή", συμπλήρωσε ο ΔΣ της UAC.


Το αναβαθμισμένο "μαχητικό" αεροσκάφος θα μπορεί να μεταφέρει διάφορα δυτικά και Ρωσικά όπλα, δεξαμενές καυσίμων, ατρακτίδια αναγνώρισης και ΗΠ, ενώ θα έχει ενσωματωμένα νέο ραντάρ και αντίμετρα. Επίσης, οι φορείς ανάρτησης αυξήθηκαν σε οκτώ (από έξι),  αυξάνοντας έτσι το ωφέλιμο φορτίο σε 3.000kg.

Επίπλεον, ο Υπολογιστής ανοικτής αρχιτεκτονικής που έχει εγκατασταθεί στο Yak-130,  επιτρέπει την ενσωμάτωση ενός ευρέος φάσματος όπλων και κατευθυνόμενων πυραύλων, συμπεριλαμβανομένων των δυτικής προέλευσης AIM-9L Sidewinder, Magic 2 και AGM-65 Maverick. Τέλος, είναι βέβαιο ότι το αεροσκάφος θα μπορεί να εξοπλιστεί σχεδόν με όλα τα Ρωσικά όπλα Α-Α, Α-Ε και Α-Επ.