26 Νοεμβρίου 2019

Η άποψη μας για το Ελληνικό Μη επανδρωμένο ταχύπλοο (USV) Sea Rider.



Πριν λίγες μέρες, η έγκυρη φιλική ιστοσελίδα defencereview δημοσίευσε μια πολύ ευχάριστη είδηση, αυτή της επιτυχημένης δοκιμαστικής διασύνδεσης του Ελληνικού USV Sea Rider με τη Φρεγάτα "ΛΗΜΝΟΣ" του ΠΝ.

Επίσης, μάθαμε ότι όχι μόνο διασυνδέθηκε επιτυχώς με το ΚΠΜ της Φρεγάτας, αλλά κι ότι εκτέλεσε μια σειρά από επιτυχημένες αποστολές, μεταξύ των οποίων:

  • Ανίχνευση-Εντοπισμό ναρκών μέσω παρακολούθησης ύποπτου πλοίου ναρκοθέτησης.
  • Εντοπισμό-αντιμετώπιση ασύμμετρης απειλής.
  • Βοήθεια στη σύνθεση τακτικής εικόνας της Φρεγάτας.
Συνεπώς, είναι αναγκαίο να γίνει μια "καλή γνωριμία" με το παραπάνω οπλικό σύστημα, να παραθέσουμε τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, και να εκφράσουμε την άποψη μας για το τι μπορεί να κάνει, και τι όχι.

Τα ερωτήματα που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε, είναι τα κάτωθι:
  • Ποιό είναι το παραπάνω USV, κι από τι εξοπλισμό αποτελείται;
  • Που ωφελεί (αν ωφελεί) το ΠΝ η επιχειρησιακή του ένταξη;
  • Τι αποστολές μπορεί να εκτελέσει στη σημερινή του μορφή;
USV SeaRider- Εισαγωγή-Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Καταρχάς, το Μη Επανδρωμένο Ταχύπλοο SeaRider δεν είναι μόνο "Μη Επανδρωμένο", αλλά μπορεί να εκτελέσει αποστολές και με πλήρωμα. Συνεπώς το Sea Rider είναι μια πλατφόρμα που αναλόγως των συνθηκών, μπορεί να δράσει είτε σαν USV (Unmanned Surface Vehicle), είτε σαν SV (Surface Vehicle). Kι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα για το Sea Rider, καθώς η πλατφόρμα θα συνεχίζει να προσφέρει τις (όποιες) πολύτιμες υπηρεσίες της ακόμα και σε καθεστώς παρεμβολών/ EMCON (Eλεγχόμενων Εκπομπών).

Ενδεικτική εικόνα του χειριστή του SeaRider
Ενδεικτική εικόνα του χειριστή του SeaRider, όπου μπορεί να ελέγξει την λειτουργική κατάσταση του πλοίου, την θέση του, την πορεία του, καθώς και την ολόπλευρη τηλεοπτική κάλυψη. Για λόγους ασφαλείας (πιθανώς), λείπουν τα παράθυρα ελέγχου των αισθητήρων του.

Σύμφωνα με την εταιρεία κατασκευής του (ΙDE), το SeaRider είναι ένα διττής χρήσης (επανδρωμένο και μη) βοηθητικό πλοίο επιφανείας, το οποίο διαθέτει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, αυτοματισμούς και δυνατότητες για να μπορεί να δρα οποιαδήποτε ώρα του 24ωρου, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, και να εκτελεί μια σειρά από σύνθετες αποστολές. Το SeaRider μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες είτε κάποιας χερσαίας εγκατάστασης (π.χ. κάποιο λιμάνι), είτε ενός πολεμικού πλοίου επιφανείας.

Ο χειριστής του USV ελέγχει και παρακολουθεί το SeaRider από τον Σταθμό Ελέγχου, ο οποίος παρέχει ολοκληρωμένο διαδραστικό (κινούμενο) χάρτη, καθώς και πληροφορίες από τον κινητήρα, τον εξοπλισμό πλοήγησγης, το ραντάρ, τον αισθητήρα FLIR κι ο,τιδήποτε άλλο εγκατασταθεί πάνω στο USV.

Ο έλεγχος του USV και των αισθητήρων του επιτυγχάνεται με αμφίδρομη επικοινωνία υψηλής ταχύτητας μεταξύ του Σταθμού Ελέγχου και του USV, μέσω ενός υπερσύγχρονου ευρυζωνικού συστήματος UHF (WiWAN), που υποστηρίζει εκτεταμένη σειρά τηλεπικοινωνιών, δυναμικά ρυθμιζόμενες τοπολογίες δικτύου και πολλαπλά επίπεδα ασφάλειας ( TRANSEC και COMSEC), προηγμένους μηχανισμούς ποιότητας υπηρεσιών και ισχυρή διαχείριση δικτύου.


Ο Σταθμός Ελέγχου του USV SeaRider.
Ο Σταθμός Ελέγχου του USV SeaRider.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
  • Κατηγορία Σκάφους: CatB (<8Bf) RHIB, Ελληνικής κατασκευής (Barracuda).
  • Μήκος: 6 μέτρα.
  • Πρόωση: Ένας 4χρονος 6κύλινδρος Mercury 175HP.
  • Αυτονομία: 6-8 ώρες στη μέγιστη απόσταση ελέγχου του (35 χλμ).
  • Μέγιστη Ταχύτητα: 38-40 kts.

Αισθητήρες:
  • Ραντάρ Επιφανείας Simrad, με μέγιστη απόσταση εντοπισμού τα 60 χλμ.
  • Αυτόματος Πιλότος.
  • Δέκτης προσδιορισμού θέσης (GPS/GNSS).
  • Σύγχρονος Ηλεκτρο-οπτικός/Υπέρθρος Αισθητήρας επί σταθεροποιημένης περιστρεφόμενης βάσης. 
  • Ασύρματος εξοπλισμός επικοινωνιών κι ελέγχου με κρυπτασφάλιση-προστασία τόσο επικοινωνιών (COMSEC), όσο και εκπομπών (TRANSEC). 

Βέλτιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση από το ΠΝ

Μία πλατφόρμα σαν το SeaRider, μπορεί να προσφέρει πολλές πολύτιμες υπηρεσίες στο ΠΝ, τόσο στην ειρήνη, όσο και σε πολεμικές επιχειρήσεις.

Μερικές από τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει, που θα ελευθερώσει αρκετούς πόρους από αυτά τα καθήκοντα είναι οι εξής:

Επιτήρηση (πολεμικών) θαλάσσιων δρομολογίων.

Εξαιτίας της μεγάλης του ταχυτητας, των σχετικά καλών αισθητήρων του, αλλά και της αξιόλογης αυτονομίας του, μπορεί να επιτηρεί με αξιώσεις όλα τα επικίνδυνα δρομολόγια απ'όπου αναμένεται να διέλθουν φίλιες δυνάμεις. Για παράδειγμα, ένας αριθμός από SeaRider θα μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά το ΠΝ στην μεταφορά ενισχύσεων σε κάποιο νησί του Αν.Αιγαίου, μέσω της επιτήρησης κομβικών σημείων των συμπλεγμάτων Κυκλάδων/Δωδεκανήσων.


Επιτήρηση λιμενικών εγκαταστάσεων.

Η ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων σε περίοδο έντασης/κρίσης είναι μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες μιας ναυτικής δύναμης, καθώς τυχόν προσβολή τους, μειώνει δραστικά την ισχύ της στις επιχειρήσεις. Εδώ, USV όπως το SeaRider, τα οποία και θα ανήκουν στην αντίστοιχη Στρατιωτική Διοίκηση Λιμένα, θα μπορούν να ασφαλίζουν τις εγκαταστάσεις από απειλές προερχόμενες από τη θάλασσα (επιφανείας και υποβρύχιες).


Επιτήρηση επικίνδυνων ακτών.

Η εγγύτητα των ακτών των νησιών του Αν.Αιγαίου με τις Τουρκικές ακτές, είναι ένα σοβαρό μειονέτκημα για την Ελληνική άμυνα. Κι αυτό διότι η Τουρκία έχει τη δυνατότητα αιφνίδιας επιθετικής ενέργειας χρησιμοποιώντας μικρά σκάφη επιφανείας (π.χ. λέμβους). Σε αυτήν την περίπτωση, η διάθεση ενός αριθμού SeaRider σε κάθε Σχηματισμό της ΑΣΔΕΝ, θα βελτιώσει δραματικά την ικανότητα του Ελληνικού Στρατού στην έγκαιρη προειδοποίηση έναντι αυτών των απειλών.
Πέραν των παραπάνω, μπορεί να εκτελέσει:
  • Υποστήριξη επιχειρήσεων ναρκαλιείας/ναρκοθηρίας.
  • Έρευνα και Διάσωση (Μάχης ή μη).
  • Παροχή τακτικής εικόνας σε έναν συγκεκριμένο τομέα (συνήθως τον πιο επικίνδυνο) για μια μεγάλη Μονάδα Επιφανείας.
  • Επιτήρηση συνόρων.
  • Θαλάσσια ασφάλεια έναντι ασύμμετρων απειλών μέσω έγκαιρης προειδοποίησης ή και αναχαίτησης αυτών.
Όπως βλέπουμε λοιπόν, το Ελληνικό USV αποτελεί μια αξιόλογη προσπάθεια της IDE και της Barracuda, που μπορεί να εκτελέσει πάρα πολλές αποστολές, και να καλύψει δεκάδες πιεστικές ανάγκες του ΠΝ ,αλλά και άλλων κλάδων των ΕΔ-ΣΑ όπως ο Ελληνικός Στρατός και το Λιμενικό Σώμα).

Εντούτοις όμως, υπάρχουν κι αρκετοί περιορισμοί που δεν επιτρέπουν στο SeaRider (στη σημερινή του μορφή), να εκτελέσει επιπρόσθετες εξίσου αναγκαίες αποστολές. 


Παράδειγμα με μητρικό σκάφος να έχει αναθέσει τομείς επιτήρησης σε USVs και UAVs προκειμένου να παρέχουν επικάλυψη του κύριου αισθητήρα του (radar επιφανείας του πλοίου).
Παράδειγμα με μητρικό σκάφος να έχει αναθέσει τομείς επιτήρησης σε USVs και UAVs προκειμένου να παρέχουν επικάλυψη του κύριου αισθητήρα του (radar επιφανείας του πλοίου).



Τι δεν μπορεί να κάνει (προς ώρας) το USV SeaRider.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, υπάρχουν και ορισμένοι περιορισμοί. Δυστυχώς, το SeaRider δεν μπορεί να κάνει τα πάντα, όπως αφήνεται να εννοηθεί από ορισμένα αναξιόπιστα ιστολόγια. Εν ολίγοις, τα μειονεκτήματα της "σημερινής" έκδοσης του SeaRider, είναι τα κάτωθι:
  • Δεν μπορεί να εκτελέσει μόνο του, καμία αποστολή. Κι όταν λέμε μόνο του, εννοούμε χωρίς καμία υποστήριξη/βοήθεια από τη βάση του (λιμάνι ή μητρικό πολεμικό πλοίο).
  • Έχει σοβαρούς περιορισμούς στις καιρικές συνθήκες, τόσο κινηματικούς, όσο και σε επιδόσεις των αισθητήρων του.
  • Δεν μπορεί να υποκαταστήσει πλήρως, κανέναν αισθητήρα του μητρικού του πλοίου. 

Συμπέρασμα

Η άποψή μας για το SeaRider είναι απλά εξαιρετική. Πιστεύουμε ότι αποτελεί υψηλής προτεραιότητας προσθήκη για όλους τους ενδιαφερόμενους κλάδους των Ελληνικών ΕΔ-ΣΑ (ΠΝ/ΕΣ/ΛΣ), καθώς καλύπτει αποτελεσματικά ένα μεγάλο εύρος αποστολών. Και σε μερικές μάλιστα αποστολές, ίσως αποτελεί την μοναδική λύση. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας εξαπατά και να νομίζουμε ότι με τη σημερινή μορφή των USV (έστω και του εξαιρετικού SeaRider), θα μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε επανδρωμένα πλοία και πλατφόρμες. 

Η δουλειά τους (γενικά των USV) είναι η επικάλυψη τομέων, κι όχι η κάλυψη, πόσο δε μάλλον η αποκλειστική. Κι αυτό το λέμε, διότι πιστεύουμε ότι με πιθανή προμήθειά τους, θα αποσύρουμε αρκετό πολύτιμο υλικό (π.χ. παράκτια περιπολικά) καθώς και δομές (παράκτια παρατηρητήρια κοκ).