29 Μαΐου 2019

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναγκαιότητα της αναβάθμισης των P-3 Orion από το ΠΝ.

Αεροσκάφος Nαυτικής Συνεργασίας P-3 Orion.
Αεροσκάφος Nαυτικής Συνεργασίας P-3 Orion.



Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε στην αναβάθμιση των P-3B Orion του ΠΝ, στην αναγκαιότητα αυτής της αναβάθμισης, καθώς και στις αποστολές που πρόκειται να εκτελέσει.


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ -ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Το P-3 είναι ένα τετρακινητήριο Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ), ναυτικής περιπολίας στην Νατοική ορολογία (Maritime Patrol Aircraft - MPA), και αποστολή του είναι ο εντοπισμός και εξουδετέρωση υποβρυχίων (ανθυποβρυχιακός αγώνας), η αναγνώριση, η από αέρος ναρκοθέτηση, καθώς και η συμμετοχή του στον αγώνα επιφανείας.


Διαθέτει 4 κινητήρες Turboprop Allison T56-A-14, και μέγιστο βάρος απογείωσης τους 63 τόνους. Έχει μέγιστη ακτίνα δράσης τα 4.400 χλμ και 16 ώρες αυτονομία, αλλά αυτή περιορίζεται στα 2.500 χλμ και 3 ώρες αυτονομία όταν πρόκειται να εκτελέσει ναυτική περιπολία σε χαμηλό υψόμετρο. Μπορεί να φτάσει μέχρι τα 28.000 πόδια υψόμετρο, και έχει μέγιστη ταχύτητα τα 750χλμ/ώρα (χωρίς φορτίο).

Έχει 10 θέσεις ανάρτησης οπλισμού, και μπορεί να μεταφέρει περίπου 9-10 τόνους όπλων συνολικά.  Από οπλισμό μπορεί να πάρει τα εξής (ή συνδυασμός αυτών):

4-8 απλές βόμβες της σειράς ΜΚ80 ή .
4 Πυραύλους κατά πλοίων Harpoon, Slamer, AGM-65 Maverick.
8 Τορπίλες
8-11 Θαλάσιες νάρκες
140 συνολικά ενεργητικά και παθητικά Sonobuoys, τα οποία είναι αναλώσιμα στοιχεία sonar, που εκτοξεύονται από το αεροσκάφος για εντοπισμό υποβρυχίων. 




ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ



Η Ελλάδα απέκτησε 6 P-3B από τις ΗΠΑ τη δεκαετία του 2000, και συγκεκριμένα το 1996-97. Στόχος του ΠΝ ήταν να αντικαταστήσει τα υπέργηρα HU-16B Albatross που είχαν μειωμένες επιδόσεις στον τομέα της ναυτικής περιπολίας και αναγνώρισης. Κατά γενική ομολογία, και παρά τα χρόνια του, πρόκειται για το καλύτερο ΑΦΝΣ τουλάχιστον μέχρι την έλευση των επίσης Αμερικάνικων P-8 και των Σουηδικών Swordfish. Η μεγάλη αυτονομία του, ο επιτυχημένος σχεδιασμός του, καθώς και η μεγάλη μεταφορική του ικανότητα, δεν αφήνουν πολλές αμφιβολίες για την απόδοσή του.


Ο ΝΕΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΑΦΝΣ- Η ΝΕΑ ΟΡΟΛΟΓΙΑ



Στις αρχές της χιλιετίας και με την γεωμετρική αύξηση της τεχνολογίας, τα μέχρι πρότινος ΑΦΝΣ (MPA) έχουν μεταμορφωθεί σε MMA(Multi Mission Aircraft), δηλαδή σε Αεροσκάφη Πολλαπλών Αποστολών. Σαν σύντομη περιγραφή από εδώ και πέρα θα αναφέρονται πλέον ως ΑΦΝΣ-ΠΑ.

Οι επιπρόσθετες αποστολές που μπορούν αυτά τα "νέα" αεροσκάφη να αναλάβουν είναι αποστολές C4I (Command-Control-Communications-Computers-Intelligence), δηλαδή ελληνιστί Διοίκηση-Έλεγχος-Επικοινωνίες-Υπολογιστική Ισχύς-Πληροφορίες.
Συνεπώς ο νέος ρόλος των αναβαθμισμένων ΑΦΝΣ-ΠΑ του ΠΝ δεν περιορίζεται μόνο στον ναυτικό, ανθυποβρυχιακό αγώνα και ναρκοπόλεμο, αλλά επεκτείνεται και σε άλλους τομείς. Μπορεί αυτούς τους επιπλέον τομείς να τους κάλυπτε κι ένα ΑΦΝΣ, όχι όμως με την ίδια αποτελεσματικότητα. Θα ακολουθήσουν μερικά παραδείγματα για καλύτερη κατανόηση.



Διοίκηση - Έλεγχος.

Το κάθε πλοίο πέραν των δικών του αισθητήρων, πρέπει να έχει και εικόνα από άλλους αισθητήρες, για να μπορεί να δράσει με τον βέλτιστο τρόπο. Συνεπώς απαιτείται μια πλατφόρμα που θα κάνει συγκερασμό όλου αυτού του τεράστιου όγκου πληροφοριών, κι αφού εισάγει επιπλέον στοιχεία από άλλες πλατφόρμες του ΠΝ, της ΠΑ και του ΕΣ, να τις αναλύσει, και να στείλει την "ολοκληρωμένη εικόνα" ξανά στους άμεσα ενδιαφερόμενους, τόσο στους προϊστάμενους (Αρχηγείο Στόλου - ΕΘΚΕΠΙΧ), όσο και στους υφισταμένους (Φρεγάτες-Υποβρύχια-Αεροσκάφη). Με το νέο και σύγχρονο Σύστημα Υπολογιστή Αποστολής και Διαχείρισης Μάχης Μ2ΙΜS της Εληνικής ISI Hellas, πλέον όλοι θα έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα του τι συμβαίνει σε όλο το εύρος του Θεάτρου Επιχειρήσεων.
Μέχρι και σήμερα, με αυτή την αποστολή επιφορτίζονταν τα ΑΣΕΠΕ της ΠΑ, με αποτέλεσμα να έχουν αυξημένες ευθύνες και αρμοδιότητες. Η επανένταξη των αναβαθμισμένων P-3B θα ανεξαρτητοποιήσει το ΠΝ σε αυτόν τον τομέα, και θα ελαφρύνει την ΠΑ, με αποτέλεσμα τα ΑΣΕΠΕ να επικεντρωθούν στην πρωταρχική τους αποστολή, που είναι το Αεροπορικό σκέλος C4I.


Απλοϊκό παράδειγμα "διάχυσης πληροφοριών" με την επικείμενη ένταξη των αναβαθμισμένων ΑΦΝΣ-ΠΑ P3B Orion.
Απλοϊκό παράδειγμα "διάχυσης πληροφοριών" με την επικείμενη ένταξη των αναβαθμισμένων ΑΦΝΣ-ΠΑ P3B Orion.
Πράσινο βέλος: Πληροφορίες έκαστης Μονάδας Επιφανείας.
Πορτοκαλί βέλος: Εικόνα όλων των Μονάδων Επιφανείας που ανήκουν στο τομέα εκάστου P-3B.
Κόκκινο βέλος: Η ολοκληρωμένη εικόνα που διαχέεται από το Αρχηγείο Στόλου (ΑΣ) μέσω των P-3, προς όλους τους ενδιαφερόμενους.




Επικοινωνίες


Η ασύρματη επικοινωνία μεταξύ 2 σημείων με μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, είναι δύσκολη υπόθεση. Κι αυτό διότι ενώ τα σήματα διοχετεύονται ευθυτενώς,  η Γη έχει γεωγραφικές εξάρσεις και είναι σφαιρική. Αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου είναι οι επικοινωνίες να περιορίζονται σε μερικές δεκάδες χιλιόμετρα. Για να επικοινωνήσουν 2 μακρινά σημεία, απαιτείται να αναπτυχθούν αναμεταδότες στο μέσο της απόστασης τους, για να κάνουν αναμετάδοση των επικοινωνιών. Τα αναβαθμισμένα ΑΦΝΣ-ΠΑ P-3B, θα εκσυγχρονιστούν σε αυτόν τον τομέα με νέους Σταθμούς Ασυρμάτου, με αποτέλεσμα το ΠΝ να διαθέτει πλέον κι άλλον τρόπο αναμετάδοσης, πέραν των χερσαίων και θαλάσσιων αναμεταδοτών που υπάρχουν στα νησιά του Αιγαίου.


Σημείωση:Αυτό δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για τον ΕΣ και την ΠΑ, διότι ο μεν ΕΣ μπορεί να αναπτύξει τις κεραίες επικοινωνιων του σε ορεινούς όγους, περιορίζοντας έτσι κατά πολύ τους όποιους περιορισμούς. Η ΠΑ δε, λόγω της φύσης της (ιπτάμενοι φορείς), δεν δέχεται σχεδόν καμία επίδραση από τον ορίζοντα. Συνεπώς ο κλάδος με την μεγαλύτερη ανάγκη για αναμεταδότες είναι το ΠΝ.


Η επικοινωνία περιορίζεται λόγω της σφαιρικότητας της Γης και των γεωγραφικών εξάρσεων. Τα σύγχρονα αεροσκάφη C4I, μπορούν μεταξύ των άλλων, να λειτουργήσουν και σαν αναμεταδότες περιορίζοντας έτσι την εξάρτηση μιας Δύναμης από χερσαιους και θαλάσσιους αναμεταδότες.




Υπολογιστική Ισχύ και Πληροφορίες.

Τα P-3B θα εφοδιαστούν με το νέο 3D Χ Band ραντάρ επιφανείας πολλαπλών λειτουργιών ELM-2022A της Ισραηλινής ELTA, καθώς και με το σύστημα υποκλοπής ηλεκτρονικών εκπομπών (ESM/ELINT) EL/L-8385 επίσης της ELTA. Επίσης θα εφοδιαστούν και με τον πολλαπλού φάσματος αισθητήρα ΜΧ-15 της Αμερικανικής L-3, που θα ενσωματώνει τηλεοπτική κάμερα ημέρας και νύκτας, καθώς και υπέρυθρη κάμερα υψηλής ανάλυσης. Όλα αυτά θα συνδέονται με το M2IMS, το οποίο με την μεγάλη υπολογιστική του ισχύ και το σύγχρονο λογισμικό, θα μπορεί να εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες όλων των αισθητήρων του αεροσκάφους στο έπακρο. Κατ'αυτόν τον τρόπο, η ολοκληρωμένη εικόνα που θα στέλνεται τόσο στο ΑΣ και ΕΘΚΕΠΙΧ, όσο και στις Μονάδες Επιφανείας του ΠΝ, θα περιλαμβάνει και φιλτραρισμένες πληροφορίες των αισθητήρων του αεροσκάφους. Το αναβαθμισμένο P-3B σύμφωνα με τον προσομοιωτή CMANO, μπορεί να εντοπίζει στόχους στις εξής αποστάσεις:



Ενδεικτικές οριζόντιες αποστάσεις εντοπισμού και ταυτοποίησης του ρανταρ ELM-2022A και του αισθητήρα MX-15HD αντίστοιχα. Τα παραπάνω αποτελέσμα βγήκαν βάσει του εξομοιωτή CMANO. Οι αποστάσεις είναι σε χιλιόμετρα.


Διαφορά εμβέλειας εντοπισμού, σε σχέση με το υψόμετρο του ΑΦΝΣ-ΠΑ P-3B. Το μεγάλο ημικύκλιο αφορά υψόμετρο 28.000 ποδών, και το μικρο τα 2.000 πόδια.

Συνεπώς ένα Ναυτικό Αεροσκάφος τέτοιων δυνατοτήτων αυξάνει γεωμετρικά τις αποστάσεις εντοπισμού για ένα Ναυτικό, κι αυτό διότι τα πλοία έχουν τον περιορισμό του ορίζοντα και των γεωγραφικών εξάρσεων. Το ίδιο όμως δεν συμβαίνει και στην ταυτοποίηση των στόχων, διότι οι αποστάσεις είναι απαγορευτικές για τέτοιου μεγέθους αεροσκάφη. Συνεπώς για την ταυτοποίηση ιχνών, πιο κατάλληλα κρίνονται τα ελικόπτερα και UAV με ανάλογους πολυφασματικούς αισθητήρες.




Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε υψηλό υψόμετρο, από το Σούνιο.
Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε υψηλό υψόμετρο, από το Σούνιο.


Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε μέσο υψόμετρο, από το Σούνιο.
Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε μέσο υψόμετρο, από το Σούνιο.



Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε χαμηλό υψόμετρο, νότια του Σουνίου.
Καλυπτότητα του ραντάρ ELM-2022A του P-3B σε χαμηλό υψόμετρο, νότια του Σουνίου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ


Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως ένα σύγχρονο Ναυτικό χωρίς ΑΦΝΣ-ΠΑ, είναι κυριολεκτικά "λειψό". Το ίδιο θα μπορούσαμε να πούμε, αν ένα Ναυτικό έχει μη εκσυγχρονισμένα ΑΦΝΣ, χωρίς δυνατότητες C4I και data fusion. Συνεπώς από επιχειρησιακής άποψης και μόνο, η εύρεση λύσης ΑΦΝΣ-ΠΑ για το ΠΝ ήταν επιβεβλημένη. Σίγουρα δεν αποτελεί την καλύτερη λύση από άποψης κόστους και παλαιότητας του σκάφους, ωστόσο σαν δυνατότητα και αναγκαιότητα ύπαρξης τέτοιων αεροσκαφών,  ήταν σίγουρα κορυφαίας προτεραιότητας.



ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Μετά την αναβάθμιση, τα P-3B θα αποτελούν κυριολεκτικά τα μάτια και τον εγκέφαλο του ΠΝ, κι αυτό χωρίς να λάβουμε υπόψιν τις επιδόσεις τους στον ναρκοπόλεμο, στην αναγνώριση, στον ναυτικό και ανθυποβρυχιακό αγώνα. Διότι κι εκεί η αναγκαιότητα του είναι υψίστης σημασίας για ένα σύγχρονο Ναυτικό. Το ΠΝ τα επόμενα χρόνια θα διαθέτει τα καλύτερα ΑΦΝΣ-ΠΑ της Ανατολικής Μεσογείου τουλάχιστον. Όμως δεν πρέπει να επαναπαυτεί. Χρειάζεται ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ νέα πλοία, νέα όπλα, καθώς κι άλλες βοηθητικές πλατφόρμες C4I-Αναγνώρισης όπως UAV κι ελικόπτερα, που θα ελαφρύνουν το έργο των 4+1 P-3B. Αλλιώς η όποια "ακριβή" επένδυση έγινε, δεν θα εκμεταλλευτεί πλήρως και θα πάει χαμένη. 

Σημείωση: Στο βραχυπρόθεσμο μέλλον, θα ακολουθήσει ενδελεχής ανάλυση και σύγκριση των υπαρχόντων ΑΦΝΣ-ΠΑ όλων των χωρών της ΝΑ Μεσογείου.

Μετά την αναβάθμιση, τα P-3B θα αποτελούν κυριολεκτικά τα μάτια και τον εγκέφαλο του ΠΝ, κι αυτό χωρίς να λάβουμε υπόψιν τις επιδόσεις του στον ναρκοπόλεμο, στην αναγνώριση, στον ναυτικό και ανθυποβρυχιακό αγώνα.






Επίσημη πρόταση της Πολωνίας, για αγορά 32 F-35.



(Έκτακτη Είδηση) Reuters: Oι ΗΠΑ πιθανόν να σταματήσουν τη διεξαγωγή της εκπαίδευσης των Τούρκων πιλότων στα F35

Μαχητικό F-35B σε αεροπλανοφόρο, κατά τη διάρκεια δοκιμών.

27 Μαΐου 2019

H Picatinny Arsenal παρουσίασε το νέο Μ-109 εκτεταμμένου βεληνεκούς. Οι ευκαιρίες για την Ελλάδα.

 Το νέο πυροβόλο M-109, μετά από την αναβάθμιση ERCA, κατά τη διάρκεια δοκιμών.
Το νέο πυροβόλο M-109, μετά από την αναβάθμιση ERCA, κατά τη διάρκεια δοκιμών.



Η αμερικανική στρατιωτική Μονάδα Έρευνας και Ανάπτυξης Picatinny Arsenal έχει δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πυροβόλο εκτεταμμένου βεληνεκούς του Στρατού των Η.Π.Α.

Στην παρουσίασή της, η Picatinny Arsenal επισημαίνει ότι ο Αμερικανικός Στρατός φιλοδοξεί να βάλει πυρομαχικά με ακρίβεια, σε στόχους 100 χιλιομέτρων, κι αυτό μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Το παραπάνω αποτελεί μια δραματική αύξηση δυνατοτήτων σε σχέση με τα 30 χιλιόμετρα ενός κλασικού βλήματος RAP 155 χιλιοστών.

Σύμφωνα με την παρουσίαση, το συγκεκριμένο εγχείρημα ονομάζεται  "Πυροβόλο Εκτεταμένης Εμβέλειας" (ERCA). Το κιτ αναβάθμισης των Μ-109 επι της ουσίας, το "ERCA" θα παρέχει δυνατότητα τρομακτικής αναβάθμισης των δυνατοτήτων του Μ-109, μέσω ενός συνδυασμού αυξημένης εμβέλειας, αυξημένου ρυθμού βολής (6-10 βλ/λ), αυξημένης φονικότητας των πυρομαχικών του, αυξημένης αξιοπιστίας και αυξημένης επιβίωσης.


Το νέο σύστημα πυροβολικού θα προσφέρει 300% βελτίωση στην κάλυψη περιοχής σε σχέση με πριν, κυρίως μέσω της άυξησης του ρυθμού βολής από 4 βολές το λεπτό σε 6-10 βολές ανα λεπτό, και λόγω της άυξησης κατα 30% της εμβέλειας για πυρομαχικά πυροβολικού παλαιού τύπου.

Θα αποτελείται από 5 βασικά στοιχεία:


  • Νέα κάννη XM907Χ, με αυτόματη και χειροκίνητη γέμιση (δυνατότητα επιλόγης).
  • Νέο κλείστρο XM208 .
  • Νέο σύστημα χειρισμού πυρομαχικών.
  • Βλήμα πυραύλου υποβοήθησης (RAP) νέας γενιάς, το XM1113,  με 40 χλμ αύξηση στο βεληνεκές αυτού του τύπου βλημάτων (70 χλμ)
  • Νέα σπονδυλωτή σειρά γεμισμάτων XM654, μεγαλύτερης πίεσης, άρα και μεγαλύτερου βεληνεκούς.



Στοιχεία του ERCA, της αναβάθμισης των M-109 του Αμερικανικού Στρατού. 

Ντόναλντ Τραμπ: Η Ιαπωνία θα αγοράσει 105 F-35!

Μαχητικό αεροσκάφος F-35.
Μαχητικό αεροσκάφος F-35.

22 Μαΐου 2019

Απόλυτη σύγκριση RM-70 και T-122. Παρούσα κατάσταση και μέλλον.

Δραστική βολή (ομοβροντία), από Ελληνικη Πυροβολαρχία RM-70.
Δραστική βολή (ομοβροντία), από Ελληνικη Πυροβολαρχία RM-70.

ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΑΠΟ Η.Π.Α. "Όταν τα καλά παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν"...

Η Τουρκία και οι Ηνωμένες Πολιτείες διαφωνούν με διάφορα θέματα, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης της Άγκυρας να αγοράσει τα S-400
Η Τουρκία και οι Ηνωμένες Πολιτείες διαφωνούν με διάφορα θέματα, συμπεριλαμβανομένης
της απόφασης της Άγκυρας να αγοράσει τα S-400.

Ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας H.Akar, δήλωσε ότι προετοιμάζεται για ενδεχόμενες κυρώσεις από τις ΗΠΑ λόγω της αγοράς ρωσικών συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας S-400, ενώ δήλωσε ότι υπήρξε κάποια βελτίωση στις συνομιλίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με την αγορά μαχητικών αεροσκαφών F-35.



ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ


Η Τουρκία και οι Ηνωμένες Πολιτείες διαφωνούν με διάφορα θέματα, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης της Άγκυρας να αγοράσει τα S-400, τα οποία δεν μπορούν να ενσωματωθούν στα συστήματα του ΝΑΤΟ. Η Ουάσινγκτον αναφέρει ότι θα έθετε σε κίνδυνο τον ρόλο της Τουρκίας στην κατασκευή των μαχητικών μαχητικών αεροσκαφών Lockheed Martin F-35, τα οποία λένε ότι θα διακυβευόταν από τα S-400s.


Μιλώντας σε δημοσιογράφους αργά την Τρίτη, ο υπουργός Άμυνας Hulusi Akar δήλωσε ότι η Τουρκία εκπληρώνει τις ευθύνες της στο έργο F-35 και ανέμενε ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί όπως είχε προγραμματιστεί. Είπε ότι η αγορά των S-400s προοριζόταν μόνο για την κάλυψη των αμυντικών αναγκών της Τουρκίας και δεν δημιούργησε απειλές.

Πηγή: Reuters.com




ΣΧΟΛΙΟ AMYNAGR


Θα είμαστε γρήγοροι, δίνοντας μια συμβουλή στους φίλους μας: "Τα καλά παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν".
Οπότε καλά κάνετε και ξεκινάτε να εκτιμάτε πιθανούς τρόπους επιβίωσης μετά από επιπλέον Αμερικανικές κυρώσεις...








Η STM παρέδωσε drones KARGU στον Τουρκικό Στρατό

Αυτόνομο UAV-Καμικάζι πυρομαχικό Kargu
Αυτόνομο UAV-Καμικάζι πυρομαχικό Kargu


Η Τουρκική κρατική αμυντική εταιρεία STM, έχει παραδώσει μέχρι και 150 αυτόνομα UAV-Καμικάζι πυρομαχικά Kargu προς τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις (TSK) , σύμφωνα με τον Murat İkinci, γενικό διευθυντή της STM.

Σύμφωνα με τηνσυνέντευξή του στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anatolia στις 20 Μαΐου, η STM εργάζεται για τη βελτίωση των δυνατοτήτων του συστήματος Kargu μέσω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης (AI) καθώς και στην αύξηση της ποικιλομορφίας των εκρηκτικών που μπορεί να χρησιμοποιήσει.

Το Kargu είναι ένα αυτόνομο τακτικό μικρό UAV (drone) επίθεσης, το οποίο σχεδιάστηκε από την Tουρκική εταιρία STM με στόχο να προσφέρει τη δυνατότητα για προσβολή μεμονωμένων στόχων (προσώπων) τόσο σε ανοιχτό πεδίο όσο και εντός κτιρίων. Παρουσιάστηκε στην έκθεση του IDEF του 2019 στην Κωνσταντινούπολη, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 30 Απριλίου-3 Μαΐου φέτος.



ΤΑΚΤΙΚΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ-ΣΧΟΛΙΟ

Αν και είναι εντυπωσιακό το γεγονός πως η Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία έχει αναπτυχθεί αρκετά στον τομέα των UAVs, εντούτοις τα συγκεκριμένα UAVs έχουν περιορισμένη αξία σε ένα Ελληνοτουρκικό μέτωπο για τους εξής λόγους:
  • Απαιτείται εξειδικευμένο προσωπικό για την χρήση του (Ειδικές Δυνάμεις)
  • Δεν έχει μεγάλη πολεμική κεφαλή (μόλις 1,5 κιλό)
  • Δεν μπορεί να φτάσει σε μεγάλες αποστάσεις, λόγω περιορισμών στον εξ'αποστάσεως έλεγχο του. Ο Σταθμός Ασυρμάτου μέσω του οποίου ελέγχεται έχει πολύ μικρή εμβέλεια.
  • Λόγω της μεγάλης ακρίβειας που πρέπει να έχει, θα έχει και μεγάλα ποσοστά αστοχίας (σε πραγματικές συνθήκες)









20 Μαΐου 2019

ΑΠΟΨΗ: Το Ελληνικό Πυροβολικό Μάχης της επόμενης δεκαετίας (2/2)


Ελληνική Πυροβολαρχία Μ-109 κατά την εκτέλεση κατακόρυφης βολής.
Ελληνική Πυροβολαρχία Μ-109 κατά την εκτέλεση κατακόρυφης βολής.



Σε αυτό το άρθρο θα αναλυθούν τα υπόλοιπα τμήματα που έμειναν αναπάντητα από το 1ο μέρος. Επιγραμματικά είναι τα εξής:

  • Συστήματα Τακτικού & Τεχνικού Ελέγχου Πυρός (ΣΤΤΕΠ). 
  • Εκπαίδευση.
  • Μέσα Στοχοποίησης/ Πρόσκτησης Στόχων.
  • Φόρτωση και μεταφορά πυρομαχικών.

ΣΤΤΕΠ


Ως γνωστόν, το κύριο ΣΤΤΕΠ που χρησιμοποιεί το Ελληνικό Πυροβολικό, για να διασυνδέσει όλα τα τμήματα του, είναι το “ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ”. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα Η/Υ, τάμπλετ και software λογισμικού, που αναπτύχθηκε το 2006 και εισήλθε σε Ελληνική Υπηρεσία το 2008. Παρότι σχετικά νέο και με τρομερές δυνατότητες, εντούτοις χρειάζεται “φρεσκάρισμα” τόσο στο hardware, όσο και στο λογισμικό. Θα πρέπει να βγει μια νέα έκδοση που ενδεικτικά μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Διαλειτουργικότητα με όλα τα υπάρχοντα Λειτουργικά Συστήματα.
  • Light έκδοση, για χρήση από μη εξειδικευμένο προσωπικό, όπως οι έφεδροι που θα κληθούν να το χρησιμοποιήσουν.
  • Νέα σχεδίαση και  Interface, που θα διευκολύνει τον χρήστη.
  • Εύκολη και γρήγορη εγκατάσταση σε άλλη συσκευή.
  • Πλήρη λειτουργία με “ένα κλικ”.


Επίσης, πέραν του ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ σε Η/Υ, Laptops και Tablets, ο ΕΣ χρησιμοποιεί κι άλλα ΣΤΤΕΠ ως εφεδρικά. Αυτό όμως έχει το μειονέκτημα της πολυτυπίας και της αυξημένης αναγκαιότητας για εκπαίδευση. Άποψη του γραφόντος είναι πως σαν εφεδρικό ΣΤΤΕΠ μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ, αλλά από κινητό τηλέφωνο smartphone. Πλέον τα κινητα, δεν έχουν καμία σχέση με αυτά του 2006. ΔΙαθέτουν μεγάλες οθόνες, μεγάλη αυτονομία, και είναι ταχύτατα. Επιπλέον, μέσω της θύρας micro-USB που διαθέτουν και με κατάλληλο μετατροπέα, μπορούν να συνδεθούν με όλα όσα συνδέεται ένα Laptop, όπως Σταθμοί Ασυρμάτου. Πέραν τούτου, η συνοδεία τους από Powerbanks και εφεδρικές μπαταρίες, τους εγγυάται την συνεχή χρήση τους, έως ότου τα Laptops και οι Σταθεροί Η/Υ επανέλθουν σε λειτουργία.
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης κινητών τηλεφώνων με ενσωματωμένο το ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ, δίνουν μεγάλη ανθεκτικότητα συνεχούς χρήσης στα τμήματα που το χρησιμοποιούν, εκμηδενιζουν την πολυτυπία, και διευκολύνουν την εκπαίδευση.


Το ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ, παρότι είναι σχετικά νέο και με τρομερές δυνατότητες, εντούτοις χρειάζεται “φρεσκάρισμα” τόσο στο hardware, όσο και στο λογισμικό.
Το ΣΤΤΕΠ ΔΙΑΣ, παρότι είναι σχετικά νέο και με τρομερές δυνατότητες, εντούτοις χρειάζεται “φρεσκάρισμα” τόσο στο hardware, όσο και στο λογισμικό.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Στον τομέα της εκπαίδευσης, πρέπει να γίνουν πολλά. Διότι η εκπαίδευση είναι ένας ρευστός παράγοντας. Ο ΕΣ λόγω του ότι είναι ένας κατά βάση στρατός κληρωτών κι εφέδρων, αναγκάζεται να εκπαιδεύει ξανά και ξανά νέους ανθρώπους στα ίδια αντικείμενα.

ΜΟΝΙΜΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ


Όσον αφορά το μόνιμο προσωπικό, μια πρωτοβουλία που θα είχε ικανοποιητικό αποτέλεσμα, θα ήταν η ανακατανομή ειδικοτήτων στους Επαγγελματίες Οπλίτες. Είναι αλήθεια πως ορισμένοι έχουν ειδικότητες οι οποίες δεν είναι “μάχιμες”, όπως οδηγοί οχημάτων Γενικής Χρήσης, Μάγειρες κοκ….
Αποτέλεσμα αυτού, ειναι να παρουσιάζεται το εξής παράδοξο: Οι πολύ απαιτητικές ειδικότητες του Τεχνικού-Βοηθού Παρατηρητή (ΤΕΒ-ΠΑΡ), του Διαβιβαστή (Δ/Β) και του Αρχηγού Στοιχείου (Α/Σ) να συμπληρώνονται από κληρωτούς. Άποψη του γραφόντος είναι να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειές, που θα δίνουν μια δεύτερη ειδικότητα από τις προαναφερόμενες στο Μόνιμο προσωπικό. Μόνιμο προσωπικό όμως, που θα είναι εθελοντές, και θα έχουν την όρεξη να μάθουν κάτι νέο. Έστω και 400 άτομα να πάρουν μια δεύτερη ειδικότητα, αυτό μεταφράζεται σε πάρα πολύ μεγάλη κάλυψη των όποιων αναγκών.

Επίσης, ένα άλλο λάθος του ΠΒ είναι ότι έχει χωρίσει τις ειδικότητες των στελεχών του εκάστοτε Ο-Σ, σε Οδηγό , και σε Αρχηγό Στοιχείου. Πρόκειται για μέγα σφάλμα, διότι κατ’αυτόν τον τρόπο δεν δίνεται η δυνατότητα στον εκάστοτε Διοικητή να “μοιράσει την τράπουλα”, κατά το δοκούν.
Εδώ προτείνεται η ένωση των δύο ειδικοτήτων σε “Πλήρωμα Οπλικού Συστήματος”, όπως ακριβώς κάνουν και τα ΤΘ. Διότι είναι αδιανόητο μια Μοίρα ΠΒ να έχει πλεόνασμα π.χ. Οδηγών αλλά έλλειμμα σε Αρχηγούς, και να μην μπορεί από μόνη της να κάνει κάτι.




ΚΛΗΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ


Για τους κληρωτούς κι εφέδρους, προτείνεται ένα πιο εντατικό Πρόγραμμα εκπαιδεύσεως, αλλά και ανακατονομή ειδικοτήτων. Να δίνονται ειδικότητες εύκολες, που ο ΕΣ έχει μεγάλη ανάγκη, τόσο στην ειρήνη, όσο κυρίως και σε πόλεμο... Μερικές από αυτές που πρέπει να δοθούν βάση, είναι:

  • Υπηρέτες Οπλικών Συστημάτων (με τους καλύτερους να εκπαιδεύονται σε Αρχηγούς Στοιχείου).
  • Οδηγοί Τροχοφόρων Οχημάτων Γενικής Χρήσης.
  • Οδηγοί Ερπυστριοφόρων Οχημάτων.
  • Αποθηκάριοι-Γραφείς.

Πρόκειται για απλές (σχετικά) ειδικότητες, που δεν απαιτούν ιδιαίτερες γνώσεις. Ειδικότητες όμως, που μπορούν να εμπεδωθούν και να αφομοιωθούν πλήρως από κληρωτούς που υπηρετούν μόλις 9 μήνες. Πιο δύσκολες ειδικότητες όπως ΤΕΒ-ΠΑΡ, Δ/Β προτείνεται να καταργηθούν, και οι ανάγκες να καλυφθούν εξ’ολοκλήρου από μόνιμο προσωπικό κι έφεδρους Αξκους.


Γενικά πάντως στην εκπαίδευση πρέπει να γίνουν πολλά, πρέπει με λίγα λόγια να αλλάξει όλη η φιλοσοφία Εκπαιδεύσεως. Κι αυτό δεν είναι μόνο πρόβλημα του ΠΒ, αλλά όλου του ΕΣ. Περισσότερη ανάλυση επ’ αυτού σε μελλοντικό άρθρο.


Βασική ειδικότητα για τους κληρωτούς είναι αυτή των Υπηρετών Οπλικών Συστημάτων . Προτέινεται οι καλύετροι, να εκπαιδεύονται σε Αρχηγοί Στοιχείου.
Βασική ειδικότητα για τους κληρωτούς είναι αυτή των Υπηρετών Οπλικών Συστημάτων . Προτέινεται οι καλύετροι, να εκπαιδεύονται σε Αρχηγοί Στοιχείου.



ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ-ΠΡΟΣΚΤΗΣΗ ΣΤΟΧΩΝ


Οποιαδήποτε βολή ΠΒ, αν δεν είναι παρατηρούμενη, είναι τελείως αναποτελεσματική. Αυτό είναι νόμος. Συνεπώς ο ΕΣ, θα πρέπει να δώσει βάση στα μέσα που εκτελούν αυτές τις αποστολές. Χρειάζεται νέος εξοπλισμός, συμπληρωματικός του υπάρχοντος, καθώς και νέοι μέθοδοι. Μερικές προτάσεις είναι οι εξής:

  • Αναβάθμιση του Αποστασιομέτρου- Γωνιομέτρου “Πολύφημος” των Παρατηρητών ΠΒ (ΠΑΠ-ΑΠΑΡ), με δέκτη GPS και γυροσκοπική πυξίδα. Ο λόγος είναι η ταχύτερη πρόσκτηση στόχων.
  • Ενσωμάτωση του παραπάνω Α/Π-Γ/Μ στα ΤΟΜΠ των Μηχανοκίνητων Μονάδων όπου πρόκειται να ενεργήσουν οι Παρατηρητές.
  • Προμήθεια από τα πλεονάσματα των ΗΠΑ, τυχόν οχημάτων Παρατηρητών (Μ113-FISTV), για τον εξοπλιμσό των ΕΜΑ (50-60 τον αριθμό).
  • Λειτουργία Εξομοιωτή Παρατηρούμενων Βολών, έναν ανά Σχηματισμό, όπου θα εξασκούνται τακτικά τόσο οι Παρατηρητές ΠΒ, όσο και όλο το μόνιμο προσωπικό του ΠΖ-ΤΘ-ΜΧ.
  • Περαιτέρω εισαγωγή UAV στις τάξεις των Σχηματισμών, καθώς και πλήρης διασύνδεση τους με τις ΔΠΒ των τελευταίων.



Το Α/Π-Γ/Μ
Το Α/Π-Γ/Μ "Πολύφημος" με μια μικρή αναβάθμιση, ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες απαιτήσεις.

ΦΟΡΤΩΣΗ & ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΥΡΟΜΑΧΙΚΩΝ


Αυτό το κομμάτι είναι κάτι που πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τον ΕΣ, έναντι όλων των υπολοίπων. Κατά την άποψη του γραφόντος, πρέπει να γίνουν σε γενικές γραμμές τα κάτωθι: 

  • Αναστοίβαξη των πυρομαχικών σε παλέτες.
  • Διάθεση κοντέινερ που θα μπορούν να μετακινούνται λίγο πριν την έναρξη των Επιχειρήσεων.
  • Προμήθεια προσθαφαιρούμενων μικρών γερανών ικανότητας ανύψωσης 300-500 κιλών, οι οποίοι θα φορτώνονται στα ήδη υπάρχοντα φορτηγά.
  • Φόρτωση από τον καιρό της ειρήνης των περισσότερων οχημάτων και όλων των τρεύλερ, με πυρομαχικά. Κι επιπλέον, τοποθέτηση βάσεων στήριξης (“αντιριδες για πάκτωμα”), για την μη καταπόνηση τους.



Η προμήθεια μικρών μεταφερόμενων γερανών 1/2τ. πολύ μικρού βάρους, θα αυξήσει κατακόρυφα την ταχύτητα φορτοεκφόρτωσης των πυρομαχικών του ΠΒ.
Η προμήθεια μικρών μεταφερόμενων γερανών 1/2τ. πολύ μικρού βάρους, θα αυξήσει κατακόρυφα την ταχύτητα φορτοεκφόρτωσης των πυρομαχικών του ΠΒ.



Είναι προφανές ότι δεν αναφέρθηκαν τυχόν αγορές νέων φορτηγών, ή και ΤΟΜΠ μεταφοράς πυρκών, λόγω κόστους. Περιγράφηκαν όμως μερικοί τρόποι που θα κάνουν το τιτάνιο έργο της φόρτωσης και μεταφοράς πυρκων στους χώρους τάξης,  πιο γρήγορο, και με λιγότερες απαιτήσεις σε ανθρώπινους πόρους.



ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Όλες οι προαναφερόμενες προτάσεις, είναι πιθανό να γίνονται ήδη είτε εν συνόλω, είτε εν μέρη. Αναφέρθηκαν μόνο και μόνο για να δείξουν πως υπάρχουν τρόποι χωρίς πολλά χρήματα και με ιδίους πόρους, να αυξηθεί κατακόρυφα τόσο η συνολική ισχύς, όσο και η αποτελεσματικότητα του ΠΒ Μάχης.

Συνοψίζοντας, οι συνολικές οικονομικές απαιτήσεις των 500-600 εκ.€ για εξοπλισμούς και αναδιοργάνωση οι οποίες προτείνεται να γίνουν σε βάθος δεκαετίας, είναι μικρές για τον “Βασιλιά της Μάχης”. Είναι το μίνιμουμ που πρέπει να γίνει, ώστε να μην χαθεί η όποια ισορροπία. Το σίγουρο είναι πως υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που εργάζονται σε αυτή την κατεύθυνση κι επαγρυπνούν. Το Ελληνικό Πυροβολικό έχει την ισχύ να καταστρέψει τα όποια σχέδια οποιουδήποτε επιβουλέα. Χρειάζεται όμως μια εξοπλιστική και οργανωτική “ένεση” ενίσχυσης για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί.


Το Ελληνικό Πυροβολικό έχει την ισχύ να καταστρέψει τα όποια σχέδια οποιουδήποτε επιβουλέα. Χρειάζεται όμως μια εξοπλιστική και οργανωτική “ένεση” ενίσχυσης για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί.
Το Ελληνικό Πυροβολικό έχει την ισχύ να καταστρέψει τα όποια σχέδια οποιουδήποτε επιβουλέα. Χρειάζεται όμως μια εξοπλιστική και οργανωτική “ένεση” ενίσχυσης για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί.