30 Νοεμβρίου 2019

Επιτέλους τα αυτονόητα: Με απέλαση απειλείται ο πρέσβης της Λιβύης



Με απέλαση απειλείται ο πρέσβης της Λιβύης στην Ελλάδα, σε περίπτωση που δεν γνωστοποιήσει το περιεχόμενο του MoU μεταξύ Άγκυρας και Τρίπολης για τις θαλάσσιες ζώνες άμεσα, αναφέρουν διπλωματικές πηγές.

Όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές το ζήτημα συνεννόησης μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης επί θεμάτων θαλασσίων ζωνών είναι κάτι το οποίο μας απασχολεί ήδη από τον Ιούλιο και όπως τονίζεται η ελληνική πλευρά δεν ξαφνιάστηκε και είχε κινητοποιηθεί άμεσα.


Παράλληλα, σημειώνεται πως ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας έθεσε το ζήτημα στο πρώτο του ταξίδι στις Βρυξέλλες, όταν συναντήθηκε, στο περιθώριο του Συμβουλίου Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ τον Ιούλιο, με τους ομολόγους του της Ιταλίας και της Γαλλίας, ενώ τον παρελθόντα Σεπτέμβριο, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, συναντήθηκε με τον Λίβυο ομόλογό του, ο οποίος ούτε επιβεβαίωσε αλλά ούτε αρνήθηκε την ύπαρξη ανάλογων σκέψεων.

«Ως εκ τούτου, του τόνισε ότι κάθε σχετική σκέψη ή πρωτοβουλία είναι τελείως εκτός πλαισίου διεθνούς δικαίου, δεν έχει κανένα αντίκρισμα, και θα έχει επιπτώσεις τόσο στις σχέσεις της συγκεκριμένης κυβέρνησης με την Ελλάδα, αλλά και με την ΕΕ. Σημειώνεται, πάντως, ότι δεν τίθεται ζήτημα άρσης αναγνώρισης της συγκεκριμένης κυβέρνησης, καθώς αυτή τυγχάνει αναγνώρισης τόσο από την ΕΕ όσο και από τον ΟΗΕ», επισημαίνουν οι πηγές του ΥΠΕΞ.

Όπως επισημαίνεται υπάρχουν ενδείξεις προς την κατεύθυνση ότι το εν λογω μνημόνιο προβλέπει αόριστα ότι οι δύο πλευρές θα εργαστούν για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών. Αλλωστε όπως προκύπτει ενα μνημόνιο κατανόησης δεν έχει νομικά δεσμευτική αξία, ενώ δεν είθισται συμφωνίες οριοθέτησης να υπογράφονται υπό μορφή μνημονίου.

Εφόσον πράγματι γίνεται μια τέτοια συζήτηση, σημειώνεται από τους κύκλους του υπουργείου Εξωτερικών, με βάσει τις αυθαίρετες τουρκικές ερμηνείες περί διεθνούς δικαίου, μια ανάλογη πρωτοβουλία παραβιάζει κατάφωρα το διεθνές δίκαιο της θάλασσας και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα.

Πέραν των ανωτέρω ενεργειών, οι ίδιες πηγές σημειώνουν τα εξής:

«Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε το ζήτημα τόσο στον Ιταλό Πρωθυπουργό κατά τη συνάντησή τους στη Ρώμη στις 26/11, όσο και κατά τη σημερινή τηλεφωνική του συνομιλία με τον Πρόεδρο τη Γαλλίας, Ε. Μακρόν.
Ο Υπουργος Εξωτερικών κάλεσε τον Τούρκο Πρέσβυ στην Αθήνα στο Υπουργείο Εξωτερικών (28/11) προκειμένου να ζητήσει εξηγήσεις. Αντίστοιχα, εκκλήθη στο ΥΠΕΞ και ο Λίβυος Πρέσβυς (29/11), από τον οποίο ζητήθηκε να γνωστοποιήσει το περιεχόμενο του MoU άμεσα, ειδάλλως θα ληφθεί απόφαση απέλασής του.
Υπήρξε δημόσια αντίδραση του Υπουργείου Εξωτερικών.
Υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του Υπουργού Εξωτερικών με τους ομολόγους του της Κύπρου και της Αιγύπτου, Νίκο Χριστοδουλίδη και Σαμέχ Ελ-Σούκρι αντίστοιχα. Παράλληλα η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην ΕΕ ενημέρωσε άμεσα την Ε.Επιτροπή και συγκεκριμένα την ΥΕ/ΑΕ κα Μογκερίνι για την εξέλιξη της κατάστασης, ενώ ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ελλάδας το έθεσε σήμερα και στο πλαίσιο του Coreper. Κατόπιν ενεργειών μας, έχει δρομολογηθεί η διενέργεια διαβημάτων της ΕΕ, τόσο σε Τρίπολη όσο και σε Άγκυρα.
Την επόμενη εβδομάδα, ο Υπουργός Εξωτερικών θα πραγματοποιήσει σειρά επαφών με ομολόγους του σημαντικών χωρών με επιρροή στην περιοχή, στους οποίους θα θέσει το ζήτημα, στο περιθώριο συναντήσεων του ΝΑΤΟ όσο και του ΟΑΣΕ.
Πρόκειται να προσκληθεί στην Αθήνα ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου της Λιβύης, ο οποίος πρόσκειται στον Στρατηγό Χαφτάρ».

naftemporiki.gr

29 Νοεμβρίου 2019

H General Atomics προτείνει την μετατροπή των Ιαπωνικών Izumo σε κανονικά αεροπλανοφόρα. (ΦΩΤΟ).



Ψηφιακή απεικόνιση προτεινόμενης αναβάθμισης των ελικοπτεροφόρων Izumo του Ιαπωνικού Ναυτικού διέρευσε στα social media. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση αναβάθμισης ανήκει στην Αμερικανική General Atomics, η οποία και προτείνει την μετατροπή των ελικοπτεροφόρων Izumo σε κανονικά αεροπλανοφόρα.

Κι όταν λέμε κανονικά αεροπλανοφόρα, ενοούμε αεροπλανοφόρα τα οποία μπορούν να υποστηρίξουν αεροσκαφη συμβατικής απο/προσγείωσης, όπως τα εικονιζόμενα F-35C και Ε-2 AWACS.

Η συγκεκριμένη πρόταση αναμένεται να προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον της Ιαπωνικής πλευράς(αν δεν έχει ήδη), επειδή θα τις δώσουν τη δυνατότητα να έχει δύο "πραγματικά" αεροπλανοφόρα ικανά να επιχειρούν πιο ανεξάρτητα και με μεγαλύτερη γκάμα αεροσκαφών.



Ιαπωνικό Ναυτικό: Σε αναζήτηση συνεργασίας για την μετατροπή των Izumo σε αεροπλανοφόρα

Ερντογάν σε Μακρόν: "Πήγαινε πρώτα να κοιτάξεις τον δικό σου εγκεφαλικό θάνατο"...



Ο Tούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε σήμερα πως τα σχόλια του Γάλλου ομολόγου του, Εμανουέλ Μακρόν, για το ΝΑΤΟ, αντανακλούν μια «άρρωστη και ρηχή» κατανόηση και πως ο Γάλλος πρόεδρος θα πρέπει «να πάει να κοιτάξει τον δικό του εγκεφαλικό θάνατο».

Σε ομιλία του στην Κωνσταντινούπολη, ο Ερντογάν σχολίασε μια παρατήρηση που είχε κάνει νωρίτερα αυτόν τον μήνα ο Μακρόν, λέγοντας πως το ΝΑΤΟ βρίσκεται σε κατάσταση «εγκεφαλικού θανάτου».

«Απευθύνομαι από την Τουρκία στον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και θα το ξαναπώ στο ΝΑΤΟ. Πήγαινε πρώτα να κοιτάξεις τον δικό σου εγκεφαλικό θάνατο», είπε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρόεδρος.

«Αυτές οι δηλώσεις δεν ταιριάζουν παρά σε αυτούς του είδους σου που είναι σε κατάσταση εγκεφαλικού θανάτου», επέμεινε ο Ερντογάν.

Αυτές οι σφοδρές δηλώσεις έγιναν μετά τις επικρίσεις που εξέφρασε χθες, Πέμπτη, ο Μακρόν σχετικά με την επίθεση που εξαπέλυσε τον περασμένο μήνα η Τουρκία στη Συρία εναντίον κουρδικής πολιτοφυλακής που υποστηρίζεται από τις δυτικές χώρες.

Τα σχόλια του Ερντογάν ενισχύουν τις εντάσεις πριν από μια κρίσιμη σύνοδο κορυφής της Συμμαχίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στο Λονδίνο.

Οι Ερντογάν και Μακρόν, καθώς και η Γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ και ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον πρόκειται να συνεδριάσουν στο περιθώριο αυτής της συνόδου κορυφής για να συζητήσουν για τη Συρία.

«Κανένας δεν σου δίνει προσοχή. Έχεις ακόμα μια πλευρά ερασιτέχνη, άρχισε κάνοντας κάτι γι' αυτό», είπε ο Ερντογάν, απευθυνόμενος στον Μακρόν. «Όταν είναι να κομπάσεις, ξέρεις πολύ καλά να το κάνεις. Αλλά όταν είναι να δώσεις στο ΝΑΤΟ τα χρήματα που του οφείλεις, αυτό είναι κάτι άλλο», προσέθεσε.

«Είναι τόσο άπειρος! Δεν ξέρει τι είναι ο αντιτρομοκρατικός αγώνας, γι' αυτό τα κίτρινα γιλέκα έχουν κυριεύσει τη Γαλλία», είπε ακόμη ο Τούρκος πρόεδρος, τονίζοντας: «Χειρονομήστε όσο θέλετε, στο τέλος θα αναγνωρίσετε την ορθότητα του αγώνα μας εναντίον της τρομοκρατίας».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Έντονη κριτική στη Λευκορωσία σχετικά με το υψηλό κόστος χρήσης του Su-30SM.



Όλο και περισσότεεροι Λευκορώσοι αναλυτές στέκονται σκεπτικά απέναντι στην επιλογή της Πολεμικής Αεροπορίας της Λευκορωσίας, για την προμήθεια 12 αεροσκαφών Su-30SΜ.

"Ένας από τους κύριους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι το υψηλό κόστος χρήσης των Ρωσικών μαχητικών, που σύμφωνα με εκτιμήσεις τους, φτάνει έως και 2,5 φορές το κόστος κτήσης του μαχητικού" αναφέρουν. Επίσης, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, "το αεροσκάφος μπορεί να κοστίζει μόλις 50 εκατομύρια δολάρια, αλλά αν μπουν μέσα κι όλα τα κόστη χρήσης του για 35 χρόνια, τότε το πραγματικό κόστος φτάνει τα 210 εκατομύρια".

Επιπλέον, στέκονται και στο γεγονός ότι τα Ρωσικά μαχητικά χρειάζονται συνολικά στην επιχειρησιακή τους ζωή να αλλαχτούν οι κινητήρες 3-4 φορές, δηλαδή το κάθε Su-30SM χρειάζεται συνολικά 6 κινητήρες AL-31FΡ. Μάλιστα, ως μέτρο σύγκρισης στο παραπάνω παράδειγμα φέρνουν την Πολωνία η οποία επιχειρεί τόσο με F-16, όσο και με MiG-29, και η οποία χρειάζεται 8 κινητήρες για κάθε ΜiG-29 συνολικά, ενώ για κάθε F-16 μόλις έναν.

Ένας εκ των "παραπονιάρηδων" αναλυτών μάλιστα, ο Andrey Porotnikov από το BelarusSecurityBlog αναφέρει μεταξύ άλλων ότι σε σύγκριση με ένα F-16, ένα Ρωσικό μαχητικό όχι μόνο κοστίζει περισσότερο, αλλά απαιτεί και περισσότερο χρόνο για επισκευές και συντηρήσεις.

Aπό lenta.ru.


Νέο πυροβόλο 60cal για τον Γερμανικό Στρατό από την Rheinmetall



Η Rheinmetall σκοπεύει να αναπτύξει ένα νέο πυροβόλο με αρκετές καινοτομίες, ανακάλυψε σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα στις 27 Νοεμβρίου 2019.

Πιο συγκεκριμένα, το νέο πυροβόλο που θέλει να αναπτύξει, σκοπεύει να διαθέτει νέα κάννη 155χιλ. 60cal, η οποία θα προσφέρει πολύ μεγαλύτερα βεληνεκή σε σχέση με τις υπάρχουσες κάννες 155χιλ./52 cal. Επίσης, η εταιρία αποκάλυψε πως το νέο σχεδιαζόμενο πυροβόλο αναμένεται να είναι τροχοφόρο, κι ότι θα μπορεί να βάλλει τόσο τα σημερινά πυρομαχικά, όσο και τυχόν μελλοντικά.

Το παραπάνω πυροβόλο θα αναπτυχθεί σε συνεργασία με τον Γερμανικό Στρατό, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του τελευταίου για το Μελλοντικό Σύστημα Πυρών Υποστήριξης (Zukünftiges System Indirektes Feuer). 

ΣΟΚ: Εγκληματικότητα. Δυστυχώς, οι "πραγματικά" αλλοδαποί εγκληματίες δεν είναι μόνο οι μισοί...




Από το Πρώτο Θέμα.

Συνολικά 81.492 άτομα εισήλθαν παράνομα στην Ελλάδα το 9μηνο (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2019) ενώ από την αρχή του χρόνου έως τον Οκτώβριο συνελήφθησαν 29.154 αλλοδαποί για αδικήματα αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Δημόσιας Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας. Τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ αναφορικά με την εγκληματικότητα, που αναπτύσσουν στην Ελλάδα οι αλλοδαποί, πραγματικά δημιουργούν ιδιαίτερο προβληματισμό.

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, οι αστυνομικές και λιμενικές υπηρεσίες προχώρησαν έως τις 31 Σεπτεμβρίου στη σύλληψη 81.492 ατόμων για παράνομη είσοδο/ παραμονή στην χώρα, καθώς και 1.031 ατόμων (881 αλλοδαπών και 150 ημεδαπών) ως διακινητών παράνομων μεταναστών.

Με βάση τα στοιχεία, που τηρούνται από το Αρχηγείο ΕΛ.ΑΣ, το 10μηνο (Ιανουάριος-Οκτώβριος 2019) πραγματοποιήθηκαν 62.883 συλλήψεις, εκ των οποίων, οι 33.729 αφορούσαν σε ημεδαπούς και 29.154 σε αλλοδαπούς. Οπως είναι εύκολα αντιληπτό, ο αριθμός των συλλήψεων των αλλοδαπών συγκριτικά με τον αντίστοιχο αριθμό των συλλήψεων ημεδαπών παραπέμπει σε ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο εγκληματικότητας σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό αλλοδαπών και ημεδαπών, που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια.

Ειδικότερα, για το αδίκημα του βιασμού συνελήφθησαν 55 αλλοδαποί και 37 ημεδαποί ενώ για το αδίκημα της ανθρωποκτονίας οι συλλήψεις ανήλθαν σε 106 (67 ημεδαποί - 39 αλλοδαποί). Οι αστυνομικές αρχές το διάστημα αυτό προχώρησαν σε 9.019 συλλήψεις (5.407 ημεδαποί – 3.612 αλλοδαποί) για το αδίκημα της κλοπής-διάρρηξης και σε 1.077 συλλήψεις (656 ημεδαποί - 421 αλλοδαποί) για το αδίκημα της ληστείας. Οι συλλήψεις για το αδίκημα της κλοπής τροχοφόρων ήταν 814 (639 ημεδαποί - 175 αλλοδαποί), για το αδίκημα της εκβίασης(80 ημεδαποί - 57 αλλοδαποί) και 290 (185 ημεδαποί - 105 αλλοδαποί) για το αδίκημα της απάτης. Αναφορικά με παραβάσεις του νόμου περί Ναρκωτικών, συνελήφθησαν 13.012 άτομα (8.602 ημεδαποί – 4.410 αλλοδαποί) και 1.298 (325ημεδαποί - 973 αλλοδαποί) για παράβαση του Τελωνειακού Κώδικα.



Σχόλιο AmynaGR

Σχεδον το 45-50% των συλλήψεων αφορούσε αλλοδαπούς. Μονο που η ΕΛΑΣ δεν αναφέρει ότι το υπόλοιπο 50-55% δεν αφορά αποκλειστικά Έλληνες, αλλά Έλληνες υπηκόους (δηλαδή Έλληνες "στα χαρτιά").

Πιστεύουμε, για να μην πούμε ότι είμαστε σίγουροι, ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων "το γένος" που συνελήφθησαν είναι πολύ λιγότεροι, ίσως οι "μισοί του μισού" των συνολικά Συλληφθέντων. Κι αυτό χωρίς να βγάλουμε από την εξίσωση τους Ρομά.

Δυστυχώς ο εχθρός βρίσκεται τόσο εκτός, όσο κι εντός των πυλών, και η Ελλάδα κοιμάται τον ύπνο του δικαίου. Έχει μετατραπεί σε "ξέφραγο αμπελι", όπου αντί να δέχεται νομοταγείς μετριοπαθείς ανθρώπους που θέλουν να παράγουν και να ζήσουν ειρηνικά, δέχεται δίχως έλεγχο πραγματικά "όποιον έρχεται"... 

Βολές αποδοχής των Μ109Α5+ από τον Βραζιλιάνικο Στρατό.



Πριν λίγες μέρες, φωτογραφίες που δημοσίευσε ο Βραζιλιάνικος Στρατός, δείχνουν τη διεξαγωγή βολών αποδοχής των  Βραζιλιάνικων Μ109Α5+, κάτι που σηματοδοτεί την πλήρη εισαγωγή του τύπου σε υπηρεσία.

Το 2016 ο Βραζιλιάνικος Στρατός υπέγραψε συμβόλαιο (FMS) με την ΒΑΕ Systems, που αφορά την αναβάθμιση 32 Μ109Α5, έναντι κόστους 49 εκατομυρίων ευρώ (1,5 εκατ.ευρώ ανά όχημα).

Η αναβάθμιση αφορούσε την εγκατάσταση νέου ψηφιακού τεραμτικού ΣΕΠ, συσκευής GPS/INS για αυτόματο προσδιορισμό θέσης και αυτόνομη τάξη, σύγχρονα μέσα επικοινωνιών, αυτόματο ασφάλιστρο πορείας σωλήνα, καθώς και γενική ανακατασκευή των οχημάτων.

Θυμίζουμε πως συνολικά ο Βρ.Στρατός αναβαθμίζει 92 Μ109Α5 σε -Α5+, εκ των οποίων τα 60 προέρχονται από τα Αμερικανικά αποθέματα.   

Οι λόγοι της πρόωρης αντικατάστασης (20 ετών) των 437 Βελγικών IVECO Lynx 4x4 .



Η Βελγική κυβέρνηση ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες πως σκοπεύει να αντικαταστήσει τα 437 οχήματα πολλαπλών χρήσεων (γενικής χρήσης) IVECO Lynx 4x4 Light Multipurpse Vehicles με νέο όχημα.

Πιο συγκεκριμένα, το νέο όχημα που επιλέχθηκε ως αντικαταστάτης των "νεότατων" IVECO LMV, είναι το Panther Command and Liaison Vehicles (CLV), το οποίο και θα παραχθεί σε 322 μονάδες.

Το Βελγικό ΥΠΕΘΑ επίσης ανακοίνωσε, πως η νέα σύμβαση για τα 322 Panther CLV, θα γίνει όπως και αυτές των Griffon & Jaguar, δηλαδή με συμβόλαιο μακράς διαρκείας, όπου θα συμπεριλαμβάνεται και η εν συνεχεία υποστήριξη του οχήματος από τον κατασκευαστή. Στόχος είναι τα 437 Iveco LMV να έχουν αντικατασταθεί πλήρως μέχρι το 2028, όταν θα είναι μόλις 21-23 ετών (ημερομηνία παραγωγής το 2005 - 2007).

Ο λόγος, ή μάλλον οι λόγοι, που το όχημα βαίνει προς "εξαιρετικά πρόωρη" αντικατάσταση είναι σοβαροί, με ευθύνη και των 2 πλευρών. Ο πρώτος λόγος είναι ορισμένες ρωγμές που έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικό αριθμό οχημάτων. Αιτία του παραπάνω είναι η τοποθέτηση από τον Βελγικό Στρατό επιπλέον θωράκισης σε συνδυασμό με τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού (RWS), κάτι το οποίο το όχημα δεν άντεχε κατασκευαστικά.

Σαν να μην έφτανε αυτό, στελέχη του Βελγικού Στρατού παραπονούνταν εντόνως προς την ηγεσία του στρατεύματος, για την πολυπλοκότητα και την δυσκολία που είχε η συντήρηση του οχήματος, το οποίο δεν επέτρεπε στο όχημα να είναι διαθέσιμο όταν έπρεπε. Αυτό έγινε πιο έντονο όταν ορισμένα οχήματα στάλθηκαν σε ειρηνευτικές αποστολές. Τέλος, ένας άλλος ανασταλτικός παράγοντας ήταν το υψηλό κόστος που απαιτούνταν για την απρόσκοπτη συντήρησή τους.


Στο πλευρό της Ελλάδας η Αίγυπτος: Χωρίς νομική βάση η συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης.



Χωρίς νομική βάση χαρακτήρισε το αιγυπτιακό Υπουργείο Εξωτερικών τα δύο μνημόνια κατανόησης και συνεργασίας που υπέγραψαν η Τουρκία και η Λιβύη.

«Τα δύο μνημόνια συμφωνίας δεν έχουν κανένα νομικό αποτέλεσμα, δεν μπορούν να αναγνωρισθούν επισήμως υπό το φως του άρθρου 8 της Συμφωνίας Skhirat, το οποίο ορίζει ότι η (λιβυκή) κυβέρνηση ή το υπουργικό συμβούλιο (και όχι ο πρωθυπουργός της) έχουν την εξουσία να υπογράφουν διεθνείς συμφωνίες», δήλωσε συγκεκριμένα το Αιγυπτιακό Υπουργείο Εξωτερικών.

«Είναι γνωστό ότι στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο της Λιβύης δεν υπάρχουν υπουργοί και εκπροσώπηση διάφορων περιφερειών της Λιβύης και έτσι ο ρόλος του πρωθυπουργού είναι περιορισμένος, και η σύναψη συμφωνιών με άλλες χώρες θεωρείται κατάφωρη παραβίαση της συμφωνίας Skhirat» επισημαίνει το υπουργείο Εξωτερικών στην ανακοίνωσή του.

«Αυτές οι δύο συμφωνίες δεν μπορούν να έχουν κανένα αντίκτυπο στα δικαιώματα των χωρών της Μεσογείου ή των θαλάσσιων συνόρων στην περιοχή της Μεσογείου", πρόσθεσε το αιγυπτιακό υπουργείο Εξωτερικών.

Το Κάιρο κάλεσε τη Διεθνή Κοινότητα να αντιταχθεί σε αυτήν την «αρνητική κίνηση» που έρχεται σε μία κρίσιμη στιγμή, εν μέσω διεθνών προσπαθειών για να υπάρξει μία συνολική λύση της κρίσης στη Λιβύη κατά τρόπο που να προστατεύεται η ενότητα της χώρας και να αποκαθίστανται οι εθνικοί θεσμοί της.

Τέλος, το υπουργείο Εξωτερικών της Αιγύπτου εξέφρασε την ανησυχία της xώρας του Νείλου για το πώς τέτοιες συμφωνίες θα μπορούσαν να έχουν επιπτώσεις στις διεξαγόμενες συνομιλίες για τη Λιβύη, στο Βερολίνο.

Από Καθημερινή.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Το παρασκήνιο των τουρκικών κινήσεων στην Αν. Μεσόγειο



Γράφει ο Βασίλης Νέδος, από Καθημερινή.

Στους διπλωματικούς, στρατιωτικούς και λοιπούς κύκλους που παρακολουθούν την τουρκική κινητικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο, η επισημοποίηση των διεκδικήσεων στα δυτικά του 28ου μεσημβρινού, σε μια περιοχή που εκτείνεται δυνητικά από τα νότια της Ρόδου έως την Κρήτη, αποτελεί μια δυσάρεστη έκπληξη. Κυρίως, διότι προετοιμάζεται μεθοδικά τα τελευταία χρόνια. Είναι γνωστό ότι οι Τούρκοι διπλωμάτες ήταν πάντα εξαιρετικά συγκρατημένοι έναντι των απόψεων που εξέφραζαν επιτελείς του ναυτικού, όπως ο υποναύαρχος Τσιχάτ Γιαϊτζί, ο απόστρατος Τσεμ Γκιουρντενίζ ή, αργότερα, ο υπουργός Αμυνας Χουλουσί Ακάρ, ο οποίος και ανέλαβε την τελευταία διετία την προώθηση της ιδέας της «Γαλάζιας Πατρίδας», δηλαδή των μαξιμαλιστικών βλέψεων της Αγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο που στρέφονται κατά κύριο λόγο εις βάρος της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας.


Ωστόσο, οι ιδέες δεν είναι νέες. Τουλάχιστον από το 2014, όταν ο τότε αρχηγός των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων Νετσντέτ Οζέλ αναφερόταν για πρώτη φορά στην έννοια της «Γαλάζιας Πατρίδας», η Αγκυρα καλλιέργησε τις συνθήκες για τα επόμενα βήματα.

Παράλληλα, ενίσχυσε κατά τρόπο θεαματικό τις δυνατότητες εκτέλεσης ερευνών και γεωτρήσεων, αποκτώντας δύο πλωτά γεωτρύπανα («Φατίχ» και «Γιαβούζ») και δύο ερευνητικά πλοία («Μπαρμπαρός» και «Ορούτς Ρέις»), τα οποία και προστατεύονται από έναν ολοένα και μεγαλύτερο πολεμικό στόλο εγχώριας ναυπήγησης και αυξημένων δυνατοτήτων. Αργότερα, στη ναυτική στρατηγική που συνέταξε ο πρώην αρχηγός του τουρκικού ναυτικού Μπουλέντ Μποστάνογλου κατέστη σαφές ότι η Aγκυρα αντιμετωπίζει την ανάπτυξη του ναυτικού βραχίονά της ως προέκταση της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας, με σκοπό την επέκταση και την εδραίωση των συμφερόντων της σε ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της Ανατολικής Μεσογείου.

Οι έρευνες του «Ορούτς Ρέις» σε μια περιοχή που βρίσκεται μόλις στα νοούμενα ως όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, αφού είχε προηγηθεί αλληλογραφία ανάμεσα στην ΤΡΑΟ και στο τουρκικό ναυτικό για αποστολή στα νότια του Καστελλόριζου προ ολίγων μηνών, είναι ενδεικτική των προθέσεων που έχει η Αγκυρα για τη συγκεκριμένη περιοχή. Οι χθεσινές υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από το Μακρονήσι και τους Ανθρωποφάγους στο Ανατολικό Αιγαίο είναι μεν ένδειξη της παραβατικότητας της Αγκυρας, όμως έμπειροι παρατηρητές επισημαίνουν ότι κινήσεις όπως αυτή δεν είναι παρά αποπροσανατολισμός από το βασικό σημείο ενδιαφέροντος της Τουρκίας, που δεν είναι άλλο από την κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο και δη σε ολόκληρη την περιοχή από την Κύπρο έως την Κρήτη.