3 Ιανουαρίου 2020

ΥΠΟΙΚ: Οι 7 στόχοι για το 2020.



Η μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος περιλαμβάνεται μεταξύ των 7 επιδιώξεων της οικονομικής πολιτικής για το 2020, όπως τις περιέγραψε χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, στον χαιρετισμό του κατά την έναρξη της πρώτης συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου για τη νέα χρονιά.

Συγκεκριμένα, ο κ.Σταϊκούρας είπε ότι για το 2020 η κυβέρνηση θα επιδιώξει:


  • Την επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης οικονομικής μεγέθυνσης. Ως γνωστόν, η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο ρυθμό ανάπτυξης 2,8%, ξεπερνώντας τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα.


  •  Την αναδιανομή του εισοδήματος και την προώθηση της κοινωνικής συνοχής.


  • Τη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, μέσω κυρίως της ακόμη μεγαλύτερης –σε σχέση με τα προβλεπόμενα– μείωσης της φορολόγησης των πολιτών. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση προσβλέπει σε περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ, αλλά και σε μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, εφόσον δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος.


  • Την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλει η εφαρμογή του σχεδίου «Ηρακλής» για τη μείωση των κόκκινων δανείων.


  • Τη βελτίωση της δυνατότητας αποπληρωμής του δημοσίου χρέους. Ως γνωστόν, στόχος είναι να συνεχιστεί η αναβάθμιση της χώρας από τους οίκους αξιολόγησης, κάτι που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού.


  • Την προώθηση της διαδικασίας αλλαγής δημοσιονομικών στόχων. Εδώ ο υπουργός Οικονομικών αναφέρεται –επιλέγοντας μια προσεκτική διατύπωση– στη μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, ίσως την πιο δύσκολη διαπραγμάτευση της χρονιάς.


  • Την ενίσχυση των αγορών χρήματος και κεφαλαίου, στοχεύοντας στην εναρμόνισή τους με τα διεθνή και ευρωπαϊκά επενδυτικά δεδομένα. Σημειώνεται ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να κατατεθεί νομοσχέδιο για την κεφαλαιαγορά.


«Μαγικές συνταγές δεν υφίστανται» τόνισε, εξάλλου, ο υπουργός Οικονομικών. «Αβεβαιότητες υπάρχουν. Κίνδυνοι παραμονεύουν. Εφησυχασμός δεν δικαιολογείται. Γι’ αυτό πρέπει να κινηθούμε μακριά από αυταπάτες, λαϊκισμούς και ελιτισμούς».

Ο κ. Σταϊκούρας θύμισε ότι η κυβέρνηση έκανε μία σειρά από βήματα, όπως η μείωση των φόρων, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η κατάργηση των κεφαλαιακών περιορισμών, η αποπληρωμή τμήματος του δανείου του ΔΝΤ, η ψήφιση ενός φιλοαναπτυξιακού φορολογικού νομοσχεδίου και μιας συστημικής λύσης για τη μείωση των κόκκινων δανείων και άλλα. Αυτές οι πολιτικές, είπε, αξιολογήθηκαν θετικά από τους εταίρους, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης και πρωτίστως τους Ελληνες πολίτες, όπως αποδεικνύεται από τις επιτυχημένες εκδόσεις χρέους, τις αναβαθμίσεις των οίκων αξιολόγησης, τη βελτίωση του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος και τη μεγάλη άνοδο του δείκτη του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών.

2 Ιανουαρίου 2020

Αίγυπτος: Έντονη καταδίκη της απόφασης της Τουρκίας να στείλει στρατεύματα στη Λιβύη.



Η Αίγυπτος καταδικάζει έντονα την απόφαση της Τουρκίας να επιτρέψει την ανάπτυξη στρατευμάτων στη Λιβύη, με ανακοίνωση που εξέδωσε απόψε το υπουργείο Εξωτερικών από το Κάιρο.

Η αντίδραση της Αιγύπτου είναι έντονη, καθώς δηλώνει ότι «η τουρκική στρατιωτική παρέμβαση στη Λιβύη απειλεί την αραβική εθνική ασφάλεια εν γένει και ειδικότερα την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου, η οποία απαιτεί τη λήψη όλων των μέτρων προστασίας των αραβικών συμφερόντων».

Στην ανακοίνωση του αιγυπτιακού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρεται ότι «η Αίγυπτος τονίζει ότι η έγκριση για την αποστολή τουρκικών στρατευμάτων στη Λιβύη θεωρείται καταφανής παραβίαση του διεθνούς δικαίου και των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας για τη Λιβύη, ιδιαίτερα του ψηφίσματος 1970 (του 2011), το οποίο επιβάλλει απαγόρευση της στρατιωτικής συνεργασίας με τη Λιβύη».

Το Κάιρο επισημαίνει ότι «τα δύο μνημόνια που υπογράφηκαν πρόσφατα μεταξύ της Τουρκίας και του Φαγέζ Αλ Σάρατζ της Λιβύης παραβίασαν τη συμφωνία του Skhirat του Δεκεμβρίου του 2015». Το υπουργείο Εξωτερικών δηλώνει ότι η Αίγυπτος επαναβεβαιώνει την αραβική θέση που απορρίπτει οποιαδήποτε ξένη παρέμβαση στη Λιβύη, μια θέση που υιοθετήθηκε και από το Συμβούλιο του Αραβικού Συνδέσμου κατά τη σύνοδό του στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Παράλληλα, εκφράζει την άποψη ότι η Τουρκία υποστηρίζει τρομοκρατικές οργανώσεις που μεταφέρονται από τη Συρία στη Λιβύη, και για το λόγο αυτό, είναι αναγκαία η αποκατάσταση του εθνικού κράτους στη Λιβύη και των θεσμών στη χώρα.

Τέλος, η Αίγυπτος δηλώνει ότι οποιαδήποτε τουρκική ανάπτυξη στρατευμάτων στη Λιβύη θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη σταθερότητα της περιοχής της Μεσογείου και καλεί τη διεθνή κοινότητα να αντιδράσει.

Σύμφωνα τέλος με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο Αιγύπτιος Πρόεδρος Άμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, πραγματοποιεί αυτήν την ώρα συνάντηση με το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της Αιγύπτου για να συζητήσει τις τελευταίες εξελίξεις.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ινδικό ΠΝ: Φαραωνικά σχέδια κατασκευής 24 νέων υποβρυχίων, εκ των οποίων 6 πυρηνικών.



Σύμφωνα με νέα που δημοσιεύτηκαν στις 30 Δεκεμβρίου 2019 από ινδικές ιστοσελίδες εφημερίδων, το Ινδικό Πολεμικό Ναυτικό σκοπεύει να κατασκευάσει 24 νέα υποβρύχια, συμπεριλαμβανομένων έξι υποβρυχίων πυρηνικής επίθεσης. Επί του παρόντος, το Ινδικό Ναυτικό διαθέτει 14 συμβατικά υποβρύχια και δύο πυρηνικά υποβρύχια στο ναυτικό του στόλο. Πιο συγκεκριμένα, το Ινδικό ΠΝ επιχειρεί με τις παρακάτω κλάσεις υποβρυχίων:

  • 4 Ινδογερμανικά συμβατικά υποβρύχια κλάσης Shishumar (U-209/1500) (1984-1994).
  • 8 Ινδορωσικά  συμβατικά υποβρύχια κλάσης Sindhughosh (Kilo Project 877EKM) (1986-2000).
  • 2 Ινδογαλλικά (+4 υπό κατασκευή) συμβατικά υποβρύχια κλάσης Kalvari (Scorpene) (2017 - 2022)
  • Ένα πυρηνικό υποβρύχιο (SSN) κλάσης Chakra (πρώην Akula II).
  • Ένα (+3 υπό κατασκευή) πυρηνικό υποβρύχιο βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) κλάσης Arihant.


Πέραν των προγραμματισμένων του κατασκευών που περιγράφονται πιο πάνω, το Ινδικό Πολεμικό Ναυτικό έχει σχεδιάσει να κατασκευάσει και έξι νέα υποβρύχια στο πλαίσιο του Project 75 India (υποβρύχιο 75I), στο οποίο θα κατασκευαστούν έξι συμβατικά υποβρύχια από το Ναυτικό σε συνεργασία με ινδικές ιδιωτικές και κρατικές εταιρείες, αλλά και με ξένη βοήθεια σε τεχνολογίες αιχμής.

Το υποβρύχιο της κατηγορίας Project 75I θα αποτελεί συνέχεια των υποβρυχίων του Project 75 Kalvari  (Sxorpene). Όπως προείπαμε, στο πλαίσιο αυτού του έργου, το Ινδικό Ναυτικό σκοπεύει να αποκτήσει έξι συμβατικά υποβρύχια, τα οποία θα διαθέτουν επίσης προηγμένα προωστικά συστήματα ανεξάρτητα από τον αέρα (ΑΙΡ), ώστε να μπορούν να παραμείνουν βυθισμένα για μεγαλύτερη διάρκεια και να αυξήσουν σημαντικά την επιχειρησιακή τους εμβέλεια.

Θυμίζουμε πως τα 6 υπο κατασκευή υποβρύχια της κλάσης  Kalvari (Scorpene) τροφοδοτούνται από συμβατικά συστήματα ηλεκτροκίνησης με ντίζελ κι ότι τα δύο τελευταία υποβρύχια αναμένεται να είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία AIP, η οποία αναπτύσσεται εγχώρια από την DRDO.

Τέλος, ο οπλισμός των "ινδικών" υποβρυχίων P75I δεν θα διαφέρει από αυτόν της κλάσης Kalvari, και θα αποτελείται από συνολικά 6 τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών, με 18 τορπίλες ή SM-39 Exocet ως αναχορηγία εντός του υποβρυχίου.

Naval-Recognition.com

Τηλεφωνικό τετ α τετ Τράμπ κι Ερντογάν για Λιβύη και Συρία.



Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, συζήτησε την κατάσταση στη Λιβύη σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε σήμερα με τον Τούρκο ομόλογό του Ρετζέπ Ταγίπ ερντογάν, ανακοίνωσε η τουρκική προεδρία, λιγότερο από μία ώρα μετά την έγκριση, από την τουρκική εθνοσυνέλευση, της αποστολής στρατιωτικών δυνάμεων στην Τρίπολη.

Ο Τραμπ και ο Ερντογάν «υπογράμμισαν τη σημασία της διπλωματίας στην επίλυση περιφερειακών ζητημάτων», προστίθεται στην ανακοίνωση της τουρκικής προεδρίας. Συζήτησαν επίσης και για την κατάσταση που διαμορφώνεται στη Συρία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, REUTERS

Τριμερής συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ: "Πέφτουν" οι υπογραφές για τον Εast Med



Αμέσως μετά τη διμερή συνάντηση του Πρόεδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη με τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου στο Ζάππειο, που διήρκησε 40 λεπτά, ξεκίνησε η τριμερής συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έφτασε στο Ζάππειο λίγο πριν από τις 6 το απόγευμα και οι τρεις ηγέτες επισφράγισαν τη συνεργασία τους με μια φωτογραφία στο αίθριο του Μεγάρου.

Αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη η συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Αναστασιάδη και τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου.

Ακολούθως, παρουσία των τριών ηγετών, θα υπογραφεί η Διακρατική Συμφωνία για τον East Med, από τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου, Κωστή Χατζηδάκη, Γιουβάλ Στάινιτς και Γιώργο Λακκοτρύπη αντίστοιχα,

Επίσης, θα παραστούν ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, ενώ έχουν κληθεί οι πρώην υπουργοί Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης και Γιώργος Σταθάκης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Το νέο γεωπολιτικό σκηνικό που διαμορφώνει η συμφωνία για τον East Med



Παρασκηνιακές διεργασίες μέχρι την τελευταία στιγμή βρίσκονταν σε εξέλιξη ανάμεσα σε Αθήνα, Λευκωσία, Ιερουσαλήμ και... Ρώμη, με σκοπό να αποκτήσει δεσμευτικό χαρακτήρα για όλους η συμφωνία για τον αγωγού East Med, από τα κοιτάσματα του Ισραήλ έως τις ακτές της Ιταλίας. Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης και οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Ισραήλ, Κυριάκος Μητσοτάκης και Μπέντζαμιν Νετανιάχου, θα υπογράψουν σήμερα στην Αθήνα τη συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού, την οποία αναμένεται να επικυρώσει εν ευθέτω χρόνω και η Ιταλία. Ενας από τους λόγους που οι συζητήσεις διαρκούσαν μέχρι και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ήταν η προσπάθεια να εξασφαλιστούν τέτοιες διατυπώσεις στη διακρατική συμφωνία που θα επιτρέψουν στη, δύσπιστη και παλαιότερα, Ρώμη να ενταχθεί σε ένα έργο το οποίο έχει εγκριθεί από την Ε.Ε.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το πλέον σημαντικό σκέλος των 20 άρθρων και τριών παραρτημάτων της διακρατικής συμφωνίας, που θα υπογραφεί, αφορά την εμπορική εκμετάλλευση. Υφίσταται προσχέδιο εμπορικής συμφωνίας, το οποίο προβλέπει ότι 20% των κοιτασμάτων θα εξάγεται μέσω του East Μed προς την Ευρώπη, καθιστώντας τον με αυτό τον τρόπο εμπορικά βιώσιμο. Υπενθυμίζεται ότι η χωρητικότητα του αγωγού εκτιμάται ότι θα κινείται ανάμεσα στα 12 και 16 bcm φυσικού αερίου (επισήμως προβλέπονται αρκετά αποκλίνουσες τεχνικές προδιαγραφές, χωρητικότητας από 10 έως 20 bcm). Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Ισραήλ ξεκίνησε προχθές η παραγωγή φυσικού αερίου στο κοίτασμα-γίγας Λεβιάθαν, ενώ εντός της ΑΟΖ της χώρας υπάρχουν αρκετά ακόμα σημεία στα οποία γίνονται έρευνες και εξορύξεις.

Η επιτάχυνση των διαδικασιών για τον East Med αποτελεί πρωτοβουλία που, σε κάθε περίπτωση, εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο αντιδράσεων της Αθήνας στην τουρκική προσπάθεια ακύρωσής του, μέσω της υπογραφής του μνημονίου Αγκυρας - Τρίπολης. Επιπλέον, οι υπογραφές για τον East Med αποτελούν και μια έμμεση απάντηση προς την Τουρκία, η οποία πρακτικά, με τα πλωτά γεωτρύπανα και τα ερευνητικά πλοία της, έχει ακυρώσει τις περισσότερες έρευνες στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αύριο, ο κ. Νετανιάχου, εκτός από τη διακρατική συμφωνία που θα υπογράψει με τους δύο ηγέτες της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα έχει σειρά διμερών επαφών με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια και, βεβαίως, με τους κ. Μητσοτάκη και Αναστασιάδη. Σε γενικές γραμμές το Ισραήλ στηρίζει τη συγκεκριμένη πολιτική εμπράκτως και με πολύ θερμές δημόσιες δηλώσεις. «Η υπογραφή είναι μια ξεκάθαρη δήλωση εκ μέρους των τριών μας κυβερνήσεων ότι προχωρούμε μπροστά, ότι είμαστε δεσμευμένοι στο έργο. Πρέπει να λύσουμε συγκεκριμένα τεχνολογικά και οικονομικά θέματα, αλλά πιστεύω ότι από τη στιγμή που αναλαμβάνουμε αυτή τη δέσμευση, αφού καταλαβαίνουμε τη σημασία του έργου, βρισκόμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση», είπε (στον ΑΝΤ1), μεταξύ άλλων, ο πρεσβευτής του Ισραήλ στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι.

Αναφερόμενος στην Αγκυρα, ο κ. Αμράνι δήλωσε ότι «η τουρκική πολιτική είναι πολύ ξεκάθαρη, τα τουρκικά μηνύματα είναι επίσης πολύ ευκρινή, αλλά και πάλι το θέμα στο τραπέζι δεν είναι μόνο η Τουρκία. Το θέμα στο τραπέζι είναι οι δικοί μας φυσικοί πόροι και τι θα κάνουμε εμείς με τους φυσικούς μας πόρους. Και θα πρέπει να είναι δική μας απόφαση και όχι το αποτέλεσμα οποιασδήποτε επιβολής που προέρχεται από οποιαδήποτε χώρα από την περιοχή ή αλλού». Ανάλογες δηλώσεις έκανε και ο πρεσβευτής του Ισραήλ στην Κυπριακή Δημοκρατία, Σάμι Ρέβελ.

Από Καθημερινή.

1 Ιανουαρίου 2020

ΙΔΕΕΑ: Οι 10 προτεραιότητες της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής για το 2020.




Του Καθηγητή Διεθνών Σχέσεων του ΠΑ.ΜΑ. κ. Ηλία Κουσκουβέλη
Πηγη: Ινστιτούτο Διεθνών Ευρωπαϊκών & Αμυντικών Αναλύσεων* (ΙΔΕΑΑ). 

Οι όποιες πολιτικές ή οικονομικές διεργασίες στο εσωτερικό δεν πρέπει να αποτελούν εμπόδιο ή, ακόμη περισσότερο, δικαιολογία για την ολιγωρία μας σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Λάθη και παραλείψεις στον ευαίσθητο χώρο των διεθνών σχέσεων έχουν πολλαπλάσιο κόστος. Χρειαζόμαστε δραστήρια και επιδέξια εξωτερική πολιτική, όχι μόνο για να συνεχίσουμε την επιτυχή πορεία εξόδου μας από την οικονομική κρίση, αλλά και για να ενισχύσουμε την ασφάλεια, την ισχύ και το κύρος της χώρας.
Σήμερα στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή τα πράγματα εξελίσσονται, δημιουργώντας, σε συνδυασμό με τα οθωμανικά όνειρα της γείτονος, κινδύνους για την ειρήνη και τη σταθερότητα της περιοχής. Η Τουρκία προσπαθεί να παίξει ηγεμονικό ρόλο και συνεχίζει να λειτουργεί επιθετικά. Ας θυμηθούμε τη στάση της στο Κυπριακό, τις απειλές κατά της Κύπρου για τους πόρους τής Μεσογείου, το casus belli εναντίον τής Ελλάδας, τις παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου, τις σχέσεις της με τη Ρωσία και το Ιράν, την ανάπτυξη της στρατιωτικής της βιομηχανίας, τα πυρηνικά της σχέδια.


Πέραν αυτών όμως, η κατάσταση τα προηγούμενα χρόνια έχει δημιουργήσει μία σειρά ζητημάτων για την εξωτερική μας πολιτική, τα οποία πρέπει να αντιμετωπισθούν και τα οποία ιεραρχούμενα μας οδηγούν σε δέκα προτεραιότητες.
  • Προτεραιότητα πρώτη είναι να αντιληφθούμε πως στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον εκείνο που έχει σημασία είναι η αυτοβοήθεια. Σε ακραίες καταστάσεις μπορεί να είμαστε μόνοι μας. Ίσως πρόκειται για κάτι που έχουμε μάθει με το δύσκολο τρόπο στον οικονομικό τομέα, όταν κατέρρευσε η ουτοπία του συβαριτισμού. Θα ήταν όμως ακόμη πιο επώδυνο αν, συνεχίζοντας να κλείνουμε τα μάτια στη διεθνή πραγματικότητα, το μαθαίναμε με σκληρό τρόπο και στα εξωτερικά μας θέματα. Το γεγονός ότι μπορεί να είμαστε μόνοι μας βεβαίως δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποκοπούμε από το διεθνές περιβάλλον, αλλά αντιθέτως ότι θα πρέπει να είμαστε ενεργητικοί και ευφυείς παίκτες στην παγκόσμια σκακιέρα.
  • Δεύτερη προτεραιότητα είναι να συνεχίσει να συμβάλλει η εξωτερική πολιτική στην αποτελεσματική και ανεπιστρεπτί έξοδο από την κρίση. Η συνέργεια της δράσης μεταξύ Υπουργείων Οικονομικών, Εξωτερικών, και Άμυνας είναι αναγκαία, αφού προηγηθεί ο ορθολογικός καταμερισμός εργασίας μεταξύ τους. Σε αυτήν την προσπάθεια, το Υπουργείο Εξωτερικών αλλά και το Άμυνας, με τη διεθνή δικτύωση και παρουσία πρέπει να συνδράμουν όσο το δυνατόν περισσότερο, διατηρώντας την προσοχή τους στα «παραδοσιακά» θέματα εξωτερικής πολιτικής ή άμυνας, αντιστοίχως.
  • Τρίτη προτεραιότητα είναι να ξεπεράσουμε οριστικά και αμετάκλητα την κρίση του κύρους που διήλθε η Ελλάδα. Η ηγεσία τής χώρας πρέπει να πράξει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να αποκατασταθεί το κύρος και η εικόνα της. Πρέπει με κάθε τρόπο και προς όλες τις κατευθύνσεις να σταλούν μηνύματα αφενός ότι η χώρα τηρεί τις δεσμεύσεις της και πορεύεται προς την έξοδο, αλλά και, όπως ήδη γίνεται, είναι πυλώνας κοινωνικής, δημοκρατικής, οικονομικής, πολιτικής και στρατηγικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Η αποκατάσταση του κύρους και η διαρκής βελτίωση της εικόνας τής Ελλάδας στο εξωτερικό συνιστά μεγίστη ευθύνη.
  • Τέταρτη προτεραιότητα είναι να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τον τομέα τής οικονομικής διπλωματίας που είχε ως ένα βαθμό παραμεληθεί. Η οικονομική διπλωματία συνίσταται στην ενίσχυση των οικονομικών συμφερόντων μας και στην υποβοήθηση των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό είτε να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες που παράγονται στον τόπο μας είτε να κερδίσουν νέες αγορές. Συνίσταται επίσης στην προσπάθεια προσέλκυσης νέων επενδύσεων και δραστηριοποίησης οικονομικών παραγόντων στον τόπο μας, καθώς και δημιουργίας συμμαχιών με ισχυρούς διεθνείς παίκτες, ειδικά σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι η ενέργεια. Ιδιαίτερα χρήσιμο παράδειγμα είναι αυτό της Κύπρου και των λεπτών χειρισμών που εφήρμοσε για την έρευνα και, περαιτέρω, την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της Ανατολικής Μεσογείου.
  • Κρίσιμη, Πέμπτη, προτεραιότητα είναι να εξορθολογήσουμε με νηφαλιότητα τις δαπάνες της εξωτερικής και της αμυντικής μας πολιτικής, χωρίς όμως να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια της χώρας ή να υποσκάπτονται πιθανά στηρίγματα της εξωτερικής πολιτικής. Δεν μπορεί πλέον να γίνεται σχεδιασμός αμυντικών δαπανών ή περικοπών τους χωρίς να υπάρχει ένα συγκεκριμένο αμυντικό δόγμα και χωρίς προηγουμένως να έχουν διασφαλιστεί τα απαιτούμενα κονδύλια. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος όχι πλέον για την αποτελεσματικότητα της εξωτερικής και της αμυντικής πολιτικής, αλλά για την ίδια την ασφάλεια της χώρας.
  • Έκτη προτεραιότητα είναι η ανασυγκρότηση της δομής της εξωτερικής πολιτικής, δηλαδή η κατά περίπτωση κατάργηση ή αναδιοργάνωση, αλλά και η δημιουργία νέων υπηρεσιών. Ειδικότερα, για την εξωτερική πολιτική, απαιτούνται αποτελεσματικοί μηχανισμοί διαχείρισης κρίσεων, όπως και σχεδιασμού πολιτικής – μηχανισμοί οι οποίοι δημιουργήθηκαν κάποια στιγμή, αλλά είναι άγνωστο αν λειτουργούν και πως λειτουργούν. Σχεδιασμός τής κάθε πολιτικής και ιδιαιτέρως της εξωτερικής σημαίνει εκπόνηση στρατηγικών, αλλά και έλεγχο ύπαρξης και εφαρμογής αυτών. Σημαίνει ακόμη συντονισμό χρήσης των υπαρχόντων συντελεστών ισχύος, προσδιορισμό ανάπτυξης των ελλειπόντων συντελεστών και συνέργεια των εμπλεκομένων φορέων.
  • Έβδομη προτεραιότητα είναι και η επαναδραστηριοποίηση φορέων ή συντελεστών ισχύος που έχουν αδρανοποιηθεί και των οποίων η συμβολή, πολιτική ή τεχνολογική, στην αντιμετώπιση των κρίσιμων ζητημάτων της χώρας ήταν ελάχιστη, επειδή δεν υπήρξε η πρόβλεψη να ενεργοποιηθούν. Για παράδειγμα, στην πολιτική διάσταση αναφέρομαι στον Απόδημο Ελληνισμό και στο Συμβούλιό του, ο οποίος ενώ είχε ενεργοποιηθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000, πλέον εμφανίζεται ανενεργός.
  • Όγδοη προτεραιότητα είναι να ξανασχεδιάσουμε τη στρατηγική της χώρας εντός της ΕΕ. Θα πρέπει, με πολλή προσοχή, να εξετασθούν και οι απαραίτητες προσαρμογές σε ότι αφορά τις κινήσεις της χώρας εντός της ΕΕ, με βάση τα τεκταινόμενα, τη συγκυρία και, κυρίως, το γενικότερο προσανατολισμό της Ένωσης. Γνωρίζουμε ότι στην ΕΕ οι συμμαχίες μεταξύ των κρατών είναι ευμετάβλητες και, συχνά, διαφοροποιούνται κατά θέμα και αντικείμενο. Ενδιαφέρον ίσως να έχει η συστηματική καλλιέργεια συμμαχιών με κράτη που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα ή με στόχο τη δημιουργία ενός διαφορετικού κλίματος αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης εν γένει.
  • Αν και έχει γίνει αντιληπτό, ένατο, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την αλλαγή τού κέντρου βάρους των συμφερόντων μας και να υπάρξει η αντίστοιχη αναπροσαρμογή. Πρέπει να λάβουμε σοβαρότατα υπόψη τις εξελίξεις στη Βόρειο Αφρική και τις ανακατατάξεις στη Μέση Ανατολή. Θα πρέπει να κατανοήσουμε επιτέλους την αναβάθμιση της σημασίας τής Κύπρου στην περιοχή, ώστε να αντληθούν οφέλη από το νέο της ρόλο, αλλά και να τη στηρίξουμε σε τυχόν κρίσιμες διαπραγματεύσεις.
  • Τέλος, δέκατον, έχουμε ανάγκη από μία Ελληνική Υψηλή Στρατηγική! Η υψηλή στρατηγική είναι η κορυφαία έκφανση της στρατηγικής σκέψης και της πολιτικής. Γι’ αυτό είναι και οφείλει να είναι ολική. Η υψηλή στρατηγική θα προσδιορίζει τι και πως θέλουμε να είμαστε στον 21ο αιώνα. Και οφείλει να συγκεντρώνει όλους τους συντελεστές ισχύος, υλικούς και άϋλους, ενός κράτους, ενός λαού και μίας ηγεσίας, καθώς και εξωτερικούς συντελεστές και, κατευθύνοντάς τους, να επιτυγχάνει τον ή τους στόχους της. Μία υψηλή στρατηγική οφείλει να παρέχει ένα όραμα. Το όραμα αυτό πολλές φορές είναι απλό, γνωστό από αρχαιοτάτων χρόνων και κατοχυρωμένο στη δημοκρατική παράδοση: η ελευθερία και η ευτυχία του λαού.
Κάθε κρίση όπως αυτές που έχουμε βιώσει – κοινωνική, πολιτική, οικονομική, στρατιωτική – είναι συνυφασμένη με τη σοβαρή πιθανότητα μεγάλων απωλειών. Εμπεριέχει όμως και το στοιχείο της μεγάλης ευκαιρίας. Η κρίση προσφέρει την ευκαιρία να μεταρρυθμίσουμε τη χώρα μας εν γένει, αλλά και την εξωτερική μας πολιτική ειδικότερα, ώστε μακροπρόθεσμα να αυξήσουμε την ευημερία αλλά και την ισχύ της Ελλάδας στο διεθνές σύστημα. Προσφέρει επίσης την ευκαιρία να εξορθολογισθεί και να αναπροσανατολιστεί η εξωτερική μας πολιτική. Μία μεταρρυθμισμένη, εξορθολογισμένη και αναπροασανατολισμένη εξωτερική πολιτική θα μπορέσει να διαμορφώσει και το νέο πρόσωπό μας στην Ευρώπη και στον κόσμο.
* Το κείμενο αποτελεί μέρος της σειράς αναλύσεων του ΙΔΕΑΑ για το 2020 με τίτλο: “Εμείς και ο Κόσμος το 2020” που θα ολοκληρωθούν μέσα στον Ιανουάριο του 2020.

31 Δεκεμβρίου 2019

Αφιέρωμα στη Μέση Ανατολή: Μοσσάντ, ο ακρογωνιαίος λίθος του Ισραήλ (Μέρος Α΄)

Έχουμε την χαρά να σας παραθέσουμε μια σειρά άρθρων προερχόμενα από έναν άνθρωπο που χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης από εμάς, τον κ.Συμεών Πασχαλίδη, ο οποίος είναι εν ενέργεια Στρατιωτικός κι ασχολείται επισταμένα με το Μεσανατολικό ζήτημα και τα ευρύτερα θέματα της Μέσης Ανατολής για πολλά χρόνια. Σκοπός αυτής της σειράς άρθρων είναι να γνωρίσει το Ελληνικό ακροατήριο άγνωστες πτυχές και ιστορίες της ανωτέρω περιοχής, οι οποίες είναι βασισμένες σε γεγονότα και μαρτυρίες.
 
Του Συμεών Ι. Πασχαλίδη,
 

Ο Νοτιοκορεατικός Στρατός παρήγγειλε περισσότερα Κ55Α1, αντί των Κ9 Thunder.



Η Νοτιοκορεατική αμυντική βιομηχανία Hanwha Defense υπέγραψε συμφωνία με τον Νοτιοκορεατικό στρατό για την παρααγωγή της πέμπτης παρτίδας των αναβαθμισμένων Α/Κ πυροβόλων K55Α1, δήλωσε στις 30 Δεκεμβρίου 2019. Η αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 118 εκατομύρια δολάρια, με τις παραδόσεις να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2022.



Το πυροβόλο Κ55 είναι η Νοτιοκορεατική παραλλαγή του αμερικάνικου Α/Κ πυροβόλου M109Α2, το οποίο και παράγεται στη Νότια Κορέα κατόπιν Αμερικανικής άδειας, από την Samsung Techwin.

Το K55 (σε σχέση με το Μ109Α2) είναι εφοδιασμένο με σύστημα προστασίας ΡΒΧΠ, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης, καθώς και μια τροποποιημένη μονάδα λήψης πυρομαχικών από το όχημα αυτόματης ανανέωσης πυρομαχικών K56.

Η βελτιωμένη έκδοση του K55, το K55A1 είναι επιπλέον εφοδιασμένο με σύγχρονους ψηφιακούς βαλλιστικούς υπολογιστές, πολυλειτουργικές συσκευές προβολής δεδομένων και ελεγκτές, σύστημα πλοήγησης GPS, αυτόνομο σύστημα τάξης και προσανατολισμού, ασύρματο εξοπλισμό ζεύξης δεδομένων και βελτιωμένο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρία και μονάδα τροφοδοσίας). Θα μπορούσε να ειπωθεί πως όλες αυτές οι αναβαθμίσεις φέρνουν το Νοτιοκορεατικό πυροβόλο πλησίον του Μ109Α6 Paladin.

Ξεκίνησε η παραγωγή φυσικού αερίου στο κοίτασμα Λεβιάθαν στο Ισραήλ.




Ξεκίνησε σήμερα η παραγωγή φυσικού αερίου στο κοίτασμα Λεβιάθαν, «το σημαντικότερο ενεργειακό σχέδιο στην ιστορία του Ισραήλ», προορισμένο να καταστήσει την χώρα περιφερειακή ενεργειακή δύναμη, σύμφωνα με τους ισραηλινούς αξιωματούχους.

Το κοίτασμα αυτό της Μεσογείου ανακαλύφθηκε το 2010 και περιέχει εκμεταλλεύσιμους πόρους 605 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, σύμφωνα με την αμερικανο-ισραηλινή κοινοπραξία που διαχειρίζεται το σχέδιο.

«Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Ισραήλ αποτελεί ενεργειακή δύναμη, ικανή να καλύψει τις ανάγκες του, να του προσφέρει ενεργειακή ανεξαρτησία και την ικανότητα εξαγωγής φυσικού αερίου προς τους γείτονές του για να ενισχύσει την περιφερειακή του θέση», δηλώνει σε ανακοίνωσή του ο Γιόσι Αμπού, διευθύνων σύμβουλος της ισραηλινής εταιρείας Delek, μέλος της κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Λεβιάθαν.

Η Delek ανακοίνωσε πρόσφατα στο Γαλλικό Πρακτορείο (AFP) ότι η εξαγωγή του φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο θα ξεκινήσει σύντομα, ήδη την 1η Ιανουαρίου, μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού EMG που συνδέει την ισραηλινή πόλη Ασκελόν με το Ελ-Αρίς στην Αίγυπτο, παρακάμπτοντας την Λωρίδα της Γάζας.

Η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Λεβιάθαν έχει υπογράψει συμφωνία ύψους άνω των 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων (13,3 δισεκατομμυρίων ευρώ) με τον αιγυπτιακό όμιλο Dolphinus για την τροφοδοσία σε φυσικό αέριο επί 10 χρόνια.

Το Ισραήλ έχει ήδη αγοράσει φυσικό αέριο από την Αίγυπτο και πωλήσει στην Ιορδανία – την μόνη άλλη αραβική χώρα με την οποία έχει υπογράψει ειρηνευτική συμφωνία- αλλά θα είναι η πρώτη φορά που θα εξαγάγει τον γαλάζιο θησαυρό του προς την χώρα των Φαραώ.

Η εξαγωγή φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο αποτελεί το «σημαντικότερο πρόγραμμα οικονομικής συνεργασίας» ανάμεσα στις δύο χώρες από την υπογραφή της ειρηνευτικής συμφωνίας εδώ και 40 χρόνια, δήλωσε ο ισραηλινός υπουργός Ενέργειας Γιουβάι Στάινιτς.

Προς δυσμάς

Σε απόσταση 130 χιλιομέτρων δυτικά του λιμανιού της Χάιφας, το κοίτασμα Λεβιάθαν συνδέεται με δύο υποθαλλάσιους αγωγούς με την πλατφόρμα εκμετάλλευσης, που βρίσκεται σε απόσταση 10 χιλιομέτρων από την ακτή.

Η εκμετάλλευση του κοιτάσματος, η οποία χρειάσθηκε επενδύσεις ύψους 3,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και ο αμερικανικός όμιλος Noble, θα επιτρέψει στο Ισραήλ να ενισχύσει τις σχέσεις του με άλλες χώρες της Μεσογείου.

Μετά την Αίγυπτο, το Ισραήλ αναμένεται να υπογράψει την Πέμπτη στην Αθήνα συμφωνία για το πρόγραμμα του αγωγού φυσικού αερίου EastMed με την Ελλάδα και την Κύπρο.

Ο αγωγός αυτός, μήκους 2.000 χιλιομέτρων, θα επιτρέψει την μεταφορά 9-11 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως από τα κοιτάσματα ανοικτά της Κύπρου και του Ισραήλ προς την Ελλάδα, την Ιταλία και άλλες χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω των αγωγών Poseidon και IGB.

ΑΠΕ-ΜΠΕ