3 Ιανουαρίου 2020

"Προβοκατόρικο" δημοσίευμα των Financial Times για τον αγωγό EastMed.



Το Ισραήλ, η Ελλάδα και η Κύπρος θα υπογράψουν τριμερή συμφωνία που θα θέσει τα θεμέλια για τον σχεδιαζόμενο αγωγό που θα ενώνει τα υπεράκτια ενεργειακά πεδία του Ισραήλ με την Ευρώπη.

Στο δημοσίευμα των Financial Times τονίζεται πως η συμφωνία θα αυξήσει την ένταση με την Τουρκία, καθώς η Άγκυρα θεωρεί πως αποκλείεται από τα ενεργειακά της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο αγωγός EastMed θα κοστίσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια και θα συνδέει τα υπεράκτια ενεργειακά πεδία της Κύπρου και του Ισραήλ με την Ελλάδα και την Ιταλία, παρακάμπτοντας την Τουρκία. Ο αγωγός υπολογίζεται πως θα καλύπτει το 10% των αναγκών της Ευρώπης σε φυσικό αέριο.

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Αναστασιάδης θα υπογράψουν την συμφωνία σήμερα, στην Αθήνα.

Το Ισραήλ ανέπτυξε στενές οικονομικές και αμυντικές σχέσεις με την Ελλάδα και την Κύπρο την περασμένη δεκαετία. Η ανακάλυψη φυσικού αερίου και τα αμοιβαία συμφέροντα των χωρών για εξεύρεση αγορών, εμβάθυναν τις σχέσεις τους.

Όμως, η Τουρκία είναι θυμωμένη καθώς θεωρεί το εγχείρημα ως προσπάθεια αποκλεισμού της από την υπεράκτια έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων και κατηγορεί τους αντιπάλους πως σμιλεύουν την λεκάνη της Μεσογείου χωρίς να διαπραγματεύονται με την Άγκυρα για αμφισβητούμενα θαλάσσια σύνορα, αναφέρεται στο δημοσίευμα.

Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απειλεί να χαλάσει «το παιχνίδι εγκλεισμού της Τουρκίας στα χερσαία σύνορά της». Το μέλος του ΝΑΤΟ (Τουρκία) αντιμετωπίζει αυξανόμενη διπλωματική απομόνωση εξαιτίας αρκετών διαφορών με τη Δύση και τις Αραβικές χώρες, συμπεριλαμβανόμενης της αγοράς Ρωσικών οπλικών συστημάτων και την εισβολή στη Συρία. Οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν απειλήσει την Τουρκία με κυρώσεις για την προσπάθεια αποτροπής γεωτρήσεων από την Κύπρο.

«Η Τουρκία δεν θα επιτρέψει καμία δραστηριότητα που είναι ενάντια στα συμφέροντά της στην περιοχή. Οποιοδήποτε σχέδιο αγνοεί την Τουρκία δεν έχει καμία πιθανότητα επιτυχίας. Η Τουρκία είναι ένα έθνος που δεν θα σκύψει το κεφάλι σε απειλές και κυρώσεις» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Τουρκίας Φουάτ Οκτάϊ, στο πρακτορείο Anadolu την Τετάρτη.

Στο άρθρο όμως δεν αναφέρεται πως οι δηλώσεις του Τούρκου αντιπροέδρου δείχνουν πως η Τουρκία συμπεριφέρεται ως ο νταής της περιοχής, καθώς ευθέως απειλεί πως αν δεν συμπεριληφθεί στα σχέδια, δεν θα επιτρέψει στις άλλες χώρες να τα υλοποιήσουν!

Τον Νοέμβριο, η Τουρκία όρισε θαλάσσια σύνορα με την Λιβύη σε νερά της Μεσογείου που διεκδικούν η Ελλάδα και η Κύπρος, μια κίνηση που ίσως θέσει σε κίνδυνο τον σχεδιαζόμενο αγωγό EastMed, αναφέρεται στο δημοσίευμα των Financial Times, χωρίς να αναφέρεται πως η συμφωνία είναι παράνομη, χωρίς νομική υπόσταση βάσει του Διεθνούς Δικαίου και χωρίς να αναφέρεται πως η συμφωνία είναι αποτέλεσμα συναλλαγής της κυβέρνησης Σάραζ με την Τουρκία, καθώς η Τουρκία, κατά παράβαση της απόφασης του ΟΗΕ, βοηθά στρατιωτικά την κυβέρνηση των Αδελφών Μουσουλμάνων του Σάραζ ενάντια στις δυνάμεις του στρατηγού Χαφτάρ.

Το Τουρκικό κοινοβούλιο αναμένεται να ψηφίσει σήμερα την πρόταση για αποστολή στρατευμάτων στη Λιβύη, μετά την υπογραφή της αμυντικής συμφωνίας με την διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Τρίπολης.

Όπως έγινε γνωστό από την Τουρκία, δεν θα υπάρξει αποστολή Τούρκων στρατιωτών, εάν οι δυνάμεις του Χαφτάρ οπισθοχωρήσουν. Σημειώνεται πως η Τουρκία έχει ήδη στείλει οπλισμένα Drone και βαριά στρατιωτικά οχήματα στη Λιβύη, κατά παράβαση των αποφάσεων του ΟΗΕ, ενώ τις προηγούμενες ημέρες μεταφέρθηκαν και μισθοφόροι τζιχαντιστές από τη Συρία για να βοηθήσουν τις δυνάμεις του Σαράζ.

Στο άρθρο των Financial Times αναφέρεται πως οι μεγάλες ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο τις τελευταίες δεκαετίες έχουν προκαλέσει διαμάχες στις χώρες για την εξάπλωση της επικράτειάς τους στην ανοικτή θάλασσα κατά μήκος των ακτών τους, αγνοώντας πως η μόνη χώρα που δεν συμμορφώνεται με το διεθνές δίκαιο και αμφισβητεί τα θαλάσσια σύνορα είναι η Τουρκία.

Πρόσφατα, η Τουρκία έστειλε γεωτρύπανα ανοιχτά των ακτών της Κύπρου αναζητώντας φυσικό αέριο, ενώ κατηγόρησε την Κύπρο για εξόρυξη υδρογονανθράκων από την υφαλοκρηπίδα της Τουρκίας, ή για παραβίαση των ίσων δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων από τις ανακαλύψεις.

Στο δημοσίευμα τονίζεται πως οι Τουρκοκύπριοι διατηρούν κυβέρνηση που δεν αναγνωρίζεται από κανένα κράτος, μετά την Τουρκική εισβολή το 1974.

Ο Michael Harari του Ισραηλινού think tank Mitvim και πρώην πρέσβης του Ισραήλ στην Κύπρο, είπε πως η συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης έδωσε ένα ξεκάθαρο μήνυμα στις γειτονικές χώρες, πως η Τουρκία δεν πρέπει να εξαιρεθεί από τα ενεργειακά ευρήματα της περιοχής.

Η ανακάλυψη από το Ισραήλ των γιγαντιαίων κοιτασμάτων Λεβιάθαν και Ταμάρ, μετέτρεψαν τη χώρα από εισαγωγέα ενέργειας σε εξαγωγέα. Τον Δεκέμβριο, το Ισραήλ ενέκρινε συμφωνία ύψους 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την εταιρεία Delek και την Αιγυπτιακή Dolphinus Holding, ώστε να ξεκινήσουν οι εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Αίγυπτο. Επίσης, το 2017 το Ισραήλ συμφώνησε με την Ιορδανία για εξαγωγή αερίου. Το Ισραήλ ξεκίνησε την παραγωγή φυσικού αερίου από το κοίτασμα Λεβιάθαν την Τρίτη. Ο Υπουργός Ενέργειας της χώρας Yuval Steinitz χαρακτήρισε την στιγμή «ιστορική» για τη χώρα. Το Λεβιάθαν βρίσκεται 110km από τις ακτές του Ισραήλ και υπολογίζεται πως περιέχει 500 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Σε κοινή ανακοίνωση των εταιρειών που διαχειρίζονται το κοίτασμα Λεβιάθαν, Noble Energy, Delek Drilling και Ratio Oil Exploration, η παραγωγή «θα διπλασιάσει το παραγόμενο από το Ισραήλ φυσικό αέριο». Μέρος της παραγωγής του Λεβιάθαν θα χρησιμοποιείται για εσωτερική κατανάλωση από το Ισραήλ, με τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος να αναμένεται να μειωθούν κατά 4%, ενώ το Ισραήλ θέλει να εξάγει το αέριο στην Ευρώπη.

«Η πιο λογική και σοφή κίνηση είναι οι εξαγωγές από την ανατολική Μεσόγειο - το Ισραήλ, την Κύπρο και ίσως την Αίγυπτο – προς την Ευρώπη» είπε ο Ehud Adiri, διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας του Ισραήλ. Η σύνδεση με την Ευρώπη δεν θα προσφέρει στο Ισραήλ μόνο μια σίγουρη αγορά, αλλά θα εμβαθύνει τις διπλωματικές σχέσεις Ισραήλ και ΕΕ, πρόσθεσε ο Ehud Adiri.

Το άρθρο των Financial Times μπορεί ευθέως να θεωρηθεί αποσταθεροποιητικό, εχθρικό προς τον αγωγό EastMed και πως προωθεί τα συμφέροντα της Τουρκίας, καθώς παρουσιάζει την περιοχή της Ανατολική Μεσογείου ως μία ασταθή περιοχή, που οι χώρες διαφωνούν για τα θαλάσσια σύνορα.

Αυτό που δεν αναφέρεται στο άρθρο είναι πως η μόνη χώρα που διαχρονικά δημιουργεί προβλήματα στην περιοχή, δεν αποδέχεται το Διεθνές Δίκαιο, κατέχει επί 45 χρόνια το 37% του εδάφους μιας χώρας μέλους της ΕΕ, εισέβαλε στη Συρία, απειλεί να στείλει στρατό στη Λιβύη, απειλεί με αποστολή εκατομμυρίων παράνομων μεταναστών την Ευρώπη εάν δεν γίνουν αποδεκτές οι απαιτήσεις της και απειλεί τις άλλες χώρες με πόλεμο, είναι η Τουρκία, που θέλει να γίνει ο ελεγκτής της μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και να υφαρπάξει τον ενεργειακό πλούτο των άλλων χωρών.

Πηγή: CosmostatusFT.

Κ. Μητσοτάκης στην G&M: «Δεν θα επιτρέψουμε καμία τουρκική δραστηριότητα που να παραβιάζει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα»



Συνέντευξη στην καναδική εφημερίδα «The Globe and Mail» παραχώρησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Σύμφωνα με ενημέρωση από το Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός στη συνέντευξη μιλά για τις προοπτικές της Ελλάδας και τη νέα εποχή ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

«Η ανάπτυξη πρέπει να έχει δύο κύρια χαρακτηριστικά», αναφέρει και εξηγεί: «Πρέπει να είναι για όλους και να είναι βιώσιμη. Πρέπει να είναι ανάπτυξη που δεν επιδεινώνει τις εισοδηματικές ανισότητες με τον τρόπο που έχουμε δει να συμβαίνει στις δυτικές φιλελεύθερες δημοκρατίες».

«Το όραμά του για την Ελλάδα δεν είναι τίποτε λιγότερο από επαναστατικό» αναφέρει η καναδική εφημερίδα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και προσθέτει: «Θέλει να δημιουργήσει μια ανταγωνιστική οικονομία, η οποία θα λειτουργεί ως μαγνήτης για τις ξένες επενδύσεις και δεν θα εξαρτάται μόνο από τον ήλιο και τη θάλασσα».

Κυβερνητικές πηγές προσθέτουν πως ο δημοσιογράφος Eric Reguly, ο οποίος συνάντησε τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, σημειώνει -για τον Κυρ. Μητσοτάκη- ότι ανέλαβε το «ηράκλειο καθήκον» να ανανεώσει τη χώρα μετά από 10 χρόνια κρίσης μέσα από τη μείωση των φόρων, την ψηφιοποίηση του κράτους, την ανάπτυξη των πράσινων τεχνολογιών, την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και τη σημαντική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων ώστε οι τράπεζες να μπορούν να χρηματοδοτήσουν την οικονομία. «Αναγνωρίζουμε πλήρως ότι η ανάπτυξη πρέπει να έλθει από τον ιδιωτικό τομέα», επισημαίνει ο πρωθυπουργός στη συνέντευξή του.

Κληθείς να σχολιάσει τη στάση της Τουρκίας, ιδιαίτερα στο ζήτημα της Λιβύης, τονίζει: «Δεν θα επιτρέψουμε καμία τουρκική δραστηριότητα που να παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας». Αναφερόμενος γενικότερα στα ελληνοτουρκικά σημειώνει: «Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε με όλους τους γείτονές μας, συμπεριλαμβανομένης ασφαλώς της Τουρκίας. Και αν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία, τότε είμαστε ανοιχτοί (στο ενδεχόμενο να προσφύγουμε) σε διεθνή δικαιοδοσία. Αλλά, οι κόκκινες γραμμές δεν μπορούν να παραβιαστούν από κανέναν».

Οι ίδιες πηγές συμπληρώνουν ότι στη συνέντευξη ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποκαλύπτει ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε με τον Τζάστιν Τριντό στο Λονδίνο, δέχτηκε πρόσκληση από τον Καναδό πρωθυπουργό να επισκεφθεί τον Καναδά, κάτι που σχεδιάζει να κάνει έως το 2021.

Η εφημερίδα, σημειώνουν από την κυβέρνηση, σχολιάζει ότι οι δύο ηγέτες ανέπτυξαν αμέσως «έναν ισχυρό δεσμό». Αναφέρουν, επιπλέον ότι ανάμεσα στις σημαντικές καναδικές επενδύσεις στην Ελλάδα περιλαμβάνεται και αυτή της Eldorado Gold στη Χαλκιδική. «Από το περασμένο καλοκαίρι έχουμε εκδώσει μια σειρά από άδειες που είχαν καθυστερήσει αδικαιολόγητα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αυτή τη στιγμή επαναδιαπραγματευόμαστε τη σύμβαση, η οποία θα περιλαμβάνει τους όρους για τις εναπομείνασες επενδύσεις, ώστε να διατηρηθούν στο ακέραιο οι θέσεις εργασίας, να ελαχιστοποιηθεί το περιβαλλοντικό κόστος και να παρέχονται δεσμεύσεις κοινωνικής υπευθυνότητας στην τοπική κοινωνία. Είμαι αισιόδοξος ότι θα φτάσουμε πολύ σύντομα σε συμφωνία», λέει ο πρωθυπουργός για το θέμα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τονίζει, επίσης, ότι εξελέγη με μια ατζέντα αλλαγής που θα βελτιώσει τις ζωές των Ελλήνων και προσθέτει ότι οι πολίτες υποδέχονται αυτή την προοπτική, καθώς έχουν μεταβάλει τη στάση τους απέναντι στα συμφέροντα των λίγων που λειτουργούν εις βάρος των πολλών, αλλά και απέναντι στα φαινόμενα βίας. «Εκλέχθηκα για να κάνω πράξη την αλλαγή και αυτό ακριβώς σκοπεύω να κάνω», αναφέρει κλείνοντας τη συνέντευξη ο κ. Μητσοτάκης.

Από Καθημερινή.

Πλήρη στήριξη στον EastMed από το Αμερικανικό ΥΠΕΞ



Την πλήρη και αναφανδόν στήριξη των ΗΠΑ στην ενεργειακή συνεργασία μεταξύ της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, εκφράζει με δύο αναρτήσεις στο Twitter το Γραφείο Ενεργειακών Πόρων του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Στην πρώτη ανάρτηση το αρμόδιο γραφείο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ εκφράζει την ικανοποίησή του που βλέπει την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ να προχωρούν την ενεργειακή τους συνεργασία στην περιοχή -συνεχίζοντας τη δουλειά από την τριμερή με τη συμμετοχή των ΗΠΑ του Αυγούστου-, με την υπογραφή  της τριμερούς συμφωνίας για τον ενεργειακό διάδρομο EastMed.

Σε δεύτερη ανάρτηση, παραθέτοντας τα λόγια του Ισραηλινού πρωθυπουργού κατά τις χθεσινές δηλώσεις του στην Αθήνα μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τον EastMed, ότι προσθέτει στην ασφάλεια και τη σταθερότητα της περιοχής και ότι δεν στρέφεται εναντίον κανενός, το Γραφείο Ενεργειακών Πόρων του Στέιτ Ντιπάρντμεντ επικροτεί τη συνεχιζόμενη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την ανάπτυξη των ενεργειακών πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο.

Την τελευταία ανάρτηση υιοθετεί στον προσωπικό του λογαριασμό ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, λέγοντας πως ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για τις Ενεργειακές Πηγές, Φράνσις Φάνον θέτει το ζήτημα σωστά.


ΥΠΟΙΚ: Οι 7 στόχοι για το 2020.



Η μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος περιλαμβάνεται μεταξύ των 7 επιδιώξεων της οικονομικής πολιτικής για το 2020, όπως τις περιέγραψε χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, στον χαιρετισμό του κατά την έναρξη της πρώτης συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου για τη νέα χρονιά.

Συγκεκριμένα, ο κ.Σταϊκούρας είπε ότι για το 2020 η κυβέρνηση θα επιδιώξει:


  • Την επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης οικονομικής μεγέθυνσης. Ως γνωστόν, η κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο ρυθμό ανάπτυξης 2,8%, ξεπερνώντας τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα.


  •  Την αναδιανομή του εισοδήματος και την προώθηση της κοινωνικής συνοχής.


  • Τη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, μέσω κυρίως της ακόμη μεγαλύτερης –σε σχέση με τα προβλεπόμενα– μείωσης της φορολόγησης των πολιτών. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση προσβλέπει σε περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ, αλλά και σε μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, εφόσον δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος.


  • Την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλει η εφαρμογή του σχεδίου «Ηρακλής» για τη μείωση των κόκκινων δανείων.


  • Τη βελτίωση της δυνατότητας αποπληρωμής του δημοσίου χρέους. Ως γνωστόν, στόχος είναι να συνεχιστεί η αναβάθμιση της χώρας από τους οίκους αξιολόγησης, κάτι που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού.


  • Την προώθηση της διαδικασίας αλλαγής δημοσιονομικών στόχων. Εδώ ο υπουργός Οικονομικών αναφέρεται –επιλέγοντας μια προσεκτική διατύπωση– στη μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, ίσως την πιο δύσκολη διαπραγμάτευση της χρονιάς.


  • Την ενίσχυση των αγορών χρήματος και κεφαλαίου, στοχεύοντας στην εναρμόνισή τους με τα διεθνή και ευρωπαϊκά επενδυτικά δεδομένα. Σημειώνεται ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να κατατεθεί νομοσχέδιο για την κεφαλαιαγορά.


«Μαγικές συνταγές δεν υφίστανται» τόνισε, εξάλλου, ο υπουργός Οικονομικών. «Αβεβαιότητες υπάρχουν. Κίνδυνοι παραμονεύουν. Εφησυχασμός δεν δικαιολογείται. Γι’ αυτό πρέπει να κινηθούμε μακριά από αυταπάτες, λαϊκισμούς και ελιτισμούς».

Ο κ. Σταϊκούρας θύμισε ότι η κυβέρνηση έκανε μία σειρά από βήματα, όπως η μείωση των φόρων, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η κατάργηση των κεφαλαιακών περιορισμών, η αποπληρωμή τμήματος του δανείου του ΔΝΤ, η ψήφιση ενός φιλοαναπτυξιακού φορολογικού νομοσχεδίου και μιας συστημικής λύσης για τη μείωση των κόκκινων δανείων και άλλα. Αυτές οι πολιτικές, είπε, αξιολογήθηκαν θετικά από τους εταίρους, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης και πρωτίστως τους Ελληνες πολίτες, όπως αποδεικνύεται από τις επιτυχημένες εκδόσεις χρέους, τις αναβαθμίσεις των οίκων αξιολόγησης, τη βελτίωση του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος και τη μεγάλη άνοδο του δείκτη του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών.

2 Ιανουαρίου 2020

Αίγυπτος: Έντονη καταδίκη της απόφασης της Τουρκίας να στείλει στρατεύματα στη Λιβύη.



Η Αίγυπτος καταδικάζει έντονα την απόφαση της Τουρκίας να επιτρέψει την ανάπτυξη στρατευμάτων στη Λιβύη, με ανακοίνωση που εξέδωσε απόψε το υπουργείο Εξωτερικών από το Κάιρο.

Η αντίδραση της Αιγύπτου είναι έντονη, καθώς δηλώνει ότι «η τουρκική στρατιωτική παρέμβαση στη Λιβύη απειλεί την αραβική εθνική ασφάλεια εν γένει και ειδικότερα την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου, η οποία απαιτεί τη λήψη όλων των μέτρων προστασίας των αραβικών συμφερόντων».

Στην ανακοίνωση του αιγυπτιακού υπουργείου Εξωτερικών αναφέρεται ότι «η Αίγυπτος τονίζει ότι η έγκριση για την αποστολή τουρκικών στρατευμάτων στη Λιβύη θεωρείται καταφανής παραβίαση του διεθνούς δικαίου και των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας για τη Λιβύη, ιδιαίτερα του ψηφίσματος 1970 (του 2011), το οποίο επιβάλλει απαγόρευση της στρατιωτικής συνεργασίας με τη Λιβύη».

Το Κάιρο επισημαίνει ότι «τα δύο μνημόνια που υπογράφηκαν πρόσφατα μεταξύ της Τουρκίας και του Φαγέζ Αλ Σάρατζ της Λιβύης παραβίασαν τη συμφωνία του Skhirat του Δεκεμβρίου του 2015». Το υπουργείο Εξωτερικών δηλώνει ότι η Αίγυπτος επαναβεβαιώνει την αραβική θέση που απορρίπτει οποιαδήποτε ξένη παρέμβαση στη Λιβύη, μια θέση που υιοθετήθηκε και από το Συμβούλιο του Αραβικού Συνδέσμου κατά τη σύνοδό του στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Παράλληλα, εκφράζει την άποψη ότι η Τουρκία υποστηρίζει τρομοκρατικές οργανώσεις που μεταφέρονται από τη Συρία στη Λιβύη, και για το λόγο αυτό, είναι αναγκαία η αποκατάσταση του εθνικού κράτους στη Λιβύη και των θεσμών στη χώρα.

Τέλος, η Αίγυπτος δηλώνει ότι οποιαδήποτε τουρκική ανάπτυξη στρατευμάτων στη Λιβύη θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη σταθερότητα της περιοχής της Μεσογείου και καλεί τη διεθνή κοινότητα να αντιδράσει.

Σύμφωνα τέλος με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ο Αιγύπτιος Πρόεδρος Άμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, πραγματοποιεί αυτήν την ώρα συνάντηση με το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας της Αιγύπτου για να συζητήσει τις τελευταίες εξελίξεις.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ινδικό ΠΝ: Φαραωνικά σχέδια κατασκευής 24 νέων υποβρυχίων, εκ των οποίων 6 πυρηνικών.



Σύμφωνα με νέα που δημοσιεύτηκαν στις 30 Δεκεμβρίου 2019 από ινδικές ιστοσελίδες εφημερίδων, το Ινδικό Πολεμικό Ναυτικό σκοπεύει να κατασκευάσει 24 νέα υποβρύχια, συμπεριλαμβανομένων έξι υποβρυχίων πυρηνικής επίθεσης. Επί του παρόντος, το Ινδικό Ναυτικό διαθέτει 14 συμβατικά υποβρύχια και δύο πυρηνικά υποβρύχια στο ναυτικό του στόλο. Πιο συγκεκριμένα, το Ινδικό ΠΝ επιχειρεί με τις παρακάτω κλάσεις υποβρυχίων:

  • 4 Ινδογερμανικά συμβατικά υποβρύχια κλάσης Shishumar (U-209/1500) (1984-1994).
  • 8 Ινδορωσικά  συμβατικά υποβρύχια κλάσης Sindhughosh (Kilo Project 877EKM) (1986-2000).
  • 2 Ινδογαλλικά (+4 υπό κατασκευή) συμβατικά υποβρύχια κλάσης Kalvari (Scorpene) (2017 - 2022)
  • Ένα πυρηνικό υποβρύχιο (SSN) κλάσης Chakra (πρώην Akula II).
  • Ένα (+3 υπό κατασκευή) πυρηνικό υποβρύχιο βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) κλάσης Arihant.


Πέραν των προγραμματισμένων του κατασκευών που περιγράφονται πιο πάνω, το Ινδικό Πολεμικό Ναυτικό έχει σχεδιάσει να κατασκευάσει και έξι νέα υποβρύχια στο πλαίσιο του Project 75 India (υποβρύχιο 75I), στο οποίο θα κατασκευαστούν έξι συμβατικά υποβρύχια από το Ναυτικό σε συνεργασία με ινδικές ιδιωτικές και κρατικές εταιρείες, αλλά και με ξένη βοήθεια σε τεχνολογίες αιχμής.

Το υποβρύχιο της κατηγορίας Project 75I θα αποτελεί συνέχεια των υποβρυχίων του Project 75 Kalvari  (Sxorpene). Όπως προείπαμε, στο πλαίσιο αυτού του έργου, το Ινδικό Ναυτικό σκοπεύει να αποκτήσει έξι συμβατικά υποβρύχια, τα οποία θα διαθέτουν επίσης προηγμένα προωστικά συστήματα ανεξάρτητα από τον αέρα (ΑΙΡ), ώστε να μπορούν να παραμείνουν βυθισμένα για μεγαλύτερη διάρκεια και να αυξήσουν σημαντικά την επιχειρησιακή τους εμβέλεια.

Θυμίζουμε πως τα 6 υπο κατασκευή υποβρύχια της κλάσης  Kalvari (Scorpene) τροφοδοτούνται από συμβατικά συστήματα ηλεκτροκίνησης με ντίζελ κι ότι τα δύο τελευταία υποβρύχια αναμένεται να είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία AIP, η οποία αναπτύσσεται εγχώρια από την DRDO.

Τέλος, ο οπλισμός των "ινδικών" υποβρυχίων P75I δεν θα διαφέρει από αυτόν της κλάσης Kalvari, και θα αποτελείται από συνολικά 6 τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών, με 18 τορπίλες ή SM-39 Exocet ως αναχορηγία εντός του υποβρυχίου.

Naval-Recognition.com

Τηλεφωνικό τετ α τετ Τράμπ κι Ερντογάν για Λιβύη και Συρία.



Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, συζήτησε την κατάσταση στη Λιβύη σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε σήμερα με τον Τούρκο ομόλογό του Ρετζέπ Ταγίπ ερντογάν, ανακοίνωσε η τουρκική προεδρία, λιγότερο από μία ώρα μετά την έγκριση, από την τουρκική εθνοσυνέλευση, της αποστολής στρατιωτικών δυνάμεων στην Τρίπολη.

Ο Τραμπ και ο Ερντογάν «υπογράμμισαν τη σημασία της διπλωματίας στην επίλυση περιφερειακών ζητημάτων», προστίθεται στην ανακοίνωση της τουρκικής προεδρίας. Συζήτησαν επίσης και για την κατάσταση που διαμορφώνεται στη Συρία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, REUTERS

Τριμερής συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ: "Πέφτουν" οι υπογραφές για τον Εast Med



Αμέσως μετά τη διμερή συνάντηση του Πρόεδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη με τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου στο Ζάππειο, που διήρκησε 40 λεπτά, ξεκίνησε η τριμερής συνάντηση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έφτασε στο Ζάππειο λίγο πριν από τις 6 το απόγευμα και οι τρεις ηγέτες επισφράγισαν τη συνεργασία τους με μια φωτογραφία στο αίθριο του Μεγάρου.

Αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη η συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Κύπρου Νίκο Αναστασιάδη και τον πρωθυπουργό του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου.

Ακολούθως, παρουσία των τριών ηγετών, θα υπογραφεί η Διακρατική Συμφωνία για τον East Med, από τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας, Ισραήλ και Κύπρου, Κωστή Χατζηδάκη, Γιουβάλ Στάινιτς και Γιώργο Λακκοτρύπη αντίστοιχα,

Επίσης, θα παραστούν ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, ενώ έχουν κληθεί οι πρώην υπουργοί Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης και Γιώργος Σταθάκης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Το νέο γεωπολιτικό σκηνικό που διαμορφώνει η συμφωνία για τον East Med



Παρασκηνιακές διεργασίες μέχρι την τελευταία στιγμή βρίσκονταν σε εξέλιξη ανάμεσα σε Αθήνα, Λευκωσία, Ιερουσαλήμ και... Ρώμη, με σκοπό να αποκτήσει δεσμευτικό χαρακτήρα για όλους η συμφωνία για τον αγωγού East Med, από τα κοιτάσματα του Ισραήλ έως τις ακτές της Ιταλίας. Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης και οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Ισραήλ, Κυριάκος Μητσοτάκης και Μπέντζαμιν Νετανιάχου, θα υπογράψουν σήμερα στην Αθήνα τη συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού, την οποία αναμένεται να επικυρώσει εν ευθέτω χρόνω και η Ιταλία. Ενας από τους λόγους που οι συζητήσεις διαρκούσαν μέχρι και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ήταν η προσπάθεια να εξασφαλιστούν τέτοιες διατυπώσεις στη διακρατική συμφωνία που θα επιτρέψουν στη, δύσπιστη και παλαιότερα, Ρώμη να ενταχθεί σε ένα έργο το οποίο έχει εγκριθεί από την Ε.Ε.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το πλέον σημαντικό σκέλος των 20 άρθρων και τριών παραρτημάτων της διακρατικής συμφωνίας, που θα υπογραφεί, αφορά την εμπορική εκμετάλλευση. Υφίσταται προσχέδιο εμπορικής συμφωνίας, το οποίο προβλέπει ότι 20% των κοιτασμάτων θα εξάγεται μέσω του East Μed προς την Ευρώπη, καθιστώντας τον με αυτό τον τρόπο εμπορικά βιώσιμο. Υπενθυμίζεται ότι η χωρητικότητα του αγωγού εκτιμάται ότι θα κινείται ανάμεσα στα 12 και 16 bcm φυσικού αερίου (επισήμως προβλέπονται αρκετά αποκλίνουσες τεχνικές προδιαγραφές, χωρητικότητας από 10 έως 20 bcm). Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Ισραήλ ξεκίνησε προχθές η παραγωγή φυσικού αερίου στο κοίτασμα-γίγας Λεβιάθαν, ενώ εντός της ΑΟΖ της χώρας υπάρχουν αρκετά ακόμα σημεία στα οποία γίνονται έρευνες και εξορύξεις.

Η επιτάχυνση των διαδικασιών για τον East Med αποτελεί πρωτοβουλία που, σε κάθε περίπτωση, εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο αντιδράσεων της Αθήνας στην τουρκική προσπάθεια ακύρωσής του, μέσω της υπογραφής του μνημονίου Αγκυρας - Τρίπολης. Επιπλέον, οι υπογραφές για τον East Med αποτελούν και μια έμμεση απάντηση προς την Τουρκία, η οποία πρακτικά, με τα πλωτά γεωτρύπανα και τα ερευνητικά πλοία της, έχει ακυρώσει τις περισσότερες έρευνες στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αύριο, ο κ. Νετανιάχου, εκτός από τη διακρατική συμφωνία που θα υπογράψει με τους δύο ηγέτες της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα έχει σειρά διμερών επαφών με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια και, βεβαίως, με τους κ. Μητσοτάκη και Αναστασιάδη. Σε γενικές γραμμές το Ισραήλ στηρίζει τη συγκεκριμένη πολιτική εμπράκτως και με πολύ θερμές δημόσιες δηλώσεις. «Η υπογραφή είναι μια ξεκάθαρη δήλωση εκ μέρους των τριών μας κυβερνήσεων ότι προχωρούμε μπροστά, ότι είμαστε δεσμευμένοι στο έργο. Πρέπει να λύσουμε συγκεκριμένα τεχνολογικά και οικονομικά θέματα, αλλά πιστεύω ότι από τη στιγμή που αναλαμβάνουμε αυτή τη δέσμευση, αφού καταλαβαίνουμε τη σημασία του έργου, βρισκόμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση», είπε (στον ΑΝΤ1), μεταξύ άλλων, ο πρεσβευτής του Ισραήλ στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι.

Αναφερόμενος στην Αγκυρα, ο κ. Αμράνι δήλωσε ότι «η τουρκική πολιτική είναι πολύ ξεκάθαρη, τα τουρκικά μηνύματα είναι επίσης πολύ ευκρινή, αλλά και πάλι το θέμα στο τραπέζι δεν είναι μόνο η Τουρκία. Το θέμα στο τραπέζι είναι οι δικοί μας φυσικοί πόροι και τι θα κάνουμε εμείς με τους φυσικούς μας πόρους. Και θα πρέπει να είναι δική μας απόφαση και όχι το αποτέλεσμα οποιασδήποτε επιβολής που προέρχεται από οποιαδήποτε χώρα από την περιοχή ή αλλού». Ανάλογες δηλώσεις έκανε και ο πρεσβευτής του Ισραήλ στην Κυπριακή Δημοκρατία, Σάμι Ρέβελ.

Από Καθημερινή.

1 Ιανουαρίου 2020

ΙΔΕΕΑ: Οι 10 προτεραιότητες της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής για το 2020.




Του Καθηγητή Διεθνών Σχέσεων του ΠΑ.ΜΑ. κ. Ηλία Κουσκουβέλη
Πηγη: Ινστιτούτο Διεθνών Ευρωπαϊκών & Αμυντικών Αναλύσεων* (ΙΔΕΑΑ). 

Οι όποιες πολιτικές ή οικονομικές διεργασίες στο εσωτερικό δεν πρέπει να αποτελούν εμπόδιο ή, ακόμη περισσότερο, δικαιολογία για την ολιγωρία μας σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Λάθη και παραλείψεις στον ευαίσθητο χώρο των διεθνών σχέσεων έχουν πολλαπλάσιο κόστος. Χρειαζόμαστε δραστήρια και επιδέξια εξωτερική πολιτική, όχι μόνο για να συνεχίσουμε την επιτυχή πορεία εξόδου μας από την οικονομική κρίση, αλλά και για να ενισχύσουμε την ασφάλεια, την ισχύ και το κύρος της χώρας.
Σήμερα στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή τα πράγματα εξελίσσονται, δημιουργώντας, σε συνδυασμό με τα οθωμανικά όνειρα της γείτονος, κινδύνους για την ειρήνη και τη σταθερότητα της περιοχής. Η Τουρκία προσπαθεί να παίξει ηγεμονικό ρόλο και συνεχίζει να λειτουργεί επιθετικά. Ας θυμηθούμε τη στάση της στο Κυπριακό, τις απειλές κατά της Κύπρου για τους πόρους τής Μεσογείου, το casus belli εναντίον τής Ελλάδας, τις παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου, τις σχέσεις της με τη Ρωσία και το Ιράν, την ανάπτυξη της στρατιωτικής της βιομηχανίας, τα πυρηνικά της σχέδια.


Πέραν αυτών όμως, η κατάσταση τα προηγούμενα χρόνια έχει δημιουργήσει μία σειρά ζητημάτων για την εξωτερική μας πολιτική, τα οποία πρέπει να αντιμετωπισθούν και τα οποία ιεραρχούμενα μας οδηγούν σε δέκα προτεραιότητες.
  • Προτεραιότητα πρώτη είναι να αντιληφθούμε πως στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον εκείνο που έχει σημασία είναι η αυτοβοήθεια. Σε ακραίες καταστάσεις μπορεί να είμαστε μόνοι μας. Ίσως πρόκειται για κάτι που έχουμε μάθει με το δύσκολο τρόπο στον οικονομικό τομέα, όταν κατέρρευσε η ουτοπία του συβαριτισμού. Θα ήταν όμως ακόμη πιο επώδυνο αν, συνεχίζοντας να κλείνουμε τα μάτια στη διεθνή πραγματικότητα, το μαθαίναμε με σκληρό τρόπο και στα εξωτερικά μας θέματα. Το γεγονός ότι μπορεί να είμαστε μόνοι μας βεβαίως δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποκοπούμε από το διεθνές περιβάλλον, αλλά αντιθέτως ότι θα πρέπει να είμαστε ενεργητικοί και ευφυείς παίκτες στην παγκόσμια σκακιέρα.
  • Δεύτερη προτεραιότητα είναι να συνεχίσει να συμβάλλει η εξωτερική πολιτική στην αποτελεσματική και ανεπιστρεπτί έξοδο από την κρίση. Η συνέργεια της δράσης μεταξύ Υπουργείων Οικονομικών, Εξωτερικών, και Άμυνας είναι αναγκαία, αφού προηγηθεί ο ορθολογικός καταμερισμός εργασίας μεταξύ τους. Σε αυτήν την προσπάθεια, το Υπουργείο Εξωτερικών αλλά και το Άμυνας, με τη διεθνή δικτύωση και παρουσία πρέπει να συνδράμουν όσο το δυνατόν περισσότερο, διατηρώντας την προσοχή τους στα «παραδοσιακά» θέματα εξωτερικής πολιτικής ή άμυνας, αντιστοίχως.
  • Τρίτη προτεραιότητα είναι να ξεπεράσουμε οριστικά και αμετάκλητα την κρίση του κύρους που διήλθε η Ελλάδα. Η ηγεσία τής χώρας πρέπει να πράξει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να αποκατασταθεί το κύρος και η εικόνα της. Πρέπει με κάθε τρόπο και προς όλες τις κατευθύνσεις να σταλούν μηνύματα αφενός ότι η χώρα τηρεί τις δεσμεύσεις της και πορεύεται προς την έξοδο, αλλά και, όπως ήδη γίνεται, είναι πυλώνας κοινωνικής, δημοκρατικής, οικονομικής, πολιτικής και στρατηγικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Η αποκατάσταση του κύρους και η διαρκής βελτίωση της εικόνας τής Ελλάδας στο εξωτερικό συνιστά μεγίστη ευθύνη.
  • Τέταρτη προτεραιότητα είναι να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τον τομέα τής οικονομικής διπλωματίας που είχε ως ένα βαθμό παραμεληθεί. Η οικονομική διπλωματία συνίσταται στην ενίσχυση των οικονομικών συμφερόντων μας και στην υποβοήθηση των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό είτε να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες που παράγονται στον τόπο μας είτε να κερδίσουν νέες αγορές. Συνίσταται επίσης στην προσπάθεια προσέλκυσης νέων επενδύσεων και δραστηριοποίησης οικονομικών παραγόντων στον τόπο μας, καθώς και δημιουργίας συμμαχιών με ισχυρούς διεθνείς παίκτες, ειδικά σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι η ενέργεια. Ιδιαίτερα χρήσιμο παράδειγμα είναι αυτό της Κύπρου και των λεπτών χειρισμών που εφήρμοσε για την έρευνα και, περαιτέρω, την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της Ανατολικής Μεσογείου.
  • Κρίσιμη, Πέμπτη, προτεραιότητα είναι να εξορθολογήσουμε με νηφαλιότητα τις δαπάνες της εξωτερικής και της αμυντικής μας πολιτικής, χωρίς όμως να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια της χώρας ή να υποσκάπτονται πιθανά στηρίγματα της εξωτερικής πολιτικής. Δεν μπορεί πλέον να γίνεται σχεδιασμός αμυντικών δαπανών ή περικοπών τους χωρίς να υπάρχει ένα συγκεκριμένο αμυντικό δόγμα και χωρίς προηγουμένως να έχουν διασφαλιστεί τα απαιτούμενα κονδύλια. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος όχι πλέον για την αποτελεσματικότητα της εξωτερικής και της αμυντικής πολιτικής, αλλά για την ίδια την ασφάλεια της χώρας.
  • Έκτη προτεραιότητα είναι η ανασυγκρότηση της δομής της εξωτερικής πολιτικής, δηλαδή η κατά περίπτωση κατάργηση ή αναδιοργάνωση, αλλά και η δημιουργία νέων υπηρεσιών. Ειδικότερα, για την εξωτερική πολιτική, απαιτούνται αποτελεσματικοί μηχανισμοί διαχείρισης κρίσεων, όπως και σχεδιασμού πολιτικής – μηχανισμοί οι οποίοι δημιουργήθηκαν κάποια στιγμή, αλλά είναι άγνωστο αν λειτουργούν και πως λειτουργούν. Σχεδιασμός τής κάθε πολιτικής και ιδιαιτέρως της εξωτερικής σημαίνει εκπόνηση στρατηγικών, αλλά και έλεγχο ύπαρξης και εφαρμογής αυτών. Σημαίνει ακόμη συντονισμό χρήσης των υπαρχόντων συντελεστών ισχύος, προσδιορισμό ανάπτυξης των ελλειπόντων συντελεστών και συνέργεια των εμπλεκομένων φορέων.
  • Έβδομη προτεραιότητα είναι και η επαναδραστηριοποίηση φορέων ή συντελεστών ισχύος που έχουν αδρανοποιηθεί και των οποίων η συμβολή, πολιτική ή τεχνολογική, στην αντιμετώπιση των κρίσιμων ζητημάτων της χώρας ήταν ελάχιστη, επειδή δεν υπήρξε η πρόβλεψη να ενεργοποιηθούν. Για παράδειγμα, στην πολιτική διάσταση αναφέρομαι στον Απόδημο Ελληνισμό και στο Συμβούλιό του, ο οποίος ενώ είχε ενεργοποιηθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000, πλέον εμφανίζεται ανενεργός.
  • Όγδοη προτεραιότητα είναι να ξανασχεδιάσουμε τη στρατηγική της χώρας εντός της ΕΕ. Θα πρέπει, με πολλή προσοχή, να εξετασθούν και οι απαραίτητες προσαρμογές σε ότι αφορά τις κινήσεις της χώρας εντός της ΕΕ, με βάση τα τεκταινόμενα, τη συγκυρία και, κυρίως, το γενικότερο προσανατολισμό της Ένωσης. Γνωρίζουμε ότι στην ΕΕ οι συμμαχίες μεταξύ των κρατών είναι ευμετάβλητες και, συχνά, διαφοροποιούνται κατά θέμα και αντικείμενο. Ενδιαφέρον ίσως να έχει η συστηματική καλλιέργεια συμμαχιών με κράτη που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα ή με στόχο τη δημιουργία ενός διαφορετικού κλίματος αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης εν γένει.
  • Αν και έχει γίνει αντιληπτό, ένατο, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την αλλαγή τού κέντρου βάρους των συμφερόντων μας και να υπάρξει η αντίστοιχη αναπροσαρμογή. Πρέπει να λάβουμε σοβαρότατα υπόψη τις εξελίξεις στη Βόρειο Αφρική και τις ανακατατάξεις στη Μέση Ανατολή. Θα πρέπει να κατανοήσουμε επιτέλους την αναβάθμιση της σημασίας τής Κύπρου στην περιοχή, ώστε να αντληθούν οφέλη από το νέο της ρόλο, αλλά και να τη στηρίξουμε σε τυχόν κρίσιμες διαπραγματεύσεις.
  • Τέλος, δέκατον, έχουμε ανάγκη από μία Ελληνική Υψηλή Στρατηγική! Η υψηλή στρατηγική είναι η κορυφαία έκφανση της στρατηγικής σκέψης και της πολιτικής. Γι’ αυτό είναι και οφείλει να είναι ολική. Η υψηλή στρατηγική θα προσδιορίζει τι και πως θέλουμε να είμαστε στον 21ο αιώνα. Και οφείλει να συγκεντρώνει όλους τους συντελεστές ισχύος, υλικούς και άϋλους, ενός κράτους, ενός λαού και μίας ηγεσίας, καθώς και εξωτερικούς συντελεστές και, κατευθύνοντάς τους, να επιτυγχάνει τον ή τους στόχους της. Μία υψηλή στρατηγική οφείλει να παρέχει ένα όραμα. Το όραμα αυτό πολλές φορές είναι απλό, γνωστό από αρχαιοτάτων χρόνων και κατοχυρωμένο στη δημοκρατική παράδοση: η ελευθερία και η ευτυχία του λαού.
Κάθε κρίση όπως αυτές που έχουμε βιώσει – κοινωνική, πολιτική, οικονομική, στρατιωτική – είναι συνυφασμένη με τη σοβαρή πιθανότητα μεγάλων απωλειών. Εμπεριέχει όμως και το στοιχείο της μεγάλης ευκαιρίας. Η κρίση προσφέρει την ευκαιρία να μεταρρυθμίσουμε τη χώρα μας εν γένει, αλλά και την εξωτερική μας πολιτική ειδικότερα, ώστε μακροπρόθεσμα να αυξήσουμε την ευημερία αλλά και την ισχύ της Ελλάδας στο διεθνές σύστημα. Προσφέρει επίσης την ευκαιρία να εξορθολογισθεί και να αναπροσανατολιστεί η εξωτερική μας πολιτική. Μία μεταρρυθμισμένη, εξορθολογισμένη και αναπροασανατολισμένη εξωτερική πολιτική θα μπορέσει να διαμορφώσει και το νέο πρόσωπό μας στην Ευρώπη και στον κόσμο.
* Το κείμενο αποτελεί μέρος της σειράς αναλύσεων του ΙΔΕΑΑ για το 2020 με τίτλο: “Εμείς και ο Κόσμος το 2020” που θα ολοκληρωθούν μέσα στον Ιανουάριο του 2020.