28 Αυγούστου 2019

Νέο ραντάρ για τις LCS, το TRS-4D AESA.



Το Πολεμικό Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (ΗΠΑ) παρέλαβε το πρώτο πλοίο  LCS εξοπλισμένο με το πολλαπλών λειτουργιών περιστροφικό ραντάρ ενεργής διάταξης ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) Hensoldt TRS-4D δέσμης-G (C). Επίσης ανακοινώθηκε η νέα του ονομασία συμφωνα με τους όρους του USN, η οποία θα είναι AN/SPS-80.
Το USS Indianapolis (LCS 17) που παραλήφθηκε από την Lockheed Martin στις 26 Ιουλίου είναι το πρώτο LCS κλάσης Freedom που εξοπλίστηκε με το συγκεκριμένο ραντάρ επιτήρησης αέρος/επιφανείας. Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική αναβάθμιση έναντι του ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών ραντάρ TRS-3D/16 (καταχωρημένο απο το Ναυτικό των ΗΠΑ ως AN/SPS-75), το οποίο είναι εγκατεστημένο στα πρώτα οχτώ πλοία της κλάσης Freedom.
To TRS-4D, που βασίζεται στην τεχνολογία νιτρίδιο γαλλίου στερεάς κατάστασης, αξιοποιεί πλήρως την ψηφιακή μορφοποίηση δέσμης (DBF), με επεξεργασία παλμού-Doppler σε όλες τις δέσμες.

Αποτέλεσμα αυτού είναι να επιτυγχάνει μέγιστη εμβέλεια 250 χλμ. έναντι μαχητικού αεροσκάφους, δυνατότητα αποκάλυψης στόχων με 0.001 sq. m. RCS, και παρακολούθηση 1000 στοχων ταυτόχρονα.

Από Jane's. 

27 Αυγούστου 2019

Οι Ισραηλινοι "ανησυχούν" ότι οι Τούρκοι θα δώσουν "μυστικά" του F-35 στην Κίνα.



Το τελευταίο διάστημα, όλο και περισσότερα Ισραηλινά κέντρα σκέψεως αναφέρουν με ανησυχία την αναθερμανση των σχέσεων Τουρκιας-Κίνας. Το συμπέρασμα που βγάζουν είναι πως αυτή η "συνεργασία" μεταξύ των 2 Ασιατικών χωρών πρέπει να απασχολήσει τον δυτικό κόσμο αρκετά, και να εξεταστεί με μεγάλη προσοχή - "κι εννοώ μεγάλη προσοχη", όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρώην επικεφαλής της ShinBet (Ισραηλινή Γενική Υπηρεσία Ασφάλειας), Jacob Pery. 

Σε αυτό το συμπερασμα οδηγηθηκαν μετά από μια σειρά Σινοτουρκικων επαφων και δηλώσεων το τελευταιο, οι οποίες έβαλαν στην άκρη τις οποίες διάφορες υπάρχουν ανάμεσα τους, με πρώτη αυτή των Ουϊγουρων. Μάλιστα, οι ενδείξεις για κάτι τέτοιο είναι αρκετές για να είναι συμπτωματικες. Μερικές μόνο από αυτές είναι η οικονομική βοήθεια της Κίνας, ύψους $1 δισ., η πλήρης συμφωνία στο project “Belt and Road Initiative”, καθώς και οι κοινές δηλώσεις των 2 πλευρών για σύναψη "στρατηγικής συνεργασίας" μεταξύ της Τουρκίας και της Κίνας.



Μερικοί μάλιστα, πήγαν ακόμα ένα βήμα παραπέρα, καθώς όπως δήλωσαν στο Breaking Defence, "η Κίνα θα προσπαθήσει να πλησιάσει τις Τουρκικές εταιρίες που συμμετείχαν μέχρι πρότινος στην παραγωγή τμημάτων των F-35". "Κι αυτό δεν πρέπει να το υποτιμούμε, καθώς οι Κινέζοι προσπαθουν με κάθε τρόπο να αποκτήσουν προηγμένες τεχνολογίες. Είναι πρωταθλητές σε αυτό".

Σαν AmynaGR, είχαμε σχολιάσει εξαρχής πως μετά την συνάντηση του Ερντογάν με τον Ξι Τζιπινγκ στις 2 Ιουλίου, ότι η συνεργασία Τουρκιας-Κίνας είναι ιδιαιτέρως ανησυχητική. Κι αυτό διότι και οι 2 χώρες θεωρούν τους εαυτούς τους αδικημένος έναντι της Δύσης, έχουν κοινές ανησυχίες και παραπλήσιους στόχους. 

Μετά από όλα αυτά, δεν θα μας έκανε καθόλου έκπληξη αν δούμε την Τουρκία να εξυπηρετεί υπογειως τα σχέδια της Κίνας στην περιοχή. Η Ελλάδα οφείλει να προσέχει πολύ σε αυτό το ενδεχομενο, και να "ζυγίζει" κατάλληλα τις οποίες συναλλαγές της με την Κίνα... 

Μακρόν: Ο Μπόρις Τζόνσον ίσως καιι να «παίζει πόκερ»



Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Μπόρις Τζόνσον ενδέχεται να «παίζει πόκερ» απαιτώντας να γίνουν μεγάλες αλλαγές στη Συμφωνία Αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έκρινε χθες ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν. 

«Ίσως παίζει πόκερ. Είναι ευφυής. Είχα μια καλή συζήτηση μαζί του. Θέλει να απλοποιηθούν τα πράγματα στα ιρλανδικά σύνορα», ανέφερε ο Μακρόν μιλώντας στο γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο France 2. 

Όμως, συμπλήρωσε ο πρόεδρος της Γαλλίας, οι απαιτήσεις του Τζόνσον συνεπάγονται ότι αγαθά που δεν συμμορφώνονται προς τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς θα μπορούσαν να εισάγονται στην ενιαία αγορά της ΕΕ μέσω Βρετανίας. «Αυτό θέλει. Και αυτό δεν μπορούμε να το αποδεχθούμε», τόνισε.  Τεχνικής φύσης τροποποιήσεις, οι οποίες δεν μεταβάλλουν στην ουσία της τη Συμφωνία Αποχώρησης που διαπραγματεύθηκε η προκάτοχος του Τζόνσον στο τιμόνι των Συντηρητικών και στη Ντάουνινγκ Στριτ, η Τερέζα Μέι, θα μπορούσαν να γίνουν δεκτές από τις Βρυξέλλες, διαβεβαίωσε ο Μακρόν. 


Ωστόσο, εάν το Λονδίνο επιλέξει εντέλει την αποχώρηση χωρίς συμφωνία, «είμαστε έτοιμοι», συμπλήρωσε  Αυτό «θα είναι δύσκολο» και «δεν θα είναι καλό» για καμία πλευρά, προειδοποίησε. 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο Ερντογάν "δίπλα" σε Su-57! Θα την κάνει την "κουταμάρα" τελικά; (ΒΊΝΤΕΟ)



Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, "επισκέφθηκε" κατά τη διάρκεια της αεροπορικής έκθεσης ΜΑΚS-2019 που διεξάγεται αυτή την περίοδο στη Μόσχα, μεταξύ άλλων, και μαχητικό SU-57.

Συνεχίζει να παίζει το παιχνίδι του εκφοωσιμου έναντι των ΗΠΑ και των Ευρωπαίων, με κύριο στόχο να αποσπάσει όσα περισσότερα μπορεί. Το πρόβλημα βέβαια με αυτή την τακτική, είναι πως ενέχει υψηλό ρίσκο τόσο για τον ίδιο, όσο και για ολόκληρη την Τουρκια. Κι όταν η πραγματικη τοπική υπερδύναμη "δεν σε θελει" (Ισραήλ), τότε πολυχρονεμενε Ταγίπ έχεις πρόβλημα.

ΥΓ (sic): Σου πάει γάντι το Su-57!!



26 Αυγούστου 2019

ΑΠΟΨΗ: Ενδεχόμενη Ελληνογαλλική Στρατιωτική Συνεργασία και λοιπές Συμμαχίες




Του Αντ/γου ε.α. κ.Κωνσταντίνου Λουκόπουλου, από το Liberal.

Η συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας Εμμανούελ Μακρόν την προηγούμενη Πέμπτη στο Παρίσι αναντίρρητα αποτιμάται με θετικό πρόσημο για όλο το φάσμα των ζητημάτων που συζητήθηκαν.

Η παρουσία στις συνομιλίες  του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας του Πρωθυπουργού, Ναυάρχου κ. Αλέξανδρου Διακόπουλου μαζί με τις προσεχτικές σχετικές δηλώσεις και των δύο ηγετών, δείχνουν ότι αυτή την φορά τέθηκαν σοβαρά «στο τραπέζι» και θέματα ασφαλείας πλέον των άλλων βασικών θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος. Τολμούμε να πούμε ότι φάνηκε ότι η ελληνική πλευρά γεμάτη αυτοπεποίθηση «ήξερε τι ήθελε»!

Η Γαλλία μπορεί να μην έχει την ίδια πολιτικό -στρατιωτική Ισχύ  και συνάμα την ίδια παγκόσμια επιρροή που έχουν οι ΗΠΑ. Είναι όμως  μία σημαντική ευρωπαϊκή δύναμη με ειδικό ενδιαφέρον σε όλη την λεκάνη της Μεσογείου και με ιδιαίτερα συμφέροντα  στο ΝΑ τμήμα αυτής.

Πρόκειται για ένα Μόνιμο Μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ με ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις που αριθμούν πάνω από 200.000 προσωπικό και με δυνατότητα ανάπτυξης μακράν των βάσεων, με 41 δις ευρώ δαπάνες για την Άμυνα, 300 πυρηνικές κεφαλές και μία πανίσχυρη και ανταγωνιστική Αμυντική Βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Κρίνεται σκόπιμο να προσθέσω παρενθετικά ότι ακόμα και το πανίσχυρο από κάθε πλευρά Ηνωμένο Βασίλειο, ένα κατ’ εξοχήν «Ατλαντιστικό» μέλος του ΝΑΤΟ βρίσκεται από τον  Νοέμβριο του 2010 μέσω του Συμφώνου του Λάνκαστερ (Lancaster House Treaties) σε στρατηγική στρατιωτική συνεργασία με την Γαλλία σε επιχειρησιακό πεδίο, στην ανάπτυξη κοινών εξοπλιστικών προγραμμάτων και στα πυρηνικά. Μία συνεργασία που εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί μετά το Brexit (όποτε γίνει αυτό).

Είναι κατανοητό  ότι σε μία τέτοια κατ’ αρχήν διερευνητική συνάντηση υψηλού επιπέδου δεν μπορούν να  έχουμε συγκεκριμένες αποφάσεις αλλά σύμφωνα με πληροφορίες τέθηκε το πλαίσιο μίας ουσιαστικής συνεργασίας και δόθηκαν οι πολιτικές κατευθύνσεις προκειμένου να προχωρήσουν και να υλοποιηθούν συγκεκριμένες δράσεις σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που δεν κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούν σε αυτή την φάση.

Mία ενδεχόμενη επαυξημένη διμερής Αμυντική Συμφωνία Συνεργασίας με την Γαλλία που θα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και πεδίων είναι κάτι παραπάνω από καλοδεχούμενη, μας ενισχύει και φυσικά υποστηρίζει τα εθνικά μας συμφέροντα. Το αποδεικνύει άλλωστε η εμφανής ενόχληση της Άγκυρας για τις πρακτικές της οποίας δεν κάνει «σκόντο» η Γαλλία όπως άλλες μεγάλες δυνάμεις.

Αυτή βέβαια δεν σημαίνει ότι θα μπορούσε να υποκαταστήσει την οποιαδήποτε Συμφωνία Στρατιωτικής Συνεργασίας με την μεγάλη Σύμμαχο μας τις ΗΠΑ, η οποία σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο του δημοσιογράφου κ. Άγγελου Αθανασόπουλο στο Βήμα της Κυριακής είναι σε τελική διαπραγμάτευση. Απλά θα είναι συμπληρωματική σε ένα πλέγμα τέτοιων συνεργασιών που χρειάζεται η Χώρα.

Βέβαια το ιδεατό θα ήταν να παρέχονται και εγγυήσεις ασφαλείας και φυσικά να έχουμε συγκεκριμένα στρατηγικά ανταλλάγματα αντί… ανταλλακτικών! Σε αυτό το πλέγμα συμπεριλαμβάνεται και η  διεύρυνση της συνεργασίας με έναν άλλο ισχυρό περιφερειακό δρώντα, το Ισραήλ με τα συμφέροντα του οποίου υπάρχει πλέον εδώ και κάποια χρόνια σημαντική σύγκλιση και  είναι ένα θετικό στοιχείο στην «γεωπολιτική εξίσωση ισορροπιών» στην περιοχή μας.

Οι τριμερείς και τετραμερείς συνεργασίες μπορεί να καλύπτουν ένα μεγάλο πλέγμα δραστηριοτήτων με επίκεντρο τα ενεργειακά αλλά απέχει πολύ από το να είναι Συμμαχίες και Άξονες όπως κάποιοι αφελώς ή ανοήτως φαντασιώνονται με ότι αυτό σημαίνει για το δίλημμα ασφαλείας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα από την εκπεφρασμένη Τουρκική απειλή. 

Η πικρή αλήθεια πέρα από ευσεβοποθισμούς είναι ότι στο διεθνές σύστημα οι σχέσεις χαρακτηρίζονται από έναν έντονο αλλά κεκαλυμμένο κυνισμό. Δεν έχουμε χώρες φιλελληνικές ή… ανθελληνικές, ούτε φιλοτουρκικές ή αντιτουρκικές και πάει λέγοντας!  Οι σχέσεις καθοδηγούνται πρωταρχικά από συμφέροντα, μας αρέσει, δεν μας αρέσει και το «νόμισμα» που περνάει είναι η …Ισχύς!

Ένα δίκτυο Συμμαχιών αλλά και λοιπών Συνεργασιών αποτελεί ουδόλως  συνολικό υποκατάστατο των όσων πρέπει να κάνει η Πατρίδα μας και όλοι εμείς απέναντι στον τουρκικό αναθεωρητισμό και στην εξ αυτού τουρκική απειλή.  Οι εθνικές υποχρεώσεις μας συνοψίζονται στην λέξη που λέγεται «ΑΥΤΟΒΟΗΘΕΙΑ»!

Και πολύ απλά συνίσταται από όλους εκείνους τους παράγοντες που συνθέτουν την συνολική Εθνική Ισχύ (οικονομία, τεχνολογικά ανάπτυξη, κύρος ηγεσίας, αμυντική βιομηχανία, αρραγές εσωτερικό μέτωπο, στρατηγική κουλτούρα, κλπ) με κορωνίδα την Στρατιωτική Ισχύ! Χωρίς αυτήν όλοι οι άλλοι παράγοντες είναι χωρίς σημασία. Η παντελής απουσία Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας (σημ. ήλθε το πλήρωμα του χρόνου να συνταχθεί επιτέλους) και αυτά που θα πρέπει να πράξουμε εμείς οι ίδιοι οι Έλληνες δεν αντισταθμίζονται από κανένα δίκτυο συνεργασιών και συμμαχιών.

Κλείνοντας τις σκέψεις αυτές αισθάνομαι υποχρεωμένος μιας και όλοι ομιλούν για Συμμαχίες να θυμίσω την παρακάτω διαπίστωση του Παναγιώτη Κονδύλη που έχει διαχρονική ισχύ: «Καμία προστασία και καμιά συμμαχία δεν διασφαλίζει τελειωτικά όποιον βρίσκεται μαζί της σε σχέση μονομερούς εξάρτησης. Η αξία μιας συμμαχίας για μιαν ορισμένη πλευρά καθορίζεται από το ειδικό βάρος της πλευράς αυτής μέσα στο πλαίσιο της συμμαχίας. Ισχυροί σύμμαχοι είναι άχρηστοι σε όποιον δεν διαθέτει ο ίδιος σεβαστό ειδικό βάρος, εφ’ όσον ανάλογα με τούτο εδώ αυξομειώνεται το ενδιαφέρον των ισχυρών»

Ο Ερντογάν θα δει αύριο επίδειξη SU-35 & SU-57. "Δωράκι" για ανοχή της Ρωσίας στη Συρία;;;



Σύμφωνα με το πρακτορείο TASS, ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρ.Τ.Ερντογάν θα βρίσκεται, την Τρίτη, στην πόλη Τζουκόφσκι για να δει τα νέα ρωσικά μαχητικά από κοντά.

Νέα εστία αντιπαράθεσης Τουρκίας - ΗΠΑ και δυσαρέσκειας στο ΝΑΤΟ αναμένεται να πυροδοτήσει το έντονο τουρκικό φλερτ με την προμήθεια των αεροσκαφών Su-35 και Su-57 .

Πριν από δύο εβδομάδες έγινε γνωστό από το τη Yeni Safak ότι η Άγκυρα μελετά την προσφορά της Ρωσίας για την εξαγωγή των μαχητικών αεροσκαφών μετά την αποπομπή της από το πρόγραμμα των F-35 τον Ιούλιο.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η συνάντηση των προέδρων Ρωσίας - Τουρκίας, την Τρίτη, στην αεροπορική επίδειξη MAKS 19, στο Διεθνές αεροδρόμιο Τζουκόφσκι, όπου θα παρουσιαστούν οι νέες εκδόσεις του μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς Su-57.

«Ο πρόεδρος της Τουρκίας θα βρίσκεται στη ρωσική πόλη Τζουκόφσκι για να δει τα νέα ρωσικά μαχητικά. Οι δύο πρόεδροι θα παρακολουθήσουν την έκθεση MAKS και αργότερα θα συζητήσουν διάφορα θέματα και προοπτικές των δύο χωρών», ανέφερε στο πρακτορείο TASS Ρώσος αξιωματούχος.

Πούτιν και Ερντογάν θα εξετάσουν τα ρωσικά Su-35 και Su-57 κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους, με το ενδεχόμενο να προκύψει πιθανή εξοπλιστική συμφωνία.

Η Άγκυρα άρχισε να εξετάζει την πιθανή αγορά ρωσικών μαχητικών, Su-35 αλλά και Su-57, μετά το εμπάργκο των Ηνωμένων Πολιτειών στην αγορά F-35 τον περασμένο μήνα.

ΠΗΓΗ: ΤASS, protothema.gr

Πρωτοβουλίες Μακρόν για την επίλυση της κρίσης με το Ιράν



Σε νέες πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο την επίλυση της διένεξης ανάμεσα στο Ιράν και τις ΗΠΑ προχωράει ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν.

Ο Μακρον δήλωσε πως θα συνομιλήσει τις επόμενες ώρες με τον Ιρανό ομόλογό του Χασάν Ροχανί, ενώ εξέφρασε την ελπίδα ότι μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες θα πραγματοποιηθεί σύνοδος κορυφής ανάμεσα στον πρόεδρος του Ιραν και τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. 

«Αυτό που είπα στον Ιρανό υπουργό Εξωτερικών Μοχαμάντ Ζαρίφ και αυτό που έχω αναφέρει τηλεφωνικά στον πρόεδρο Ροχανί είναι ότι αν αποδεχθεί μια συνάντηση με τον πρόεδρο Τραμπ, είμαι πεπεισμένος ότι μπορεί να βρεθεί μια συμφωνία» υποστήριξε ο Γάλλος πρόεδρος.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξη τύπου της G7, ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε πως είναι ρεαλιστική η πιθανότητα να συναντηθεί μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες με τον Ιρανό ομόλογό του.

Με πληροφορίες από naftemporiki & ΑΜΠΕ

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η σημασία της θωράκισης στην προστασία ενός Τεθωρακισμένου Οχήματος.



Σε συζητήσεις σε διάφορα blogs και forums, ξένα και Ελληνικά, καθώς και σε αναλύσεις αρκετών ιστοδελίδων και περιοδικών, γίνεται σύγκριση του επιπέδου προστασίας των διάφορων τεθωρακισμένων (πλέον Τ/Θ) οχημάτων με βάση την θωράκιση τους, με συνέπεια να εξάγονται ορισμένα συμπεράσματα.

Η "βαθμολογία" των θωρακίσεων, όσον αφορά τα ελαφρά Τ/Θ οχήματα (ΤΟΜΠ, ΤΟΜΑ κοκ), μετριέται μέσω κάποιων νατοϊκών "προδιαγραφών", που στη συγκεκριμένη ονομάζεται STANAG 4659. Στα άρματα, η θωράκιση μετριέται με την αντοχή πληγμάτων από όπλα HEAT ή κινητικής ενέργειας, σε όρους χιλιοστών ομογενοποιημένου χάλυβα (RHA).

Με αυτές λοιπόν τις μεθόδους, και με βάση τα διαφημιστικά φυλλάδια των εταιριών, γίνονται διάφορες συγκρίσεις, κι εξάγονται ορισμένα συμπεράσματα, που γίνονται "θέσφατο" από πολλούς. Συμπεράσματα όμως, που αν κι έχουν βάση, είναι ελλειπή όσον αφορά τη διεξαγωγή επιχειρήσεων. Διότι για τους Στρατούς Ξηράς ανά την υφήλιο, η θωράκιση ενός οχήματος αποτελεί μέρος της συνολικής προστασίας ενός οχήματος.

Σε αυτό το άρθρο λοιπόν, θα προσπαθήσουμε για πρώτη φορά (πιθανώς και διεθνώς), να πλησιάσουμε τη γενική μεθοδολογία με την οποία οι χερσαίες δυνάμεις ανά την υφήλιο αξιολογούν, κι εν τέλει επιλέγουν, το όχημα με την καλύτερη προστασία. 

Προστασία.

Με τον όρο προστασία, εννοείται η αντοχή ενός οχήματος, από όλων των ειδών τις απειλές, και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες επικρατούν στο πεδίο της μάχης. Τονίζουμε την τελευταία φράση του ορισμού, διότι εκεί κρύβεται κι "όλο το ζουμί" της διαφοράς βαθμολόγησης ενός στρατού, με ένα forum ή  με ένα φυλλάδιο μιας εταιρίας. 

Η εταιρία (και κατ'επέκταση και τα αμυντικά ΜΜΕ), βαθμολογούν την προστασία γενικότερα, με βάση την θωράκιση ενός οχήματος όπως περιγράψαμε πιο πάνω επιγραμματικά, κάτω όμως υπό ορισμένες (και συγκεκριμένες) σταθερές συνθήκες, δηλαδή:
  • Το βάλλον όπλο (πολυβόλο, πυροβόλο, Α-Τ εκτοξευτής, άρμα), να βρίσκεται σε σταθερή θέση.
  • Το όχημα που δοκιμάζεται, να βρίσκεται ακίνητο.
  • Όλες οι βολές έχουν 100% επιτυχία. Τυχόν ανεπιτυχείς βολές, δεν προσμετρούνται.
  • Το βάλλον όπλο, προσκρούει στο όχημα, με μηδενική κλίση, τόσο ως προς τον άξονα x (κατά μήκος), όσο κι ως προς τον άξονα y (καθ'ύψος).
  • Οι συνθήκες ορατότητας είναι οι βέλτιστες.
  • Το όχημα έχει εκ των προτέρων αναγνωρισθεί και ταυτοποιηθεί..
  • Το όχημα δεν χρησιμοποιεί παθητικά ή ενεργητικά μέτρα προστασίας (APS, καπνό κοκ).
  • Οι δοκιμές δεν γίνονται για όπλα μεγαλύτερης διατρητικότητας σε μαγαλύτερες αποστάσεις, όταν επιτευχθεί διάτρηση σε μια συγκεκριμένη απόσταση από το αμέσως μικρότερο.
Όλα αυτά αναφέρονται, γιατί θέλουμε να καταδείξουμε με τον πιο έντονο τρόπο, ότι τίποτα από όλα αυτά δεν θα ισχύει στο πεδίο της μάχης. Θα τολμήσουμε να πούμε, (με εξαίρεση ίσως την πρώτη παράμετρο), απολύτως τίποτα.

Για όλους αυτούς τους λόγους συνεπώς, όλοι οι "σοβαροί" στρατοί και οργανισμοί (ΝΑΤΟ), εντάσσουν κι άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά για την τεχνική διαμόρφωση της "προστασίας", τα οποία και διαφέρουν για τον κάθε στρατό παρασάγγας. Διαφέρουν μάλιστα κι εντός των χερσαιων δυνάμεων ενός κράτους, όπως για παράδειγμα μεταξύ των Αμερικανών Πεζοναυτών και του Αμερικανικού Στρατού.

Παράγοντες διαμόρφωσης της προστασίας ενός οχήματος.

Χωρίς να περιαυτολογούμε, και με βάση όλες τις διαφορές μεταξύ των δοκιμαστικών βολών και του πεδίου της μάχης, ο όρος προστασία, επηρεάζεται κι εξετάζεται με βάση την παρακάτω σχέση:

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ = Θωράκιση + Τύπος πέδησης + Ταχύτητα + Διαστάσεις (ΜxΠxΥ) + APS.



Ιδιαιτερότητες κάθε μεταβλητής.

Θωράκιση

Θα θέσουμε 2 παραδείγματα, για να κάνουμε πιο έυπεπτο το νόημα μιας (εκ των πολλών) ιδιαιτεροτήτων που ακολουθούν στον τομέα της θωράκισης οι εκάστοτε στρατοί για την "βαθμολογία" της.

Για να κάνουμε το παράδειγμα πιο "δικό μας", θα συγκρίνουμε το Ελληνικό ΤΟΜΠ Λεωνίδας και το Τουρκικό ΤΟΜΑ AIFV-APC. Θεωρητικά το πρώτο έχει ελαφρύτερη θωράκιση (αντέχει έως και 12,7 χιλ. AP βολίδες), έναντι του δευτέρου (αντέχει έως και 14,5 χιλ ΑΡ βολίδες). Το όλο ζήτημα όμως είναι πως για τον Ρωσικό Στρατό, αυτή η διαφορά θα ήταν καίριας σημασίας, καθ'οσον τα βαριά του πολυβόλα έχουν διαμέτρημα 14,5 χιλιοστών

Για τον ΕΣ από την άλλη (και μόνο γι'αυτον), η θωράκιση των παραπάνω οχημάτων είναι "περίπου" ίδια, καθώς ο ΕΣ δεν διαθέτει τέτοιου διαμετρήματος πολυβόλα, παρά μόνο τα M2HB 0,50 των 12,7 χιλιοστών. Δηλαδή, η παραπάνω θωράκιση του AIFV είναι σχεδόν* ανούσια για τις μετρήσεις του ΕΣ, καθώς κανένας εκ των 2 στρατών δεν χρησιμοποιεί το παραπάνω διαμέτρημα.

*Στην πραγματικότητα, η θωράκιση δεν είναι απλώς μια τιμή, αλλά ένας πίνακας τιμών με άξονες την απόσταση και την προστασία. Συνεπώς, το ΤΟΜΑ AIFV συνεχίζει να έχει απειροελάχιστη καλύτερη θωράκιση έναντι του Λεωνίδας για τον ΕΣ, καθώς θα αντέχει βολίδες 12,7 σε μικρότερες αποστάσεις, απ'οτι το τελευταίο.


Τύπος πέδησης

Με τον όρο αυτόν εννοείται αν το όχημα κινείται επί τροχών (κι αν ναι, πόσων), αν είναι ημι-ερπυστριοφόρο (σπάνιο σήμερα), ή ερπυστριοφόρο. 


Ταχύτητα

'Η αλλιώς και ταχυκινησία, η οποία είναι η μέγιστη ταχύτητα ενός οχήματος τόσο σε οδούς, όσο κυρίως και σε ανώμαλο έδαφος. Είναι βασική παράμετρος της προστασίας, καθώς επηρεάζει τόσο την ευστοχία του όπλου, όσο και τον παρεχόμενο χρόνο μέσα στον οποίο μπορεί να αντιδράσει.


Διαστάσεις

Είναι το γινόμενο των 3 διαστάσεων κάθε οχήματος. Ορισμένοι στρατοί, χωρίζουν την συγκεκριμένη κατηγορία στα 3, με την κάθε διάσταση να αποτελεί μια ξεχωριστή κατηγορία. Είναι κομβικής σημασίας μεταβλητή, διότι επηρεάζει άμεσα τα ποσοστά ευστοχίας του κάθε όπλου, ακόμα κι αν το τελευταίο διαθέτει σύγχρονα σκοπευτικά.


APS

Eίναι μια μεταβλητή που έχει προστεθεί στην βαθμολογία της θωράκισης πρόσφατα, κι αφορά τα ολοκληρωμένα ενεργητικά συστήματα αυτοπροστασίας, είτε soft-kill, είτε hard-kill. Άποψη του γραφόντος είναι, πως το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί την μόνη απάντηση στις συνεχώς καλύτερες διατρητικές επιδόσεις των σύγχρονων αντιαρματικών όπλων.




Ποσόστωση των μεταβλητών.

Κάθε μεταβλητή, έχει δικό της ποσοστό συμμετοχής στην συνολική "βαθμολογία" ενός οχήματος. Συνεπώς, η συνάρτηση με την οποία αξιολογείται η προστασία ενός οχήματος, έχει ως εξής.


ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ = (Θωράκιση x X%) + (Τύπος πέδησης x Y%) + (Ταχύτητα x Z%) + [Διαστάσεις (ΜxΠxΥ) x F%) + (APS x G%).

Mε το άθροισμα των ποσοστών X+Y+Z+FG να είναι 100%.

Τα ποσοστά της κάθε παραμέτρου (μεταβλητής), επηρεάζονται από τους εξής παράγοντες:

  1. Από τον τύπο οχήματος (ΤΟΜΠ-ΤΟΜΑ-άρμα μάχης κοκ). Όσο πιο βαρύ είναι ένα όχημα, τόσο αυξάνεται και η συμμετοχή της θωράκισης στη συνολική προστασία. Για παράδειγμα, η συμμετοχή της θωράκισης είναι μικρή για οχήματα κατηγορίας ΤΟΜΠ, διότι η βασική αποστολή τους δεν είναι η "εκ του σύνεγγης" εμπλοκή με τον εχθρό. Από την άλλη μεριά, η θωράκιση συμμετέχει με αρκετά μεγαλύτερο ποσοστό στην προστασία των αρμάτων, διότι τα τελευταία επιχειρούν "κυριολεκτικά" μπροστά στις εχθρικές γραμμές. 
  2. Από το έδαφος. Όσο πιο "τραχύ" και "δύσκολο" είναι ένα έδαφος, τόσο μεγαλύτερο ποσοστό παρουσιάζει η μεταβλητή του τύπου πέδησης.
  3. Από την τον τύπο επιχειρήσεων και της αποστολής. Οι χερσαίες δυνάμεις που έχουν ως κύρια αποστολή την εκτέλεση συμβατικών επιχειρήσεων (προέλαση, επίθεση, άμυνα, σύμπτυξη), θέλουν οχήματα με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ταχυκινησία. Διότι η ταχύτητα του οχήματος, καθορίζει και τον χρόνο αποπεράτωσης μιας επιχείρησης, και συνεπώς είναι βασική για την εκτέλεση κάθε αποστολής.


Είναι αυτονόητο πως οι παράγοντες που καθορίζουν τα ποσοστά της κάθε μεταβλητής είναι πρακτικά δεκάδες, καθώς ο κάθε Στρατός έχει τις δικές του ανάγκες. Συνεπώς, αναφέραμε μόνο ορισμένους παράγοντες, για να δώσουμε μια γενική εικόνα του πως σκέφτεται ένας στρατός πριν αποφασίσει να προμηθευτεί ένα νέο Τ/Θ όχημα. 

Οι Ελληνικές Ανάγκες.

Σε αυτή την παράγραφο, θα διατυπώσουμε την άποψη του blog για τις λύσεις που θα μπορούσε να υιοθετήσει ο Ελληνικός Στρατός, προκειμένου να βελτιώσει κατακόρυφα την παρεχόμενη προστασία στα οχήματά του. Είναι αυτονόητο πως επ'ουδενί δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε την άποψη του Ε.Σ., ο οποίος βάσει των διατιθέμενων πόρων κάνει ο,τι είναι καλύτερο. Όμως μετά από τα παραπάνω, τουλάχιστον δικαιούμαστε να διατυπώσουμε μια άποψη. 

ΤΟΜΠ: Σε αυτή την κατηγορία, πρέπει να αυξήσουμε την θωράκιση των Μ-113 όσον αφορά την αντοχή του σε βολίδες AP 12,7 χιλ., σε όλες τις αποστάσεις, ακόμη και στις κοντινές. Περισσότερα για την θωράκιση των Μ-113 μπορείτε να βρείτε σε παλαιότερο άρθρο του blog. Πιστεύουμε ότι στα ΤΟΜΠ δεν αξίζει κάτι παραπάνω, τόσο λόγω ηλικίας, όσο και λόγω αποστολής. 

ΤΟΜΑ: Είναι αδιανόητο για μία χώρα που θέλει να διεξάγει κινητή άμυνα, να μην έχει ΤΟΜΑ. Πιστεύουμε πως ο ΕΣ πρέπει να κινηθεί ταχύτατα για την προμήθεια ΤΟΜΑ, έστω και μετρίων επιδόσεων, προς αντικατάσταση των Μ-113 που de facto θα κληθούν σήμερα να εκτελέσουν αυτή την αποστολή. Εκτός κι αν έχουμε σκοπό να στείλουμε τα Leopard 2 χωρίς συνοδεία Πεζικού (sic).

Όσον αφορά την προστασία των ΤΟΜΑ, πιστεύουμε πως οποιοδήποτε ΤΟΜΑ με θωράκιση μεγαλύτερη των 25 χιλ. είναι υπεραρκετή, καθώς θα μπορεί να αντέχει πλήγματα από τα Τουρκικά ΤΟΜΑ AIFV, τα οποία διαθέτουν πυροβόλο 25χιλ.. Το μόνο που θα μπορούσε ίσως να προστεθεί, θα ήταν ένα φθηνό APS, το οποίο θα παρείχε στο όχημα προστασία εναντίον όλων των Α-Τ όπλων, αυξάνοντας έτσι γεωμετρικά την επιβιωσιμότητά του.


Άρματα Μάχης. Κι εδώ η αποτελεσματικότερη λύση θεωρούμε πως είναι η τοποθέτηση ενός APS, για προφανείς λόγους. Κι αν λόγω οικονομικών δυσχερειών δεν μπορεί να γίνει σε όλα, ας γίνει μόνο στα άρματα των Τ/Θ Ταξιαρχιών.

 
Επίλογος

Πιστεύουμε να μην σας κουράσαμε, και να αναλύσαμε επαρκώς όλους τους τομείς πάνω στους οποίους δουλεύουν τα Επιτελεία, όταν υπάρχει το ενδεχόμενο μιας νέας προμήθειας ενός Τ/Θ οχήματος. Όπως γίνεται αντιληπτό, ο όρος προστασία δεν είναι απλά μια παράθεση των εκάστοτε φυλλαδίων των εταιριών, αλλά μελετάται ολικά, ειδικά κι εμπεριστατωμένα. Και να φανταστείτε ότι δεν "αγγίξαμε καν" θέματα όπως ισχύς πυρός, κόστος απόκτησης, κόστος κύκλου ζωής ("χρήσης"), στελέχωση, ποιότητα, Συστήματα Ελέγχου Πυρός / Επικοινωνιών / Διοίκησης κι Ελέγχου......   

Λαβρόφ: "Οι Τρομοκράτες στον Ιντλίμπ πρέπει να εξαλειφθούν". Μικρό καλάθι να κρατήσει ο Ερντογάν αύριο στη Μόσχα.


Άσχημα νέα για τον Ερντογάν, καθώς μία μέρα πριν την επίσκεψή του στη Ρωσία, όπου θα ζητούσε την στήριξη, ή και ουδετερότητα της Ρωσίας στη Συρία, ο ΥΠΕΞ της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ, ξεκαθάρισε τα πράγματα, λέγοντας πως οι Τρομοκράτες (σύμμαχοι των Τούρκων) πρέπει να εξαλειφθούν.

Πιο αναλυτικά, και σύμφωνα με το Συριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ επιβεβαίωσε μέσω ανακοίνωσής του, ότι όλοι οι τρομοκράτες που παράνομα έχουν καταλάβει την επαρχία του Iντλίμπ, πρέπει να εξαλειφθούν..

Σε συνέντευξη Τύπου με τον εξ Αγκόλας ομόλογό του στη Μόσχα, ο Λαβρόφ δήλωσε ότι «τα σχέδια της αμερικανικής κυβέρνησης στην περιοχή al-Jazeera στοχεύουν στην ενότητα των συριακών εδαφών και αποτελούν παραβίαση της κυριαρχίας των Συρίων και παραβίαση του διεθνούς δικαίου».

Ο Λαβρόφ πρόσθεσε: "Η Ρωσία βοηθά τον Συριακό Στρατό να απελευθερώσει τα εδάφη της χώρας του από τους τρομοκράτες, συνεπώς κάτι τέτοιο επ'ουδενί δεν θεωρείται παραβίαση οποιασδήποτε συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένων των συμφωνιών της Αστάνα και του Σότσι, καθώς οι συμφωνίες αποκλείουν τελείως τις τρομοκρατικές ομάδες".

LNA: "Η Τουρκία έστειλε μισθοφόρους τρομοκράτες στη Λιβύη"...Όποιος μπλέκεται με τα πίτουρα....


Ο εκπρόσωπος του Εθνικού Στρατού της Λιβύης (LNA) Χαλιντ Αλ Μαγιούντ που διοικείται από τον Χαλίφα Χαφτάρ, δήλωσε χθες πως “αρκετές εκατοντάδες ξένοι τρομοκράτες και μισθοφόροι έφθασαν την Παρασκευή στο αεροδρόμιο Misrata , οι οποίοι προήλθαν από αεροδρόμιο της Τουρκίας".

“Οι τρομοκράτες έφθασαν μέσω της εταιρείας Libyan Wings, η οποία ανήκε στον ισλαμιστή μαχητή Abdelhakim Belhaj, για να συμμετάσχουν στις πολιτοφυλακές Fayez al-Sarraj στις μάχες τους εναντίον του LNA”, δήλωσε επίσης εκπρόσωπος του LNA.

Όπως φαίνεται η Τουρκία είναι διατεθειμένη να εκτεθεί περισσότερο στους ισχυρισμούς και στις κατηγορίες που την εμπλέκουν στην ανάμειξη στα εσωτερικά της Λιβύης. Μέχρι σήμερα, οι κατηγορίες περιορίζονταν στην αποστολή υλικής και οικονομικής ενίσχυσης στην κυβέρνηση, αλλά πλέον, τα πάντα κλιμακώνονται.

Πεποίθηση του blog είναι πως η Τουρκία έχει "μπλέξει άσχημα" σε 5 μέτωπα ταυτόχρονα, μη μπορώντας να αποσυρθεί από κανένα. Κάτι μας λέει πως στο τέλος, θα χάσει (γεωπολιτικά και συμβατικά) σε όλα. Διότι όπως λέει και ο σοφός λαός, "όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα, τον τρώνε οι κότες"....