Το Τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων
AhvalNews, δημοσίευσε σήμερα άρθρο του δημοσιογράφου για θέματα Μ.Ανατολής Paul Iddon, σύμφωνα με το οποίο το "τουρκικό εθνικό μαχητικό" TF-X δεν πρόκειται να πετάξει την τρέχουσα δεκαετία, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.
Τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι θα συμβεί αυτό, αλλά κι ως επιβεβαιώση των όσων υποστηρίζει, αναφέρει χαρακτηριστικά τα σχόλια του αναλυτή Justin Bronk, ο οποίος εργάζεται για το Βρετανικό ερευνητικό κέντρο-think tank RUSI.org. Μερικά στιγμιότυπα από τα σχόλια του σχετικά με το θέμα, ήταν τα παρακάτω:
"Αν η Τουρκία θέλει πραγματικά την Rolls-Royce ως έναν ισότιμο εταίρο στην ανάπτυξη του αεροσκάφους TF-X, τότε οι προοπτικές μιας ανανεωμένης συμφωνίας συνεργασίας είναι αρκετά καλές."
"Ωστόσο, αν αυτό που αναζητά η Τουρκία είναι απλώς μεταφορά τεχνολογίας των μεθόδων παραγωγής κινητήρων μαχητικών, προκειμένου στη συνέχεια να παράξει δικούς της, τότε σαφώς η Rolls Royce θα αρνηθεί."
"Επιπλεόν να τονιστεί πως μέχρι σήμερα, χώρες γίγαντες όπως η Ρωσία δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν πλήρως ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς. Επίσης, ακόμη και η Βρετανία, παρά την εμπειρία της από τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη του F-35 και της ισχυρής βιομηχανικής της βάσης, δεν είναι σίγουρη ότι μπορεί να αντέξει οικονομικά την ανάπτυξη ενός δικού της εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς ".
"Συνεπώς η Τουρκία, θα δυσκολευθεί πολύ περισσότερο από τη Ρωσία και τη Βρετανία, δεδομένου ότι έχει μηδαμινή εμπειρία στην κατασκευή μαχητικών, και δεν έχει τα πνευματικά δικαιώματα κατασκευής κινητήρα."
"Πέραν τούτου, η κατασκευή ενός ομοιώματος που μοιάζει λίγο-πολύ σαν ένα F-22 είναι συγκριτικά εύκολο (σ.σ. αναφέρεται στο ομοίωμα του περσινού Paris Air Show) , αλλά η κατασκευή ενός μαχητικού που λειτουργεί πραγματικά σαν μαχητητικό πέμπτης γενιάς είναι εξαιρετικά διαφορετικό. Μέχρι στιγμής, μόνο οι ΗΠΑ και, σχεδόν σίγουρα, η Κίνα το έχουν καταφέρει".
"Τέλος, δεν είναι μόνο η τεχνολογία στελθ τα ατού ενός αληθινού μαχητικού 5ης γενιάς. Το F-35 για παράδειγμα είναι ένα τρομερό αεροσκάφος, επειδή συνδυάζει χαμηλή παρατηρησιμότητα με άλλα χαρακτηριστικά, όπως εξελιγμένους αισθητήρες και δικτύωση δεδομένων, τα οποία και του επιτρέπουν να συντονίζει την αποστολή με τα άλλα αεροσκάφη".
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το συγκεκριμένο άρθρο μάλιστα, σε συνδυασμό με την ακύρωση του προγράμματος F-35 για τους Τούρκους, αλλά και την ενδεχόμενη προμήθεια από την Ελλάδα μιας Μοίρας (18-24) F-35A, έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της τουρκικής κοινής γνώμης. Για να το πούμε πιο απλά, οι πρώτες αντιδράσεις των τούρκων είναι πως οι παραπάνω εξελίξεις
"τους έχουν πειράξει".
Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι μια σειρά από παρόμοιες εξελίξεις που επηρεάζουν προς τα κάτω τις όποιες τουρκικές φιλοδοξίες. Μερικές από αυτές επιγραμματικά είναι η μη εύρεση κατάλληλου κινητήρα για το Altay, καθώς και η χρήση αμερικανικών και γερμανικών κινητήρων και ηλεκτρονικών για όλα τα κύρια οπλικά συστήματα τους (Επιθετικό Ελικόπτερο T-129, Α/Κ πυροβόλο T-155 κοκ), το οποοίο έχει σαν επακόλουθο την αδυναμία ανεξάρτητης εξαγωγής τους.
Μετά από τα παραπάνω, γίνεται όλο και πιο σαφές πως η Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία έχει φθάσει στο ζενίθ των δυνατοτήτων της, το οποίο είναι η εξ 'ολοκλήρου παραγωγή ΤΘ ή μη οχημάτων, όπλων, ηλεκτροοπτικών και λοιπών ηλεκτρονικών συστημάτων, η παραγωγή λοιπού υποκατασκευαστικού έργου, οι συμπαραγωγές κύριων οπλικών συστημάτων (Τ-155, Τ-129 κοκ), καθώς και η απευθείας αγορά ηλεκτρονικών τεχνολογίας αιχμής και κινητήρων.
Επίσης, μετά τις εξελίξεις φιάσκο σχετικά με το "τουρκικό γεφύρι της Άρτας" (άρμα μάχης ALTAY), γίνεται όλο και πιο κατανοητό στην τουρκική κοινή γνώμη πως η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει μάλλον πολύ "κοντύτερα πόδια" απ'ότι βλακωδώς πίστευαν την τελευταία δεκαετία.
Αυτό που μένει όμως να γίνει κατανοητό από τους γείτονες, είναι πως όλα αυτά τα χρόνια, το παραμύθι της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας ήταν για τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης (κοινώς τάισμα σανού), αλλά και για ιδία συμφέροντα του στενού κύκλου της κυβέρνησης.