17 Ιανουαρίου 2020

Σε εξέλιξη η συνάντηση Δένδια-Χαφταρ



Σε εξέλιξη βρίσκεται η συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, με τον Χαλίφα Χαφτάρ, ο οποίος έφτασε υπό άκρα μυστικότητα στην Αθήνα το βράδυ της Πέμπτης.
Ο κ. Δένδιας υποδέχθηκε τον Λίβυο στρατάρχη έξω από το ΥΠΕΞ λίγο πριν τις 10:30, με τους δύο άνδρες να ανταλλάσσουν χειραψία, πριν εισέλθουν στο κτίριο.
Οι κ. Χαφτάρ και Δένδιας συναντήθηκαν ανεπισήμως και χθες το βράδυ, λίγη ώρα μετά την άφιξη του αρχηγού του Λιβυκού Εθνικού Στρατού στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Είναι ιδιαιτέρως σημαντική η λεπτομέρεια ότι ο κ. Χαφτάρ αφίχθη στην Αθήνα με πτήση από τη Βεγγάζη, όπου λίγο νωρίτερα είχε συναντηθεί με τον υπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας, Χάικο Μάας, ο οποίος εξασφάλισε τη συναίνεση του στρατηγού για κατάπαυση του πυρός μέχρι τη Διάσκεψη του Βερολίνου.
Το τελευταίο 24ωρο η Αθήνα έχει εντατικοποιήσει την επικοινωνία της με το Βερολίνο, με σκοπό να αντιστρέψει το κλίμα που τείνει να δημιουργηθεί ενόψει της διάσκεψης που θα πραγματοποιηθεί στη γερμανική πρωτεύουσα την Κυριακή.
Υπενθυμίζεται ότι στη μία το μεσημέρι είναι προγραμματισμένο το τετ α τετ του κ. Χαφτάρ με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Καθημερινή 

16 Ιανουαρίου 2020

Απειλεί με βέτο ο Π/Θ για το θέμα της Λιβύης - Στην Αθήνα αναμένεται ο Χαφτάρ προτού πάει Βερολίνο.




Απειλές από τον Έλληνα Π/Θ

Έντονη κριτική δέχθηκε η απόφαση της  Γερμανίας από τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία και αφορούσε το γεγονός της μη πρόσκλησης της Ελλάδας στη Σϋνοδο του Βερολίνου. «Κακώς δεν προσεκλήθη η Ελλάδα στη Σύνοδο του Βερολίνου για τη Λιβύη», είπε ο πρωθυπουργός προειδοποιώντας ότι η χώρα δεν θα συναινέσει σε πολιτική λύση στη Λιβύη αν δεν ανακληθεί η συμφωνία με την Τουρκία.

«Σε κάθε περίπτωση η χώρα θα ασκήσει βέτο και στο συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών και στη Σύνοδο Κορυφής» τόνισε, γνωστοποιώντας ότι έχει αποστείλει επιστολές στην ΕΕ, καθώς κι ότι έχει επικοινωνήσει τηλεφωνικά με την κ. Μέρκελ.








Στην Αθήνα ο Χαφταρ.

Σύμφωνα με το δελτίο ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1, ο Χαλιφά Χαφτάρ βρίσκεται εν πτήσει με πρώτο προορισμό την Αθήνα, όπου και θα συναντηθεί με την ελληνική κυβέρνηση, προτού κατευθυνθεί στο Βερολίνο.

Πέραν τούτου, έντονη ήταν η δυσαρέσκεια του Χαλιφά Χαφτάρ η μη πρόσκληση της Ελλάδας στη σύνοδο του Βερολίνου, η οποία εκφράστηκε μέσω ανάρτησης στο Τουίτερ του εθνικού απελεθυερωτικού στρατού LNA.


ΥΕΘΑ από Ισραήλ: "Τα περιθώρια της μεταξύ μας αμυντικής συνεργασίας είναι τεράστια"



Ιδιαίτερη αναφορά στους ισχυρούς δεσμούς που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, καθώς και την ευρεία συνεργασία που έχει επιτευχθεί στον τομέα της Άμυνας, έκανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, κατά την ολοκλήρωση της επίσημης επίσκεψής του στο Ισραήλ.

Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, κατά τη συνάντησή του με τον ομόλογό του κ. Ναφτάλι Μπένετ, επιβεβαιώθηκε η βούληση της Ελλάδας και του Ισραήλ για περαιτέρω ανάπτυξη της συνεργασίας τους στον αμυντικό τομέα. Συζητήθηκαν επίσης θέματα εξοπλισμών και επίκαιρα ζητήματα συνεργασίας στον αμυντικό - τεχνικό τομέα.



Οι δύο Υπουργοί αναφέρθηκαν στην προστιθέμενη αξία της πολυεπίπεδης τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, και τη συνεισφορά της στη δημιουργία συνθηκών ασφαλείας και σταθερότητας στην Ν.Α. Μεσόγειο.

Κατά τη συνάντηση αντηλλάγησαν απόψεις για τις προκλήσεις ασφαλείας και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή, καθώς και τρόπων αποτελεσματικής αντιμετώπισής τους.

Ακολούθως, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας είχε διαδοχικές συναντήσεις με εκπροσώπους της ισραηλινής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών (SIBAT) και της Διεύθυνσης Ανάπτυξης Οπλικών Συστημάτων (MAFAT).

«Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ με στελέχη της πολύ ισχυρής Αμυντικής Βιομηχανίας αυτής της χώρας και να συζητήσουμε τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης των σχέσεων μεταξύ της ισραηλινής και της ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας σε αυτή την ενδιαφέρουσα ασφαλώς γεωπολιτική συγκυρία» ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

«Είναι πραγματικά τεράστια τα περιθώρια ανάπτυξης συνεργασιών, συνεργειών, ακόμα και σχημάτων συμπαραγωγής, ανάμεσα σε ελληνικά και ισραηλινά στοιχεία της Αμυντικής Βιομηχανίας» πρόσθεσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.



«Τέλος, είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τις εγκαταστάσεις της Ισραηλινής Αεροπορικής Βιομηχανίας, όπου μου έγινε μία ενημέρωση σχετικά με το Μη Επανδρωμένο Όχημα τύπου «Heron», το οποίο προμηθεύονται οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις προκειμένου να ενταχθεί πλέον ενεργά στις υπηρεσιακές τους δομές και είχα την ευκαιρία να δω από κοντά την εξαιρετικά προηγμένη και αναπτυγμένη Ισραηλινή Βιομηχανία σε επίπεδο ανάπτυξης Μη Επανδρωμένων Οχημάτων, κάτι που όπως καταλαβαίνετε ενδιαφέρει και εμάς και θέτουμε και ως δικό μας στρατηγικό στόχο στην εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία» κατέληξε.

Ahvalnews: "Το Τουρκικό εθνικό μαχητικό TF-X δεν πρόκειται να πετάξει αυτή τη δεκαετία (σ.σ. αν πετάξει)."



Το Τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων AhvalNews, δημοσίευσε σήμερα άρθρο του δημοσιογράφου για θέματα Μ.Ανατολής Paul Iddon, σύμφωνα με το οποίο το "τουρκικό εθνικό μαχητικό" TF-X δεν πρόκειται να πετάξει την τρέχουσα δεκαετία, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

Τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι θα συμβεί αυτό, αλλά κι ως επιβεβαιώση των όσων υποστηρίζει, αναφέρει χαρακτηριστικά τα σχόλια του αναλυτή Justin Bronk, ο οποίος εργάζεται για το Βρετανικό ερευνητικό κέντρο-think tank RUSI.org. Μερικά στιγμιότυπα από τα σχόλια του σχετικά με το θέμα, ήταν τα παρακάτω:





"Αν η Τουρκία θέλει πραγματικά την Rolls-Royce ως έναν ισότιμο εταίρο στην ανάπτυξη του αεροσκάφους TF-X, τότε οι προοπτικές μιας ανανεωμένης συμφωνίας συνεργασίας είναι αρκετά καλές."

"Ωστόσο, αν αυτό που αναζητά η Τουρκία είναι απλώς μεταφορά τεχνολογίας των μεθόδων παραγωγής κινητήρων μαχητικών, προκειμένου στη συνέχεια να παράξει δικούς της, τότε σαφώς η Rolls Royce θα αρνηθεί."

"Επιπλεόν να τονιστεί πως μέχρι σήμερα, χώρες γίγαντες όπως η Ρωσία δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν πλήρως ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς. Επίσης, ακόμη και η Βρετανία, παρά την εμπειρία της από τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη του F-35 και της ισχυρής βιομηχανικής της βάσης, δεν είναι σίγουρη ότι μπορεί να αντέξει οικονομικά την ανάπτυξη ενός δικού της εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς ".

"Συνεπώς η Τουρκία, θα δυσκολευθεί πολύ περισσότερο από τη Ρωσία και τη Βρετανία, δεδομένου ότι έχει μηδαμινή εμπειρία στην κατασκευή μαχητικών, και δεν έχει τα πνευματικά δικαιώματα κατασκευής κινητήρα."

"Πέραν τούτου, η κατασκευή ενός ομοιώματος που μοιάζει λίγο-πολύ σαν ένα F-22 είναι συγκριτικά εύκολο (σ.σ. αναφέρεται στο ομοίωμα του περσινού Paris Air Show) , αλλά η κατασκευή ενός μαχητικού που λειτουργεί πραγματικά σαν μαχητητικό πέμπτης γενιάς είναι εξαιρετικά διαφορετικό. Μέχρι στιγμής, μόνο οι ΗΠΑ και, σχεδόν σίγουρα, η Κίνα το έχουν καταφέρει".

"Τέλος,  δεν είναι μόνο η τεχνολογία στελθ τα ατού ενός αληθινού μαχητικού 5ης γενιάς. Το F-35 για παράδειγμα είναι ένα τρομερό αεροσκάφος, επειδή συνδυάζει χαμηλή παρατηρησιμότητα με άλλα χαρακτηριστικά, όπως εξελιγμένους αισθητήρες και δικτύωση δεδομένων, τα οποία και του επιτρέπουν να συντονίζει την αποστολή με τα άλλα αεροσκάφη".






ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Το συγκεκριμένο άρθρο μάλιστα, σε συνδυασμό με την ακύρωση του προγράμματος F-35 για τους Τούρκους, αλλά και την ενδεχόμενη προμήθεια από την Ελλάδα μιας Μοίρας (18-24) F-35A, έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της τουρκικής κοινής γνώμης. Για να το πούμε πιο απλά, οι πρώτες αντιδράσεις των τούρκων είναι πως οι παραπάνω εξελίξεις "τους έχουν πειράξει".

Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι μια σειρά από παρόμοιες εξελίξεις που επηρεάζουν προς τα κάτω τις όποιες τουρκικές φιλοδοξίες. Μερικές από αυτές επιγραμματικά είναι η μη εύρεση κατάλληλου κινητήρα για το Altay, καθώς και η χρήση αμερικανικών και γερμανικών κινητήρων και ηλεκτρονικών για όλα τα κύρια οπλικά συστήματα τους (Επιθετικό Ελικόπτερο T-129, Α/Κ πυροβόλο T-155 κοκ), το οποοίο έχει σαν επακόλουθο την αδυναμία ανεξάρτητης εξαγωγής τους.





Μετά από τα παραπάνω, γίνεται όλο και πιο σαφές πως η Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία έχει φθάσει στο ζενίθ των δυνατοτήτων της, το οποίο είναι η εξ 'ολοκλήρου παραγωγή ΤΘ ή μη οχημάτων, όπλων, ηλεκτροοπτικών και λοιπών ηλεκτρονικών συστημάτων, η παραγωγή λοιπού υποκατασκευαστικού έργου, οι συμπαραγωγές κύριων οπλικών συστημάτων (Τ-155, Τ-129 κοκ), καθώς και η απευθείας αγορά ηλεκτρονικών τεχνολογίας αιχμής και κινητήρων.

Επίσης, μετά τις εξελίξεις φιάσκο σχετικά με το "τουρκικό γεφύρι της Άρτας" (άρμα μάχης ALTAY), γίνεται όλο και πιο κατανοητό στην τουρκική κοινή γνώμη πως η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει μάλλον πολύ "κοντύτερα πόδια" απ'ότι βλακωδώς πίστευαν την τελευταία δεκαετία.

Αυτό που μένει όμως να γίνει κατανοητό από τους γείτονες, είναι πως όλα αυτά τα χρόνια, το παραμύθι της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας ήταν για τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης (κοινώς τάισμα σανού), αλλά και για ιδία συμφέροντα του στενού κύκλου της κυβέρνησης.

Κυβ.Εκπρόσωπος: "Δεν κατέστη δυνατόν να είμαστε σε αυτήν τη συνεδρίαση της Κυριακής (σ.σ. Βερολίνου)".



Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας δήλωσε ότι η διαδικασία για τη διάσκεψη του Βερολίνου για τη Λιβύη ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2015 και ότι η τότε ελληνική κυβέρνηση δεν έδωσε προτεραιότητα σε αυτό. Τώρα δηλώσαμε το ενδιαφέρον μας και δημόσια, πως θέλουμε να συμμετάσχουμε, και ιδιωτικά στις επικοινωνίες μας μέσω της διπλωματικής οδού και όχι μόνον.

«Δεν κατέστη δυνατόν να είμαστε σε αυτήν τη συνεδρίαση της Κυριακής. Εμείς θα συνεχίσουμε να θέλουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν την περιοχή μας γιατί θέλουμε να παίξουμε τον ρόλο που μας αναλογεί», επισήμανε, μεταξύ άλλων.



Για τα ελληνοτουρκικά ανέφερε ότι κάποιος που μπορεί να είναι προκλητικός, δεν σημαίνει ότι είναι και πιο ισχυρός. «Η τουρκική προκλητικότητα έχει αποδοκιμαστεί και έχει μπει στο περιθώριο από όλους τους παγκόσμιους “παίχτες”, συμπεριλαμβανομένων των Ευρωπαίων, των Αμερικανών, των Ρώσων, όλων των χωρών της περιοχής. Ένα το κρατούμενο. Δεύτερον, το γεγονός ότι υπάρχει μία άκυρη “συμφωνία” ανάμεσα στην κυβέρνηση της Λιβύης υπό τον κ. Σάρατζ και την Τουρκία, δεν σημαίνει ότι παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα.

“Επομένως, χτίζοντας πάνω σε αυτά τα δύο, προχωρούμε για να υπερασπιστούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί γι’ αυτό. Γι’ αυτό να είναι όλοι σίγουροι», υπογράμμισε ο κ. Πέτσας, συμπληρώνοντας πως η εξωτερική πολιτική δεν ενδείκνυται για μικροπολιτική και κομματικές αντιπαραθέσεις. «Επομένως, με ψυχραιμία, με αυτοπεποίθηση, εμείς θα κάνουμε αυτό που θα χρειαστεί», κατέληξε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.



ΑΠΕ-ΜΠΕ

15 Ιανουαρίου 2020

Ισραήλ: Η Τουρκία ως κορυφαία απειλή κατά την ετήσια έκθεση των IDF, για πρώτη φορά στην ιστορία.





Η έκθεση ασφαλείας των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων για το 2020 τοποθέτησε την Τουρκία ως μια εκ των κορυφαίων απειλών για την ίδια τη χώρα και τη σταθερότητά της.

«Η αξιολόγηση δεν περιγράφει συγκεκριμένη απειλή από την Τουρκία έναντι του Ισραήλ, αλλά μάλλον αναδεικνύει ότι οι πολιτικές που ακολουθεί ο Ερντογάν, του οποίου το ισλαμικό κόμμα είναι σύμμαχος με τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, βρίσκεται πίσω από τον λόγο ανησυχίας. Τους τελευταίους μήνες μάλιστα, η Άγκυρα εντείνει τον επεκτατισμό της, πραγματοποιώντας στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Συρία και προτείνοντας τη δημιουργία αγωγού στη Λιβύη, παρά το γεγονός ότι αυτό πιθανόν θα παραβιάζει τα χωρικά ύδατα της συμμάχου του Ισραήλ, Ελλάδας», Αυτά είναι μερικά από τα σχόλια της Times of Israel,  το οποίο με δημοσίευμα του έκανε γνωστό το παραπάνω θέμα.



Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η φωτογραφία που επέλεξε να βάλει η εφημερίδα για την είδηση, η οποία είναι από την φετινή συνάντηση Ρουχανί (Πρόεδρος Ιράν)-Ερντογάν.

Να τονιστεί επίσης, ότι είναι η πρώτη φορά από τότε που ιδρύθηκε το κράτος του Ισραήλ, όπου η Τουρκία συμπεριλαμβάνεται σε έναν κατάλογο όπου βρίσκονται οι πιο επικίνδυνες χώρες.

H επίμαχη φωτογραφία των TimesofIsrel.

Guardian: "Η Τουρκία ενίσχυσε τον GNA στη Λιβύη με 2.000 Σύρους αντάρτες."



Δύο χιλιάδες Σύροι αντάρτες έχουν ταξιδέψει από την Τουρκία στη Λιβύη  ή πρόκειται να το κάνουν άμεσα, προκειμένου να πολεμήσουν στα πεδία των μαχών, σύμφωνα με συριακές πηγές και στις τρεις χώρες, τις οποίες επικαλείται η «Guardian». Η πρωτοφανής αυτή εξέλιξη, επισημαίνει η βρετανική εφημερίδα, απειλεί να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τον πόλεμο στη Λιβύη.

Η ανάπτυξη των Σύρων ανταρτών στη Λιβύη πραγματοποιήθηκε μετά τη συμφωνία Τουρκίας και της διεθνώς αναγνωρισμένης Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας (GNA) της Λιβύης για συνεργασία στον στρατιωτικό τομέα και τον τομέα της ασφάλειας, η οποία εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο από την τουρκική Εθνοσυνέλευση. 



Η  Άγκυρα έχει στηρίξει τη συριακή αντιπολίτευση από τις πρώτες μέρες της εμφύλιας σύρραξης. Η Τουρκία, επισημαίνει η «Guardian»,  χρησιμοποιεί τους ίδιους αντάρτες εναντίον δυνάμεων που ελέγχονται  από Κούρδους, παρά τις καταγγελίες για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Είναι μια πολύ διαφορετική κατάσταση από την κατάσταση στη Συρία», επισημαίνει στην «Guardian» η Κλαούντια Γκατσίνι, ειδική σε θέματα της Λιβύης από την Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων. «Το αντιτουρκικό αίσθημα είναι ήδη ισχυρό εξαιτίας της παρέμβασης της Άγκυρας και αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος του Χαφτάρ».

Οι Σύροι αντάρτες, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, έχουν υπογράψει συμβόλαια για έξι μήνες με την Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Φαγέζ αλ Σάρατζ και όχι με τον τουρκικό στρατό. Μηνιαίως θα αμείβονται με το ποσόν των 1.800 ευρώ, ήτοι πολύ περισσότερα συγκριτικά με τις 450-500 τουρκικές λίρες (70 – 80 ευρώ) που παίρνουν κάθε μήνα στη Συρία. Σε όλους έχει δοθεί η υπόσχεση ότι θα αποκτήσουν τουρκική ιθαγένεια. Η Τουρκία αναλαμβάνει ακόμη τα ιατρικά έξοδα για τους τραυματίες στρατιώτες και είναι υπεύθυνη για τον επαναπατρισμό των νεκρών στη Συρία.

Η Άγκυρα και η Τρίπολη αρνούνται την παρουσία Σύρων μαχητών στη Λιβύη. Η Τουρκία έχει στείλει μόλις 35 στρατιώτες στην Τρίπολη με συμβουλευτική ιδιότητα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν.

Ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ μίλησε συγκεκριμένα σήμερα για μια ομάδα εκπαίδευσης και συνεργασίας η οποία δραστηριοποιείται αυτή τη στιγμή στη Λιβύη. Όσον αφορά το μέλλον της εκεχειρίας, αφότου ο διοικητής των δυνάμεων της ανατολικής Λιβύη Χαλίφα Χάφταρ αποχώρησε από τη Μόσχα, χωρίς να υπογράψει το κείμενο συμφωνίας το οποίο πρότειναν η Ρωσία και η Τουρκία, ο Ακάρ υποστήριξε πως είναι νωρίς για να πει κανείς πως η κατάπαυση του πυρός έχει καταρρεύσει. Σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, ο Χάφταρ είχε ζητήσει εξ αρχής ένα περιθώριο δύο ημερών για να απαντήσει.

naftemporiki.gr

Γερμανική Κυβέρνηση: "Ο λόγος που η Ελλάδα δεν προσκλήθηκε στη σύνοδο του Βερολίνου."



Την κατανόησή της για το «θεμιτό ενδιαφέρον και την ανησυχία» της Ελλάδας σχετικά με το μέλλον της Λιβύης εξέφρασε η γερμανική κυβέρνηση, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι η Διάσκεψη του Βερολίνου που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή δεν θα ασχοληθεί με «θέματα θαλασσίων συνόρων, πιθανώς δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στη Μεσόγειο». Επιπλέον, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση απέφυγε να αναφερθεί στα κριτήρια με τα οποία διαμορφώθηκε ο κύκλος των συμμετεχόντων στην Διάσκεψη, ενώ τόνισε ότι σε κάθε βήμα υπήρξε στενός συντονισμός με τα Ηνωμένα Έθνη.




«Δεν μπορούμε να δώσουμε εδώ πληροφορίες για τις ακριβείς σταθμίσεις των αποφάσεων σε αυτό το θέμα (…) Είναι πάντα δύσκολο να διαμορφώσεις έναν κύκλο συμμετεχόντων και πέραν αυτού δεν μπορώ πώς καταλήξαμε. Δεν θέλουμε αυτό να το συζητήσουμε δημοσίως», δήλωσε η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Ουλρίκε Ντέμερ, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την μη-πρόσκληση της Ελλάδας να συμμετάσχει στην Διάσκεψη του Βερολίνου για την Λιβύη. «Η "Διαδικασία του Βερολίνου" έχει δομηθεί συνειδητά διαφορετικά από προηγούμενες προσπάθειες, προκειμένου να επιτευχθεί ειρήνη στην Λιβύη: ως ένα σχέδιο δηλαδή με διάφορα στάδια του ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ Γασάν Σαλαμέ, όπου καταβάλλεται προσπάθεια να διαχωριστούν τα προβλήματα και να εργαστούμε βήμα βήμα. Και αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο της "Διαδικασίας του Βερολίνου", η προετοιμασία του πλαισίου με τους συντελεστές οι οποίοι έχουν άμεση επιρροή στις δύο πλευρές της διένεξης. Αυτή είναι η προσέγγιση και βεβαίως έχουμε πλήρη κατανόηση για το γεγονός ότι υπάρχουν ανησυχίες και κίνητρα άλλων χωρών σε σχέση με την Λιβύη και ιδιαίτερα στο θέμα των θαλασσίων συνόρων, πιθανώς δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στη Μεσόγειο. Αυτό απλώς δεν είναι στο επίκεντρο της διάσκεψης - ούτε και θέμα της», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών Ράινερ Μπρόιλ.

Απαντώντας ο ίδιος σε ερώτηση σχετικά με τα «μνημόνια» που έχουν υπογράψει η Τουρκία και η Λιβύη, επανέλαβε ότι «τα θαλάσσια σύνορα πρέπει να προσδιορίζονται με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ότι αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορούν δύο χώρες να το ορίσουν μεταξύ τους εις βάρος τρίτων» και επισήμανε ότι η γερμανική πλευρά δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας ώστε να την αξιολογήσει. «Αλλά βεβαίως εάν πρόκειται για συμφωνίες εις βάρος τρίτων, εις βάρος ενός στενού εταίρου, ενός εταίρου στην ΕΕ, τότε αυτό για μας δεν είναι αποδεκτό, δεν τίθεται θέμα σχετικά με το πώς το βλέπουμε».

Ο κ. Μπρόιλ αναγνώρισε ακόμη ότι «υπάρχουν και άλλες χώρες οι οποίες έχουν θεμιτό ενδιαφέρον και ανησυχίες για το μέλλον της Λιβύης», επαναλαμβάνοντας ότι το κεντρικό σημείο της Διάσκεψης του Βερολίνου και της «Διαδικασίας του Βερολίνου» ήταν συγκεκριμένο. Όπως είπε, την συνέχεια θα υπάρξουν περαιτέρω εργασίες, μεταξύ άλλων σχεδιάζεται μια Διεθνής Επιτροπή Follow Up η οποία θα συνοδεύει τα αποτελέσματα της «Διαδικασίας του Βερολίνου». «Και εκεί θα μπορέσουν χώρες να συνεισφέρουν. Η Διάσκεψη του Βερολίνου είναι ένα σημείο εκκίνησης για κάτι, δεν είναι το τέλος και θα υπάρξουν άλλες ευκαιρίες για χώρες να συμμετάσχουν ενεργά. Από την αρχή θέλαμε να ενημερώνουμε ενεργά άλλες χώρες για το τι κάνουμε, να δημιουργήσουμε διαφάνεια σχετικά με το τι συμβαίνει, ιδιαίτερα βεβαίως για τα κράτη - μέλη της Ε.Ε. αλλά και άλλους παίκτες. Αυτό ήταν ένα εγχείρημα που μας συνόδευσε ενεργά τους τελευταίους μήνες, το οποίο πήραμε πολύ σοβαρά και μπορώ να επισημάνω ότι την Κυριακή θα συμμετάσχει και η ΕΕ εκπροσωπώντας όλα τα κράτη - μέλη της», κατέληξε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Kαθημερινή.

14 Ιανουαρίου 2020

50 C-130J για τις ΗΠΑ έναντι $3 δισ., και απόσυρση νεότερων C-130H (της δεκαετίας του '90)



Η Lockheed Martin. ανακοίνωσε σήμερα, την έναρξη σύμβασης ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων  για την παράδοση 50 μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules στις ΗΠΑ.

Εκ του συνόλου, η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία (USAF) θα λάβει 24 αεροσκάφη (εκδόσεις τακτικών μεταφορών, ειδικών αποστολών, έρευνας και διάσωσης) , η Ακτοφυλακή (USCG) θα λάβει έξι HC-130Js (έρευνας και διάσωσης), και οι Πεζοναύτες θα λάβουν 20 KC-130Js (εναέριου ανεφοδιασμού-τακτικών μεταφορών). Οι παραδόσεις παραδόσεις των αεροσκαφών αναμένονται μεταξύ 2021 και 2025.

Να τονιστεί, πως μόνο η Αμερικανική ΠΑ (USAF) διαθέτει ενεργά περίπου 400 C-130Η/J, εκ των οποίων τα 190 είναι της έκδοσης -J (συν 118 σε παραγγελία) . Σημειωτέον πως σε αυτούς τους αριθμούς δεν συμπεριλαμβάνονται τα αεροσκάφη που τελούν σε καθεστώς αποθήκευσης, ή τα αεροσκάφη που χρησιμοποιεί η Αεροπορία της Αμερικανικής Εθνοφρουράς (ANG).



Επίσης, με την παραπάνω προμήθεια των " Υπερ-Ηρακλειδών" βλέπουμε πως θα ελευθερωθούν περισσότεροι "απλοί" Ηρακλήδες νεότερης κατασκευής (δεκαετίας του'90), κάτι το οποίο αξίζει τουλάχιστον μια διερευνητική κρούση στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Θυμίζουμε ότι η προμήθεια ενός νεότερου μεταφορικού αεροσκάφους βρίσκεται πολύ ψηλά στη λίστα με τις επιθυμίες της ΠΑ, προς αντικατάσταση των C-130B/H, τα οποία μετρούν σχεδόν μισό αιώνα ζωής (τα -Β ίσως και παραπάνω).

Οπότε οι παραπάνω αποσύρσεις ίσως μας δώσουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να ανανεώσουμε το υλικό μας στα μεταφορικά αεροσκάφη, και να εστιάσουμε σε άλλα πιο πιεστικά ζητήματα (π.χ. προμήθεια ΝΜΑ, φρεγατών, κοκ).


Τουρκία: Το 2029 αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του TF-X με εγχώριους κινητήρες.



Την πληροφορία ότι το 2029 θα πραγματοποιηθεί η πρώτη δοκιμαστική πτήση του νέου τουρκικού μαχητικού TF-X, και μάλιστα με εγχώριας κατασκευής κινητήρες, έκανε γνωστή η τουρκική εφημερίδα DailySabah.


Η πληροφορία προήλθε από τον γενικό διευθυντή του τουρκικού κέντρου έρευνας και ανάπτυξης για κινητήρες και στροβιλοσυμπιεστές (TR Engine), Osman Dur, ο οποίος είπε σε συνέντευξή του . "Οι εργασίες για την ανάπτυξη του κινητήρα συνεχίζονται σε πλήρη ταχύτητα, και σε απόλυτη συνεργασία με τους λοιπούς συμμετέχοντες. Οι δοκιμές του νέου τουρκικού κινητήρα πρόκειται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2026-2027."

"Η πρώτη πτήση του TF-X με εγχώριας κατασκευής κινητήρα αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2029", συμπλήρωσε.

Να υπενθυμίσουμε στους φίλους μας ότι η ανάπτυξη και κατασκευή κινητήρα, ειδικά μαχητικού αεροσκάφους, δεν είναι απλή υπόθεση, ακόμα κι αν κρατήσει 10 ολόκληρα χρόνια. Πόσο μάλλον, όταν μετά από 12 χρόνια ανάπτυξης του Τουρκικού άρματος "Altay", δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν κινητήρα της τάξης των 1.200-1.500 ίππων, ο οποίος είναι ένα βήμα που πρέπει να έχεις κάνει προκειμένου να προσπαθήσεις για κινητήρα αεροσκάφους.


Σήμερα άλλωστε, οι μόνοι που μπορούν να κατασκευάσουν εξ'ολοκλήρου αξιόπιστους κινητήρες αεροσκαφών, μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Υπάρχουν χώρες που βρίσκονται εκτός λίστας, που είναι κυριολεκτικά "γίγαντες" μπροστά στην Τουρκία. Συνεπώς πιστεύουμε πως οι παραπάνω δηλώσεις γίνονται για σκοπούς εσωτερικής κατανάλωσης.

Το πιο πιθανό είναι η Τουρκία να πλησιάσει κάποια μεγάλη δύναμη του χώρου, και να παράξει έναν αριθμό κινητήρων κατόπιν αδείας. Μόνο που τότε το μαχητικό δεν θα είναι ένα "τουρκικό" μαχητικό "κορυφαίων" δυνατοτήτων, αλλά μάλλον ένα πολυεθνικό μαχητικό "μετριότατων" δυνατοτήτων.