10 Ιανουαρίου 2020

ΥΕΘΑ: Το 2020 θα είναι χρονιά προκλήσεων ασφαλείας, αλλά και γεωπολιτικών ευκαιριών



Η πρωτοφανής αστάθεια στη Μεσόγειο, εξαιτίας πρωτίστως της κλιµακούµενης προκλητικότητας της Τουρκίας, η παροδική αβεβαιότητα σχετικά µε τον ευρωπαϊκό δρόµο των γειτονικών µας βαλκανικών χωρών, αλλά και η επιτακτική ανάγκη για νέες πολιτικές στο πλαίσιο της Ε.Ε. για την αντιµετώπιση κρίσιµων ζητηµάτων, όπως το Brexit και η διαχείριση των µεταναστευτικών ροών, αποτελούν καίρια ζητήµατα, επί των οποίων η χώρα µας καλείται να τοποθετηθεί.

Απέναντι στις προκλήσεις, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διαµορφώνει µια νέα αντίληψη και στρατηγική για την εξωτερική µας πολιτική, επιδιώκοντας πνεύµα οµοψυχίας και εθνική συναίνεση ως προς τους κύριους άξονες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Με αίσθηµα ευθύνης επιλέγουµε τον δρόµο του πατριωτισµού.

∆ιαφυλάσσουµε τον ευρωπαϊκό και δυτικό προσανατολισµό της χώρας και προασπίζουµε τα συµφέροντά της, όπως και τη διεθνή νοµιµότητα. Στην κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα επαναπροσδιορίζει και ενισχύει τις σχέσεις της µε τους παραδοσιακούς εταίρους και συµµάχους, διατηρώντας παράλληλα ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας µε όλους τους σηµαντικούς «παίκτες» του παγκόσµιου γίγνεσθαι.


Ενισχύει επίσης τις σχέσεις της µε χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και του αραβικού κόσµου, ενώ κατοχυρώνει τον ρόλο της στη βόρεια γειτονιά της, στηρίζο ντας την ενταξιακή προοπτική των χωρών των ∆υτικών Βαλκανίων, υπό την απαρέγκλιτη προϋπόθεση του πλήρους σεβασµού του ευρωπαϊκού κεκτηµένου και της τεθείσας αιρεσιµότητας.

Απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα, η Ελλάδα προτάσσει µια πολιτική βασισµένη στη διεθνή νοµιµότητα. Είναι πάντοτε έτοιµη για διάλογο και δεν επιθυµεί την αποµόνωση της Τουρκίας, όµως δεν ανέχεται µονοµερείς διεκδικήσεις, απειλές και παραβίαση ή σφετερισµό των κυριαρχικών µας δικαιωµάτων.

Είµαστε µια ευρωπαϊκή χώρα και ενεργούµε µε γνώµονα το ∆ιεθνές ∆ίκαιο, τις διεθνείς Συνθήκες και τις συνταγµατικές µας επιταγές. Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη διπλωµατική εκστρατεία, η οποία έχει αποδώσει καρπούς, εξασφαλίζοντας τη διεθνή καταδίκη του άκυρου και ανυπόστατου µνηµονίου που υπέγραψε η Αγκυρα µε την κυβέρνηση της Τρίπολης.

Ταυτόχρονα, πάντα σε συνεννόηση µε την Κυπριακή ∆ηµοκρατία και τους Ευρωπαίους εταίρους µας, πετύχαµε την οµόφωνη καταδίκη από την Ε.Ε. των παράνοµων τουρκικών δραστηριοτήτων στα κυπριακά χωρικά ύδατα και στην κυπριακή ΑΟΖ. Η κυβέρνηση της Ελληνικής ∆ηµοκρατίας αντιµετωπίζει τις προκλήσεις των καιρών µε αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα, στρατηγικό σχεδιασµό και όραµα.


Είµαστε µια χώρα-σύνορο της ∆ύσης και επιδιώκουµε να συµβάλλουµε θετικά στη σταθερότητα στην περιοχή, στη βάση του ∆ιεθνούς ∆ικαίου, των σχέσεων καλής γειτονίας, του διαλόγου και της συνεργασίας.

Στη βάση αυτών των αρχών θα πορευθούµε και το 2020, κατοχυρώνοντας τον ρόλο µας ως άγκυρας ασφάλειας για την ευρύτερη περιοχή µας.

Parapolitika.gr

ΑΠΟΨΗ: ΑΟΖ Ελλάδας – Τουρκίας «Θα γίνει της Κίνας»!



Τις θερμές μας ευχαριστίες στην συγγραφέα του έγκαιρου κι έγκυρου άρθρου, κ.Αντωνιάδου Αθηνά.

Σε μια περίοδο έντασης, προκλήσεων, πρωτοφανών Τουρκικών δηλώσεων, συνεχούς ανάδειξης χαρτών της λεγόμενης γαλάζιας πατρίδας που εξαφανίζουν το μισό Αιγαίο, αλλά και κάθε λογής κατάφωρης παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων ανοίχτηκε (ίσως όχι τυχαία) η συζήτηση για προσφυγή της Ελλάδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Όλα αυτά στα πλαίσια εξεύρεσης μιας «δίκαιης λύσης» που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε συμβιβασμό με τη γείτονα χώρα, αφού κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει το αποτέλεσμα ενός δικαστηρίου. Την ίδια στιγμή πληθώρα δημοσιευμάτων φίλα προσκείμενων στην ελίτ των Αθηνών προσπαθούν να πείσουν πως η ενδεχόμενη προσφυγή στη Χάγη δεν είναι τίποτα διαφορετικό από την πάγια Εθνική θέση και στρατηγική της Χώρας, αγνοώντας μεταξύ άλλων πως ήδη φλέγεται η Μεσόγειος.



Το ερώτημα μοιάζει απλό , αλλά δεν είναι. «Αλλάζουμε γήπεδο την ώρα της κρίσης»; 

Ξεκάθαρα «ΟΧΙ» θα πρέπει να είναι η απάντηση ακόμη και από τους πιο μετριοπαθείς, καθώς δεν θα ήταν εθνικά ωφέλιμο και δε νοείται αλλαγή στρατηγικής σε στιγμή κρίσης, γεωστρατηγικών αλλαγών και ανάφλεξης της Μεσόγειου, διότι μεταξύ άλλων κάτι τέτοιο θα υποδήλωνε και εθνική αδυναμία.

(σ.σ. Ακόμη και εκείνοι (οι μετριοπαθείς) μιλούν για προσφυγή στο Δ.Δ. της Χάγης για μια και μόνο ελληνοτουρκική διαφορά, τη οριοθέτηση δηλαδή της υφαλοκρηπίδας, αφού πρωτίστως έχει ανακηρυχτεί / οριοθετηθεί από τη χώρα μας ΑΟΖ και αφού το επιτρέψουν οι χρονικές συνθήκες).


C:\Users\manos\Desktop\ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΧΑΓΗ.jpgΠρος τι όμως η στρατηγική επιλογή για επίλυση των διαφόρων μας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, ειδικά αυτή την περίοδο που η νέο - οθωμανική Τουρκία δείχνει πως δεν είναι σε θέση να σεβαστεί κανέναν θεσμό ούτε καν το ίδιο το Διεθνές Δικαστήριο για τις όποιες αποφάσεις δύναται αυτό να εκδώσει ;



Μπροστά στα εκατομμύρια τηλεθεατών ο Ερντογάν παραχώρησε προ ημερών Διακαναλική συνέντευξη κατά την οποία αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην πρόσφατη συνάντηση μιάμισης ώρας, όπως είπε, που είχε με τον κο Μητσοτάκη. Με βάση τα λεγόμενά του η Ελληνική πλευρά κατηγόρησε την Τουρκία πως παραβιάζει το διεθνές δίκαιο, ενώ η απάντηση που δόθηκε από τον Τούρκο Πρόεδρο ήταν «μπορείτε να προσφύγετε σε όποιο δικαστήριο θέλετε», δείχνοντας ευθέως με αυτές τις δημόσιες δηλώσεις την απαξίωσή του ακόμη και για το κατεξοχήν αρμόδιο δικαστήριο επίλυσης τέτοιων ζητημάτων που δεν είναι άλλο από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.




 «Πάμε στη Χάγη! Δεν μπορεί να μην σεβαστεί η Τουρκία την απόφαση που θα μας δικαιώνει !»

C:\Users\manos\Desktop\ερτ σινικο τειχος.jpgΜια άλλη σκέψη που σιωπηλά αποτυπώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα ως απάντηση στους «σίγουρους» για το αποτέλεσμα μιας προσφυγής στη Χάγη είναι πως κινδυνεύουμε να ζήσουμε την περίπτωση των Κίνα- Φιλιππίνες όταν η προσφυγή της δεύτερης έγινε δεκτή από το Δικαστήριο της Χάγης, απόφαση που η Κίνα θεώρησε άκυρη και φυσικά ποτέ δεν εφήρμοσε εφόσον δεν την συνέφερε. Σύντομο ιστορικό: οι Φιλιππίνες πριν από περίπου 4 χρόνια προσέφυγαν στο Δικαστήριο της Χάγης

Το Πεκίνο δεν αποδέχτηκε την απόφαση του δικαστηρίου της Χάγης διότι έχασε χαρακτηρίζοντας «αστήρικτη και άκυρη» την απόφαση. «Η εθνική κυριαρχία της Κίνας, αλλά και τα ναυτιλιακά της συμφέροντα στην περιοχή της Νότιας Σινικής Θάλασσας, δε θα επηρεαστούν σε καμία περίπτωση από την απόφαση», τόνιζε ο Τσανγκ αναφερόμενος στη διένεξη που είχε η Κίνα για τη Νότια Σινική Θάλασσα και τη νικητήρια προσφυγή των Φιλιππίνων στο Δ.Δ της Χάγης. Το ίδιο διάστημα η Κινεζική κυβέρνηση προχώρησε στη δημοσίευση “λευκής βίβλου” υπό το γενικό τίτλο: “ H Κίνα παραμένει στη θέση επίλυσης των διαφορών της με τις Φιλιππίνες για τη Νότια Σινική Θάλασσα μέσω "διαπραγματεύσεων.”.

Στρατηγική στάση που θυμίζει Τουρκία καθώς είναι ξεκάθαρο πως η Τουρκική ηγεσία επιθυμεί διακαώς να μετατρέψει το ζήτημα της ΑΟΖ Ελλάδας –Τουρκίας σε διμερή διαφορά, διότι εκτιμά ότι έτσι θα επιβάλλει πιο εύκολα τους όρους της. Σε μια τέτοια περίπτωση (αρνητική απόφαση της Χάγης) οι Τούρκοι δεν θα αποδεχτούν τη μη προσδοκώμενη για αυτούς δικαστική απόφαση, καθώς είναι της λογικής win –win (το Αιγαίο, δηλαδή, στη μέση).

Ας μη γελιόμαστε, η σημερινή νέο - οθωμανική Τουρκία που δρα καθαρά με τη θεωρία του ζωτικού χώρου με την οποία δικαιολογήθηκε ο ιμπεριαλιστικός επεκτατισμός των Ναζί και του Χίτλερ, ποτέ μα ποτέ δεν θα ικανοποιείται καθώς η κουλτούρα της, ο στρατός της, το πολιτικό κατεστημένο και ο ίδιος ο Ερντογάν θα ασφυκτιά και δε θα ανεχτεί να έχει δίπλα του ένα πιο μικρό Ευρωπαϊκό κράτος, με μεγάλη ιστορία και υπερηφάνεια που επιδιώκει να ζει ειρηνικά με σεβασμό στο δίκαιο, μέχρι να το υποτάξει πλήρως.




Έχει ΑΟΖ η Ευρωπαϊκή Ένωση ;

Ναι, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθορίσει Α.Ο.Ζ σε όλα τα θαλάσσια σύνορα εκτός
Μεσογείου, κάτω από την αφόρητη πίεση της Τουρκίας. Αυτό που ίσως θα μπορούσαμε να
κάνουμε ως Χώρα από κοινού με την Κύπρο και δια των αντιπροσώπων μας στην Ευρωβουλή, είναι να πιέσουμε τις Βρυξέλλες να θεσπίσει Α.Ο.Ζ και στη Μεσόγειο.

Τότε αυτομάτως η χώρα μας δεν θα υπερασπίζεται μόνο τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδος
αλλά και εν γένει της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το αντίστροφο με ο,τι θετικό αυτό συνεπάγεται. Το ερώτημα είναι αν κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πάρει σάρκα και οστά σε μια Γερμανοκρατούμενη Ευρώπη και μια Μέρκελ που κλείνει συνεχώς το μάτι στον Ερντογάν.

Εν κατακλείδι αυτό που συμπεραίνουμε όλοι είναι πως στο αμέσως πρόσεχες διάστημα οι
πολιτικές εξελίξεις θα είναι τέτοιες που δεν θα μας αφήσουν αδιάφορους, ενώ επιβάλλεται
να επικρατήσει η ομοψυχία και κυρίως η ψυχραιμία ακόμη και αν χρειαστεί να
στεναχωρηθεί η ανυπόμονη ελίτ των Αθηνών που κάνει σχέδια για εμάς χωρίς εμάς και
πάντα… για το καλό μας.


* Αντωνιάδου Αθηνά
Κοινωνιολόγος / Blogger , Freelance writer

Πρώτες απώλειες για τους Τούρκους στη Λιβύη: Τρεις στρατιώτες νεκροί κι 6 τραυματίες από την προέλαση του LNA στην Μισράτα.



Τρεις Τούρκοι στρατιώτες σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια συγκρούσεων στην περιοχή γύρω από τη Λιβυκή πόλη Misrata, δήλωσαν τοπικές πηγές στο πρακτορείο Al Arab Daily σήμερα. Επίσης, Έξι επιπλέον τραυματίστηκαν, σύμφωνα πάντα με τις "τοπικές" πηγές. Τα σώματα των νεκρών στρατιωτών έχουν ήδη μεταφερθεί στο αεροδρόμιο της Misrata.

Ο στρατηγός Khalifa Haftar και ο εθνικός στρατός του Λιβύη (LNA) πιέζουν να καταλάβουν τη Misrata, η οποία βρίσκεται στη δυτική Λιβύη και είναι βασικό προπύργιο της κυβέρνησης της  Τρίπολης, η οποία υποστηρίζεται στρατιωτικά πλέον από την Τουρκία. Η επίθεση έγινε αφού η πολιτοφυλακή του Haftar ανέλαβε τον έλεγχο της παραλιακής πόλης της Σύρτης λίγες μέρες νωρίτερα.

Ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι η κυβέρνησή του έστειλε στρατιωτικό προσωπικό στη Λιβύη για να βοηθήσει την εκπαίδευση και την παροχή συμβουλών στον στρατό της κυβέρνησης της Εθνικής Συμφωνίας με έδρα την Τρίπολη. Το κοινοβούλιο της Τουρκίας ενέκρινε την ανάπτυξη αυτής της εβδομάδας. Χώρες όπως η Αίγυπτος και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι οποίες υποστηρίζουν το Haftar, αντιτίθενται σθεναρά στην εμπλοκή της Τουρκίας.

Οι θάνατοι των τριών στρατιωτών επιβεβαιώθηκαν επίσης σε ένα tweet από τον λογαριασμό ιLibya Review, ο οποίος έχει στενές επαφές με τις δυνάμεις του Haftar.

Τέλος, θυμίζουμε ότι την Τετάρτη, οι αεροπορικές δυνάμεις του Haftar χτύπησαν στόχους στη νότια Misrata, ισχυριζόμενοι ότι προκάλεσαν μεγάλες απώλειες. Οι δυνάμεις του Χάφταρ σχεδίαζαν να πάρουν τη Μιρράτα πριν από την άφιξη των τουρκικών στρατευμάτων, δήλωσε ανώτερος διοικητής της LNA στη σαουδαρική εφημερίδα Asharq Al Aswat.

Πηγή: Ahval news.


"ΟΧΙ" από Χαφτάρ στην κατάπαυση πυρός, "ΝΑΙ" στη συνέχεια των επιχειρήσεων.



Ο στρατάρχης Χαλίφα Χάφταρ, ο ισχυρός άνδρας της ανατολικής Λιβύης, απέρριψε την Πέμπτη την έκκληση για κατάπαυση του πυρός που έκαναν την Τετάρτη η Τουρκία και η Ρωσία, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι συνεχίζει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του εναντίον των δυνάμεων που παραμένουν πιστές στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας (ΚΕΕ) που εδρεύει στην Τρίπολη.

Στην ανακοίνωση που διάβασε ο εκπρόσωπός του, ο Άχμαντ αλ Μεσμάρι, ο Χάφταρ εκτιμά ότι η σταθερότητα ή η επανέναρξη της πολιτικής διαδικασίας δεν είναι δυνατόν να επιτευχθούν χωρίς «την εξάλειψη των τρομοκρατικών ομάδων» και τη διάλυση και τον αφοπλισμό των παραστρατιωτικών που, όπως λέει, ελέγχουν τη λιβυκή πρωτεύουσα.

Στη συνάντηση που είχαν στην Κωνσταντινούπολη, οι πρόεδροι της Ρωσίας και της Τουρκίας, Βλαντιμίρ Πούτιν και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κάλεσαν όλες τις εμπόλεμες πλευρές στη Λιβύη να διακόψουν τις εχθροπραξίες και να κηρύξουν κατάπαυση του πυρός από τα μεσάνυχτα της 12ης Ιανουαρίου.


Πηγή: naftemporiki.gr

"Στοπ" από τη Γαλλία στην Τουρκία στην συμπαραγωγή των Α/Α συστημάτων SAMP/T.



Ο πρόεδρος της Τουρκικής SSB, Ισμαήλ Ντεμίρ φέρεται να δήλωσε πριν λίγες μέρες πως η Γαλλία έβαλε «μπλόκο» στην κοινή παραγωγή αντιπυραυλικών συστημάτων SAMP/T που σχεδιαζόταν, αντιδρώντας στη στρατιωτική επιχείρηση της Τουρκίας, στη βόρεια Συρία, τον Οκτώβριο, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Xinhua της Κίνας, το οποίο τον επικαλείται.

Πιο συγκεκριμένα ειπώθηκε, η Τουρκία υπέγραψε συμφωνία με γαλλο-ιταλική κοινοπραξία για την παραγωγή των συστημάτων Eurosam SAMP/T το 2018, αλλά  η Γαλλία επέδειξε αρνητική στάση.

«Βρισκόμαστε στο στάδιο της μελέτης των εξελίξεων με την Γαλλία να έχει μέχρι στιγμής αρνητική στάση για την επόμενη φάση και να δημιουργεί πρόβλημα στο να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα» δήλωσε ο Demir. «Αν συνεχιστεί αυτή η στάση, θα προχωρήσουμε με τον άλλο εταίρο (σ.σ. τους Ιταλούς)», ανέφερε.


Τέλος, σύμφωνα επίσης με τον ίδιο, η τουρκική κυβέρνηση έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στους εγχώριους κατασκευαστές αμυντικού υλικού και είναι σίγουρη ότι μπορεί να ξεπεράσει τις διαταραχές της προμήθειας αμυντικών συστημάτων που προκαλούνται από διπλωματικοπολιτικές ρήξεις.

Θυμίζουμε ότι το Α/Α σύστημα μακρού βεληνεκούς SAMP/T είναι ένα Α/Α σύστημα μακρού βεληνεκούς Γαλλοιταλικής ανάπτυξης, το οποίο βασίζεται στους πυραύλους Aster 30. Έχει μέγιστο βεληνεκές 120 χλμ και θεωρείται αρκετά εξελιγμένο Α/Α σύστημα μιας και οι Aster30 διαθέτουν δικό τους ραντάρ προκειμένου να εγκλωβίζουν τον στόχο τους (ενεργή καθοδήγηση). Αυτό σημαίνει, πως ο αριθμός των απειλών που μπορούν να αντιμετωπισθούν ταυτόχρονα δεν επηρεάζεται από κάποιο χερσαίο ραντάρ καταύγασης το οποίο και πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς τους όποιους στόχους.

Με πληροφορίες από ArmyTechnology, Jane's, capital.gr.

Στειτ Ντιπαρτμεντ: Ο Turkstream υπονομεύει την Ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια



Την αντίθεσή του στον αγωγό TurkStream εκφράζει το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, κατηγορώντας τη Μόσχα ότι χρησιμοποιεί τη τακτική του «διαίρει και βασίλευε» για να υπονομεύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.

Υπενθυμίζεται ότι οι πρόεδροι της Τουρκίας και της Ρωσίας εγκαινίασαν επίσημα τον αγωγό TurkStream που θα μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο στη νότια Ευρώπη μέσω της Τουρκίας.

Κληθείς να σχολιάσει τη συγκεκριμένη εξέλιξη από τον ιστότοπο Hellas Journal, εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ επισήμανε ότι οι ΗΠΑ εξακολουθούν να αντιτίθενται τόσο στον Nord Stream 2 όσο και στη δεύτερη γραμμή του TurkStream, εκτιμώντας ότι «η Ρωσία αντιλαμβάνεται ότι τα έργα αυτά διαιρούν την Ευρώπη και τα χρησιμοποιεί προς όφελός της».

Οπως εξήγησε ο εκπρόσωπος, οι ΗΠΑ πιστεύουν ότι οι συγκεκριμένοι αγωγοί δίνουν τη δυνατότητα στη Μόσχα να χρησιμοποιήσει την ενέργεια ως μοχλό πολιτικής πίεσης εναντίον των ευρωπαϊκών κρατών.

«Πιστεύουμε ότι ο Nord Stream 2 και η δεύτερη γραμμή του TurkStream δεν συνεισφέρουν καθόλου στη προώθηση των στόχων για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και θα προσφέρουν στη Ρωσία ένα επιπλέον εργαλείο για τον πολιτικό και οικονομικό εξαναγκασμό των ευρωπαϊκών χωρών, ιδιαίτερα της Ουκρανίας», προσέθεσε.

Υπενθμιζεται ότι η Γερουσία έχει εγκρίνει ένα αμυντικό νομοσχέδιο που επιβάλλει κυρώσεις τόσο στον TurkStream όσο και στον Nord Stream 2, ως μέρος μιας δέσμης μέτρων που αποσκοπούν στην «αποτροπή της ρωσικής επιθετικότητας».

Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ εναντίον των εταιρειών που συμμετέχουν στην κατασκευή του αγωγού Nord Stream 2. Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Γερμανίας χαρακτήρισε την επιβολή κυρώσεων «παρέμβαση στις εσωτερικές μας υποθέσεις».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

9 Ιανουαρίου 2020

ΟΗΕ: Η Ελλάδα κατηγορείται από τη Λιβύη ότι αγνόησε "παντελώς" τα Λιβικά συμφέροντα στη Μεσόγειο (ΈΓΓΡΑΦΟ)



Την Ελλάδα και τις διαχρονικές Κυβερνήσεις της κατηγορεί ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Λιβύης στα Ηνωμένα Έθνη, Elmahdi S. Elmajerbi, σε επιστολή ημερομηνίας 26ης Δεκεμβρίου 2019 που έστειλε στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ. Στο εν λόγω εκτενές σημείωμα, ο Elmajerbi παραθέτει τα νομικά επιχειρήματα και εξηγεί το παρασκήνιο της υπογραφής του μνημονίου οριοθέτησης με την Τουρκία που υπογράφηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019 από την Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας. Συγκεκριμένα κατηγορεί την Ελλάδα ότι «αγνόησε εντελώς τα δικαιώματα της Λιβύης και έσπευσε με τους συμμάχους της στην ίδρυση του Φόρουμ Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου (East Med Gas Forum) να συνάψει συμφωνίες και να εκμεταλλευτεί τις περιφερειακές εντάσεις για να επιβάλει de facto μονοπώλιο στην παραγωγή, υγροποίηση και μεταφορά αερίου».


Από SigmaLive.





Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή μεταφρασμένη (το αρχικό κείμενο θα το βρείτε εδώ):

Στόχος του παρόντος σημειώματος είναι να αποσαφηνίσει το μνημόνιο συμφωνίας που υπογράφηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019 μεταξύ της Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας της Λιβύης και της κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Τουρκίας σχετικά με την οριοθέτηση των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο. Στόχος της είναι επίσης η αντιμετώπιση των ζητημάτων που εγείρονται από περιφερειακά και τοπικά μέρη μετά την υπογραφή και την ανακοίνωση του μνημονίου και την εξάλειψη κάθε σύγχυσης ή εσκεμμένης αμφισημίας εκ μέρους ορισμένων κρατών και μερών όσον αφορά στη συμμόρφωση της έκδοσης, υπογραφής και έγκρισης του μνημονίου με το διεθνές δίκαιο, την πολιτική συμφωνία της Λιβύης που υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 2015, τη συνταγματική δήλωση που εκδόθηκε το 2011 και την ισχύουσα εθνική νομοθεσία.

Μεταξύ των θεμελιωδών αποδεκτών αρχών τόσο του γραπτού όσο και του εθιμικού διεθνούς δικαίου είναι ότι ένα κράτος μπορεί να ασκεί την πλήρη κυριαρχία του επί της θαλάσσιας επικράτειάς του και του κυριαρχικού του δικαιώματος να καθορίζει την υφαλοκρηπίδα του και την αποκλειστική οικονομική ζώνη σύμφωνα με τις διατάξεις του διεθνούς δικαίου. Επιπλέον, είναι δικαίωμα το οποίο διασφαλίζεται από όλες τις διεθνείς συμφωνίες που αφορούν στη ρύθμιση των θαλάσσιων υποθέσεων και των θαλάσσιων συνόρων, εκ των οποίων η πιο πρόσφατη είναι η σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών του 1982 για το δίκαιο της θάλασσας. (Σημειώνουμε ότι η Λιβύη δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στο τελευταίο).




Οι διατάξεις του διεθνούς δικαίου της θάλασσας, τόσο εθιμικές όσο και γραπτές, καθώς και οι διατάξεις της σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 1982 για το δίκαιο της θάλασσας, υπαγορεύουν ότι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας μεταξύ κρατών με αντίθετες ή παρακείμενες ακτές πραγματοποιείται με συμφωνία βάσει του διεθνούς δικαίου, όπως αναφέρεται στο άρθρο 38 του καταστατικού του Διεθνούς Δικαστηρίου.

Η εθνική νομοθεσία που ισχύει στη Λιβύη παραχωρεί στην κυβέρνηση την αρμοδιότητα να συνάπτει και να εγκρίνει μνημόνια συμφωνίας με άλλα κράτη, καθώς και να εκδίδει κανονισμούς και αποφάσεις που οριοθετούν τη χωρική της θάλασσα. Η κυβέρνηση της Λιβύης έχει προηγουμένως εκδώσει ορισμένες αποφάσεις σχετικά με την οριοθέτηση των χωρικών της υδάτων, άλλες θαλάσσιες περιοχές της Λιβύης και προστατευόμενες αλιευτικές ζώνες. Αναφέρουμε τα ακόλουθα παραδείγματα:


  1. General People’s Committee (Cabinet) Decision No. 37 of A.J. 1373 (2005) declaring a Libyan fisheries protection zone in the Mediterranean Sea;
  2. General People’s Committee (Cabinet) Decision No. 104 of A.J. 1373 (2005) concerning straight baselines for measuring the territorial sea and maritime zones of Libya;
  3. General People’s Committee (Cabinet) Decision No. 105 of A.J. 1373 (2005) concerning the delimitation of the Libyan fisheries protection zone in the Mediterranean Sea.




Επιπλέον, η κυβέρνηση της Λιβύης έχει προηγουμένως δηλώσει ζώνη προστασίας της Λιβύης στην Μεσόγειο Θάλασσα, σύμφωνα με την απόφαση αριθ. 37 της Γενικής Λαϊκής Επιτροπής (Υπουργικό Συμβούλιο) του A.J. 1373 (2005) για την κήρυξη μιας λιβυκής ζώνης προστασίας της αλιείας στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η δήλωση διευκρινίζει ότι η περιοχή που βρίσκεται βορείως των υδάτων της Λιβύης, επεκτείνεται προς την ακτή προς απόσταση 62 ° των ναυτικών μιλίων, που υπολογίζεται από τη γραμμή των θαλάσσιων εδαφών, είναι αλιευτική ζώνη που υπόκειται στην κυριαρχία και δικαιοδοσία της Λιβύης. Η δήλωση αυτή, που περιείχε όλες τις προαναφερθείσες αποφάσεις, απεστάλη στον Γενικό Γραμματέα με επιστολή της 29ης Μαρτίου 2005 του Chargé d'affaires της Μόνιμης Αποστολής της Λιβύης προς τα Ηνωμένα Έθνη που κυκλοφόρησε ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης την 1η Απριλίου 2005 στο σημείο 76 (β) του πρώτου καταλόγου (Α / 60/68) της ημερήσιας διάταξης.

Η κυβέρνηση της Λιβύης κήρυξε επίσης την ΑΟΖ της Λιβύης σύμφωνα με την απόφαση αριθ. 260 (2009) της Γενικής Λαϊκής Επιτροπής (Υπουργικού Συμβουλίου) […]

Η δήλωση αυτή ορίζει ότι, αν είναι αναγκαίο, τα εξωτερικά όρια της ζώνης αυτής πρέπει να καθορίζονται από κοινού με τα γειτονικά κράτη σύμφωνα με πράξεις που συνάπτονται βάσει του διεθνούς δικαίου και ότι η Λιβύη έχει διεθνή δικαιοδοσία στη ζώνη αυτή.

Με βάση τα προηγούμενα, στις 27 Νοεμβρίου 2019, η Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας υπέγραψε μνημόνιο συμφωνίας με την κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Τουρκίας σχετικά με την οριοθέτηση των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο. Προς τούτο, ενήργησε σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική νομοθεσία που εξουσιοδοτεί τις εκτελεστικές αρχές να συνάπτουν και να εγκρίνουν μνημόνια με άλλα κράτη. Επίσης, ενήργησε σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, τις αρχές του διεθνούς δικαίου, τις διατάξεις του διεθνούς δικαίου της θάλασσας και τις σχετικές διεθνείς πράξεις. Οι ενέργειές της ήταν σύμφωνες με την Πολιτική Συμφωνία της Λιβύης που υπογράφηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2015, η οποία εξουσιοδοτεί το Προεδρικό Συμβούλιο της κυβέρνησης να υπογράψει μνημόνια συμφωνίας ως ανώτατη εκτελεστική αρχή, τη συνταγματική δήλωση που εκδόθηκε το 2011 και την εθνική νομοθεσία που ρυθμίζει τη λειτουργία της κυβέρνησης. Ασκήθηκε το κυριαρχικό δικαίωμα των Κρατών να ορίσουν τα χωρικά τους ύδατα, αποκλειστικές οικονομικές ζώνες και υφαλοκρηπίδες σύμφωνα με τις διατάξεις του διεθνούς δικαίου της θάλασσας και των διεθνών κανόνων. Η υπογραφή του μνημονίου ακολούθησε εκτεταμένες εις βάθος διαπραγματεύσεις, αλληλογραφία και ανταλλαγές επισκέψεων μεταξύ των αντιπροσώπων των αρχών της Λιβύης και της Τουρκίας που ξεκίνησαν το 2007, αναστάλησαν το 2014 λόγω των εξαιρετικών περιστάσεων στη Λιβύη και στη συνέχεια επαναλήφθηκαν τον Ιούνιο του 2018 .





Το μνημόνιο αποτελείται από ένα προοίμιο, στο οποίο τα δύο μέρη επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους για τους σκοπούς και τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών και έξι άρθρα. Το άρθρο 1 ορίζει τα όρια της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ των δύο κρατών σύμφωνα με τις ισχύουσες διεθνώς αναγνωρισμένες διατάξεις και πρότυπα. Το μνημόνιο έχει δύο παραρτήματα. Το παράρτημα 1 είναι ένας χάρτης που καταρτίζεται σύμφωνα με τα ισχύοντα διεθνή πρότυπα που δείχνουν τα θαλάσσια όρια μεταξύ των δύο χωρών, τα οποία είναι κράτη με απέναντι ακτές που μοιράζονται ένα κοινό θαλάσσιο όριο. Στο παράρτημα 2 παρατίθενται βασικές συντεταγμένες για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ της Λιβύης και της Τουρκίας.

Υπενθυμίζεται ότι, από το 2004, η Λιβύη διεξήγαγε τέσσερις γύρους διαπραγματεύσεων με την Ελλάδα με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων και από τις δύο χώρες. Οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν επέφεραν κανένα αποτέλεσμα, διότι η Ελλάδα επέμενε να καθορίσει τη θαλάσσια δικαιοδοσία της έναντι της Λιβύης με βάση τα εξαιρετικά μικρά ακατοίκητα νησιά χωρίς νομική σημασία. Η Ελλάδα επέμενε να σχεδιάσει μια διάμεση γραμμή βασιζόμενη σε αυτές τις υπερβολές των νησιών και αρνήθηκε να εφαρμόσει την αρχή της αναλογικότητας που χρησιμοποιείται διεθνώς σε τέτοιες καταστάσεις. Η αλληλογραφία μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίστηκε μέχρι το 2014. Δυστυχώς, η Ελλάδα αγνόησε εντελώς τα δικαιώματα της Λιβύης και έσπευσε με τους συμμάχους της στο Φόρουμ Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου να συνάψει συμφωνίες και να εκμεταλλευτεί τις περιφερειακές εντάσεις για να επιβάλει de facto μονοπώλιο στην παραγωγή, υγροποίηση και μεταφορά αερίου. Αυτό θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις στην εθνική μας οικονομία και το δικαίωμα των μελλοντικών μας γενεών στη χρήση των φυσικών τους πόρων.

Το υπουργείο Εξωτερικών της Λιβύης απέστειλε σημείωμα στο Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας διαμαρτυρόμενο για την υπογραφή συμβάσεων παραχώρησης και εξερεύνησης με διεθνείς και τοπικές εταιρείες σε περιοχές όπου η δικαιοδοσία δεν είχε συμφωνηθεί και οριστεί μεταξύ δύο χωρών σύμφωνα με τις διατάξεις του Διεθνούς Δικαίου. Η απάντηση του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών ήταν αρνητική και απολύτως απορριπτική προς τις αξιώσεις και τα δικαιώματα της Λιβύης.

Η Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας απορρίπτει εντελώς κάθε παρέμβαση στις εσωτερικές της υποθέσεις. Επιβεβαιώνει τον πλήρη σεβασμό της για τα δικαιώματα και την κυριαρχία των γειτονικών χωρών, τόσο των απέναντι όσο και των διπλανών. Υπογραμμίζει επίσης ότι το μνημόνιο συμφωνίας δεν επηρεάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα οποιασδήποτε από τις χώρες που γειτνιάζουν με τη Λιβύη ή που συνορεύουν με τη Μεσόγειο. Ενεργεί στη βάση της αρχής της καλής πίστης και είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε διμερή διάλογο με οποιαδήποτε πλευρά πιστεύει ότι το μνημόνιο παραβιάζει οποιοδήποτε από τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

Από την άποψη αυτή, η κυβέρνηση επιβεβαιώνει επίσης τη δέσμευσή της για το άρθρο 33 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και τις αρχές του διεθνούς δικαίου. Αναγνωρίζει το δικαίωμα οποιουδήποτε κράτους να ισχυρίζεται ότι το μνημόνιο αυτό παραβιάζει τα εθνικά του σύνορα για να προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο Δικαιοσύνης. Η Λιβύη έχει ικανοποιητικό ιστορικό συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του εν λόγω Δικαστηρίου. Για παράδειγμα, συμφώνησε μία φορά με τη Δημοκρατία της Μάλτας και σε άλλη με τη Δημοκρατία της Τυνησίας να προσφεύγουν στο Διεθνές Δικαστήριο για να οριοθετήσουν τα όρια της ακτογραμμής τους.




Δεδομένου ότι οι αποφάσεις του Δικαστηρίου δεν είναι δεσμευτικές, η Λιβύη υπέγραψε συμφωνίες με τη Μάλτα στις 10 Νοεμβρίου 1986 και την Τυνησία στις 8 Αυγούστου 1988 για να οριοθετήσει τα όρια μεταξύ της ζώνης της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας της Λιβύης και των ζωνών αυτών των δύο κρατών, σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου.

Τέλος, ελπίζουμε ότι αυτή η επεξηγηματική σημείωση θα εξαλείψει κάθε ασάφεια ή σύγχυση σχετικά με τη νομιμότητα του μνημονίου κατανόησης. Επαναλαμβάνουμε ότι η Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας είναι έτοιμη να διευθετήσει οποιαδήποτε διαφορά με διπλωματικά μέσα με οποιοδήποτε μέρος που έχει ανησυχίες για το θέμα αυτό. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ακράδαντα ότι το δίκαιο είναι το θεμέλιο της δικαιοσύνης και ότι τα δικαστήρια είναι ο τελικός κριτής σε τέτοια θέματα.

Καταδίκη της Τουρκικής παραβατικότητας από Γαλλία και Αίγυπτο (αλλά όχι κι από Ιταλία).


Ενα εξαιρετικά προωθημένο κοινό ανακοινωθέν δέκα σημείων της Ελλάδας, της Κυπριακής Δημοκρατίας, της Αιγύπτου και της Γαλλίας, με το οποίο καταδικάζονται ως απειλητικά για την περιφερειακή σταθερότητα, άκυρα και κενά περιεχομένου τα δύο μνημόνια της Τουρκίας με την κυβέρνηση της Τρίπολης, ήταν το αποτέλεσμα της τετραμερούς που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών, όπου συμμετείχε ως παρατηρητής και η Ιταλία.

Στο κοινό ανακοινωθέν τονίζεται ότι τα δύο μνημόνια Αγκυρας - Τρίπολης υπονομεύουν την περιφερειακή σταθερότητα και θεωρούνται αμφότερα άκυρα και κενά περιεχομένου. Οι υπουργοί Ελλάδας Νίκος Δένδιας, Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, Αιγύπτου Σαμέχ Σούκρι και Γαλλίας Ζαν - Ιβ λε Ντριάν επεσήμαναν ότι το μνημόνιο οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών ανάμεσα σε Τουρκία και Λιβύη δεν είναι σύμφωνο προς το διεθνές δίκαιο, δεν παράγει καμία έννομη συνέπεια και παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα κρατών της περιοχής.

Στο ανακοινωθέν καταδικάζονται και οι τουρκικές «παράνομες ενέργειες» στην αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι τέσσερις πλευρές υπογράμμισαν την προσήλωσή τους στην εξεύρεση πολιτικής λύσης στην κρίση της Λιβύης, στο πλαίσιο των προσπαθειών του γ.γ. του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες αλλά και στη διαδικασία του Βερολίνου. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η λεπτομέρεια ότι οι τέσσερις πλευρές ανακοίνωσαν ότι ο συγκεκριμένος, τετραμερούς σύνθεσης, τύπος διαβούλευσης θα συνεχιστεί, αποφάσισαν δε ότι η επόμενη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην Κρήτη.


Ευλόγως, η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, καθώς υποδηλώνει τη μονιμότερη παρουσία της Γαλλίας στην Ανατολική Μεσόγειο και μάλιστα με μια αφορμή που δόθηκε από παραβίαση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Τουρκία και την κυβέρνηση της Τρίπολης. Το γεγονός υπογράμμισε και ο κ. Δένδιας σε δήλωσή του προς τους παρευρισκόμενους δημοσιογράφους. «Είναι αυτονόητο ότι οι χώρες που καταλαβαίνουν ότι το διεθνές δίκαιο πρέπει να είναι ο κώδικας της συμπεριφοράς, συζητούν μεταξύ τους και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες. Αυτό είναι που συνέβη σήμερα εδώ. Και θα μου επιτρέψετε να πω, αυτό που είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, και είμαι ευγνώμων για αυτό, είναι η παρουσία της Γαλλίας. Η παρουσία του κ. Λε Ντριάν εδώ σήμερα και η ξεκάθαρη θέση του, τόσο μέσα στη συνάντηση όσο και αργότερα, κατά τα ανακοινωθέντα, αποτελεί για εμάς πηγή μεγάλης αισιοδοξίας και χαράς».

Αμέσως μετά το τέλος της διάσκεψης, οι τέσσερις υπουργοί, πλην του Ιταλού Λουίτζι ντι Μάιο, ο οποίος αναχώρησε για την Αλγερία, προχώρησαν σε κοινές δηλώσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Κάιρο ήταν ενδιάμεση στάση του Ντι Μάιο ανάμεσα στην Αγκυρα, όπου προχθές συναντήθηκε με τον Τούρκο ομόλογό του Μεβλούτ Τσαβούσογλου, και το Αλγέρι. Από την Αγκυρα είχε σπεύσει να λάβει αποστάσεις από την ευρύτερη συζήτηση λέγοντας, μεταξύ άλλων, ότι «το ζήτημα της Λιβύης έχει ένα μεγαλύτερο πρόβλημα (σ.σ. από τις τουρκικές παρεμβάσεις) και αυτό είναι οι εν γένει παρεμβάσεις».

Κατά τις δηλώσεις του, χθες, ο κ. Δένδιας από το Κάιρο, έκανε λόγο για «κατακόρυφη αύξηση της αστάθειας και άνευ προηγουμένου κλιμάκωση των τουρκικών προκλήσεων» στην περιοχή. Περιέγραψε την προσπάθεια συνεννόησης σε τετραμερές επίπεδο ως ανοιχτή σε όλους όσοι σέβονται το διεθνές δίκαιο και τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, περιλαμβανομένης της Τουρκίας. Ο κ. Δένδιας επεσήμανε ότι «στη Λιβύη, δυστυχώς, γινόμαστε μάρτυρες του ίδιου προτύπου επιθετικής συμπεριφοράς που έχει υιοθετηθεί από την Τουρκία στην Κύπρο και στο Αιγαίο».

Από Καθημερινή.

Ελλείψεις προσωπικού στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία: Τελικά τα πράγματα είναι χειρότερα απ'ότι υπολογίζαμε....



Σε δημοσίευση στοιχείων σοκ για την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία προχώρηε ο αυτοεξόριστος Τούρκος δημοσιογράφος Aμπντουλάχ Μποζκούρτ, τα οποία στοιχεία δείχνουν πως ακόμα και πριν το πραξικόπημα η κατάσταση της επάνδρωσης των μαχητικών (κυρίως) αεροσκαφών ήταν προβληματική, και πως μετά το πραξικόπημα, η κατάσταση έγινε "τραγική".

Σϋμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, τα οποία λογικά θα πλησιάζουν αρκετά την πραγματικότητα, ο αριθμός των τουρκων πιλότων ανά αεροσκάφος ήδη άρχισε να πέφτει από το 2012, όταν αρκετοί από αυτούς αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τις τάξεις της THΚ, για να εργαστούν σε ιδιωτικές αερογραμμές, οι οποίες παρέχουν και καλύτερες αποδοχές. Αιτία γι'αυτό ήταν ο νέος νόμος που ψηφίστηκε τότε από την Τουρκιή κυβέρνηση, η οποία προέβλεπε μόλις 13 χρόνια υποχρεωτικής υπηρεσίας για τους ιπτάμενους. Αποτέλεσμα αυτού ήταν ήδη από το 2014, ο αριθμός ιπταμένων ανά αεροσκάφος να φτάσει στο "κάκικστο" 0,7. Το οποίο "0,7" σημαίνει σε απλά Ελληνικά, ότι για κάθε ιπτάμενο μέσο αντιστοιχεί λιγότερο από ένας πιλότος. Κι αυτό χωρίς να συνυπολογιστεί πως μερικά ιπτάμενα μέσα έχουν απαιτήσεις σε πιλότους μεγαλύτερες του ενός.


Η κατάσταση το 2016 - Πριν το πραξικόπημα

Η κατάσταση χειροτέρευε όλο και πιο πολύ, με αποτέλεσμα στις αρχες του 2016, λίγο πριν το πραξικόπημα η ΤΗΚ να διαθέτει 1.275 πιλότους έναντι απαιτήσεων για 1.829. Ειδικά δε για τα μαχητικά αεροσκάφη (197 F-16C/D B50+Adv, 37 F-16C/D B30+ & 30 F-4T 2020), οι διαθέσιμοι πιλότοι ήταν 378 οι οποίοι κι έπρεπε να επανδρώσουν 261 μαχητικά. Mπορεί σε ορισμένους η κατάσταση στα μαχητικά να μοιάζει καλή, αλλά εντούτοις δεν είναι και τόσο, μιας και τα F-4Τ καθώς και τα F-16D είναι διθέσια, συνεπώς έχουν διπλάσιες ανάγκες.

Μετά το πραξικόπημα

Τα παραπάνω άσχημα στοιχεία της ΤΗΚ πραγματοποίησαν κάθετη βουτιά μετά το πραξικόπημα σύμφωνα με τον Τούρκο δημοσιογράφο, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του, το καθεστώς Ερνοτγάν καρατόμησε πάνω από 600 πιλότους (άλλοι λένε για 700+). Αποτέλεσμα αυτού ήταν η αναλογία πιλότων ανά αεροσκάφος να πέσει στο 0,3-0,4, το οποίο μεταφράζεται σε έλλειψη περίπου 1.200  πιλότων σε σύνολο 1.829 (δηλαδή η ΤΗΚ είχε μόλις έναν πιλότο έναντι αναγκών για 3). Ενδεικτικό είναι ότι η αντίστοιχη αναλογία πιλότων ανά αεροσκάφος στην ελληνική Πολεμική Aεροπορία κυμαίνεται τα τελευταία χρόνια από 1,2 έως 1,3, που δεν είναι σε καμία περίπτωση άριστη (το άριστο είναι 1,7-1,8 ή τουλάχιστον πάνω από το 1,5), αλλά εντούτοις είναι απείρως καλύτερη της Τουρκικής ΠΑ (THK).


Σήμερα

Σήμερα, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει η Τουρκική πλευρά για να ισορροπήσει την κατάσταση, αυτή παραμένει (και θα παραμείνει για πολύ ακόμη) προβληματική καθώς αντιμετωπίζει τα παρακάτω προβλήματα στις λύσεις που υιοθετεί για να αμβλύνει το πρόβλημα:


  • Δεν αποδίδει τα αναμενόμενα η "σουλτανική απειλή" προς τους εν αποστρατεία ιπταμένους των ιδιωτικών αερογραμμών, με τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα να είναι μόλις 50 επιστροφές πιλότων στις τάξεις της ΤΗΚ.
  • Η προσπάθεια της ΤΗΚ να "ενοικιάσει" ιπτάμενους από φίλιες χώρες χρήστες των F-16 (βλέπε Πακιστάν), δεν απέδωσε καθώς οι ΗΠΑ αρνήθηκαν αυτή την "μετάβαση",  διότι τα τουρκικά μαχητικά είναι Νατοϊκά, και σύμφωνα με τις ΗΠΑ, απαγορεύεται ιπτάμενος τρίτης χώρας εκτός ΝΑΤΟ να επιχειρεί με Νατοϊκά αεροσκάφη.
  • Η εκπαίδευση νέων πιλότων και η είσοδός τους στις τάξεις της ΤΗΚ είναι εκτός από χρονοβόρα (50-70 ιπτάμενοι το έτος), κι εξαιρετικά κοστοβόρα, καθώς σύμφωνα με τον Aμπντουλάχ Μποζκούρτ, ένας πλήρης κύκλος εκπαίδευσης ενός πιλότου της ΤΗΚ κοστίζει 710.000 δολάρια.





Περί προμήθειας (ή μη) F-35 το ανάγνωσμα...Μέρος Πρώτο - Ο αντίλογος.



Μετά την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, αλλά και την σαφή δήλωση του Έλληνα ΥΕΘΑ σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ πως το F-35 θα είναι το επόμενο μαχητικό αεροσκάφος της ΠΑ "αργά ή γρήγορα νομοτελειακά", γίνεται σαφές πως το F-35 βρίσκεται "προ των πυλών". Αποτελεί πλέον γεγονός.

Αμέσως μόλις έγινε αυτό όμως αντιληπτό, σοβαροί κι αξιόπιστοι ελληνικοί ιστότοποι, όπως για παράδειγμα το "Defencereview" και ο "Δούρειος Ίππος" δημοσίευσαν την άποψη ενός στελέχους της ΠΑ, σύμφωνα με την οποία το F-35 αποτελεί πλεονασμό στην παρούσα φάση, μιας και η ΠΑ έχει σοβαρά προβλήματα διαθεσιμοτήτων σε αρκετούς τύπους αεροσκαφών και ελικοπτέρων της.

Επίσης, αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως η προμήθεια των F-35 είναι αδύνατη, μιας και τα παρόντα εξοπλιστικά κονδύλια είναι περιορισμένα.


Καταρχάς, η άποψή μας σε όλα τα παραπάνω "γεγονότα", είναι πως η προμήθεια ΝΜΑ και η επίλυση ζητημάτων συντήρησης είναι θέματα τουλάχιστον ασύνδετα μεταξύ τους.

Δηλαδή, τα όποια προβλήματα διαθεσιμοτήτων κι έλλειψης προσωπικού αντιμετωπίζει η ΠΑ, δεν πρέπει να συγχέονται με την ανάγκη προμήθειας ΝΜΑ. Οι λόγοι που βασιζόμαστε προκειμένου να σχηματίσουμε την εν λόγω άποψη είναι πολλοί, με τους πιο κύριους να είναι οι κάτωθι: