Μετά την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, αλλά και την σαφή δήλωση του Έλληνα ΥΕΘΑ σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ πως το F-35 θα είναι το επόμενο μαχητικό αεροσκάφος της ΠΑ "αργά ή γρήγορα νομοτελειακά", γίνεται σαφές πως το F-35 βρίσκεται "προ των πυλών". Αποτελεί πλέον γεγονός.
Αμέσως μόλις έγινε αυτό όμως αντιληπτό, σοβαροί κι αξιόπιστοι ελληνικοί ιστότοποι, όπως για παράδειγμα το "Defencereview" και ο "Δούρειος Ίππος" δημοσίευσαν την άποψη ενός στελέχους της ΠΑ, σύμφωνα με την οποία το F-35 αποτελεί πλεονασμό στην παρούσα φάση, μιας και η ΠΑ έχει σοβαρά προβλήματα διαθεσιμοτήτων σε αρκετούς τύπους αεροσκαφών και ελικοπτέρων της.
Επίσης, αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως η προμήθεια των F-35 είναι αδύνατη, μιας και τα παρόντα εξοπλιστικά κονδύλια είναι περιορισμένα.
Καταρχάς, η άποψή μας σε όλα τα παραπάνω "γεγονότα", είναι πως η προμήθεια ΝΜΑ και η επίλυση ζητημάτων συντήρησης είναι θέματα τουλάχιστον ασύνδετα μεταξύ τους.
Δηλαδή, τα όποια προβλήματα διαθεσιμοτήτων κι έλλειψης προσωπικού αντιμετωπίζει η ΠΑ, δεν πρέπει να συγχέονται με την ανάγκη προμήθειας ΝΜΑ. Οι λόγοι που βασιζόμαστε προκειμένου να σχηματίσουμε την εν λόγω άποψη είναι πολλοί, με τους πιο κύριους να είναι οι κάτωθι:
Αριθμητική ανάγκη ενίσχυσης
Η ΠΑ την περίοδο 2025 - 2027 θα αποσύρει τα 34 F-4PI 2000 που διαθέτει. Αυτή η ημερομηνία προέκυψε καθώς το 2025 θα λήξει η επικείμενη FOS που δρομολογείται και βρίσκεται σε τελικό στάδιο. Με την απόσυρσή τους λοιπόν, προκύπτει ένα σοβαρό κενό στον αμυντικό σχεδιασμό της ΠΑ, που εκ των πραγμάτων θα την οδηγήσει σε μια δύναμη κάτω των 200 μαχητικών.
Προκειμένου λοιπόν αυτό να μην συμβεί, είναι λογικό η ΠΑ να αναζητά από τώρα λύσεις, κι ως εκ τούτου η ανάγκη για ΝΜΑ κρίνεται επιτακτική.
Το πιο πιθανό είναι τα 34 εναπομείναντα F-4E PI2000 να αποσυρθούν μετά τη λήξη της τελευταίας επικείμενης 4ετους FOS, δηλαδή το 2025, αφήνοντας έτσι ένα πολύ κρίσιμο κενό στη δύναμη μαχητικών της ΠΑ. |
Η έναρξη της συζήτησης για την είσοδο της Ελλάδας στην παραγωγή του F-35 καθώς και στην προμήθεια μιας Μοίρας μαχητικών (αρχικά), θα αποδώσει τα πρώτα πολυπόθητα μαχητικά το 2025 στην καλύτερη των περιπτώσεων.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, η Μοίρα των F-35 θα κυρηχθεί επιχειρησιακή το 2027 - και πάλι στην καλύτερη των περιπτώσεων. Ως εκ τούτου, η απόφαση για την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την προμήθεια των F-35 δεν μπαίνει σε καμία περίπτωση μπροστά σαν προτεραιότητα έναντι των υπόλοιπων αναγκών. Κι αυτό έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς πολλών ότι "το ΝΜΑ μπαίνει σε υψηλότερη προτεραιότητα από τον υπάρχοντα στόλο" .
Αεράμυνα και ΣΑΕ "ίσως μπορούν να περιμένουν"
Η άποψη μας είναι πως η αναβάθμιση του ΣΑΕ και της αεράμυνας μας μπορεί να γίνει σε βάθος χρόνου, μιας και η ακύρωση της προμήθειας F-35 από την Τουρκία μας δίνει αυτή τη δυνατότητα.
Σαν blog πιστεύουμε πως το μεγαλύτερο μέρος της όποιας αναβάθμισης της Ελληνικής αεράμυνας και ΣΑΕ θα πρέπει να γίνει όταν δούμε με περισσότερη σαφήνεια το μέλλον της Τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ).
Η άποψη μας είναι πως η αναβάθμιση του ΣΑΕ και της αεράμυνας μας μπορεί να γίνει σε βάθος χρόνου, μιας και η ακύρωση της προμήθειας F-35 από την Τουρκία μας δίνει αυτή τη δυνατότητα.
Σαν blog πιστεύουμε πως το μεγαλύτερο μέρος της όποιας αναβάθμισης της Ελληνικής αεράμυνας και ΣΑΕ θα πρέπει να γίνει όταν δούμε με περισσότερη σαφήνεια το μέλλον της Τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ).
Να μην βιαστούμε δηλαδή να εντάξουμε σε υπηρεσία συστήματα που θα τα λάβει υπόψη της η ΤΗΚ στην επιλογή του δικού της ΝΜΑ.
Επιπλέον, όποια κι αν είναι η άποψη του καθενός για το θέμα που πραγματευόμαστε, είναι γεγονός πως η ΤΗΚ έχει μείνει ίδια όσον αφορά τους αριθμούς των μαχητικών της εδώ και πολλά χρόνια, συνεπώς η ανάγκη ενίσχυσης της αεράμυνας και του ΣΑΕ ίσως τελικά όντως να μπορούν να περιμένουν.
Ο αγώνας δρόμου για την βελτίωση των διαθεσιμοτήτων συμβαίνει ήδη
Η βελτίωση των διαθεσιμοτήτων των μέσων της ΠΑ είναι κάτι που συμβαίνει ήδη παρόλο που πολλοί δεν θέλουν να δουν. Πιστεύουμε μάλιστα, πως η λειτουργικότητα των μέσων θα επανέλθει σε κανονικά επίπεδα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Επιπλέον, όποια κι αν είναι η άποψη του καθενός για το θέμα που πραγματευόμαστε, είναι γεγονός πως η ΤΗΚ έχει μείνει ίδια όσον αφορά τους αριθμούς των μαχητικών της εδώ και πολλά χρόνια, συνεπώς η ανάγκη ενίσχυσης της αεράμυνας και του ΣΑΕ ίσως τελικά όντως να μπορούν να περιμένουν.
Ο αγώνας δρόμου για την βελτίωση των διαθεσιμοτήτων συμβαίνει ήδη
Η βελτίωση των διαθεσιμοτήτων των μέσων της ΠΑ είναι κάτι που συμβαίνει ήδη παρόλο που πολλοί δεν θέλουν να δουν. Πιστεύουμε μάλιστα, πως η λειτουργικότητα των μέσων θα επανέλθει σε κανονικά επίπεδα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Θυμιζουμε πως τα τελευταία έτη , έχουν γίνει οι εξής ενέργειες:
Μένουν βέβαια αρκετά ακόμη να γίνουν, ωστόσο θέλουμε να πιστεύουμε ότι όλα τα προβλήματα θα βρουν την "άγουσα".
- Υπεγράφη FOS για τα OSA, Tor-M1 και S-300PMU1.
- Βρίσκεται στο τελικό στάδιο η FOS των συστημάτων των F-4 PI2000.
- Βελτιώνονται οι διαθεσιμότητες των F-16.
- Υπεγράφη FOS για τα Mirage 2000 & Mirage 200-5Mk2.
- Βρίσκεται σε τελικό στάδιο η FOS για τα C-27J Spartan.
Μένουν βέβαια αρκετά ακόμη να γίνουν, ωστόσο θέλουμε να πιστεύουμε ότι όλα τα προβλήματα θα βρουν την "άγουσα".
Σε κάθε περίπτωση όμως, τα σοβαρότατα θέματα συντήρησης δεν πρέπει να συγχέονται με προμήθειες νέων οπλικών συστημάτων. Διότι στην προκειμένη περίπτωση, δεν θα είχαμε προβεί ποτέ σε αγορές νέων όπλων - τέτοια προβλήματα εξάλλου είχαμε ανέκαθεν (όλοι έχουν).
Το ΝΜΑ (F-35) δεν μπορεί να περιμένει
Πολλοί θα πουν πως αφού η ΤΗΚ δεν προμηθεύεται Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, τότε μπορούμε κι εμείς να μην προβούμε σε κάτι αντίστοιχο.
Η απάντηση-αντίλογος σε αυτό είναι πως η Ελλάδα δεν θέλει απλώς να αγοράσει μαχητικά F-35, αλλά με κάποιον τρόπο να συμμετάσχει στην παραγωγή του. Κάτι που οι ιθύνοντες πιστεύουν πως θα δώσει πολύτιμο έργο στην Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία.
Επίσης, όπως προείπαμε, η συζήτηση για F-35 "σήμερα", σημαίνει F-35 για την ΠΑ σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα το 2026-2027.
Επιπλέον, η είσοδος της χώρας μας στο πρόγραμμα JSF F-35, ίσως διώξει οριστικά την Τουρκία από αυτή την επιλογή. Διότι ας μην ξεχνάμε πως οι γεωπολιτικές ισορροπίες είναι ρευστές, που σημαίνει ότι μπορεί η Τουρκία σήμερα να μην μπορεί να πάρει F-35, αυτο όμως μπορεί εύκολα να αρθεί ανά πάσα στιγμή.
Ανάγκη απάντησης στους S-400
Είναι γνωστό, πως η Τουρκία έχει προμηθευτεί - βρίσκεται στο στάδιο της παραλαβής κι αρχικής αξιοποίησης- των πρώτων 2 Ταγμάτων S-400 Triumph. Φημολογείται μάλιστα πως η ΤΗΚ ενδιαφέρεται και για επιπλέον συστήματα (2 Τάγματα), προκειμένου να υπερκαλύψει όλη την επικράτειά της. Συνεπώς η Τουρκία επενδύει πολύ σε αντιαεροπορικά συστήματα, εις βάρος των όποιων νέων αεροσκαφών.
Οπότε η ΠΑ δεν θέλει περισσότερα και καλύτερα αντιαεροπορικά, αλλά περισσότερα και καλύτερα αεροσκάφη προκειμένου να μπορεί να δράσει ανενόχλητα - σε όλα τα ύψη - στο Αιγαίο. Και το F-35 είναι άσσος σε αυτό.
Λόγω της συνεχούς αναβάθμισης της τουρκικής Α/Α ικανότητας, η ΠΑ χρειάζεται μαχητικά ικανά να την διαπεράσουν, κι όχι αντιαεροπορικά. |
Συμπέρασμα
Αν και αρκετοί θα διαφωνήσουν με τα γραφόμενα, εντούτοις είναι αυτονόητο πως όσοι πραγματικά θέλουν το καλύτερο για την άμυνα, επιθυμούν τόσο την βελτίωση της κατάστασης των όπλων που ήδη έχουμε -βραχυπρόθεσμα, όσο και την προσθήκη μεσοπρόθεσμα νέων όπλων που θα μας δώσουν το πάνω χέρι.
Στο επόμενο μέρος θα ακολουθήσει η πραγματική εικόνα με τα κόστη του F-35, τόσο στην απόκτηση, όσο και στο κόστος του ανά ώρα πτήσης, προκειμένου να δείξουμε ότι τα περισσότερα στοιχεία που έχουμε από διεθνή μέσα, είναι είτε προπαγανδιστικά (υπέρ άλλων εταιριών κατασκευής μαχητικών), είτε αναληθή κι ανακριβή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου