3 Σεπτεμβρίου 2019
Συντριβή ενός SU-25UB της Ρωσικής ΠΑ- Αγνοούνται οι 2 χειριστές
Το Ρωσικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πριν από λίγο πως ένα αεροσκάφος SU-25UB της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας κατέπεσε ανοιχτά της Σταυρόπολης, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εκπαιδευτικής πτήσης.
Όσον αφορά τους 2 άτυχους χειριστές, το Υπουργείο δήλωσε πως μέχρι στιγμής αγνοούνται, και πως διεξάγονται έρευνες για τον εντοπισμό τους.Οι αιτίες της συντριβής είναι προς ώρας άγνωστοι, ενώ επιτροπή αποτελούμενη από Ρώσους εμπειρογνώμονες έχει ήδη μεταβεί στην περιοχή για μια πρώτη εκτίμηση των πιθανών αιτιών.
Το SU-25UB είναι ένα μονοθέσιο δικηνητήριο αεροσκάφος, το οποίο έχει ως κύρια αποστολή την εκτέλεση αποστολών δίωξης-βομβαρδισμού και Εγγύς Αεροπορικής Υποστήριξης (ΕΑΥ). Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1979.
Η έκδοση SU-25UB που συνετρίβη, αποτελεί την "εκπαιδευτική" έκδοση του SU-25. Η κύρια διαφορά του σε σχέση με το SU-25 είναι το ότι είναι διθεσιο, και ότι και τα δύο μέλη του πληρώματος μπορούν να χειριστούν όλα τα συστήματα του αεροσκάφους.
2 Σεπτεμβρίου 2019
"ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ": 321 δικηγόροι με 2022 χρόνια φυλάκισης στην Τουρκία, από το 2016...
Η "δημοκρατικη" Τουρκία "του Ερντογάν", έχει καταδικασει 321 δικηγόρους σε συνολικά 2.022 χρόνια φυλάκισης, μόλις σε τρία χρόνια!
Βέβαια, οι συνολικές προσαγωγές και συλλήψεις Τουρκων δικηγόρων για το ίδιο χρονικό διάστημα, ξεπερνούν τις 1.500.
Αυτα τα σοκαρίστηκα στοιχεία δημοσιεύθηκαν πριν απο λίγο από τον Σύλλογο Συλληφθέντων Δικηγόρων της γειτονος, τα οποία και κατατάσσουν την Τουρκία σε θέματα δικαιοσύνης, μεταξύ "Ζιμπάμπουε και Σουδάν" (sic).
"Μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 1.500 δικηγόροι έχουν προαχθεί, ενώ έχουν συλληφθεί 599. Επίσης, 321 δικηγόροι έχουν καταδικαστεί σε 2.022 χρόνια φυλάκισης για συμμετοχή σε ένοπλη τρομοκρατική οργάνωση ή για διάδοση τρομοκρατικής προπαγάνδας ", ανέφερε η έκθεση.
Πέραν των δικηγόρων όμως, δεκάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι, ακαδημαϊκοί, στρατιώτες και δικαστικοί λειτουργοί έχουν επίσης διωχθεί για υποτιθέμενους δεσμούς με το κίνημα Gülen, μια παράνομη θρησκευτική ομάδα που κατηγορεί την κυβέρνηση για την απόπειρα πραξικοπήματος. Τέλος, πλλοί άλλοι έχουν κατηγορηθεί επίσης για συνδέσεις με το Κουρδικό Εργατικό Κόμμα (PKK).
Αυτή είναι η Τουρκία εν ετει 2019 κύριοι. Μια χώρα τετρακοσμική, που όμοια της δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην περιοχή. Για να φανταστείτε τα μεγέθη της τρέλας που επικρατεί στη γείτονα χώρα, τόσες προσαγωγές και συλλήψεις (ανά 1000 κατοίκους), δεν συμβαίνουν ούτε σε χώρες που τελούν υπό στρατιωτικό καθεστώς.
Κι ορισμένοι εδώ στην Ελλάδα, ελπίζουν πως με τον Ερντογάν στο τιμόνι, μπορεί να εξευρεθεί η οποιαδήποτε συνεννόηση ή συνεργασία...
Στοιχεία Σοκ από την έρευνα για τη συμμετοχή των αλλοδαπών στις γεννήσεις 2004-2017.
Τον ρόλο των αλλοδαπών γυναικών στη διαμόρφωση του δημογραφικού χάρτη στην Ελλάδα φωτίζει έρευνα του κ. Βύρωνα Κοτζαμάνη, καθηγητή Δημογραφίας και διευθυντού του Εργαστηρίου Δημογραφικών και Κοινωνικών Αναλύσεων του Παν. Θεσσαλίας, και του κ. Δημήτρη Καρκάνη, μεταδιδακτορικού ερευνητή στο ίδιο Εργαστήριο η οποία δημοσιεύθηκε στο 36ο τεύχος της σειράς “Δημογραφικά Νέα” του ΕΔΚΑ.
Από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας: «Οι γεννήσεις από αλλοδαπές μητέρες θα συνεχίσουν πιθανότατα να υπερβαίνουν το 10% του συνόλου των γεννήσεων και την επόμενη δεκαετία και ταυτόχρονα αυτές θα συνεχίσουν, όπως και στο παρελθόν, να αμβλύνουν, λόγω της νεότητάς τους, τα αρνητικά ισοζύγια στη χώρα μας». Σ
με τον κ. Κοτζαμάνη, αν δεν υπήρχαν οι αλλοδαπές, η ζυγαριά γεννήσεις-θάνατοι το 2004-2017 στην Ελλάδα θα ήταν εξαιρετικά αρνητική, καθώς οι θάνατοι θα υπερέβαιναν τις γεννήσεις κατά 319 χιλιάδες. Οι αλλοδαποί δεν ανέτρεψαν φυσικά το αρνητικό πρόσημο του ισοζυγίου γεννήσεις-θάνατοι, αλλά έχοντας, σε αντίθεση με τους Έλληνες πολύ περισσότερες γεννήσεις από θανάτους λόγω της νεότητάς τους (+209,5 χιλ.) περιόρισαν σημαντικά τις απώλειες, με αποτέλεσμα το φυσικό ισοζύγιο αυτό να είναι αρνητικό «μόλις» κατά 109,5 χιλ. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή που στηρίζεται σε ανάλυση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ, οι γεννήσεις από αλλοδαπές μητέρες ήταν περίπου το 16% του συνόλου την περίοδο 2004-2017, ενώ η ομάδα αυτή αποτελεί μόνον το 11% του πληθυσμού αναπαραγωγικής ηλικίας.
Αν και η μέση ηλικία των μη Ελληνίδων γυναικών 15-49 ετών ελάχιστα διαφέρει από αυτήν των Ελληνίδων των αντίστοιχων ηλικιών (είναι κατά μέσο όρο ένα έτος νεότερες), η κατανομή των γεννήσεων ανάμεσα στις δυο ομάδες, διαφέρει σημαντικά: το 2004-2017 το ποσοστό των γεννήσεων στις μικρές ηλικίες (15-29 ετών) στις αλλοδαπές είναι πολύ υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό στις Ελληνίδες (36 έναντι 63%) ενώ το αντίθετο ισχύει στις «ώριμες» γυναίκες: επί 100 συνολικά γεννήσεων Ελληνίδων γυναικών, οι 63 προέρχονται από τις ηλικίες 30-44 ετών, έναντι μόλις του 36% στις αλλοδαπές. Ο
κ. Κοτζαμάνης τονίζει πως αντιθέτως με την ευρύτατα διαδεδομένη άποψη ότι οι αλλοδαπές κάνουν πολύ περισσότερα παιδιά από τις Ελληνίδες (και ως εκ τούτου, “κινδυνεύει να αλλοιωθεί” ο πληθυσμός μας), αυτό δεν ισχύει, για να εξηγήσει: «Δεν είναι επίσης αληθές το ότι οι αλλοδαπές αυξάνουν σημαντικά τη γονιμότητα του πληθυσμού μας και, επομένως, το ότι είναι μια ομάδα που μπορεί να βοηθήσει ενεργά στην ανάκαμψη των χαμηλών δεικτών καθώς τα τελευταία χρόνια αυτές έφεραν στον κόσμο κατά μέσο όρο λίγο περισσότερα (0,4 εως 0,9) παιδιά από τις Ελληνίδες και αύξησαν τον δείκτη γονιμότητας λιγότερο από 0,1 παιδιά/γυναίκα».
Διαπιστώνεται ταυτόχρονα ότι ανάμεσα στο 2009 και το 2013 οι δείκτες γονιμότητας μειώθηκαν τόσο στις Ελληνίδες όσο και στις μετανάστριες, περισσότερο δε στις δεύτερες απ’ ό,τι στις πρώτες. Με βάση τα δεδομένα αυτά, καταλήγουν οι ερευνητές, η μετανάστευση και η όποια συνεχιζόμενη είσοδος μεταναστών, δεν μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην αύξηση των δεικτών γονιμότητας στην Ελλάδα καθώς οι αλλοδαπές γυναίκες επηρέασαν – και θα επηρεάσουν και στο μέλλον – ελάχιστα τον συνολικό δείκτη.
Η ανόρθωση της γονιμότητας τονίζει ο κ. Κοτζαμάνης, απαιτεί μέτρα και παρεμβάσεις στα πλαίσιο μιας συνεκτικής και ενεργούς δημογραφικής πολιτικής, η οποία θα πρέπει να διαμορφωθεί και να υλοποιηθεί παράλληλα με μια ισχυρή, στοχευμένη και αποτελεσματική κοινωνική πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό σαν στόχος θα πρέπει να τεθεί η αύξηση της τελικής γονιμότητας των νεότερων γυναικών από 1,5 σε 1,8-1,9 παιδιά/ γυναίκα και η σταθεροποίηση μεσοπρόθεσμα των γεννήσεων πάνω από τις 100.000/έτος (έναντι των 90.000 περίπου ετησίως την τρέχουσα δεκαετία) ταυτόχρονα με την ανακοπή της τάσης αύξησης της τελικής ατεκνίας (την αύξηση δηλαδή του ποσοστού των γυναικών χωρίς παιδιά, % που αγγίζει στις γυναίκες που γεννήθηκαν 1970-1974 το 20%).
Στο πλαίσιο των πολιτικών αυτών, εάν αποφασισθεί ότι πρέπει να ληφθούν και μέτρα επιδοματικού χαρακτήρα, δηλώνει ο κ. Κοτζαμάνης, “αυτά θα πρέπει να στοχεύουν κυρίως τις πρώτες και δεύτερες γεννήσεις, αν και, όπως το έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, οι επιδοματικές πολιτικές έχουν περιορισμένη εμβέλεια και δεν έχουν τελικά ιδιαίτερα αποτελέσματα παρά μόνον αν συνδυασθούν με τη δημιουργία ενός γενικότερου ευνοϊκού περιβάλλοντος που θα επιτρέψει στις νεότερες γενεές να κάνουν τον αριθμό παιδιών που θέλουν στον χρόνο που το επιθυμούν”.
Τέλος, θα πρέπει να γνωρίζουμε, καταλήγει, ότι “τα όποια μέτρα, δεν θα αλλάξουν ριζικά τις υφιστάμενες τάσεις και τα δεδομένα αύριο ή μεθαύριο, αλλά σε βάθος χρόνου”.
Από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας: «Οι γεννήσεις από αλλοδαπές μητέρες θα συνεχίσουν πιθανότατα να υπερβαίνουν το 10% του συνόλου των γεννήσεων και την επόμενη δεκαετία και ταυτόχρονα αυτές θα συνεχίσουν, όπως και στο παρελθόν, να αμβλύνουν, λόγω της νεότητάς τους, τα αρνητικά ισοζύγια στη χώρα μας». Σ
με τον κ. Κοτζαμάνη, αν δεν υπήρχαν οι αλλοδαπές, η ζυγαριά γεννήσεις-θάνατοι το 2004-2017 στην Ελλάδα θα ήταν εξαιρετικά αρνητική, καθώς οι θάνατοι θα υπερέβαιναν τις γεννήσεις κατά 319 χιλιάδες. Οι αλλοδαποί δεν ανέτρεψαν φυσικά το αρνητικό πρόσημο του ισοζυγίου γεννήσεις-θάνατοι, αλλά έχοντας, σε αντίθεση με τους Έλληνες πολύ περισσότερες γεννήσεις από θανάτους λόγω της νεότητάς τους (+209,5 χιλ.) περιόρισαν σημαντικά τις απώλειες, με αποτέλεσμα το φυσικό ισοζύγιο αυτό να είναι αρνητικό «μόλις» κατά 109,5 χιλ. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή που στηρίζεται σε ανάλυση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ, οι γεννήσεις από αλλοδαπές μητέρες ήταν περίπου το 16% του συνόλου την περίοδο 2004-2017, ενώ η ομάδα αυτή αποτελεί μόνον το 11% του πληθυσμού αναπαραγωγικής ηλικίας.
Αν και η μέση ηλικία των μη Ελληνίδων γυναικών 15-49 ετών ελάχιστα διαφέρει από αυτήν των Ελληνίδων των αντίστοιχων ηλικιών (είναι κατά μέσο όρο ένα έτος νεότερες), η κατανομή των γεννήσεων ανάμεσα στις δυο ομάδες, διαφέρει σημαντικά: το 2004-2017 το ποσοστό των γεννήσεων στις μικρές ηλικίες (15-29 ετών) στις αλλοδαπές είναι πολύ υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό στις Ελληνίδες (36 έναντι 63%) ενώ το αντίθετο ισχύει στις «ώριμες» γυναίκες: επί 100 συνολικά γεννήσεων Ελληνίδων γυναικών, οι 63 προέρχονται από τις ηλικίες 30-44 ετών, έναντι μόλις του 36% στις αλλοδαπές. Ο
κ. Κοτζαμάνης τονίζει πως αντιθέτως με την ευρύτατα διαδεδομένη άποψη ότι οι αλλοδαπές κάνουν πολύ περισσότερα παιδιά από τις Ελληνίδες (και ως εκ τούτου, “κινδυνεύει να αλλοιωθεί” ο πληθυσμός μας), αυτό δεν ισχύει, για να εξηγήσει: «Δεν είναι επίσης αληθές το ότι οι αλλοδαπές αυξάνουν σημαντικά τη γονιμότητα του πληθυσμού μας και, επομένως, το ότι είναι μια ομάδα που μπορεί να βοηθήσει ενεργά στην ανάκαμψη των χαμηλών δεικτών καθώς τα τελευταία χρόνια αυτές έφεραν στον κόσμο κατά μέσο όρο λίγο περισσότερα (0,4 εως 0,9) παιδιά από τις Ελληνίδες και αύξησαν τον δείκτη γονιμότητας λιγότερο από 0,1 παιδιά/γυναίκα».
Διαπιστώνεται ταυτόχρονα ότι ανάμεσα στο 2009 και το 2013 οι δείκτες γονιμότητας μειώθηκαν τόσο στις Ελληνίδες όσο και στις μετανάστριες, περισσότερο δε στις δεύτερες απ’ ό,τι στις πρώτες. Με βάση τα δεδομένα αυτά, καταλήγουν οι ερευνητές, η μετανάστευση και η όποια συνεχιζόμενη είσοδος μεταναστών, δεν μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην αύξηση των δεικτών γονιμότητας στην Ελλάδα καθώς οι αλλοδαπές γυναίκες επηρέασαν – και θα επηρεάσουν και στο μέλλον – ελάχιστα τον συνολικό δείκτη.
Η ανόρθωση της γονιμότητας τονίζει ο κ. Κοτζαμάνης, απαιτεί μέτρα και παρεμβάσεις στα πλαίσιο μιας συνεκτικής και ενεργούς δημογραφικής πολιτικής, η οποία θα πρέπει να διαμορφωθεί και να υλοποιηθεί παράλληλα με μια ισχυρή, στοχευμένη και αποτελεσματική κοινωνική πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό σαν στόχος θα πρέπει να τεθεί η αύξηση της τελικής γονιμότητας των νεότερων γυναικών από 1,5 σε 1,8-1,9 παιδιά/ γυναίκα και η σταθεροποίηση μεσοπρόθεσμα των γεννήσεων πάνω από τις 100.000/έτος (έναντι των 90.000 περίπου ετησίως την τρέχουσα δεκαετία) ταυτόχρονα με την ανακοπή της τάσης αύξησης της τελικής ατεκνίας (την αύξηση δηλαδή του ποσοστού των γυναικών χωρίς παιδιά, % που αγγίζει στις γυναίκες που γεννήθηκαν 1970-1974 το 20%).
Στο πλαίσιο των πολιτικών αυτών, εάν αποφασισθεί ότι πρέπει να ληφθούν και μέτρα επιδοματικού χαρακτήρα, δηλώνει ο κ. Κοτζαμάνης, “αυτά θα πρέπει να στοχεύουν κυρίως τις πρώτες και δεύτερες γεννήσεις, αν και, όπως το έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, οι επιδοματικές πολιτικές έχουν περιορισμένη εμβέλεια και δεν έχουν τελικά ιδιαίτερα αποτελέσματα παρά μόνον αν συνδυασθούν με τη δημιουργία ενός γενικότερου ευνοϊκού περιβάλλοντος που θα επιτρέψει στις νεότερες γενεές να κάνουν τον αριθμό παιδιών που θέλουν στον χρόνο που το επιθυμούν”.
Τέλος, θα πρέπει να γνωρίζουμε, καταλήγει, ότι “τα όποια μέτρα, δεν θα αλλάξουν ριζικά τις υφιστάμενες τάσεις και τα δεδομένα αύριο ή μεθαύριο, αλλά σε βάθος χρόνου”.
Η άποψη μας για τις μελλοντικές Φρεγάτες του ΠΝ, τις FTI
Σύμφωνα με πληροφορίες διαφόρων ΜΜΕ και ιστοσελίδων, το ΠΝ κατευθύνεται "προς ολοταχώς" προς την προμήθεια 2 νέων Φρεγατών FTI (Belhara), με δυνητικό κόστος περίπου €1,5 δισεκατομμύριο.
Αναμφίβολα, η φρεγάτα FTI είναι μια σχεδίαση η οποία είναι καινούργια, και ως εκ τούτου φέρει εξοπλισμό τεχνολογίας αιχμής. Από άποψη ποιότητας συνεπώς, είναι ο, τι καλύτερο θα μπορούσε να επιλέξει το ΠΝ τη δεδομένη στιγμή.
Σε αυτό το άρθρο λοιπόν, θα πούμε την άποψη μας για τις φρεγάτες FTI που όπως όλα δείχνουν, θα είναι το νέο απόκτημα του ΠΝ.
Κατηγορίες Σύγκρισης και κρίσης.
Οι δύο κύριοι τομείς πάνω στους οποίους θα βασιστούμε για να σχηματίσουμε την άποψη μας, θα είναι οι αισθητήρες, και ο οπλισμός.
Σε αυτό το άρθρο λοιπόν, θα πούμε την άποψη μας για τις φρεγάτες FTI που όπως όλα δείχνουν, θα είναι το νέο απόκτημα του ΠΝ.
Κατηγορίες Σύγκρισης και κρίσης.
Οι δύο κύριοι τομείς πάνω στους οποίους θα βασιστούμε για να σχηματίσουμε την άποψη μας, θα είναι οι αισθητήρες, και ο οπλισμός.
Αισθητήρες
Πιο συγκεκριμένα, στον καίριο τομέα των αισθητήρων, τα 2 Ελληνικά πλοία θα διαθετουν:
- Το εξαιρετικό ραντάρ Sea Fire, το οποίο είναι τεχνολογίας AESA GaN. Μπορεί να εμπλέξει ταυτόχρονα μέχρι και 16 στόχους, και θα αποτελεί το καλύτερο ραντάρ των Ενόπλων Δυνάμεων όσον αφορά τις επιδόσεις αποκάλυψης εχθρικών εναέριων στόχων, συμπεριλαμβανομένων των στόχων με χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό ίχνος (stealth).
- Υπερσύγχρονη σουίτα ανθυποβρυχιακού πολέμου, η οποία θα αποτελείται από το σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS 4, τις Α/Υ τορπίλες ΜU-90, και από το πρωραιο σόναρ KingLip Mk2. Σημειώνεται πως αμφότερα τα σοναρ, έχουν εξαιρετικές εμβέλειες εντοπισμού ακόμα κι έναντι σύγχρονων Υποβρυχίων τεχνολογίας AIP, όπως τα U-214.
- To oλοκληρωμένο σύστημα Ηλεκτρονικού Πολέμου Sentinel της Thales. Πρόκειται σαφώς για σύστημα που θα φέρει "επανάσταση" στις επιδόσεις του ΠΝ στο Η/Μ φάσμα. (εντοπισμό, παρεμβολες, υποκλοπές κοκ).
- Πλήρες ψηφιακό Σύστημα Διαχείρισης Μάχης.
- Σχεδίαση χαμηλού Η/Μ και υπέρυθρου ίχνους, που θα την μετατρέπει σε στόχο μεγέθους ΤΠΚ στα Τουρκικά ραντάρ επιφανείας και συστήματα επιτήρησης.
Όλα καλά μέχρι στιγμής στον τομέα του εξοπλισμού. Τα 2 πλοία, θα είναι τα καλύτερα πλοία της Ανατολικής Μεσογείου, για πολλά χρόνια. Ακόμα και μετά την έλευση των Τουρκικών TF-2000.
Δυστυχώς στον τομέα του οπλισμου, το πλοίο δεν έχει την "ποσότητα" των όπλων που θα έπρεπε να διαθέτει, με αποτέλεσμα να είναι ευάλωτο σε επιθέσεις κορεσμού από την εχθρική Αεροπορία και Ναυτικό.
Για παράδειγμα, η FTI στη Γαλλική διαμόρφωση διαθέτει μόλις 16 κελιά για Α/Α πυραύλους της οικογένειας ASTER 15/30, δηλαδή αντιαεροπορικό οπλισμο μεγέθους κορβέτας. Ίσως και ούτε αυτής.
Πέραν τούτου, το πλοίο δεν διαθέτει και Οπλικό σύστημα Εγγύς Άμυνας (CIWS). Οι θεωρίες τοποθέτησης των CIWS Phalanx πάνω σε πλοία του 2025, ενώ έχουμε προ πολλού CIWS RAM στις πολύ μικρότερες ΤΠΚ Super Vita (από το 2010), είναι τουλάχιστον "γελοίο". Τα πλοία θα πρέπει να διαθέτουν σύγχρονο σύστημα CIWS, όπως το RAM, ας μην κοροϊδευόμαστε.
Αλλά τα παράπονα μας δεν τελειώνουν εδώ όσον αφορά τον οπλισμό. Η φρεγάτα, (η οποία σημειωτέον είναι εκτοπίσματος 4,3 χιλιάδων τόνων), θα διαθέτει κύριο πυροβόλο μόλις 76χιλ., ενώ το ΠΝ είχε εξοπλίσει τις ΜΕΚΟ του 25 χρόνια πριν με πυροβόλο 127χιλ.! Η Φρεγάτα FTI δηλαδή, θα έχει ως κύριο πυροβόλο, πυροβόλο αντίστοιχο με πλοίων πολύ μικρότερου εκτοπίσματος, όπως ΤΠΚ και Κανονιοφορους.
Συμπερασμα
Συμπερασματικά και απλοϊκά, το πλοίο είναι "Αντιτορπιλικό" στον τομέα των αισθητήρων, αλλά "Κορβετα" στον τομέα του οπλισμού. Όλα τα υπόλοιπα (Εγγύς άμυνα με παρεμβολες, συνεργασία πολλών πλοίων στην Α/Α ομπρέλα κοκ), είναι απλά θεωρίες.
Και είναι θεωρίες, διότι το Γαλλικό Ναυτικό έχει μεγαλύτερα πλοία για την παροχή Α/Α Άμυνας, όπως τα αντιτορπιλικα Horizon. Το ΠΝ όμως δεν έχει αυτή την πολυτέλεια. Τα νέα του πλοία, πρέπει να τα κάνουν όλα, με την Α/Α άμυνα περιοχής να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας.
Επίλογος
Διάφορες ιστοσελίδες του εγχώριου αμυντικού τύπου, εκφράζουν παρόμοιες ανησυχίες σχετικά με όλα τα παραπάνω. Με κάποιες υπάρχει σύγκλιση, ενώ με κάποιες άλλες όχι.
Η άποψη του AmynaGR είναι πως τα πλοία είναι επιθυμητά και κατάλληλα, αλλά σε μια "Ελληνική διαμορφωση", με τις εξής αλλαγες:
- Τουλάχιστον 32 κελιά για ισάριθμους πυραύλους Α/Α Άμυνας.
- Τουλάχιστον ένα σύγχρονο CIWS.
- Μεγαλύτερο κύριο πυροβόλο, αντίστοιχο των τωρινών που διαθέτουν οι Ελληνικές ΜΕΚΟ.
Τώρα αν με τις παραπάνω προσθήκες, το κόστος ανέβει σε δυσθεώρητα ύψη, ή αν δεν υπάρχουν άλλες επιλογές χρηματοδότησης, δεν υπάρχει πρόβλημα. Ας διαθέσουμε τα χρήματα σε τομείς και λύσεις που θα πιάσουν τόπο. Όπως για παράδειγμα στην Αεροπορία, στον εκσυγχρονισμο των ΜΕΚΟ, ή και στην προμήθεια υποβρυχίων.
Οι προχειροδουλειές πρέπει επιτέλους να τελειώσουν.
H Ρωσία και η Ινδία ίσως επανεκκινησουν το πρόγραμμα FGFA (SU-57)
Το πρόγραμμα FGFA, το οποίο είχε ξεκινήσει με συμμετέχοντες τη Ρωσία και την Ινδία με σκοπό την παραγωγή ενός μαχητικού 5ης γενιάς. Η φάση ανάπτυξης του είχε ξεκινήσει το 2007 και θα είχε ως βάση το μαχητικό Τ-50, δηλαδή το σημερινό Su-57 PAK-FA.
Αργότερα είχε γίνει γνωστό ότι η Ινδία είχε αποσυρθεί από το πρόγραμμα επικαλούμενη οικονομικούς κυρίως λόγους. Ωστόσο, σύμφωνα με τη συνέντευξη που παραχώρησε στα πλαίσια της MAKS-2019, Dmitry Shugayev, ο οποίος είναι επικεφαλής της RFS-MTC (Ρωσική Υπηρεσία Στρατιωτικής Συνεργασίας), το κοινό πρόγραμμα FGFA δεν έχει ακυρωθεί, αλλά παγώσει.
"Το πρότζεκτ δεν είναι τελειωμένο. Απλά έχει παγώσει προς ώρας. Ωστόσο όπως φαίνεται, το πρόγραμμα έχει ξαναποκτησει προοπτική, ειδικά μετά τις επίδειξης του Su-57 στα πλαίσια της έκθεσης. Όπως βλέπετε, είμαστε η μοναδική χώρα που διαθέτει μαχητικό 5ης γενιάς το οποίο και διαθέτουμε προς συμπαραγωγή στην Ινδία. Συνεπώς υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί, ειδικά μετά το προγραμματισμένο Ανατολικο Οικονομικό Φόρουμ (EEF) το οποίο θα διεξαχθεί στο Βλαδιβοστοκ στις 4-6 Σεπτεμβρίου. Εκεί θα έχουν την ευκαιρία οι ηγέτες των 2 χωρών, να συζητήσουν περαιτέρω την συνέχεια του προγράμματος."
Ο Τραμπ "πουλάει" την Ουκρανία, αναστελλοντας την στρατιωτική βοήθεια..
Σύμφωνα με το Reuters, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο αναστολής της παροχής στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία, αξίας $250 εκατομμυρίων.
Για την ακρίβεια, ζήτησε να επιβεβαιωθεί οτι τα παρεχόμενα χρήματα της στρατιωτικής βοήθειας χρησιμοποιούνται σύμφωνα με το συμφέρον των ΗΠΑ, κι όχι για αλλοτριους σκοπούς. Αν κι εκ πρώτης μοιάζει ως κάτι αθώο, εντούτοις αποτελεί το πρώτο βήμα για την αναστολή της οποίας χρηματοδότησης.
Το παραπάνω γεγονός θορυβησε έντονα τους παροικούντες της Γερουσιας και του Κογκρέσο, τόσο τους Δημοκρατικούς όσο και τους Ρεπουμπλικανους, οι οποίοι με διάφορες αναρτήσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καητηριαζουν αρνητικά την επικείμενη αναστολή.
Θυμίζουμε, ότι οι ΗΠΑ έχουν προσφέρει από το 2014 όταν αυτονομηθηκε η Κριμαία και ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος ανάμεσα στην Ουκρανική κυβέρνηση και τους Ρώσους αυτονομιστες της Ανατολικής Ουκρανίας, πάνω από $3 δισεκατομμύρια, με τα μισά εξ'αυτων να αφορούν στρατιωτικό εξοπλισμό...
Συνεπώς, όπως υποστηρίζουν και πολλοί Αμερικανοί αναλυτές, το οποιοδήποτε πισωγύρισμα στην στήριξη των ΗΠΑ προς την Ουκρανία, θα πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων την οποία βοήθεια αυτά τα χρόνια, και θα αφήσει την Ουκρανία αβοήθητη στη Ρωσική "αγκαλιά" ..
Ψυχραιμία εμεις κι ο Ερντογάν μπροστά σε χάρτη με το μισό Αιγαίο Τουρκικό!
Το μισό Αιγαίο Πέλαγος και τη θαλάσσια περιοχή έως και την ανατολική Κρήτη περιλαμβάνει η ιδέα της τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας» που συντηρεί και προωθεί η κυβέρνηση του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στον επίσημο ιστότοπο της προεδρίας εικονίζει τον κ. Ερντογάν να υπογράφει το βιβλίο επισκεπτών στο Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας ενώ στο φόντο εμφανίζεται μεγάλος κορνιζαρισμένος χάρτης όπου αποτυπώνονται οι επιθυμίες τις Άγκυρας. Στον χάρτη φαίνεται ξεκάθαρα για πρώτη φορά τι περιλαμβάνει η «γαλάζια πατρίδα» έκτασης 462.000 τετραγωνικών χιλιόμετρων.
Ενσωματώνει ύδατα γύρω από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα, θαλάσσιο χώρο ανατολικά της Κρήτης και τμήμα των Κυκλάδων.
Η φωτογραφία ελήφθη κατά τις χθεσινές εκδηλώσεις εορτασμού για την τουρκική νίκη στην Μικρασιατική Εκστρατεία, η οποία κατέληξε στην Μικρασιατική Καταστροφή και την πυρπόληση της Σμύρνης.
Πηγή: ΣΚΑΪ
1 Σεπτεμβρίου 2019
ΑΠΟΨΗ: "Η Ιντλίμπ είναι η Αχίλλειος πτέρνα της Τουρκίας."
Παρακάτω θα διαβάσετε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση του κ.Salman Rafi Sheikh (σε ελεύθερη μετάφραση), ο οποίος είναι αναλυτής του Πακιστανικού Ιδρύματος διεθνών δημοσίων σχέσεων. Περιγράφει με πολύ συντεταγμένο τρόπο, το αδιέξοδο στο οποίο φαίνεται να έχει περιέλθει η Τουρκία, καθώς και τις μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις που πιθανόν θα έχει.
Οι φιλοδοξίες της Τουρκίας για την Idlib έχουν δοκιμαστεί όχι μόνο λόγω της κατάστασης που αντιμετωπίζει στη Συρία αλλά και λόγω των δικών της στρατηγικών επιλογών σχετικά με τα σχέδιά μετά το τέλος του συριακού πολέμου. Από τη μία πλευρά, τα ιδιαίτερα συμφέροντά της στην Idlib δοκιμάζουν τους δεσμούς της με τη Ρωσία, και από την άλλη, εξαντλεί όλες τις διαθέσιμες επιλογές της για να εξασφαλίσει στοιχειωδώς τα δικά της συμφέροντα.
Στην πραγματικότητα, η αδυναμία της Τουρκίας να αντιμετωπίσει ευθέως τις τρομοκρατικές ομάδες - τις οποίες η Ρωσία και η Συρία θέλουν να εξαλείψουν - την θέτει σε αντιφατική θέση τόσο με τη Ρωσία όσο και με τη Συρία. Η Ρωσία και η Συρία με τη σειρά τους επιδιώκουν να «ανακτήσουν κάθε εκατοστό εδάφους» από αυτές τις ομάδες τουλάχιστον. Ως εκ τούτου, τα Τουρκικά και τα Ρωσικά συμφέροντα δεν συγκλίνουν πραγματικά όσον αφορά την Idlib.
Κρίνοντας την επίθεση της Ρωσίας και της Συρίας στην Idlib, το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας δήλωσε σε μια δήλωση ότι η επίθεση ήταν κατά παράβαση των υφιστάμενων μνημονίων και συμφωνιών με τη Ρωσική Ομοσπονδία και ότι το Idlib μετατράπηκε σε «ανθρωπιστικό δράμα».
Παρά την Τουρκική θέση, η πραγματικότητα είναι ότι τα μνημόνια και οι συμφωνίες του 2018, δέσμευαν την Τουρκία με την αποστολή να εξουδετερώσει τις ομάδες τζιχάντ του Idlib, συμπεριλαμβανομένων κι εκείνων που συνδέονται με την ομάδα Tahrir al Sham. Αυτό όμως όπως όλοι γνωρίζουμε, δεν συνέβη. Αντίθετα, οι τρομοκρατικές ομάδες έφτασαν σταδιακά να ελέγχουν περισσότερο έδαφος από ό, τι όταν είχαν υπογραφεί για πρώτη φορά οι προαναφερθείσες συμφωνίες.
Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλάντιμιρ Πούτιν της Ρωσίας υποστήριξε σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ότι πριν από την συμφωνία του 2018 με την Τουρκία, οι τρομοκράτες είχαν ελέγξει το πενήντα τοις εκατό της επικράτειας της επαρχίας, αλλά τώρα αυτό το ποσοστό ανέρχεται στο δυσθεώρητο 90%.
"Τους βλέπουμε να εκτελούν επιθέσεις από εκεί. Επιπλέον, και είναι πολύ επικίνδυνο, βλέπουμε μαχητές που μετακινούνται από αυτή την περιοχή σε άλλα μέρη του κόσμου και είναι ένα εξαιρετικά επικίνδυνο πράγμα ". "Γι 'αυτό υποστηρίζουμε τις προσπάθειες του Συριακού στρατού που διεξάγει εκκαθαριστικές επιχειρήσεις για την εξουδετέρωση αυτών των τρομοκρατικών απειλών", κατέληξε.
Αυτό που είναι εμφανές από τα σχόλια του Πούτιν είναι ότι η Τουρκία δεν μπόρεσε να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της όσον αφορά την απελευθέρωση της Idlib απότους τρομοκράτες, και ότι αυτή η κατάσταση μετατράπηκε σε σοβαρή απειλή όχι μόνο για τα Ρωσικά συμφέροντα στη Συρία αλλά και για την Ρωσική υπόσχεση στον Ασαντ περί πλήρους εδαφικής ανακατάληψης της Συρίας.
Λόγω επίσης της ίδιας ανικανότητας (ή απροθυμίας) της Τουρκίας να "καταστρέψει" τις τρομοκρατικές ομάδες του Ιντλιμπ, έχει καταφέρει να χαλάσει και τις σχέσεις της με τις ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι ΗΠΑ δεν την εμπιστεύονται για την δημιουργία της ζώνης ασφαλείας στη ΒΑ Συρία, ανατολικά του Ευφράτη. Είναι εμφανές προς όλους, ότι οι ΗΠΑ θεωρούν τους Κούρδους πιο στενούς συμμάχους από τους Τούρκους...
Συμπερασματικά, η Τουρκία τα έχει "θαλασσώσει" στη Συρία, και πλέον βρίσκεται ανάμεσα στις 2 μεγάλες δυνάμεις της περιοχής, τους Ρώσους και τους Αμερικάνους. Οι Αμερικάνοι, δεν την εμπιστεύονται καθόλου και σε τίποτα, διότι δεν θέλουν να ενοχληθούν οι μοναδικοί πραγματικοί της σύμμαχοι στη Συρία, οι Κούρδοι, και οι Ρώσοι δεν την εμπιστεύονται, διότι η συμμαχία της Τουρκίας με τις τρομοκρατικές οργανώσεις θέτει εν αμφιβίλω τα Ρωσικά σχέδια στην περιοχή. Εκτιμούμε, ότι η Τουρκία οδεύει με μαθηματική ακρίβεια σε μια τεράστια ήττα στη Συρία, που θα έχει μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις ακόμα και για την ίδια την ασφάλειά της.
Με πληροφορίες από Journal-neo.org/
Ελεύθερη Μετάφραση από το AmynaGR.
UAV με επιχειρησιακή δυνατότητα εκτός συνόρων παρουσίασε το Ιράν
Το Ιράν παρουσίασε σήμερα ένα μη επανδρωμένο, τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος, διαβεβαιώνοντας ότι είναι σε θέση να πλήξει στόχους και πέραν των συνόρων της χώρας.
Το "Kian", όπως ονομάζεται, σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε και δοκιμάστηκε από ειδικούς της αεροπορίας μέσα σε έναν χρόνο, όπως είπε ο επικεφαλής των δυνάμεων άμυνας της πολεμικής αεροπορίας, στρατηγός Αλιρεζά Σαμπανί-Φαρντ, σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο Irna.
Το αεροσκάφος αυτό έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί "αποστολές επιτήρησης και αναγνώρισης και πτήσεις για αποστολές ακριβείας", συνέχισε. Μπορεί να πετάει σε απόσταση άνω των 1.000 χιλιομέτρων και "να βρίσκει τον στόχο του με ακρίβεια" και "είναι ικανό να στοχεύει στόχους εκτός των συνόρων της χώρας και να διασφαλίζει την αεροπορική άμυνα σε εχθρικά εδάφη", πρόσθεσε ο Σαμπανί Φαρντ.
Σύμφωνα με τα ιρανικά τηλεοπτικά κανάλια, το Kian μπορεί να εξοπλιστεί με διάφορα είδη πυρομαχικών και να πετάει σε ύψος 5.000 μέτρων.
Η ανακοίνωση αυτή γίνεται σε μια περίοδο που η ένταση μεταξύ Τεχεράνης και Ουάσινγκτον κλιμακώνεται, μετά τη μονομερή αποχώρηση των ΗΠΑ από τη διεθνή συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν. Τον Μάιο και τον Ιούνιο η κρίση κορυφώθηκε, όταν σημειώθηκαν μυστηριώδεις επιθέσεις εναντίον πλοίων στην περιοχή του Κόλπου. Ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος (αμερικανικό, σύμφωνα με την Τεχεράνη) καταρρίφθηκε από το Ιράν ενώ ένα άλλο καταστράφηκε από τις αμερικανικές δυνάμεις. Η Τεχεράνη όμως υποστηρίζει ότι δεν ήταν δικό της.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
ΠΡΟΤΑΣΗ: Ενεργή Εφεδρεία. Η μόνη λύση για το μέλλον του ΕΣ (;)
Ως γνωστόν, σχεδόν όλες οι Ένοπλες Δυνάμεις (ανεξαρτητως μεγέθους) οι οποίες θέλουν να έχουν "σοβαρή" αποτροπη, διατηρούν στρατιωτικά τμήματα τα οποία ενεργοποιούνται πλήρως μόνο όταν υπάρχει ανάγκη. Το προσωπικό το οποίο καλείται να επανδρώσει αυτά τα τμήματα ή αυτές τις θέσεις ονομάζεται εφεδρεία.
Υπαρχουν 2 κατηγορίες εφεδρείας. Η πρώτη κατηγορία είναι η εφεδρεία η οποία δέχεται μια αρχική εκπαίδευση μέσω στρατιωτικής θητειας, και στη συνέχεια απολύεται. Καλείται δε υπό τα όπλα, όταν υπάρχει ενδεχόμενο συρραξης, ή για να συμμετάσχει σε μετεκπαιδευσεις ανά ορισμένα χρόνια. Η δεύτερη είναι το μοντέλο της ημι-επαγγελματικής εφεδρείας, στα πρότυπα της Αμερικανικής Εθνοφρουράς, ή της Εφεδρείας του Βρετανικού Στρατού.
Η χώρα μας, ακολουθεί το πρώτο μοντέλο. Οι Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις στρατεύουν υποχρεωτικά όλους τους άρρενες Έλληνες για 9 μήνες (12 για ΠΝ και ΠΑ), με 2 κυρίους στόχους:
Η χώρα μας, ακολουθεί το πρώτο μοντέλο. Οι Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις στρατεύουν υποχρεωτικά όλους τους άρρενες Έλληνες για 9 μήνες (12 για ΠΝ και ΠΑ), με 2 κυρίους στόχους:
- Να στελεχώνουν τις θέσεις που δεν μπορούν να στελεχωθουν απο το ενεργό προσωπικό.
- Να αποτελεσουν μετά την απόλυση τους μια καλά εκπαιδευμένη εφεδρεία.
Ο Ελληνικός Στρατός...
Ο Ελληνικός Στρατός διαθέτει τις εξής κατηγορίες προσωπικού όσον αφορά τις σχέσεις του με τον ιδιο:
- Ενεργός Στρατός. Εδώ ανήκει όλο το προσωπικό το οποίο βρίσκεται διαρκώς υπό τα όπλα, κι αποτελείται από το μόνιμο και κληρωτό προσωπικό. Η θεωρητική δύναμη του είναι 93.500 άτομα, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Η απουσία προσλήψεων μόνιμου προσωπικού και η μείωση των κλάσεων λόγω της υπογεννητικότητας, έχουν μειώσει αυτόν τον αριθμό κατά 10.000 τουλάχιστον.
- Εφεδρεία. Είναι το κληρωτό προσωπικό το οποίο έχει ολοκληρώσει τη θητεία του, και καλείται υπό τα όπλα όταν παραστεί ανάγκη, για να "συμπληρώσει" τον Στράτο στην πλήρη πολεμική του σύνθεση. Το σύνολο της εφεδρείας του Ελληνικού Στράτου είναι περίπου 120-130.000 άτομα (χονδρικά).
- Εθνοφυλακή. Είναι προσωπικό, το οποίο είναι συνήθως μεγαλύτερης ηλικίας (>40), και το οποίο υπηρετεί εθελοντικά σε ειδικά τμήματα του Στρατού που δημιουργήθηκαν γι'αυτό τον σκοπό (Τάγματα Εθνοφυλακής). Διεξάγουν τακτικές ημερήσιες εκπαιδευσεις (κάθε 2η Κυριακη), και συμμετέχουν σε όλες τις μεγάλες ασκήσεις του Στρατού (π.χ. στην ετήσια ΤΑΜΣ Παρμενίων).
Αυτός ο σχεδιασμός του Ελληνικού Στρατού όσον αφορά την σύνθεση του προσωπικού του, ισχύει από τις αρχές της δεκαετίας του 90. Συνεπώς, η ηλικία αυτής της δομής είναι σχεδόν 40 ετών. Μόνο που οι συνθήκες και οι ανάγκες του Στρατού έχουν αλλάξει άρδην από τότε. Για την ακρίβεια, δεν έχουν καμία σχέση.
![]() |
Δυστυχώς η μείωση της θητείας, επέφερε καίριο πλήγμα στην ποιότητα της εφεδρείας, καθώς οι πολίτες-οπλίτες δεν προλαβαίνουν να εκπαιδευθούν επαρκώς και εις βάθος στην ειδικότητά τους. |
Στις αρχές της δεκαετίας του 90 που αποφασίστηκε η παραπάνω σύνθεση, η θητεια των κληρωτων ήταν 24 μηνών. Σε αυτή την ομολογουμένως μεγάλη χρονική περίοδο, ο κληρωτός είχε τον χρόνο να εκπαιδευθει επαρκώς στα βασικά στρατιωτικά αντικείμενα, στην ειδικότητα του, καθώς και στα επιχειρησιακα σχέδια της Μοναδας του (θέσεις τάξης, δρομολόγια κίνησης κοκ).
Σήμερα η θητεία είναι μόλις 9 μήνες, συνεπώς ο κληρωτός δεν προλαβαίνει να μάθει "απολύτως" τίποτα. Το μόνο ίσως που προλαβαίνει να μάθει είναι τα βασικά στρατιωτικά αντικείμενα, κι αυτά επιφανειακά. Πρέπει να τονιστεί όμως ότι γι'αυτή την κατάσταση δεν φταίει μόνο η μείωση της θητείας, αλλά και η αύξηση της πολυπλοκοτητας των οπλικων συστημάτων.
Αλλά το μεγαλύτερο κακό απ' όλα αυτά, είναι ότι οι 9μηνοι κληρωτοι δεν μπορούν και ΔΕΝ γίνεται να αποτελέσουν μια καλά εκπαιδευμένη εφεδρεία.
Είναι επομένως αδηρητη ανάγκη να γίνουν κάποιες αλλαγές, οι οποίες και θα επαναφέρουν τα πράγματα εκεί που πρέπει να βρίσκονται.
Η πρώτη λύση είναι να επανέλθει η θητεια στους 18+ μήνες. Είναι κάτι όμως που δεν μπορεί να εφαρμοστεί, κυρίως για πολιτικούς λόγους.
Η δεύτερη λύση για την επαναφορά της "κανονικοτητας" στην ποιότητα της εφεδρειας, είναι να αλλάξει τελείως η οργάνωση της, και να μετατραπεί σε ημιεπαγγελματική. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, αυτή τη μέθοδο την έχουν επιλέξει αρκετοί δυτικοί στρατοί, με προεξέχοντα τον Αμερικάνικο Στρατό, o οποίος διατηρεί μια ευμεγέθη Εθνοφρουρά.
Αυτό που θα μπορούσε να κάνει ο Ελληνικός Στρατός, θα ήταν το εξής:
Για την πολιτική ηγεσία που θα το κάνει πράξη.
![]() |
Αμερικανοί Εθνοφρουροί, κατά τη διάρκεια άσκησης. |
Αυτό που θα μπορούσε να κάνει ο Ελληνικός Στρατός, θα ήταν το εξής:
- Διατήρηση του ενεργού Στρατού και αύξηση της θητείας στους 12 μήνες έτσι ώστε το προσωπικό κατ'αυτόν τον τρόπο να ανέλθει στις 85-90.000.
- Κατάργηση αρκετών "άχρηστων" Μονάδων, και δημιουργία λιγότερων Μονάδων, αλλά με 80-90% επάνδρωση.
Με αυτό τον τρόπο ο Ε.Σ. θα έχει πλήρως επανδρωμένες Μονάδες, με αποτέλεσμα να δύναται να διεξάγει όλες τις εν ειρήνη (και εν πολέμω) αποστολές που θα του ανατεθούν.
Όσον αφορά την εφεδρεία, αυτή να καταργηθεί, και να δημιουργηθεί η "Ενεργή Εφεδρεία", η οποία θα είναι ένας οργανισμός που θα ανήκει στο ΓΕΣ (δεν θα είναι ανεξάρτητη όπως η Αμερικανική Εθνοφρουρά), και θα αποτελείται από 100.000 άτομα, οι οποίοι θα είναι εθελοντές Έλληνες πολίτες, και οι οποίοι θα έχουν ορισμένες υποχρεώσεις και δικαιώματα. Οι υποχρεώσεις τους θα είναι οι εξής.
- Θα πρέπει να παρακολουθήσουν το αρχικό Σχολείο Εκπαίδευσης της ειδικότητάς τους, διάρκειας 3-4 μηνών, στις εκάστοτε Σχολές Όπλων-Σωμάτων. Για τους έφεδρους Αξιωματικούς, η διάρκεια του Σχολείου θα είναι μεγαλύτερη.
- Θα πρέπει να εισέρχονται για εκπαίδευση στις Μονάδες όπου θα ανήκουν, ανά ορισμένα χρονικά διαστήματα. Για παράδειγμα, 2 Κυριακές το μήνα.
- Θα πρέπει να συμμετέχουν σε όλες τις ΤΑΜΣ του Στρατού (Παρμενιών, Ιάσων, Βολές Σχηματισμού).
Όσον αφορά τα δικαιώματά τους, αυτά θα είναι τα κάτωθι:
- Παροχή ετήσιου χρηματικού ποσού , κατ'αναλογία του ακαθάριστου μισθού του μόνιμου προσωπικού. Δηλαδή περίπου €2.000 για τους στρατιώτες, €2.500 για τους Υπαξιωματικούς, και €3.000 για τους Αξιωματικούς. Το συνολικό κόστος για 100.000 άτομα θα ανέλθει στα €250 εκατ. καθ'έτος (χονδρική εκτίμηση).
- Πλήρη δικαιώματα χρήσης στρατιωτικών λεσχών, πρατηρίων και ΚΑΑΥ.
- Παροχή μορίων για εισαγωγή τους στις τάξεις του ενεργού Στρατού, είτε σαν Επαγγελματίες Οπλίτες, είτε σαν Υπαξιωματικοί, ανάλογα με τις ανάγκες του Στρατεύματος.
- Εφ'όσον επιθυμούν, θα μπορούν να συμμετέχουν σε ειρηνευτικές αποστολές.
- Ιεραρχικά, θα είναι όπως οι σημερινοί έφεδροι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί, δηλαδή νεότεροι (κατώτεροι) των ομοιόβαθμών τους ενεργών στρατιωτικών, αλλά ανώτεροι των μικρότερων βαθμών.
- Θα μπορούν να προάγονται εντός του θεσμού της ενεργής εφεδρείας, μετά από εξετάσεις που θα ορίζει η εκάστοτε Διοίκηση Ο-Σ, ανάλογα με τις ανάγκες της.
Πλεονονεκτήματα του θεσμού της Ενεργής Εφεδρείας
Έναντι της σημερινής εφεδρείας.
- Έχουν απείρως καλύτερη στρατιωτική εκπαίδευση και κατάρτιση.
- Είναι πιο ενεργοί και ενήμεροι σε όλες τις στρατιωτικές εξελίξεις που συμβαίνουν στο στράτευμα. Για παράδειγμα, θα μπορούν να εκπαιδεύονται σε όλα τα νέα οπλικά συστήματα που θα προσμηθεύεται ο Ε.Σ.
Για τον ίδιο τον Ε.Σ.
- Θα διαθέτει μια "δεξαμενή ανθρώπων", οι οποίοι θα είναι καλά εκπαιδευμένοι, και θα μπορούν να αποδώσουν πολύ πιο εύκολα στις αποστολές που θα κληθούν να φέρουν εις πέρας.
- Θα έχει μια φιλτραρισμένη "δεξαμενή προσωπικού", απ'οπου θα μπορεί να αντλήσει για να το εντάξει στο ενεργό προσωπικό, σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες.
- Θα έχει ένα στράτευμα της τάξης των 180-190.000 ατόμων, το οποίο θα είναι "πραγματικό", κι όχι στα χαρτιά.
- Θα μπορεί να το εκπαιδεύει και εν γένει να το "αξιοποιεί" με πιο αυστηρά κριτήρια, διότι όλοι τους θα είναι εθελοντές.
- Λύνει σε ένα μεγάλο βαθμό την δαιδαλώδη πρόκληση της επιστράτευσης προσωπικού το οποίο δεν γνωρίζει που βρίσκεται, καθώς το τελευταίο αλλάζει συνεχώς τόπο μόνιμης διαμονής.
- Όχι μόνο δεν έχει "πολιτικό κόστος", αλλά έχει και πολλαπλά πολιτικά οφέλη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολιτικό όφελος, μιας και δίνει "δουλειά", έστω και σε μορφή ημιαπασχόλησης, σε χιλιάδες πολίτες.
- Λύνει σε τεράστιο βαθμό το πρόβλημα της λειψανδρίας στο στράτευμα.
Για τους ίδιους τους "ενεγούς εφέδρους".
- Αποκτούν ένα επιπλέον εισόδημα, το οποίο είναι μεν μικρό, αλλά διόλου ευκαταφρόνητο (περίπου 3 βασικούς μισθούς).
- Αυξάνεται τόσο η εκτίμηση των άλλων προς αυτούς, όσο και η ίδια η αυτοεκτίμησή τους.
- Είναι πιο ενεργοί στην ασφάλεια της χώρας.
- Πολλοί εξ'αυτών κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα.
- Τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία για ένταξη τους στον ενεργό στρατό, μιας και μοριοδοτούνται για την ένταξη τους στις Στρ.Σχολές, ή στο θεσμό των Επαγγελματιών Οπλιτών.
![]() |
Αυστραλός έφεδρος, κατά τη διάρκεια άσκησης. |
Μειονεκτήματα.
Χρηματοδότηση
Το μόνο ίσως μειονέκτημα από την δημιουργία του θεσμού της "ενεργής εφεδρείας", είναι το κόστος το οποίο θα κληθεί να καταβάλει το κράτος, και το οποίο κυμαίνεται περίπου στα €250-300 εκατομμύρια κατ'έτος. Το ποσό αν κι εκ πρώτης φαντάζει μεγάλο, ειδικά για τον τωρινό Π/Υ του ΥΠΕΘΑ, εντούτοις υπάρχουν τρόποι για να μπορέσει να εξευρεθεί. Μερικές λύσεις για την εύρεση των παραπάνω πόρων, είναι η συμμετοχή του ΟΑΕΔ στη χρηματοδότηση, ή ακόμα και φόρων που υπάρχουν ήδη σε ορισμένα προϊόντα (π.χ. καπνός και ποτά). Πρέπει να τονιστεί, ότι τα παραπάνω δεν αφορούν αμιγώς στρατιωτικούς εξοπλισμούς, αλλά είναι χρήματα τα οποία διατίθενται στην κοινωνία.
Ίσως αντί της αύξησης του ποσού για το επίδομα του ΟΑΕΔ κατά €200 εκατομμύρια, θα ήταν καλύτερο να δοθεί στην δημιουργία του παραπάνω θεσμού. Διότι με μία χρηματοδότηση (η οποία έχει θεβρητικώς βρεθεί), καλύπτονται 2 κενά του κράτους.
- Παρέχεται σημαντική βοήθεια στις ΕΕΔ.
- Συνεχίζει να αποτελεί μέτρο ενίσχυσης της κοινωνίας.
Επίλογος
Ίσως παρουσιαστούν αρκετές ενστάσεις πάνω στην παραπάνω πρόταση, οι οποίες θα έχουν και βάση. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι μας είναι πολύ δύσκολο να σκεφτούμε κάτι που να συνηγορεί υπέρ της διατήρησης της σημερινής κατάστασης.
Όπως και να'χει πάντως, το ελάχιστο που θα μπορούσε να γίνει από την Στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του τόπου, θα ήταν να εξεταστεί και να δοκιμαστεί η παραπάνω πρόταση, κι όχι να εγκαταληφθεί στην τύχη του.
Για παράδειγμα, θα μπορούσε σε πρώτη φάση να θεσμοθετηθεί ο παραπάνω θεσμός, και να ενταχθούν σε αυτόν "πειραματικά" 10.000 άτομα. Το κόστος της παραπάνω δοκιμής είναι €30 εκατ., το οποίο είναι μικρό μπροστά σε αυτά που δυνητικά μπορεί να προσφέρει. Να προσφέρει τόσο στην κοινωνία, όσο και στο στράτευμα.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)