29 Δεκεμβρίου 2019

Επιπλεόν αντιαρματικά συστήματα Javelin για την Ουκρανία.





Η Ουκρανία θα αγοράσει μια νέα παρτίδα αντιαρματικών πυραύλων Javelin, σύμφωνα με δήλωση του Ουκρανικού ΥΠΕΘΑ την Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου. 

Η σύμβαση για τη συμφωνία υπογράφηκε το τέταρτο τρίμηνο του 2019, συνέχισε το υπουργείο άμυνας, χωρίς να παράσχει περαιτέρω λεπτομέρειες.

Θυμιζουμε πως η πρώτη παραγγελία των συστημάτων Javelin, αξίας περίπου 47 εκατομμυρίων δολαρίων, έφτασε στην Ουκρανία τον Απρίλιο του 2018, όταν το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ έδωσε το πράσινο φως.


Τη μετατροπή της Λιβύης σε "νέα Συρία" απειλεί η Τουρκία (μεταξύ άλλων), δια στόματος Τσαβούσογλου.



Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου απείλησε ότι η Λιβύη μπορεί να εξελιχθεί σε νέα Συρία. “Αν σήμερα η Λιβύη γίνει σαν τη Συρία, τότε η τροπή θα μεταφερθεί σε άλλες χώρες στην περιοχή», τόνισε ο Τσαβούσογλου σε μια συνάντηση του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) στην Αντάλια.


Πρωθυπουργός Σκοπίων: «Στρατηγική συμμαχία» με την Ελλάδα λόγω της Συμφωνίας των Πρεσπών.



Ικανοποίηση για την τήρηση της Συμφωνίας των Πρεσπών, αλλά και αισιοδοξία για τις εκλογές του Απριλίου εκφράζει ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ σε συνέντευξή του στην Deutsche Welle.

Μιλώντας στο σλαβομακεδονικό πρόγραμμα της DW,  o Ζόραν Ζάεφ δηλώνει ότι «η Συμφωνία των Πρεσπών παραμένει μία ιστορική συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες. Το ανοιχτό ζήτημα με την Ελλάδα για την ονομασία αποτελούσε ανυπέρβλητο εμπόδιο για την ενσωμάτωση στις ευρω-ατλαντικές δομές».


28 Δεκεμβρίου 2019

Μητσοτάκης: "Αν δεν μπορούμε να τα βρούμε με την Τουρκία, να πάμε στη Χάγη"



Σε μια δήλωση που αναμένεται να ανάψει φωτιές προέβη ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας κ.Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο Βήμα.

"Αν δεν μπορούμε να τα βρούμε με την Τουρκία, να πάμε στη Χάγη", επισημαίνει ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στο "Βήμα". Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθαρίζει ότι η Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο, θα προσέλθει μόνο για τον ορισμό της υφαλοκρηπίδας και των θαλάσσιων ζωνών, σημειώνοντας   ότι "πρέπει να είμαστε απολύτως έτοιμοι να δεχθούμε την τελική απόφαση". "Έχουμε το δίκιο με το μέρος μας, δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα ως χώρα από αυτή την εξέλιξη."

Πηγή: AlphaTV, ΤοΒήμα.

Ιταλός Π/Θ προς Τουρκία: «Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε στρατιωτική κλιμάκωση στη Λιβύη»



«Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε στρατιωτική κλιμάκωση στη Λιβύη» διεμήνυσε ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης, τελευταίας συνέντευξης Τύπου του έτους που παραχώρησε σήμερα στη Ρώμη.

Ερωτηθείς για την πιθανότητα μίας τουρκικής στρατιωτικής ενέργειας στη Λιβύη προς υποστήριξη των δυνάμεων του Σάρατζ, ο Ιταλός πρωθυπουργός ανέφερε ότι ένας πόλεμος δι΄ αντιπροσώπων (proxy war) θα επιδείνωνε τις «απίστευτες διασπάσεις» που υπάρχουν στην περιοχή αντί «να προαγάγει τη σταθερότητα» και πρόσθεσε: «Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε καμία στρατιωτική κλιμάκωση».  «Παρακάλεσα τον Τούρκο Προέδρο ενάντια σε μία τέτοια στρατιωτική ανάμειξη», είπε ακόμη ο Κόντε που είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ερντογάν την προηγούμενη εβδομάδα.  

Κάθε τέτοια επέμβαση «θα οδηγούσε σε μια απίστευτη στρατιωτική κλιμάκωση, που θα είχε τόσα θύματα αμάχων που δεν θα οδηγούσε σε νίκη κανενός», είπε ακόμη ο Ιταλός πρωθυπουργός που ζήτησε να αυξηθεί η διπλωματική πίεση προς την εξεύρεση πολιτικής λύσης, γνωστοποιώντας παράλληλα ότι ο Υπουργός Εξωτερικών του, Λουϊτζι ντι Μάιο, ίσως επισκεφθεί εκ νέου τη Λιβύη για να προωθήσει την ιταλική αποφασιστικότητα για «παύση των εχθροπραξιών».  

Ο Κόντε δήλωσε επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αποφασισμένη να παίξει έναν σημαντικό ρόλο και επομένως οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να είναι ενωμένες στη στάση τους έναντι της Λιβύης με σκοπό την πολιτική λύση. 

Μήνυμα και από τον Πρόεδρο της Λιβυκής Βουλής  

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, ο Πρόεδρος της Βουλής της Λιβύης, Aguila Saleh, ζήτησε σήμερα από τον Υπουργό Εξωτερικών της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, τον οποίο συνάντησε στη Λευκωσία, να μεταφέρει δυο μηνύματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την κατάσταση στη χώρα του.   
Συγκεκριμένα, όπως μεταδίδει το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Saheh, ζήτησε από τον Κύπριο ΥΠΕΞ να μεταφέρει στην ΕΕ το μήνυμα πως οι Λίβυοι πρέπει να αποφασίσουν μόνοι τους για το μέλλον τους, καθώς και το μήνυμα πως τυχόν εμπλοκή της Τουρκίας στην κρίση στη Λιβύη, με στρατεύματα επί του εδάφους, θα σημαίνει την πλήρη αποσταθεροποίηση όχι μόνο της χώρας αλλά και όλης της περιοχής.  

Πηγές: Καθημερινή Associated Press. 

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ Α/Κ ΠΥΡΟΒΟΛΩΝ



Σε αυτό το άθρο, συγκρίνονται τα αυτοκινούμενα πυροβόλα με βάση την Μαχηκτική Ισχύ τους. Η κύρια διαφοροποίηση τους σε σχέση με τα ρυμουλκούμενα πυροβόλα είναι η δυνατότητα αυτοκίνησής τους, ενώ σε σύγκριση με τους όλμους, το μεγαλύτερο βεληνεκές, το μεγαλύτερο διαμέτρημα, καθώς και η δυνατότητα εκτέλεσης επισκηπτικής βολής (<45 br="">
Περισσότερα για την Μαχητική Ισχύ, ΕΔΩ.

Επίσης, έχει δημιουργηθεί λεπτομερής ανάλυση και σύγκριση δυνατοτήτων των Στρατών Ξηράς Ελλάδα/Κύπρου-Τουρκίας, ΕΔΩ.



ΑΠΟΨΗ: H Αλγερία αγοράζει Su-57 & Su-35 για να αντιμετωπίσει τα Μαροκινά F16 Viper. Κι αν κάνει το ίδιο η Τουρκία;



Σύμφωνα με τον ιστόποτο MENADefence, η Αλγερία υπέγραψε σύμβαση για την αγορά 14 στέλθ μαχητικών Su-57. Με αυτή την αγορά, η βορειοαφρικανική χώρα γίνεται ο πρώτος πελάτης για τον οποίον ο κατασκευαστής Sukhoi θα εξαγάγει το εξελιγμένο ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος.

Η αλγερινή Αεροπορία υπέγραψε επίσης ακόμη δύο συμβάσεις για δεκατέσσερα βομβαρδιστικά Su-34 και δεκατέσσερα αεροσκάφη αεροπορικής υπεροχής Su-35. Επίσης, υπογράφτηκε η προαίρεση για ακόμη δύο Μοίρες των 14 αεροσκαφών με κάθε τύπο αεροσκάφους ώστε να αντισταθμιστεί στο εγγύς μέλλον η φυσιολογική απόσυρση των αεροσκαφών της αλγερινής Αεροπορίας.

Mετά τις παραπάνω προσθήκες, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025, ο στόλος μαχητικών της Αλγερινής ΠΑ θα αποτελείται από τα εξής αεροσκάφη:

  • 58 Su-30MKA (πολλαπλού ρόλου).
  • 14 Su-35 (πολλαπλού ρόλου-εναέριας υπεροχής).
  • 14 Su-57 (πολλαπλού ρόλου-εναέριας υπεροχής).
  • 32 ΜiG-29M2 (αναχαιτιστικά).
  • 22 Su-24+ (τακτικά βομβαρδιστικά).
  • 14 Su-34 (τακτικά βομβαρδιστικά).

Ο λόγος αυτής της μεγάλης προμήθειας οφείλεται κυρίως στην αντίστοιχη προμήθεια από το Μαρόκο 25 F-16 Block 72 Viper και την αναβάθμιση των 23 υπαρχόντων F-16 Block 52+ στο ίδιο επίπεδο. Σημειώνεται πως η Μαροκινή ΠΑ μετά την παραπάνω προμήθεια, θα διαθέτει 48 F-16 Block 72+ Viper και 22 MF2000, τα οποία στην ουσία είναι αναβαθμισμένα Mirage F1 που πλησιάζουν σε επιδόσεις τα Μirage 2000-5. Επίσης η Μαροκινή ΠΑ διαθέτει και 26 αναβαθμισμένα F-5 Tiger-III, αν και με την έλευση των 25 νέων F-16 Block 72+ λογικά θα αποσυρθούν από την πρώτη γραμμή δράσης.




ΚΙ ΑΝ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ Η ΤΟΥΡΚΙΑ;

Το ενδιαφέρον της όλης υπόθεσης, είναι πως η Αλγερία επέλεξε ως απάντηση στο F-16 Block 72+ τον συνδυασμό Su-57 και Su-35. Στα του οίκου μας, η Τουρκία αν και εκ πρώτης είναι εξαιρετικά απίθανο να στραφεί σε παρόμοιες λύσεις, εντούτοις η εμμονή της για μεγάλη βιομηχανική συμμετοχή και μεταφορά τεχνολογίας, καθώς και η άρνηση των ΗΠΑ στην εξαγωγή των F-35, καθιστούν την επιλογή ενός αεροσκάφους από τη δύση ως "μακρινή".

Επίσης, η Τουρκία επιζητά "συμμάχους" και "αρωγούς αμυντικής τεχνολογίας" προκειμένου να αναπτύξει το δικό της μαχητικό αεροσκάφος (T FX) στα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας. Κι εδώ, η Ρωσία φαίνεται ως η λογικότερη λύση, μιας και οι δύση θεωρείται απίθανο να διαθέσει τέτοιου είδους διαβαθμισμένη τεχνογνωσία στην Τουρκία του Ερντογάν.

Όλα τα παραπάνω μας οδηγούν αβίαστα στο γεγονός πως η Τουρκία δεν είναι εντέλει καθόλου απίθανο να προμηθευτεί λίγες δεκάδες ρωσικά μαχητικά ως αντιστάθμισμα τόσο στα F-16 Viper της Ελλάδας, όσο και στα F-15I & F-35 των Ισραηλινών, ή ακόμη και στα Rafale των Αιγυπτίων.

H απάντηση για το τι πρέπει να κάνει (ή μάλλον να πάρει) η Ελλάδα προκειμένου να θωρακιστεί έναντι του Ρωσικού μαχητικού δεν είναι εύκολη, καθώς χρειάζονται περισσότερα μέτρα του ενός. Κι αυτό διότι τα τουρκικά Sukhoi θα δρουν κάτω από την ομπρέλα των S-400, με ο,τι αυτό συνεπάγεται για την μεταξύ τους συνεργασία.


Le Soir: «Η Μεγάλη Αλβανία "στοιχειώνει" τα Βαλκάνια - Θέλει ένωση το 75% των Κοσοβάρων»



Η Le Soir δημοσιεύει ρεπορτάζ με τίτλο «Η σκιά της Μεγάλης Αλβανίας στοιχειώνει εκ νέου την περιοχή» αναφέρεται στην αύξηση του εθνικιστικού συναισθήματος στην Αλβανία και στο Κόσοβο, γεγονός που προκαλεί ανησυχία στις δυτικές δυνάμεις για την επαναφορά της ιδέας της Μεγάλης Αλβανίας.

Το ρεπορτάζ τονίζει τη νίκη του αριστερού εθνικιστικού κόμματος Vetëvendosje στο Κόσοβο με τον ηγέτη του να Albin Kurti να γίνεται ο νέος επικεφαλής της χώρας.

Το κοσοβάρικο κόμμα άνοιξε γραφεία στα Τίρανα και ο εκπρόσωπος του Bojken Abazi, αν και σημειώνει πως προς το παρόν είναι μια ΜΚΟ, επιτίθεται στα κόμματα που κυβέρνησαν την Αλβανία τα τελευταία χρόνια τα οποία χαρακτηρίζει διεφθαρμένα και ότι έχουν σχέση με το οργανωμένο έγκλημα.

Ο Abazi επισημαίνει ότι το 75% των Αλβανών επιθυμεί την ένωση με το Κόσοβο.

Οι εξελίξεις αυτές, σημειώνει το ρεπορτάζ, αυξάνουν την ανησυχία στη Δύση για την επαναφορά της ιδέας μιας Μεγάλης Αλβανίας, ανησυχία που εντείνεται και από την στάση της Ε.Ε. η οποία αρνήθηκε την έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Αλβανία τον Οκτώβριο.

Πηγή: LeSoir, μετάφραση: RIMSE.gr

Υφυπουργός Ενέργειας: Οι βασικές προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της Ελλάδας για το 2020.



Το άρθρο είναι του Υφ.Ενέργειας. κ. Γεράσιμου Θωμά, κι έγινε για λογαριασμό του αξιόλογου ιστότοπου σε θέματα ενέργειας, Εnergypress.

Αν επιχειρούσα με λίγες λέξεις να συμπυκνώσω τις βασικές προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής για το 2020, θα έλεγα ότι η χρονιά που έρχεται θα χαρακτηριστεί από την εδραίωση της μετάβασης σε μια πιο πράσινη και πιο απελευθερωμένη αγορά ενέργειας, με ενισχυμένο τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Μάλιστα, ο  Δεκέμβριος ήταν ένας  «πλούσιος» μήνας προς την κατεύθυνση αυτή,  αφού τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία στην Ελλάδα ο αγωγός φυσικού αερίου TAP, ανακοινώθηκε η υπογραφή στις 2 Ιανουαρίου της Διακρατικής Συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για τον αγωγό EastMed. Παράλληλα, προχωρά το project του τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπουλη (FSRU) με το market test να τοποθετείται στις αρχές του 2020.   Τέλος, με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση άνοιξε ο δρόμος για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα.  Εάν σε αυτά προστεθεί και ο υπό κατασκευή ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB, μιλάμε για ένα κουιντέτο έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που εξυπηρετούν τον στόχο όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της ΕΕ για διαφοροποίηση των οδεύσεων και των πηγών ενέργειας και αναβαθμίζουν τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας.

Το 2020 θα είναι όμως και το πρώτο έτος εφαρμογής του ΕΣΕΚ, δηλαδή της νέας εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής έως το 2030. Στο επίκεντρό της βρίσκονται δυο εμβληματικοί, αλληλένδετοι στόχοι: Αφενός η πλήρης απολιγνιτοποίηση της χώρας έως το 2028  με απόσυρση όλων των εν λειτουργία λιγνιτικών μονάδων έως το 2023, αφετέρου  η ταχεία διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα.  Κατά την επόμενη χρονιά θα δώσουμε απτά δείγματα γραφής προς την επίτευξη αμφοτέρων, με το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της Καρδιάς και του Αμύνταιου, αλλά και την ψήφιση ειδικού νομοσχεδίου που θα επιλύει χρόνια προβλήματα των αδειοδοτικών διαδικασιών για τα έργα ΑΠΕ. Επιδίωξή μας είναι να καταγράψουμε μεγάλη πρόοδο για τον περιορισμό του απαιτούμενου χρόνου για την αδειοδότηση των έργων ΑΠΕ στα δυο έτη που είναι το ευρωπαϊκό benchmark, από πάνω από 7 χρόνια -κατά μέσο όρο-   που είναι σήμερα. Θέλουμε επίσης να ενθαρρύνουμε την ταχεία υλοποίηση μεγάλων project, κυρίως αιολικών και φωτοβολταϊκών στην παρούσα φάση, με αιχμή του δόρατος τη ΔΕΗ.

Ψηλά στην λίστα των «πράσινων» προτεραιοτήτων του 2020 είναι η κατάθεση του νομοσχεδίου που θα…. ενεργοποιήσει την ηλεκτροκίνηση στο πρώτο εξάμηνο του έτους, αλλά και η εκκίνηση νέων προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης των ιδιωτικών κτιρίων, των δημόσιων κτιρίων (πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ) και της βιομηχανίας.  Πρόκειται για δέσμη μέτρων κρίσιμης σημασίας για την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ για την ενεργειακή απόδοση, καθώς έχουμε δεσμευτεί το 2030 η κατανάλωση ενέργειας να είναι μικρότερη από ότι ήταν το 2017.

Έτος-ορόσημο, όμως, θα είναι το 2020 και για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, για δυο λόγους: Πρώτον, λόγω της λειτουργίας του target model και δεύτερον λόγω του περαιτέρω ανοίγματος των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού.

Πράγματι, μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, το target model θα λειτουργεί πλήρως το β’ εξάμηνο του 2020 και θα εισάγει συν τω χρόνω μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά, αίροντας  εν πολλοίς τις υφιστάμενες στρεβλώσεις. Θα επιτρέψει επίσης σε σύντομο χρονικό διάστημα τη σύζευξη με την κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά Ενέργειας. Πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή είναι η ίδρυση του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ενέργειας (RSC) της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στη Θεσσαλονίκη, που θα διασφαλίσει τον συντονισμό των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ιταλίας.

Την ίδια στιγμή, δρομολογούμε την ενίσχυση του ανταγωνισμού στον κλάδο εμπορίας φυσικού αερίου μέσω της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας (που θα ξεκινήσει στο τέλος Ιανουαρίου)  και προσελκύουμε ιδιωτικά κεφάλαια για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων διανομής φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Υποδομών ήδη «τρέχει» .

Το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα ληφθούν οι αποφάσεις για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και μέχρι το καλοκαίρι οι αποφάσεις  για την ιδιωτικοποίηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ.  Σε όλες τις  περιπτώσεις έχουμε ενδείξεις για ζωηρό ενδιαφέρον. Είναι ανάγκη τα δίκτυα μας να ψηφιοποιηθούν και να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες που παρέχουν οι χρήστες των δικτύων προς όφελος των καταναλωτών και της βιομηχανίας.

Όλα αυτά που περιέγραψα συνθέτουν το ενεργειακό αφήγημά μας για το 2020. Έχουμε θέσει ψηλά το πήχη, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι του χρόνου θα θέσουμε τις βάσεις για το νέο μας ενεργειακό μοντέλο, δημιουργώντας σημαντικές  επενδυτικές ευκαιρίες και νέες θέσεις εργασίας στην πορεία.

Το "Kινεζικό GPS" Beidou-3 θα ολοκληρωθεί εντός του 2020.



H Κίνα θα ολοκληρώσει το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης BeiDou-3 Navigation Satellite System (BDS-3) με άλλους δύο δορυφόρους γεωστατικής τροχιάς που πρόκειται να εκτοξευτούν πριν τον Ιούνιο του 2020, δήλωσε την Παρασκευή ο Ραν Τσένσκι, εκπρόσωπος του συστήματος BeiDou (BDS), σύμφωνα με το κινεζικό πρακτορείο Xinhua.

Όπως είπε ο Ραν σε συνέντευξη Τύπου, με το BDS στον πυρήνα του, αναμένεται η εδραίωση ενός πιο «έξυπνου» και ολοκληρωμένου συστήματος δορυφορικής πλοήγησης ως το 2035.

Η Κίνα έστειλε στο διάστημα 10 δορυφόρους του συστήματος BDS το 2019. Σύμφωνα με το Associated Press, ο Ραν είπε ότι ο πυρήνας του συστήματος ολοκληρώθηκε αυτόν τον μήνα με την εκτόξευση των επιπλέον δορυφόρων, με τους οποίους τα σκάφη του «αστερισμού» ανέρχονται συνολικά στα 24. Όπως σημείωσε, το σύστημα παρουσιάζει υψηλές επιδόσεις, διαθέτει «συστήματα υψηλής τεχνολογίας», δυνατότητες μαζικής δικτύωσης και ένα μεγάλο εύρος χρηστών.

Το κινεζικό διαστημικό πρόγραμμα έχει σημειώσει ταχεία πρόοδο τις τελευταίες δύο δεκαετίες, με τη χώρα να αναπτύσσει δικές της, ανεξάρτητες δυνατότητες στο διάστημα. Το 2003 η Κίνα έγινε η τρίτη χώρα που εκτόξευσε μόνη της επανδρωμένη αποστολή στο διάστημα και έκτοτε έχει κατασκευάσει ένα πειραματικό διαστημικό σταθμό και αποστείλει οχήματα στην επιφάνεια της Σελήνης. Μελλοντικά σχέδια περιλαμβάνουν έναν μόνιμο διαστημικό σταθμό, αποστολές στον Άρη και μια πιθανή επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη.

Πηγή: naftemporiki.gr