16 Ιανουαρίου 2020

Ahvalnews: "Το Τουρκικό εθνικό μαχητικό TF-X δεν πρόκειται να πετάξει αυτή τη δεκαετία (σ.σ. αν πετάξει)."



Το Τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων AhvalNews, δημοσίευσε σήμερα άρθρο του δημοσιογράφου για θέματα Μ.Ανατολής Paul Iddon, σύμφωνα με το οποίο το "τουρκικό εθνικό μαχητικό" TF-X δεν πρόκειται να πετάξει την τρέχουσα δεκαετία, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

Τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι θα συμβεί αυτό, αλλά κι ως επιβεβαιώση των όσων υποστηρίζει, αναφέρει χαρακτηριστικά τα σχόλια του αναλυτή Justin Bronk, ο οποίος εργάζεται για το Βρετανικό ερευνητικό κέντρο-think tank RUSI.org. Μερικά στιγμιότυπα από τα σχόλια του σχετικά με το θέμα, ήταν τα παρακάτω:





"Αν η Τουρκία θέλει πραγματικά την Rolls-Royce ως έναν ισότιμο εταίρο στην ανάπτυξη του αεροσκάφους TF-X, τότε οι προοπτικές μιας ανανεωμένης συμφωνίας συνεργασίας είναι αρκετά καλές."

"Ωστόσο, αν αυτό που αναζητά η Τουρκία είναι απλώς μεταφορά τεχνολογίας των μεθόδων παραγωγής κινητήρων μαχητικών, προκειμένου στη συνέχεια να παράξει δικούς της, τότε σαφώς η Rolls Royce θα αρνηθεί."

"Επιπλεόν να τονιστεί πως μέχρι σήμερα, χώρες γίγαντες όπως η Ρωσία δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν πλήρως ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς. Επίσης, ακόμη και η Βρετανία, παρά την εμπειρία της από τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη του F-35 και της ισχυρής βιομηχανικής της βάσης, δεν είναι σίγουρη ότι μπορεί να αντέξει οικονομικά την ανάπτυξη ενός δικού της εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς ".

"Συνεπώς η Τουρκία, θα δυσκολευθεί πολύ περισσότερο από τη Ρωσία και τη Βρετανία, δεδομένου ότι έχει μηδαμινή εμπειρία στην κατασκευή μαχητικών, και δεν έχει τα πνευματικά δικαιώματα κατασκευής κινητήρα."

"Πέραν τούτου, η κατασκευή ενός ομοιώματος που μοιάζει λίγο-πολύ σαν ένα F-22 είναι συγκριτικά εύκολο (σ.σ. αναφέρεται στο ομοίωμα του περσινού Paris Air Show) , αλλά η κατασκευή ενός μαχητικού που λειτουργεί πραγματικά σαν μαχητητικό πέμπτης γενιάς είναι εξαιρετικά διαφορετικό. Μέχρι στιγμής, μόνο οι ΗΠΑ και, σχεδόν σίγουρα, η Κίνα το έχουν καταφέρει".

"Τέλος,  δεν είναι μόνο η τεχνολογία στελθ τα ατού ενός αληθινού μαχητικού 5ης γενιάς. Το F-35 για παράδειγμα είναι ένα τρομερό αεροσκάφος, επειδή συνδυάζει χαμηλή παρατηρησιμότητα με άλλα χαρακτηριστικά, όπως εξελιγμένους αισθητήρες και δικτύωση δεδομένων, τα οποία και του επιτρέπουν να συντονίζει την αποστολή με τα άλλα αεροσκάφη".






ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Το συγκεκριμένο άρθρο μάλιστα, σε συνδυασμό με την ακύρωση του προγράμματος F-35 για τους Τούρκους, αλλά και την ενδεχόμενη προμήθεια από την Ελλάδα μιας Μοίρας (18-24) F-35A, έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της τουρκικής κοινής γνώμης. Για να το πούμε πιο απλά, οι πρώτες αντιδράσεις των τούρκων είναι πως οι παραπάνω εξελίξεις "τους έχουν πειράξει".

Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι μια σειρά από παρόμοιες εξελίξεις που επηρεάζουν προς τα κάτω τις όποιες τουρκικές φιλοδοξίες. Μερικές από αυτές επιγραμματικά είναι η μη εύρεση κατάλληλου κινητήρα για το Altay, καθώς και η χρήση αμερικανικών και γερμανικών κινητήρων και ηλεκτρονικών για όλα τα κύρια οπλικά συστήματα τους (Επιθετικό Ελικόπτερο T-129, Α/Κ πυροβόλο T-155 κοκ), το οποοίο έχει σαν επακόλουθο την αδυναμία ανεξάρτητης εξαγωγής τους.





Μετά από τα παραπάνω, γίνεται όλο και πιο σαφές πως η Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία έχει φθάσει στο ζενίθ των δυνατοτήτων της, το οποίο είναι η εξ 'ολοκλήρου παραγωγή ΤΘ ή μη οχημάτων, όπλων, ηλεκτροοπτικών και λοιπών ηλεκτρονικών συστημάτων, η παραγωγή λοιπού υποκατασκευαστικού έργου, οι συμπαραγωγές κύριων οπλικών συστημάτων (Τ-155, Τ-129 κοκ), καθώς και η απευθείας αγορά ηλεκτρονικών τεχνολογίας αιχμής και κινητήρων.

Επίσης, μετά τις εξελίξεις φιάσκο σχετικά με το "τουρκικό γεφύρι της Άρτας" (άρμα μάχης ALTAY), γίνεται όλο και πιο κατανοητό στην τουρκική κοινή γνώμη πως η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει μάλλον πολύ "κοντύτερα πόδια" απ'ότι βλακωδώς πίστευαν την τελευταία δεκαετία.

Αυτό που μένει όμως να γίνει κατανοητό από τους γείτονες, είναι πως όλα αυτά τα χρόνια, το παραμύθι της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας ήταν για τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης (κοινώς τάισμα σανού), αλλά και για ιδία συμφέροντα του στενού κύκλου της κυβέρνησης.

Κυβ.Εκπρόσωπος: "Δεν κατέστη δυνατόν να είμαστε σε αυτήν τη συνεδρίαση της Κυριακής (σ.σ. Βερολίνου)".



Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας δήλωσε ότι η διαδικασία για τη διάσκεψη του Βερολίνου για τη Λιβύη ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2015 και ότι η τότε ελληνική κυβέρνηση δεν έδωσε προτεραιότητα σε αυτό. Τώρα δηλώσαμε το ενδιαφέρον μας και δημόσια, πως θέλουμε να συμμετάσχουμε, και ιδιωτικά στις επικοινωνίες μας μέσω της διπλωματικής οδού και όχι μόνον.

«Δεν κατέστη δυνατόν να είμαστε σε αυτήν τη συνεδρίαση της Κυριακής. Εμείς θα συνεχίσουμε να θέλουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν την περιοχή μας γιατί θέλουμε να παίξουμε τον ρόλο που μας αναλογεί», επισήμανε, μεταξύ άλλων.



Για τα ελληνοτουρκικά ανέφερε ότι κάποιος που μπορεί να είναι προκλητικός, δεν σημαίνει ότι είναι και πιο ισχυρός. «Η τουρκική προκλητικότητα έχει αποδοκιμαστεί και έχει μπει στο περιθώριο από όλους τους παγκόσμιους “παίχτες”, συμπεριλαμβανομένων των Ευρωπαίων, των Αμερικανών, των Ρώσων, όλων των χωρών της περιοχής. Ένα το κρατούμενο. Δεύτερον, το γεγονός ότι υπάρχει μία άκυρη “συμφωνία” ανάμεσα στην κυβέρνηση της Λιβύης υπό τον κ. Σάρατζ και την Τουρκία, δεν σημαίνει ότι παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα.

“Επομένως, χτίζοντας πάνω σε αυτά τα δύο, προχωρούμε για να υπερασπιστούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί γι’ αυτό. Γι’ αυτό να είναι όλοι σίγουροι», υπογράμμισε ο κ. Πέτσας, συμπληρώνοντας πως η εξωτερική πολιτική δεν ενδείκνυται για μικροπολιτική και κομματικές αντιπαραθέσεις. «Επομένως, με ψυχραιμία, με αυτοπεποίθηση, εμείς θα κάνουμε αυτό που θα χρειαστεί», κατέληξε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.



ΑΠΕ-ΜΠΕ

15 Ιανουαρίου 2020

Ισραήλ: Η Τουρκία ως κορυφαία απειλή κατά την ετήσια έκθεση των IDF, για πρώτη φορά στην ιστορία.





Η έκθεση ασφαλείας των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων για το 2020 τοποθέτησε την Τουρκία ως μια εκ των κορυφαίων απειλών για την ίδια τη χώρα και τη σταθερότητά της.

«Η αξιολόγηση δεν περιγράφει συγκεκριμένη απειλή από την Τουρκία έναντι του Ισραήλ, αλλά μάλλον αναδεικνύει ότι οι πολιτικές που ακολουθεί ο Ερντογάν, του οποίου το ισλαμικό κόμμα είναι σύμμαχος με τη Μουσουλμανική Αδελφότητα, βρίσκεται πίσω από τον λόγο ανησυχίας. Τους τελευταίους μήνες μάλιστα, η Άγκυρα εντείνει τον επεκτατισμό της, πραγματοποιώντας στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Συρία και προτείνοντας τη δημιουργία αγωγού στη Λιβύη, παρά το γεγονός ότι αυτό πιθανόν θα παραβιάζει τα χωρικά ύδατα της συμμάχου του Ισραήλ, Ελλάδας», Αυτά είναι μερικά από τα σχόλια της Times of Israel,  το οποίο με δημοσίευμα του έκανε γνωστό το παραπάνω θέμα.



Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η φωτογραφία που επέλεξε να βάλει η εφημερίδα για την είδηση, η οποία είναι από την φετινή συνάντηση Ρουχανί (Πρόεδρος Ιράν)-Ερντογάν.

Να τονιστεί επίσης, ότι είναι η πρώτη φορά από τότε που ιδρύθηκε το κράτος του Ισραήλ, όπου η Τουρκία συμπεριλαμβάνεται σε έναν κατάλογο όπου βρίσκονται οι πιο επικίνδυνες χώρες.

H επίμαχη φωτογραφία των TimesofIsrel.

Guardian: "Η Τουρκία ενίσχυσε τον GNA στη Λιβύη με 2.000 Σύρους αντάρτες."



Δύο χιλιάδες Σύροι αντάρτες έχουν ταξιδέψει από την Τουρκία στη Λιβύη  ή πρόκειται να το κάνουν άμεσα, προκειμένου να πολεμήσουν στα πεδία των μαχών, σύμφωνα με συριακές πηγές και στις τρεις χώρες, τις οποίες επικαλείται η «Guardian». Η πρωτοφανής αυτή εξέλιξη, επισημαίνει η βρετανική εφημερίδα, απειλεί να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τον πόλεμο στη Λιβύη.

Η ανάπτυξη των Σύρων ανταρτών στη Λιβύη πραγματοποιήθηκε μετά τη συμφωνία Τουρκίας και της διεθνώς αναγνωρισμένης Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας (GNA) της Λιβύης για συνεργασία στον στρατιωτικό τομέα και τον τομέα της ασφάλειας, η οποία εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο από την τουρκική Εθνοσυνέλευση. 



Η  Άγκυρα έχει στηρίξει τη συριακή αντιπολίτευση από τις πρώτες μέρες της εμφύλιας σύρραξης. Η Τουρκία, επισημαίνει η «Guardian»,  χρησιμοποιεί τους ίδιους αντάρτες εναντίον δυνάμεων που ελέγχονται  από Κούρδους, παρά τις καταγγελίες για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Είναι μια πολύ διαφορετική κατάσταση από την κατάσταση στη Συρία», επισημαίνει στην «Guardian» η Κλαούντια Γκατσίνι, ειδική σε θέματα της Λιβύης από την Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων. «Το αντιτουρκικό αίσθημα είναι ήδη ισχυρό εξαιτίας της παρέμβασης της Άγκυρας και αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος του Χαφτάρ».

Οι Σύροι αντάρτες, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, έχουν υπογράψει συμβόλαια για έξι μήνες με την Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Φαγέζ αλ Σάρατζ και όχι με τον τουρκικό στρατό. Μηνιαίως θα αμείβονται με το ποσόν των 1.800 ευρώ, ήτοι πολύ περισσότερα συγκριτικά με τις 450-500 τουρκικές λίρες (70 – 80 ευρώ) που παίρνουν κάθε μήνα στη Συρία. Σε όλους έχει δοθεί η υπόσχεση ότι θα αποκτήσουν τουρκική ιθαγένεια. Η Τουρκία αναλαμβάνει ακόμη τα ιατρικά έξοδα για τους τραυματίες στρατιώτες και είναι υπεύθυνη για τον επαναπατρισμό των νεκρών στη Συρία.

Η Άγκυρα και η Τρίπολη αρνούνται την παρουσία Σύρων μαχητών στη Λιβύη. Η Τουρκία έχει στείλει μόλις 35 στρατιώτες στην Τρίπολη με συμβουλευτική ιδιότητα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν.

Ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ μίλησε συγκεκριμένα σήμερα για μια ομάδα εκπαίδευσης και συνεργασίας η οποία δραστηριοποιείται αυτή τη στιγμή στη Λιβύη. Όσον αφορά το μέλλον της εκεχειρίας, αφότου ο διοικητής των δυνάμεων της ανατολικής Λιβύη Χαλίφα Χάφταρ αποχώρησε από τη Μόσχα, χωρίς να υπογράψει το κείμενο συμφωνίας το οποίο πρότειναν η Ρωσία και η Τουρκία, ο Ακάρ υποστήριξε πως είναι νωρίς για να πει κανείς πως η κατάπαυση του πυρός έχει καταρρεύσει. Σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, ο Χάφταρ είχε ζητήσει εξ αρχής ένα περιθώριο δύο ημερών για να απαντήσει.

naftemporiki.gr

Γερμανική Κυβέρνηση: "Ο λόγος που η Ελλάδα δεν προσκλήθηκε στη σύνοδο του Βερολίνου."



Την κατανόησή της για το «θεμιτό ενδιαφέρον και την ανησυχία» της Ελλάδας σχετικά με το μέλλον της Λιβύης εξέφρασε η γερμανική κυβέρνηση, διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι η Διάσκεψη του Βερολίνου που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή δεν θα ασχοληθεί με «θέματα θαλασσίων συνόρων, πιθανώς δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στη Μεσόγειο». Επιπλέον, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση απέφυγε να αναφερθεί στα κριτήρια με τα οποία διαμορφώθηκε ο κύκλος των συμμετεχόντων στην Διάσκεψη, ενώ τόνισε ότι σε κάθε βήμα υπήρξε στενός συντονισμός με τα Ηνωμένα Έθνη.




«Δεν μπορούμε να δώσουμε εδώ πληροφορίες για τις ακριβείς σταθμίσεις των αποφάσεων σε αυτό το θέμα (…) Είναι πάντα δύσκολο να διαμορφώσεις έναν κύκλο συμμετεχόντων και πέραν αυτού δεν μπορώ πώς καταλήξαμε. Δεν θέλουμε αυτό να το συζητήσουμε δημοσίως», δήλωσε η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Ουλρίκε Ντέμερ, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την μη-πρόσκληση της Ελλάδας να συμμετάσχει στην Διάσκεψη του Βερολίνου για την Λιβύη. «Η "Διαδικασία του Βερολίνου" έχει δομηθεί συνειδητά διαφορετικά από προηγούμενες προσπάθειες, προκειμένου να επιτευχθεί ειρήνη στην Λιβύη: ως ένα σχέδιο δηλαδή με διάφορα στάδια του ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ Γασάν Σαλαμέ, όπου καταβάλλεται προσπάθεια να διαχωριστούν τα προβλήματα και να εργαστούμε βήμα βήμα. Και αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο της "Διαδικασίας του Βερολίνου", η προετοιμασία του πλαισίου με τους συντελεστές οι οποίοι έχουν άμεση επιρροή στις δύο πλευρές της διένεξης. Αυτή είναι η προσέγγιση και βεβαίως έχουμε πλήρη κατανόηση για το γεγονός ότι υπάρχουν ανησυχίες και κίνητρα άλλων χωρών σε σχέση με την Λιβύη και ιδιαίτερα στο θέμα των θαλασσίων συνόρων, πιθανώς δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στη Μεσόγειο. Αυτό απλώς δεν είναι στο επίκεντρο της διάσκεψης - ούτε και θέμα της», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών Ράινερ Μπρόιλ.

Απαντώντας ο ίδιος σε ερώτηση σχετικά με τα «μνημόνια» που έχουν υπογράψει η Τουρκία και η Λιβύη, επανέλαβε ότι «τα θαλάσσια σύνορα πρέπει να προσδιορίζονται με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ότι αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορούν δύο χώρες να το ορίσουν μεταξύ τους εις βάρος τρίτων» και επισήμανε ότι η γερμανική πλευρά δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας ώστε να την αξιολογήσει. «Αλλά βεβαίως εάν πρόκειται για συμφωνίες εις βάρος τρίτων, εις βάρος ενός στενού εταίρου, ενός εταίρου στην ΕΕ, τότε αυτό για μας δεν είναι αποδεκτό, δεν τίθεται θέμα σχετικά με το πώς το βλέπουμε».

Ο κ. Μπρόιλ αναγνώρισε ακόμη ότι «υπάρχουν και άλλες χώρες οι οποίες έχουν θεμιτό ενδιαφέρον και ανησυχίες για το μέλλον της Λιβύης», επαναλαμβάνοντας ότι το κεντρικό σημείο της Διάσκεψης του Βερολίνου και της «Διαδικασίας του Βερολίνου» ήταν συγκεκριμένο. Όπως είπε, την συνέχεια θα υπάρξουν περαιτέρω εργασίες, μεταξύ άλλων σχεδιάζεται μια Διεθνής Επιτροπή Follow Up η οποία θα συνοδεύει τα αποτελέσματα της «Διαδικασίας του Βερολίνου». «Και εκεί θα μπορέσουν χώρες να συνεισφέρουν. Η Διάσκεψη του Βερολίνου είναι ένα σημείο εκκίνησης για κάτι, δεν είναι το τέλος και θα υπάρξουν άλλες ευκαιρίες για χώρες να συμμετάσχουν ενεργά. Από την αρχή θέλαμε να ενημερώνουμε ενεργά άλλες χώρες για το τι κάνουμε, να δημιουργήσουμε διαφάνεια σχετικά με το τι συμβαίνει, ιδιαίτερα βεβαίως για τα κράτη - μέλη της Ε.Ε. αλλά και άλλους παίκτες. Αυτό ήταν ένα εγχείρημα που μας συνόδευσε ενεργά τους τελευταίους μήνες, το οποίο πήραμε πολύ σοβαρά και μπορώ να επισημάνω ότι την Κυριακή θα συμμετάσχει και η ΕΕ εκπροσωπώντας όλα τα κράτη - μέλη της», κατέληξε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Kαθημερινή.

14 Ιανουαρίου 2020

50 C-130J για τις ΗΠΑ έναντι $3 δισ., και απόσυρση νεότερων C-130H (της δεκαετίας του '90)



Η Lockheed Martin. ανακοίνωσε σήμερα, την έναρξη σύμβασης ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων  για την παράδοση 50 μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules στις ΗΠΑ.

Εκ του συνόλου, η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία (USAF) θα λάβει 24 αεροσκάφη (εκδόσεις τακτικών μεταφορών, ειδικών αποστολών, έρευνας και διάσωσης) , η Ακτοφυλακή (USCG) θα λάβει έξι HC-130Js (έρευνας και διάσωσης), και οι Πεζοναύτες θα λάβουν 20 KC-130Js (εναέριου ανεφοδιασμού-τακτικών μεταφορών). Οι παραδόσεις παραδόσεις των αεροσκαφών αναμένονται μεταξύ 2021 και 2025.

Να τονιστεί, πως μόνο η Αμερικανική ΠΑ (USAF) διαθέτει ενεργά περίπου 400 C-130Η/J, εκ των οποίων τα 190 είναι της έκδοσης -J (συν 118 σε παραγγελία) . Σημειωτέον πως σε αυτούς τους αριθμούς δεν συμπεριλαμβάνονται τα αεροσκάφη που τελούν σε καθεστώς αποθήκευσης, ή τα αεροσκάφη που χρησιμοποιεί η Αεροπορία της Αμερικανικής Εθνοφρουράς (ANG).



Επίσης, με την παραπάνω προμήθεια των " Υπερ-Ηρακλειδών" βλέπουμε πως θα ελευθερωθούν περισσότεροι "απλοί" Ηρακλήδες νεότερης κατασκευής (δεκαετίας του'90), κάτι το οποίο αξίζει τουλάχιστον μια διερευνητική κρούση στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Θυμίζουμε ότι η προμήθεια ενός νεότερου μεταφορικού αεροσκάφους βρίσκεται πολύ ψηλά στη λίστα με τις επιθυμίες της ΠΑ, προς αντικατάσταση των C-130B/H, τα οποία μετρούν σχεδόν μισό αιώνα ζωής (τα -Β ίσως και παραπάνω).

Οπότε οι παραπάνω αποσύρσεις ίσως μας δώσουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να ανανεώσουμε το υλικό μας στα μεταφορικά αεροσκάφη, και να εστιάσουμε σε άλλα πιο πιεστικά ζητήματα (π.χ. προμήθεια ΝΜΑ, φρεγατών, κοκ).


Τουρκία: Το 2029 αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του TF-X με εγχώριους κινητήρες.



Την πληροφορία ότι το 2029 θα πραγματοποιηθεί η πρώτη δοκιμαστική πτήση του νέου τουρκικού μαχητικού TF-X, και μάλιστα με εγχώριας κατασκευής κινητήρες, έκανε γνωστή η τουρκική εφημερίδα DailySabah.


Η πληροφορία προήλθε από τον γενικό διευθυντή του τουρκικού κέντρου έρευνας και ανάπτυξης για κινητήρες και στροβιλοσυμπιεστές (TR Engine), Osman Dur, ο οποίος είπε σε συνέντευξή του . "Οι εργασίες για την ανάπτυξη του κινητήρα συνεχίζονται σε πλήρη ταχύτητα, και σε απόλυτη συνεργασία με τους λοιπούς συμμετέχοντες. Οι δοκιμές του νέου τουρκικού κινητήρα πρόκειται να ολοκληρωθούν μέχρι το 2026-2027."

"Η πρώτη πτήση του TF-X με εγχώριας κατασκευής κινητήρα αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2029", συμπλήρωσε.

Να υπενθυμίσουμε στους φίλους μας ότι η ανάπτυξη και κατασκευή κινητήρα, ειδικά μαχητικού αεροσκάφους, δεν είναι απλή υπόθεση, ακόμα κι αν κρατήσει 10 ολόκληρα χρόνια. Πόσο μάλλον, όταν μετά από 12 χρόνια ανάπτυξης του Τουρκικού άρματος "Altay", δεν έχουν καταφέρει να αναπτύξουν κινητήρα της τάξης των 1.200-1.500 ίππων, ο οποίος είναι ένα βήμα που πρέπει να έχεις κάνει προκειμένου να προσπαθήσεις για κινητήρα αεροσκάφους.


Σήμερα άλλωστε, οι μόνοι που μπορούν να κατασκευάσουν εξ'ολοκλήρου αξιόπιστους κινητήρες αεροσκαφών, μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Υπάρχουν χώρες που βρίσκονται εκτός λίστας, που είναι κυριολεκτικά "γίγαντες" μπροστά στην Τουρκία. Συνεπώς πιστεύουμε πως οι παραπάνω δηλώσεις γίνονται για σκοπούς εσωτερικής κατανάλωσης.

Το πιο πιθανό είναι η Τουρκία να πλησιάσει κάποια μεγάλη δύναμη του χώρου, και να παράξει έναν αριθμό κινητήρων κατόπιν αδείας. Μόνο που τότε το μαχητικό δεν θα είναι ένα "τουρκικό" μαχητικό "κορυφαίων" δυνατοτήτων, αλλά μάλλον ένα πολυεθνικό μαχητικό "μετριότατων" δυνατοτήτων.

Κυβερνητικός εκπρόσωπος: Ελληνικό "αίτημα συμμετοχής" στη διάσκεψη του Βερολίνου (περί Λιβύης).



«O πρωθυπουργός και η κυβέρνηση εκφράζουν πλήρη ικανοποίηση για την επίσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ουάσιγκτον», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών και πρόσθεσε: «Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις γεωπολιτικές προκλήσεις της περιοχής και τόνισε πως είμαστε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος.

Υπογράμμισε ότι η σημαντική συμφωνία για τον αγωγό East Med δεν στρέφεται εναντίον κανενός, αλλά αποτελεί έργο ειρήνης και ανάπτυξης, στο οποίο όλοι μπορούν να συμμετέχουν. Τόνισε ότι τα "μνημόνια" που έχει υπογράψει η Τουρκία με τη Λιβύη είναι παράνομα και άκυρα, ότι παραβιάζουν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και ότι αποσταθεροποιούν ολόκληρη την περιοχή. Ανέπτυξε ξεκάθαρα τις θέσεις της χώρας μας για τις παράνομες και προκλητικές τουρκικές ενέργειες, στην Ανατολική Μεσόγειο και την κυπριακή ΑΟΖ, και κατέστησε σαφές -με τρόπο που έγινε απόλυτα κατανοητό- ότι δεν θα δείξουμε καμιά ανοχή σε παραβίαση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων».

Σε ερώτηση σχετικά με «απουσία της Ελλάδας από τις διπλωματικές πρωτοβουλίες για τη Λιβύη», απάντησε πως «κανείς δεν μπορεί να πει ότι η Ελλάδα είναι απούσα αλλά αντίθετα βρίσκεται στο κέντρο των εξελίξεων. Θέλουμε να συμμετέχουμε σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία στο επίπεδο αναζήτησης πολιτικής λύσης». Ακόμη, ανέφερε ότι η χώρα μας έχει διατυπώσει αίτημα συμμετοχής της στη Διάσκεψη του Βερολίνου.

Διευκρινιστικά, για ζητήματα που συζητήθηκαν κατά το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο κ. Πέτσας σημείωσε ότι συνολικά η χώρα μας βλέπει μία διαδικασία αποκλιμάκωσης της τουρκικής προκλητικότητας και γίνονται κινήσεις σε αυτήν την κατεύθυνση και συμπλήρωσε ότι υπάρχει προγραμματισμένη επίσκεψη του υφυπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάθιου Πάλμερ, στη χώρα μας μέσα στον Μάιο.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επισήμανε ότι ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη διάρκεια του ταξιδιού του στη συμφωνία αναβάθμισης των F-16, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της χώρας μας για συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35 και συμφωνήθηκε να αρχίσει άμεσα η σχετική διαπραγμάτευση με στόχο την απόκτηση μίας μοίρας αυτών των αεροσκαφών.

«Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρόβαλε την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, εξήγησε γιατί η Ελλάδα προσφέρει γόνιμο επενδυτικό έδαφος και επανέλαβε την πρόσκλησή του για επενδύσεις στη χώρα μας», είπε σημειώνοντας ότι αναγνωρίστηκε η ραγδαία βελτίωση στις προοπτικές της οικονομίας μας και υπήρξε ενθάρρυνση για αμερικανικές επενδύσεις, ακόμη και από τον ίδιο τον Αμερικανό Πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ.

«Ενθάρρυνση που βρίσκει πολλές μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις έτοιμες να επενδύσουν στην Ελλάδα, όπως επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους εκπροσώπους 22 κολοσσιαίων επιχειρήσεων», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια ο κ. Πέτσας αναφέρθηκε στις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, τους οποίους ενημέρωσε για τα αποτελέσματα της επίσκεψής του στις ΗΠΑ και παρουσίασε τις πολύπλευρες, όπως είπε, διπλωματικές πρωτοβουλίες που ήδη αναπτύσσει η κυβέρνηση.

«Έκανε άλλη μια κίνηση διακομματικής συνεννόησης στα μείζονα -και ιδίως στα εθνικά μας- θέματα, με στόχο την εθνική ομοψυχία. Έτσι ώστε, όλοι μαζί οι Έλληνες, ενωμένοι, να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα», υποστήριξε και επισήμανε πως στο ίδιο πλαίσιο κ. Μητσοτάκης παρέδωσε στους αρχηγούς των κομμάτων το σχέδιο του νέου εκλογικού νόμου.

«Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, στόχος του νέου εκλογικού νόμου είναι η ισορροπία ανάμεσα στην αναλογικότητα και την ανάγκη να εξασφαλίζεται κυβερνησιμότητα και πολιτική σταθερότητα. Ο εκλογικός νόμος που καταθέτει η κυβέρνηση απεικονίζει αντιπροσωπευτικότερα τον συσχετισμό των πολιτικών δυνάμεων και είναι πιο δίκαιος από εκείνον που ίσχυσε στις προηγούμενες εκλογές. Ο νόμος αυτός επαναφέρει το bonus εδρών για το πρώτο κόμμα, το οποίο, όμως, δεν θα δίνεται αδιακρίτως και ασχέτως ποσοστού. Θα ξεκινά από το επίπεδο του 25% και θα κλιμακώνεται, ανάλογα με το ποσοστό που θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα. Συγκεκριμένα: Δεν θα δίνεται κανένα bonus στο πρώτο κόμμα που συγκέντρωσε λιγότερο από 25%. Στο κόμμα που συγκέντρωσε ακριβώς 25% θα δίνεται bonus 20 εδρών. Από εκεί και πάνω -μέχρι το ποσοστό του 40%- θα δίνεται bonus 1 έδρα για κάθε 0,5%. Ανώτατο bonus θα είναι οι 50 έδρες και θα δίνεται στο κόμμα που θα έχει το 40% των ψήφων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα κόμμα που κινείται κοντά στα 37% θα μπορεί να έχει αυτοδυναμία στη Βουλή. Σημειώνεται, ότι μπόνους 50 εδρών δεν σημαίνει ότι ένα κόμμα με ποσοστό 40% παίρνει 50 έδρες περισσότερες από ό,τι θα έπαιρνε με απλή αναλογική.

Κι αυτό διότι αν εφαρμοζόταν απλή αναλογική και κατανέμονταν σε όλα τα κόμματα οι 50 αυτές έδρες, το 40% από αυτές θα πήγαινε στο πρώτο κόμμα. Στις εκλογές, για παράδειγμα, του περασμένου Ιουλίου, η Νέα Δημοκρατία δεν πήρε 50 περισσότερες έδρες, αλλά 28, καθώς τις υπόλοιπες 22 θα τις έπαιρνε και με απλή αναλογική», υπογράμμισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Για την πορεία της οικονομίας, ο κ. Πέτσας είπε ότι η Ελλάδα ήδη έχει ανακτήσει αξιοπιστία, όπως αποδεικνύεται, από την ανοδική πορεία του Χρηματιστηρίου και τη ραγδαία αποκλιμάκωση των επιτοκίων, δηλαδή τη μεγάλη μείωση του κόστους δανεισμού. «Ήδη, το ΙΟΒΕ ανακοίνωσε την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την οποία ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε στις 109,5 μονάδες, δηλαδή την υψηλότερη τιμή από το 2007, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, από τον περασμένο Σεπτέμβριο και μετά, κυμαίνεται σταθερά στα μέγιστα επίπεδα των τελευταίων 19 ετών», σημείωσε και παρουσίασε γράφημα για τις επιχειρηματικές προσδοκίες στις κατασκευές, το οποίο -όπως υποστήριξε- αποδεικνύει ότι τα σπίτια μας ξαναποκτούν την αξία που έχασαν.

Για τις επενδύσεις, ανέφερε ότι έχουν εγκριθεί: «Εννιά στρατηγικές επενδύσεις ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οκτώ μεγάλα έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σχέδια ένταξης 180 επιχειρήσεων στον νέο αναπτυξιακό νόμο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων. Σημειώνεται, ότι κατά το β' εξάμηνο του 2019 εγκρίθηκαν πληρωμές ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ για 145 έργα. Η επίδοση στο α' εξάμηνο ήταν μόλις το 1/3 αυτού του ποσού, δηλαδή κάτω από 50 εκατομμύρια ευρώ».

«Αποκατάσταση εμπιστοσύνης, μείωση του κόστους δανεισμού, μεταρρυθμίσεις και μείωση της γραφειοκρατίας θα οδηγήσουν τη χώρα σε υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη φέτος και τα επόμενα χρόνια», πρόσθεσε.

Σχετικά με το πρόγραμμα του πρωθυπουργού, ο κ. Πέτσας είπε ότι από αύριο Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, ο κ. Μητσοτάκης θα ξεκινήσει τον γύρο συναντήσεων που κάνει στην αρχή του εξαμήνου με την ηγεσία κάθε υπουργείου ξεχωριστά, σχετικά με τον προγραμματισμό του έργου τους.

«Η πρώτη συνάντηση θα γίνει με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και θα ακολουθήσει το υπουργείο Εργασίας την Παρασκευή, και το υπουργείο Παιδείας την επόμενη Τρίτη», ανέφερε.

Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός θα απευθύνει χαιρετισμό στην παρουσίαση του προγράμματος αστικής ανάπλασης του Αγίου Διονυσίου Πειραιά.

Την Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου, το πρωί θα μιλήσει στο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, παρουσία του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Μαργαρίτη Σχοινά και της νέας επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ελίζα Φερέιρα. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμο.

Τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου θα παραστεί στην εκδήλωση μνήμης για τα θύματα της τρομοκρατίας στο Πολεμικό Μουσείο. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον μητροπολίτη των Ορθοδόξων Αρμενίων Ελλάδος, Κεγάμ Χατσεριάν και τον πρόεδρο των Αρμενίων Ελλάδος, Παύλο Τσολακιάν.

Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου θα προεδρεύσει σε συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ.

Από την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός θα βρίσκεται στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός.

Τέλος, ο κ. Πέτσας ανακοίνωσε ότι νέα διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου του πρωθυπουργού αναλαμβάνει η πρέσβης Ελένη Σουρανή, διευθύντρια -μέχρι σήμερα- της αρμόδιας για τις σχέσεις με την Τουρκία Α4 Διεύθυνσης του υπουργείου Εξωτερικών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

13 Ιανουαρίου 2020

Κ.Μήλας: "Πόσο θα επηρεάσει την Ελλάδα η κρίση Αμερικής - Ιράν;"





Του καθηγητή στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ, κ Κώστα Μήλα..
Πηγή: Καθημερινή.

Η εν εξελίξει κρίση στις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Αμερικής και Ιράν οδήγησε σε αύξηση της τιμής πετρελαίου Brent στα 70 δολάρια ανά βαρέλι και ανέβασε την τιμή πετρελαίου West Texas Intermediate (WTI) στα 64 δολάρια ανά βαρέλι. Τα ιστορικά στοιχεία για την τιμή πετρελαίου WTI είναι περισσότερο λεπτομερή σε σχέση με αυτά της τιμής Brent και μας ενημερώνουν ότι η μέση ετήσια τιμή πετρελαίου, από το 1946 μέχρι σήμερα, είναι πολύ χαμηλότερη στα 25 δολάρια (ενώ η μέση τιμή της τελευταίας εικοσαετίας 1990-2009 είναι 48 δολάρια). Από ιστορικής απόψεως, η κρίση πετρελαίου οδήγησε σε άνοδο της τιμής πετρελαίου από τα 3,9 δολάρια το 1973 στα 10,4 δολάρια το 1974 (ήτοι αύξηση 167%), ενώ η κρίση στα τέλη της δεκαετίας 1970 κατέγραψε περαιτέρω αύξηση από τα 14,8 δολάρια το 1978 στα 22,4 δολάρια το 1979 και ακόμη υψηλότερα στα 37,4 δολάρια το 1980 (ήτοι, αύξηση 153%). Η διεθνής βιβλιογραφία έχει συσχετίσει τις παραπάνω εκρηκτικές αυξήσεις με επεισόδια διεθνούς ύφεσης με το σκεπτικό ότι η άνοδος της τιμής πετρελαίου επιβαρύνει το κόστος παραγωγής και, κατά συνέπεια, επηρεάζει ανασταλτικά τις οικονομικές προοπτικές μιας χώρας.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η οικονομία της Αμερικής κατέβασε «ταχύτητα» από ανάπτυξη 5,6% το 1973 σε -0,5% το 1974. Επιπλέον, η ανάπτυξη της Αμερικής «γύρισε» από 5,5% το 1978 σε -0,3% το 1980. Στην περίπτωση μας, η ελληνική οικονομία «γύρισε» από ανάπτυξη 8,1% το 1973 σε -6,4% το 1974 και από ανάπτυξη 7,2% το 1978 σε πενιχρή ανάπτυξη 0,7% το 1980 και αρνητική ανάπτυξη -1,6% το 1981. Μια σχετικά πρόσφατη επιστημονική εργασία της Τράπεζας της Ελλάδος του 2009, διαπιστώνει ότι oι εισαγωγές ενέργειας κάλυπταν το 71,9% των ενεργειακών αναγκών της ελληνικής οικονομίας (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν «μόνο» 53,8%).


Επιπλέον, στη χώρα μας, η κατανάλωση πετρελαίου αντιστοιχούσε στο 64% της συνολικής κατανάλωσης σε ενέργεια. Τη δεκαετία που μόλις πέρασε, ο βαθμός εξάρτησης της ελληνικής οικονομίας σε εισαγόμενη ενέργεια μειώθηκε (κάπως) στο 61% (Πηγή).

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Αυτό, όμως, που ίσως δεν έχει απαντηθεί μέχρι σήμερα είναι η διάρκεια της αρνητικής επίδρασης από αυξήσεις της τιμής πετρελαίου στο ελληνικό ΑΕΠ. Για να απαντήσω στο συγκεκριμένο ερώτημα, ανατρέχω στα χρονολογικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας (από τη δεκαετία του 1970 έως σήμερα) και εξετάζω, μέσω ενός ποσοτικού υποδείγματος Vector AutoRegression (VAR), την αλληλεπίδραση των παρακάτω μεταβλητών: Ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης, τιμή πετρελαίου (σε ευρώ), ανταγωνιστικότητα τιμών της ελληνικής οικονομίας και επενδυτικό ρίσκο (το οποίο προσεγγίζω από το spread μεταξύ του 10ετούς κόστους δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου και του αντίστοιχου γερμανικού). Το υπόδειγμα συμπεραίνει ότι, σε βάθος πενταετίας, ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό (μέχρι και 61% της συνολικής του διακύμανσης) από το... «ιστορικό» της ανάπτυξης. Αυτό κρίνεται λογικό, καθώς κανείς δεν θα ανέμενε την ελληνική οικονομία να ανεβάζει ταχύτητα από ρυθμό ανάπτυξης 2% σήμερα στο, για παράδειγμα, 10% το 2025.

Κατά δεύτερο λόγο, και σε βάθος πενταετίας, ο ρυθμός ανάπτυξης επηρεάζεται (μέχρι και 20% της διακύμανσής του) από το επενδυτικό ρίσκο. Ακολουθούν η τιμή πετρελαίου, η οποία επηρεάζει μέχρι και 10% (σε όρους διακύμανσης) την οικονομική μας ανάπτυξη, και, αμέσως μετά, η ανταγωνιστικότητα τιμών, η οποία επηρεάζει μέχρι και 9% (σε όρους διακύμανσης) την οικονομική μας ανάπτυξη.


Από τα παραπάνω συνάγεται ότι μια παρατεταμένη κρίση στις σχέσεις Αμερικής - Ιράν έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει εξαιρετικά αρνητικά, και σε βάθος πενταετίας, τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Επειδή, όμως, η ελληνική οικονομία εξαρτάται σε μεγαλύτερο βαθμό από το επενδυτικό ρίσκο, όλα τα παραπάνω συνηγορούν στην άποψη πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη πρέπει να συνεχίσει την προσήλωσή της σε μεταρρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του επενδυτικού ρίσκου, με αποτέλεσμα αυτό να λειτουργήσει ως «λυτρωτικό αντίβαρο» στις (όποιες) αυξήσεις της τιμής πετρελαίου!

Τα νέα όπλα αέρος-εδάφους που αιτήθηκε η ΠΑ για τον εξοπλισμό των F-16V.



Σύμφωνα με ανάρτηση στο Τουιτερ του εγυρότατου ιστότοπου "Ισοζύγιο Στρατιωτικής Ισχύος" που ανήκει στο E-amyna, καθώς και με παλαιότερη ανάρτηση αποκάλυψη του φιλικου΄ιστότοπου DefenceReview,  η Πολεμική Αεροπορία αιτήθηκε τα παρακάτω όπλα άερος-εδάφους προκειμένου να ενσωματωθούν στα 84 μαχητικά F-16V που θα προκύψουν μετά την αναβάθμιση των 30 F-16 B52+ Adv και 54 F-16 B52+: