14 Ιανουαρίου 2020

Κυβερνητικός εκπρόσωπος: Ελληνικό "αίτημα συμμετοχής" στη διάσκεψη του Βερολίνου (περί Λιβύης).



«O πρωθυπουργός και η κυβέρνηση εκφράζουν πλήρη ικανοποίηση για την επίσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ουάσιγκτον», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών και πρόσθεσε: «Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις γεωπολιτικές προκλήσεις της περιοχής και τόνισε πως είμαστε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος.

Υπογράμμισε ότι η σημαντική συμφωνία για τον αγωγό East Med δεν στρέφεται εναντίον κανενός, αλλά αποτελεί έργο ειρήνης και ανάπτυξης, στο οποίο όλοι μπορούν να συμμετέχουν. Τόνισε ότι τα "μνημόνια" που έχει υπογράψει η Τουρκία με τη Λιβύη είναι παράνομα και άκυρα, ότι παραβιάζουν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και ότι αποσταθεροποιούν ολόκληρη την περιοχή. Ανέπτυξε ξεκάθαρα τις θέσεις της χώρας μας για τις παράνομες και προκλητικές τουρκικές ενέργειες, στην Ανατολική Μεσόγειο και την κυπριακή ΑΟΖ, και κατέστησε σαφές -με τρόπο που έγινε απόλυτα κατανοητό- ότι δεν θα δείξουμε καμιά ανοχή σε παραβίαση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων».

Σε ερώτηση σχετικά με «απουσία της Ελλάδας από τις διπλωματικές πρωτοβουλίες για τη Λιβύη», απάντησε πως «κανείς δεν μπορεί να πει ότι η Ελλάδα είναι απούσα αλλά αντίθετα βρίσκεται στο κέντρο των εξελίξεων. Θέλουμε να συμμετέχουμε σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία στο επίπεδο αναζήτησης πολιτικής λύσης». Ακόμη, ανέφερε ότι η χώρα μας έχει διατυπώσει αίτημα συμμετοχής της στη Διάσκεψη του Βερολίνου.

Διευκρινιστικά, για ζητήματα που συζητήθηκαν κατά το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο κ. Πέτσας σημείωσε ότι συνολικά η χώρα μας βλέπει μία διαδικασία αποκλιμάκωσης της τουρκικής προκλητικότητας και γίνονται κινήσεις σε αυτήν την κατεύθυνση και συμπλήρωσε ότι υπάρχει προγραμματισμένη επίσκεψη του υφυπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάθιου Πάλμερ, στη χώρα μας μέσα στον Μάιο.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επισήμανε ότι ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη διάρκεια του ταξιδιού του στη συμφωνία αναβάθμισης των F-16, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της χώρας μας για συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35 και συμφωνήθηκε να αρχίσει άμεσα η σχετική διαπραγμάτευση με στόχο την απόκτηση μίας μοίρας αυτών των αεροσκαφών.

«Σε όλες τις συναντήσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρόβαλε την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, εξήγησε γιατί η Ελλάδα προσφέρει γόνιμο επενδυτικό έδαφος και επανέλαβε την πρόσκλησή του για επενδύσεις στη χώρα μας», είπε σημειώνοντας ότι αναγνωρίστηκε η ραγδαία βελτίωση στις προοπτικές της οικονομίας μας και υπήρξε ενθάρρυνση για αμερικανικές επενδύσεις, ακόμη και από τον ίδιο τον Αμερικανό Πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ.

«Ενθάρρυνση που βρίσκει πολλές μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις έτοιμες να επενδύσουν στην Ελλάδα, όπως επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους εκπροσώπους 22 κολοσσιαίων επιχειρήσεων», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια ο κ. Πέτσας αναφέρθηκε στις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, τους οποίους ενημέρωσε για τα αποτελέσματα της επίσκεψής του στις ΗΠΑ και παρουσίασε τις πολύπλευρες, όπως είπε, διπλωματικές πρωτοβουλίες που ήδη αναπτύσσει η κυβέρνηση.

«Έκανε άλλη μια κίνηση διακομματικής συνεννόησης στα μείζονα -και ιδίως στα εθνικά μας- θέματα, με στόχο την εθνική ομοψυχία. Έτσι ώστε, όλοι μαζί οι Έλληνες, ενωμένοι, να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα», υποστήριξε και επισήμανε πως στο ίδιο πλαίσιο κ. Μητσοτάκης παρέδωσε στους αρχηγούς των κομμάτων το σχέδιο του νέου εκλογικού νόμου.

«Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, στόχος του νέου εκλογικού νόμου είναι η ισορροπία ανάμεσα στην αναλογικότητα και την ανάγκη να εξασφαλίζεται κυβερνησιμότητα και πολιτική σταθερότητα. Ο εκλογικός νόμος που καταθέτει η κυβέρνηση απεικονίζει αντιπροσωπευτικότερα τον συσχετισμό των πολιτικών δυνάμεων και είναι πιο δίκαιος από εκείνον που ίσχυσε στις προηγούμενες εκλογές. Ο νόμος αυτός επαναφέρει το bonus εδρών για το πρώτο κόμμα, το οποίο, όμως, δεν θα δίνεται αδιακρίτως και ασχέτως ποσοστού. Θα ξεκινά από το επίπεδο του 25% και θα κλιμακώνεται, ανάλογα με το ποσοστό που θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα. Συγκεκριμένα: Δεν θα δίνεται κανένα bonus στο πρώτο κόμμα που συγκέντρωσε λιγότερο από 25%. Στο κόμμα που συγκέντρωσε ακριβώς 25% θα δίνεται bonus 20 εδρών. Από εκεί και πάνω -μέχρι το ποσοστό του 40%- θα δίνεται bonus 1 έδρα για κάθε 0,5%. Ανώτατο bonus θα είναι οι 50 έδρες και θα δίνεται στο κόμμα που θα έχει το 40% των ψήφων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα κόμμα που κινείται κοντά στα 37% θα μπορεί να έχει αυτοδυναμία στη Βουλή. Σημειώνεται, ότι μπόνους 50 εδρών δεν σημαίνει ότι ένα κόμμα με ποσοστό 40% παίρνει 50 έδρες περισσότερες από ό,τι θα έπαιρνε με απλή αναλογική.

Κι αυτό διότι αν εφαρμοζόταν απλή αναλογική και κατανέμονταν σε όλα τα κόμματα οι 50 αυτές έδρες, το 40% από αυτές θα πήγαινε στο πρώτο κόμμα. Στις εκλογές, για παράδειγμα, του περασμένου Ιουλίου, η Νέα Δημοκρατία δεν πήρε 50 περισσότερες έδρες, αλλά 28, καθώς τις υπόλοιπες 22 θα τις έπαιρνε και με απλή αναλογική», υπογράμμισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Για την πορεία της οικονομίας, ο κ. Πέτσας είπε ότι η Ελλάδα ήδη έχει ανακτήσει αξιοπιστία, όπως αποδεικνύεται, από την ανοδική πορεία του Χρηματιστηρίου και τη ραγδαία αποκλιμάκωση των επιτοκίων, δηλαδή τη μεγάλη μείωση του κόστους δανεισμού. «Ήδη, το ΙΟΒΕ ανακοίνωσε την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την οποία ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε στις 109,5 μονάδες, δηλαδή την υψηλότερη τιμή από το 2007, ενώ ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, από τον περασμένο Σεπτέμβριο και μετά, κυμαίνεται σταθερά στα μέγιστα επίπεδα των τελευταίων 19 ετών», σημείωσε και παρουσίασε γράφημα για τις επιχειρηματικές προσδοκίες στις κατασκευές, το οποίο -όπως υποστήριξε- αποδεικνύει ότι τα σπίτια μας ξαναποκτούν την αξία που έχασαν.

Για τις επενδύσεις, ανέφερε ότι έχουν εγκριθεί: «Εννιά στρατηγικές επενδύσεις ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οκτώ μεγάλα έργα ΣΔΙΤ ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σχέδια ένταξης 180 επιχειρήσεων στον νέο αναπτυξιακό νόμο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων. Σημειώνεται, ότι κατά το β' εξάμηνο του 2019 εγκρίθηκαν πληρωμές ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ για 145 έργα. Η επίδοση στο α' εξάμηνο ήταν μόλις το 1/3 αυτού του ποσού, δηλαδή κάτω από 50 εκατομμύρια ευρώ».

«Αποκατάσταση εμπιστοσύνης, μείωση του κόστους δανεισμού, μεταρρυθμίσεις και μείωση της γραφειοκρατίας θα οδηγήσουν τη χώρα σε υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη φέτος και τα επόμενα χρόνια», πρόσθεσε.

Σχετικά με το πρόγραμμα του πρωθυπουργού, ο κ. Πέτσας είπε ότι από αύριο Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, ο κ. Μητσοτάκης θα ξεκινήσει τον γύρο συναντήσεων που κάνει στην αρχή του εξαμήνου με την ηγεσία κάθε υπουργείου ξεχωριστά, σχετικά με τον προγραμματισμό του έργου τους.

«Η πρώτη συνάντηση θα γίνει με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού και θα ακολουθήσει το υπουργείο Εργασίας την Παρασκευή, και το υπουργείο Παιδείας την επόμενη Τρίτη», ανέφερε.

Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός θα απευθύνει χαιρετισμό στην παρουσίαση του προγράμματος αστικής ανάπλασης του Αγίου Διονυσίου Πειραιά.

Την Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου, το πρωί θα μιλήσει στο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, παρουσία του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Μαργαρίτη Σχοινά και της νέας επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ελίζα Φερέιρα. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμο.

Τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου θα παραστεί στην εκδήλωση μνήμης για τα θύματα της τρομοκρατίας στο Πολεμικό Μουσείο. Το απόγευμα θα έχει συνάντηση με τον μητροπολίτη των Ορθοδόξων Αρμενίων Ελλάδος, Κεγάμ Χατσεριάν και τον πρόεδρο των Αρμενίων Ελλάδος, Παύλο Τσολακιάν.

Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου θα προεδρεύσει σε συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ.

Από την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός θα βρίσκεται στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός.

Τέλος, ο κ. Πέτσας ανακοίνωσε ότι νέα διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου του πρωθυπουργού αναλαμβάνει η πρέσβης Ελένη Σουρανή, διευθύντρια -μέχρι σήμερα- της αρμόδιας για τις σχέσεις με την Τουρκία Α4 Διεύθυνσης του υπουργείου Εξωτερικών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

13 Ιανουαρίου 2020

Κ.Μήλας: "Πόσο θα επηρεάσει την Ελλάδα η κρίση Αμερικής - Ιράν;"





Του καθηγητή στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ, κ Κώστα Μήλα..
Πηγή: Καθημερινή.

Η εν εξελίξει κρίση στις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Αμερικής και Ιράν οδήγησε σε αύξηση της τιμής πετρελαίου Brent στα 70 δολάρια ανά βαρέλι και ανέβασε την τιμή πετρελαίου West Texas Intermediate (WTI) στα 64 δολάρια ανά βαρέλι. Τα ιστορικά στοιχεία για την τιμή πετρελαίου WTI είναι περισσότερο λεπτομερή σε σχέση με αυτά της τιμής Brent και μας ενημερώνουν ότι η μέση ετήσια τιμή πετρελαίου, από το 1946 μέχρι σήμερα, είναι πολύ χαμηλότερη στα 25 δολάρια (ενώ η μέση τιμή της τελευταίας εικοσαετίας 1990-2009 είναι 48 δολάρια). Από ιστορικής απόψεως, η κρίση πετρελαίου οδήγησε σε άνοδο της τιμής πετρελαίου από τα 3,9 δολάρια το 1973 στα 10,4 δολάρια το 1974 (ήτοι αύξηση 167%), ενώ η κρίση στα τέλη της δεκαετίας 1970 κατέγραψε περαιτέρω αύξηση από τα 14,8 δολάρια το 1978 στα 22,4 δολάρια το 1979 και ακόμη υψηλότερα στα 37,4 δολάρια το 1980 (ήτοι, αύξηση 153%). Η διεθνής βιβλιογραφία έχει συσχετίσει τις παραπάνω εκρηκτικές αυξήσεις με επεισόδια διεθνούς ύφεσης με το σκεπτικό ότι η άνοδος της τιμής πετρελαίου επιβαρύνει το κόστος παραγωγής και, κατά συνέπεια, επηρεάζει ανασταλτικά τις οικονομικές προοπτικές μιας χώρας.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η οικονομία της Αμερικής κατέβασε «ταχύτητα» από ανάπτυξη 5,6% το 1973 σε -0,5% το 1974. Επιπλέον, η ανάπτυξη της Αμερικής «γύρισε» από 5,5% το 1978 σε -0,3% το 1980. Στην περίπτωση μας, η ελληνική οικονομία «γύρισε» από ανάπτυξη 8,1% το 1973 σε -6,4% το 1974 και από ανάπτυξη 7,2% το 1978 σε πενιχρή ανάπτυξη 0,7% το 1980 και αρνητική ανάπτυξη -1,6% το 1981. Μια σχετικά πρόσφατη επιστημονική εργασία της Τράπεζας της Ελλάδος του 2009, διαπιστώνει ότι oι εισαγωγές ενέργειας κάλυπταν το 71,9% των ενεργειακών αναγκών της ελληνικής οικονομίας (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν «μόνο» 53,8%).


Επιπλέον, στη χώρα μας, η κατανάλωση πετρελαίου αντιστοιχούσε στο 64% της συνολικής κατανάλωσης σε ενέργεια. Τη δεκαετία που μόλις πέρασε, ο βαθμός εξάρτησης της ελληνικής οικονομίας σε εισαγόμενη ενέργεια μειώθηκε (κάπως) στο 61% (Πηγή).

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Αυτό, όμως, που ίσως δεν έχει απαντηθεί μέχρι σήμερα είναι η διάρκεια της αρνητικής επίδρασης από αυξήσεις της τιμής πετρελαίου στο ελληνικό ΑΕΠ. Για να απαντήσω στο συγκεκριμένο ερώτημα, ανατρέχω στα χρονολογικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας (από τη δεκαετία του 1970 έως σήμερα) και εξετάζω, μέσω ενός ποσοτικού υποδείγματος Vector AutoRegression (VAR), την αλληλεπίδραση των παρακάτω μεταβλητών: Ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης, τιμή πετρελαίου (σε ευρώ), ανταγωνιστικότητα τιμών της ελληνικής οικονομίας και επενδυτικό ρίσκο (το οποίο προσεγγίζω από το spread μεταξύ του 10ετούς κόστους δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου και του αντίστοιχου γερμανικού). Το υπόδειγμα συμπεραίνει ότι, σε βάθος πενταετίας, ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό (μέχρι και 61% της συνολικής του διακύμανσης) από το... «ιστορικό» της ανάπτυξης. Αυτό κρίνεται λογικό, καθώς κανείς δεν θα ανέμενε την ελληνική οικονομία να ανεβάζει ταχύτητα από ρυθμό ανάπτυξης 2% σήμερα στο, για παράδειγμα, 10% το 2025.

Κατά δεύτερο λόγο, και σε βάθος πενταετίας, ο ρυθμός ανάπτυξης επηρεάζεται (μέχρι και 20% της διακύμανσής του) από το επενδυτικό ρίσκο. Ακολουθούν η τιμή πετρελαίου, η οποία επηρεάζει μέχρι και 10% (σε όρους διακύμανσης) την οικονομική μας ανάπτυξη, και, αμέσως μετά, η ανταγωνιστικότητα τιμών, η οποία επηρεάζει μέχρι και 9% (σε όρους διακύμανσης) την οικονομική μας ανάπτυξη.


Από τα παραπάνω συνάγεται ότι μια παρατεταμένη κρίση στις σχέσεις Αμερικής - Ιράν έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει εξαιρετικά αρνητικά, και σε βάθος πενταετίας, τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Επειδή, όμως, η ελληνική οικονομία εξαρτάται σε μεγαλύτερο βαθμό από το επενδυτικό ρίσκο, όλα τα παραπάνω συνηγορούν στην άποψη πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη πρέπει να συνεχίσει την προσήλωσή της σε μεταρρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του επενδυτικού ρίσκου, με αποτέλεσμα αυτό να λειτουργήσει ως «λυτρωτικό αντίβαρο» στις (όποιες) αυξήσεις της τιμής πετρελαίου!

Τα νέα όπλα αέρος-εδάφους που αιτήθηκε η ΠΑ για τον εξοπλισμό των F-16V.



Σύμφωνα με ανάρτηση στο Τουιτερ του εγυρότατου ιστότοπου "Ισοζύγιο Στρατιωτικής Ισχύος" που ανήκει στο E-amyna, καθώς και με παλαιότερη ανάρτηση αποκάλυψη του φιλικου΄ιστότοπου DefenceReview,  η Πολεμική Αεροπορία αιτήθηκε τα παρακάτω όπλα άερος-εδάφους προκειμένου να ενσωματωθούν στα 84 μαχητικά F-16V που θα προκύψουν μετά την αναβάθμιση των 30 F-16 B52+ Adv και 54 F-16 B52+:

Η Ρωσία εξετάζει την προμήθεια νέου αεροπλανοφόρου μέχρι τα τέλη της δεκαετίας. Οι επιλογές.



Κατά την επίσκεψη του Ρώσου πρόεδρου Βλάντιμιρ Πούτιν στην Σεβαστούπολη, την παραθαλάσσια πόλη της Κριμαίας, τον Ιανουάριο του 2020, του παρουσιάστηκε ένα υπό κλίμακα μοντέλο του ρωσικού αεροπλανοφόρου επόμενης γενιάς. Σύμφωνα με ρωσικές στρατιωτικές πηγές, η Ρωσία θέλει να αποκτήσει ένα νέο αεροπλανοφόρο προκειμένου να ενισχύσει και να δώσει έναν αέρα ανανέωσης στις ναυτικές της δυνάμεις.


Υπενθυμίζεται πως σήμερα, το ρωσικό Ναυτικό διαθέτει μόνο ένα αεροπλανοφόρο, το “Ναύαρχος Κουζντέτσοφ” , αλλά το συγκεκριμένο πλοίο αυτό βρίσκεται σε μια συνεχώς αυξανόμενη άσχημη κατάσταση, κυρίως λόγω παλαιότητας, σχεδίασης, αλλά και "κακοτυχίας".


Θυμίζουμε πως στην πρόσφατη ναυτική αμυντική έκθεση IMDS που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2019 στην Αγία Πετρούπολη, το Ρωσικο Γραφείο Μελετών Νιέσκαγιε παρουσίασε το υπό κλίμακα μοντέλο του αεροπλανοφόρου «Lamatin» (project 11430E).

Το προτεινόμενο αεροπλανοφόρο «Lamatin» (project 11430E).


Σύμφωνα με το γραφείο μελετών Νιέσκαγιε, το νέο αεροπλανοφόρο θα διαθέτει πυρηνικό προωστήριο σκεύος και θα έχει εκτόπισμα μεταξύ 80-90.000 τόνων, θα έχει μήκος 350 μέτρων, θα έχει αυτονομία στην θάλασσα για περίπου 120 ημέρες και θα έχει τη δυνατότητα να πλεύσει με ταχύτητα περίπου 30 κόμβων. Το αεροπλανοφόρο θα διαθέτει πλήρωμα 2800 ατόμων, εκ των οποίων τα 800 άτομα θα είναι το αεροπορικό προσωπικό.




Πρόπλασμα του «Shtorm» (project 23000e).
Μια άλλη πρόταση αεροπλανοφόρου με την ονομασία «Shtorm» (project 23000e) το οποίο σχεδιάστηκε απο το Κρατικό Ερευνητικό Κέντρο Κρίλοφ (KGNC), παρουσιάστηκε επίσης στην IMDS 2019. Το «Shtorm» είναι μήκους 330 μέτρων και μπορεί να μεταφέρει έως 90 αεροπλάνα.



Με βάση τις πληροφορίες της KRSC, το αεροπλανοφόρο αυτό θα έχει εκτόπισμα 90-100.000 τόνους, θα έχει μήκος 330 μέτρων, πλάτος 40 μέτρων και βύθισμα 11 μέτρων. Το πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 80 με 90 ναυτικά αεροπλάνα (μαχητικά έκδοσης αεροπλανοφόρου,ελικόπτερα, UAVs κοκ). Θα είναι εξοπλισμένο με τον καταπέλτη Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery (CATOBAR) και σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην ρωσική αμυντική βιομηχανία, μπορεί να εισέλθει στην ενεργό υπηρεσία στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας (2028-2030).



Καλλιτεχνική απεικόνιση σε μακέτα, του αεροπλανοφόρου «Shtorm» (project 23000e)

Με πληροφορίες από NavyRecognition.

12 Ιανουαρίου 2020

Ράιαν Μακάρθι: Ο στρατός ξηράς είναι πολλά περισσότερα από άρματα και ΤΟΜΑ - Οι αλλαγές που έρχονται στον Αμερικανικό Στρατό.



Σε μια πολύ αποκαλυπτική ομιλία προχώρησε ο γ.γ. του Αμερικανικού Στρατού στο Brooking Institution της Ουάσινγκτον,  Ryan McCarthy, ο οποίος μίλησε για το βραχυπρόθεσμο μέλλον του Αμερικανικού Στρατού, αλλά και για την στρατηγική που θα ακοολουθήσει τα επόμενα χρόνια.

Τα κύρια σημεία της συνέντευξής του ήταν τα κάτωθι:

  • Ανάγκη αύξησης της παρουσίας του Αμερικανικού Στρατού στον Ειρηνικό λόγω Κίνας.
  • Αντικατάσταση της συμβατικής παρουσίας του Αμερ.Στρατού στην Ευρώπη, με στρατηγικά όπλα (π.χ. MLRS), παραχώρηση υλικού για ενδυνάμωση των Ευρωπαϊκών στρατών, και την παροχή βοήθειας σε θέματα εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποδομής.
  • Αύξηση των συνεκπαιδεύσεων και των κοινών ασκήσεων με τις συμμαχικές χώρες, τόσο εντός ΝΑΤΟ, όσο κι εκτός.

Με απλά λόγια, ο Αμερ.Στρατός αναμένεται να "δώσει χώρο" στη Ρωσία στην Ευρώπη κι απλά να εξοπλίσει τους Ευρωπαίους με μεταχειρισμένο υλικό, και να επικεντρωθεί στον Ειρηνικό λόγω της αύξησης της ισχύος της στην περιοχής της ν.Κινεζικής θάλασσας.


Οπότε αυτός είναι κι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι ΗΠΑ έχουν "ανοίξει την στρόφιγγα" στην διάθεση μεταχειρισμένου υλικού.

Είναι ευκαιρία για εμάς αυτό το γεγονός, αν και φαίνεται πως το έχουμε αντιληφθεί, να πάρουμε όσα περισσότερα μπορουμε από αυτό, προκειμένου να ανανεώσουμε κρίσιμους τομείς των Ενόπλων μας Δυνάμεων. Τέτοια ευκαιρία εξάλλου πιστεύουμε πως θα παρουσιαστεί μετά από πολλά χρόνια. 

Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό, είμαστε πολύ τυχεροί που η "γαλαντομία" των Αμερικανών έρχεται σε μια στιγμή κατά την οποία η Τουρκία προτιμάει την εγχώρια παραγωγή και που οι Αμερικανοτουρκικές σχέσεις βρίσκονται στο ναδίρ. Διαφορετικά θα βρισκόμασταν σε δεύτερη μοίρα στις παραχωρήσεις υλικού, καθώς η Τουρκία αποτελεί το Νο1 ανάχωμα κατά της Ρωσίας σύμφωνα με τον Αμερικανικό γεωπολιτικό τρόπο σκέψης.

Ακολουθεί η συνέντευξή του, σε ελεύθερη μετάφραση.


Μέρος Πρώτο: Η τωρινή κατάσταση, και το αναδυόμενο πρόβλημα "Κίνα".

"Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να διατηρήσουν την υπερχρέωση που έχουν - να είναι ισχυρότερες, καλύτερα οπλισμένες αλλά και πιο επιδέξιες από τους αντιπάλους τουςΗ εστίασή μας στον εκσυγχρονισμό του πώς αγωνιζόμαστε(1ος πυλώνας), με τι μέσα αγωνιζόμαστε(2ος πυλώνας) και ποιοι είμαστε(3ος πυλώνας), οδηγείται εν μέρει από τις νέες προκλήσεις που έχουμε να αντιμεγωπίσουμε, καθώς κι από τους δυνητικούς αντιπάλους μας".

Πέραν τούτου, ο στρατός πρέπει να συνεχίσει να είναι σταθερός στις προτεραιότητες του, οι οποίες είναι οι εξής:

  1. Αυξημένη ετοιμότητα.
  2. Συνεχής εκσυγχρονισμος και αναδιοργάνωση.
  3. Πλήρης εκμετάλλευση του προϋπολογισμού. 
  4. Επενδύσεις (Έρευνα κι ανάπτυξη) προϊόντων και "μεθόδων".


Σε αυτήν την εποχή του έντονου ανταγωνισμού, της οικονομικής αστάθειας και της επίδειξης ισχύος, η Κίνα θα προκύψει ως στρατηγική απειλή της Αμερικής. Πάνω από το 60% του παγκόσμιου ΑΕΠ διέρχεται των στενών της Σιγκαπούρης (Μάλακκα), και η Κίνα συνεχίζει να στρατιωτικοποιεί την νότια Κινεζική Θάλασσα.




Η παραπάνω εισαγωγή έγινε για να καταδείξει το γεγονός πως η αύξηση της παρουσίας του Αμερικανικού στρατού στην περιοχή με εκσυγχρονισμένα όπλα θα αλλάζει τον τρόπο σκέψης όλων και θα δημιουργήσει επιφυλάξεις στους όποιους δυνητικούς αντιπάλους (σ.σ. δηλαδή στην Κίνα).

Επιπλέον, η ύπαρξη του Αμερικανικού στρατού στην περιοχή θα ενισχύσει τη θέση της Αμερικής η οποία είναι υπέρ της διεξαγωγής του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών κι υπηρεσιών, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των ανθρώπων, καθώς και τον υγιή οικονομικό ανταγωνισμό.


Μέρος δεύτερο: Ανάγκη να αποσυρθούν μερικές δυνάμεις από την Ευρώπη, για.να αυξηθεί η παρουσία του Αμερικανικού στρατού στον Ειρηνικό.

"Επτά δεκαετίες εταιρικής σχέσης στην Ευρώπη έχουν θέσει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ισχυρών στρατών. Ισχυρών ευρωπαϊκών στρατών που είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν τις όποιες  απειλές από το εξωτερικό. Αν και η συνεργασία μας με τις ευρωπαϊκές χώρες θα συνεχιστεί, αυτό θα γίνει με άλλους τρόπους - διότι ο στρατός είναι πολλά περισσότερα από άρματα και M2 Bradleys"

Η παρουσία μας στην Ευρώπη στο μέλλον μπορεί  να είναι η συνδρομή μας σε θέματα διοίκησης και ελέγχου, οι συμβουλές μας σε πλήθος ζητημάτων, η συνέχιση της παρουσίας μας με οπλικά συστήματα μεγάλης ισχύος κι ακριβείας (σ.σ. MLRS π.χ.), καθώς και η παροχή υλικοτεχκικής υποδομής. Δηλαδή ο στρατός θα συνεχίζει να εμπλέκεται στην Ευρώπη, απλά με άλλα μέσα και μεθόδους".


Αμερικανικές βάσεις στην Ευρώπη.



Μέρος τρίτο: Το μέλλον. Ο νέος τρόπος αντιμετώπισης του "ανταγωνισμού, τα μέτρα της αναδιοργάνωσης και οι χρόνοι περάτωσής τους.

Είναι προφανές λοιπόν, ότι όπως συνέβη και στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Αμερικανικός Στρατός θα πρέπει να δρα ταυτόχρονα σε δύο μέτωπα - δηλαδή και στην Ευρώπη και στον Ειρηνικό. Κι αυτό θα γίνει δυνατό μόνο μέσω:


  • της συνεργασίας μας με άλλες χερσαίες δυνάμεις, καθώς και με 
  • την παραχώρηση μεταχειρισμένου υλικού, με το οποίο θα  επιτύχουμε οικονομίες κλίμακας, ενίσχυση της Αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας, καθώς και περαιτέρω ισχυροποίηση της δύναμής μας, 


Ως εκ τούτου, στον νέο χώρο που διαμορφώνεται, οι δυνάμεις των ΗΠΑ θα πρέπει να αλλάξουν συμπεριφορά και να επενδύσουν στην υπομονή, την επιμονή και την εγρήγορση. Διότι ένα μελλοντικό πιθανό επεισόδιο με κάποιον εκ των δυνητικών μας αντιπάλων, όπως η Ρωσία και η Κίνα, αναμένεται να είναι περισσότερο σαν αγώνας ποδοσφαίρου διάρκειας 90 λεπτών, παρά σαν ένας γύρος πυγμαχίας διάρκειας λίγων λεπτών.

Η αντοχή, οι ισχυρές συνεργασίες και η υπομονή λοιπόν είναι ο απαραίτητος συνδυασμός. Διότι η παρουσία  μας πρέπει να δημιουργεί αποτροπή κι οχι να οδηγεί σε συγκρούσεις. Διότι αν φθάσουμε εκεί, είναι ήδη πολύ αργά.

Συνεπώς, τα μέτρα που θα υιοθετηθούν με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2021 είναι τα κάτωθι:


  • Δημιουργία τμημάτων πολλαπλών τομέων, ικανά να επιχειρούν οπουδήποτε απαιτηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα.
  • Εμπλουτισμό των συνεκπαιδεύσεων και των κοινών ασκήσεων με τους συμμάχους μας, τόσο σε ποσότητα, όσο και σε ποιότητα, προκειμένου να δημιουργηθούν κοινές τακτικές.
  • Παραχώρηση μεταχειρισμένου αχρείαστου υλικού του στρατού μας σε συμμάχους που το χρειάζονται, προκειμένου να επιτευχθεί ομογενοποίηση του υλικού ανάμεσα σε αυτούς και σε εμάς.

Λιβύη - Εκεχειρία: Κατηγορίες εκτέρωθεν για παραβίαση της, (ακόμα δεν άρχισε).



Οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές στη Λιβύη ανταλλάσσουν κατηγορίες ότι παραβίασαν την κατάπαυση του πυρός που πρότειναν η Τουρκία και η Ρωσία καθώς οι συγκρούσεις συνεχίζονται σήμερα γύρω από την πρωτεύουσα Τρίπολη.

Από νωρίς σήμερα το πρωί ανταλλαγή πυρών ακουγόταν στις συνοικίες Σαλαχεντίν και Αϊν Ζάρα.

Σε ανακοίνωσή της η GNA ανέφερε ότι «ακούστηκαν πυρά στις περιοχές Σαλαχεντίν και Γουάντι Ραμπέα λίγα λεπτά μετά τις 0001 π.μ. σήμερα τοπική ώρα που επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ η κατάπαυση του πυρός», υποστηρίζοντας ότι κατέγραψε παραβιάσεις από τις πολιτοφυλακές του επιτιθέμενου».


Πάντως, η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας δηλώνει πως «ανανεώνει την δέσμευσή της προς την κατάπαυση του πυρός και τονίζει την ανάγκη για δέσμευση από τους υποστηρικτές αυτής της κατάπαυσης του πυρός και από την αποστολή των Ηνωμένων Εθνών στη Λιβύη για την άψογη εφαρμογή της».

«Οι πολιτοφυλακές της GNA παραβίασαν την κατάπαυση του πυρός σε περισσότερα από ένα πεδία μάχης με όλους τους τύπους όπλων», ανέφερε από την πλευρά του ο διοικητής του LNA Αλ-Μαμπρούκ Αλ-Γκαζάουι προσθέτοντας ότι οι δυνάμεις του ανέμεναν περαιτέρω οδηγίες από την γενική διοίκηση του LNA.

Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας δήλωσε ότι παρατήρησε πως όλες οι πλευρές προσπαθούν να τηρήσουν την κατάπαυση του πυρός και ότι η κατάσταση είνει ήρεμη με εξαίρεση «ένα ή δύο διαφορετικά περιστατικά».

Η έκκληση για κατάπαυση του πυρός προήλθε έπειτα από την πρόσφατη κλιμάκωση των εχθροπραξιών γύρω από την Τρίπολη και την προέλαση του LNA στη Σύρτη, μια στρατηγικής σημασίας πόλη στη μέση της ακτογραμμής της Λιβύης.


Ο Εθνικός Λυβικός Στρατός του Χαφτάρ (LNA) και η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Σάρατζ (GNA) είχαν συμφωνήσει σε εκεχερεία υπό προϋποθέσεις, μετά και από τις έντονες πιέσεις των Ηνωμένων Εθνών και ευρωπαϊκών δυνάμεων για την πραγματοποίηση διάσκεψης στο Βερολίνο με στόχο τον περιορισμό της ξένης ανάμειξης και την επανέναρξη της ειρηνευτικής διαδικασίας, η οποία ανεστάλη εξαιτίας της προέλασης του Χάφταρ.

Ο LNA έχει λάβει υποστήριξη από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, την Αίγυπτο και τη Ρωσία, ενώ η Τουρκία υποστηρίζει την GNA, έχοντας δρομολογήσει την αποστολή στρατευμάτων στη Λιβύη.

Από naftemporiki.gr, Reuters

Αεροπορία Εθνοφρουράς ΗΠΑ (ΑNG): Ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση των ραντάρ APG-83 στα F-16 της.



Η Αμερικανική Αεροπορία(USAF) ολοκλήρωσε την εγκατάσταση των ραντάρ AN/APG-83 SABR της εταιρείας Northrop Grumman στα μαχητικά αεροσκάφη F-16 της Αεροπορίας Εθνοφρουράς.. Αυτό το γεγονός-σταθμός σηματοδοτεί και την ολοκλήρωση των παραδόσεων των ραντάρ ενεργής διάταξης ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) AN/APG-83 SABR στα Αμερικανικά F-16.

Η αναβάθμιση των ραντάρ των F-16 της Αεροπορίας Εθνοφρουράς (Air National Guarg - ANG) επεκτείνει την επιχειρησιακή λειτουργικότητα και αξιοπιστία του εν λόγω μαχητικού, ενώ παρέχει στους πιλότους του ικανότητες ραντάρ πέμπτης γενιάς για την προστασία του εναερίου χώρου των ΗΠΑ.


Eνδεικτικές εμβέλειες αποκάλυψης των παλαιών ραντάρ μηχανικής σάρωσης των F-16 (APG-68V9), του νέου AESA (ΑPG-83), καθώς και του APG-80 των F-35. ΠΗΓΗ.




“Το ραντάρ APG-83 παρέχει πρωτοφανείς ικανότητες σκόπευσης και ελέγχου πυρός στον στόλο F-16 για να διασφαλιστεί η ανώτερη αποτελεσματικότητα των απόστολων της ANG”, δήλωσε ο Μαρκ Ρόσσι, διευθυντής προγραμμάτων SABR της Northrop Grumman. “Το APG-83 σχεδιάστηκε ειδικά για την μεγιστοποίηση της απόδοσης του F-16 με μια οικονομικά προσιτή και κλιμακούμενη αρχιτεκτονική, βασισμένη πάνω στην πρόοδο που πραγματοποιήθηκε κατά την εισαγωγή του APG-77 AESA για το F-22 Raptor και του APG-81 AESA για το F-35 Lightning II”.

Το μεγαλύτερο εύρος ζώνης, η ταχύτητα και η ευελιξία επεξεργασίας δεδομένων του APG-83 επιτρέπουν στο F-16 να εντοπίζει, παρακολουθεί και ταυτοποιεί μεγαλύτερο αριθμό στόχων, ταχύτερα και σε μεγαλύτερες αποστάσεις.

Επιπλέον, διαθέτει παντός καιρού, υψηλού επιπέδου ανάλυσης χαρτογράφηση  SAR, ώστε να παρουσιάζεται στον πιλότο εικόνα μεγαλύτερης επιφάνειας με ακριβέστερη ταυτοποίηση στόχου και προσβολή του σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις σε σύγκριση με παλιότερα συστήματα.

Airrecognition.com.

Λιβύη: Αποδοζή της εκεχειρίας από τον Χαφτάρ, ανέστειλε τις επιχειρήσεις.

O Στρατάρχης Χαφτάρ και οι δυνάμεις LNA φαίνεται τελικά πως υπέκυψαν στις διεθνείς πιέσεις και δέχτηκαν την επιβληθείσα εκεχειρία. Μένει να δούμε πως θα εξελιχθούν οι διαπραγματεύσεις για την επιστρφή της ειρήνης στην περιοχή, αλλά κυρίως (για εμάς), τι άποψη θα έχει η αυριανή Λιβική κυβέρνηση για την παράνομη Τουρκολιβική συμφωνία.



Η εκεχειρία στη Λιβύη φαίνεται να είναι σε ισχύ, αφού οι δυνάμεις του στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ ανακοίνωσαν χθες Σάββατο την αναστολή της επιχείρησής τους για την κατάληψη της Τρίπολης από την Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας (ΚΕΕ).

Ο Λιβυκός Εθνικός Στρατός (ΛΕΣ) του Χάφταρ ανακοίνωσε χθες ότι κηρύσσει εκεχειρία στη δυτική Λιβύη, μια περιοχή που περιλαμβάνει και την Τρίπολη, από τις 00:01 σήμερα Κυριακή (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), με την ΚΕΕ να συμφωνεί.

Σε ανακοίνωση που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο σήμερα τα ξημερώματα η ΚΕΕ, που έχει την έδρα της στην Τρίπολη, ανέφερε: «Σε απάντηση στην έκκληση του Τούρκου και του Ρώσου προέδρου για κατάπαυση του πυρός ο επικεφαλής του προεδρικού συμβουλίου της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας ανακοίνωσε εκεχειρία ξεκινώντας από τις 00:00 της 12ης Ιανουαρίου».



Αν και ο ΛΕΣ την Πέμπτη είχε απορρίψει την έκκληση της Τουρκίας και της Ρωσίας για κατάπαυση του πυρός, ο εκπρόσωπος των δυνάμεων του Χάφταρ, ο Άχμεντ Μισμάρι, δήλωσε σε βίντεο που ανήρτησε στο Διαδίκτυο αργά χθες Σάββατο ότι ο ΛΕΣ αποδέχεται την εκεχειρία στα δυτικά «με την προϋπόθεση ότι και η άλλη πλευρά θα την τηρήσει».

Προειδοποίησε μάλιστα ότι «οποιαδήποτε παραβίαση θα αντιμετωπιστεί με σκληρή απάντηση».

Η αποστολή του ΟΗΕ στη Λιβύη (UNSMIL) χαιρέτισε την εκεχειρία και κάλεσε τις αντιμαχόμενες πλευρές να «τηρήσουν αυστηρά την κατάπαυση του πυρός και να κάνουν χώρο για ειρηνικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση όλων των διαφωνιών μέσω ενός διαλιβυκού διαλόγου».



«Η αποστολή (του ΟΗΕ) ανακοινώνει ότι είναι έτοιμη να στηρίξει τους Λίβυους και να χρησιμοποιήσει όλους τους πόρους της για να τους βοηθήσει να βρουν μία οριστική, ειρηνική λύση στην κρίση», τόνισε στην ανακοίνωσή της η UNSMIL.

Η Τουρκία στηρίζει την ΚΕΕ υπό τον πρωθυπουργό Φαγιέζ αλ Σάρατζ, ενώ η Ρωσία στηρίζει τον στρατάρχη Χάφταρ.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Την "ανησυχία" του εξέφρασε ο πρόεδρος του Συμβουλίου της ΕΕ Σ.Μισέλ στον Ερντογάν, για την συμφωνία της Τουρκίας με τη Λιβύη.




Με τον πρόεδρο της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, συναντήθηκε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, ο οποίος επισκέφτηκε το Σάββατο την Κωνσταντινούπολη.

Στο επίκεντρο των επαφών ετέθησαν οι τρόποι συνεργασίας Βρυξελλών – Άγκυρας για την αποκλιμάκωση της έντασης σε Μέση Ανατολή και Λιβύη.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση της Ε.Ε., αμφότεροι συμφώνησαν ότι είναι προς το συμφέρον και των δύο πλευρών να αποφευχθεί ένας νέος κύκλος βίας στη Μέση Ανατολή, μέσω της αποκλιμάκωσης και του διαλόγου.

Ο Σαρλ Μισέλ, παράλληλα, επανέλαβε τη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις παράνομες γεώτρησης της Τουρκίας, εκφράζοντας την πλήρη αλληλεγγύη της Ε.Ε. προς την Κύπρο.

Εξέφρασε δε, ανησυχίες και για το πρόσφατο μνημόνιο συνεννόησης με τη Λιβύη, το οποίο προβλέπει τη χάραξη κοινών θαλάσσιων συνόρων στην ανατολική Μεσόγειο.

Όσον αφορά τη λιβυκή πολεμική σύγκρουση, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου χαιρέτισε την κοινή δήλωση Ερντογάν - Πούτιν για κατάπαυση πυρός και υποστήριξη της διαδικασίας του Βερολίνου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για πολιτικές λύσεις ως αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων.

Για το μεταναστευτικό, τέλος, ο Μισέλ παραδέχθηκε ότι η Ε.Ε. αναγνωρίζει την πίεση που δέχεται η Τουρκία, η οποία φιλοξενεί έως και 4 εκατ. πρόσφυγες, ενώ υπογράμμισε ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να υποστηρίζει προγράμματα για πρόσφυγες και κοινότητες φιλοξενίας.

naftemporiki.gr

11 Ιανουαρίου 2020

ANAΛΥΣΗ: Το M-1117 Guardian στο "μικροσκόπιο". Περιγραφή - Μαχητική Ισχύς - Βέλτιστη Χρησιμοποίηση.



Τον Νοέμβριο έγινε γνωστό πως ο Ελληνικός Στρατός ενδιαφέρεται για την προμήθεια από τις ΗΠΑ 1.000-1.200 μεταχειρισμένων οχημάτων, κατηγορίας MRAP, τα οποία θέλει να αποσύρει σωρηδόν ο Αμερικανικός Στρατός (US Army) και το Αμερικανικό Σώμα Πεζοναυτών (USMC) ως πλεονάζοντα.

Στη συνέχεια, έγινε γνωστό από πληθώρα πηγών, ότι μεταξύ των οχημάτων που δυνητικά μπορεί να επιλέξει ο ΕΣ, είναι και το Μ1117. Τελικά, το νέο έτος, και μετά την επίσκεψη του Έλληνα Π/Θ στις ΗΠΑ, η παραπάνω προμήθεια απέκτησε υπόσταση, κι όλοι μιλούν πλέον με περισσότερη σιγουριά, τόσο ως προς τον αριθμό των υπό προμήθεια οχημάτων, όσο κι ως προς τον τύπο οχήματος καθώς και το κόστος.

Είναι σχεδόν βέβαιο λοιπόν,  ότι ο ΕΣ θα προμηθευτεί βραχυπρόθεσμα, περίπου 1.200 M1117 διαφόρων εκδόσεων, με το συνολικό κόστος να είναι μόνο τα έξοδα μεταφοράς. Η υπόψη προμήθεια θα είναι υπό μορφή EDA, και τα οχήματα θα παραληφθούν στην κατάσταση που βρίσκονται (as is where is).