Τον Νοέμβριο έγινε γνωστό πως ο Ελληνικός Στρατός ενδιαφέρεται για την προμήθεια από τις ΗΠΑ 1.000-1.200 μεταχειρισμένων οχημάτων, κατηγορίας MRAP, τα οποία θέλει να αποσύρει σωρηδόν ο Αμερικανικός Στρατός (US Army) και το Αμερικανικό Σώμα Πεζοναυτών (USMC) ως πλεονάζοντα.
Στη συνέχεια, έγινε γνωστό από πληθώρα πηγών, ότι μεταξύ των οχημάτων που δυνητικά μπορεί να επιλέξει ο ΕΣ, είναι και το Μ1117. Τελικά, το νέο έτος, και μετά την επίσκεψη του Έλληνα Π/Θ στις ΗΠΑ, η παραπάνω προμήθεια απέκτησε υπόσταση, κι όλοι μιλούν πλέον με περισσότερη σιγουριά, τόσο ως προς τον αριθμό των υπό προμήθεια οχημάτων, όσο κι ως προς τον τύπο οχήματος καθώς και το κόστος.
Είναι σχεδόν βέβαιο λοιπόν, ότι ο ΕΣ θα προμηθευτεί βραχυπρόθεσμα, περίπου 1.200 M1117 διαφόρων εκδόσεων, με το συνολικό κόστος να είναι μόνο τα έξοδα μεταφοράς. Η υπόψη προμήθεια θα είναι υπό μορφή EDA, και τα οχήματα θα παραληφθούν στην κατάσταση που βρίσκονται (as is where is).
Η πλήρης ονομασία του οχήματος είναι M1117 Guardian (φρουρός), αν και η πρώτη ονομασία του οχήματος ήταν COMMANDO™ (μετά το 2015 η εταιρία κατασκευής του το μετονόμασε ξανά με αυτή την ονομασία).
Το Μ-1117 Guardian είναι ένα ΤΘ όχημα Αμερικανικής προέλευσης, που κατασκευάζεται από το 1999 από την Αμερικανική αμυντική βιομηχανία Textron Μ&LS. Το όχημα βασίζεται στα ΤΘ "αυτοκίνητα" (Armored cars) V100 & V150 Commando της δεκαετίας του '60, και η κλάση που το εντάσσει ο Αμερικανικός Στρατός είναι ως "Τεθωρακισμένο όχημα ασφαλείας-αστυνόμευσης" (ΤΟΑ-ΑΣ*) (Armored Security Vehicle - ΑSV).
Η ανάγκη του Αμερικανικού Στρατού γι'αυτά τα οχήματα προέκυψε όταν οι κύριες απειλές που είχε να αντιμετωπίσει στο Ιράκ ήταν από IEDs και RPGs, τις οποίες απειλές τα Hummer και Μ-113 του Αμερικανικού Στρατού δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά. Τα M-1117 θυμίζουμε πως ήταν τα πρώτα ειδικά σχεδιασμένα να αντιμετωπίζουν IEDs, μέσω της υιοθέτησης σκάφους "σχήματος V".
Διευκρίνηση της κλάσης ΤΟΑ-ΑΣ* - ASV (**)
Όπως είπαμε και πιο πάνω, το Μ-1117 χαρακτηρίζεται ως ASV από τους Αμερικανικούς κανονισμούς, κι όχι ως ΤΟΜΠ (APC). Ο κύριος λόγος που συμβαίνει αυτό είναι διότι η βασική έκδοση του οχήματος είναι αυτή της μεταφοράς 3 ατόμων (πέραν του πληρώματος) και διότι το όχημα είναι 4x4 (κι όχι 6x6/8x8 που είναι τα περισσότερα ΤΟΜΠ).
Η κλάση "ASV" έχει υιοθετηθεί από τον Αμερικανικό Στρατό την δεκαετία του '90, όταν από τις μέχρι τότε επιχειρήσεις του έγινε αντιληπτό πως η αστυνόμευση μιας περιοχής που έχει καταληφθεί, δεν μπορεί να γίνει από αθωράκιστα 4x4 οχήματα (π.χ. Hummer).
Για να κάνουμε "δικό μας" το παραπανω πρόβλημα, είναι σαν να αστυνομεύσει η Στρατονομία του ΕΣ την κατακτημένη Ανατολική Θράκη, με ΜΒ-240GD (αυτά έχει σήμερα).
Για να αντιμετωπίσει λοιπόν ο Αμερικανικός Στρατός το παραπάνω επιχειρησιακό πρόβλημα, εισήγαγε στους κανονισμούς του τα ΤΘ Οχήματα Ασφαλείας-Αστυνόμευσης (ΤΟΑΑΣ), ως μια κλάση ανάμεσα στα στρατιωτικά οχήματα 4x4 Γενικής Χρήσης, και στα ΤΟΜΠ.
Υπάρχουν βέβαια κι αρκετές χώρες (όπως κι ο ΕΣ), που δεν έχουν τέτοια ενδιάμεση κλάση, όπως για παράδειγμα ο Γαλλικός Στρατός, ο οποίος τα παρόμοια οχήματα με το Μ-1117, τα γνωστά μας VΑB, τα χρησιμοποιεί και τα κατατάσσει ως ΤΟΜΠ.
**Η παραπάνω ανάλυση έγινε για να γίνει κατανοητό γιατί ο ΕΣ τα χαρακτηρίζει ως ΤΟΜΠ, ενώ ο Αμερικανικός ως ΤΟΑ-ΑΣ.
H βασική έκδοση του Μ-1117 σε "κλασική" παραλλαγή. |
Όπως προείπαμε, το όχημα ξεκίνησε να παράγεται το 1999-2000, όμως ο κύριος όγκος των οχημάτων παράχθηκε μετά το 2004 (περίπου το 95% - μετά το 2007 το 50% αυτών), κυρίως διότι στην αρχή το όχημα αντιμετωπιζόταν με καχυποψία από τον Αμερικανικό Στρατό όσον αφορά την επιχειρησιακή του αξία. Συνεπώς, η μόνη έκδοση που παράχθηκε ήταν η βασική, για την ένταξή τους στο Αμερικανικό Σώμα Στρατονομίας.
Όταν όμως διαπιστώθηκε πως το όχημα έχει άριστες επιδόσεις κινητικότητας, μικρού μεγέθους, οικονομιών κλίμακας, ισχύος πυρός, και προστασίας έναντι τόσο των Hummer (HMMW), όσο και των Μ-113, τότε αποφασίσθηκε η επέκτασή του και σε άλλους τομείς πέραν της χρήσης του αποκλειστικά ως ASV.
Έτσι λοιπόν το Μ-1117 υπηρετεί κατά χιλιάδες (>3.000) στις παρακάτω εκδόσεις:
Μ-1117 Guardian - Βασική έκδοση - Αυτά τα οχήματα έχει σε χρήση ο Αμερικανικός Στρατός. Είναι κατάλληλο για τον ΕΣ για χρήση ως όχημα αναγνώρισης Τάγματος. Σήμερα ο ΕΣ χρησιμοποιεί γι'αυτόν τον ρόλο τα VBL, Hummer και ΜΒ240GD.
- Προσωπικό: 4 άτομα πλήρωμα, 2 μεταφερόμενο προσωπικό.
- Οπλισμός: Πυργίσκος με βαρύ πολυβόλο Μ2 12,7 χιλ. μέσο πολυβόλο 7,62 χιλ. και πολυβομβιδοβόλο Μk19 40 χιλ.
Σε περίπτωση που αφαιρεθει ο πυργίσκος του, μπορεί να μετατραπεί σε ΤΟΜΠ με ικανότητα μεταφοράς 7-8 στρατιωτών.
Μ1117 Guardian CC - Έκδοση Διοίκησης κι Ελέγχου - Κατάλληλο για τον ΕΣ για χρήση ως ΚΣΠΥ Τάγματος (σε ζεύγη), οχήματα ΔΒ, κέντρα ακοράσεων, αναμεταδότες, ή ακόμα κι ως ΚΔΠ Πυροβολαρχιών. Σήμερα γι'αυτους τους ρόλους ο ΕΣ χρησιμοποιεί τα Μ577, FDCV, Μ-113, Λεωνίδας, καθώς και πλήθος διασκευασμένων φορτηγών Γενικής χρήσης και ΜΒ-240/290 GD.
- Προσωπικό: 2 άτομα πλήρωμα, 4-5 άτομα μεταφερόμενο προσωπικό.
- Οπλισμός: Δεν διαθέτει πυργίσκο (ούτε οπλισμό). Ο χώρος που εξοικονομείται χρησιμοποιείται για την εγκατάσταση διάφορων κεραιών, γεννητριών, συστημάτων Διοίκησης κι Ελέγχου, και λοιπού εξοπλισμού των ΚΣΠΥ/ΚΔΠ.
Μ1117 Guardian ΙCV - Έκδοση TOMΠ - Είναι επιμηκυμένο όχημα κατάλληλο για τον ΕΣ για χρήση ως ΤΟΜΠ.
- Προσωπικό: 2 άτομα πλήρωμα, 8 άτομα μεταφερόμενο προσωπικό.
- Οπλισμός: Δεν διαθέτει τον πυργίσκο της βασικής έκδοσης, αλλά ασπίδιο που παρέχει προστασία 360 μοιρών, που μπορεί να αναρτηθεί είτε πολυβόλο 12,7 χιλ., είτε πολυβομβιδοβόλο Mk-19 40χιλ.
Μ1117 Guardian RSTA - Έκδοση Aναγνώρισης-Επιτήρησης - Είναι ίδιο με τη βασική έκδοση, με επιπλέον προσθήκες κατάλληλων συστημάτων επιτήρησης και στοχοποίησης Πυροβολικού. Σήμερα ο ΕΣ χρησιμοποιεί Hummer και ΜΒ-240GD για αυτό τον ρόλο (π.χ. φορέας BOR-A), καθώς και πεζά εποχούμενα τμήματα (π.χ. Προωθημένους Αξκους Παρατηρητές ΠΒ, στοιχεία Ελεύθερων Σκοπευτών).
Μ1117 Guardian ARV - Έκδοση Περισυλλογής - Είναι όχημα που διαθέτει κατάλληλο εξοπλισμό ("γερανογέφυρα") για την περισυλλογή ακινητοποιημένου οχήματος, είτε από βλάβη, είτε από προσβολή. Ο ΕΣ χρησιμοποιεί γι'αυτούς τους ρόλους τα M578, τα οποία και χρησιμοποιούνται από τους Λόχους Μ/Κ ΠΖ για να περισυλλέγουν Μ-113 και οχήματα Γ.Χ.
- Προσωπικό: 2 άτομα πλήρωμα, 8 άτομα μεταφερόμενο προσωπικό.
- Οπλισμός: Δεν διαθέτει τον πυργίσκο της βασικής έκδοσης, αλλά φορέα που μπορεί να δεχθεί πολυβόλο 12,7 χιλ., (είτε πιθανώς πολυβομβιδοβόλο Mk-19 40χιλ.)
M1117 Guardian Ambulance - Έκδοση Φορειοφόρου - Είναι όχημα επιμηκυμένο όπως το -ICV αλλά με μεγαλύτερου ύψους σκάφος, προκειμένου να μπορεί να φιλοξενεί φορεία.
Η έκδοση M-1117 Medevac |
Tεχνικά Χαρακτηριστικά Μ-1117 και σύγκριση με τα υπάρχοντα ΤΟΜΠ του ΕΣ.
Για αρχή επιλέξαμε να aξιολογήσουμε τα Μ-1117 ICV, καθώς ο τομέας που πονάμε πιο πολύ (αλλά όχι μόνο) είναι στα ΤΟΜΠ. Κι αυτό διότι τα σημερινά ΤΟΜΠ του ΕΣ αν και μέτρια στον ρόλο τους, είναι παλαιά. Ειδικά τα Μ-113Α2.
Παρακάτω θα ακολουθήσουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Μ-1117 ICV, καθώς και των M-113A2 και TOMΠ Λεωνίδας, προκειμένου να υπάρχει μια άμεση σύγκριση δυνατοτήτων του μελλοντικού ΤΟΜΠ του ΕΣ με τα υπάρχοντα.
Α/Α
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
|
Μ-1117
|
Μ-113
|
ΛΕΩΝΙΔΑΣ
|
1
|
Βάρος
(τόνοι)
|
14
|
12,8
|
14,8
|
2
|
Πλάτος
(μέτρα)
|
2,6
|
2,7
|
2,5
|
3
|
Ύψος
(μέτρα)
|
2,1(+ασπίδιο)
|
2,5(+ασπίδιο)
|
1,7(+ασπίδιο)
|
4
|
Σύστημα κίνησης
|
Τροχός 4x4
|
Ερπύστρια
|
Ερπύστρια
|
5
|
Iπποδύναμη
(ίπποι)
|
260
|
275
|
320
|
6
|
Μέγιστη ταχύτητα
(χλμ/ω)
|
93
|
67
|
63
|
7
|
Μέση ηλικία
(Έτη)
|
13
|
45
|
33
|
8
|
Πλήρωμα
(Αριθμός ατόμων)
|
2
|
2
|
2
|
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Μαχητικής Ισχύος
Α/Α
|
ΕΙΔΟΣ ΟΠΛΟΥ
|
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 20%
|
ΙΣΧΥΣ ΠΥΡΟΣ 25%
|
ΤΑΧΥΚΙΝΗΣΙΑ
25%
|
ΜΤΦ ΠΡΣ
15%
|
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ 15%
|
ΣΥΝΤ.ΕΠΙΔ.
|
ΜΑΧΗΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (*33)
|
ΑΜΥΝΑ
(*30)
|
ΕΠΙΘΕΣΗ (*36)
|
1
|
M113A2
|
480
|
12.7
|
22.4
|
11
|
7
|
0.86
|
28.5
|
25.9
|
31.1
|
2
|
M113A2-GMG
|
480
|
(40) 20
|
22.4
|
11
|
7
|
1.01
|
33.2
|
30.2
|
36.3
|
3
|
M-1117 -Mk19
|
760
|
27.62
|
17.5
|
8
|
10
|
1.22
|
41.3
|
37.5
|
45.0
|
3
|
M-1117
–
M2 0.50
|
760
|
20.32
|
17.5
|
8
|
10
|
1.11
|
36.6
|
33.2
|
39.9
|
4
|
Leonidas-2
|
520
|
20.32
|
21.62
|
8
|
9
|
1.01
|
33.3
|
30.3
|
36.4
|
Πρώτα συμπεράσματα (σύμφωνα με τη Μαχητική Ισχύ)
Όπως βλέπουμε κι από τη Μαχητική Ισχύ του Μ-1117 σε συνάρτηση με τα Μ-113Α2 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ, βλέπουμε πως το Μ-1117 υπερτερεί κατά κράτος και των 2, τόσο αν είναι εξοπλισμένο με το "απλό Μ2 0.50", όσο ειδικότερα αν είναι εξοπλισμένο με το πολυβομβιδοβόλο των 40 χιλιοστών.
Οι κύριοι λόγοι οι οποίοι υπερτερεί οφείλονται στην πολύ υψηλή του αυτονομία (άρα λιγότερες απαιτήσεις ΔΜ και πιο ανεξάρτητες επιχειρήσεις), καθώς και τα υψηλά επίπεδα προστασία που παρέχει.
Πιο ειδικά όσον αφορά την προστασία, (την διαδικασία με την οποία την μετράμε την είχαμε αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο), το όχημα αν κι έχει μέτρια ταχυκινησία, εντούτοις έχει μικρές διαστάσεις και διαθέτει ισχυρή επιπρόσθετη προσθαφαιρούμενη θωράκιση (12,7 περιμετρικά για το προσωπικό και τα πυρομαχικά, προστασία έναντι θραυσμάτων ΠΒ, περιμετρική προστασία πολυβολητή καθώς και άριστη αντιναρκική προστασία έναντι σχεδόν όλων των ναρκών). Ειδικότερα όσον αφορά τη θωράκιση, υπάρχουν πολλές μαρτυρίες Αμερικανών που κάνουν λόγο για αντοχή των οχημάτων ακόμα και σε πολλαπλές βολές RPG και πυρομαχικών ΠΑΟ (όπως τα RPG-7V των Τούρκων). O λόγος που συνέβη αυτό πρόκειται προφανώς λόγω του "κωνικού" σχήματος του οχήματος, ή/και λόγω των spall liners.
Για να κάνουμε την παραπάνω σύγκριση πιο απλή, ακόμα και για τον απλό αναγνώστη, αν ένας ελληνικός Μ/Κ Λόχος αντικαταστήσει τα 13 Μ-113 Α2 που διαθέτει σήμερα, με 13 Μ-1117-Μ2, είναι σαν να προσθέτει επιπλέον 2 Μ-113Α2, χωρίς τις ανάγκες προσωπικού και χωρίς να αυξάνει τις ανάγκες ΔΜ.
Η βασική έκδοση του Μ-1117. |
ΤΟΜΠ.Ιστορική αναδρομή και σύγκριση δυνατοτήτων Ελλάδας - Τουρκίας |
Συμπεράσματα
Πλεονεκτήματα
Δεν είναι όμως μόνο οι τομείς της προστασίας, της ισχύος πυρός και της αυτονομίας οι τομείς στους οποίους υπερέχει το Μ-1117. Είναι κι άλλοι πολλοί, οι κυριότεροι των οποίων θα αναλυθούν επιγραμματικά παρακάτω.
- Ηλικία
Είναι ηλίου φαηνότερο, πως τα Μ-1117 είναι πολύ νεώτερα των υπαρχόντων ΤΟΜΠ του ΕΣ. Πιο ειδικά, είναι 32 χρόνια νεώτερα των Μ-113Α2, και 20 χρόνια νεώτερα των Λεωνίδας. Η προσθήκη τους οπότε θα δώσει πραγματική ανάσα στον ΕΣ, καθώς κι έναν αέρα ανανέωσης στον εξοπλισμό του.
- Συνθήκες μάχης
Κάτι που έχουμε γράψει παλαιότερα, και το οποίο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στις επιχειρήσεις, είναι οι συνθήκες στις οποίες ένα στράτευμα επιχειρεί. Και με τα Μ-1117 τα πράγματα βελτιώνονται άρδην σε αυτόν τον τομέα, καθώς τα οχήματα διαθέτουν εργονομικά καθίσματα και κλιματισμό.
- Kόστος Κύκλου Ζωής
Ένας έντονος πονοκέφαλος του ΕΣ για κάθε νέο μέσο που θέλει να εντάξει, είναι αυτός του Κόστους Κύκλου Ζωής, δηλαδή του κόστους που απαιτείται προκειμένου να διατηρήσει σε υπηρεσία τα οχήματά του. Αυτός πιθανώς ήταν κι ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν απέσυρε τα ΤΟΜΠ Μ-113 με κάτι νεώτερο. Με τα Μ-1117 τα πράγματα είναι ιδιαίτερα θετικά μιας και τα ανταλλακτικά του οχήματος είναι πάμφθηνα, και μπορούν να βρεθούν παντού. Ακόμα και στο εμπόριο. Αρκεί μια αναζήτηση στο google για τον κινητήρα του Μ-1117, τον Cummins 6CTA8.3, και θα διαπιστώσετε ότι αυτός χρησιμοποιείται για πληθώρα οχημάτων, από εκσκαφείς Caterpillar, φορτηγά, μέχρι και μεγάλες γεννήτριες.
- Μείωση απαιτήσεων ΔΜ
Κάτι πολύ σημαντικό για έναν στρατό επίσης - εκ των σημαντικότερων, είναι η Διοικητική Μέριμνα (ΔΜ) και οι απαιτήσεις που έχει αυτή προκειμένου ένα στράτευμα να μπορεί να επιχειρήσει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το παραπάνω όχημα βγαίνει σε τόσες πολλές εκδόσεις, που κυριολεκτικά μπορεί να υποκαταστήσει τα πάντα στο επίπεδο του Λόχου (ή και του Τάγματος), διευκολύνοντας έτσι το έργο των διμοιριών συντήρησης και του Τεχνικού κατά πολύ.
Επίσης, η τεράστια αυτονομία του, 760 χιλιομέτρων, επιτρέπει στον εκάστοτε Τακτικό Διοικητή, να μην σκέφτεται συνεχώς αυτό το θέμα, και να μπορεί να σχεδιάζει την εκτέλεση πιο μακρινών και αποκομμένων αποστολών, όπου τα οχήματα ΔΜ (βυτιοφόρα) δεν θα μπορούν να ακολουθήσουν.
- Ευκολία Χρήσης - Εκπαίδευση
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των Αμερικανικών συστημάτων, είναι η ευκολία χρήσης τους, κάτι που αποτελεί το Α και το Ω για έναν ημιεπαγγελματικό στρατό όπως ο Ελληνικός. Διότι κατ'αυτόν τον τρόπο θα μπορεί ο εκάστοτε έφεδρος να βοηθήσει τη Μονάδα του με λιγοστή εκπαίδευση στο όχημα (στη συγκεκριμένη περίπτωση). Κι εδώ το Μ-1117 συνεχίζει την αμερικανική παράδοση, όπου σύμφωνα με στελέχη του Αμερικανικού Στρατού είναι πανεύκολο τόσο στην οδήγηση, όσο και στη συντήρηση.
Μειονεκτήματα
Όπως είναι φυσικό (και λογικό), τα Μ-1117 παρουσιάζουν και μια σειρά από μειονεκτήματα, τα οποία πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη κατά τον σχεδιασμό διαμοιρασμού τους στους Σχηματισμούς. Μερικά από αυτά είναι τα εξής:
- Σύστημα κίνησης
To σύστημα κίνησης όπως είδαμε κι από τα Τεχνικά χαρακτηριστικά άνωθεν, είναι επί τροχών (4x4). Κατά την άποψή μας αυτό το σύστημα κίνησης είναι το χειρότερο για ένα ΤΟΜΠ, και χρησιμεύει μόνο για χρήση σε ομαλά εδάφη και σε δρόμους. Σύμφωνα μάλιστα με Αμερικανικά εγχειρίδια, τα οποία επιβεβαιώνουν τα ανωτέρω, το Μ-1117 είναι σχεδιασμένο να επιχερεί κατα 50% σε άσφαλτο, κατά 30% σε χωμάτινες οδούς, και μόλις κατά 20% σε ανώμαλο έδαφος εκτός δρομολογίου.
Για περισσότερα σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των συστημάτων κίνησης μπορείτε να ανατρέξετε σε παλαιότερο άρθρο μας.
- Δεν είναι ΤΟΜΑ
Παρά τις εξαιρετικές του επιδόσεις, δεν είναι ΤΟΜΑ. Το λέμε αυτό διότι παρά το ΔΩΡΟ που γίνεται στον ΕΣ, ο τελευταίος πραγματικά καίγεται για εισαγωγή στις τάξεις του ενός ΤΟΜΑ (βλέπε Μ2 Bradley). Διότι ένα ΤΟΜΑ είναι το μόνο ΤΘ όχημα Πεζικού το οποίο μπορεί να επιχειρήσει "συνδυασμένα*" με τα Τεθωρακισμένα.
*Οι όροι "συνδυασμένα" (combined/joint) και "μαζί"(together/with) δεν έχουν καμία σχέση. Οι διαφορές τους θα αναλυθούν σε μεταγενέστερο άρθρο.
- Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τελείως τα υπάρχοντα ΤΟΜΠ Μ-113 (πιθανώς)
Παρά τη χαοτική διαφορά επιδόσεων, το μειονέκτημα της αδυναμίας κίνησης σε ανώμαλο έδαφος είναι τόσο σοβαρό, ώστε να μην επιτρέπει στον ΕΣ να αποσύρει το σύνολο των Μ-113 από τις ομάδες Πεζικού. Φυσικά αυτό είναι κάτι που θα το δει κι ο ίδιος στην πράξη, εξ ου και το "πιθανώς".
- Δεν είναι αμφίβιο
Αυτό το μειονέκτημα είναι επίσης κρίσιμο. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το πεδίο του Έβρου / Θράκης βρίθει από αρδευτικά κανάλια, υδροβιότοπους, παραποτάμους και μεγάλους ποταμούς (Έβρος, Άρδας, Νέστος κοκ). Οι περιορισμοί που θα επιφέρουν σε έναν τακτικό διοικητή είναι ανυπολόγιστοι. Συνεπώς η δυνατότητα αμφίβιας κίνησης είναι εκ των ον ουκ άνευ (για εμάς) στον Έβρο.
Για τα νησιά ίσως είναι καταλληλότερα, με τα όποια μειονεκτήματα του συστήματος κίνησης έχουν. Κι εδώ πάντως μια μελέτη δυνατοτήτων του ΕΣ θα λύσει το παραπάνω δίλημμα. Για την ιστορία, το Μ-1117 μπορεί να διαβεί υδάτινη διάβαση μέγιστου βάθους 1,5 μέτρου.
Συνεπώς...
Στη ζωή , και στα όπλα, δεν είναι όλα είτε άσπρο είτε μαύρο. Υπάρχουν και τα δύο. Κι εδώ πιστεύουμε πως τα πλεονεκτήματα είναι τόσα πολλά, που υπερκεράζουν τα όποια μειονεκτήματα. Με σωστή χρήση, τα όποια μειονεκτήματα θα μειωθούν σε ανεκτό βαθμό. Ο Ε.Σ. πρέπει να σκουπίσει όσα περισσότερα Μ-1117 μπορεί, προκειμένου να ανανεώσει άμεσα και δωρεάν το "πεζικοαρματικό" του δυναμικό.
Μ-1117 - Χρήση ως ΤΘ όχημα αναγνώρισης, Διοίκησης κι Ελέγχου, στοχοποίησης ΠΒ.*
Αν και ο Αμερικανικός Στρατός διαθέτει μόνο τη βασική έκδοση, εντούτοις τα οχήματα μπορούν με την αφαίρεση των πύργων τους να εκτελέσουν και καθήκοντα Διοικήσεως κι Ελέγχου. Επίσης τα οχήματα, με ή χωρίς την αφαίρεση του πυργίσκου τους, μπορούν να εκτελέσουν άριστα τα καθήκοντα του κινητού ΠΑΠ, με την προσθήκη κατάλληλου εξοπλισμού. Τέλος, τα οχήματα μπορούν να διατεθούν στις Διμοιρίες Ελεύθερων Σκοπευτών των Ταγμάτων, προκειμένου να μπορούν να δρουν με μεγαλύτερη ταχύτητα και βάθος στον εχθρικό χώρο.
Σημεία ιδιαίτερης προσοχής
Καθώς μελετούμε την επιχειρησιακή αξία του M-1117 εν συνόλω, καλό είναι να αναφέρουμε τα "ψιλά γράμματα" για τα οποία ευελπιστούμε ο ΕΣ να δώσει την πρέπουσα σημασία προεκειμένου να μην χάσει. Κι αυτά είναι τα παρελκόμενα των οχημάτων, όπως είναι οι θωρακίσεις, τα εξαιρετικά σκοπευτικά, οι Σταθμοί Ασυρμάτου (αν μας ενδιαφέρουν), όπλα καθώς και ο λοιπός εξοπλισμός. Είναι απολύτως επιθυμητό κι αναγκαίο ο ΕΣ να "πιέσει" όσο είναι δυνατόν προκειμένου να τα λάβει όλα, έτσι ώστε βα μεγιστοποιήσει τα όποια οφέλη από αυτή την "δωρεά".
Πιστεύουμε πως η αποδέσμευση όλου αυτού του εξοπλισμού είναι αδύνατη, εντούτοις καλό θα είναι ο ΕΣ να είναι προετοιμασμένος για όλα τα ενδεχόμενα. Διότι τα κιτ επιπρόσθετης θωράκισης και τα σκοπευτικά είναι πολύ άσχημο γεγονός αν αφαιρεθούν.
Πιστεύουμε ακράδαντα πως ο ΕΣ γνωρίζει τι κάνει, και πως για να συμφωνήσει να προχωρήσουν οι διαδικασίες θα έχει πάρει τις σωστές απαντήσεις. Από την άλλη βέβαια, όταν σου χαρίζουν "γάιδαρο" δεν τον κοιτάς "στα δόντια", αλλά εμείς πρέπει να προσπαθήσουμε για το καλύτερο.
Καθώς μελετούμε την επιχειρησιακή αξία του M-1117 εν συνόλω, καλό είναι να αναφέρουμε τα "ψιλά γράμματα" για τα οποία ευελπιστούμε ο ΕΣ να δώσει την πρέπουσα σημασία προεκειμένου να μην χάσει. Κι αυτά είναι τα παρελκόμενα των οχημάτων, όπως είναι οι θωρακίσεις, τα εξαιρετικά σκοπευτικά, οι Σταθμοί Ασυρμάτου (αν μας ενδιαφέρουν), όπλα καθώς και ο λοιπός εξοπλισμός. Είναι απολύτως επιθυμητό κι αναγκαίο ο ΕΣ να "πιέσει" όσο είναι δυνατόν προκειμένου να τα λάβει όλα, έτσι ώστε βα μεγιστοποιήσει τα όποια οφέλη από αυτή την "δωρεά".
Πιστεύουμε πως η αποδέσμευση όλου αυτού του εξοπλισμού είναι αδύνατη, εντούτοις καλό θα είναι ο ΕΣ να είναι προετοιμασμένος για όλα τα ενδεχόμενα. Διότι τα κιτ επιπρόσθετης θωράκισης και τα σκοπευτικά είναι πολύ άσχημο γεγονός αν αφαιρεθούν.
Πιστεύουμε ακράδαντα πως ο ΕΣ γνωρίζει τι κάνει, και πως για να συμφωνήσει να προχωρήσουν οι διαδικασίες θα έχει πάρει τις σωστές απαντήσεις. Από την άλλη βέβαια, όταν σου χαρίζουν "γάιδαρο" δεν τον κοιτάς "στα δόντια", αλλά εμείς πρέπει να προσπαθήσουμε για το καλύτερο.
Επίλογος
Εντέλει, το όχημα αποτελεί μια εξελιγμένη και πιο βελτιωμένη εκδοχή του VAB, άρθρο για το οποίο είχαμε κάνει πριν λίγο καιρό.
Θα μπορούσαμε να γράφουμε μέχρι αύριο για τις δυνατότητες, τους περιορισμούς και τον διαμοιρασμό των Μ-1117. Το μόνο βέβαιο που πρέπει να κρατήσουμε όμως, είναι πως 1.200 τέτοια οχήματα, αυξάνουν δραματικά την ισχύ πυρός του στρατεύματος, και τον κάνουν να ατενίζει το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία. Διότι άν ευοδωθεί η προσπάθεια (κάτι μας λέει πως θα γίνει), τότε ίσως η μόνη ανάλογη σε μέγεθος και αξία δωρεά στον ΕΣ την τελευταία 20ετια, να αποτελεί η προμήθεια των 70 ΕΕ/Π OH-58D Kiowa Warrior.
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο έχει αλλαχτεί καθώς μάθαμε (και διασταυρώσαμε) πως ο Αμερικανικός Στρατός δεν έχει προμηθευτεί άλλη έκδοση του οχήματος, πλην της ΑSV, δηλαδή της βασικής.
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο έχει αλλαχτεί καθώς μάθαμε (και διασταυρώσαμε) πως ο Αμερικανικός Στρατός δεν έχει προμηθευτεί άλλη έκδοση του οχήματος, πλην της ΑSV, δηλαδή της βασικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου