25 Ιουνίου 2019

H Nammo συνεργάζεται με την Boeing για την παραγωγή νέου βλήματος ΠΒ τεχνολογίας Ramjet. Αξίζει τελικά;

 


Η εταιρεία παραγωγής πυρομαχικών Nammo ανακοίνωσε από κοινού με την εταιρεία - κολοσσό Boeing, την κοινή προσπάθεια για την ανάπτυξη του νέου βλήματος πυροβολικού, που θα βασίζεται στην τεχνολογία Ramjet.

H τεχνολογία ramjet είναι κατηγορία jet κινητήρων, που χρησιμοποιούν την ταχυτητα του φορέα για να συμπιέσουν τον εισερχόμενο αέρα, κι όχι κάποιο είδος συμπιεστή (compressor) όπως κάνουν άλλα είδη jet κινητήρων (π.χ. turbofan, turboprop κοκ).  Οι κινητήρες ramjet έχουν το πλεονέκτημα πως δεν χρησιμοποιούν κινητά μέρη, όπως συμπιεστές, με αποτέλεσμα να μπορούν να "υποστούν" τις ισχυρές πιέσεις ενός βλήματος Πυροβολικού. Έχουν το μειονέκτημα όμως, πως απαιτείται μια αρχική ταχύτητα περίπου 3 Mach για να μπορέσουν να εκκινήσουν. 

Φιλοσοφία λειτουργίας κινητήρων τεχνολογίας ramjet.
Φιλοσοφία λειτουργίας κινητήρων τεχνολογίας ramjet.


Τα βλήματα Πυροβολικού 155 χιλιοστών επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 3 Μach, που κρίνεται επαρκής (έστω κι οριακά) για τη λειτουργία ενός ramjet κινητήρα. Συνεπώς υπάρχει χώρος γι'αυτην την τεχνολογία στην ανάπτυξη σύγχρονων βλημάτων ΠΒ πολύ μεγάλου βεληνεκούς.

ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΒΛΗΜΑΤΩΝ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΟΥ ΒΕΛΗΝΕΚΟΥΣ

Οι υπάρχουσες κύριες κατηγορίες βλημάτων εκτεταμένου βεληνεκούς είναι δύο, και είναι οι εξής:

  • Base Bleed (Καιόμενης Βάσης).
  • Rocket Assisted Projectile - RAP (Καθοδήγηση υποβοηθούμενη από πύραυλο).




ΒΛΗΜΑΤΑ BASE BLEED

Πρόκειται για βλήματα που στη βάση τους έχουν κόκκους εκρηκτικής ύλης, και οι οποίοι καίγονται κατά την διάρκεια της τροχιάς του βλήματος. Κατ'αυτόν τον τρόπο, μπορεί μεν να μην δίδεται επιπλέον ώθηση στο βλήμα, αλλά όμως μειώνεται η οπισθέλκουσα, αυξάνοντας έτσι το βεληνεκές του βλήματος κατά 6-7 χλμ για κάννες 39cal. και κατά 10-11 χλμ για κάννες 52cal.


ΒΛΗΜΑΤΑ RAP

Όπως το λέει και η λέξη, το βλήμα έχει ενσωματωμένο πύραυλο ο οποίος το "σπρώχνει" να πάει πιο μακρυά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το βλήμα να παίρνει επιπλέον ώθηση και να μηδενίζει την οπισθέλκουσα του (για όσο καίει ο πύραυλος), με αποτέλεσμα το βλήμα να έχει σημαντικά μεγαλύτερο βεληνεκές.. Αναλόγως τον χρησιμοποιούμενο πύραυλο, το βλήμα μπορεί μέχρι και να διπλασιάσει το βεληνεκές του. Το αρνητικό όμως σε αυτή την περίπτωση είναι πως όσο πιο μεγάλος πύραυλος χρησιμοποιείται, τόσο μειώνεται η εκρηκτική γόμωση του πυραύλου (άρα και η καταστροφικότητα του), όπως επίσης και η ακρίβεια του (τριπλασιάζεται σε σχέση με τα 360μ. ενός συμβατικού βλήματος). Για το δέυτερο πρόβλημα, αυτό της ακρίβειας, έχει ενσωματωθεί αισθητήρας GPS και ΙΝS στα βλήματα, προκειμένου να διορθώνεται επαρκώς η τροχιά τους.


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ RAMJET

Η εκκίνηση του ramjet κινητήρα όταν το βλήμα φτάσει στην μέγιστη ταχύτητα του, θα έχει σαν αποτέλεσμα την διατήρηση αυτής της ταχύτητας για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, κάτι το οποίο αναμένεται να αυξήσει έως και 4-5 φορές το βεληνεκές του συμβατικού βλήματος. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει βεληνεκή της τάξης των 100 χλμ για πυροβόλα 39cal, και >120 χλμ για πυροβόλα 52 cal.


Με την τεχνολογία ramjet, ένα πυροβόλο 155mm/52cal μπορεί να πλήξει στόχους σε αποστάσεις άνω των 120 χλμ.
Με την τεχνολογία ramjet, ένα πυροβόλο 155mm/52cal μπορεί να πλήξει στόχους σε αποστάσεις άνω των 120 χλμ.


MEIONEKTHMATA RAMJET ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ 

Τα πράγματα όμως αν και είναι θετικά, δεν είναι τόσο "ρόδινα" και τόσο απλά. Σύμφωνα με μελέτες εταιρειών που έχουν ασχοληθεί εκτενώς με το αντικείμενο, τα ramjet βλήματα αναμένεται να έχουν τουλάχιστον 10πλάσιο CEP απ'ότι τα συμβατικά πυρομαχικά. Κάτι που σημαίνει πως ένα ramjet βλήμα θα έχει CEP 3.600 μέτρα όταν βληθεί στην μέγιστη απόσταση (των 120 χλμ). Κι αν στα βλήματα RAP αυτό διορθωνόταν "μερικώς" από τον συνδυασμό GPS/INS, εδώ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα καθώς το CEP είναι πολύ μεγάλο για να μπορέσει να διορθωθεί. Πέραν τούτου, ένα οπλικό σύστημα πρέπει να μπορεί να επιχειρεί με αξιόλογες επιδόσεις σε καθεστώς παρεμβολών. Σε αυτή την περίπτωση, τα βλήματα ramjet πιστεύουμε ότι θα είναι παντελώς άχρηστα, καθώς η αναμενόμενη ακρίβειά τους είναι τόσο μεγάλη, που δεν υπάρχει λόγος βολής.

Τέλος, τα βλήματα ramjet θα έχουν πολύ μικρότερης ποσότητα εκρηκτικής γόμωσης, καθώς μεγάλο μέρος του κορμού θα το κατέχει ο ramjet κινητήρας.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ RAMJET ΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΝΑΜΜΟ

Σύμφωνα με πληροφορίες της Nammo, το βλήμα θα έχει βάρος εκρηκτικής γόμωσης περίπου 3-3,5 κιλά. Μόνο που αυτή η ποσότητα είναι συγκρίσιμη με βλήμα όλμου 120 χιλ., κι όχι με βλήμα πυροβόλου 155 χιλ. Επίσης, έχουν ανακοινώσει πως θα αναπτυχθεί και έκδοση ramjet βλήματος υψηλής θραυσματοποίησης , κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Αυτό που έχει αποκλειστεί εντελώς πάντως, είναι το ενδεχόμενο να αναπτύξουν έκδοση ramjet βλήματος έναντι σκληρών στόχων.

Τέλος, αναμένεται δοκιμαστική βολή του βλήματος το 2020 (χωρίς καθοδήγηση), και ολοκλήρωση της φάσης ανάπτυξής του το 2023-4.

Γραφική αναπαράσταση των δυνατοτήτων βολής ενός συμνατικού βλήματος, ενός βλήματος RAP, και ενός ramjet βλήματος (από το μικρότερο στο μεγαλύτερο)
Γραφική αναπαράσταση των δυνατοτήτων βολής ενός συμνατικού βλήματος, ενός βλήματος RAP, και ενός ramjet βλήματος (από το μικρότερο στο μεγαλύτερο)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ


Τα παραπάνω προβλήματα είναι κι ο λόγος που η Nammo συνεργάζεται με την Boeing, προκειμένου να τα ξεπεράσει. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, η πρόοδος της τεχνολογίας μπορεί να προσφέρει κάποια πλεονεκτήματα, όμως συνήθως παίρνει κάτι άλλο.
Κλείνοντας, θα κάνουμε μια αρχική εκτίμηση. Πιστεύουμε ότι τα βλήματα ramjet έχουν θέση στο Πυροβολικό, αλλά έχουν θέση βοηθητική, κι όχι κύρια όπως αναμένεται.















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου