H Lockheed Martin, αναπτύσσει ένα νέο πύραυλο BVR για την Πολεμική Αεροπορία και το Ναυτικό των ΗΠΑ με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια από τον AIM-120D AMRAAM. Oνομάζεται ΑΙΜ-260 κι ο λόγος ανάπτυξής του είναι η απάντηση στον πύραυλο PL-15 της Κίνας, ο οποίος επιτυγχάνει πραγματική επιχειρησιακή εμβέλεια 200+ km (μέγιστη 400km).
"Ο AIM-260 έχει προγραμματιστεί να αρχίσει δοκιμές πτήσης το 2021 και να επιτύχει αρχική επιχειρησιακή ικανότητα το 2022", δήλωσε ο Ταξίαρχος Anthony Genatempo, ο οποίος είναι επικεφαλής επιτελής της Πολεμικής Αεροπορίας για τα όπλα.
Η αποκάλυψη του εγχειρήματος έγινε κατά τη διάρκεια συνέντευξης στις 20 Ιουνίου 2019, από την Aerospace DAILY στο περιθώριο της Ημέρας "Κόστου Κύκλου Ζωής για την Βιομηχανία", κι αποκαλύπτει ένα σημαντικό πρόγραμμα που είχε μείνει μυστικό για περισσότερα από δύο χρόνια.
"Το συμβόλαιο κερδήθηκε από την Lockheed Martin το 2017, μετά από αρχική διερευνητική αξιολόγηση που διενήργησε μεικτή επιτροπή της Αεροπορίας και του Ναυτικού", δήλωσε ο Ταξχος Genatempo.
Ο χρόνος που διενεργήθηκε η αξιολόγηση, είναι αντίστοιχος με τη δημόσια αποκάλυψη της ύπαρξης του νέου πυραύλου PL-15 της Κίνας, ενός BVR όπλου που σύμφωνα με τους Κινέζους, διαθέτει αρκετά μεγαλύτερη εμβέλεια από τον Raytheon AIM-120D. Η Κινεζική Πολεμική Αεροπορία έκανε δημόσια επίδειξη του όπλου στην αεροπορική επίδειξη του Zhuhai τον περασμένο Νοέμβριο, με δύο αεροσκάφη J-20 να εκτελούν πτήση με τέσσερις PL-15 αναρτημένους στους εσωτερικούς πυλώνες οπλισμού τους.
4 πύραυλου PL-15, αναρτημένοι στην εσωτερική αποθήκη οπλοσμού ενός J-20, κατά τη διάρκεια της έκθεσης Zhunhai που διεξήχθει τον Νοέμβριο του 2018. |
Λίγες λεπτομέρειες πάντως σχετικά με τον AIM-260 έχουν αποκαλυφθεί. Ο Ταξχος Genatempo ονόμασε το όπλο "JATM", το οποίο πιθανότατα σημαίνει Joint Air Tactical Missile (JATM). Σημείωσε επίσης ότι το όπλο δεν θα χρησιμοποιεί προωθητική κίνηση με βάση αυλοπροωθητές ramjet και ότι θα είναι συμβατό με όλα τα μαχητικά που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους AIM-120.
Ερωτηθείς εάν το όπλο χρησιμοποιεί πιο αποδοτικό κινητήρα ή προωθητικό μέσο ή εάν διαθέτει μικρότερη πολεμική κεφαλή, ο Ταξχος Genatempo απάντησε ότι κάθε μία από αυτές τις επιλογές βρίσκεται "στο τραπέζι" για να επιτευχθεί η απαιτούμενη μεγαλύτερη εμβέλεια.
Πηγή: Aviation Week.
ΣΧΟΛΙΟ ΑΜΥΝΑGR
Αν αναλογιστούμε πως ο Κινέζικος BVR πύραυλος PL-15 έχει εκτιμώμενο βεληνεκές 300-400 km (μέγιστο), και ταχύτητα τα 5 mach, τότε καταλαβαίνουμε πως και ο AIM-260 θα έχει παρόμοιες δυνατότητες. Η USAF κατάλαβε (μάλλον αργά) πως με την σημερινή τεχνολογία, οι αποστάσεις εμπλοκής και προσβολής μεγάλων στόχων υψηλής αξίας όπως ΑΣΕΠΕ και ΑΦΝΣ, μπορούν να μεγαλώσουν αρκετά, κι αυτό με αρκετά μεγάλο Pk (Πιθανότητα Επιτυχίας). Θυμίζουμε πως η USAF διέθετε μέχρι και το 2004 ανάλογο όπλο πολύ μακρού βεληνεκούς, τον AIM-54 Phoenix, ο οποίος αν και είχε 200-250 χλμ. μέγιστο βεληνεκές, εντούτοις το μεγάλο βάρος του (470 κιλά) δεν επέτρεπε σε μικρότερα μαχητικά αεροσκάφη να τον αξιοποιήσουν. Επίσης, η ημιενεργή ενδιάμεση καθοδήγηση που διέθετε, μείωναν αισθητά το όποιο Pk έναντι σύγχρονων αεροσκαφών, κι επιπλέον εξέθεταν το αεροσκάφος-φορέα για μεγάλο χρονικό διάτημα στα αντίπαλα όπλα (Α/Α συστήματα, BVR πυραύλους κοκ).
Πύραυλος AIM-54 Phoenix. |
Η επιθυμία πάντως για επανείσοδο τέτοιων πυράυλων στο Αμερικάνικο και κατ'επέκταση στο δυτικό οπλοστάσιο, απαιτεί και πολύ ισχυροτερα ρανταρ, τα οποία θα μπορούν να κλειδώσουν αντίπαλα αεροσκάφη σε μεγάλες αποστάσεις.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία συνεπώς, αν και είναι άμεσος ενδιαφερόμενος στο παραπάνω πρόγραμμα μιας και διαθέτει Αμερικάνικα μαχητικά ως κύριο κορμό μαχητικών αεροσκαφών, εντούτοις δεν διαθέτει με τα τωρινά της μαχητικά (F-16) την απαιτούμενη ισχύ ρανταρ για να εκμεταλλευθεί όλο τον φάκελο εμπλοκής του AIM-260. Η αναμενόμενη αναβάθμιση των F-16 και η πιθανή απόκτηση ενός ΝΜΑ όμως, τα οποία θα είναι εξοπλισμένα με ισχυρότερο ρανταρ, θα μπορούν να εκμεταλλευθούν καλυτερα τον παραπάνω πύραυλο, δημιουργώντας έτσι αεροσκάφη "Φονιάδες Στόχων Υψηλής Αξίας (HVT Killer), όπως τα Τουρκικά ΑΣΕΠΕ, ΑΦΝΣ, αεροσκάφη παρεμβολείς, και αεροσκάφη Διοίκησης κι Ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου