3 Αυγούστου 2019

Μήπως να κοιτάξουμε τα διαθέσιμα VAB και VBL του Γαλλικού Στρατού για να καλύψουμε επείγουσες ανάγκες;







Είναι γνωστό πως ο Γαλλικός Στρατός, έχει αποσύρει (ή έχει σκοπό) εκατοντάδες Τεθωρακισμένα Οχήματα Πορσωπικού VAB, καθώς και οχήματα αναγνωρίσεως VBL. Πρόκειται για κάτι που έχει αναλυθεί εκτενώς από τον Ελληνικό αμυντικό τύπο. Επίσης, πέραν των ανωτέρω, έχουν αποσυρθεί (ή θα αποσυρθούν) και εκατοντάδες οχήματα αναγνώρισης-καταστροφείς αρμάτων AMX-10RC καθώς και ΕRC-90D.

Το Όχημα Αναγνώρισης - καταστροφέας αρμάτων ERC-90F4 Segaie.
Το Όχημα Αναγνώρισης - καταστροφέας αρμάτων ERC-90F4 Segaie.

To T/Θ όχημα αναγνωρίσεως AMX-10RC.
To T/Θ όχημα αναγνωρίσεως AMX-10RC.



Παρακάτω θα δούμε την τακτική χρήση που θα μπορούσαν να έχουν στον ΕΣ, με αποτέλεσμα να εκμηδενίζονται τα όποια μειονεκτήματά τους, και να υπερτονίζονται τα πλεονεκτήματά τους.

Πιστεύουμε πως τα οχήματα που πραγματικά μπορούν να προσφέρουν στον ΕΣ την δεδομένη χρονική στιγμή είναι τα μεταχειρισμένα VBL και τα TΟΜΠ VAB. Το πρώτο λόγω της ήδη ύπαρξής του στις τάξεις του ΕΣ, και το δεύτερο λόγω της ευκολίας συντήρησής του και της ταχείας μετάβασής του σε διαφορετικά θέατρα επιχειρήσεων.


Panhard VBL

Εδώ πιστεύουμε πως δεν πρέπει να σταθούμε πολύ. Πρόκειται για όχημα αναγνωρίσεως που χρησιμοποιείται ήδη από τον ΕΣ. Τυχόν πλεονάσματα του Γαλλικού Στρατού πρέπει να σκουπιστούν άμεσα, για να καλυφθούν οι όποιες γνωστές (λόγω παλαιότερων ΕΜΠΑΕ) ελλείψεις σε τέτοιου είδους οχήματα.


Γαλλικό όχημα αναγνωρίσεως VBL Panhard, στο Αφγανιστάν.
Γαλλικό όχημα αναγνωρίσεως VBL Panhard, στο Αφγανιστάν.


VAB

Η λέξη VAB προέρχεται από το Véhicule de l'avant blindé, κι επι λεξεί σημαίνει "Θωρακισμένο Μπροστινό Όχημα (ή Όχημα Α' Γραμμής σημασιολογικά)".
Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1976, κι έκτοτε έχουν κατασκευαστεί πάνω από 5.000 οχήματα.


Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Υπηρετείται από 2 άτομα (οδηγός και πολυβολητής). Είναι 4x4 όχημα κι έχει βάρος 14 τόνους. Έπισης μπορεί να μεταφέρει 10 στρατιώτες, ή 4 τόνους φορτίο. Επιπλέον του μεταφερόμενου φορτίου, μπορεί να ρυμουλκήσει και τρέϋλες 4 τόνων.

Οπλισμός

Ο οπλισμός του οχήματος είναι αντίστοιχος ενός ΤΟΜΠ. Μπορεί δηλαδή να εξοπλιστεί με διάφορα όπλα, από 7,62χιλ., έως και τηλεχειριζόμενους πύργους 12,7 χιλ.


Θωράκιση

Η θωράκιση του είναι από ατσάλι, κι αντέχει πλήγματα από βολίδες 7,62x52χιλ. καθώς και θραύσματα όλμων και πυροβόλων από τουλάχιστον 10 μέτρα.
Έχει αναπτυχθεί όμως και πρόσθετη θωράκιση ΜEXES, που τοποθετείται όταν απαιτείται για μεγαλύτερη προστασία.


Διαστάσεις και κινηματικές επιδόσεις.

Είναι ένα μικρό όχημα (για ΤΟΜΠ), με διαστάσεις 6x2.5x2 μέτρα (ΜxΠxY).
Όσον αφορά τις κινηματικές του επιδόσεις, επιτυγχάνει μεγιστη ταχύτητα σε δρόμο 110χλμ/ω, και 8χλμ/ω σε νερό. Συνεπώς μπορεί να διαβεί υδάτινες διαβάσεις ανεξάρτητα. Τέλος, η εμβέλεια του είναι 1.200 χλμ.

Το VAB είναι ένα μικρό όχημα (για ΤΟΜΠ), με διαστάσεις 6x2.5x2 μέτρα (ΜxΠxY).
Το VAB είναι ένα μικρό όχημα (για ΤΟΜΠ), με διαστάσεις 6x2.5x2 μέτρα (ΜxΠxY).


Συμπέρασμα από τα Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Αν και τροχοφόρο όχημα, πιστεύουμε ότι είναι ανώτερο των ήδη υπαρχόντων ΤΟΜΠ. Υπερτερεί στις περισσότερες κατηγορίες, κι εκεί όπου υστερεί (θωράκιση), η πρόσθετη θωράκιση MEXES την εξισώνει. Το μεγαλύτερο μειονέκτημά του VAB ωστόσο είναι η κίνηση του, κάτι που δεν του επιτρέπει να κινείται σε εδάφη όπου "πάει" η ερπύστρια. Κι αν "πάει", δεν το κάνει με τις ίδιες επιδόσεις.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, όπου το VAB (ή αντίστοιχο), είναι αναγκαίο για τον ΕΣ, και θα το περιγράψουμε παρακάτω.


Βέλτιστη Τακτική Χρησιμοποίηση από τον ΕΣ.

Εκτιμούμε, ότι η βέλτιστη χρησιμοποίηση αυτών των οχημάτων για τον ΕΣ, θα μπορούσε να είναι οι παρακάτω περιπτώσεις, οι οποίες και παρουσιάζονται με προτεραιότητα.


1. Χρήση από την 2η Μ/Κ Μεραρχία Πεζικού (εφεδρεία Δ'ΣΣ).

Η χρήση των VAB από την παραπάνω Μεραρχία, που αποτελεί και την εφεδρεία του Δ' ΣΣ, μπορεί να προσφέρει στον ΕΣ πρωτόγνωρες δυνατότητες, όπως αυτή της ταχύτατης κίνησης μέσω της Εγατίας οδού. Διότι οι Σχηματισμοί που "ενισχύουν" ένα μέτωπο, πρέπει να μπορούν να προωθούνται ταχύτατα. Ένα Τάγμα Πεζικού για παράδειγμα, εξοπλισμένο με VAB (με 1200 χλμ εμβέλεια), θα καταφέρει να καλύψει την απόσταση Λιτόχωρο-Αλεξανδρούπολη σε μόλις 4 ώρες. Ενώ με ερπυστριοφόρα οχήματα, θα απαιτηθεί πολύ μεγαλύτερος χρόνος.


Η χρήση των VAB από την παραπάνω Μεραρχία, που αποτελεί και την εφεδρεία του Δ' ΣΣ, μπορεί να προσφέρει στον ΕΣ πρωτόγνωρες δυνατότητες, όπως αυτή της ταχύτατης κίνησης μέσω της Εγατίας οδού.
Η χρήση των VAB από την παραπάνω Μεραρχία, που αποτελεί και την εφεδρεία του Δ' ΣΣ, μπορεί να προσφέρει στον ΕΣ πρωτόγνωρες δυνατότητες, όπως αυτή της ταχύτατης κίνησης μέσω της Εγατίας οδού.


2. Χρήση από Μονάδες της ΑΣΔΕΝ, προς αντικατάσταση των ΤΟΜΠ Λεωνίδας.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα VAB θα ελευθερώσουν ΤΟΜΠ Λεωνίδας, για αξιοποίηση των τελευταίων από Σχηματισμούς του ηπειρωτικού χώρου.


3. Χρήση από Δυνάμεις Ταχείας Αντίδρασης.

Αντί της 8ης Μ/Π Ταξ. (Ήπειρος), της 9ης Μ/Π Ταξ. (Μακεδονία) και του 10ου Σ.Π.(Ανατολική Μακεδονία, θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης επιπέδου ενισχυμένης Ταξιαρχίας στο μέσο αυτών των χώρων ευθύνης. Με τα VAB και την χρήση της Εγνατίας οδού, η επέμβαση οπουδήποτε απαιτηθεί θα είναι ζήτημα λίγων ωρών. 

Ο Ε.Σ. όμως με αυτή την μετατροπή, επιτυγχάνει καλύτερη επάνδρωση στον νέο Σχηματισμό, καλύτερη εκπαίδευση, καθώς και δυνατότητα ενίσχυσης του Έβρου, αν κριθεί αναγκαίο. 

Από το να έχουμε δηλαδή αγκιστρωμένες δυνάμεις σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, και ιδιαίτερα έναντι χωρών που δεν είναι πιθανή κάποια σύγκρουση, είναι καλύτερο να τις συγκεντρώσουμε κάπου, και να τις εξοπλίσουμε με υλικό που μπορεί να αναπτυχθει στος προκαθροισμένους χώρους ταχύτατα.

Έτσι επιτυγχάνεται και μείωση του γεωγραφικού αποτυπώματος του ΓΕΣ, ένα σοβαρό πρόβλημα που ταλανίζει τον οργανισμό εδώ και χρόνια.





4. Χρήση ως φορέα οπλικών συστημάτων και ως μεταφορικού Α' Κλιμακίων (Λόχου).

Ο Ε.Σ. είναι δεδομένο πως έχει μεγάλες ανάγκες σε οχήματα, κι ως εκ τούτου αναγκάζεται την εφαρμογή επιτάξεων πολιτικών οχημάτων, προκειμένου να εκτελέσει την αποστολή του.
Επίσης, χρησιμοποιεί αθωράκιστα οχήματα ως φορείς οπλικών συστημάτων (MB-240/290 GD/T), καθώς κι ως μεταφορικά Α' Κλιμακίων (Steyr 680M/3).

Όλους αυτούς τους ρόλους μπορεί κάλλιστα να τους αναλάβει το VAB, και μάλιστα με παρόμοιο κόστος, μιας και ο κινητήρας του (και τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη), βρίσκονται εν αφθονία στο εμπόριο. Για παράδειγμα ο κινητήρας του VAB, ο MIDR 062045, χρησιμοποιείται από πολλά φορτηγά και λεωφορεία Renault ανά την υφήλιο.


Επίλογος

Παρά το παλαιό των οχημάτων (από το 1976), εντούτοις έχουν εκσυγχρονιστεί το 1998 με με αλλαγή του χειροκίνητου κιβωτίου με αυτόματο, ενίσχυση των φρένων, σύστημα αυτόματου ελέγχου πίεσης ελαστικών, καθώς κι ενίσχυση της θωράκισης. Κι εντέλει, είναι πιο σύγχρονα από τα ήδη υπηρετούντα M-113 του Ε.Σ.

Πιστεύουμε πως πρόκειται για μια λύση που πρέπει οπωσδήποτε να εξεταστεί από τους αρμόδιους στο ΓΕΣ και ΓΕΕΘΑ, διότι ίσως αποτελεί τη μόνη ευκαιρία φθηνού και χρήσιμου τροχαίου υλικού.

Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την προμήθεια τους εν συνόλω, είναι και η πολύ πιθανή προμήθεια Γαλλικών πλοίων. Πρέπει να καταστήσουμε σαφές σε όλους, πως η Ελλάδα έχει ανάγκη από φθηνό μεταχειρισμένο υλικό, για να καλυφθούν αρκετές "τρύπες". Και πως πρέπει να βάλουν βαθειά το χέρι στην τσέπη, αν θέλουν την Ελλάδα να είναι πελάτης τους.
Διότι αλλιώς, υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές, κι αυτό ισχύει και για τους Αμερικάνους και Γερμανούς....




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου