F-35, κατά τη διάρκεια δοκιμών. |
ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Αφορμή γι'αυτο το άρθρο, στάθηκε το γεγονός πως τα Ελληνικά ΜΜΕ, πλην ορισμένων αμυντικών site, έχουν δημιουργήσει στην κοινή γνώμη την άποψη, πως η προμήθεια 30 F-35 από την Τουρκική Αεροπρία (ΤΗΚ), δημιουργούν τετελεσμένα γεγονότα με τα υπάρχοντα μέσα, και κανένα περιθώριο αντίδρασης /απάντησης από μεριάς μας. Μακάρι όμως να είμαι υπερβολικός, και αυτό να μην γίνεται εσκεμμένα, αλλά από ελλιπείς γνώσεις. Κάτι που βέβαια θέτει εν αμφιβόλω την αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ.Ας δούμε όμως, μία προς μία, τις παραμέτρους στις οποίες το F-35 ΔΕΝ δημιουργεί τετελεσμένα στο Αιγαίο. Για τον σκοπό αυτό θα επιστρατευτούν εικόνες από αξιόπιστες εφαρμογές, μελέτες, προγράμματα και simulators, που θα αποδείξουν τα λεγόμενά μου. Εφαρμογών και μελετών που υπάρχουν στο εμπόριο. Η ανάλυση επειδή είναι μακροσκελής, θα αναλυθεί σε 3 posts.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΠΗΓΕΣ
Οι εφαρμογές και μελέτες που θα χρησιμοποιηθούν για την εικονοποίηση των λεγόμενων μου, είναι οι εξής:- Command Modern Air Naval Operation (CMANO), ένας αξιόπιστος εξομοιωτής, που πρόσφατα τον έχουν επιλέξει μεγάλες εταιρείες της άμυνας (Boeing).
- SPx Radar Coverage, του Πανεπιστημίου Cambridge, που δείχνει την κάλυψη των ρανταρ από γεωγρααφικής άποψης και με όλες τις παραμέτρους που την καθορίζουν.
- GlobalMaper, μια από τις καλύτερες εφαρμογές χαρτών.
- AESA Range Calculator, ένας υπολογιστής εμβέλειας ρανταρ AESA. Περισσότερα εδώ.
- Μελέτες κορυφαίων επιστημόνων, στους τομείς ραντάρ, επικοινωνιών, και RCS.
- Διαρροές των εταιρειών κι εκτιμήσεις, για τις επιδόσεις όλων των συστημάτων που θα αναφερθώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ F-35
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του F-35, σε σύντομη μορφή, φαίνονται στην παρακάτω εικόνα που αντλήθηκε από τον εξομοιωτή CMANO. Αυτό γίνεται για να μην μακρυγορώ. Επιγραμματικά, είναι:
Αλλά:
Αν κάποιος πάντως, επιθυμεί Ελληνική μετάφραση, ας ζητηθεί στα σχόλια.
- ένα δυνατό μονοκινητήριο αεροσκάφος,
- με μικρό οπλικό φορτίο(λόγω stealth),
- μέτριων κινηματικών επιδόσεων στον τομέα των ελιγμών.
Αλλά:
- εξοπλίζεται με τους καλύτερους αισθητήρες σε μαχητικό.
- με τεχνολογία stealth στις υψηλές συχνότητες ραντάρ, στο εμπρόσθιο τόξο (και μόνο εκεί).
- έχει μεγάλη υπέρυθρη υπογραφή.
Αν κάποιος πάντως, επιθυμεί Ελληνική μετάφραση, ας ζητηθεί στα σχόλια.
Γενικά χαρακτηριστικά F-35. |
Κύριοι αισθητήρες F-35. |
Ηλεκτρομαγνητική και υπέρυθρη υπογραφή F-35. |
Οπλισμός F-35. Παρόλαυτα, για να διατηρήσει τα stealth χαρακτηριστικά του, όπλα μπορεί να βάλει μόνο στις θύρες οπλισμού 5&7. |
ΠΟΣΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ STEALTH ΕΙΝΑΙ
Το F-35 είναι stealth στο εμπρόσθιο τόξο, με διατομή 0,0015 τ.μ. (ή -29db) στα ραντάρ των Ε-Μ band. Δηλαδή, στα ραντάρ των μαχητικών και των ρανταρ εγκλωβισμού των Α/Α όπλων.
Στις χαμηλές μπάντες, δηλαδή των ρανταρ του ΣΑΕ, των πλοίων, και γενικά σε όλα τα ρανταρ A-D Band, είναι μεν μικρής διατομής, αλλά σε καμία περίπτωση επιδόσεων stealth. Σε απλά Ελληνικά σημαίνει, πως το F-35 εντοπίζεται, αλλά δεν στοχοποιείται έυκολα. Ακόμα όμως και στον τομέα της στοχοποίησης του, αυτός αφορά μόνο βλήματα ημιενεργής καθοδήγησης και εν γένει καθοδήγησης ρανταρ. Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έχουν βέβαια κι άλλους τρόπους στοχοποίησης καθώς και τύπους πυραύλων Α-Α.
Χαρακτηριστικά stealth, ολόπλευρα του αεροσκάφους. Στις VHF-L-S, που είναι χαμηλές μπάντες, δεν είναι stealth,. Στην X band που είναι υψηλή, stealth είναι στο εμπρόσθιο τόξο 140 μοιρών, καθώς και στο όπισθεν ημισφαίριο. Πηγή: Μελέρτη των Ελλήνων Μηχανικών Konstantinos Zikidis (Maj, HAF) , Alexios Skondras (2nd Lt, HAF) , Charisios Tokas (2nd Lt, HAF), μελέτη |
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΑΜΥΝΑ ΣΗΜΕΡΑ
Πρέπει να κατανοήσουμε, πως το F-35 δεν πρόκειται να δράσει έναντι κάποιας χώρας με μικρή αεράμυνα, ή κάποια μεμονομένα συστήματα, αλλά έναντι της Ελλάδας, με μία από τις καλύτερες και πιο πυκνές αεράμυνες παγκοσμίως. Το Αιγαίο, μια έκταση 240.000 τ.μ., καλύπτεται με πάνω από 150 ραντάρ (400 με των μαχητικών), όλων των σύγχρονων μπαντών και διαμορφόσεων, διαφορετικών φιλοσοφιών και βεληνεκών. Επιγραμματικά είναι:
- 4 ρανταρ των ΑΣΕΠΕ (βεληνεκούς 350 χλμ).
- 15 ρανταρ του ΣΑΕ (450-550 χλμ), εκ των οποίων τα 6 κινητά (AR-327/Type 101).
- 10-12 ρανταρ μέσου βεληνεκούς (90 χλμ), κινητά. Είναι παλαιά, αλλά αναβαθμισμένα. (ΜPDR-90E)
- Τα 13 ραντάρ των φρεγατών (250 χλμ)
- 2 ραντάρ Big Bird των S-300 των 460 χλμ.
- 6 ραντάρ MPQ-65 των ΜΙΜ-104 Patriot.
- πάνω από 50 ραντάρ μικρού-μέσου βεληνεκούς των Shorads, Hawk, Skyguard, κοκ
- Ραντάρ μαχητικών.
- Ραντάρ ΥΠΑ.
Ας φανταστούμε λοιπόν, μέσω σύντηξης όλων αυτών των δεδομένων, τι είδους εικόνα παρέχεται στις ΕΕΔ, και στην ΠΑ ειδικότερα. Επί της ουσίας, ό,τι κινείται, εντοπίζεται.
Σημειωτέον ότι περιλαμβάνονται μόνο τα ρανταρ χαμηλών συχνοτήτων, κι όχι τα Μαχητικά, και τα ραντάρ, οι υπέρυθροι αισθητήρες, και τηλεοπτικές(TV) κάμερες των SHORADS.
Σημειωτέον ότι περιλαμβάνονται μόνο τα ρανταρ χαμηλών συχνοτήτων, κι όχι τα Μαχητικά, και τα ραντάρ, οι υπέρυθροι αισθητήρες, και τηλεοπτικές(TV) κάμερες των SHORADS.
H υπογραφή RCS 0,0015 τ.μ. του F-35 σημαίνει, πως για τα Ελληνικά ρανταρ χαμηλών μπαντων (όλα τα προαναφερόμενα πλην μαχητικών), οι παραπάνω εμβέλειες μειώνονται στο 1/6, σύμφωνα με τις παρακάτω επιδόσεις ενός ρανταρ που έχουν και οι δικές μας ΕΔ στο ΣΑΕ.
Οι εκτιμώμενες επιδόσεις ρανταρ HR-300, έναντι του F-35 είναι 55-85 χλμ. |
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, που είναι και το ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ σενάριο, κι αν ξαναδημιουργηθεί ο χάρτης με βεληνεκή μειωμένα στο 1/6 (που ξανατονίζω πως είναι μεγάλο), τότε η συνολική εικόνα θα έχει ως εξής.
Οπότε στον τομέα του εντοπισμού, οι ΕΕΔ δεν έχουν να αντιμετωπίσουν κάτι τρομακτικό κι ανίκητο όπως αναφέρουν τα περισσότερα ΜΜΕ. Επικίνδυνο ναι, αλλά αυτό προϋπήρχε ήδη, λόγω της χαμηλής πτήσης των αντίπαλων αεροσκαφών F-16, και της κατάλληλης εκμετάλλευσης του εδάφους (clutter). Επίσης η σύντηξη των δεδομένων (data fusion) που γίνεται με σύγχρονες μεθόδους μέσω του ΣΑΕ, εκμηδενίζει τις όποιες τρύπες.
Στα επόμενα 2 posts, θα ερευνηθούν οι πιθανές τακτικές της Ελληνικής ΠΑ για την αντιμετώπιση του F-35 στον αέρα και στο έδαφος, οι ικανότητες της ΤΗΚ να διεισδύσει στο Ελληνικό ΣΑΕ, ο ηλεκτρονικός πόλεμος, οι ενέργειες που έγιναν από πλευράς μας, οι υπάρχοντες "άσσοι στο μανίκι μας", καθώς και προτεινόμενες αναβαθμίσεις.
Ένα είναι μόνο σίγουρο. Πως είμαστε πολύ βαρύ φορτίο, για να μπορέσει η Τουρκία να σηκώσει. Ακόμα και με τα F-35.
Υ.Γ. : Οι θέσεις των ρανταρ προήλθαν από την ιστοσελίδα της ΠΑ, καθώς κι από ανοικτές πηγές.
Οι θέσεις των Φρεγατών είναι τυχαίες στο μέσο του Αιγαίου.
Οπότε στον τομέα του εντοπισμού, οι ΕΕΔ δεν έχουν να αντιμετωπίσουν κάτι τρομακτικό κι ανίκητο όπως αναφέρουν τα περισσότερα ΜΜΕ. Επικίνδυνο ναι, αλλά αυτό προϋπήρχε ήδη, λόγω της χαμηλής πτήσης των αντίπαλων αεροσκαφών F-16, και της κατάλληλης εκμετάλλευσης του εδάφους (clutter). Επίσης η σύντηξη των δεδομένων (data fusion) που γίνεται με σύγχρονες μεθόδους μέσω του ΣΑΕ, εκμηδενίζει τις όποιες τρύπες.
Στα επόμενα 2 posts, θα ερευνηθούν οι πιθανές τακτικές της Ελληνικής ΠΑ για την αντιμετώπιση του F-35 στον αέρα και στο έδαφος, οι ικανότητες της ΤΗΚ να διεισδύσει στο Ελληνικό ΣΑΕ, ο ηλεκτρονικός πόλεμος, οι ενέργειες που έγιναν από πλευράς μας, οι υπάρχοντες "άσσοι στο μανίκι μας", καθώς και προτεινόμενες αναβαθμίσεις.
Ένα είναι μόνο σίγουρο. Πως είμαστε πολύ βαρύ φορτίο, για να μπορέσει η Τουρκία να σηκώσει. Ακόμα και με τα F-35.
Υ.Γ. : Οι θέσεις των ρανταρ προήλθαν από την ιστοσελίδα της ΠΑ, καθώς κι από ανοικτές πηγές.
Οι θέσεις των Φρεγατών είναι τυχαίες στο μέσο του Αιγαίου.