7 Μαΐου 2019

Θωράκιση M-113. Παρουσα κατάσταση και μελλοντικες λύσεις για τον Ε.Σ.

Το M-113 ειναι Τεθωρακισμενο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού, το οποίο έχει σαν αποστολή την μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων στο πεδίο της μάχης.
Το M-113 ειναι Τεθωρακισμενο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού, το οποίο έχει σαν αποστολή την μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων στο πεδίο της μάχης.
Το M-113 ειναι Τεθωρακισμενο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού, το οποίο έχει σαν αποστολή την μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων στο πεδίο της μάχης. Έχει υπάρξει άρθρο που αναλύει τα πάντα για τα ΤΟΜΠ, εδώ.


 ΘΩΡΆΚΙΣΗ M-113- ΠΑΡΟΎΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η θωράκιση του  M-113 ειναι από κράμα αλουμινίου "5083" , πάχους 44 χιλιοστών στο εμπρόσθιο τόξο, 38 χιλιοστά στα πλάγια, πίσω, και πάνω, και 28 χιλιοστών στην κοιλιά του. 
Αν θέλουμε να μετατρέψουμε το κράμα αλουμινίου "5083" σε κράμα ομογενοποιημένου χάλυβα (RHA) με την αναλογία να είναι 62,5% υπέρ του δεύτερου, τότε το Μ-113 έχει  28 χιλιοστά RHA έμπροσθεν, 22 χιλιοστά πλάγια-πίσω, και 18 στην κοιλιά του. Λογω της κλίσης του σκάφους μπροστά, η πραγματική θωράκιση είναι 33 χιλιοστά RHA. 

Σε όρους προστασίας έναντι αντιπάλων όπλων, σημαίνει πως:
  • Αντέχει οποιαδήποτε διατρητική βολίδα 7,62 χιλιοστών, από οπουδήποτε, σε όλες τις αποστάσεις.
  • έναντι των διατρητικων βολίδων 12,7 χιλιοστών M-2, στο έμπροσθεν τόξο, και άνω των 600 μέτρων στα πλάγια-πίσω πάνω.
  • έναντι των διατρητικων βολίδων 12,7 χιλιοστών M-902 Sabot, σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 500 μέτρων στο έμπροσθεν τόξο τουλαχιστον, και 1.000 μέτρων στα πλάγια-πίσω πάνω. 
  • Έναντι διατρητικων βολίδων 14,5 χιλιοστών, σε αποστασεις μεγαλυτερες των 1.000 μέτρων έμπροσθεν. 
  • Έναντι θραυσμάτων ΠΒ, σε βλήμα που εκρήγνυται σε απόσταση πάνω από 10 μέτρα. 
M- 113 του Ελληνικού Στράτου, χωρίς καμία τροποποίηση.
M- 113 του Ελληνικού Στράτου, χωρίς καμία τροποποίηση. 

Σημειωτέον, ότι οι προαναφερόμενες προστασίες, αναφέρονται για βολές που χτυπούν κάθετα το σκάφος, τόσο κατά μήκος, όσο και κατά ύψος. Κάτι που είναι αδύνατο σε πραγματικές συνθήκες. Οπότε τα αποτελέσματα που είπα, είναι το χειρότερο σενάριο. 


ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ

Ο Ε.Σ. θέλοντας να αναβαθμίσει τα επίπεδα προστασίας των Μ-113, αυτών που μάχονται με τις ομάδες Μ/Κ Πεζικού, έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα εγκατάστασης 600-700 ασπιδιων προστασίας πολυβολητή, με ορίζοντα να ολοκλήρωσης το 2021. Αντέχει βολιδες 12,7 χιλιοστών από όλες τις αποστάσεις. Επίσης, σχεδιάζει την εισαγωγή πλακών RHA στον ίδιο αριθμό ΤΟΜΠ, για προστασία από βολιδες 14,5 χιλιοστών σε όλες τις αποστάσεις, κι έναντι βολίδων 25 χιλιοστών σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 800-1.000 μέτρων στο μετωπικο τόξο. 


Πρόταση του γράφοντος είναι να εξετασθεί το ενδεχόμενο τοποθέτησης προσθαφαιρουμενης γρυλιας, που θα προσφέρει προστασία έναντι ρουκετών RPG και ελαφρών Α-Τ βληματων, με τελικό αποτέλεσμα την προστασία του M-113 έναντι περισσότερων τύπων απειλών. 
Προτείνεται να θυσιαστεί το πάχος της πλάκας στο απολύτως απαραίτητο , και να προτιμηθεί η αγορά γρυλιας, για εξοικονόμηση βάρους και χρημάτων. 

Προτεινόμενη θωράκιση ελληνικών M-113.
Προτεινόμενη θωράκιση ελληνικών M-113.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Υπαρχει έντονη η άποψη από πολλους, και μάλιστα ατόμων που ασχολούνται με την άμυνα, πως τα M-113 ειναι ανευ προστασίας. Μάλιστα κάποιοι τα χαρακτηριζουν και "νεκροφορες", αδικώντας τα τελείως. 
Το M-113 κρίνω πως είναι αρκούντως αποδεκτό στον τομέα της προστασίας, και για την αποστολή που πρόκειται να εκτελέσει. Αυτή του ΤΟΜΠ, που σχεδόν ποτέ δεν θα πλησιάσει σε αποστάσεις 500 μέτρων τον εχθρό, και που δεν θα μάχεται σε αγώνες αρμάτων. 
Από την άλλη μεριά, για ρόλους ΤΟΜΑ σαφώς και είναι κατάλληλο, μιας και δεν σχεδιάστηκε για κάτι τέτοιο. Οπότε ο ΕΣ, ταυτόχρονα με αυτή την μίνι αναβάθμιση των M-113 Α' γραμμής, θα πρέπει να κοιτάξει για μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ. 

Το M-113 κρίνω πως είναι αρκούντως αποδεκτό στον τομέα της προστασίας, και για την αποστη που πρόκειται να εκτελέσει.
Το M-113 κρίνω πως είναι αρκούντως αποδεκτό στον τομέα της προστασίας, και για την αποστη που πρόκειται να εκτελέσει.