ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Είναι ευρέως γνωστό, πως η Ελλάδα ενδιαφέρεται για 2 τουλάχιστον Φρεγάτες Αεράμυνας Περιοχής (στο εξής ΦΑΠ), για την υπεράσπιση των συμφερόντων της στην ΝΑ Μεσόγειο, καθώς και για την υποστήριξη του Τ-Κ μετώπου. Είναι αλήθεια πως σε αυτή τη γωνιά της γης, υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων, που αν μη τι άλλο θα δώσουν τεράστια οικονομικά και γεωστρατηγικά οφέλη σε όποιον τα εκμεταλλευτεί.
Θα ακολουθήσει ανάλυση της επάρκειας του σημερινού οπλοστασίου, σε συνδυασμό με 2 Φρεγάτες Αεράμυνας Περιοχής, για την προάσπιση των ελληνικών συμφερόντων στην ΝΑ Μεσόγειο. Θα εφαρμοστεί η Νατοική σχολή σκέψης, που χωρίζεται σε 3 σκέλη. Το στρατηγικό (Κυβέρνηση-Κράτος-ΓΕΕΘΑ), το επιχειρησιακό (ΓΕΕΘΑ, Γενικά Επιτελεία), και το τακτικό (Σχηματισμοί, ΑΣ/ΑΤΑ).
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ
Σύμφωνα με το Δίκαιο της θάλασσας, η Ελλάδα και η Κύπρος έχουν τη μερίδα του λέοντος στην περιοχή. Η Ελλάδα, λόγω της ύπαρξης του συμπλέγματος Μεγίστης (Καστελορίζου), αποκόπτει την θαλάσσια επέκταση της Τουρκίας, λίγο έξω από τα παράλια της. Πιο συγεκρκιμένα, η ύπαρξη της Στρογγύλης, επιτρέπει την ύπαρξη θαλάσσιων συνόρων, με το έταιρο Ελληνικό κράτος, την Κυπριακή Δημοκρατία. Η Τουρκία παραβλέπει όμως αυτό το γεγονός, και επιβουλεύεται θαλάσσιο χώρο, που δεν υπακούει σε καμία λογική. Δεν αποκλείεται ως εκ τούτου, η απόβαση στο συμπλεγμα Μεγίστης, με κύρια προσπάθεια στη Στρογγύλη, με αποτέλεσμα τη δημιουργία τετελεσμένων. Επίσης, η οικονομική εκμετάλλευση αυτού του κομματιού (π.χ. γεώτρηση), δημιουργεί κι αυτό ανάλογο αποτέλεσμα.
Οπότε η Ελλάδα πρέπει να υπερασπιστεί το χώρο που τις ανήκει. Και αυτό σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΥΠΕΘΑ, μεταφράζεται σε ΦΑΠ. Από μόνες τους όμως, και με το υπάρχον οπλοστάσιο, επαρκούν;
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΚΕΛΟΣ
Όπως το τακτικό.
ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ
Έστω ότι ένας Ελληνικός στολίσκος καλείται να επέμβει στην περιοχή για παρεμπόδιση εχθρικής ενέργειας. Η σύνθεση του θα είναι οι 2 ΦΑΠ, με συνοδεία από 2 ΜΕΚΟ, 2-4 Super Vita, και 2 Υ/Β U-214. Έχω αποκλείσει τις εκσυγχρονισμένες S και παλαιότερες ΤΠΚ, διότι δεν διαθέτουν ικανή ΑΑ προστασία για το μέγεθος τους.
ΑΠΕΙΛΕΣ
Αεροπορική απειλή
Από αέρος, ο στολίσκος έχει άμεση απειλή από την ΤΗΚ. Η ΤΗΚ μπορεί να διαθέσει έναντι του στολίσκου το σύνολο των μέσων της, και λόγω ύπαρξης ΑΕΑ (Αεροσκαφών Εναέριου Ανεφοδιασμού), μπορούν να διατεθούν χωρίς μετασταθμεύσεις.
Για τον εντοπισμό των εισερχόμενων Τουρκικών αεροσκαφών, ο στολίσκος θα χρησιμοποιήσει τα ραντάρ του, τα οποία πέραν των σύγχρονων ραντάρ των νέων ΦΑΠ, τα άλλα κρίνονται ανεπαρκή.
Σε προηγούμενο άρθρο περί των S-400, είχε τονιστεί η αδυναμία των χερσαίων ρανταρ. Αυτό μεταφράζεται σε ανικανότητα να αμυνθούν από μόνα τους έναντι των από αέρος απειλών στο σύγχρονο πεδίο επιχειρήσεων, κυρίως λόγω της ύπαρξης stand off και αντιπλοικών όπλων μεγάλου βεληνεκούς, ακριβείας, και μικρών ποσοστών δυσλειτουργιών. Είναι επιτακτική η συνεργασία τους με ΑΣΕΠΕ.
Δυστυχώς όμως, είναι πολύ δύσκολο με τα υπάρχοντα ΑΣΕΠΕ στην περιοχή, εξ αιτίας της εγγύτητας με την Τουρκία, και την αναγκη υποστήριξης 2 μετώπων (Αιγαίου- ΝΑ Μεσογείου).
Eνδεικτικές θέσεις περιπολίας ΑΣΕΠΕ στην ΝΑ Μεσόγειο, και οι αδυναμίες τους.
Συνεπώς το βάρος για την κάλυψη των κενών των χερσαίων ρανταρ, πέφτει στα μαχητικά αεροσκάφη. Στον τομέα των μαχητικών αεροσκαφών, η Ελληνική ΠΑ μπορεί να διαθέσει τα F-16 BLK 52+ της βάσης της Σούδας, συν τις όποιες υποστηρίξεις, με μεταστάθμευση στο Καστέλλι. Για συνεχή περιπολία έστω 2 αεροσκαφών σε 24ωρη βάση, απαιτούνται τουλάχιστον 40 μαχητικά, τα οποία διαθέτουμε.
Σε περίπτωση εμπλοκής όμως, και χωρίς ΑΕΑ, τα αεροσκάφη μπορούν να μένουν για περιορισμένο χρόνο, κάνοντας τα έρμαια στην ΤΗΚ.
Στον τομέα των αερομαχιών, τα αεροσκάφη της ΤΗΚ πετώντας αρχικά χαμηλά για να μην αποκαλυφθουν από τα ρανταρ των πλοίων, και όντας διασυνδεδεμένα μέσω Link-16 με ΑΣΕΠΕ, θα έχουν εξαιρετική επίγνωση καταστάσεως, με αποτέλεσμα να έχουν το πλεονέκτημα.
Αποστάσεις στολίσκου με τις κοντινότερες βάσεις της ΠΑ. |
ΘΑΛΛΑΣΙΑ ΑΠΕΙΛΗ (ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ)
Αν η εκστρατεία διεξαχθεί σε καιρό πολέμου, τα Τουρκικά πλοία είναι πολύ δύσκολο να αναπτυχθούν στην περιοχή, εξαιτίας της γεωγραφίας του Αιγαίου. Τυχόν κίνηση τους κατά μήκος όλων των Μικρασιατικών παραλίων κρίνεται πολύ φιλόδοξη. Οι ελληνικές Φρεγάτες, ΤΠΚ, Κ/Φ, επάκτιες συστοιχίες Exocet, η θαλάσσια ναρκοθέτηση, καθώς και το ΠΒ της ΑΣΔΕΝ, θα τους κάνουν τη ζωή δύσκολη.
Σε καιρό ειρήνης - έντασης όμως, θα μπορούν να μετακινήσουν στην περιοχή, μεγάλο μέρος του Στόλου τους.
Σε περίπτωση ναυμαχίας επιφανείας, οι πιθανότητες είναι σχεδόν ίσες και για τις 2 πλευρές. Όλα τα πλοία είναι εξοπλισμένα με πυραύλους κατα πλοίων, με την Ελληνική πλευρά να απολαμβάνει ένα μικρό πλεονέκτημα χάρις στα Exocet ΜΜ-40Βlk3 των SV, και των νέων πυραύλων στις ΦΑΠ.
Ενδεικτικά βεληνεκή MM-40Bl3 Exocet (πορτοκαλί) και Harpoon (κόκκινο). |
ΘΑΛΛΑΣΙΑ ΑΠΕΙΛΗ (ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ)
Τα Ελληνικά Υ/Β απολαμβάνουν το πλεονέκτημα προς ώρας, λόγω των Υ/Β U-214. Με την ένταξη των Τουρκικών U-214 όμως, οι ισσοροπίες ανατρέπονται εις βάρος της Ελληνικής πλευράς. Κι αυτό λόγω της μη ύπαρξης σύγχρονων τορπιλών από τα Ελληνικά U-214.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Είναι φανερό, πως παρά την ύπαρξη ΦΑΠ, η προστασία ενός Ελληνικού Στολίσκου δεν είναι δεδομένη, κυρίως πάλι, λόγω γεωγραφίας. Τα Τουρκικά αεροσκάφη θα μπορούν να πλησιάζουν ανενόχλητα, κινούμενα πίσω από τους ορεινούς όγκους της Τουρκίας, και στη συνέχεια, πετώντας χαμηλά πάνω από τη θάλασσα. Οπότε, με μια ομοβροντία αντιπλοικών πυραύλων Ε-Ε και Α-Ε, οι όποιες αντιστάσεις των πλοίων (CIWS, πυρλα, RAM, ΑΑ πυραύλων) θα κορεσθούν. Η ανάγκη διακλαδικών επιχειρήσεων, είναι αναγκαία το 2019.
Ενδεικτική καλυπτότητα σύγχρονου ρανταρ φρεγάτας. Τα αντίπαλα αεροσκάφη, κινούμενα λίγο πάνω από τη θάλασσα, μπορούν να πλησιάσουν στα 40km. |
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η Ελλάδα, για να μπορέσει με επιτυχία να εκτελέσει αποστολές στην ΝΑ Μεσόγειο, χρειάζεται:
- Επιπλέον ΑΣΕΠΕ ή αντίστοιχες πλατφόρμες.
- Αεροσκάφη Εναέριου Ανεφοδιασμού, αλλιώς τουλάχιστον 40-60 μαχητικά μακράς ακτίνας δράσης (π.χ. F-15, EF-2000, Rafale).
- Διασυνδέσεις Link-16/22 παντού.
- Σύγχρονες τορπίλες στα Υ/Β.
- Εκσυγχρονιμό ΜΕΚΟ.
Στο επόμενο post, θα αναλυθούν οι μέχρι σήμερα ενέργειες της Ελλάδας, καθώς και διαθέσιμες λύσεις σε ό,τι απαιτείται να προγραμματισθεί.
Η ΝΑ Μεσόγειος δεν είναι στις δυνατότητες μας, κι ουτε με 2 ΦΑΠ πρόκειται να είναι. Χρειάζονται επιπλέον προμήθειες, καλύτερο data fusion, ανώτερη εκπαίδευση σε διακλαδικές επιχειρήσεις και αρτιότερη οργάνωση. Άλλωστε "τα μεταξωτά βρακία, θέλουν κι επιδέξιους...."
Ο εναέριος ανεφοδιασμός, αυξάνει το χρόνο περιπολίας (CAP), και μειώνει τον αριθμό των απαιτούμενων αεροσκαφών. Δυστυχώς η ΠΑ δεν έχει τετοια δυνατότητα. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου