Μερικώς κατεστραμμένο Συριακό αεροδρόμιο, μετά από επιδρομή. |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Τουρκική Αεροπορία (ΤΗΚ), είναι μια Νατοϊκή πολεμική Αεροπορία με περίπου 260 σύγχρονα αεροσκάφη, εξελιγμένες τακτικές και άριστη εκπαίδευση. Αυτό τονίζεται εξαρχής, διότι η άποψη που κυριαρχεί στην Ελλάδα είναι πως δεν είναι και τόσο καλή. Αντιθέτως όμως, πρόκειται για μια κορυφαία Αεροπορία, τόσο σε Α-Α μάχες, όσο και σε αεροπορικές προσβολές. Εξάλλου, είναι και "battle proven", μετά τις επιχειρήσεις στη Συρία. Μετά την απόπειρα πραξικοπήματος όμως το 2016 και τις αποπομπές εκατοντάδων πιλότων και τεχνικών, η μαχητική της αξία μειώθηκε αισθητά. Διότι όπως γράφτηκε και σε παλαιότερο ποστ, η μαχητική αξία ενός αεροσκάφους είναι το τρίπτυχο άνθρωπος-όπλα-αισθητήρες/σκάφος.
Χωρίς όμως να λάβουμε την έλλειψη προσωπικού υπόψιν, ας δούμε τις πραγματικές δυνατότητες Α-Ε που έχει. Σε αυτό το ποστ, θα αναλυθούν:
- Τα όπλα Αέρος-Εδάφους που υπάρχουν στο Τουρκικό οπλοστάσιο.
- Πόσα Μαχητικά μπορούν να σηκώσουν και σε πόση χρονική διάρκεια μπορούν να εξαπολύσουν όλο το οπλοστάσιο τους.
- Ενδεικτικός αριθμός στόχων της Ελλαδας.
Επίσης, τυχόν Ελληνική άμυνα στις προσβολές θα εξαιρεθεί. Θα θεωρηθεί δηλαδή πως δεν υπάρχουν Μαχητικά αεροσκάφη από μεριάς μας, για να εξάγουμε την μέγιστη θεωρητική ζημιά που η ΤΗΚ μπορεί να μας προκαλέσει. Επίσης, θα προσμετρηθούν σαν πιθανοί Ελληνικοί στόχοι, μόνο οι εξής:
- Βασικες στρατιωτικές & βιομηχανικές εγκαταστασεις.
- Κύριοι αισθητήρες.
- Τα ραντάρ, και η αεράμυνα.
ΤΟΥΡΚΙΚΌ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ
Η ΤΗΚ, διαθέτει τα όπλα Α-Ε, όπως στον πίνακα που ακολουθεί. Ο αριθμός που παρουσιάζεται, αν και είναι λίγο μειωμένος από τον επίσημο, εντούτοις θεωρείται αρκετά μεγάλος για να είναι αληθινός, δεδομένων των επιχειρήσεων στη Συρία, και την ανάγκη κάποια αποθέματα να διατεθούν στο Κυπριακό μέτωπο. Επίσης, εφαρμόζεται και πιθανό PoH εξαρχής (πιθανότητα επιτυχούς προσβολής), που είναι η αστοχία υλικού, ή στόχευσης του φορέα. Αυτό σημαίνει πως η ΤΗΚ απαιτείται να εκτοξεύσει 2.400 όπλα Α-Ε για να καταστρεψει περίπου 2.000 στόχους.
ΑΠΑΙΤΟΎΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΓΙΑ ΑΦΕΣΗ ΌΛΟΥ ΤΟΥ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟΥ
Οπως προείπαμε, η ΤΗΚ διαθέτει 260 αεροσκάφη. Δεν έχουν όμως όλες οι Τουρκικές Μοίρες αεροσκαφών σαν αποστολή την Δίωξη-Βομβαρδισμό(Δ-Β) ή την καταστολή/καταστροφή της εχθρικής αεράμυνας (SEAD/DEAD). Τα συνολικά αεροσκάφη με αυτές τις αποστολές είναι περίπου 180, ενώ τα υπόλοιπα 80 προορίζονται σε καθήκοντα Αναχαίτισης/Αναγνώρισης/Συνοδείας. Επίσης, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαθεσιμότητες (80%), τότε τα αεροσκάφη με αποστολή Δ-Β, μειώνονται στα 150. 150 F-16 για να εξαπολύσουν 2.400 όπλα Α-Ε, χρειάζονται συνολικά να εκτελέσουν από 8-9 επιτυχημένες αποστολές* το καθένα, με χρονική διάρκεια μεταξύ κάθε αποστολής, τις 7 ώρες**.
Συμπερασματικά, η ΤΗΚ χρειάζεται τρεις ημέρες περίπου για να εξαπολύσει 2.400 όπλα και να καταστρέψει 2.000 στόχους.
Κι αυτό το αποτέλεσμα εξάγεται, χωρίς να έχει αντίπαλο στον αέρα, με μεγάλη επάρκεια προσωπικού (που δεν έχει), και χωρίς την απειλή των αεροσκαφών από Α/Α απειλές.
* Ενδεικτικός εξοπλισμός τους με 2 όπλα Α-Ε, δεξαμενές καυσίμου, και βλήματα Α-Α για αυτοάμυνα.
** Μετά την αποστολή, 6-7 ώρες για συντήρηση, έλεγχο, πλήρωση καυσίμου, briefing νέας αποστολής, και ανάρτηση νέου οπλισμου. Πολύ τέλειος σαν χρόνος, αλλά ρεαλιστικός.
ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΊ ΕΛΛΗΝΙΚΟΊ ΣΤΟΧΟΙ
Αριθμός βασικών κτιριακών στρατιωτικών και βιομηχανικών υποδομών της Ελλαδας, καθώς και ο ανάλογος αριθμός όπλων Α-Ε που απαιτούνται. |
Και από τους κύριους αισθητήρες και αντιαεροπορικά όπλα, όπως η παρακάτω εικόνα.
Αριθμός όπλων Α-Ε που απαιτούνται για την πλήρη καταστροφή της Ελληνικής Αεράμυνας. |
Με μια πρώτη ματιά, είναι φανερό πως προσμετράται μόνο ένα μέρος των Ελληνικών πιθανών στόχων. Δεν λήφθηκαν υπόψη Στρατηγεια, στόχοι Σχηματισμών, οδικές αρτηρίες, γέφυρες, σ/δ δίκτυο και πλοία του ΠΝ. Οπότε όπως γίνεται αντιληπτό, αυτοί οι αριθμοί αφορούν ΜΟΝΟ ένα μέρος των πραγματικών ελληνικών πιθανών στόχων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η Τουρκία αντιλήφθηκε έγκαιρα, ιδιως μετά κι από τις επιχειρήσεις του ΝΆΤΟ στον πόλεμο του Κοσσυφοπεδίου, πως για την Ελλάδα απαιτούνται αριθμοί όπλων Α-Ε που δεν πρόκειται ποτέ να έχει. Αν προσμετρηθούν στην εξίσωση και οι πανίσχυρες Π.Α. και αεράμυνα, τότε αυτό το σενάριο απλά φαντάζει ουτοπικό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως το ΝΑΤΟ, για να κάμψει τη Σερβική αντίσταση το 1998-99, χρειάστηκε να πραγματοποιήσει 2300 αεροπορικές επιδρομές από 1130 πολεμικά αεροσκάφη κι έναν ολόκληρο χρόνο για την διεξαγωγή επιχειρήσεων. Από τα αεροσκάφη εκτοξεύτηκαν συνολικά 420.000 όπλα Α-Ε, συν 1300 πύραυλοι τύπου Κρούζ από πλοία και 37.000 βόμβες διασποράς. Και πάλι, μετά τον πόλεμο αποδείχθηκε πως η Σερβία είχε πολύ μικρές απώλειες, τόσο στρατιωτικές, όσο και πολιτικο-βιμηχανικές. Παρατίθενται οι παρακάτω εικόνες από το Wikipedia, για του λόγου το αληθές.
Οι αντίπαλες δυνάμεις στον πόλεμο του Κοσσυφοπεδίου. |
Σχεδόν μισό εκατομμύριο όπλα Α-Ε και 1.200 αεροσκάφη απαιτήθηκαν για την κάμψη της Σερβίας, που και πάλι είχαν μικρές σχετικά απώλειες, έμψυχου κι άψυχου δυναμικού. |
Έγινε φανερό λοιπόν στην Τουρκια, πως για την πιο ισχυρή Ελλάδα, χρειάζονται ΠΟΛΥ περισσότερα όπλα, έχοντας όμως πολύ λιγότερα αεροσκάφη.
Γι'αυτό και από τη δεκαετία του 90, στράφηκε στην λύση των ρουκετοβόλων(MLRS) μακρού βεληνεκούς, καθώς και την ιδία παραγωγή τους, για να μειώσει κόστη και να αυξήσει ποσότητες. Το ίδιο ξεκίνησε κι από την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα να εφαρμόζει και στα όπλα Α-Ε.
Στον τομέα των ρουκετοβόλων μακρού βεληνεκούς έχει καταφέρει να παράξει πάνω από 150 συστήματα μέτριας ομως ποιότητας, αλλά αρκετά αποτελεσματικά έναντι σταθερών στόχων στο Αν. Αιγαίο όπως αεροδρόμια, λιμάνια, γέφυρες κι εργοστάσια.
Αλλά τα Τουρκικά ρουκετοβολα (MLRS), τα μειονεκτήματα τους και η αποτελεσματικότητα τους, θα αναλυθουν σε μεταγενέστερο ποστ. Το συμπέρασμα είναι πως η πλήρης καταστροφή των ΕΕΔ και των υποδομών τους, είναι κάτι ακατόρθωτο για την Τ.Α., τόσο στο παρόν, όσο και στο μέλλον.
Η Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αν επενδύσουν πολύ μικρά ποσά στην καλύτερη κάλυψη και διασπορά, τότε δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν. Πρέπει να παραδειγματιστούμε από χώρες με ισχυρή αεροπορική απειλή, και γενικά να αλλάξουμε λίγο τα Νατοικά πρότυπα που ακολουθούμε στο σκέλος αυτό.
Ενδεικτική εικόνα, που δείχνει πόσες προσβολές απαιτούνται, για ένα και μόνο μεσαίου μεγέθους αεροδρόμιο στη Συρία. |
Υ.Γ.: Πολλοί λάτρεις της Άμυνας, ίσως παρουσιάσουν ενστάσεις. Ο σκοπός όμως του ποστ δεν είναι να κάνει ακριβή καταγραφή. Μόνο η ΠΑ είναι ικανή για κάτι τέτοιο. Παρακαλώ όμως για σχολιασμό, ώστε να μείνει σαν άποψη σε μελλοντικούς αναγνώστες του αρθρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου