5 Μαΐου 2019

Κάλαθοι Ρουκετών σε Οχήματα, για την Υποστήριξη του Ελληνικού Πεζικού. Δυνατότητες-Προοπτικές. Αξίζει τελικά;

Όχημα, HUMVEE, 12πλο εκτοξευτή, 70 χιλ., type 63
Όχημα HUMVEE με 12πλο εκτοξευτή 70 χιλ. type 63.



ΕΙΣΑΓΩΓΗ


Οι ρουκέτες, από την εποχή του Β'ΠΠ, αποτελούν ένα φθηνό, μα συνάμα καταστροφικό όπλο για την παροχή πυρών υποστηρίξεως. Έχουν επαρκές βεληνεκές, τεράστιο ρυθμό βολής και καλή καταστροφικότητα. Στα μειονετκήματα τους, συμπεριλαμβάνονται η πολύ μεγάλη διασπορά τους, ο μεγάλος όγκος τους σε σύγκριση με τα βλήματα όλμων και ΠΒ, η χαμηλότερη καμπύλη τροχιάς, που σημαίνει πως έχουν μεγάλους νεκρούς τομείς, καθώς και η μικρότερη αντοχή τους σε ακραίους ανέμους.

Σήμερα, υπάρχουν αρκετές ρουκέτες σε όλα τα διαμετρήματα οι οποίες είναι κατευθυνόμενες, βομβιδοφόρες κτλπ., αλλά λόγω κόστους δεν συνίστανται για μαζική χρήση, παρά μόνο για χτυπήματα ακριβείας. Είναι δηλαδή σαν τα έξυπνα πυρομαχικά  των όλμων και του ΠΒ.


ΚΑΛΑΘΟΣ  LAU-68/A & LAU 69/A


Θα αναλυθούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υπόψη καλάθου, διότι αποτελέι την μοναδική επιλογή που ο Ε.Σ. δεν θα χρειαστεί την προμήθεια τους. Τέτοιοι υπάρχουν στην ΠΑ, τους οποία πέραν ίσως των Τ-2 Buckeye και NΤA-6 TexanII, δεν τους αξιοποιεί πλέον επιχειρησιακά.

a-7 corsair, rocket pods, greek army
19πλοι κάλαθοι ρουκετών σε ελληνικό Α-7 Corsair.

Υπάρχουν οι εκδόσεις με 7πλο εκτοξευτή΄70mm (LAU-68/A), εκ των οποιών μερικά παραχωρήθηκαν στην Α.Σ. για χρήση από τα ΑΗ-64 Apache, και με19πλο εκτοξευτή 70mm (LAU-69/A), που παραμένουν πιθανότατα σε αποθήκευση. Είναι επαναχρησιμοποιούμενοι, και μπορούν να βάλουν τις ρουκέτες Μk-4, Mk-40 & Mk-66(Hydra). Όσον αφορά τις τελευταίες, απαιτείται ο LAU-68/69 να είναι της έκδοσης D/A, κάτι που είναι άγνωστο αν ισχύει γι'αυτούς της ΠΑ (πιθανότατα είναι). Επίσης, έχουν δυνατότητα μονής και πολλαπλής βολής.


Ρουκέτες Μk-4, Mk-40 & Mk-66(Hydra)


Οι ρουκέτες Μk-4 & Mk-40 είναι πανομοιότυπες, με τη διαφορά τους να είναι πως η Mk-40 έχει τροποποιήσεις στην μύτη της για μεγαλύτερη ακρίβεια, κάτι που της επιτρέπει να εκμεταλεύεται όλο το μέγιστο βεληνεκές, που είναι 6.000 μέτρα σε ευθυτενή τροχιά. Συγκριτικά, Mk-4 έχει κι αυτή 6.000 μέγιστο βεληνεκές, αλλά μόνο 3.400 μέτρα δραστικό σε ευθυτενή τροχιά.

Η  Mk-66(Hydra), έχει ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια, και μέγιστο βεληνεκές τα 10.000 μέτρα σε ευθυτενή τροχιά. Αναλυτικότερη σύγκριση στον πίνακα που ακολουθεί.


Τεχνικά χαρακτηριστικά Mk-4(/Mk-40) & Mk-66
Τεχνικά χαρακτηριστικά Mk-4(/Mk-40) & Mk-66.

Τέλος, να σημειώσω πως επειδή οι βολές που εξετάζουμε σε αυτό το άρθρο θα είναι καμπύλης τροχιάς, αυτό σημαίνει πως το μέγιστο βεληνεκές των ρουκετών αυξάνεται σε περίπου 8.000 μέτρα για τις ΜΚ-40 και 12.000 μέτρα για τις ΜΚ-66 τουλάχιστον.



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Ε.Σ.


1. Που θα ενταχθεί:

Ο Ε.Σ. μπορεί να αξιοποιήσει την λύση του ελαφρού ρουκετοβόλου από τις δυνάμεις ελιγμού του (ΠΖ-ΤΘ), ως εξής:

α) Ενταγμένα στον ΛΥΤ, σαν ξεχωριστή διμοιρία (4 στοιχεία).
β) Ενταγμένα στη Δρια Όλμων του ΛΥΤ, που θα μετονομαστεί σε Δρια Έμμεσης Υποστήριξης          (4 στοιχεία όλμων και 2 ρουκετοβόλων).
γ) Όπως το (β), αλλά με αντικατάσταση 2 όλμων, και τοποθέτηση του στα Μ-106 (2 στοιχεία όλμων και 2 ρουκετοβόλων)
δ) Ενταγμένα ανά ένα(1) στους Μ/Κ Λόχο Τυφεκιοφόρων, φερόμενα πίσω-άνωθεν του διοικητικού ΤΟΜΠ, ή κάποιου από τα υπόλοιπα (3 στοιχεία συνολικά).
ε) Όπως το (γ), αλλά στο ΤΟΜΠ της Δριας Υποσητρίξεως, για να δρα συντονισμένα με τους όλμους 81 χιλιοστών.

Από τα παραπάνω, προτιμότερη επιλογή συνιστά η (β), διότι δεν αντικαθιστά όλμους, που έχουν διαφορετικά χρησιμότατα χαρακτηριστικα, όλα τα ρουκετοβόλα είναι συγκεντρωμένα κάτω από μία διοίκηση, και χρειάζεται μόνο ένα ΣΤΕΠ για υπολογισμό των στοιχείων βολής. Tέλος, εκμηδενίζει το όποιο μειονέκτημα των Μ-106 έναντι των Μ-1064 με όλμο 120 χιλιοστών, που παρουσιάστηκε σε παλαιότερο άρθρο.


Type63 70, όχημα Land Rover.
Ρουκετοβόλο Type63 70 χιλιοστών, σε όχημα Land Rover.

2. Σε ποιο φορέα θα τοποθετηθεί:


Κατάλληλοι φορείς για την τοποθέτηση τους, είναι σχεδόν όλοι, με τους καταλληλότερους να είναι οι εξής:

α) Υπάρχοντα τρέυλερ.
β) Οχήματα 4x4 (MB-240, MB-290, VBL, Hummer).
γ) Φορτηγά 4x4 690Μ/Μ3 Steyr.
δ) ΤΟΜΠ.
ε) Άρματα (για τα ΤΘ).

Λόγω της 1(β) επιλογής (δες πιο πάνω), μας μένει μόνο η 2(β) επιλογή, επί οχημάτων 4x4. Κι απ'αυτά, καταλληλότερο είναι το ΜΒ-290. VBL και Hummer είναι λιγοστά και πολύτιμα, και τα ΜΒ-240 είναι σχετικά μικρά για 2 LAU-69/A, ή 6 LAU-68/A με τα πυρομαχικά τους.


RDMRWS, LAU-69/A,TRAILER
Αμερικανικό πρότυπο RDMRWS, 6 καλάθων LAU-69/A επί
ρυμουλκούμενου φορέα. 



ΠΡΟΧΕΙΡΗ ΜΕΛΕΤΗ


Μετά από ανάλυση όλων των παραμέτρων, καταλληλότερος κρίνεται ο συνδυασμός, ρουκετοβόλο σε Όχημα ΜΒ-290 με δύο 19πλους καλάθους ή έξι 7πλους, συνολικής χωρητικότητας 38-43 ρουκετών αντίστοιχα, με 2 τέτοια οπλικά συστήματα ενταγμένα στη Δρια Όλμων του ΛΥΤ. Το προσωπικό κάθε εκτοξευτή θα είναι 2 άτομα.   

To συνολικό βάρος που μπορεί να σηκώσει το ΜΒ-290 είναι 1.250 κιλά, αρκετό για 40 ρουκέτες των 15 κιλών (600 κιλά), 2 φορείς των 150 κιλών, και 2 ατόμων 200 κιλών (σύνολο περίπου ένας τόνος με την απαιτούμενη βάση και τα παρελκόμενα).

Για να μην μακρυγορώ, η βάση θα μπορούσε να τοποθετηθεί στο κέντρο της καρότσας, και με παρόμοιο σχέδιο όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Επίσης, τυχόν πόδια στήριξης, προτείνονται όπως παρακάτω: 

Προτεινόμενη βάση, σε πολιτικό όχημα ΤΟΥΟΤΑ,
παρόμοιων επιδόσεων με το ΜΒ-290

Η κίνηση του εκτοξευτή επί της βάσης, να είναι χειροκίνητη, με πιθανές λύσεις, κάποιες από αποσυρθέντα πυροβόλα, ή όλμους.
Τέλος, τα σκοπευτικά(διόπτρα, επισημαντικά ακόντια, νυχτερινές λυχνίες κτλπ), μπορούν να βρεθούν από τα αποσυρθέντα πυρλα Μ-114/Μ-101.

Η βολή θα γίνεται από τα αρχικά στοιχεία που θα εξάγει το ΚΔΠ όλμων, και με κατάλληλη τροποιποίηση software, του ΣΤΕΠ των όλμων. Αν και εφόσον φτιαχτεί λειτουργικό πρότυπο, χρειάζεται ένας χρόνος για δοκιμές, και σύνταξη Πινάκων Βολής Βιβλίου (Π.Β.Β.), σε όλα τα βεληνεκή, και σε όλες τις καιρικές συνθήκες & εποχές. 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Αυτού του είδους τα όπλα, αν και έχουν περιορισμούς ακριβείας και νεκρών τομέων βολής λόγω της μικρής καμπύλης τους (<50 μοίρες), εντούτοις παρουσιάζουν ενδιαφέρον για έναν Στρατό που είναι αμυνόμενος, έναντι υπέρτερου εχθρού. Η μεγάλη τους ισχύς πυρός, το μεγάλο βεληνεκές (<10.000 μέτρα έναντι 6.000 μέτρων των όλμων σε ελληνική υπηρεσία), και η μεγάλη δραστική ζώνη τους, δίνουν στο Πεζικό καλύτερη υποστήριξη των μαχόμενων τμημάτων του, και το καθιστούν λιγότερο εξαρτώμενο από την υποστήριξη του ΠΒ. Τελειώνοντας, ελευθερώνουν πολύτιμες κάννες ΠΒ, για εκτέλεση αποστολών σε μεγαλύτερο βάθος, με τα ανάλογα αποτελέσματα στο πεδίο της μάχης. 

3 κάλαθοι Β-8 80 χιλιοστών, επί Ουκρανικών ΤΟΜΠ.
3 κάλαθοι Β-8 80 χιλιοστών, επί Ουκρανικών ΤΟΜΠ.




Πρότυπο NPU-70, του Ινδονησιακού Στρατού,
στα μέσα της δεκαετίας του 2000