Αφορμή γι'αυτό το άρθρο στάθηκαν οι σημερινές δηλώσεις του Υπουργού Ανάπτυξης, κ.Γεωργιάδη, ο οποίος είπε πως το δίκτυο των υδροπλάνων θα λειτουργήσει άμεσα, από τον επόμενο χρόνο. Μετά από αυτή την δήλωση λοιπόν, που ευχόμαστε να ευδοκιμήσει για το καλό του τόπου, καλό είναι να δούμε και τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από αυτόν τον τρόπο μεταφοράς.
Ας δούμε όμως πρώτα τις δηλώσεις του Υπουργού:
Σε έναν χρόνο από σήμερα θα λειτουργήσει δίκτυο υδροπλάνων στην Ελλάδα, δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ. «Toυ χρόνου τέτοια εποχή θα πετάμε με υδροπλάνα. Θα κάνουμε ό,τι πρέπει να κάνουμε για να πετάμε με υδροπλάνα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης σημειώνοντας ότι την ερχόμενη εβδομάδα το θέμα θα συζητηθεί σε διυπουργική σύσκεψη.
«Ήμουν υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στην κυβέρνηση Παπαδήμου το 2011, τότε κάναμε συσκέψεις στο γραφείο μου για το θέμα των υδροπλάνων. Έχουμε 2019 και κάνουμε τα ίδια. Η διαφορά αυτής της κυβέρνησης είναι ότι έχουμε βαρεθεί να συζητάμε τα ίδια, θέλουμε να τα δούμε να γίνονται», τόνισε ο υπουργός. Δεν γίνεται να έχουμε αυτή τη χώρα, η οποία είναι ιδανική για αυτό το μέσο το οποίο θα έδινε τη δυνατότητα με πολύ λίγα χρήματα, σε πολύ λίγο χρόνο να αποκτάμε πρόσβαση σε προορισμούς που σήμερα είναι εξαιρετικά δυσπρόσιτοι», είπε.
Πηγή: ΣΚΑΙ, ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Τα υδροπλάνα στις στρατιωτικές επιχειρήσεις
Ως γνωστόν, σε περίοδο πολέμου, κάθε κατάλληλο μεταφορικό μέσο, επιτάσσεται, και συνεισφέρει στον αγώνα του έθνους για την εδαφική ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της πατρίδας.
Τα μεταφορικά μέσα που επιτάσσονται είναι από απλά επιβατικά αυτοκίνητα, μέχρι τρένα, πλοία και αεροσκάφη ιδιωτικών εταιρειών (Bluestar, Aegean Airlines, ANEK, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κοκ).
Επίσης, όλες οι υποδομές εντός της Ελληνικής επικράτειας, κρατικές ή ιδιωτικές, παρέχουν τις κατάλληλες διευκολύνσεις στις ΕΕΔ προκειμένου αυτές να εκτελέσουν απρόσκοπτα την αποστολή τους.
Συνεπώς, οποιαδήποτε ενέργεια γίνεται στον τομέα των πολιτικών μεταφορών, επηρεάζει άμεσα και τις επιδόσεις των ΕΕΔ. Για παράδειγμα, η ίδρυση μιας αεροπορικής εταιρείας με "χ" αριθμό αεροσκαφών, εκτός των θετικών οικονομικών επιπτώσεων για το ΑΕΠ της χώρας, επιφέρει και θετικές επιπτώσεις στις συνολικές δυνατότητες των ΕΕΔ.
Γι'αυτό λοιπόν και η λειτουργία υδατοδρομίων σε διάφορα μέρη της χώρας, καθώς και η εκτέλεση πτήσεων με υδροπλάνα, ενισχύει και τις δυνατότητες των ΕΕΔ.
Πλεονεκτήματα υδροπλάνων σε σχέση με συμβατικά αεροπλάνα
- Δεν έχουν ανάγκη αεροδιαδρομίου. Συνεπώς μπορούν να επιχειρήσουν και σε απομονωμένες περιοχές.
- Μπορούν να πετάξουν σε πολύ χαμηλά υψόμετρα.
- Μπορούν να προσγειωθούν ακόμα και σε μη προετοιμασμένους χώρους.
- Μπορούν να προσγειωθούν και σε θάλασσα, και σε ξηρά.
Στα μειονεκτήματα των υδροπλάνων, μπορούμε να πούμε πως:
- Επηρεάζονται περισσότερο από τις καιρικές συνθήκες.
- Είναι πιο μικρά σε σχέση με αντίστοιχα αεροπλάνα (λόγω πλωτήρων).
Σε σχέση με τα πλοία, τα υδροπλάνα, ισχύει ο,τι και με τα συμβατικά αεροσκάφη. Είναι δηλαδή πιο γρήγορα, αλλά με μικρότερη χωρητικότητα.
Πλεονεκτήματα χρήσης υδροπλάνων κατά τις στρατιωτικές επιχειρήσεις
Μερικά από τα πλεονεκτήματα της χρήσης υδροπλάνων για στρατιωτικές επιχειρήσεις (σε ειρήνη και σε πόλεμο), είναι τα εξής:
- Ταχεία μεταφορά δυνάμεων σε περιοχές (νησιά-μικρονησίδες), οι οποίες δεν διαθέτουν κατάλληλο αεροδιάδρομο προσγείωσης (19-30 άτομα ανά υδροπλάνο).
- Μεταφορά εφοδίων σε απομονωμένες παράκτιες περιοχές (1,5-3 τόνους μέγιστο φορτίο).
- Ταχεία μεταφορά προσωπικού κι εφοδίων σε πλοία τα οποία βρίσκονται εν πλω.
- Έρευνα και Διάσωση Μάχης, σε περιοχές όπου δεν αναμένεται σημαντική εχθρική παρουσία.
- Λιγότερη καταπόνηση για τα μεταφορικά μέσα της ΠΑ (C-130, C-27J), για την εκτέλεση πτήσεων ανθρωπιστικού χαρακτήρα (π.χ. μεταφορά ασθενών).
- Ανάληψη αποστολών Έρυνας και Διάσωσης, συμπληρωματικά των Ελικοπτέρων των ΕΕΔ (Super Puma).
- Ρίψη αλεξιπτωτιστών.
Παράδειγμα Τεχνικών Χαρακτηριστικών Υδροπλάνου.
Ένα υδροπλάνο που θα επιχειρήσει στις Ελληνικές θάλασσες, είναι το Καναδικο "Twin Otter” DHC-6.
Πρόκειται για υδροπλάνο το οποίο μπορεί να μεταφέρει 19 επιβάτες, ή 2 τόνους εφόδια (για 200χλμ). Έχει μέγιστη ταχύτητα 350 χλμ/ωρα και κοστίζει €5,5 εκατομμύρια. Τέλος
Έχει δηλαδή την μεταφορική ικανότητα προσωπικού ενός NH-90, την μεταφ.ικανότητα εφοδίων ενός UH-1, την ταχύτητα ενός Apache, το κόστος χρήσης ενός UH-1, και την εμβέλεια ενός Chinook.
Πέραν όμως των υδροπλάνων, που χρησιμοποιούν πλωτήρες για να επιπλεύσουν, υπάρχουν και τα αμφίβια αεροσκάφη, τα οποία είναι συνήθως πιο μεγάλα αεροσκάφη, και χρησιμοποιούν το κύτος τους για να επιπλέυσουν.
Τέτοια αεροσκάφη είναι τα US-2 ShinMaywa, τα Βε-200, και τα CL-215/415.
Επίλογος
Πέραν των προφανών υπηρεσιών που μπορούν να προσφέρουν τα υδροπλάνα στις ΕΕΔ τόσο σε περίοδο ειρήνης, όσο και σε πολέμου, θεωρούμε πως είναι αδιανόητη η απουσία τους τόσα χρόνια.
Είναι αδιανόητο, πέραν πάσης λογικής, η μη ύπαρξη υποδομών (υδατορδρόμια) και μέσων (υδροπλάνα), σε μια χώρα αρχιπελαγική κι εξόχως νησιωτική. Σε μια χώρα που έχει τεράστιες ανάγκες σε γρήγορες και φθηνές μεταφορές σε απομονωμένες περιοχές.
Καλά θα κάνουν όσοι είναι υπεύθυνοι γι'αυτη την τραγική έλλειψη, να λάβουν άμεσα μέτρα προς επίλυση των όποιων "κωλυμάτων".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου